JP skrev:
Så gjentar jeg da mitt spørsmål: Hvordan er det da for deg mulig å mene noe kvalifisert og opplysende for oss lesere om fremmede anlegg etter å ha hørt dem relativt kort tid?
Det får jo være opp til hver enkelt å avgjøre.
Min erfaringer at oppsett hjemme hos folk er at samspillet mellom rom, høyttaler og lytteposisjon helt klart er det som gir størst utslag. Og at dette kan være interessant å kaste lys over.
Jeg synes faktisk at man får ganske godt inntrykk av lyden med 2-3 timer med kjent musikk.
Hva du mener er kvalifiserte synsinger må du selv avgjøre og de andre som leser det jeg skriver. Jeg vil tro at du har stor tillitt til fagpressen og der kan man jo lese om dramatiske forskjeller mellom kabler, Shatki steiner, Bybee filter, nettkabler, osv. Jeg har store problemer med å høre slike forkskjeller men jeg synes det er kjempestore forskjeller mellom lydbildene i de ulike oppsettene jeg hører.
JP skrev:
Med ditt utgangspunkt? Du skriver jo at du har vanskelig med å forholde deg til andre systemer som er forskjellige fra ditt eget (sikkert utmerkede) system.
Litt usikker på hva du mener med mitt utgangspunkt
.men jeg vil tro at alle som skriver noe om noe på nettet er farget av sine egne erfaringer og preferanser. Jeg vil tro det er en fordel og å et bredt erfaringsgrunnlag noe jeg vil påstå at jeg har.
JP skrev:
Jeg ønsker bare et enkelt svar, dette er ikke et forsøk på å starte en endeløs diskusjon. Den forrige kom litt galt ut, jeg ser det.
Mitt enkle svar blir da
..det jeg skriver er min subjektive mening farget av mine preferanser og erfaringsbakgrunn, basert på de rådene lytteforhold og jeg håper også at de som leser ser dette og ikke tolker dette som endelig dommer og absolutte sannheter!
Mvh
OMF