OMF på reisefot!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Summiter er det mulig å få god lyd ut av, har jeg erfart... (ikke sant Viking?)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
BT skrev:
Enig, han hadde skikkelig kilde også!(Viking altså.....) ;)

PS: Lander ett fly fra Canada på gardermoen om ca. 14 dager. ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Det er fullt mulig å få til det ja ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
SAL skrev:
BT skrev:
Enig, han hadde skikkelig kilde også!(Viking altså.....) ;)

PS: Lander ett fly fra Canada på gardermoen om ca. 14 dager. ;D
Kilden var god ja, "lillebroren"(men i eksakt samme chassis som min) til den du har nå vel ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja - hvordan låt dette.....(Må jo nevnte at dette er Summit X og ifølge testen i nyeste HiFI+ - så har det skjedd en del oppdateringer, med blant annet teknologi fra nyeste CLX. Har ikke hørt orginale Summit i kontrollerte former - men mine erfaringer med CLS IIZ - så var faktisk Summit på min shortlist når jeg oppgraderte Avantiene...)

Lyden av dette oppsettet var i grunn en ikke ubetydelig overraskelse for meg. Et oppsett med rør og elektrostater hadde jeg vel i grunnen ikke forventet at skulle spille nokså likt med mitt eget!

Men det synes jeg altså at det på mange måter gjorde....

Jeg begynte vel som vanlig med Mari Chapin Carpenter, så spilte jeg litt Bremnes fra Live skiva og så sammenlignet vi Diane Krall på CD og Vinyl - og så avsluttet vi med tyskspråkelig opera også på vinyl.

Jeg syntes altså at dette spilte bra - veldig bra....og kanskje først og fremst på den parameteren som jeg selv oftest savner - nemlig tilstedeværelse. For at denne skal være på plass må det være masse oppløsning, luft, holografi, presisjon og et stort lydbildet!

Og det var det her - stemmene stod spikret rett foran deg, mens resten av lydbildet bredte seg både bakover og til siden - og det var helt umulig å lokalisere høytalerne! Og for å gjenta det enda engang - og for å bruke tidenes klisje i hifi - her var det sløret jeg ofte hører helt borte - man ser rett inn på innspilingen og da føler man at man er litt tilstedet - og det er det alt handler om for min del!

Bassen var også dyp og kraftfull, men vi DRC-gutta synes jo ofte at ukorrigert bass kan bli litt feit og udefinert. Så også her - hvor bassen ødelegger litt av det ryddige og kontrollerte lydbildet oppover!

Ellers vil jeg ogdå bemerke at det spilte helt fritt for den litt "plastiske" elektrostatdiskantene jeg synes å ha hørt på andre elektrostater - og kanskje spesiellt på mine gamle CLS IIz.

Etter å ha gitt tilbakemeldinger på at jeg syntes dette var veldig bra - lyste eieren opp og gleder seg til å spille vinyl - noe han selv åpenbart foretrakk med god margin.
Jeg synes vinyl spilte varmere, stemmene hadde mer kropp, pianoet hadde fyldigere klang og lydbildet og alt ble litt rundere i kantene. Vinyl var forøvrig plaget med unormalt mye platesus synes jeg.
Jeg vil nok likefullt si at jeg foretrakk CD som i mine øre både hadde mer oppløsning og bedre presisjon og sortere bakgrunn - og selvsagt ikke all platestøyen!

Man burde jo tenke seg litt om når man hører et såpass radikalt forskjellig anlegg spille såpass likt....og det er har jeg også gjort! Hvorfor likte jeg dette så godt - og hvorfor spilte det ikke så ulikt mitt eget?
Det er klart at klangbalansen må være ganske lik. Men litt mer spesifikt så er vel kanskje den største likheten på disse oppsettete er at vi bruker en "fullfrekvensdriver" - jeg Manger, ML elektrostatpanelet. Dette er noe jeg selv har stor tro på...og opplever at oppløsnignen på slike ofte er veldig bra....spesiellt ved aktiv drift! ;-) Mister man noe i selv de beste passive filtrene...ja jeg tror det!

Ellers synes jeg vel også at det (i mine øyne) er mulig å få til såpass god lyd med vidt forksjellige teknologier og fremgangsmåter vitner om at utstyret kanskje ikke spiller en så stor rolle, og at det er samspillet mellom høytalere, rom og lytteposisjon som er så altoverskyggende at får man dette til så er det i grunn mindre viktigs hva slags utstyr man benytter!

Mvh
OMF

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Tydeligvis satt sammen et par systemer før disse som har satt sammen dette da etter en slik uttalelse OMF, ikke tilfeldig "slengt sammen" for å se bra ut i display....

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Nok en fin reportasje fra dine reiser OMF. Budapest ser ut til å være en meget flott by...det samme kan sies om hifi'en du fikk se og høre. Summit X er spennende. Håper jeg får muligheten til en audition med denne etterhvert. Ellers la jeg spesielt merke til den vanvittig flotte men desverre ultradyre integrerte VAC'en :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.290
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
JP skrev:
God morgen.
Jeg synes det er mildt sagt useriøst og uinteressant hva som "avdekkes" i slike tråder som dette. Hva forteller dette om lyden til Roysen i dette tilfellet? Bortsett fra det OMF i dette tilfellet mener?

En annen sak er at det er noe respektløst overfor produsenter av importører at " glade amatører " kommer med karakteristikker av systemer de ikke kjenner overhodet og gjengir inntrykkene på et forum som dette. En seriøs test gjort over et visst tidsrom under kjente forhold er en ting, lytteinntrykk gjort en kveld på et fremmed system noe helt annet.

La dette gjerne være et generelt innspill, OMF og andre må selvsagt drive sin hobby som de ønsker.

Mvh
JP
FANTASTISKE REISEBREV, OMF! ;D
Keep `em coming! ;D
Vannvittig moro å se på og lese om de ulike oppsettene som du presenterer her...

Og @JP:
Ett, 1, uno, one ord: [size=10pt]SKIVEBOM!!![/size] :'(
Blir i grunnen bare litt trist og lei, og tenker kanskje mest på Narcissus når jeg leser hva som står nederst i "profilen" din....synes i grunnen det sier det meste..... :'( :'( :'(

Og @Roysen; du sitter antakelig og ruger på det våteste av det våte i Norge, hva hifi angår! ;D
Hadde helt klart vært moro å høre hvordan det låter, dersom tilfellet skulle komme. Makan til "kremkomponenter" tror jeg sannelig en skal lete lenge etter, både her på bjerget og utenfor landegrensene!

mvh
Proffen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.907
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Ellers synes jeg vel også at det (i mine øyne) er mulig å få til såpass god lyd med vidt forksjellige teknologier og fremgangsmåter vitner om at utstyret kanskje ikke spiller en så stor rolle, og at det er samspillet mellom høytalere, rom og lytteposisjon som er så altoverskyggende at får man dette til så er det i grunn mindre viktigs hva slags utstyr man benytter!
Nettopp.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
OMF skrev:
Nettopp.
Her må jeg si meg fullstendig uenig! Nå er det jo opplest og vedtatt at vi ikke er enige om hva som er god lyd også da! ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.907
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
;D

Det hadde vært morro å forsøke å kalibrere en gang, SAL.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
;D

Enig, men det blir kun rommet! ;)
Tenker da på motorøks og store hammer`n.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.907
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Åh, vi kunne vel fått i oss litt kalibreringsvæske også?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Åh, vi kunne vel fått i oss litt kalibreringsvæske også?
He-he, herlig! Kan hende det ser veldig stort ut neste morgen................... ;)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
;D

Når vi først snakker om kalibrering, jeg har demontert mine høytalere, blir nå Lohengrin II................... ;)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
311
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
SAL skrev:
Valentino skrev:
;D

Når vi først snakker om kalibrering, jeg har demontert mine høytalere, blir nå Lohengrin II................... ;)
Uten lyd nå da SAL........men den som venter på noe godt:)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Valentino skrev:
OMF skrev:
Nettopp.
Synes vel egentlig selv at dette var en "Strong statement" - som jeg likefullt står 100% inne for.....det tok riktignok litt tid før den ble fanget opp....men det er altså min erfaring basert på de oppsettene jeg har hørt!

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
SAL skrev:
Valentino skrev:
OMF skrev:
Nettopp.
Her må jeg si meg fullstendig uenig! Nå er det jo opplest og vedtatt at vi ikke er enige om hva som er god lyd også da! ;D
Jeg må vel også si meg ganske uenig i dette - noe jeg trodde Goldmund/Edge vs. Wadia/Krell hadde vist OMF hjemme hos meg.

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Roysen skrev:
SAL skrev:
Valentino skrev:
OMF skrev:
Nettopp.
Jeg må vel også si meg ganske uenig i dette - noe jeg trodde Goldmund/Edge vs. Wadia/Krell hadde vist OMF hjemme hos meg.

Mvh
Roysen
Joda - det er forskjell på utstyr - ingen tvil om det.

Men med bind for øynene og ingen kunnskap om hva jeg hørte på - hadde det nok vært langt lettere for meg å kjenne igjen lyden i ditt oppsett uavhengig av hvilken elektronikk du bruker - enn å kjenne igjen signaturen av Goldmund/edge - wadia/Krell i et annet oppsett.

Men jeg skal gladelig innrømme at den korte lytten vi hadde på forskjellen på de to settene helt klart er den desidert største forskjellen jeg noensinne har hørt på elektronikk.

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Store klangmessige forskjeller finner man på billig elektronikk også.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Apropos klang, husker jeg gikk fra Dynaudio Contour 3,4 til 5,4 hvor mye enklere det var å opfatte klang som lå i kildematrialet, altså akustiske instrumenters utklinging. Deilige ting å oppdage når man har putta litt mer kr i ting.....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har vært på et veldig trivelig besøk igjen.....

Mvh
OMF

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Jeg har vært på et veldig trivelig besøk igjen.....

Mvh
OMF
Hyggelig å se at du har vært hos Ivarlo. Skjedd så mye siden jeg har vært der. Gleder meg til å lese om det.
Mvh
boden9

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen flere bilder....

Baksiden av Power planten

EMM LABS....

Preampen....

Her kan man så vidt også skimte en Adyton RIIA som var på lån..godt gjemt må den jo sies å være...

Her er hybriden fra Counterpoint

Baksiden av høytalerne...

Så over til fremsiden....

Mvh
OMF

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
596
Torget vurderinger
3
Hei OMF

Takk for hyggelig besøk. Håper og tror du fikk noen gode musikk-opplevelser. :)
Jammen tar du gode bilder med den Canon-en din.

mvh
ivarlo

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
17
nå er jeg spent på hva vestlandets hoff-reporter mener om amarra og analog gjengivelsen ;)

forresten, den Chorusen skal spille som ei kule har jeg hørt ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Omsider fikk også jeg oppleve det flotte oppsettet til Ivar!

Først fikk jeg en liten gjennomgang av signalkjeden – og dette er et spennende oppsett hvor så godt som alle komponentene har en spesiell historie, og på ingen måte har havnet der de står pga tilfeldigheter!

Vi begynte med PC avspilling....
Så vidt jeg forstod så avspilles musikken med MAC via firewire til en Weiss firewire/AES EBU interface. Denne forer så EMM LABS DAC 6 da-konverteren! Så til preamp og effektrinn fra Counterpoint – den første en rørsak, den siste en hybrid!

Vi begynte med noe musikk jeg ikke helt kjente, men det var en flott start som fremhevet styrkene til oppsettet.

Det er naturlig å begynne med gjengivelsen av stemmer, akustisk gitar, messing og det meste annet som kan omfattes av betegneslen mellomtone! Den var nærværende, oppløst, detaljert og likevel mykt. Holografien var også meget godt – noe jeg er svak for, og lydbildet var overaskende stort sett iforhol til høytaleren, og med masse luft! Med et lydbildet som strak seg fra omtrent midt mellom høytaler og lytter, og et godt stykke bak høytalerne. Hele denne miksen gjør at man får en «realistisk» presentasjon – «tilstedeværelse»! Perspektivet i dette oppsettet er i grunn en ting jeg har tenkt å ta med meg videre i mitt eget oppsett – det var nært nok til få realisme, detaljer og presisjon, men hadde likefullt såpass avstand at jeg aldri følte at noe kom i trynet!

Etter et par låter avslørte Ivar at vi ikke hadde brukt Amarra. Den ble slått på og jeg gjorde noen raske skift med/uten. Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av denne testingen, men det var en ikke ubetydelig forskjell – jeg syntes avspillingen med Amarra først og fremst var mer detaljert og renere oppover – noe som også gav mer analog klang og større rom! (Litt overraskende egentlig – da Weiss interfacen som Ivar bruker i grunn skulle holde orden på det meste!)

Jeg syntes vel kanskje det låt litt snillt innledningsvis..., men når det så ble satt på Vinyl (også dro vi vel et knepp eller to på volumet også)...så syntes jeg anlegget vokste 2 hakk. Med vinyl så ble det mye friskere oppover, lydbildet vokste, holografiene ble både større og mer definert og «livefølelse»-meteret begynte å nærme seg rødt! Jeg ble som vanlig satt ut av litt «peiskos», som jeg kanskje syntes var litt mer enn vanlig! Men nå spilte vi helt ordinære plater på litt måfå – det var altså ikke en 180 grams superpressing på første gjennomspillimng.

Vi hadde også en liten sammenligning på slutten med «The moon is a harsh mistress» - på kaffeflekket vinyl og PC. Og på denne låten så syntes jeg faktisk PC var best -den låt i mine ører mer oppløst og langt renere oppover, mens tilstedeværelsen og live følelsen muligens var hakket vassere på vinyl.

På ønskelisten min her er det vel føst og fremst frekvensfløyene som kunne ha vært litt mer utstrakt – og da hovedsaklig dypbassen. Det ruller av såpass tidlig nedover at deler av musikken blir borte.

Så – jeg takker for en veldig hyggelig kveld med et oppsett som først og fremst gjør veldig mye riktig. At høytalerne også har storebrødre synes jeg hører veldig spennende ut (Hva er det egentlig du venter på !! ;-))– da det ofte kan være en fornuftig oppgradering i oppsett hvor alt stemmer – og man nettopp bare ønsker litt mer av alt! Jeg forstod det også slik at pick-upen skulle inn til retipping og oppgradering – hvis det er mer og hente også der så vil jeg gjerne ha en runde til med Lois Armstrong – for det var rett og slett rått!

Mvh
OMF

Forsell platespiller....

Venstre høytaleren....

Bilder fra Per Helge....jeg synes det rett over spilleren her var utrolig flott! (bilder av vilder forteller maks halve sannheten!

Ble bare et vådeskudd som viste hele anlegget....må skjerpe meg her, glemmer ofte oversiktsbildene.....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
masse snadder du har her, ivarlo.
skal si det har skjedd litt av hvert siden mine bergensdager.
særlig platespillerriggen setter igang spyttsekresjonen.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Flott beskrivelse av et flott anlegg.

Glimrande å lese at det blir kommentert både positive og evnt svakheter/mangler,sånn skal det vere,sjølv om det oftest er preferanser og bevisste valg som ligger til grunn.

Mvh.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Flotte bilder og veldig gode beskrivelser OMF. Fornøyelig lesning!

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
I tillegg til at Ivarlo har et vellydende og gjennomtenkt anlegg så har han noen irriterende gode rør :)

Elektron

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
596
Torget vurderinger
3
Ole Martin - igjen takk for hyggelig besøk, flotte bilder og ikke minst rosende omtale!

Anlegget har jeg bygd opp over tid, har plukket til meg godbiter når jeg har hatt muligheten til det. Har så prøvd å optimalisere hele oppsettet på best mulig måte, og synes jeg har fått til et godt resultat.

Jeg er svært fornøyd med hvordan det spiller, spesielt med mellomtonen og realismen i gjengivelsen av stemmer og akustiske instrumenter. Riktignok kan det mangle det aller dypeste i bassen, og det er selvfølgelig begrenset av høyttalernes størrelse, så det må jeg nok leve med. Selv om jeg er svært fornøyd, så er det alltids en og annen oppgradering som driver og svirrer i bakhodet. :)

Vi får se hva fremtiden bringer...

@Gago; joda ting har skjedd, men så er det da ganske lenge siden du residerte i Bergen. Du får gi et ord om du er innom regnbyen, så skal du få en lytt.

@Elektron; ja jeg kan love deg at 6SN7 Tung-Sol round-plates fra 1942 ikke akkurat drar ytelsen ned....

@Nido; ja jeg vet du har hørt det ;D

mvh
ivarlo

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Herlig dokumentert OMF.
Flotte bilder tar du også!

@ivarlo: Dette ser utrolig spennende ut, og det virker på "teksten" til OMF som du har fått til veldig mye riktig i dette oppsettet. Utstrekningen helt i bunn oktavene er vel ikke disse HT sterke side, så jeg går ut i fra at det er et bevisst valg. Ellers så er det jo et par "sikle" objekter i anlegget ditt. Skulle gjerne ha fått hørt det en gang når jeg en gang får somlet meg tilbake til Bergen.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Du er jammen flink OMF. Disse reise- og besøksreportasjene engasjerer virkelig. Gode beskrivelser av dine inntrykk, samt utmerket fotodokumentasjon. Fortsett så lenge du orker med det fine arbeidet ;)

Skjønner at du liker anlegget til ivarlo. Det imponerte meg også, særlig vinylgjengivelsen. Nå har det jo skjedd en del der siden sist ser jeg. Den mye omtalte Amarra er ny. Det samme er SA5000, en av mine gamle favoritter fra tiden Bjørn Olav hadde agenturet på disse flotte forsterkerne. Håper det blir mulighet for en ny Laugkveld etterhvert så vi får oppleve godlyden...

Ser at du har oppgradert veggpryden bak anlegget også ivarlo. Meget vellykket ;D

mvh

Edit: Var det Armstrong på infermeriet du likte OMF?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
SOA skrev:
Jepp - det var helt rått. Det var innetier på anlegget til Ivar! ;D ;D
Kunne noen poste et coverbildet av denne plata..?

mvh
OMF

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
596
Torget vurderinger
3
Det er denne:

Det har skjedd endel siden lydlauget var på besøk ja, får vel kanskje kalle inn til nytt møte etterhvert.
Har en liten fugl som skulle vært retippet først da...
Tror nok ikke at lyden fra digitalmediet vil skremme folket heller (om pickupen skulle være ute på tur) :D

@FallenA: Send meg en pm om du er i nærheten, så får vi prøve å få til noe

mvh
ivarlo

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
OMF skrev:
SOA skrev:
Jepp - det var helt rått. Det var innetier på anlegget til Ivar! ;D ;D
Kunne noen poste et coverbildet av denne plata..?

mvh
OMF
Edit: Ivar var kjappere...bra plate med knallyd er det sikkert og visst!

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
er det bare to låter på den skiva? single?
eller er det en fullengde lp?

Topp Bunn