OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Panasonic og Sony er bedre enn LG, ikke overraskende…
    Men har også høyere pris…
    Er veldig fornøyd med min LG CX, og angrer ikke på kjøpet av den.

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Sliter med å velge mellom LG C1 OLED vs Sony A80J
    Denne sammenligningen klarer heller ikke kåre en klar kandidat.

    Jeg er litt der nå at valget står mellom webOS og Google TV. Lett ellergisk av å være pålogget google konto undrer jeg på om en Google TV mister funksjonalitet utover manglende tilgang til Playstore om den ikke er på pålogget Google når TV'n er i bruk?

    Er det andre ting man gjerne vil gjøre oppmerksom på ved et av disse OS? Jeg er på Samsung SmartHub fra 2016 i dag så noe utdatert ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med Android er selvsagt at det er flere apps der. De fleste man trenger er likevel å finne hos de fleste, men det er vel et par unntak som feks altibox.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fordelen med Android er selvsagt at det er flere apps der. De fleste man trenger er likevel å finne hos de fleste, men det er vel et par unntak som feks altibox.
    Bruker kun Apple TV 4K her... Helt nydelig.

    Sony A80J virker som godt kjøp nå. Bestilte selv Phillips 856 i 65 tommer i går.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    You can enjoy some functions on your Android TV™ or Google TV™ device without a Google™ account. For example, you can watch TV programs, enjoy all Sony® apps, home network functions for the Album, Music, and Video apps, and use the Network Electronic Program Guide (EPG).

    In addition, certain functions (except for the Google TV model), such as the Google voice search function, Chromecast™ built-in (Google Cast), internet browsing, and the YouTube™ app, are available without logging in to a Google account. However, you will not be able to rent or buy movies, TV shows, and apps from the Google Play™ Store.
    ahh.... da tror jeg Sony her avklarte den største forskjellen på Android TV og Google TV.

    Da jeg vekter det å kunne nyttegjøre et produkt uten krav til nett-konto rett så mye peker pilen mot LG. Virker smartere for min del å heller kjøpe en dedikert billigboks for Google TV om jeg finner å behøve noe av funksjonaliteten.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Bruker kun Apple TV 4K her... Helt nydelig.

    Sony A80J virker som godt kjøp nå. Bestilte selv Phillips 856 i 65 tommer i går.
    Ja, en Apple TV 4K gir det beste bildet, rett og slett fordi den har "auto-refreshrate", men for de som ikke bryr seg så mye om slikt er det jo greit å ha tilgang til så å si absolutt alle apps via Android TV.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Ja, en Apple TV 4K gir det beste bildet, rett og slett fordi den har "auto-refreshrate", men for de som ikke bryr seg så mye om slikt er det jo greit å ha tilgang til så å si absolutt alle apps via Android TV.
    Så Netflix vist gjennom Apple TV 4K er synlig bedre enn Netflix vist gjennom tv app?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Så Netflix vist gjennom Apple TV 4K er synlig bedre enn Netflix vist gjennom tv app?
    Du får f.eks film som er 24fps@24hz, slik at det blir jevne bevegelser. Panelet er native 120hz (unntatt den nye A1-modellen), men de interne appene kjører i 60hz. Bruker du Apple TV, får du også norske kanaler sendt som 25/50fps@50hz. (Skjermen har også native 100hz for å unngå hakking ved bruk av PAL-kilder)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Du får f.eks film som er 24fps@24hz, slik at det blir jevne bevegelser. Panelet er native 120hz (unntatt den nye A1-modellen), men de interne appene kjører i 60hz. Bruker du Apple TV, får du også norske kanaler sendt som 25/50fps@50hz. (Skjermen har også native 100hz for å unngå hakking ved bruk av PAL-kilder)
    Jeg bryr meg jo veldig om kvalitet, så det ser ut som jeg må handle inn en Apple TV.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Slik jeg forstår det må man endre innstillinger på Apple TV for at ting skal bli dynamisk?

    Selv gikk jeg for LG sin 65" C1 i år. Samt en Nvidia Shield til å forlenge levetiden på den gamle 2016 Samsungen. Da får jeg testet både webOS 6 og Android TV som slik jeg forstår Sony sin support er litt mindre restrikt sammenlignet med siste rebranding til Google TV.

    Både LG og Sony anno 2021 får hard medfart på ulike forum når det gjelder opperativsystemene sine. Tror flere enn meg irriterer seg over få i flaisen tilpasset innhold. Tilpasset budgiver for reklamespotten.....

    LG tillater vistnok at man deaktiverer reklamebanner og man kan også unnlate laste Homepage og heller ha alle appene på hurtigtaster. Slik jeg kjenner Google vil de neppe tillate noen å omgå reklame 🤪
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen med erfaringer med 77 kontra 65"? 77 frister avsindig, men er litt redd ting blir for stort/uskarpt på kilder som ikke er state of the art?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Slik jeg forstår det må man endre innstillinger på Apple TV for at ting skal bli dynamisk?

    Selv gikk jeg for LG sin 65" C1 i år. Samt en Nvidia Shield til å forlenge levetiden på den gamle 2016 Samsungen. Da får jeg testet både webOS 6 og Android TV som slik jeg forstår Sony sin support er litt mindre restrikt sammenlignet med siste rebranding til Google TV.

    Både LG og Sony anno 2021 får hard medfart på ulike forum når det gjelder opperativsystemene sine. Tror flere enn meg irriterer seg over få i flaisen tilpasset innhold. Tilpasset budgiver for reklamespotten.....

    LG tillater vistnok at man deaktiverer reklamebanner og man kan også unnlate laste Homepage og heller ha alle appene på hurtigtaster. Slik jeg kjenner Google vil de neppe tillate noen å omgå reklame 🤪
    Ganske enkelt, vises her.

    https://support.apple.com/en-us/HT208288
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Noen med erfaringer med 77 kontra 65"? 77 frister avsindig, men er litt redd ting blir for stort/uskarpt på kilder som ikke er state of the art?
    Burde funke fint. Har 85" led, akurratt sett gjennom Seinfeld (Netflix). Ser bra ut det. :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    ... skal vel sies at prosseseringa til Sony også er meget bra.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Noen med erfaringer med 77 kontra 65"? 77 frister avsindig, men er litt redd ting blir for stort/uskarpt på kilder som ikke er state of the art?
    Jeg gikk fra 4 år gamle 65 tommer LG B7 Oled og til årets A1 77tommer , og angrer ikke et sekund i allefall. Litt kjipt at den ikke har hdmi 2.1 støtte kanskje , men jeg driver ikke med spilling , så jeg tror ikke det blir særlig relevant for min del på mange år enda.

    Ellers var det en oppgradering på alle måter - også på vanlige/eldre TV serier.
    Så langt meget fornøyd , og med en sitteavstand på ca 3.8 m føler jeg 77 var midt i blinken :)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Noen med erfaringer med 77 kontra 65"? 77 frister avsindig, men er litt redd ting blir for stort/uskarpt på kilder som ikke er state of the art?
    det eneste du vil angre på er at du Ikke kjøpte større med en gang..

    med bildeprossesseringen så tror jeg det har lite å si på kvalitet fra dvd f eks.. jeg har rippet endel dvd siste tiden av gamle filmer jeg bare har liggende, spiller dette av fra mediespiller, fungerer akkurat like bra som direkte avspilling fra dvd spiller…
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg gikk fra 4 år gamle 65 tommer LG B7 Oled og til årets A1 77tommer , og angrer ikke et sekund i allefall. Litt kjipt at den ikke har hdmi 2.1 støtte kanskje , men jeg driver ikke med spilling , så jeg tror ikke det blir særlig relevant for min del på mange år enda.

    Ellers var det en oppgradering på alle måter - også på vanlige/eldre TV serier.
    Så langt meget fornøyd , og med en sitteavstand på ca 3.8 m føler jeg 77 var midt i blinken :)
    Jeg tviler ikke på at 77 tommer er kjekt, er dog bare litt usikker på om jeg kommer til å bruke den nok til å ha 30+ lapper hengende i kjelleren, med lyd og alt blir det jo fort 50+. TV-bula har vi allerede i 1 etasje med OLED fra før av. Kommer langt med en iPad og plugger i ørene. 1st world problems...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ikke feil. Men er jo litt value for money også her. 65" til 17 eller 77" til 30 av samme type.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde iallefall ventet til black friday for å se om det forholdet endrer seg litt. Ser man bare på tv og ikke diller med masse filmer og spill, så er kanskje 65" greit.
    Personlig tok det en time eller to før jeg syntes 77 var for lite.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje løsningen fortsatt er prosjektor og lerrett hvis man vil ha stort bilde.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt spent med på disse short-throw laserkanonene som har begynt å poppe opp. Foreløpig er de ikke helt der til bruk i stue, men kanskje i nær fremtid?
    Lerret og prosjektor er kjempenedtur i forhold til OLED. Har vel mer eller mindre sluttet å gå på kino også.
    Grått og trist bilde der 😁
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, har litt håp om at laserprosjektorer skal bli betalbare og bra nok, men er såklart enig i at det er vanskelig å slå OLED på ren kvalitet. Men størrelsen har ganske mye å si, som brura sa.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig der. Et eller annet sted når man krysningsgrensen for hvor størrelse ikke lenger betyr mer enn kvalitet, og hvor den grensen går er nok svært individuelt og avhengig av hvordan det brukes. LG kommer vel med 97 tommer OLED neste år. Da er vi på grensepunktet av hva jeg vil kalle stort nok for 3-4 meters avstand :D
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ikke feil. Men er jo litt value for money også her. 65" til 17 eller 77" til 30 av samme type.
    Jeg ga 20 lapper for 77 A1 . Det er/var i allefall et enkelt valg ift. 65 C1 til 17 K :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig der. Et eller annet sted når man krysningsgrensen for hvor størrelse ikke lenger betyr mer enn kvalitet, og hvor den grensen går er nok svært individuelt og avhengig av hvordan det brukes. LG kommer vel med 97 tommer OLED neste år. Da er vi på grensepunktet av hva jeg vil kalle stort nok for 3-4 meters avstand :D
    Samme her. Når vi nærmer oss 100" føler jeg også at det bør holde, hadde 110" 16:9 lerrett for mange år siden og det var liksom greit nok. :D Men klart kvaliteten den gangen med DVD som kilde kan jo ikke måle seg med det man får i en 77" OLED i dag, så... hvis man får begge deler er det jo ikke noe å lure på egentlig. Særlig med brukervennligheten man får med flatskjerm vs. prosjektor.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei, jeg har et spørsmål til Sony A80J eierne. Da dere pakket opp deres tv'er, hadde den "Sony" klistremerket på toppen på høyre hjørnet? Min hadde ikke det, og energilappen var på baksiden av tv'en. Kan det være at jeg har fått en refurbished TV?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    LG 65C1 på plass på TV benken sin. Sykt bra oppgradering fra mellomklasse Samsung LCD fra 2016.

    Litt ommøblering ser ut til å bli neste da det ser ut til at vi kan kompansere for ikke ha plass til større skjerm ved å sette nesa nesten borti skjermen.
    Fra 3 meter til 1.80 testes ut nå.

    Fjernkontrollene til LG og Altibox Q22 ser også ut til å overlappe til bruk av de vanligste kontrollene.

    Jeg går til at instillinger muligens er litt spredd og ikke samlet på et sted slik jeg liker. Men trolig er det bare en vanesak.

    Her er en liste på 22 domener smart TV'n så langt har kontaktet. De med en stjerne er blokkert i DNS filter som jeg kjører. Den med 2 stjerner er forsøk på rydde bort reklamedritt.
    Kode:
    api.accuweather.com
    no.info.lgsmartad.com *
    i.ytimg.com
    discovery.meethue.com
    eic-ngfts.lge.com
    m.media-amazon.com
    ngfts.lge.com
    no.lgtvsdp.com
    eic.service.lgtvcommon.com
    eic.recommend.lgtvcommon.com **
    cdn-0.nflximg.com
    lgtvonline.lge.com
    no.info.lgsmartad.com *
    no.rdx2.lgtvsdp.com
    uiboot.netflix.com
    secure.netflix.com
    api-global.netflix.com
    nrdp.prod.ftl.netflix.com
    customerevents.netflix.com
    ichnaea.netflix.com
    nrdp.nccp.netflix.com
    nrdp51-appboot.netflix.com
    Vi abonerer på Netflix og HBO Max. Ingen av dem er startet før jeg kjørte denne DNS testen. Likevel ser man Netflix har følere ute mens HBO er helt stille. Dette kan trolig medvirke til at Netflix oppleves langt mer responsive på alle plattformer jeg har sammenlignet NF og HBO på.

    Edit: Viser seg at grunnen til at Netflix er så chatty selv om bruker ikke har startet appen er at webOS preloader Netflix appen. https://gist.github.com/Ircama/1f29c2d2def75da6604756a3c91a8ab4
     
    Sist redigert:

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken 55" ville dere gått for av Panasonic JZ1000 eller Sony A80J?

    Har idag siste generasjons plasma fra Panasonic og synes bilde er veldig bra. Men kunne tenkt meg en litt større TV.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Sitter med en glimrende 65 cx her.
    Allikevel vurderer jeg å oppgradere til en 77 A1 da jeg vurderer å henge tv'en på veggen og da blir den minst en halv meter lengre borte enn den er i dag. Det må jo kompenseres med 12" ekstra... 😄
    Slik jeg leser det så er forskjellene 2.1 vs 2.0 innganger, 120hz vs 60hz og en generasjon eldre prosessor i a1.
    Det skal ikke spilles på denne da.
    Skal fores med en nvidia shield.
    Er da billedkvaliteten omtrent lik?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Sitter med en glimrende 65 cx her.
    Allikevel vurderer jeg å oppgradere til en 77 A1 da jeg vurderer å henge tv'en på veggen og da blir den minst en halv meter lengre borte enn den er i dag. Det må jo kompenseres med 12" ekstra... 😄
    Slik jeg leser det så er forskjellene 2.1 vs 2.0 innganger, 120hz vs 60hz og en generasjon eldre prosessor i a1.
    Det skal ikke spilles på denne da.
    Skal fores med en nvidia shield.
    Er da billedkvaliteten omtrent lik?
    I utgangspunktet ja, men du bør kanskje lese deg opp litt, evt. se på youtube om det er noen anmeldelser som belyser "viktige ting som ikke er åpenbart ved første øyekast". Jeg ville blant sjekket ut hvordan hvordan 24fps behandles. På 120hz-modellene er dette en enkel sak: 24 x 5 = 120 og 25fps x 4= 100 for PAL. Den eneste eneste kilden jeg mener eller mindre stoler 100% på (HDTVtest) har ikke testet A1-modellene: https://www.youtube.com/c/hdtvtest/videos
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    cx har jo 2.1 på alle inngangene og 120hz Har en 65 cx selv og den har hdmi 2.1 på alle inngangene og full 120hz støtte. Fikk full DV 120hz Via FW også nå for litt siden.
    Om du ikke spiller på den og ikke «må ha» den nye game dashboard som 2021 modellene fikk så vil jeg ikke tro investeringe har noe for seg.
    Annet en siden du nevner 77» da .
    Men A modellene er jo den billigste Lg oled, så ha det i bakhodet. C er den før G og lengere opp på stigen. Noe bedre prosessor er det på 2021 ,men alt jeg har lest så skal man virkelig vite hva man ser etter før det betyr noe som helst. Jeg kjøpte min cx i 2021 etter å hatt b6 og c8 før dette. betalte da 16.900,- for 65» siden 2021 modellen var kommet i
    salg.
    Vent iallefall til vår/sommer da nye modeller lanseres så får du en c1/g1 for det omtrent samme en A1 koster nå.samt kilde må jo også støtte hdmi 2.1 før man skal ha noe nytte av det. My 2 cents.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Ender opp med å ikke kjøpe en a1 nå.
    Dealbreaker for meg ser ut som det er max nits på 500 på a1 mens det er rundt 740 på cx hvis jeg har skjønt flatpanels.dk korrekt. Det er ganske mye.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    kjøpte en sony 65 på black friday salget. grunnet en del uforutsette saker i den nye heimen, så er den ennå ikke pakket ut. holder for tiden på å ferdigstille ny utforing på veggen tv-en skal henge på, og må planlegge feste for tv.

    jeg finner ikke helt ut hvor jeg skal plassere disse, siden jeg er usikker på hvordan/hvilke veggoppheng som anbefales. den skal ikke kunne tiltes eller trekkes ut, men være montert så nær vegg som mulig.

    noen som har anbefalinger og info til slikt?
     

    regeli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    53
    Sted
    Middle of Nowhere
    Torget vurderinger
    1
    kjøpte en sony 65 på black friday salget. grunnet en del uforutsette saker i den nye heimen, så er den ennå ikke pakket ut. holder for tiden på å ferdigstille ny utforing på veggen tv-en skal henge på, og må planlegge feste for tv.

    jeg finner ikke helt ut hvor jeg skal plassere disse, siden jeg er usikker på hvordan/hvilke veggoppheng som anbefales. den skal ikke kunne tiltes eller trekkes ut, men være montert så nær vegg som mulig.

    noen som har anbefalinger og info til slikt?
    Jeg kjøpte en Sony 65" OLED i 2018 og gikk for Vogel Wall 3305 veggfestet. Nå er ikke min TV like "slank" som nyere modeller, men har ca. 10cm klaring fra vegg.
    Med nyere modeller, så tipper jeg du kommer enda nærmere vegg med selve TVen.

    Link til produkt: Vogel Wall 3305
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    kjøpte en sony 65 på black friday salget. grunnet en del uforutsette saker i den nye heimen, så er den ennå ikke pakket ut. holder for tiden på å ferdigstille ny utforing på veggen tv-en skal henge på, og må planlegge feste for tv.

    jeg finner ikke helt ut hvor jeg skal plassere disse, siden jeg er usikker på hvordan/hvilke veggoppheng som anbefales. den skal ikke kunne tiltes eller trekkes ut, men være montert så nær vegg som mulig.

    noen som har anbefalinger og info til slikt?
    Vet ikke hvilken TV du kjøpte men tipper det er denne (elle lignende modell) som er det offisielle veggfestet? https://www.sony.no/electronics/tv-er-tv-stativ/su-wl450-wall-mount-bracket Får det neppe nærmere veggen enn dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn