OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hifibasillen

    Gjest
    Jeg sjekket dette med burn-in nøye før kjøp. Det er visstnok ny tek i min TV gen.fra 2020/21(?) som forhindrer dette.
    Også manuell funksjon for å fjerne evt.restbilde. Legger inn en link.
    Ikke brukt dette, men TV har jeg bare hatt siden mai i år. Uansett garanti og TV holder vel noe år vil jeg tro:)

    Har det samme på min 706 alle Oled fra 2020 og fremover har dette, dette var tidligere forbeholdt toppmodellene så godt å se at dette blir tatt seriøst selvom jeg har til gode å se innbrenning eller døde piksler enda jeg gamer mye etter jobb 🙂
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har det samme på min 706 alle Oled fra 2020 og fremover har dette, dette var tidligere forbeholdt toppmodellene så godt å se at dette blir tatt seriøst selvom jeg har til gode å se innbrenning eller døde piksler enda jeg gamer mye etter jobb 🙂
    Sprøtt at dette ble diskutert i dag, så trer jaggu denne funksjonen inn under dagens siste VM kamp!
    Kort: TV har stått på nesten hele dagen, hatt besøk for å se kamp, og deretter ble det ALTFOR mye fotball i dag.
    Under England-USA kampen nå i kveld poppet det opp beskjed om at TV må oppdateres for å få full kvalitet på skjermen. Trodde det var noe vanlig SW oppdatering, men trykket på «mer» klossen som dukket opp, og der stod det jaggu at TV ønsket å fjerne restbilde for å optimalisere TV skjermen. Så mens dette skrives så gjør den akkurat det. (Som også kan gjøres manuelt) Jeg tok en kikk for å se om jeg kunne se noen antydning til noe såkalt restbilde ved å bytte litt kanaler og til slutt slå av, men så ingenting. Greit at denne funksjonen funker før det blir synelig da😀
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Sprøtt at dette ble diskutert i dag, så trer jaggu denne funksjonen inn under dagens siste VM kamp!
    Kort: TV har stått på nesten hele dagen, hatt besøk for å se kamp, og deretter ble det ALTFOR mye fotball i dag.
    Under England-USA kampen nå i kveld poppet det opp beskjed om at TV må oppdateres for å få full kvalitet på skjermen. Trodde det var noe vanlig SW oppdatering, men trykket på «mer» klossen som dukket opp, og der stod det jaggu at TV ønsket å fjerne restbilde for å optimalisere TV skjermen. Så mens dette skrives så gjør den akkurat det. (Som også kan gjøres manuelt) Jeg tok en kikk for å se om jeg kunne se noen antydning til noe såkalt restbilde ved å bytte litt kanaler og til slutt slå av, men så ingenting. Greit at denne funksjonen funker før det blir synelig da😀
    Hehe jaggu 😛 kjedelig det når en akkurat ser på noe som ønskes å sees så popper det opp 🤣 har hatt det samme i et par matcher på World of Warships Legends 🤣
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Hadde Samsung fått til Ambilight og en mulighet for casting til TVen hadde jeg gått tvert tilbake! Noe av deiligheten med andre merker er at de faktisk gjør ting enklere en Samsung på brukergrensesnitt enda Tizen systemet og kontrollen er utrolig bra gjennomført.

    Men for all del Samsung lever bra som alltid 🙂 bare synd de ikke hiver seg på Dolby Vision opplegget..
    Har dårlig erfaring med Samsung TVer. Skygger langt unna alt fra Samsung. At de ikke støtter Dolby Vision er for meg en gåte. DV gir fantastisk flotte bilder. Virker som Philips har blitt bedre de siste åra men jeg har holdt meg til Sony og er kjempefornøyd med Sony A90J. Har hatt en LG og to Sony OLED og har aldri hatt problemer med innbrenning. Kunne så vidt se antydning til midlertidige innbrenning på LGen. Er LG som har produsert alle OLED paneler men i år kom Samsung med QD OLED paneler som også benyttes av Sony på en modell. LED er helt uaktuelt for min del.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Har jo denne på svarteuka.
    Må bare ta ett mål hjemme først, så får jeg se om det går i bredde og høyde.
    Plassen den skal stå på er låst. Min langt bedre halvdel bestemmer der:=)

    LG er bedre og billigere (y)

    LG 55" 4K OLED TV OLED55C26LD
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Har dårlig erfaring med Samsung TVer. Skygger langt unna alt fra Samsung. At de ikke støtter Dolby Vision er for meg en gåte. DV gir fantastisk flotte bilder. Virker som Philips har blitt bedre de siste åra men jeg har holdt meg til Sony og er kjempefornøyd med Sony A90J. Har hatt en LG og to Sony OLED og har aldri hatt problemer med innbrenning. Kunne så vidt se antydning til midlertidige innbrenning på LGen. Er LG som har produsert alle OLED paneler men i år kom Samsung med QD OLED paneler som også benyttes av Sony på en modell. LED er helt uaktuelt for min del.
    Da hadde jeg korrekt med fakta 😁 ja Samsung burde virkelig få implementert DV men tydeligvis ikke..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som Flagerborg sammenligner epler med bananer her.
    «Linker» etter det jeg forstår til en LG C2, mens Philipsen (907) bruker siste gen.av G2 OLED EX panel, som er LGs high-end panel?
    Klart det LG TV er billigere da. På ingen måte bedre.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    «Linker» etter det jeg forstår til en LG C2, mens Philipsen (907) bruker siste gen.av G2 OLED EX panel, som er LGs high-end panel?
    Klart det LG TV er billigere da. På ingen måte bedre.
    Ser ut som den fra Philips er rettet mot et spesielt marked.... :unsure:
    Sitat fra reklamen:
    "Nyt gaming akkompagnert av utrolig lyd fra Bowers & Wilkins og kontroller Android TV med talekommandoer.!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    12 år gammel Panasonic plasma blir snart skiftet ut med ny Samsung QLED. Blir spennende å se om det er stor forskjell.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    12 år gammel Panasonic plasma blir snart skiftet ut med ny Samsung QLED. Blir spennende å se om det er stor forskjell.
    Sortnivået på Panasonic plasmaen din er nok bedre enn Samsung Qled, men ellers bør det meste være en oppgradering.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Sortnivået på Panasonic plasmaen din er nok bedre enn Samsung Qled, men ellers bør det meste være en oppgradering.
    Erstattet selv en gammel Panasonic Plasma med en Sony LED for noen år siden, meget fornøyd. Høydepunkter er strømforbruket og flere ganger høyere lysstyrke - ja og en god del større :)

    Heh, skulle egentlig sitere Pink sitt innlegg :LOL:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som den fra Philips er rettet mot et spesielt marked.... :unsure:
    Sitat fra reklamen:
    "Nyt gaming akkompagnert av utrolig lyd fra Bowers & Wilkins og kontroller Android TV med talekommandoer.!
    Hva er et spesielt marked…? At en produsent bragger litt av at de har fått hjelp med lyden av en HiFi produsent?
    (907 har bare en tynn lydplanke under, 937 har den som er litt mer omtalt og skal låte OK)
    Er det negativt mener du? Og talekommandoer ala Siri/Apple, Alexa o.l?
    Disse fordelene overskygger ikke uansett at sammenligningene dine blir helt feil Flagerborg.
    Feil er også påstanden din om at den nevnte LG modellen er bedre.
    Men det ekke no` feil i å drekke og trolle på en lørdagskveld selvsagt😉
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Steinosten spør:"
    Bruker ikke tv til annet en å se på tv.
    Lyd fra tv går til aktive ht.
    Hva bør man gå for? "

    Mest mulig korrekte farger og sort-nivå + DolbyVision er et godt valg med OLED + EVO...
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Evo eller ikke, Oled er et hakk opp mot led uansett, men noen ganger er faktisk SDR og foretrekke over HDR spesielt med gaming og hvis 220 fos skal oppnås
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Skal ha OLED ved neste tv-bytte, når det nå blir, har hatt denne tven siden 2017. Er veldig fornøyd med den og har ingen hast med å bytte.

    Virker som lysstyrke & burn in er blitt mindre problematisk med OLED - samtidig er prisene blitt veldig greie for min størrelse - 65" - veldig positivt.

    Så følger litt med - skulle tven ryke :cool:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har et gammet Pioneer plasma som er nesten like godt etter minst 15år. Lyd, fargedybde/sortnivå er godt. Men ikke så kontrastrikt og kjappt som nye tv. Jeg må sikkert bytte til OLED for å få samme svartkontrast nivå. Liker godt Sony, med de er dyrere enn de andre. Hvis tiden er inne, så bli det ikke mindre enn 65''. Ellers så har jeg ikke sett så mye på de forskjellige merkene. Lyd kjører jeg over anlegget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Heh, min gamle plasma hadde innbrente kanal logoer osv , så helt jævlig ut på slutten :LOL:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    «Linker» etter det jeg forstår til en LG C2, mens Philipsen (907) bruker siste gen.av G2 OLED EX panel, som er LGs high-end panel?
    Klart det LG TV er billigere da. På ingen måte bedre.
    Her er en liten video-snutt som viser litt av din feil forståelse... :unsure:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Var også noe med at tidligere LG TVer ble himla varme så ikke vare for overklokking dette
    Hmmmm......svaret ditt kan tyde på at du ikke har sett hele videoen.....eller skrivefeil i innlegget ditt......eller at du ikke forstod forklaringen i videoen? :unsure:
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hmmmm......svaret ditt kan tyde på at du ikke har sett hele videoen.....eller skrivefeil i innlegget ditt......eller at du ikke forstod forklaringen i videoen? :unsure:
    Herregud .. har du en trang for å fremme LG eller er du bare fanboy og skal fremme merket som de fleste LG folka gjør? Bare spør 🙂
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Her er en liten video-snutt som viser litt av din feil forståelse... :unsure:

    Hva er feil med min forståelse? Du sammenlignet en PHILIPS høyere ende TV (Med alt det innebærer) med siste gen.LG G2 skjerm, med en lavere ende LG TV med C2 skjerm, som naturlig nok også er priset lavere.
    Din påstand var sitat: "LG er bedre og billigere"

    Så har du funnet frem til en test som inneholder diverse, blant annet målinger mellom G2 og G1 skjermene til LG, Sammenligning med Samsung OLED, og en «konklusjon» til slutt om hvilken LG TV man burde velge.

    Steinost linket til en Philips 907 på tilbud, Hvorfor mener du at den LG TV du linket til er bedre enn Philipsen?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Herregud .. har du en trang for å fremme LG eller er du bare fanboy og skal fremme merket som de fleste LG folka gjør? Bare spør 🙂
    Nei.......men bør vel nevne at nå er min fantastiske Philips m/Ambilight sendt til reparasjon for 2. gang innen garantitiden og fordi det er Philips så må den sendes til Oslo for reparasjon og tar vel ikke mer enn 3-4 uker før den er tilbake igjen.......skeptisk? Nei...... 😭 :oops::coffee:(y)
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Nei.......men bør vel nevne at nå er min fantastiske Philips m/Ambilight sendt til reparasjon for 2. gang innen garantitiden og fordi det er Philips så må den sendes til Oslo for reparasjon og tar vel ikke mer enn 3-4 uker før den er tilbake igjen.......skeptisk? Nei...... 😭 :oops::coffee:(y)
    Beklager at du fikk et mandags produkt kan ikke si jeg har opplevd det samme verken med Philips, Samsung eller LG tidligere så du var nok riktig uheldig, betyr ikke at et merke er dårligere av den grunn 😊
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Utrolig kjipt når TV feiler, eller kommer med feil. Spesielt om det er en 65 eller større og man må håndtere retur selv..
    Har vært forskånet fra TV som feiler selv, men måtte bytte en ny LG mai d.å. som kom med 2-3 fine/tynne riper på skjermen.. irriterende.
    Men av de jeg kjenner som har hatt TV som får problemer så er det stort sett økonomi modellene blant de forskjellige produsenter som feiler. Spart inn litt for mye på teknisk design og komponenter, ref.den beryktede Samsung saken.

    Om man legger seg på en serie som er et nummer eller to under en produsents høyeste serie så får man gjerne en kvalitet som holder noen år.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Hadde også en LG oled det kom stripe på skjermen etter ett år. Fikk ny tv, var visst for mye styr og skifte.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Er fortsatt veldig fornøyd med min lg OLED..

    Lillebror kjøpte seg en samsung 2022 qled på blakke fredag, med litt ratting så er det meget bra bilde til spill og tv i en stue med mye vinduer. Men til film med mørkt blendet rom må jeg si at oled blåser qled av banen
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Om man legger seg på en serie som er et nummer eller to under en produsents høyeste serie så får man gjerne en kvalitet som holder noen år.
    Jeg er egentlig enig i det du sier her, men jeg tenkte bare jeg skulle skyte inn at jeg kjøpte en 43" til 5000 kr for syv år siden – en Samsung som ikke viser tegn på elde i det hele tatt. Litt surt, for jeg ønsker meg ny.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Er fortsatt veldig fornøyd med min lg OLED..

    Lillebror kjøpte seg en samsung 2022 qled på blakke fredag, med litt ratting så er det meget bra bilde til spill og tv i en stue med mye vinduer. Men til film med mørkt blendet rom må jeg si at oled blåser qled av banen
    Er egentlig ikke noe sammenligning engang spesielt på kontrast og svartnivå 😊 klart på de største Qled modellene er det mye bedre men igjen... Det er ikke Oled 😊 til selv fra Q90Q til en rimelig Oled 706 så gleder meg til neste Oled ja
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    12 år gammel Panasonic plasma blir snart skiftet ut med ny Samsung QLED. Blir spennende å se om det er stor forskjell.
    Overtar gjerne din gamle. Har fortsatt en 50" Panasonic plasma som nekter å gi opp. Ikke savner jeg noe heller, bildet ser nydelig ut og det er mer enn nok innganger. Varmer godt også 😁
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Overtar gjerne din gamle. Har fortsatt en 50" Panasonic plasma som nekter å gi opp. Ikke savner jeg noe heller, bildet ser nydelig ut og det er mer enn nok innganger. Varmer godt også 😁
    Har en pioneer 4280 på loftet med fortsatt rå bildekvalitet, men som du sier ; funker også meget bra som varmeovn🤣🤣🤣
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er egentlig enig i det du sier her, men jeg tenkte bare jeg skulle skyte inn at jeg kjøpte en 43" til 5000 kr for syv år siden – en Samsung som ikke viser tegn på elde i det hele tatt. Litt surt, for jeg ønsker meg ny.
    Ja det der er no skit;)
    Samsung 8005 65 LED som jeg kjøpte i 2013 fungerer fortsatt som den skal (Overtatt av kjenning når jeg flyttet i 21`)
    Under samme flytting gav jeg bort en Sony 32 Bravia til noen bygningsarbeidere fra øst. Kjøpt i 2006. Like fint bilde
    Kostet henholdsvis 25k og 16k når de ble kjøpt, og det var de antageligvis verdt mtp på brukstiden.
    MEN, TV blir utdatert relativt fort så det kan jo diskuteres om de bør holde så lenge..

    Man må bare finne en unnskyldning for å få seg en OLED. Evt. snuble over TV under en fest eller noe.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn