OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Flatpanels tar en titt på LGs kommende OLED-modeller.

    I år får også C-serien det litt mer lyssterke Evo-panelet. Årets utgaver har enda mindre bilderamme, og blir også mye lettere - faktisk veier en 65" C2 omtrent halvparten av en tilsvarende C1.

    Den lavere A-serien har minst en bakovervendt kontakt, men på den nye C-serien har de endelig samlet alle kontaktene på sidepanelet:

    LG OLED C2.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg trenger tips for mest smidig lydkonfigurasjon oled /hi fi bruk. Pr nå har jeg t-we boks, hdmi til lg oled 65 cx. Optisk fra t-we til dac. For musikk har jeg coax fra bluesound node til dac. Har nå kjøpt en ny node 130. Kan jeg nå sende via hdmi fra t-we og deretter eARC fra cx til node og deretter coax til dac? Hvordan forener jeg dette ned node 130 coax til dac for musikk? Beklager om innlegget er kronglete formulert i blir bare litt usikker her, vil helst ikke måtte skifte kanal for tv lyd og musikk. Tips mottas med stor takk.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Ja du kjøre hdmi-arc til noden fra tv’en og rute dette videre ut coax til ekstern dac.

    jeg antar du velger u bluesound appen hvis du skal bytte tilbake til e(arc) om du feks har brukt noden til å avspillle musikk.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    One of these days… Skulle legge gulvteppe i TV-stua og var i ferd med å rydde på plass når jeg klarte å deise borti TV’n med en gulvlist. Såg først ut som kun en liten skrape, men det var mer enn det gitt… (Samsung QE65Q77). Så nå er jeg på leit etter en kurant 65”, og tenker OLED. Ser at LG C1 får skryt, men ser i tråden her at smart-appene kanskje er litt bob-bob også mht bildekvalitet? Må/bør jeg ha Apple TV 4K? Har Netflix, HBO Max, Disney+ og Amazon Prime, så er interessert i tilbakemelding om smart-appene for disse strømmetjenesten funker godt på LG C1. Evt er det andre produsenter/modeller som gir ennå bedre bilde for pengene? (Tenker maks 20 000 kr for 65”)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting galt med bildekvaliteten på LG C1. Forskjellene er så små at det er mer snakk om målbare forskjeller i bildeprosesseringen om noe.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Appene til LG er stort sett bra, men foretrekker selv å bruke Apple TV 4K (NB! styr unna 2021 modellen av Apple TV 4K, det er noe galt med HDMI på disse uavhengig av receiver/processor/TV som brukes), mest for å slippe dette rotet med ARC/eARC via HDMI.

    Har selv LG OLED 77" CX, ekstremt fornøyd. Skulle jeg kjøpt nå hadde LG OLED 83" C2 stått på toppen av min liste. 65" eller 77" C1 er også en ekstremt bra TV (lav pris siden det er utgående modeller). Får også stadig oppdateringer til CX (siste kom for et par uker siden).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En stor fordel med LG OLED er teknologi for å beskytte panelet - f.eks statiske deler av skjermen blir dimmet (f.eks logo for TV-kanal) som i praksis fjerner alle ulempene som OLED teknologien har. Jeg har satt på dette med maks styrke - logo kommer i full styrke og dimmes gradvis over tid (skjermen skjønner hva som er statisk over tid) - dette er faktisk ikke noe man merker. Kan ha TV2 nyhetskanal eller CNN på hele dagen uten at det blir noe problem, tror faktisk ingen av de andre OLED produsentene har denne funksjonaliteten på plass (NB! den må slås på for LG om jeg husker rett)?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    @TGB har du testet om Apple TV gir bedre bilder enn LG sine innebygde apper?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB har du testet om Apple TV gir bedre bilder enn LG sine innebygde apper?
    En stund siden jeg testet - kanskje noe bedre bildekvalitet fra Apple TV 4K - men hovedfordelen med Apple TV 4K er at alle (Netflix, Disney+, HBOmax, Amazon osv) prioriterer Apple TV 4K først i utviklingen når det gjelder stabilitet og nye funksjoner.

    Edit:
    Merk at jeg tror LG fortsatt kun har 100Mbit/s på kablet nettverk, men de støtter mye høyere hastigheter over Wifi (5GHz båndet), så anbefaler ikke å bruke kablet nettverk til LG TV (muligens dette er ordnet for 2022 modellene?). Må man bruke kablet nettverk så bruk USB til Gigabit ethernet adapter.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    En stor fordel med LG OLED er teknologi for å beskytte panelet - f.eks statiske deler av skjermen blir dimmet (f.eks logo for TV-kanal) som i praksis fjerner alle ulempene som OLED teknologien har. Jeg har satt på dette med maks styrke - logo kommer i full styrke og dimmes gradvis over tid (skjermen skjønner hva som er statisk over tid) - dette er faktisk ikke noe man merker. Kan ha TV2 nyhetskanal eller CNN på hele dagen uten at det blir noe problem, tror faktisk ingen av de andre OLED produsentene har denne funksjonaliteten på plass (NB! den må slås på for LG om jeg husker rett)?
    Takk for synspunkt og info TGB👍 Skal hente en OLED65C1 i ettermiddag, fikk den for 17990 hos Elkjøp. Vurderte G1 til 19990, men den kommer kun med veggfeste - så da måtte jeg hatt føtter i tillegg til ca 2000 kr.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Det ble bra greier! Ingen tvil om at bildet er bedre på LG C1 vs QLED som den erstattet. Fikk ikke lyden til på første forsøk (hdmi til en eldre Yamaha-receiver), får fikle litt senere - kanskje bruke optisk kabel? Fant heller ikke menyvalg for å aktivere dimming av logo, men den er vel gjemt et sted😆
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Ja du kjøre hdmi-arc til noden fra tv’en og rute dette videre ut coax til ekstern dac.

    jeg antar du velger u bluesound appen hvis du skal bytte tilbake til e(arc) om du feks har brukt noden til å avspillle musikk.
    Takk, funket fint og oppgradering fra node 2 til node130 var verdt det for å få hdmi inngangen, alt gjennom coax til dac nå, og lyden ble bedre kontra optisk fra t-we boksen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Merk at jeg tror LG fortsatt kun har 100Mbit/s på kablet nettverk, men de støtter mye høyere hastigheter over Wifi (5GHz båndet), så anbefaler ikke å bruke kablet nettverk til LG TV (muligens dette er ordnet for 2022 modellene?). Må man bruke kablet nettverk så bruk USB til Gigabit ethernet adapter.
    USB > Gigabit gir meg ~380Mbit/s på min LG55SJ810. Det holder i massevis.

    Anyway; TVen er fra 2017 og jeg savner ingenting (har i grunnen vært hysterisk fornøyd hele tiden), men har likevel litt lyst på en 65" som er det største jeg vil kunne få plass til.

    Er da fasit at en LG C1 er det aller beste kjøpet om man ikke vil punge ut mer enn 20K?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    G1 ja, den hadde jeg oversett. Hakket bedre ifølge Rtings og tilgjengelig for en tier under 20K.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    G1 ja, den hadde jeg oversett. Hakket bedre ifølge Rtings og tilgjengelig for en tier under 20K.
    Den har OLED "Evo" panelet med mer lysstyrke, nyere tech. Ble dog solgt forrige helg for 17500 ca,- Den har ikke stativ hvis det er ønskelig, kun veggfeste.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kun veggfeste er ønskelig eller mulig her, så det passer ypperlig. Jepp, jeg kikket på den og så den har Evo-panel og er bedre på HDR. Utover det er ikke lysstyrken særlig kritisk, men greit å ta med seg selvsagt. Vi får se om det blir den da kanskje; like greit å ta nyeste tech hvis prisen er lik.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har link( er) til relevante og gode sider som tar for seg kalibrering/innstillinger? Har lagret denne videoen fra AVForums for nå, som ser ganske grei ut og muligens dekker det meste?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var TVen sin det! Sendinger og innhold i SDR ser mye ut som før, men alt annet er av en annen verden. DolbyVision spesielt er en åpenbaring i forhold til den forrige.

    Kjempefornøyd og vel verdt 20 lapper!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Glad jeg ikke har fysisk plass til mer enn 65", ellers hadde fristelsen vært stor og utlegget større.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Tenker vi at C1 83" er god deal på 35 lapper? @TGB

    Ikke utdatert og et greit sted å lande for en TV for 5 år i fremtiden?
     
    Sist redigert av en moderator:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenker vi at C1 83" er god deal på 35 lapper? @TGB

    Ikke utdatert og et greit sted å lande for en TV for 5 år i fremtiden?
    Uten tvil, den jeg ville gått for nå. Naturligvis C2 er på vei og sannsynligvis blir det svært hyggelig priser på den til black friday salget.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Uten tvil, den jeg ville gått for nå. Naturligvis C2 er på vei og sannsynligvis blir det svært hyggelig priser på den til black friday salget.
    C2 77" vil på Power kunne fås for 30400 med rabatt. Kanskje bedre å gå ned et hakk i størrelse og få OLED EX-panelet? Virker som prosessoren er bedre også. Kanskje heller gå den veien?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer alltid noe nytt, personlig er jeg svært fornøyd med 77" CX. Jeg tror størrelsen er mer viktig enn siste teknologi.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ett dumt spørsmål, men jeg skal ha en ny skjerm til stua, tenker en 55" til maks 10k, helst mindre.
    Jeg ser LG B1 er på tilbud til 9k nå, hvordan vil den klare seg i en normalt lys stue?

    "referansen" er en første generasjon Samsung Led på 40".

    Leser en del om Oled vs Qled i lyse rom, men er det ett reelt problem om sommeren? Får direkte sollys på skjermen 1-2 timer på midtsommerskvelden, ellers står den i skygge.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg vil ikke si det er et problem overhodet - spesielt ikke mtp. Hva du kommer fra.
    Her oppleves heller OLED 55 som lyssterk på kveldene…

    Dog ville jeg faktisk vurdert å se på C1 eller A80J fra Sony mtp. Prosessor og flyt i bildet, men klart det er en rimelig inngangsbillett. Sonyen har også god innebygget lyd.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke si det er et problem overhodet - spesielt ikke mtp. Hva du kommer fra.
    Her oppleves heller OLED 55 som lyssterk på kveldene…

    Dog ville jeg faktisk vurdert å se på C1 eller A80J fra Sony mtp. Prosessor og flyt i bildet, men klart det er en rimelig inngangsbillett. Sonyen har også god innebygget lyd.
    Takk for svar.

    Lyden er uvesentlig, den kommer uansett ikke til å bli brukt, ikke smartfunksjoner heller, er kun ute etter best mulig bilde for minst mulig penger :)
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Kanskje ett dumt spørsmål, men jeg skal ha en ny skjerm til stua, tenker en 55" til maks 10k, helst mindre.
    Jeg ser LG B1 er på tilbud til 9k nå, hvordan vil den klare seg i en normalt lys stue?

    "referansen" er en første generasjon Samsung Led på 40".

    Leser en del om Oled vs Qled i lyse rom, men er det ett reelt problem om sommeren? Får direkte sollys på skjermen 1-2 timer på midtsommerskvelden, ellers står den i skygge.
    Har samme erfaring som Cyber: byttet fra Samsung QLED til LG C1, og opplever Oled som lyssterk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takk for svar.

    Lyden er uvesentlig, den kommer uansett ikke til å bli brukt, ikke smartfunksjoner heller, er kun ute etter best mulig bilde for minst mulig penger :)
    Jeg bruker heller ikke smarte funksjoner, men det viser seg at prosessoren har endel å si for flyten i bildet, f.eks. Hvor hakkete panoreringer oppleves. Det er ofte utfordringen til de «billige» seriene.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    LG C1 77" på vei. Gleder meg 😎

    Noe tips til side ang innstillinger på bildesiden uten å ty til pro kalibrering !?

    Knut :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Plenty tips på YouTube. Enklere å se på en video enn å forklare innstillingene her.


     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Brukte disse selv til å justere min nye G1. Veldig fornøyd med resultatet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn