OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ale i 7-serien til LG har samme panel og bildebehandling. Kun utseende og tilbehør som skiller dem.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er et vanskelig spørsmål å svare godt på, det kommer an på lysforholdene du har i stuen, hvor stor skjermen bør være i forhold til avstand og ikke minst hva du bruker den til.

    For min del er Oled så mye bedre enn lcd at det ikke er et tema, men jeg ser aldri på TV. Bruker kun Netflix ol. og da på kveldstid med dempet belysning.
    Jeg har store vinduer rett ved tv'en og ser at lysstyrken på Oled på dagtid med solen på vinduet ikke er helt der oppe, men takket være matt overflate på LG sine skjermer er det ikke noe problem.
    Funker helt fint å surfe på hfs selv med solen inn vinduet uten å ha problemer med å se.

    Ved bruk i mørkt rom er Oled så overlegen at det ikke er noen reell konkurranse, men en 75" skjerm kan fort gi innlevelse som er verdt litt dårligere bildekvalitet...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er klasseforskjell mellom LCD/LED og OLED, altså i favør av OLED. Eneste fordelen LCD/LED har er høyere lysstyrke, som stort sett bare betyr noe i ekstreme lysforhold. 2017 OLEDene har forøvrig blitt bedre på dette område sammenlignet med 2016 modellene.

    Projektor krever at man har bra lyskontroll i rommet. Det finnes lerreter som absorberer en del lys og fungerer overraskende godt med noe lys i rommet, men mye lys fra vinduer vil nok aldri fungere spesielt bra.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke problem i dagslys med OLED ved SDR-sendinger. Man kan ikke ha lysstyrke (dvs innstillingen kontrast) på fullt for det blir for lyst. (Unntatt hvis sola skinner rett på men hvem i alle dager ser TV under slike forhold). Ved HDR er grensen opp mot 800 nits på HDR-effekter og dette er høyt nok til at det gnistrer. Filmer flest mastres med Dolby-monitorer @4000 nits, men likevel er stort sett max nits på innholdet under 1000.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er et vanskelig spørsmål å svare godt på, det kommer an på lysforholdene du har i stuen, hvor stor skjermen bør være i forhold til avstand og ikke minst hva du bruker den til.

    For min del er Oled så mye bedre enn lcd at det ikke er et tema, men jeg ser aldri på TV. Bruker kun Netflix ol. og da på kveldstid med dempet belysning.
    Jeg har store vinduer rett ved tv'en og ser at lysstyrken på Oled på dagtid med solen på vinduet ikke er helt der oppe, men takket være matt overflate på LG sine skjermer er det ikke noe problem.
    Funker helt fint å surfe på hfs selv med solen inn vinduet uten å ha problemer med å se.

    Ved bruk i mørkt rom er Oled så overlegen at det ikke er noen reell konkurranse, men en 75" skjerm kan fort gi innlevelse som er verdt litt dårligere bildekvalitet...
    Det jeg har sett av OLED og 4K i butikker har vært særdeles imponerende, men jeg syns filmene hittil er for dyre og klarer meg egentlig fint med vanlig blu-ray en stund til tenker jeg. Kommer til å bruke skjermen til 90% film og serier, 10% spill, men kanskje det blir koblet en pc til etterhvert også. Vanlig tv-titting kommer bare til å foregå i stua, og ikke på hifirommet hvor denne skjermen er tiltenkt. Blir nok også for det meste brukt på kvelden med gardinene igjen, så lyskontroll er sånn passe på stell.

    Jeg tenker også det samme som deg, at kanskje størrelsen på 75" alene er verdt litt dårligere bilde, men da kan jeg isåfall spare en del kroner hvis jeg går for en budsjettprosjektor til rundt 10k. Bakdelen er vel hovedsaklig at man mister en del sortnivå.

    Det er klasseforskjell mellom LCD/LED og OLED, altså i favør av OLED. Eneste fordelen LCD/LED har er høyere lysstyrke, som stort sett bare betyr noe i ekstreme lysforhold. 2017 OLEDene har forøvrig blitt bedre på dette område sammenlignet med 2016 modellene.

    Projektor krever at man har bra lyskontroll i rommet. Det finnes lerreter som absorberer en del lys og fungerer overraskende godt med noe lys i rommet, men mye lys fra vinduer vil nok aldri fungere spesielt bra.
    I tillegg til høyerer lysstyrke har vel LED og LCD fortsatt lavere pris enn OLED, og det er også en faktor. Har hatt RGB-prosjektor for en del år tilbake, så er litt kjent med behovet for lyskontroll og begrensninger i dagslys. Nå har jeg en rørforsterker som lyser opp rommet som et juletre og det kan faktisk bli et problem med prosjektor.

    Er ikke problem i dagslys med OLED ved SDR-sendinger. Man kan ikke ha lysstyrke (dvs innstillingen kontrast) på fullt for det blir for lyst. (Unntatt hvis sola skinner rett på men hvem i alle dager ser TV under slike forhold). Ved HDR er grensen opp mot 800 nits på HDR-effekter og dette er høyt nok til at det gnistrer. Filmer flest mastres med Dolby-monitorer @4000 nits, men likevel er stort sett max nits på innholdet under 1000.
    Skjønte ikke så veldig mye av det som står her, men regner med at det betyr at lysstyrken på OLED ikke er et problem ved vanlig bruk i et mørklagt rom.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har sterkt vurderte OLED de siste 3-4 månedene. Jeg hadde satt av maks 50K til kjøp av ny skjerm. 2017 mod 65" skjermer fra LG, SONY og Panasonic sine nye modeller er testet( i butikk) både på 4K materiale og standar HD signaler og evaluert. Jeg har også prøvd å lese så mye info om OLED som mulig på nett. Jeg er usikker på OLED og veldig skeptisk til ev innbrenning av TV logoer og lignenede på skjermen. Min gode erfaring med min 5 år gamle 9 serie topp modell led fra Phillips gjorde at jeg for 3 uker siden gikk for denne 2017 LED modellen fra SONY. KD65XE9305BAE. Sparte ca 20K og er mektig imponert av alt fra svartnivå til kontrast og generell bildebehandling også med supre bilder fra canal digital. 4K er bare rått.! Med cinema pro instillinger får du tilnærmet OLED..Har ikke angret et sekund på denne.

    https://www.elkjop.no/product/tv-ly...305BAE/sony-65-4k-uhd-smart-tv-kd-65xe9305bae
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Med cinema pro instillinger får du tilnærmet OLED.
    Hmmmm.
    Vel, det viktigste er eiergleden og entusiasmen, det skal du ha poeng for! :D
    Helt klart det...
    Jeg har som sagt hatt gode muligheter til å sammenligne OLED fra 4 produsenter i butikker i mitt nærområdet bla. med denne LED skjermen fra SONY.
    Jeg har eid noen skjermer i årenes løp, fra plasmaskjermer i toppklasse fra Pioneer og Panasonic til LED toppmodellene i 9000 serien fra Phillips og jeg vet godt hva som er svakhetene bla. til LED skjermen. Jeg er ingen nybegynner , heller ikke når det gjelder bilde og optimalisering av dette... Har du sett et skikkelig kalibrert bilde i hjemmemiljø fra bla de nye LED toppmodellene til SONY ?? Jeg var heller ikke like imponert over alle OLED skjermene sin behandling av "vanlig" HD materiale.

    Eiergleden og entusiasmen synker også mange hakk når du opplever slike ting som innbrenning i skjermen. Jeg har opplevd dette på plasma skjerm og det er surt..Ser at det rapporteres av tilfeller av dette på OLED. Å hele tiden være engstelig å passe på at du kan oppleve dette på en skjerm til 50K fikk meg igjen over på LED teknologien.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke problem i dagslys med OLED ved SDR-sendinger. Man kan ikke ha lysstyrke (dvs innstillingen kontrast) på fullt for det blir for lyst. (Unntatt hvis sola skinner rett på men hvem i alle dager ser TV under slike forhold). Ved HDR er grensen opp mot 800 nits på HDR-effekter og dette er høyt nok til at det gnistrer. Filmer flest mastres med Dolby-monitorer @4000 nits, men likevel er stort sett max nits på innholdet under 1000.
    Skjønte ikke så veldig mye av det som står her, men regner med at det betyr at lysstyrken på OLED ikke er et problem ved vanlig bruk i et mørklagt rom.
    Går litt fort i svingene når man taster på en mobiltelefon..
    Det jeg mente er at antall NITS (altså lysstyrken) har kun noe å si når man ser på HDR-materiale. Ved vanlige TV-sendinger (som er SDR) er alle TV'er på markedet mer enn nok lysstyrke, selv i dagslys.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke problem i dagslys med OLED ved SDR-sendinger. Man kan ikke ha lysstyrke (dvs innstillingen kontrast) på fullt for det blir for lyst. (Unntatt hvis sola skinner rett på men hvem i alle dager ser TV under slike forhold). Ved HDR er grensen opp mot 800 nits på HDR-effekter og dette er høyt nok til at det gnistrer. Filmer flest mastres med Dolby-monitorer @4000 nits, men likevel er stort sett max nits på innholdet under 1000.
    Skjønte ikke så veldig mye av det som står her, men regner med at det betyr at lysstyrken på OLED ikke er et problem ved vanlig bruk i et mørklagt rom.
    Går litt fort i svingene når man taster på en mobiltelefon..
    Det jeg mente er at antall NITS (altså lysstyrken) har kun noe å si når man ser på HDR-materiale. Ved vanlige TV-sendinger (som er SDR) er alle TV'er på markedet mer enn nok lysstyrke, selv i dagslys.
    Mente ikke at det var noe feil på det du skrev, bare at jeg ikke har peiling på tv og bildeteknologi :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Med cinema pro instillinger får du tilnærmet OLED.
    Hmmmm.
    Vel, det viktigste er eiergleden og entusiasmen, det skal du ha poeng for! :D
    Helt klart det...
    Jeg har som sagt hatt gode muligheter til å sammenligne OLED fra 4 produsenter i butikker i mitt nærområdet bla. med denne LED skjermen fra SONY.
    Jeg har eid noen skjermer i årenes løp, fra plasmaskjermer i toppklasse fra Pioneer og Panasonic til LED toppmodellene i 9000 serien fra Phillips og jeg vet godt hva som er svakhetene bla. til LED skjermen. Jeg er ingen nybegynner , heller ikke når det gjelder bilde og optimalisering av dette... Har du sett et skikkelig kalibrert bilde i hjemmemiljø fra bla de nye LED toppmodellene til SONY ?? Jeg var heller ikke like imponert over alle OLED skjermene sin behandling av "vanlig" HD materiale.

    Eiergleden og entusiasmen synker også mange hakk når du opplever slike ting som innbrenning i skjermen. Jeg har opplevd dette på plasma skjerm og det er surt..Ser at det rapporteres av tilfeller av dette på OLED. Å hele tiden være engstelig å passe på at du kan oppleve dette på en skjerm til 50K fikk meg igjen over på LED teknologien.
    Jeg er jo litt SONY-fanboi, så argumentene understøtter på en måte det jeg vil høre.

    Klarer ikke se de helt store forskjellene mellom disse skjermene?

    https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web...05BAE@store-elkjop|KD75XE8596BAE@store-elkjop

    Ellers merker jeg at jeg heller litt mot prosjektor igjen, men det er kanskje bare til neste gang jeg går i butikken og får se noen OLED skjermer som kjører demomateriale.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg kan lese er at XE93 har Extreme X1-prosessoren (samme som sitter i OLED-toppmodellen, og regnes for å være noe av det beste på markedet). Den er også mye mer lyssterk (ca 1200 vs 450nits), og bruker et litt mer avansert baklys-opplegg. (blant annet sitter diodene opp/nede istedet for venstre/høyre, gir jevnere spredning. Panasonic var de første som gjorde dette flere år tilbake)

    XE94 er vel modellen opp med lokal dimming.

    Det er ikke innbrenningsproblemer på OLED [i praksis]. Da skal man prøve jævlig hardt og virkelig gå inn for det.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Med cinema pro instillinger får du tilnærmet OLED.
    Hmmmm.
    Vel, det viktigste er eiergleden og entusiasmen, det skal du ha poeng for! :D
    Helt klart det...
    Jeg har som sagt hatt gode muligheter til å sammenligne OLED fra 4 produsenter i butikker i mitt nærområdet bla. med denne LED skjermen fra SONY.
    Jeg har eid noen skjermer i årenes løp, fra plasmaskjermer i toppklasse fra Pioneer og Panasonic til LED toppmodellene i 9000 serien fra Phillips og jeg vet godt hva som er svakhetene bla. til LED skjermen. Jeg er ingen nybegynner , heller ikke når det gjelder bilde og optimalisering av dette... Har du sett et skikkelig kalibrert bilde i hjemmemiljø fra bla de nye LED toppmodellene til SONY ?? Jeg var heller ikke like imponert over alle OLED skjermene sin behandling av "vanlig" HD materiale.

    Eiergleden og entusiasmen synker også mange hakk når du opplever slike ting som innbrenning i skjermen. Jeg har opplevd dette på plasma skjerm og det er surt..Ser at det rapporteres av tilfeller av dette på OLED. Å hele tiden være engstelig å passe på at du kan oppleve dette på en skjerm til 50K fikk meg igjen over på LED teknologien.
    Jeg er jo litt SONY-fanboi, så argumentene understøtter på en måte det jeg vil høre.

    Klarer ikke se de helt store forskjellene mellom disse skjermene?

    https://www.elkjop.no/INTERSHOP/web...05BAE@store-elkjop|KD75XE8596BAE@store-elkjop

    Ellers merker jeg at jeg heller litt mot prosjektor igjen, men det er kanskje bare til neste gang jeg går i butikken og får se noen OLED skjermer som kjører demomateriale.
    Det er to forskjeller på disse skjermene som er viktig for sluttresultatet og et best mulig bilde :
    KD65XE9305B har Slim Backlight Drive+ , en annen måte å styre led baklyset på over skjermflaten, noe som gjør at det hvite blir hvitere og du beholder samtidig generelt et bedre sortnivå. Den andre fordelen er X1 Extreme billedprosessoren lik den toppmodellen ZD9 har. Dette er kanskje markedets beste når det gjelder billedbehandling og jevne bevegelser/panoreringer uten å tilføre "Soap Opera Effect" SOE.
    Denne skjermen har også lyd over gjennomsnittet 50 watt fordelt på treveis system hvis det betyr noe.
    Men nå blir det litt mye "off topic" her...vi får vel lage en egen tråd om Sony LED skjermer..:):)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Med cinema pro instillinger får du tilnærmet OLED.
    Hmmmm.
    Vel, det viktigste er eiergleden og entusiasmen, det skal du ha poeng for! :D
    Helt klart det...
    Jeg har som sagt hatt gode muligheter til å sammenligne OLED fra 4 produsenter i butikker i mitt nærområdet bla. med denne LED skjermen fra SONY.
    Jeg har eid noen skjermer i årenes løp, fra plasmaskjermer i toppklasse fra Pioneer og Panasonic til LED toppmodellene i 9000 serien fra Phillips og jeg vet godt hva som er svakhetene bla. til LED skjermen. Jeg er ingen nybegynner , heller ikke når det gjelder bilde og optimalisering av dette... Har du sett et skikkelig kalibrert bilde i hjemmemiljø fra bla de nye LED toppmodellene til SONY ?? Jeg var heller ikke like imponert over alle OLED skjermene sin behandling av "vanlig" HD materiale.

    Eiergleden og entusiasmen synker også mange hakk når du opplever slike ting som innbrenning i skjermen. Jeg har opplevd dette på plasma skjerm og det er surt..Ser at det rapporteres av tilfeller av dette på OLED. Å hele tiden være engstelig å passe på at du kan oppleve dette på en skjerm til 50K fikk meg igjen over på LED teknologien.
    Får ikke håpe du har gjordt sammenligningen i 'butikkmodus' settingen.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Med cinema pro instillinger får du tilnærmet OLED.
    Hmmmm.
    Vel, det viktigste er eiergleden og entusiasmen, det skal du ha poeng for! :D
    Helt klart det...
    Jeg har som sagt hatt gode muligheter til å sammenligne OLED fra 4 produsenter i butikker i mitt nærområdet bla. med denne LED skjermen fra SONY.
    Jeg har eid noen skjermer i årenes løp, fra plasmaskjermer i toppklasse fra Pioneer og Panasonic til LED toppmodellene i 9000 serien fra Phillips og jeg vet godt hva som er svakhetene bla. til LED skjermen. Jeg er ingen nybegynner , heller ikke når det gjelder bilde og optimalisering av dette... Har du sett et skikkelig kalibrert bilde i hjemmemiljø fra bla de nye LED toppmodellene til SONY ?? Jeg var heller ikke like imponert over alle OLED skjermene sin behandling av "vanlig" HD materiale.

    Eiergleden og entusiasmen synker også mange hakk når du opplever slike ting som innbrenning i skjermen. Jeg har opplevd dette på plasma skjerm og det er surt..Ser at det rapporteres av tilfeller av dette på OLED. Å hele tiden være engstelig å passe på at du kan oppleve dette på en skjerm til 50K fikk meg igjen over på LED teknologien.
    Får ikke håpe du har gjordt sammenligningen i 'butikkmodus' settingen.
    Dette er jeg jo fullstendig klar over etter mange tildels dyre, både tv og flatskjerm kjøp over de siste 30 årene og som sagt jeg er ikke noe nybegynner og har også hjulpet flere av mine venner med kjøp av flatskjerm og innstillinger av bilde etter de har fått skjermen i hus ...

    De store elektro kjedene liker jo generelt ikke at du trykker for mye på fjernkontrollene når du er i butikkene og endrer på billed innstillinger men jeg har prøvd etter beste evne på flere OLED skjermer å gå ut av butikkmodus og demomodus med ekstreme 4K bilder som ruller i loop over skjermen. Jeg har da fått kjøre "vanlige" HD tv signaler og justert litt på bilde men du kan vel ikke forvente at noen utstilling-skjerm i butikken kan gi deg et rettferdig inntrykk av slutt resultat, kalibrert og satt opp i hjemmemiljø. Jeg har min hovedskjerm i en vanlig stue med mye vinduer og varierende lysforhold men jeg og min ektefelle bruker skjermen mest på kveldstid. Dette har jeg tatt hensyn til når jeg har fått kalibrert skjermen. I forhold til disse lysforholdene hadde OLED passet bra men det var som sagt andre parametre som fikk meg til å gå for Sony 65XE-93 LED skjermen som støtter 4K UHD, HDR og ved kommende sw. oppgradering også Dolby Vision. Men Sony KD-65A1 OLED var lenge et hett alternativ.
    Jeg står fortsatt ved uttalelsen "tilnærmet" OLED, og på noen områder i billedbehandlingen , kanskje bedre...:):confused::confused:
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jeg jo fullstendig klar over etter mange tildels dyre, både tv og flatskjerm kjøp over de siste 30 årene og som sagt jeg er ikke noe nybegynner og har også hjulpet flere av mine venner med kjøp av flatskjerm og innstillinger av bilde etter de har fått skjermen i hus ...

    De store elektro kjedene liker jo generelt ikke at du trykker for mye på fjernkontrollene når du er i butikkene og endrer på billed innstillinger men jeg har prøvd etter beste evne på flere OLED skjermer å gå ut av butikkmodus og demomodus med ekstreme 4K bilder som ruller i loop over skjermen. Jeg har da fått kjøre "vanlige" HD tv signaler og justert litt på bilde men du kan vel ikke forvente at noen utstilling-skjerm i butikken kan gi deg et rettferdig inntrykk av slutt resultat, kalibrert og satt opp i hjemmemiljø. Jeg har min hovedskjerm i en vanlig stue med mye vinduer og varierende lysforhold men jeg og min ektefelle bruker skjermen mest på kveldstid. Dette har jeg tatt hensyn til når jeg har fått kalibrert skjermen. I forhold til disse lysforholdene hadde OLED passet bra men det var som sagt andre parametre som fikk meg til å gå for Sony 65XE-93 LED skjermen som støtter 4K UHD, HDR og ved kommende sw. oppgradering også Dolby Vision. Men Sony KD-65A1 OLED var lenge et hett alternativ.
    Jeg står fortsatt ved uttalelsen "tilnærmet" OLED, og på noen områder i billedbehandlingen , kanskje bedre...:):confused::confused:
    XE93 er en god LCD-TV, ingen tvil om det. Sony lager noen av de beste no-nonsense TV'ene på markedet. Plusser med den er at fargerommet og gråskala er ganske spot on, etter å ha stilt 2pt hvitbalanse. (Egentlig er det et minus at den har så få kalibreringsmuligheter men heldigvis er Sony flinke med forhåndskalibreringen - som gjør at alt faller noenlunde greit på plass når hvitbalansen er stilt inn)

    Den har en sykt bra lysstyrke som er fremtredende ved HDR (1400 Nits). Men det er litt unøyaktig å kalle den tilnærmet OLED. Den har bra sortnivå så lenge det er kveldslys, er det veldig mørkt i rommet vil man legge merke til blooming (den har et semi-lokal dimming, kun 4 rader nedover og 2 av dem er jo ytterst på topp og bunn, noe som gjør at 21:9 filmer aldri vil få helt sorte kanter oppe og nede) og generelt noe dårlig sortnivå. Den har også dårlig innsynsvinkel.

    Men ja, den er klart bedre enn xe85, og presterer på et høyt nivå. Det er omtrent det samme med TV som på HIFI-utstyr, man må betale veldig mye for de ekstra prosentene i [objektiv] ytelse, men de siste prosentene betyr såpass mye for opplevelsen, slik at det ofte er verdt det.

    Akkurat nå koster jo LG 65C7 (liker bedre designet på denne bedre enn B7, ellers er de tilnærmet like) 33.000,- som er 5000,- mer enn XE93, så da er egentlig saken biff, og vel så det.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Alle LG 4k OLED har identisk panel. Det er tykkelser på ramme, fot, tykkelse på selve panel (f.eks W-modellen). Alle leverer like godt bilde. Jeg mener B7 har en enklere ramme merd en aluminiumskant helt ytterst på ramma + en litt annen fot. C7 har en mer eksklusiv ramme og den er helt sort. Så har man en litt mørk vegg som tven henger på så ser den nærmest rammeløs ut med C7 siden den ikke har en alu kant slik B7 har. Det er i hvert fall det jeg har funnet ut:)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    På nyåpningen av ELkjøp Glasmagasinet, har de 30stk 65c7v til 22000,-
    Slåss og kjøp :)
    (Torsdag til lørdag)
    Leggpå 55c7 til 15000,-
    65e7 30000,-
     
    D

    Danke

    Gjest
    Disse vinduene er ikke noe morsomt hverken i Norge eller Sverige når man sparer..

    Håper det er noen tilbud når vi er på markedet.

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    På nyåpningen av ELkjøp Glasmagasinet, har de 30stk 65c7v til 22000,-
    Slåss og kjøp :)
    (Torsdag til lørdag)
    Leggpå 55c7 til 15000,-
    65e7 30000,-
    Faen........ >:D
    Trøsten er at min E6 har 3D, eller :confused: :rolleyes:
    (Må gripe de få halmstrå jeg har).
    Oslo ligger dessuten ganske usentralt til når jeg bor i Stavanger.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    På nyåpningen av ELkjøp Glasmagasinet, har de 30stk 65c7v til 22000,-
    Slåss og kjøp :)
    (Torsdag til lørdag)
    Leggpå 55c7 til 15000,-
    65e7 30000,-
    Faen........ >:D
    Trøsten er at min E6 har 3D, eller :confused: :rolleyes:
    (Må gripe de få halmstrå jeg har).
    Oslo ligger dessuten ganske usentralt til når jeg bor i Stavanger.
    Det tilbudet kommer kun fordi LG har satt ned prisene. Det er nok ikke lenge til prisene synker overalt.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg kunne ønske jeg kunne trøste meg med at ...
    "Siden Dagsrevyen ikke sendes i OLED, så er det ingen vits å kjøpe OLED TV..." :p
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Noen som har forslag til hvordan jeg kan få bort nettside skriften på skjermen ? LG OLED65B7V

    AIMG_3333.jpg
     

    Opoidos

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2008
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Noen som vet når neste generasjon Oled skjermer kommer fra LG?
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv om dagens OLED er meg god, så tyder mye på at veien til perfeksjon er et godt stykke unna og at det er rom for store forbedringer. Fremtidens TV blir kanskje ekte RGB OLED. I dag virker det for dyrt å produsere.

    Liten RGB OLED profesjonell skjerm av Sony:
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT: Tipper iphone x-skjermen er rgb oled. Det er ikke nytt, man så det i galaxy s2 feks.. men det kan selfølgelig ikke sammenlignes (den skjermen var rævva).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Here are the results of the Crampton & Moore/ HDTVTest 2017 TV shootout, which compared the LG B7, Panasonic EZ1002, Sony A1 OLED TVs, as well as the Samsung Q9 QLED & Sony ZD9 LED LCD television:

    Best TV of 2017: Panasonic EZ1002 OLED
    Best Gaming TV: LG B7 OLED
    Best HDR TV: LG B7 OLED
    Best Living Room TV Sony A1 OLED
    Best Home Theater TV: PanasonicEZ1002 OLED

    Link: Panasonic OLED Wins 2017 TV Shootout; LG B7 Voted Best for HDR
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Interessant.
    Sitter dog med en følelse av at man på liv og død skal fordele prisene mellom kandidatene for ikke å 'sette noen i skyggen'.
    Litt sånn som EISA Awards.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Panasonicen er dyr sammenlignet med LG. Spørs hvor mange som er villig til å betale så mye mer for det som trolig er en liten oppgradering.

    After the scores from all eight judging categories were added up, the Panasonic 65EZ1002B was the winner with 32.99 points, and thus took home the much-coveted “Best TV of 2017″ gong. The LG OLED65B7 came a very close second with 32.28 points. The 0.71-point difference was averaged across 33 voting attendees, so the actual difference in marks was more than 20 points, but considering that the 65in B7 (street price £2,999) costs half the price of the EZ1002 (RRP £5,999), LG’s 2017 OLEDs will surely dominate the minds of propective buyers when value-for-money is taken into account.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hvis en gjeng halvamatører/entusiaster faktisk er enige om at Panasonic er best, så er den nok det med grei margin.

    LG vinner i HDR, men Panasonicen har en mer korrekt tonemapping.. som meget mulig ikke helt kommer til sin rett før neste års paneler som forventes å nå over 1000nits.

    Ellers *visste* alle at Panasonic kom til å vinne. Den er tross alt eneste TV'en med kalibreringsmuligheter som faktisk fungerer slik det forventes. Synd den ikke støtter Dolby Vision og heller ikke har så lav input-lag som LG, men det er sånn ca. de eneste aberne også.

    Det betyr ikke at ville punget ut for en Panasonic. Går kanskje for en C7..får se hva black friday bringer:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn