Omsider fikk også jeg oppleve det flotte oppsettet til Ivar!
Først fikk jeg en liten gjennomgang av signalkjeden og dette er et spennende oppsett hvor så godt som alle komponentene har en spesiell historie, og på ingen måte har havnet der de står pga tilfeldigheter!
Vi begynte med PC avspilling....
Så vidt jeg forstod så avspilles musikken med MAC via firewire til en Weiss firewire/AES EBU interface. Denne forer så EMM LABS DAC 6 da-konverteren! Så til preamp og effektrinn fra Counterpoint den første en rørsak, den siste en hybrid!
Vi begynte med noe musikk jeg ikke helt kjente, men det var en flott start som fremhevet styrkene til oppsettet.
Det er naturlig å begynne med gjengivelsen av stemmer, akustisk gitar, messing og det meste annet som kan omfattes av betegneslen mellomtone! Den var nærværende, oppløst, detaljert og likevel mykt. Holografien var også meget godt noe jeg er svak for, og lydbildet var overaskende stort sett iforhol til høytaleren, og med masse luft! Med et lydbildet som strak seg fra omtrent midt mellom høytaler og lytter, og et godt stykke bak høytalerne. Hele denne miksen gjør at man får en «realistisk» presentasjon «tilstedeværelse»! Perspektivet i dette oppsettet er i grunn en ting jeg har tenkt å ta med meg videre i mitt eget oppsett det var nært nok til få realisme, detaljer og presisjon, men hadde likefullt såpass avstand at jeg aldri følte at noe kom i trynet!
Etter et par låter avslørte Ivar at vi ikke hadde brukt Amarra. Den ble slått på og jeg gjorde noen raske skift med/uten. Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av denne testingen, men det var en ikke ubetydelig forskjell jeg syntes avspillingen med Amarra først og fremst var mer detaljert og renere oppover noe som også gav mer analog klang og større rom! (Litt overraskende egentlig da Weiss interfacen som Ivar bruker i grunn skulle holde orden på det meste!)
Jeg syntes vel kanskje det låt litt snillt innledningsvis..., men når det så ble satt på Vinyl (også dro vi vel et knepp eller to på volumet også)...så syntes jeg anlegget vokste 2 hakk. Med vinyl så ble det mye friskere oppover, lydbildet vokste, holografiene ble både større og mer definert og «livefølelse»-meteret begynte å nærme seg rødt! Jeg ble som vanlig satt ut av litt «peiskos», som jeg kanskje syntes var litt mer enn vanlig! Men nå spilte vi helt ordinære plater på litt måfå det var altså ikke en 180 grams superpressing på første gjennomspillimng.
Vi hadde også en liten sammenligning på slutten med «The moon is a harsh mistress» - på kaffeflekket vinyl og PC. Og på denne låten så syntes jeg faktisk PC var best -den låt i mine ører mer oppløst og langt renere oppover, mens tilstedeværelsen og live følelsen muligens var hakket vassere på vinyl.
På ønskelisten min her er det vel føst og fremst frekvensfløyene som kunne ha vært litt mer utstrakt og da hovedsaklig dypbassen. Det ruller av såpass tidlig nedover at deler av musikken blir borte.
Så jeg takker for en veldig hyggelig kveld med et oppsett som først og fremst gjør veldig mye riktig. At høytalerne også har storebrødre synes jeg hører veldig spennende ut (Hva er det egentlig du venter på !! ;-)) da det ofte kan være en fornuftig oppgradering i oppsett hvor alt stemmer og man nettopp bare ønsker litt mer av alt! Jeg forstod det også slik at pick-upen skulle inn til retipping og oppgradering hvis det er mer og hente også der så vil jeg gjerne ha en runde til med Lois Armstrong for det var rett og slett rått!
Mvh
OMF
Forsell platespiller....
Venstre høytaleren....
Bilder fra Per Helge....jeg synes det rett over spilleren her var utrolig flott! (bilder av vilder forteller maks halve sannheten!
Ble bare et vådeskudd som viste hele anlegget....må skjerpe meg her, glemmer ofte oversiktsbildene.....