OMF
Æresmedlem
Jeg hadde i julen gleden av et lite besøk hos Stig Erik (TheStig), og det var en opplevelse som var egnet for ettertanke. Jeg fikk vel snaut et par timer med lytting, men man danner seg jo et godt inntrykk i løpet av en slik periode.
Når jeg kom inn i lytterommet, slo det meg at det var en del større enn det jeg hadde forestilt meg. Bildene på hjemmesiden hans gir inntrykk av at dette er et skikkelig nærfælt oppsett. Men jeg ble lurt av skalaen her høytalerne var mye større, basskassene var mye større og rommet var som sagt større. Men det er vel fremdeles for nærfelt å regne.
Her er et bilde av lytterommet. Legg spesielt merke til Hifikatten som er et utmerket tveak!
Kan ta kortversjonen om hva det ble spilt på. Drivverket var en DVD spiller av Rema 1000 varianten, også var vel resten en PC kontrollert digital boks med digitale delefiltere og 10 integrerte DACer. Volumet justeres digitalt og det brukes 6 av DACene til å sende 3 signaler til hver høytalere (diskant, mellomtone og bass) som blir drevet av 3 ICE forsterkere. Altså en totalpris på all elektronikken på rundt 50k (veldig rundt regnet). Høytalerne er en selvbygd og består av en legendarisk Phillips bånddiskan, 2 Seas excel mellomtone og et 15 toms bass element i bunnen. Det står sikkert mye mer om dette oppsettet på hjemmesiden til Stig.
Her ser vi en av høytalerne. Og en estetisk nytelse hvor flere mennesker kan sitte ved siden av hverandre.
At dette anlegget er spesielt ble klart for meg etter 5 sek av første platen. Og å høre på dette anlegget er en noe spesiell opplevelse. Det er ekstremt oppløst, det er ekstremt forvrengningsfritt, det er ekstremt dynamisk .og ja, jeg vet hva dere tenker spilte det musikk? Men først kommer det som faktisk er det mest spesielle/kontroversielle med dette oppsettet: PERSPEKTIVET.
Slenger inn et bilde til av oppsettet. (For å si litt om størrelsene er det en 42 tommer plasma som står på benken ;D ;D ;D)
Man snakker gjerne om å være plassert langt bak i salen, midt i salen, eller til og med på først rad. Og allerede når man nærmer seg første rad, er det en del som begynner å rynke på nesa. Mitt oppsett er vel omtrent første rad i oppsettet til Stig er vi ved scenekanten og på enkelte opptak også på scenen. Hvordan føles det ? Jo, det er helt umulig å forholde seg passiv til musikken, holografien, oppløsning, kropp, nærhet til musikk, alt blir forsterket. Det blir overhodet ikke som en hodetelefonopplevelse. Det blir som Virtual Reality, og man kobler helt ut anlegget og lever seg mer inn i musikken. Jeg har aldri opplevd musikk som i så stor grad frikobler seg fra høytalere og rom, og bare oppstår. Så, for å svare på spørsmålet stilt lenger opp .spiller det musikk ja mer enn noe annet! Og er man tilvent et slikt system vil nok stort sett alt annet oppfattes som å lytte på et stereoanlegg i motsetning til å lytte på musikken.
Har også lyst til å nevne litt om dynamikk. På et par innspillinger med litt freske paukeslag og slagverk og ellers store dynamikkutladinger, så får man en kjenne det i kroppen/Live effekt med store fullrange høytalere. Jeg har lyst til å sammenligne oppsettet her med en demo jeg var på hos Audiofreaks med Avalon Sentinel. Her får man rett og slett skikkelig live-følelse. Men Audiofreaks oppsettet hadde jo et helt annet perspektiv.
Ellers er ord som oppløst, grainfree, naturtro, nakent .ord som man kan slenge om seg om et slikt anlegg.
Ingen negative kommentarer ..??
Perspektivet er nok en vanesak, men jeg ville nok foretrukket å hatt lydbildet en meter eller to lenger unna. Jeg synes også av og til at stemmer og instrumenter ble litt for store. Jeg ville personlig foretrukket mindre utøvere med mer luft i mellom. Jeg savnet også litt av det jeg selv opplevde når jeg fikk inn en rørpreamp inn i mitt oppsett være der følelsen - ambience (Er det det man kaller det??) ..denne litt udefinerte støyen som gir inntrykk av at ting skjer nå, at det er virkelig . Jeg tror Stig skjønte hva jeg tenkte på, og akkurat dette hadde han jobbet mye med å bli kvitt - denne fnidderen helt opp i toppen.
Så hva var det som gjør at dette spiler så bra .? Vil først begynne i andre enden og utelukke en del elementer det i hvert fall ikke er:
Dyrt high-end drivverk
Store gigantiske kraftforsterkere
Rør og vinyl
Dyre high-end DA konvertere
Eksotiske og dyre kabler
Shatki, Bybee, Magician, osv
Denne kan altså ikke gjøre så mye galt med lyden ..
Så hva kan det være (Her kan du gjerne komme med litt erfaringer Stig .)
Dedikert lytterom med omtrent optimal akustikk¨
Aktiv deling
Utrolig gode høytalere
At han lurte meg .
Ble jeg litt lurt på mitt besøk ..
Nei jeg tror ikke det. Når jeg kom hjem til eget anlegg, opplevde jeg umiddelbart at det spilte litt grått, tilslørt, kjedelig .., men når jeg skrudde opp litt kom godfølelsen tilbake. Så, jeg tror anlegget til Stig tjener litt på at akustikk og anlegget spiller så til de grader forvrengingsfritt at man kan spille en del høyere uten at dette oppleves som plagsomt, og som forsterker egenskapene i anlegget. På den annen side kan dette også være årsaken til de litt store vokalene jeg tidligere klagde over.
Ellers fikk jeg også et par positive opplevelser. Anlegget her spilte flatt til 20Hz, og jeg opplevde ingen store mangler på mitt eget oppsett i forhold til dette i bassområdet. Jeg synes også at klangbalansen ikke var veldig ulik mitt eget oppsett. Godt å vite.
Nå skal det også nevnes at basskassene i lytterommet er de minste i huset. I 2 etasjen er nemlig hjemmekino rommet. Jeg har aldri vært noen bassfreak, men en demo av et slikt hjemmekinooppsett, med (i mine øyne) førsteklasses bilde på lerret, og et velbalansert lydoppsett så var dette den mest imponerende hjemmekinodemo jeg har vært på. Igjen er det den velbalanserte og forvrengningsfrie lyden som gjorde at kampscener med dypbass som ristet sofaen verken virket spesielt høyt eller basstungt.
Da gjenstår vel bare å takke for meg Stig!
Mvh
OMF
Når jeg kom inn i lytterommet, slo det meg at det var en del større enn det jeg hadde forestilt meg. Bildene på hjemmesiden hans gir inntrykk av at dette er et skikkelig nærfælt oppsett. Men jeg ble lurt av skalaen her høytalerne var mye større, basskassene var mye større og rommet var som sagt større. Men det er vel fremdeles for nærfelt å regne.
Her er et bilde av lytterommet. Legg spesielt merke til Hifikatten som er et utmerket tveak!
Kan ta kortversjonen om hva det ble spilt på. Drivverket var en DVD spiller av Rema 1000 varianten, også var vel resten en PC kontrollert digital boks med digitale delefiltere og 10 integrerte DACer. Volumet justeres digitalt og det brukes 6 av DACene til å sende 3 signaler til hver høytalere (diskant, mellomtone og bass) som blir drevet av 3 ICE forsterkere. Altså en totalpris på all elektronikken på rundt 50k (veldig rundt regnet). Høytalerne er en selvbygd og består av en legendarisk Phillips bånddiskan, 2 Seas excel mellomtone og et 15 toms bass element i bunnen. Det står sikkert mye mer om dette oppsettet på hjemmesiden til Stig.
Her ser vi en av høytalerne. Og en estetisk nytelse hvor flere mennesker kan sitte ved siden av hverandre.
At dette anlegget er spesielt ble klart for meg etter 5 sek av første platen. Og å høre på dette anlegget er en noe spesiell opplevelse. Det er ekstremt oppløst, det er ekstremt forvrengningsfritt, det er ekstremt dynamisk .og ja, jeg vet hva dere tenker spilte det musikk? Men først kommer det som faktisk er det mest spesielle/kontroversielle med dette oppsettet: PERSPEKTIVET.
Slenger inn et bilde til av oppsettet. (For å si litt om størrelsene er det en 42 tommer plasma som står på benken ;D ;D ;D)
Man snakker gjerne om å være plassert langt bak i salen, midt i salen, eller til og med på først rad. Og allerede når man nærmer seg første rad, er det en del som begynner å rynke på nesa. Mitt oppsett er vel omtrent første rad i oppsettet til Stig er vi ved scenekanten og på enkelte opptak også på scenen. Hvordan føles det ? Jo, det er helt umulig å forholde seg passiv til musikken, holografien, oppløsning, kropp, nærhet til musikk, alt blir forsterket. Det blir overhodet ikke som en hodetelefonopplevelse. Det blir som Virtual Reality, og man kobler helt ut anlegget og lever seg mer inn i musikken. Jeg har aldri opplevd musikk som i så stor grad frikobler seg fra høytalere og rom, og bare oppstår. Så, for å svare på spørsmålet stilt lenger opp .spiller det musikk ja mer enn noe annet! Og er man tilvent et slikt system vil nok stort sett alt annet oppfattes som å lytte på et stereoanlegg i motsetning til å lytte på musikken.
Har også lyst til å nevne litt om dynamikk. På et par innspillinger med litt freske paukeslag og slagverk og ellers store dynamikkutladinger, så får man en kjenne det i kroppen/Live effekt med store fullrange høytalere. Jeg har lyst til å sammenligne oppsettet her med en demo jeg var på hos Audiofreaks med Avalon Sentinel. Her får man rett og slett skikkelig live-følelse. Men Audiofreaks oppsettet hadde jo et helt annet perspektiv.
Ellers er ord som oppløst, grainfree, naturtro, nakent .ord som man kan slenge om seg om et slikt anlegg.
Ingen negative kommentarer ..??
Perspektivet er nok en vanesak, men jeg ville nok foretrukket å hatt lydbildet en meter eller to lenger unna. Jeg synes også av og til at stemmer og instrumenter ble litt for store. Jeg ville personlig foretrukket mindre utøvere med mer luft i mellom. Jeg savnet også litt av det jeg selv opplevde når jeg fikk inn en rørpreamp inn i mitt oppsett være der følelsen - ambience (Er det det man kaller det??) ..denne litt udefinerte støyen som gir inntrykk av at ting skjer nå, at det er virkelig . Jeg tror Stig skjønte hva jeg tenkte på, og akkurat dette hadde han jobbet mye med å bli kvitt - denne fnidderen helt opp i toppen.
Så hva var det som gjør at dette spiler så bra .? Vil først begynne i andre enden og utelukke en del elementer det i hvert fall ikke er:
Dyrt high-end drivverk
Store gigantiske kraftforsterkere
Rør og vinyl
Dyre high-end DA konvertere
Eksotiske og dyre kabler
Shatki, Bybee, Magician, osv
Denne kan altså ikke gjøre så mye galt med lyden ..
Så hva kan det være (Her kan du gjerne komme med litt erfaringer Stig .)
Dedikert lytterom med omtrent optimal akustikk¨
Aktiv deling
Utrolig gode høytalere
At han lurte meg .
Ble jeg litt lurt på mitt besøk ..
Nei jeg tror ikke det. Når jeg kom hjem til eget anlegg, opplevde jeg umiddelbart at det spilte litt grått, tilslørt, kjedelig .., men når jeg skrudde opp litt kom godfølelsen tilbake. Så, jeg tror anlegget til Stig tjener litt på at akustikk og anlegget spiller så til de grader forvrengingsfritt at man kan spille en del høyere uten at dette oppleves som plagsomt, og som forsterker egenskapene i anlegget. På den annen side kan dette også være årsaken til de litt store vokalene jeg tidligere klagde over.
Ellers fikk jeg også et par positive opplevelser. Anlegget her spilte flatt til 20Hz, og jeg opplevde ingen store mangler på mitt eget oppsett i forhold til dette i bassområdet. Jeg synes også at klangbalansen ikke var veldig ulik mitt eget oppsett. Godt å vite.
Nå skal det også nevnes at basskassene i lytterommet er de minste i huset. I 2 etasjen er nemlig hjemmekino rommet. Jeg har aldri vært noen bassfreak, men en demo av et slikt hjemmekinooppsett, med (i mine øyne) førsteklasses bilde på lerret, og et velbalansert lydoppsett så var dette den mest imponerende hjemmekinodemo jeg har vært på. Igjen er det den velbalanserte og forvrengningsfrie lyden som gjorde at kampscener med dypbass som ristet sofaen verken virket spesielt høyt eller basstungt.
Da gjenstår vel bare å takke for meg Stig!
Mvh
OMF