OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Er det 65" B7 som er et åpenbart valg blant OLED å speide etter på den sorte fredag?

    Evt. 55"?
    Ja det samme har jeg tenkt på...
    Har idag 65" Panasonic plasma , og kunne godt tenkt meg å gått opp til 75" , men min neste TV skal være en OLED , og da ser det ikke ut til å være noe altrnativ egentlig...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    C7 som er modellen å gå for, om prisen er den samme.

    Foten er stødigere, og den har ikke den potensielt forstyrrende krom-kanten.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    C7 som er modellen å gå for, om prisen er den samme.

    Foten er stødigere, og den har ikke den potensielt forstyrrende krom-kanten.
    Her tipper jeg TV'n havner på veggen , så da har jo ikke foten mye å si.
    I utgangspunktet er det jo 6k ekstra for V7 ser jeg - ganske mye for unngå en kromkant . Men vi får se hva som dukker opp av tilbud evt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    C7 som er modellen å gå for, om prisen er den samme.

    Foten er stødigere, og den har ikke den potensielt forstyrrende krom-kanten.
    Her tipper jeg TV'n havner på veggen , så da har jo ikke foten mye å si.
    I utgangspunktet er det jo 6k ekstra for V7 ser jeg - ganske mye for unngå en kromkant . Men vi får se hva som dukker opp av tilbud evt.
    Jeg skriver jo "om prisen er den samme". Det blir hipp som happ om det er B7 eller C7 som blir den store billigmodellen i år. Man kjøper selvsagt den som er billigst, men gitt valget er C7 den jeg ville gått for. Det er ingen som vil betale 6000 for å unngå krom-kanten, så ingen er uenige med noen her.
    Men hva prisforskjellen er i dag er irrelevant. Den kan godt være ikke-eksisterende den 24.nov.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    C7 som er modellen å gå for, om prisen er den samme.

    Foten er stødigere, og den har ikke den potensielt forstyrrende krom-kanten.
    Her tipper jeg TV'n havner på veggen , så da har jo ikke foten mye å si.
    I utgangspunktet er det jo 6k ekstra for V7 ser jeg - ganske mye for unngå en kromkant . Men vi får se hva som dukker opp av tilbud evt.
    Jeg skriver jo "om prisen er den samme". Det blir hipp som happ om det er B7 eller C7 som blir den store billigmodellen i år. Man kjøper selvsagt den som er billigst, men gitt valget er C7 den jeg ville gått for. Det er ingen som vil betale 6000 for å unngå krom-kanten, så ingen er uenige med noen her.
    Men hva prisforskjellen er i dag er irrelevant. Den kan godt være ikke-eksisterende den 24.nov.
    Ja det blir spennende å se hva som dukket opp av tilbud.
    Men det er jo en litt merkelig prissetting på de ulike modellene i utgangspunktet synes jeg . Og det er jo slett ikke noe du er ansvarlig for , så ikke ta det personlig - det var bare en observasjon [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    65W7 39.990,- imorgen fom kl. 07.00 i morgen, i anledning Power sin nyåpning i Bergen.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Foten er ikke stødigere nei, men en fin teve, samme designet som den LG Leden jeg siklet på med 4K super UHD og quantum et eller annet. Skjerm og bakside for det meste i metall.

    Men foten er en vobly vobler i alle tester, utslaget er vel hva en liten krabat på 4 som skal ta på skjermen kan gjøre.. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Jeg fikk STRENG beskjed om at dersom jeg skulle ha TV så MÅTTE det være OLED. Kan noen kort forklare hvorfor? Bruksområde er til musikkvideoer og konserter i såfall, i et mørkt kjellerrom uten særlig lys/solinnfall, vil sitte rett foran TV.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den enkleste grunnen til at det må være OLED er vel å få det demonstrert.
    WOW-faktoren er temmelig høy.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Et mørkt kjellerrom -> OLED

    OLED er som plasma, hver av disse 8,3 millioner pixlene er sin egen lyskilde. Sort er derfor helt sort når det skal være sort. Tenk deg en mørk stjernehimmel. Du kan se alle stjernene lyser uten at det blir strølys rundt dem, og himmelen er sort hvor den skal være sort.
    LCD/LED/QUANTUM/QLED er alle variasjoner av LCD, hvor det er flytende krystaller som blir gjennomlyst av et BAKLYS. Himmelen her blir aldri sort for selv om krystallene lukker seg, vil det sive lys gjennom, og baklyset må selvsagt være på - ellers vil jo ikke stjernene vises.

    De mest avanserte LCD'ene har baklys delt opp i opptil 512 soner. (Panasonic toppmodell), og 4096 soner i mastering-monitorer (Dolby), såkalt lokal dimming (som oftest er forbehold en og annen dyr toppmodell), men dette er ingenting i forhold til OLED sine 8,3millioner "soner", og det vil fortsatt være problemer med å vise en stjernehimmel skikkelig fordi alle sonene må her være på p.g.a alle stjernene som vises og som er prisgitt at baklyses er på for å lyse opp. Det er også andre artifakter med at lyse elementer på skjermen får en "glød" rundt seg når bakgrunnen er mørk. Det er fordi baklys-sonene er for grove. etc etc.

    Nå når OLED har falt såpass mye i pris så er det jo ikke noe å lure på. (sammenlignet med de dyreste LCD'ene).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende forklart! Bare et lite snag; jeg har planlagt en 75" - men i planene inngår ikke PRISEN på en sådan med OLED :(
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.483
    Sted
    Holmestrand
    Glimrende forklart! Bare et lite snag; jeg har planlagt en 75" - men i planene inngår ikke PRISEN på en sådan med OLED :(
    I dette tilfellet kjøper jeg den jeg har råd til, og det blir en som er LANGT unna prisen til 75".
    Jeg har stilt samme spørsmålet og fått demonstrert, så da blir det en mindre skjerm.
    Men OLED.
    Det blir sannsynligvis denne som jeg har blitt anbefalt, den har en pris jeg er villig til å betale og en kvalitet jeg kan leve med.
    :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    55B7 til 12990 i morgen hos Power Åsane. Fom. kl 07.00.

    Tror de ligger på 14.990,- nå så man sparer bare 2000,- men spart er spart.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Stemmer det at full-HD materiale som blu-ray blir dårligere på en 4K UHD tv enn på en tradisjonell full-HD tv eller prosjektor p.g.a. av at UHD oppskalerer bildet?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Stemmer det at full-HD materiale som blu-ray blir dårligere på en 4K UHD tv enn på en tradisjonell full-HD tv eller prosjektor p.g.a. av at UHD oppskalerer bildet?
    Dersom du har en grei Blu-ray spiller så kan du skalere 4k med denne.

    LGs 4k tv gjengir ellers full HD bra.

    Ifjor årets modeller var det heller issue hvor mye lite kontrast og utydelig detaljer 4k UHD oled hadde... På hdr10


    Om jeg forstod skeptikeren riktig. Kom fra Pioneer Kuro om noen husker den..


     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at Philips 9002 vant OLED blindtesten som nylig ble gjennomført. Philips tok selv initiativet til testen. Den var basert på to deler hvor første del med kalibrerte skjermer og andre del i dynamisk modus. Forskjellene var små i den kalibrerte testen og det ble ikke gjennomført direkte test mellom de to beste (LG og Philips).

    Calibrated picture mode:
    Screen C (Philips 9002) – 33%
    Screen D (LG C7) – 22%
    No Preference – 21%
    Screen A (Sony A1) – 16%

    Vivid/Dynamic picture modes the scoring was as follows:
    Screen C (Philips 9002) – 68%
    Screen B (Panasonic EZ952) – 14%
    Screen A (Sony A1) – 7%
    No Preference – 6%
    Screen D (LG C7) – 5%
    Screen B (Panasonic EZ952) – 8%

    Kilde: https://www.avforums.com/news/philips-9002-oled-tv-wins-blind-shootout.14195

    http://digitalt.tv/philips-9002-oled-tv-vinder-britisk-blindtest/
     
    D

    Danke

    Gjest

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^^^Sånn jeg tolker det, så frister det egentlig mest med full-HD prosjektor framfor LG UHD så lenge kildematerialet fortsatt er blu-ray. Syns UHD filmer foreløpig er for dyre og at bildekvaliteten på BD egentlig er helt grei, så... :)
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Interessant at Philips 9002 vant OLED blindtesten som nylig ble gjennomført. Philips tok selv initiativet til testen. Den var basert på to deler hvor første del med kalibrerte skjermer og andre del i dynamisk modus. Forskjellene var små i den kalibrerte testen og det ble ikke gjennomført direkte test mellom de to beste (LG og Philips).

    Calibrated picture mode:
    Screen C (Philips 9002) – 33%
    Screen D (LG C7) – 22%
    No Preference – 21%
    Screen A (Sony A1) – 16%

    Vivid/Dynamic picture modes the scoring was as follows:
    Screen C (Philips 9002) – 68%
    Screen B (Panasonic EZ952) – 14%
    Screen A (Sony A1) – 7%
    No Preference – 6%
    Screen D (LG C7) – 5%
    Screen B (Panasonic EZ952) – 8%

    Kilde: https://www.avforums.com/news/philips-9002-oled-tv-wins-blind-shootout.14195

    Philips 9002 OLED TV vinder i britisk blindtest : DIGITALT.TV
    Nå var dette en noe underlig test der hovedfokuset lå på vivid og bildebehandling. Uansett, jo flere i toppen, mer konkurranse, forhåpentligvis bedre priser.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Interessant at Philips 9002 vant OLED blindtesten som nylig ble gjennomført. Philips tok selv initiativet til testen. Den var basert på to deler hvor første del med kalibrerte skjermer og andre del i dynamisk modus. Forskjellene var små i den kalibrerte testen og det ble ikke gjennomført direkte test mellom de to beste (LG og Philips).

    Calibrated picture mode:
    Screen C (Philips 9002) – 33%
    Screen D (LG C7) – 22%
    No Preference – 21%
    Screen A (Sony A1) – 16%

    Vivid/Dynamic picture modes the scoring was as follows:
    Screen C (Philips 9002) – 68%
    Screen B (Panasonic EZ952) – 14%
    Screen A (Sony A1) – 7%
    No Preference – 6%
    Screen D (LG C7) – 5%
    Screen B (Panasonic EZ952) – 8%

    Kilde: https://www.avforums.com/news/philips-9002-oled-tv-wins-blind-shootout.14195

    Philips 9002 OLED TV vinder i britisk blindtest : DIGITALT.TV
    Nå var dette en noe underlig test der hovedfokuset lå på vivid og bildebehandling. Uansett, jo flere i toppen, mer konkurranse, forhåpentligvis bedre priser.
    Ja. Sony KD55A1 Oled ble solgt for 19 990 på Elkjøp sist helg og det er vel ventet at LG55B7 Oled vil gå for 9999 på Black Friday, så nå begynner det å hjelpe.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Lurer på om 55’’ Philips 9002 kan nærme seg 12k på BF. 901F burde ihvertfall ligge rundt 10k som B7.
    Er dessuten spent på Philips sin kommende OLED 65’’ modell.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Lurer på om 55’’ Philips 9002 kan nærme seg 12k på BF. 901F burde ihvertfall ligge rundt 10k som B7.
    Er dessuten spent på Philips sin kommende OLED 65’’ modell.
    Er det noen mulighet for att 65" vil ha bedre data på noen parameter enn 55"? Tenker spesielt på inputtlag og Dolbywision.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    LG sitt avslag på sine TV’er (Internasjonalt BF salg).
    Mao. denne rabatten får importører/forhandlere på nytt innkjøp etter min forståelse, dvs. de tjener penger hvis avslaget er mindre i tillegg til egen avanse.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Vurderer å kjøre OLED nå, men føler nesten 50" må bli 65" for å future-proofe litt...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vurderer å kjøre OLED nå, men føler nesten 50" må bli 65" for å future-proofe litt...
    Ser 55" Oled er nede i 13 K nå, men dere som har peil - er panorering og slikt på høyde nå? Leser litt tester og virker som det enda er litt artifakter. Kuroen min leverer enda gnistrende godt bilde og jeg har litt vanskelig for å kjøre OLED hvis det kun blir 5" mer bilde og ellers like bra/dårligere. Jeg er allergisk mot motion blur og hakkete panorering.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt inntrykk er vel at du må ha native 4k materiale m/HDR eller DV for fullt utbytte.
    Men da er det uslåelig.

    PS: Har Kuro i stuen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mitt inntrykk er vel at du må ha native 4k materiale m/HDR eller DV for fullt utbytte.
    Men da er det uslåelig.

    PS: Har Kuro i stuen.
    Aha, slikt er det jo lite av.

    Har kun en TV i hus, men 50" er litt lite i disse dager så det trekker mest å få litt større bilde.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarte ikke å dy meg , men la inn bestiling på en LG 65 Oled B7 :)
    Så får vi se om den overgår Panasonicplasmaen , også på vanlinge TV-sendinger - det er jo det det blir mest av tross alt.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Siste rykte om Sony Oled de kommer med Dolby vision oppdatering i Desember mnd , så gjenstår det kun å se om det bare er jug denne gangen også .
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har peiling viss/når det kan komme mindre Oled skjermer... Har ikke panik enda, men i fremtiden hade egen gjerne hatt en 40-43" Oled med 4k og HDR. HDR er et must. Er ikke plass til større der den er tenkt.
    (Kjører DLP med LED lampe og 100" til vardags i stua) og uansett størrelse så er det veldigt greit når sort er sort og ikke nesten sort... Skjønner ikke helder helt hvordan Samsung tenkt med sin nya teknologi, hvorfor skulle QDot kunne blir like bra i sort som Oled?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har peiling viss/når det kan komme mindre Oled skjermer... Har ikke panik enda, men i fremtiden hade egen gjerne hatt en 40-43" Oled med 4k og HDR. HDR er et must. Er ikke plass til større der den er tenkt.
    (Kjører DLP med LED lampe og 100" til vardags i stua) og uansett størrelse så er det veldigt greit når sort er sort og ikke nesten sort... Skjønner ikke helder helt hvordan Samsung tenkt med sin nya teknologi, hvorfor skulle QDot kunne blir like bra i sort som Oled?
    Har ikke hørt noe enda. Jeg tror det skyldes at pr dags dato så er produksjonskostnaden for OLED såpass høy at det ikke er økonomi i det enda. Produksjonskostnadene må bli lavere før det blir aktuelt.

    Man ser f.eks at små OLED monitorer er grisedyre:
    Dell is finally taking orders for its crazy-expensive 30-inch 4K OLED monitor | PC Gamer
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Klarte ikke å motstå fristelsen på Black Friday , og gikk for en LG 65 Oled B7 :)
    Har nå hatt den i hus en uke , og har etterhvert fått testet og justert en del på den , og må si jeg er imponert.

    Særlig hvis jeg gir den UHD signaler fra enten Youtube eller Nettflix - da er det helt rått for noen bilder den varter opp med :)
    Har ikke testet ekte UHD Blu-ray enda , da jeg ikke har hverken slike disker eller spiller som støtter dette enda. Men også vanlige TV bilder er meget bra , og det er liten tvil om at det var en betydelig oppgradering fra den eller så gode Panasonic ST50 Plasmaen min - også på vanlige TV-sendinger :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ditto. Svartfredagsmellen min ble en Sony KD-55A1, og ut med den 10 år gamle plasmatven fra Panasonic. Jeg er strålende fornøyd med bildekvaliteten på den nye kopeplata.

    Mvh
    KJ
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hei. Jeg eier fremdeles to av toppmodellene til Panasonic (VT-serien). Mitt inntrykk til nå har vært at disse 4K-OLED-skjermene har vært for dårlige på vanlig SD-materiale (altså 576i). Har dette endret seg det siste året?

    Styrken til bare "1080p"-skjermene har jo vært at de ikke trenger å oppskalere og legge til så mange kunstige punkter som en 4K-skjerm. Har dette endret seg det siste året med LG 55B7, eventuelt LG 55E7?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn