OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    det første du bør gjøre er å definere hva du savner..
    deretter kan du dra på pilgrimsferd for å finne det..
    simple as that
    om turen involverer Drøbak, er du hjertelig velkommen
    mvh
    Leif
    Takk for den,

Helt enig, men ikke så lett å definere....jeg tror hvis jeg skal sette ett ord på hva jeg savner så er det holografi. Jeg jakter på et anlegg hvor det med en gang du trykker play - så oppfatter du med en gang scenestørrelsen og akustikken i opptaket, artistene er klart definert på den scenen og tilstedeværelsen/illusjonen er tilnærmet 100%.
    Og - det skal ikke være en "hodetelefon" illusjon - det skal være et stort lydbildet, men utøverne skal ha riktig størrelse - og lydbildet skal selvsagt gjenspeile innspillingen, fra storslagne live innspiller til det helt nære med kun kassegitar.

Sånn - der er dagens høytsvevende filosofibabbel publisert! ;-)

Mvh
    OMF
    Jeg tror kanskje at du her har en tilnærming som passer godt med mitt.😄
    For meg som lytter i mørke, er scenen bak høyttalersystemet en viktig del av opplevelsen.
    Der har du bredde dybde og høyde i et for meg naturlig størrelse.
    I tillegg til båndsystems oppløsning, detaljer og luftighet.
    Kanskje også mangel på resonanser kan ha noe å si?

• Liker
    Reaksjoner: OMF

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    simple as that
    mvh
    Leif
    Takk for den,

Helt enig, men ikke så lett å definere....jeg tror hvis jeg skal sette ett ord på hva jeg savner så er det holografi. Jeg jakter på et anlegg hvor det med en gang du trykker play - så oppfatter du med en gang scenestørrelsen og akustikken i opptaket, artistene er klart definert på den scenen og tilstedeværelsen/illusjonen er tilnærmet 100%.
    Og - det skal ikke være en "hodetelefon" illusjon - det skal være et stort lydbildet, men utøverne skal ha riktig størrelse - og lydbildet skal selvsagt gjenspeile innspillingen, fra storslagne live innspiller til det helt nære med kun kassegitar.

Mvh
    OMF
    Jeg er ikke overasket over at du savner dette i et anlegg med 2384, etter mitt korte møte med dem.

• Liker

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Enig i at man mangler den tøffe dynamikken og muligheten til å spille høyt. Men med skikkelig bass system så låter særlig klassisk og akkustisk musikk nydelig. Klaver er veldig vanskelig å få sømløst og ikke minst «fløyel» fra the middle C og oppover. Spiller selv så det kjenner jeg meget godt til. Nettopp her er Maggie suverene IMO.

Jeg har kjøpt meg et digitalt piano fra Kawai av god kvalitet med 88 veide tangenter og alt det der. Sliter litt med gjengivelsen som nevnt over i den grad at det tar bort litt motivasjon og kommer til å kjøpe et brukt akkustisk piano etterhvert. Det er veldig vanskelig å skvise piano gjennom elektriske dingser :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    simple as that
    mvh
    Leif
    Takk for den,

Mvh
    OMF
    Jeg er ikke overasket over at du savner dette i et anlegg med 2384, etter mitt korte møte med dem.
    Er litt overrasket at 2384 ble genierklært for ett år siden (ikke av deg altså :) ) men av mange andre. Store runde horn var helt ute pga delefrekvenser og direktivitet. Selv hørte jeg umiddelbart at høydeperspektivet klappet sammen i 2384 og at dybden også led noe. Tractrix 200 var mye bedre der. Veldig mange har også meninger om hvordan Tractrix 200 låter og hvor lav deling de tåler men ingen har hørt dem?

Har også selv hatt TAD TH4000? Radialhorn og her mener jeg 2384 er bedre. Følte det ble vertikal beaming med TAD.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Men for å ikke snakke ned 2384.
    Det må være verdens beste universalhorn i trveis oppsett:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.435
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jeg har likt enkelte egenskaper med 2384, spesielt i Grelvs lille rom
    MEN etter å ha levd så lenge med JMLC virker JBL hornet litt dafft og utklint i lydbildet
    dessuten burde det vært større ala K402
    JMLC er bedre fokusert og mere snappy
    dessuten er presisjonen i halsen på 2384 helt bedrøvelig, selv om JMLC270 halsen er litt oval den og...
    hvorfor er det ikke mulig å få ekte presisjon, uten å frese i alu???
    tør ikke tenke på hva et par freste full rollback JMLC270 skulle koste

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Enig i alt du sier. Særlig det med manglende dybde. Men M2 er enda flatere, mer mot en ordinær domehøyttaler. Dette skyldes bredden på spredningsmønsteret.

Hornhalsene krever en halv arbeidsdag med nøyaktighet, 2 komponent stålplast, fil, sandpapir samt et lag med ny lakk.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.916
    Sted
    oslo
    akkurat den B&O konstruksjonen er vel diskutert ganske heftig tidligere, og virker som om folk er litt splittet i meningene.
    anmeldere og vanlige folk elsker den, DIY og HIFI nerds hater den ;)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.916
    Sted
    oslo
    Teorien bak dem er nå i alle fall veldig god til sitt bruk, men om ikke romkorrigerings-algoritmene er spot on så blir jo ikke resultatet optimalt.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.250
    Stereophile hadde aldri sett bedre målinger in-room, det er det nok gode grunner for :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.996
    Sted
    Langesund
    simple as that
    mvh
    Leif
    Takk for den,

Mvh
    OMF
    Lurer på om det ikke kan skille ganske mye på hvordan folk opplever scenen. Har fått utrolig mange forskjellige antydninger her hjemme. Jeg selv mener jeg har et ganske så troverdig lydbildet. Gjengir dybde når det er dybde og får ting fram i lydbilde når det er mikset slik. ArneM var vel siste her hjemme som påpekte dette med ekstremt bra pinpoint. Dette var ordrett det han sa: Det brettet seg ut en stor bred scene med plasserings evne som jeg IKKE har har hørt før. PUNKTUM !
    Andre har påpekt at alt skjer inne i hode.

Så det eneste du vil oppnå med tips fra andre er forvirring, så jeg sier det igjen, og du er jo enig, det må oppleves selv. Artig at maggiene gir noe av det du savner.

Enn så lenge tror jeg ikke det finnes det perfekte høyttalersystem. Kan vi klare oss med 85% av elektrostat-scenen og 85 % av horndynamikk. Det er i hvert fall mitt lille kompromiss.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er jeg i telt på Vosscup, kommer sterkere tilbake når jeg er hjemme igjen!

Takk for innspill.

Mvh
    OMF

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.996
    Sted
    Langesund
    Kanskje du skulle gjøre alvor av en tur over fjellet for å høre et knippe av de beste oppsettene her. Vet ikke hva du har hørt her fra før, men for eksempel LMC, Sluket, Steinost permorten, Roald, inselwind, hifipuristen, hato, mfl. og i all beskjedenhet mitt eget. Dette er oppsett med mye godlyd, men på litt forskjellig måte.
    Kanskje du finner den nerven du leter etter og at det vil gjøre fremtidige valg noe lettere. Kan jo bare bli en fin og berikende opplevelse/tur. Mange hyggelige mennesker i denne hobbyen
    Sett av tre-fire fulle dager der du tar maks to oppsett om dagen. OMF på tur ville også blitt en høydare her på sentralen, men mye godt innhold - vet du er fryktelig kresen på hvordan du vil ha det.

God Tur!:)
    Hvordan er de morellene opp mot 4-5 kHz? Forvrengning og oppbrytning.....
    Har ikke testet og målt så mye på det, i hvert fall ikke over 3,5k, men her er frekvensresponsen(Morel sin egen) og forvrengning i fra lytteposisjonen hjemme. Merket med streker for mitt bruksområdet.
    Morellen bryter opp frekvensmessig ganske pent og det blir ikke stygt før over 8k.

frekvensrespons morel.jpg

forvrengning mellomtone.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.842
    Mange takk,

Helt klart en kandidat, men den blåser ikke konkurrentene av banen. Søket fortsetter...

Hvorfor er det ingen som lager elementer som skinner i området 1-6 kHz?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gode dipoler er bedre på holografi og "scenebygging" enn det meste, men man kan jo få det ganske bra med horn også (bare ikke like bra).

Jeg kommer gjerne innom og hører på magnepanene i løpet av juli om du er hjemme og har lyst på besøk ;D
    Det hadde vært kult.

Det er midt i ferien, men jeg skal være hjemme mellom 8. og 15. juli.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    MAGGIE er IKKE elektrostater
    en av mine nærmeste nå desverre avdød venn hadde 20,1R drevet av Krell M350 og det var en killer kombo og som hel sier formelig glødet de på gode piano-opptak
    MEN så var vi tilbake til den gumpete tunge dynamikken, som neste alltid er i anlegg som involverer rotete impedanskurver, lav følsomhet og "V8 forsterkere"
    det blir veldig "ettertrykkelig" og massivt, men for treigt :rolleyes:
    imo
    mvh
    Leif
    Du vet - det fikser vi med aktiv deling, nok krefter og et potens bassystem.

Tror dette kommer til å bli gøy....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    simple as that
    mvh
    Leif
    Takk for den,

Mvh
    OMF
    Lurer på om det ikke kan skille ganske mye på hvordan folk opplever scenen. Har fått utrolig mange forskjellige antydninger her hjemme. Jeg selv mener jeg har et ganske så troverdig lydbildet. Gjengir dybde når det er dybde og får ting fram i lydbilde når det er mikset slik. ArneM var vel siste her hjemme som påpekte dette med ekstremt bra pinpoint. Dette var ordrett det han sa: Det brettet seg ut en stor bred scene med plasserings evne som jeg IKKE har har hørt før. PUNKTUM !
    Andre har påpekt at alt skjer inne i hode.

Så det eneste du vil oppnå med tips fra andre er forvirring, så jeg sier det igjen, og du er jo enig, det må oppleves selv. Artig at maggiene gir noe av det du savner.

Enn så lenge tror jeg ikke det finnes det perfekte høyttalersystem. Kan vi klare oss med 85% av elektrostat-scenen og 85 % av horndynamikk. Det er i hvert fall mitt lille kompromiss.
    Du vet - jeg har jo noen tanker om hvordan disse oppsettene som jeg ikke har hørt låter. ;-) det er mulig jeg er på jordet, men synes nå litt basert på disse tankene.

Jeg har jo også i alle vinklet høytalerne inn og dempet førsterefleksjoner for å komme tett på opptaket. Jeg har hørt mange oppsett som har mye refleksjoner og livlige rom- og de gir et besnærende lydbildet, men det kommer (alltid) på bekostning av klarhet, presisjon og nærhet til opptaket. Jeg liker det mer direkte, tørrere, mer presist...og jeg tror ditt oppsett, sammen med Syncroluc kanskje er av de som kommer tettest på opptaket. Men i eget oppsett så hører ejg også at det er veldig riktig, veldig presist, men for å låne Karmana sine ord fra forrige lyttekveld - man blir mer imponert enn involvert.

Og det er litt her Magnepan kommer inn fra siden - mitt førsteinntrykk, mitt håp og min tro, er at de kan være både tett på, nære, avslørende, presise, detaljerte, men også ha den romdimmensjonen. Og i motsetning til "romfølelse" skapt av refleksjoner som ofte er litt uforusigbart og litt som å krydre alt med karri - så håper jeg at magnepan kan gjøre dette som en forsterknign av karateren på innspillingen, uten å legge til egen farge!

Tror dette blir bra...gi meg 6 mnd, så spiller det sikkert ålreit!

Mvh
    OMF

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.242
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Tråden din fikk min interesse, da jeg fikk ferten av Maggies her!:)

Jeg har også Magnepan 3.7, men bruker dem oppsatt med diskantbånd ytterst.
    Lydbildet/panorama blir størst på den måten, og etter min mening er dette noe av fordelen med Maggie sammenlignet med flertallet av andre høyttalere.
    Jeg regner med du prioriterer "accuracy" og "pinpointing" ettersom du har valgt et oppsett med båndene innerst.(?)

Jeg har dessverre ikke lest hele tråden din, så det er mulig jeg har feiloppfattet, men er det slik at du bruker NCore som forsterker på Maggiene?

Mvh

jakr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Bluesbraker, der satte du meg på noe jeg ikke har forsøkt med mine electrostater, verdt et forsøk. Til OMF og søkingen etter romfølelse. Det er bare å gå for store panelhøyttalere some er dynamiske og som har store basspaneler fra tak til gulv. Mine CLX har vel ½ kvm bassareal per side og det høres. Ved å gi dem ytterligere assistanse fra kjappe subber så kommer det dypeste fundamentet også frem. Senen er stor bred og høy med artister like store som de er i virkeligheten og ikke større eller mindre. Med et tidligere Etera par jeg hadde ble de individuelle formidlerne i lydbildet en tanke for store. Det var faktisk hovedankepunktet jeg hadde mot disse ellers glimrende høyttalerne. Her er det generelle lydbildet nå riktig samt at senen strekker seg 40 meter bak i veggen ved enkelte opptak. Men så til det som jeg har erfart at mange ikke tar til seg. Når en har såpass store basspanel nyter det ikke å stille opp ytterligere store basshøyttalere slik at de ikke spiller med førsteattakk i linje med panelene. Det blir stort og flott ja men det blir ikke 100% riktig pinpointing, attack og hurtighet i bassgangene. Det finner en fort ut av om en kan flytte litt rundt på basstårnene. Hvorfor det er slik er vel fysisk enkelt å forklare med at samtidighet er viktig, men det har nok også en del å gjøre med at overtoner fra basstårn ikke samarbeider 100% med tilhørende overtoner i bla. mellombass i panelene. Det er i alle fall min erfaring. En kan nok rette mye med aktiv deling men akkurat den biten har jeg funnet ut må ha en fysisk linjesetting for å være riktig. Når du får Maggiene i hus så regner jeg med at de responderer akkurat slik mine CLX gjør på oppstiving av rammene rundt panelene. Fra fabrikken er de for flimsete det er i alle fall klart etter en tids bruk.. Det har så langt vært den absolutt største oppgraderingen jeg har gjort med de, dog fordrer dette en enda mer rigid setting av bassattaket i subene slik at det er i linje med panelene ( her settes alt opp etter laser på mm, sorry det må til). Ved å velge Maggiene så er jeg 100% sikker på at du kommer til å finne magien slik du ønsker den etter en tids eksperimentering, god tur..
    jakr

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei.
    Tråden din fikk min interesse, da jeg fikk ferten av Maggies her!:)

Jeg har også Magnepan 3.7, men bruker dem oppsatt med diskantbånd ytterst.
    Lydbildet/panorama blir størst på den måten, og etter min mening er dette noe av fordelen med Maggie sammenlignet med flertallet av andre høyttalere.
    Jeg regner med du prioriterer "accuracy" og "pinpointing" ettersom du har valgt et oppsett med båndene innerst.(?)

Jeg har dessverre ikke lest hele tråden din, så det er mulig jeg har feiloppfattet, men er det slik at du bruker NCore som forsterker på Maggiene?

Mvh
    Nå står de såpass bredt hos meg at jeg valgte diskant innerst. Avstanden mellom diskantbåndene er nesten 3,5 meter slik de står nå. Jeg har ikke prøvd de andre veien.

Nå så spiller de med en stk Hypex Ncore som drifter hele høyttalerne, men planen er å bygge de om til aktiv drift og bruke 3 x Ncore til å drive de.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men så til det som jeg har erfart at mange ikke tar til seg. Når en har såpass store basspanel nyter det ikke å stille opp ytterligere store basshøyttalere slik at de ikke spiller med førsteattakk i linje med panelene.
    Med aktiv deling med Audiolese så blir alt time 100% både mtp på tid og fase.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja for en bestemt posisjon..

jakr
    Så lenge du ikke har en punktkilde - så vil timing varierer med lytteposisjon for alle høyttalere.

Med DBA som jeg har blir problemet litt mindre - siden bassen har en plan bølgefront, og for bølgelengden det her er snakk om så er et ikke et problem.

Mvh
    OMF

jakr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror heller ikke du har et nevneverdig problem siden du har en bassfront fra bakveggen. Det er bare jeg som vet hvor sabla kilen et skikkelig kjapt system er om det er deler av systemet som henger litt etter.

jakr

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med NCore er det dødfødt imo
    Mvh
    Joda, vet jo hvor du står. ;-)

Men tror ikke vi er på jakt etter samme opplevelse heller, så jeg ser ingen grunn til å bytte ut Ncore hos meg.

Mvh
    OMF

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg ville uansett prøvd noe annet en ncore for å testet. Inntresangt att du hopper over på Magnepan !
    Jeg var selv på nippet til å kjøpe Magnepan så vært morro å hørt en dag :)
    Båndene mine truves ivertfall godt med klasse A eller en god mosfet forsterker.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.242
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar over her. Spennende valg du foretar synes jeg. Veldig artig at noen går litt andre veier.
    Man får ikke "ALT" med Magnepan heller, men man får somme ting man ikke får andre steder.:)

Jeg er også skeptisk til bruk av Ncore på magnestater.
    Det blir sagt at klasse D/ Switch-mode trives dårlig med slike laster som Maggie representerer.
    Jeg har også egne erfaringer på 1.6. og 1,7. Ikke med Ncore, men Audio Research dsi 200.
    Med denne var det ikke mulig å få høyttalerne til å "slippe" eller "synge" for å bruke slike uttrykk. Det var som noe ble holdt tilbake i musikken.

Jeg bruker nå en Octave-rørforsterker med beskjeden uteffekt (Svetlana C-wing 6550 -ca 75w).
    Mange synes nok at dette virker snaut, men anlegget spiller adskillig bedre enn med switch-mode ARC.
    Mer luft og liv, og det er sjelden jeg savner mer "saft" (effekt).

På alle hifi-fora omhandlende Maggie, er passende forsterker et tema som gjentar seg.
    Godt dimensjonert strømforsyning av høy kvalitet ser ut til å være tingen.

Mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ville uansett prøvd noe annet en ncore for å testet. Inntresangt att du hopper over på Magnepan !
    Jeg var selv på nippet til å kjøpe Magnepan så vært morro å hørt en dag :)
    Båndene mine truves ivertfall godt med klasse A eller en god mosfet forsterker.
    Det er ikke så enkelt å teste andre ting når man trenger 6 kanaler med forsterkning.

Rent teknisk skal jo Ncore passer perfekt med med aktiv deling får jeg 3 x 400W til Magnepan + 2000W til bass systemet. Det blir sikkert nok.

Jeg lurte jo litt på 300B på horna, men klangen i 3.7 er såpass mye varmere at jeg ser ingen grunn til å vurdere forsterkerbytte.

Mvh
    OMF

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    simple as that
    mvh
    Leif
    Takk for den,

Mvh
    OMF
    Skal du ha stort lydbilde med Maggiene, må du vinkle de mye mer utover, nesten 90 grader på lytteposisjon.
    En av de bedre oppsettene jeg har hørt med tanke på holografi var med Maggie 1.7.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn