OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.402
    Prøv med en helt rød bakgrunn på tv´en, det er kun da jeg ser det på mitt tv. Ved vanlig tvtitting så merker jeg det stort sett ikke.
    Video testet feilfri på LG C1 fra 2021.

Denne modellen bør ikke kobles til fjernstyrt strømstikk da den kjører OLED vedlikehold vær gang TV slåes av fra fjernkontroll.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.500
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, ser ikke veldig bra ut. Håper panelene fra -21 ikke så utsatt og at min egen TV ikke ser slik ut i 2029. 8 år er jo en stund og kanskje får jeg lyst til å oppgradere før den tid, men foreløpig er det ingenting som frister ved nyere modeller.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.246
    I praksis så er det veldig vanskelig å se dette når man ser film, det er spesielt rødfarge som trigger dette og det er av en eller annen grunn sjeldent så mye rødt i en film.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Holmestrand
    I praksis så er det veldig vanskelig å se dette når man ser film, det er spesielt rødfarge som trigger dette og det er av en eller annen grunn sjeldent så mye rødt i en film.
    Men åkkesom litt kjedelig.
    Dette er vel en ganske kostbar skjerm?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.500
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjipe greier, det blir ikke mye ro i sjelen av denslags. 😟

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Selv er jeg oled frelst, og det finnes ingen vei tilbake for min del.
    Har en 5 år gammel oled 65" LG, og den fungerer fortsatt eksemplarisk, uten noen innbrenninger.
    HDR er også et svært godt bidrag til dagens skjermer som gir ytterligere superb bilde kvalitet ifm. jutub, streaming, gaming...osv.osv.

Til tross for min alder, har jeg kvalifisert til senil uka i år.
    ...så har jeg nylig innkjøpt en 21:9 oled skjerm med konge støtte for HDR i min
    gaming rigg.

Det er bare så vanvittig deilig med "high end" bilde kvalitet
    ...som egentlig ikke koster så mye som

High end lyd.
    Plopp

🤭

Kun 10 k for en 34"
    (på tilbud)

Sist redigert:

particle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Antall liker
    343
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et eldre LG B6V oled tv, det er nå full i innbrenninger selv om de lovet at det var et tilbakelagt problem da jeg kjøpte det.
    Er innbrenninger fremdeles en utfordring på nye modeller?
    Min første OLED var nettopp en LG B6, kjøpt i 2016. Da jeg solgte den drøye fire år senere var den fortsatt i god stand, tross ganske flittig bruk, men den nye eieren opplevde at fargene endret seg etter to-tre år. Særlig tydelig var det at gult ble om til grønt, i sentrum av bildet, så det var fortsatt ikke tegn til innbrenning av logoer, e.l.

De siste årene har det blitt vanlig med funksjoner for dimming av statiske elementer. Disse har jeg benyttet på full styrke på både CX og G3, uten å noengang ha merket at fargene endrer seg. I tillegg sies selve panelene å ha blitt mindre utsatt for innbrenning...

Ingen av mine to siste modeller har vist antydning til innbrenning, men jeg tenker fortsatt at OLED-eiere bør være bevisste på risikoen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje man burde sende regning for innbrente skjermer til kanalene?
    Den logoen er jo bare tull og tøv.

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    566
    Torget vurderinger
    1
    Særlig tydelig var det at gult ble om til grønt, i sentrum av bildet, så det var fortsatt ikke tegn til innbrenning av logoer, e.l.
    Vanlig problem på b6 (og søsknene) som vel var den første 4k-generasjonen. Ikke noe å gjøre med det.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Phobos
    Sitter emd lg cx 65", så er vel nærmere 5 år.
    Mye brukt, bl.a. til PS5.
    Ingen spor av noe som helst.
    Samme TV og alder. Helt feilfri fortsatt! Har dog alltid kjørt alt i filmmaker mode, med all ekstra prosessering avslått, noe som sikkert hjelper på. Skrudde nylig av den superirriterende gradvise dimmingen i mørke langvarige scener i service menyen også (TPC) siden TVen nå snart er ute av garanti uansett. Jeg tror denne funksjonen er "fikset" i G3 og nyere slik at dette ikke er nødvendig. G5 er første virkelige hopp opp i ytelse som frister mtp oppgradering fra CX, og da blir det også minst 77". Mulig jeg venter en generasjon til også siden dagens TV fungerer plettfritt fremdeles, men 65" er i minste laget for 3m sitteavstand. Anbefalt for optimal opplevelse er 98", men det blir både dyrt og voldsomt i stua, så da går jeg nok for 77" om jeg går for G5.

Rallar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Antall liker
    907
    Sted
    Hadeland
    Min C9 fra 2019 er også helt feilfri, beste tv jeg noen gang har hatt, ga 40 lapper da det var 50% på blackfriday og synes det var mye den gangen men har ikke angret et sekund. Nå håper jeg den snart tar kvelden siden jeg har lyst på ny og større😁

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et eldre LG B6V oled tv, det er nå full i innbrenninger selv om de lovet at det var et tilbakelagt problem da jeg kjøpte det.
    Er innbrenninger fremdeles en utfordring på nye modeller?
    Jeg fikk også problem med B6, LG fikset den uten kost ved å bytte panel (den er vel kanskje litt for gammel nå?). Har nå LG OLED CX (77") uten noen problem, men viktig som nevnt tidligere at man ikke bør trekke ut strømpluggen - ting skjer når TV går i standby som man ikke bør avbryte. Fra CX er det langt bedre støtte for å unngå innbrenning av logo og lignenden (permanente elementer på skjerm blir dimmet når de har stått der veldig lenge - som f.eks kanal-logo; anbefales ikke å slå av dette). Dette fungerer veldig bra og ikke merket noe til innbrenning (jeg provoserte B6 med å la typisk TV2 nyhetskanalen stå på veldig lenge, så fikk hint av logo etterhvert) - ingen slike problem på CX.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn