OMF på reisefot!

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Enig med OMF ang. hvilket oppsett man liker best, vi jo har styrt oppsettet i den retning man liker best! Når det blir ekstreme og gjerne dyre anlegg kan det være smaken som skiller, i tillegg blir jo gjerne uvant "litt" feil..... Borte bra men hjemme best? ;)

J

Janpe

Gjest
OMF skrev:
JP skrev:
Så gjentar jeg da mitt spørsmål: Hvordan er det da for deg mulig å mene noe kvalifisert og opplysende for oss lesere om fremmede anlegg etter å ha hørt dem relativt kort tid?
Det får jo være opp til hver enkelt å avgjøre.
Min erfaringer at oppsett hjemme hos folk er at samspillet mellom rom, høyttaler og lytteposisjon helt klart er det som gir størst utslag. Og at dette kan være interessant å kaste lys over.
Jeg synes faktisk at man får ganske godt inntrykk av lyden med 2-3 timer med kjent musikk.

Hva du mener er kvalifiserte synsinger må du selv avgjøre og de andre som leser det jeg skriver. Jeg vil tro at du har stor tillitt til fagpressen – og der kan man jo lese om dramatiske forskjeller mellom kabler, Shatki steiner, Bybee filter, nettkabler, osv. Jeg har store problemer med å høre slike forkskjeller – men jeg synes det er kjempestore forskjeller mellom lydbildene i de ulike oppsettene jeg hører.

JP skrev:
Med ditt utgangspunkt? Du skriver jo at du har vanskelig med å forholde deg til andre systemer som er forskjellige fra ditt eget (sikkert utmerkede) system.
Litt usikker på hva du mener med mitt utgangspunkt….men jeg vil tro at alle som skriver noe om noe på nettet er farget av sine egne erfaringer og preferanser. Jeg vil tro det er en fordel og å et bredt erfaringsgrunnlag – noe jeg vil påstå at jeg har.

JP skrev:
Jeg ønsker bare et enkelt svar, dette er ikke et forsøk på å starte en endeløs diskusjon. Den forrige kom litt galt ut, jeg ser det.
Mitt enkle svar blir da…..det jeg skriver er min subjektive mening – farget av mine preferanser og erfaringsbakgrunn, basert på de rådene lytteforhold – og jeg håper også at de som leser ser dette og ikke tolker dette som endelig dommer og absolutte sannheter!

Mvh
OMF
Takk for avklaring.

Mvh
JP

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

En liten oppdatering her…..

Siste besøk denne dagen var til en entusiast som har to hobbyer som begge legger beslag på litt mer ressurser enn for eksempel strikking!

Det var først når jeg besøkte SAL at jeg ble klar over behovet for 1000 HK ekstra i en Caravelle….

Og da må man jo kunne stoppe også….

Selv om det er spennende å se på perverse biler – så var det det som stod i stua som var mest spennende spør du meg!

SAL har et oppsett med kort signalvei og SOTA produkter i alle ledd.

Kjeden begynner med en modifisert Esoteric fra APL!

Med rør må vite….

Skikkelige signalkabler og nettkabler
:

Plassert i et rack fra Grand Prix Audio

Derifra går signalet til et par meget habile monoblokker…..

Disse beveg ikke mye på seg……

Som igjen driver toppmodellen til Verity. Jeg ser for øvrig at jeg ikke har greid å ta bilder som rettferdiggjør finishen på disse høytalerne.

Til slutt hele oppsettet (Beklager litt dårlig fototeknikk her - men vi så på DVD :) )

Også spilte vi jo litt musikk da…. J

Mvh
OMF

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Lenge siden jeg har hørt anlegget til SAL. Inntrykk???

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Earls Courts i bakgrunnen. Fantastisk DVD! Jeg har sittet oppe sammen med min far og delt brunt ildvann og kjørt denne konserten på høyt volum med sang og mimring.

Bare bildet der i seg selv er nok til å la tankene skli litt vekk på jobb..

8

8x12_TOM

Gjest
General8 skrev:
Lenge siden jeg har hørt anlegget til SAL. Inntrykk???
Hørte det for to dager siden, og må si det spiller meget bra. Bare rommet som setter begrensninger her. Skal tilbake og ta noen enkle målinger for å finne ut om det er noe vi kan utbedre.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Er det Lohengrin eller Lohengrin II?

Kunne vært moro å hørt en gang. Hørte dem en gang i Horten, men der ble de hemmet av et rom med alt for liten takhøyde for en så stor høyttaler, så jeg føler at jeg ikke har hørt hva de kan. Dette er nok ting som krever litt ekstra av rommet for å yte optimalt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lohengrin. Bringer minner :)

Flotte bilder og fine reportasjer foresten. :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.826
OMF skrev:
JP skrev:
Så gjentar jeg da mitt spørsmål: Hvordan er det da for deg mulig å mene noe kvalifisert og opplysende for oss lesere om fremmede anlegg etter å ha hørt dem relativt kort tid?
Det får jo være opp til hver enkelt å avgjøre.
Min erfaringer at oppsett hjemme hos folk er at samspillet mellom rom, høyttaler og lytteposisjon helt klart er det som gir størst utslag. Og at dette kan være interessant å kaste lys over.
Jeg synes faktisk at man får ganske godt inntrykk av lyden med 2-3 timer med kjent musikk.

Hva du mener er kvalifiserte synsinger må du selv avgjøre og de andre som leser det jeg skriver. Jeg vil tro at du har stor tillitt til fagpressen – og der kan man jo lese om dramatiske forskjeller mellom kabler, Shatki steiner, Bybee filter, nettkabler, osv. Jeg har store problemer med å høre slike forkskjeller – men jeg synes det er kjempestore forskjeller mellom lydbildene i de ulike oppsettene jeg hører.

JP skrev:
Med ditt utgangspunkt? Du skriver jo at du har vanskelig med å forholde deg til andre systemer som er forskjellige fra ditt eget (sikkert utmerkede) system.
Litt usikker på hva du mener med mitt utgangspunkt….men jeg vil tro at alle som skriver noe om noe på nettet er farget av sine egne erfaringer og preferanser. Jeg vil tro det er en fordel og å et bredt erfaringsgrunnlag – noe jeg vil påstå at jeg har.

JP skrev:
Jeg ønsker bare et enkelt svar, dette er ikke et forsøk på å starte en endeløs diskusjon. Den forrige kom litt galt ut, jeg ser det.
Mitt enkle svar blir da…..det jeg skriver er min subjektive mening – farget av mine preferanser og erfaringsbakgrunn, basert på de rådene lytteforhold – og jeg håper også at de som leser ser dette og ikke tolker dette som endelig dommer og absolutte sannheter!

Mvh
OMF
For den måtte ha interesse har også jeg langt på vei de samme utgangspunktene som OMF når det gjelder beskrivelse av lydformidling i andres oppsett.
Dog har jeg lykken eller evnen til og innbille meg ;D forskjeller på benyttede signal -, og høyttalerkabler, samt bybee filter.
Men det viktigste er de store forskjellene i lydbildene hos hver i sær.

Flott svar, og svært hyggelig tråd som vanlig OMF.
God sommer 8)

Mvh. Powerpoint

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
roffe skrev:
Er det Lohengrin eller Lohengrin II?

Kunne vært moro å hørt en gang. Hørte dem en gang i Horten, men der ble de hemmet av et rom med alt for liten takhøyde for en så stor høyttaler, så jeg føler at jeg ikke har hørt hva de kan. Dette er nok ting som krever litt ekstra av rommet for å yte optimalt.
Det er Lohengrin, blir oppgradert til Lohengrin II ganske snart! Krever nok litt ekstra av rommet ja, kommer etterhvert det også men det krever ennå mer av min lommebok så det får vente noe lenger! ;)
Er du i Porsgrunn er du velkommen!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei og god sommer! Hadde satt pris på noen inntrykk fra bilen til SAL, det så bra ut ;)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
@ John-Harald. Vil ikke lage en "bil" tråd av OMF`s glimrende tråd! ;) Kommer i en del bilmagasiner snart.... ;)
@ MPT. Takk for det! APL`n er MEGET bra, beste jeg har prøvd så langt! ;) Gjør også pre helt unødvendig....

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
SAL skrev:
@ John-Harald. Vil ikke lage en "bil" tråd av OMF`s glimrende tråd! ;) Kommen i en del bilmagasiner snart.... ;)
Hei SAL! Har fulgt anlegget ditt en stund og ser at det fremdeles opprettholder svært høy kvalitet designmessig og at lydkvaliteten er i henhold til dine preferanser ;D

PS. Det er fullt forståelig at noen ord om denne bilen, ville tatt helt av i OMF`s glimrende tråd! ;)
Hadde vært hyggelig med noen ord på PM, eller john-harald.hellesvik@eniro.no

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Fine saker dette.

Synes forresten jeg skimter herr McQueen som står og speiler seg i glansen. Samme bilen her i huset.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei....

Beklager at de siste lytteinntrykkene har tatt litt tid, men en liten feritur, hjemreisen til Bergen osv har tatt mesteparten av tiden...

Jeg er også litt overrasket over at jeg allerde nå sliter litt med å huske detaljene i lyden - det er på en måte bare hovedinntrykket som sitter igjen - merkelig hvor fort minnene forsvinner....

Oppsettet er ganske forskjellige til hva jeg er vant med. Høytalerne står midt i rommet, mens lytteposisjonene er inntil veggen.
Lytteposisjonen er også lengre unna enn det jeg er vant med.

Dette gir et lydbildet som er stort, svært dypt, høyt (!) og med bra bredde! Akkurat slik man forventer med "statement" høytalere!

Fundamentet er både dypt og kraftfullt og gir seg skikkelig til kjenne når dette finnes på plata. Dog kunne jeg nok ønske meg litt mer presisjon i bunnen - et "problem" jeg er 100% sikker på at skyldes rom og plassering!

Videre oppover spilte det lekende lett, med masse luft og oppløsning. Uanstrengt er et passende ord!

Igjen opplevde jeg også at anlegget blomstret ytterligere med eierens musikk enn mine medbrakte. Og både Patricia Barber, David Gilmour og en annen fyr jeg ikke husker navnet på spilte knallbra.

Alt i alt et oppsett som briljerer med krefter, storhet og luftighet!

(Nå har jeg lest at SAL har et lytterom på planleggingsstadiet - og da tror jeg nok helt sikkert at han vil kunne rydde opp litt i bunn, og også temme en "øvre mellomtone" som jeg personlig syntes var litt frisk på enkelte innspillinger!)

Mvh
OMF

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Takk for hyggelig besøk OMF, alltid moro med besøk av likesinnede!
Er helt enig med deg i dine inntrykk fra deg den kvelden! Jordfeilen i nabolaget jeg nevnte for deg er nå fikset og APL`n trenger jo 4-5 timer oppvarming før den spiller bra! Stakkars spiller`n fikk jo bare 1,5 time forvarsel... ;) Besøket ditt inspirerte meg også til å benytte anlegget noe mer enn jeg pleier på sommeren og dermed ble det litt testing av høyt.plassering. 2cm større avstand til sidevegg i bakkanta av hver høyt. hvor 15" sitter strammet opp bunn ennå mer, samtidig som da mindre spissing åpnet opp lydbilde ennå ett hakk! Som vanlig blir jo en stue full av kompromier, gleder meg til eget lytterom er en realitet, da blir det ca. 6x8m isteden for 4x9m og takhøyd. blir nok øket ca. meter`n ;)
Vil igjen takke for inspirende kveld og meget fine bilder! Jeg reiser til Høyanger og Bergen om 14 dager, håper å kunne sette foten i døråpningen 3-4 plasser da inkl. hos deg, blir spennende!

SAL

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei SAL!

Synes det var veldig sporty av deg å stille opp på såpass kort varsel da jeg fikk en kansellering i programmet! Skulle ønske jeg hadde litt mer tid - både til å titte i garagen, men også til å la lyden sige inn litt mer! Kan ikke helt forklare hvorfor - men mine erfaringer med rørprodukter er at de trenger litt tid for å yte optimalt - spesiell på områder som presisjon, luft og holografi!

Du er selvsagt hjertelig velkommen når du er i Bergen!
Har jo kommet såpass på plass her nå at jeg synes anlegget gir et godt bilde av hva slags lyd jeg liker, og litt hva man kan oppnå med aktiv deling, DRC, DP og Overkill!

Mvh
OMF

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Hei OMF!
APL`n blir skrudd helt av hver gang, 30 kg cd-spiller trenger laaang tid! Dette er det eneste jeg misliker med den............... ;) Blir veldig spennende å høre ditt oppsett!

Mvh.
SAL

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Flott bilde å tekst serie OMF har hørt dette anlegget maaange ganger å er vel ikke noe annet å si en at dette funker ;D mvh X250

V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
Butikkeieren av B&O burde vært skutt. Hadde man trukket høyttalerne et stykke utifra frontveggen og skjøvet anlegget lengre mot venstre så man fikk større avstand til sideveggen, hadde lyden tatt mange steg i oppoverkurve.
Jeg har hørt B&O Beolab 5 selv noen ganger og har blitt imponert.
Jeg spurte Dave Moulton hvordan de ideelt sett burde settes opp, og fikk til svar at man skulle følge best practises for oppsett av høyttalere i et lytterom, og med minst 1m til vegger bak og på siden.
Det er markedsføringspjatt å si at man kan plassere dem som man vil. Har ennå til gode å komme inn i en forretning og finne dem korrekt satt opp, med tanke på optimal gjengivelse. Det syndes spesielt mot det å bruke refleksjonene slik man skal - i bildet OMF viser er høyre høyttaler for tett på sidevegg, og står helt vilt i forhold til lytteposisjon, mens venstre høyttaler ikke har noen vegg å gi refleksjoner fra, og begge står for tett på veggene, noe som vil sløre til bassen.
Det er egentlig helt feil at disse høyttalerne ble laget av B&O - selskapets kunder er ute etter noe som er enkelt å plassere, og som passer inn i hjemmet, mens kunder som er ute etter denne lydkvaliteten gjerne plasserer de utroligste ting i stuene sine, og helst eksakt hvor de helst skal stå, for best mulig lyd!

Fy!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Jeg synes det er kult at et selskap som B&O lager skikkelig high-end. Konsekvensen er (noen ganger) at folk med mer penger enn vett får bedre lyd enn de er klar over (og bedre lyd end naboen som er hifi geek) ;D

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Bx skrev:
Jeg synes det er kult at et selskap som B&O lager skikkelig high-end. Konsekvensen er (noen ganger) at folk med mer penger enn vett får bedre lyd enn de er klar over (og bedre lyd end naboen som er hifi geek) ;D
Bomber og granater! Måtte gud forby at det er mulig ;D

V

vredensgnag

Gjest
Bx skrev:
Det syns jeg også er kult - men B&O har aldri gjort en skikkelig innsalgsjobb overfor markedet når det gjelder hva akustiske linser er i stand til, de har direkte feilrepresentert hvordan man skal plassere høyttalere med linser (hvor du vil), og de fulgte ikke opp tanken bak.
BL5/DSP prosjektet begynte under en sjef, ble elendig ivaretatt under neste, og er først nå i ferd med å bli blåst liv i. I mellomtiden forlot flere av nøkkelpersonene B&O, og dro til bl.a. Lyngdorf der de kunne videreutvikle room-correction.
Det er ganske ironisk - i løpet av hele denne perioden mater B&O high-end firmaer verden over med ICEpower moduler. Hadde selskapet hatt en high-end innstilling, ville de beholdt teknologien for seg selv.

Dette er ellers en stjernetråd - godt jobbet, OMF!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei igjen.....

Jeg har helt klart hatt verre utsikt fra hotelrommet enn dette....

Mvh
OMF

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ingen dum utsikt det der!

Har du tid til litt hifi på denne reisen også?

Rottenikken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.12.2008
Antall liker
1
Flotte bilder fra Ungarn :) Litt usikker på geografien, men Donau renner ikke gjennom Budapest?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jepp – dette er Budapest, en by jeg liker meg veldig godt i – selv om jeg stort sett ikke har nevneverdig fritid når jeg er her! Og ja...det er Donau som renner gjennom byen og skiller de to gamle bydelene Buda og Pest!

Og det ble litt Hifi også….takker Roysen for å etablere kontakt med en hyggelig forhandler som tok seg tid til å gi meg demo på lørdag!

Det var et spennende anlegg og med en lyd som på mange måter overrasket meg litt!

Heisen var i grunn et kapitel for seg selv! Men funket helt greit….Men ser vel for meg at det kan være litt krevende å frakte utstyr opp og ned med denne saken!

Noen bilder av utstyr jeg ikke hørte på…..

:

Mvh
OMF

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Flott tråd og fine bilder og gode inntrykk OMF

Var først inne på den idag og ser at jeg har gått glipp av en liten diskusjon her :), skal vel blåse litt i denne hobbien også.
Skulle du være på reisefot i "mitt distrikt" så er du hjertelig velkommen.

Mvh
Geir

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Får lyst til å ta en tur til Budapest når jeg ser de flotte bildene

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen flere bilder av utstyr som ikke var i bruk…..

Her ser vi embalagen til ett Metronome sett som var solgt til en kunde som ikke hadde plass til embalagen….

Her er det minste av de to lytterommene…..
Vi spilte ikke noe her…hadde et ønske om å være litt rask siden eieren hadde møtt opp i butikken ene og alene for å gi meg demo denne dagen!

Mer utstyr fra det lille rommet….

Mye kjent demomusikk…..Selv om den store musikksamlingen på bakrommet var vinyl og i stor grad preget av opera.

Ellers var det litt gøy at når jeg spilte en spor fra Bremnes live…så gikk han på bakrommet og hadde vel så godt som komplett Bremnes på 180 grams vinyl….vi er som sagt i Ungarn....

Men med all den vinylen fant vi ut at vi skulle sammenligne CD og vinyl i oppsettet – denne gangen med ”Case of you” fra Diane Kralls "Live in Paris"!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Så…hva var det jeg hørte på da….

Jo – signalet begynte stort sett her…..

Gikk så videre til denne kollegaen……

Så var det VTL 6.5 som tok over pinnen…

Kablingen var vel av det billige slaget, de brukte nå i hvert fall treklosser med påstemplede nordiske guder – Odin…

Før signalet endte opp her…..

Den alternative kilden var denne saken fra Linn…..

Pick-up var også fra Linn – men denne hadde han strippet litt!

Mvh
OMF

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Er det VTL S-400 i enden av signalkablene tro? ohhhhh, hælle-måne

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Stripping av pickup - er dette anbefalt?

Var det fordi han skulle mekke på den, eller er dette et "hemmelig" tweak?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen kveldsbilder fra en tur på Donau.....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men det var vel egentlig lyd denne tråden skal handle om.....

Som noen har gjettet var også kraftforsterkeren fra VTL. Og den er stor....

Her er all elektronikken og et lite hint om høytalerne.....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Så var det baksiden av høytalerne....med nettplugg tilkoblet...altså en aktiv bass her....

Her er hele oppsettet......

Mvh
OMF

Topp Bunn