OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I forhold til billedkvalitet virker det for min del som om det er så liten forskjell mellom de beste modellene at man like godt kan velge i forhold til hvilken GUI man foretrekker og er vant til. Jeg for min del f.eks holder ca. fem knapper på WebOS over alternativene, så med mindre LG helt har mistet grepet når jeg neste gang skal handle blir det garantert atter en LG.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    I forhold til billedkvalitet virker det for min del som om det er så liten forskjell mellom de beste modellene at man like godt kan velge i forhold til hvilken GUI man foretrekker og er vant til. Jeg for min del f.eks holder ca. fem knapper på WebOS over alternativene, så med mindre LG helt har mistet grepet når jeg neste gang skal handle blir det garantert atter en LG.
    Har flere LG LCD så liker godt Magic Remote med WebOS
    Går fra midt på treet LG LCD 65 til 77 LG C1 Oled Så forskjellen blir nok stor :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den var rimelig heftig her, i alle fall på innhold av god kvalitet og spesielt HDR. Da sammenlignet med en 2017 LG LCD fra øvre sjikt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    LG C1 77" på vei. Gleder meg 😎

    Noe tips til side ang innstillinger på bildesiden uten å ty til pro kalibrering !?

    Knut :)
    Uten kalibrering med spektrometer som referanse, er eneste mulighet å bruke «Filmmaker mode». Dette pga. de er allerede såpass nøyaktige ut fra esken at sannsynligheten er større for at bildet blir verre når de kalibreres med et typisk colorimeter.

    OLED skal også kalibreres med custom hvitpunkt som varierer fra generasjon til generasjon. Dette er tatt høyde for på fabrikken, men ikke noe en typisk sluttbruker har i tankene. Så kalibreringen hos f.eks Power vil 100% føre til et dårligere bilde da de bruker et standard colorimeter og tar ikke høyde for panelforskjellene og metamerisme. (https://www.netinbag.com/no/science/what-is-metamerism.html) Ingen annen kjede tilbyr noe som minner om kalibrering. (Elkjøp sin er ren svindel med overlegg, men Power er i praksis svindel, men mer pga de ikke vet bedre).
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Hmm, jeg kjøpte en 65” LG C1 hos Elkjøp som visstnok var kalibrert (bestilte det ikke, så slapp å betale ekstra). Har for øvrig fått med meg kampanjene i etterkant, så har så langt fått tilbake 2000kr og fått en ekstra LG 32” lcd smart-tv med på kjøpet til netto 15990👍). Men basert på dette med colorimeter som nma skriver så kan bildet bli bedre av en full reset? (Er allerede glisende fornøyd!)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke tv’en er kalibrert hos Elkjøp. Mest sannsynlig er det bare svada og lureri, selv om man ikke kan utelukke at de har hyret inn en proff kalibratør. (Neppe iogmed en kalibrert TV vil se «dårligere ut» for den typiske kunde i butikken og selge mindre enn tilsvarende TV’er oppsatt med andre modi.

    Skulle ikke forundre meg om at ingen av verdiene har forandret seg om du feks resetter professional 1 eller 2, eller Filmmaker mode. (Disse modusene er stort sett like). Modusene er også separat når det gjelder HDR, så hvis du vil resette, må du resette både med SDR og HDR avspilt i bakgrunnen. Ellers er jo lett å kopiere alle innstillinger fra en modus til en annen, og kopiere dette tilbake igjen om du likte det gamle bildet bedre.

    LG er ikke like godt kalibrert ut fra eska som feks Panasonic, men for å få garantert bedre bilde enn ut av esken må man ha både proffutstyr og over middels kunnskap og erfaring.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå koster ikke "kalibrering" så mye hos power og Elkjøp heller(bare tiden det tar å koble opp og ned en time dekker vel ikke den prisen engang.). For normale folk så er den "god nok" på de fleste modeller, men for entusiaster er den selvsagt så som så.. så lenge man får bort dynamisk bilde, så er de fleste bildemoduser relativt ok. Skal man ha det "spot on" trengs det proff verkøy, men er ikke alltid det bildet faller i smak heller...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    LG 77 G1 til 29990,-

    LG OLED77G1 | NetOnNet

    Kanskje verd kronene over C1 til 27? Men klarer man seg med 65" er det jo mye å spare (C1 65 = 15K, G1 65 = 18K) - dog føler jeg 77 tommer er et must i kinoen for å bli noe som likner "kino". (?)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Flatpanels har sluppet sin test av LG G2.

    Den har som ventet god funksjonalitet, med fire fullverdige HDMI 2.1-innganger, lav forsinkelse i spill-modus og god bildebehandling.

    Men når det gjelder maks lysstyrke over et avgrenset område ligger den faktisk noe bak den to år gamle Panasonic HZ2000. VRR medfører også hevet sortnivå, noe som burde være mulig å rette opp vha oppdateringer.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HDTV sin test, sluppet i dag!
    35 000kr for «neste generasjon» OLED-TV i 65 tommer:

     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Hjelp! Jeg har problem med lydformat fra LG OLED C1 65” til en eldre Yamaha RX-V2067. De er koblet sammen med hdmi-kabel.

    Tv-titting skjer hovedsakelig som strømming via appene på tv’n, men også via Altibox som er koblet direkte til tv - da med lyd i retur til Yamahaen. Har kun 5.1-oppsett

    Problemet er «rar» og forvrengt lyd, spesielt bassen kan høres helt rar ut, nesten som «firkant-forvrengning» (som hentet fra en Billie Eilish låt…). Dette er ikke konstant, noen filmer/serier virker lyden «normal», mens andre får dette problemet. Og alltid på Spotify, helt ubrukelig. Dvs, problemet forsvinner dersom jeg trykker på «pure direct» på receiveren.

    Så hva kan det være?
    Noen innstillinger som er feil, og som gjør at receiveren ikke «vet» hvordan signalet skal dekodes?
    Er det noe poeng å prøve optisk kabel?
    Må jeg kjøpe ny receiver til en som har støtte for de nye lydformatene (atmos etc)?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Hjelp! Jeg har problem med lydformat fra LG OLED C1 65” til en eldre Yamaha RX-V2067. De er koblet sammen med hdmi-kabel.

    Tv-titting skjer hovedsakelig som strømming via appene på tv’n, men også via Altibox som er koblet direkte til tv - da med lyd i retur til Yamahaen. Har kun 5.1-oppsett

    Problemet er «rar» og forvrengt lyd, spesielt bassen kan høres helt rar ut, nesten som «firkant-forvrengning» (som hentet fra en Billie Eilish låt…). Dette er ikke konstant, noen filmer/serier virker lyden «normal», mens andre får dette problemet. Og alltid på Spotify, helt ubrukelig. Dvs, problemet forsvinner dersom jeg trykker på «pure direct» på receiveren.

    Så hva kan det være?
    Noen innstillinger som er feil, og som gjør at receiveren ikke «vet» hvordan signalet skal dekodes?
    Er det noe poeng å prøve optisk kabel?
    Må jeg kjøpe ny receiver til en som har støtte for de nye lydformatene (atmos etc)?
    Du skriver at problemet forsvinner ved å bruke Pure Direct - det tyder på at romkorreksjonen er problemet. Kan være at receveren ikke håndterer klipping særlig bra. Musikk fra Spotify ligger vel på 0 dB stort sett - romkorreksjon fører til at det digitale signalet kan øke en del - og hvis kilden er på 0dB vil det klippe.

    Du kan gå in på manual setup og sjekke hva "level" ligger på for alle kanaler - kanskje justere ned 5 eller 10 dB ned for alle kanaler - se om det hjelper.

    Kan være verdt å prøve :)
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Takk for svar Cyber👍 Fikk testet med å justere nivået ned 2 dB før fotballtrening med jr nå, men minuttet jeg hørte virket mye bedre - skal teste med 3 dB til senere.
    Ang PCM så aner jeg ikke, tror det står på auto lydformat både på TV og receiver. Hva bør innstillingen være for best mulig resultat?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om du allerede har penger på konto til det er det jo kanskje verdt det…
    Bør vel gå 2 generasjoner før utskifting, så kanskje det er verdt pengene å bytte ut din CX… :sneaky:

    Selv vil jeg vente og se på hvordan det går med QD-OLED, foreløpig finnes de jo bare i «små» størrelser.
    Blir sikkert 65 tommer neste gang, opp fra 55, som var en stor økning fra 40.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du allerede har penger på konto til det er det jo kanskje verdt det…
    Bør vel gå 2 generasjoner før utskifting, så kanskje det er verdt pengene å bytte ut din CX… :sneaky:

    Selv vil jeg vente og se på hvordan det går med QD-OLED, foreløpig finnes de jo bare i «små» størrelser.
    Blir sikkert 65 tommer neste gang, opp fra 55, som var en stor økning fra 40.
    Ingen planer om å bytte - gi det noen år så koster de 1/4. 77" CX fungerer fortsatt veldig bra.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Grattis cyber! Det er den vel verdt, meget fornlyd med min!!
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hei går ifra Samsung QE65QN90A til Philips Oled 706, spørsmålet er hva kan jeg forvente meg forskjell utenom et system som er helt anderledes tenker da fra Tizen til Android systemet som det ser ut til at Philips anvender.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Den gikk gjennom! 🙂
    Etter noen dager med OLEDen så er jeg veldig fornøyd med bildet etter lett fargejustering og fjerning av alle tiltak som skal hjelpe på flyten i bildet. Flyter best uten noe tull og tøys slått på. Dog er steget fra 55 - 77 tommer er veldig merkbart på sub-4K-materiale. 1080p ser småullent ut plutselig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    1080p er litt under pari på 65" også synes jeg, men så lenge kilden er god så går det greit. Heldigvis er 65" det største jeg har plass til...

    DVD er imidlertid fullstendig uaktuelt, noe som har ført til utilsiktede utgifter og tidsbruk på leting etter Blu-Ray versjoner av gamle favoritter.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    LG C1 83" på Apple TV, hvor finner info om det er 120Hz, eller er den på hele tiden om ikke annet er satt?
    Er det noen her med utgangspunkt på settings som kan anbefales? Tenker ikke så mye på kontrast farger eller lys, men heller tekniske. Men har noen en liste så kom med den. Ser ellers A-TV 4K setter opp alt av seg selv, men jeg måtte justere noe i brightnesavdelingen.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    120Hz får du bare via spillkonsoller, Apple TV gir deg ikke 120HZ.
    Ved å trykke raskt mange ganger på den grønne knappen på LG-fjernkontrollen får du opp informasjon om bildet som vises på TV.

    Jeg anbefaler deg å se videoer på YouTube angående innstillinger som er anbefalt, det er lettere å skjønne når du ser det på bildet de bruker, enn å forklare det.
    Apple TV

    Dessverre var Apple TV 4K gen2 bare «svindel», i praksis ingen forskjell, bortsett fra ny fjernkontroll, selv om den støtter HDMI 2.1. Det finnes vel lite innhold med «high framerate HDR», som den kan dekode.
    Altså ingen grunn til
    Den fjernkontrollen kjøpte jeg til min gen1 av Apple TV 4K.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Fikk beskjed om 4k Dolby Vision når jeg plugga inn ATV (gen. 1 tror jeg). Men sjekker div prøvebilder og syns ikke det er innafor.
    Får kjøre en manuell kalibrering etter youtube-kursing.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Går med planer om å bytte ut den gamle tv hjemme.
    Har ikke plass til mer en max 55".
    Valget er jo om man skal velge QLED eller OLED.
    har mange vinduer der tv står, men ikke sol inn på kvelden.
    Er OLED blitt så bra nå att dette ikke er et problem?
    Bruker ikke tv til annet en å se på tv.
    Lyd fra tv går til aktive ht.
    Hva bør man gå for?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hei.
    Går med planer om å bytte ut den gamle tv hjemme.
    Har ikke plass til mer en max 55".
    Valget er jo om man skal velge QLED eller OLED.
    har mange vinduer der tv står, men ikke sol inn på kvelden.
    Er OLED blitt så bra nå att dette ikke er et problem?
    Bruker ikke tv til annet en å se på tv.
    Hva bør man gå for?
    Absolutt, har idag Philips Oled 706 å denne står ikke noe tilbake for Q90A jeg solgte før denne, innbrenning er også noe en ikke trenger å tenke på spnns ett lenger, gamer mye og har hatt tven i 4 mnd med hard bruk og den ser enda helt ny ut 🙂
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Second that. Har Philips 806 i str.55`. Leilighet type liten studio med lys rett inn på TV er 0 problem
    Helt suveren TV forøvrig. Bruker Apple TV som kilde, så ikke så mye å skrive om innebygde tjenester.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jo denne på svarteuka.
    Må bare ta ett mål hjemme først, så får jeg se om det går i bredde og høyde.
    Plassen den skal stå på er låst. Min langt bedre halvdel bestemmer der:=)

     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Anbefaler virkelig Philips ikke fordi jeg forguder merket men kvaliteten de legger ved sine produkter (tv spesielt) er til å ta og føle på, metall overalt og skikkelig gjennomført, LG og Samsung likedan 🙂

    Var aldri begeistret for Ambilight men nå er det bare et must om TVen henger på veggen, en flott effekt for besøkende gir det å, nei kjør på og test ut, alle merker har sine kvaliteter men tvene blir bedre og bedre med årene så vanskelig å trå feil idag egentlig.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaler virkelig Philips ikke fordi jeg forguder merket men kvaliteten de legger ved sine produkter (tv spesielt) er til å ta og føle på, metall overalt og skikkelig gjennomført, LG og Samsung likedan 🙂

    Var aldri begeistret for Ambilight men nå er det bare et must om TVen henger på veggen, en flott effekt for besøkende gir det å, nei kjør på og test ut, alle merker har sine kvaliteter men tvene blir bedre og bedre med årene så vanskelig å trå feil idag egentlig.
    Enig i dette, Philips hadde noen kvalitets issues en stund men virker som de har skjerpet seg skikkelig med de nyere serier.
    Hatt Philips en gang tidligere (før jeg hadde Samsung og før jeg kjøpte 806) og ville ha Ambilight igjen. Blitt et must med litt diskre, naturlig lys bak TV. 4-sidig på min modell. Er vel LG som er leverandør av skjermen på Philips OLED TVs.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Enig i dette, Philips hadde noen kvalitets issues en stund men virker som de har skjerpet seg skikkelig med de nyere serier.
    Hatt Philips en gang tidligere (før jeg hadde Samsung og før jeg kjøpte 806) og ville ha Ambilight igjen. Blitt et must med litt diskre, naturlig lys bak TV. 4-sidig på min modell. Er vel LG som er leverandør av skjermen på Philips OLED TVs.
    Kan ikke uttale meg om det da 706 er første tv derifra men vil anta de glipper på problemer som de fleste andre men retter seg inn igjen 😊 ja Ambilight gir en ekstra gnist, spesielt når WOWL games på Series X i 120fps 😁 LG er vel (enda?) eneste produsent av Oled paneler så alle handler fra de men tweaker med egne prosessorer og innmat videre etter hva som skal oppnås.

    Edit: Samsung er jo på banen igjen med Oled eller var det QD Oled? Veit ikke om de produserer egne men LG har jo alltid lagt lista på Oled uansett 🙂
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte LG OLED C1 i vår og er fornøyd med den (hadde lyst på Philips grunnet Ambilight, men kostet 10k mer). Har relativt mørk stue, så har man mer lys, så er den nyere C2 eller G2 mer lyssterk.

    Når det gjelder innbrenning, så vet jeg ikke så mye om nyere årsmodeller, men 2016 - 2018 har ihvertfall problemer med det. Jeg hadde en 2016-modell (LG OLED B6) i 5 år og hadde ingen problemer. Jeg ga den til foreldrene mine som har lysere stue. Lysstyrken ble skrudd opp og i tillegg står den på fra morgen til kveld. Så etter 3-4 måneder så ble midten av skjermen grønn, grunnet innbrenning. Foreksempel hvis bildet viser ansiket til 3 personer ved siden av hverandre, så er den i midten grønn i fjeset, mens de to andre er normal. Står mye om dette problemet på diversa fora.

    I tillegg til de som allerede er nevnt, så ville jeg også kikket nærmere på Samsung sin nye OLED/MiniLED, S95B.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hadde Samsung fått til Ambilight og en mulighet for casting til TVen hadde jeg gått tvert tilbake! Noe av deiligheten med andre merker er at de faktisk gjør ting enklere en Samsung på brukergrensesnitt enda Tizen systemet og kontrollen er utrolig bra gjennomført.

    Men for all del Samsung lever bra som alltid 🙂 bare synd de ikke hiver seg på Dolby Vision opplegget..
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte LG OLED C1 i vår og er fornøyd med den (hadde lyst på Philips grunnet Ambilight, men kostet 10k mer). Har relativt mørk stue, så har man mer lys, så er den nyere C2 eller G2 mer lyssterk.

    Når det gjelder innbrenning, så vet jeg ikke så mye om nyere årsmodeller, men 2016 - 2018 har ihvertfall problemer med det. Jeg hadde en 2016-modell (LG OLED B6) i 5 år og hadde ingen problemer. Jeg ga den til foreldrene mine som har lysere stue. Lysstyrken ble skrudd opp og i tillegg står den på fra morgen til kveld. Så etter 3-4 måneder så ble midten av skjermen grønn, grunnet innbrenning. Foreksempel hvis bildet viser ansiket til 3 personer ved siden av hverandre, så er den i midten grønn i fjeset, mens de to andre er normal. Står mye om dette problemet på diversa fora.

    I tillegg til de som allerede er nevnt, så ville jeg også kikket nærmere på Samsung sin nye OLED/MiniLED, S95B.
    Jeg sjekket dette med burn-in nøye før kjøp. Det er visstnok ny tek i min TV gen.fra 2020/21(?) som forhindrer dette.
    Også manuell funksjon for å fjerne evt.restbilde. Legger inn en link.
    Ikke brukt dette, men TV har jeg bare hatt siden mai i år. Uansett garanti og TV holder vel noe år vil jeg tro:)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn