OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    HDR10+ krever vel HDMI 2.0b, som skal vel kunne bli oppgradert via firmware. (Har ikke lest meg opp, så ta det med en klype salt) Men det avhenger jo av om TV-produsenten fortsetter å komme med firmware-oppdateringer. Kommer sikkert med tiden støtte for det på 2017-modellene til noen produsenter, mens det er vel litt mer usikkert ang, 2016-modellene.

    2016 og 2017-modellene støtter vel HLG allerede. Men det er vel knapt noen stasjon som sender i HLG ennå. Spesielt vintersport på TV vil ha potensiale til å gå et par dimensjoner opp i opplevelse via HLG (så bør jo selfølgelig NRK først få ut fingeren og sende i 1080p istedetfor begredelige 720p da...)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    LG OLED C7 55 gikk for kr. 14.995,- ved Elkjøps åpning på Rudshøgda denne morgenen ;-)
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Får ikke min før neste uka, gleder meg stort, fornøyd med samspillet med DV?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Eksakt det samme. LG bruker begge i markedsføringen side om side. Blir ofte litt klabb og babb når ting skal oversettes fra ingeniørspråket til PR-språket.

    Mest spesifikt er "Active HDR" LG sin bildeforbedringsalgoritme side analyserer innkommende bilder og genererer lokal dynamisk metadata på HDR10 og HLG. Denne skal faktisk være på (i motsetning til de fleste andre "bildeforbedringskretser").
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Noen som vet når neste generasjon Oled skjermer kommer fra LG?
    Jeg sitter med en lg oled 55 bv6 og angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den , hadde siste topp modell plasma fra samsung , men lg oled tven jeg har nå danker ut alle tver jeg har hadd, fikk den billig også splitter ny. lg oled 65gp7 er jo ikke kommet for så lenge siden , men 2018 modeller må man nok vente litt til , vet oled har sluppet lg bv7 serie også.

    Imagine
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Ja, flere titler som ser ut til å ha DV på iTunes, så gleder meg mildt sagt til å teste ut dette, spesielt da flere av mine "gamle" filmer blir oppdatert gratis :D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Får ikke min før neste uka, gleder meg stort, fornøyd med samspillet med DV?
    Foreløpig så går jeg gjennom Oppo UHD-203 HDMI IN og foreløpig slipper ikke denne gjennom DV.
    Kan selvsagt bypasse og hooke opp skjermen direkte.

    Måtte bestille noen nye sertifiserte HDMI kabler, da handshake er nøben for HDR 60Hz. 24Hz går greit.

    Ellers fornøyd så langt! ;)
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Da blir min levert i morgen, gleder meg stort til å se hvordan det fungerer. HD på den gammle er OK, så blir interessant å se om 4K DV blir bedre en vanlig bluray på E6.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg vurderer å kjøpe meg oled65w7v.

    Jeg har et Naim hifi anlegg, med Naim DAC V1, Paradigm SUB 1, Sonus Faber høyttalere, selvf plasser en helt annen plass i stua enn der jeg vurderer å montere TV. :(
    Hvis jeg skal "overføre" litt lyd fra TV til hifi anlegg, for å gi litt ekstra dypbass, hva gjør jeg da ?
    Finnes det en "magic box" ? :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du kan jo bruke ARC over HDMI, evt. mot en de-embedder, eller så kan du kjøre Toslink optisk ut fra TV (Settings - lyd ut) og inn på anlegget. Det er mulig du må fintune lipsync litt. Jeg bruker dette på mitt 65E6.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Takk for svar Distinctive !

    De-embedder har jeg aldri vært borte i før...
    Noe jeg må tenke på hvis jeg kjøper ? ( Hvorfor så store prisforskjeller ? )

    Er det noen begrensninger i optiske kabler . Finnes det noen maxgrense jeg bør holde meg under ? ( Går 20 meter greit ? )
    Lang HDMI eller lang optisk kabel ?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk for svar Distinctive !

    De-embedder har jeg aldri vært borte i før...
    Noe jeg må tenke på hvis jeg kjøper ? ( Hvorfor så store prisforskjeller ? )

    Er det noen begrensninger i optiske kabler . Finnes det noen maxgrense jeg bør holde meg under ? ( Går 20 meter greit ? )
    Lang HDMI eller lang optisk kabel ?
    De-Embedder er bare en enhet som stripper Audio fra HDMI, slik at du får tak i denne via discrete utganger.
    20m på optisk går sikkert greit, men glass-fiber er bedre enn plastikk-fiber mhp. dempning over avstand.
    For HDMI går det stort sett greit med <5m for de fleste bruksområder. Over dette strekket må du hensynta forskjellige forhold og momenter.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Kjør optisk. Du må uansett bruke optisk ut fra en de-embedder. Blir litt vel smør på flesk å bruke f.eks 10hdmi kabel til de-embedder og 10m optisk fra denne kontra 20m optisk direkte fra TV. I tillegg nytter det ikke med en "deembedder". Deembedder-funksjonen må være innebygget i en HDMI-switch som også støtter ARC.

    Dette finnes, null problem, men ARC-funksjonen må skrus på manuelt (i likhet med receivere med ARC). Dette blir litt pes å gjøre dette i lengden med kredittkort-fjernkontrollene som følger med typiske HDMI switcher.

    ....Som igjen kan automatiseres med en Harmony-fjernkontroll. (Riktig inngang på naim, hdmi-switch satt til ARC etc) ..om da ikke ARC-funksjonaliteten kødder det til med andre ting da..f.eks HDMI CEC-funksjonaliteten.

    Hvis dette var noe kryptisk: hold deg til toslink fra TV'en.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Takk for svar nma, tror jeg evt går for optisk hele veien ja ! ;D

    Kan jeg evt sync'e bilde og lyd, ved å tune et oppsett på selve TVen ?
    - Eller er dette også en vidunderboks som må kjøpes ?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk for svar nma, tror jeg evt går for optisk hele veien ja ! ;D

    Kan jeg evt sync'e bilde og lyd, ved å tune et oppsett på selve TVen ?
    - Eller er dette også en vidunderboks som må kjøpes ?
    Kommer vel an på TV'et, men jeg har lipsync justering i oppsettmenyen på mitt 65E6V.
    Kan være at dette også finnes i mottakerenden.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Lyden som kommer ut fra optisk er allerede synkronisert med bildet. Hvis man trenger å justere, så er det kun små justeringer som må til, og som regel blir det snakk om å fremskynde lyden, i tilfelle mottaker lagger litt (kanskje pga dsp eller annet) I selve mottaker for S/Pdif (om man i det hele tatt har justeringsmuligheter) kan man naturligvis kun forsinke lyden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Får ikke min før neste uka, gleder meg stort, fornøyd med samspillet med DV?
    Foreløpig så går jeg gjennom Oppo UHD-203 HDMI IN og foreløpig slipper ikke denne gjennom DV.
    Kan selvsagt bypasse og hooke opp skjermen direkte.

    Måtte bestille noen nye sertifiserte HDMI kabler, da handshake er nøben for HDR 60Hz. 24Hz går greit.

    Ellers fornøyd så langt! ;)
    Med de nye kablene så funket det som det skulle.
    5m strekk med eldre type kabler viste seg å være i grenseland.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Får ikke min før neste uka, gleder meg stort, fornøyd med samspillet med DV?
    Foreløpig så går jeg gjennom Oppo UHD-203 HDMI IN og foreløpig slipper ikke denne gjennom DV.
    Kan selvsagt bypasse og hooke opp skjermen direkte.

    Måtte bestille noen nye sertifiserte HDMI kabler, da handshake er nøben for HDR 60Hz. 24Hz går greit.

    Ellers fornøyd så langt! ;)
    Med de nye kablene så funket det som det skulle.
    5m strekk med eldre type kabler viste seg å være i grenseland.
    Pratet for tidlig. Hakkingen er tilbake, men lyden funker som den skal :mad:
     
    Sist redigert:

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Satt den i 4:2:2 1080 DV. Lar tv ta seg av oppskalering, så setter jeg den i 24. /4k dv de få gangene jeg streamer dette. Litt dumt at den ikke tilpasser seg innhold og setter en default på alt. Oppskalering og HDR på sdr innhold er ikke optimalt hos meg
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Ok, nå er det vel på tide at dere lager en egen Apple TV 4K-tråd?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Satt den i 4:2:2 1080 DV. Lar tv ta seg av oppskalering, så setter jeg den i 24. /4k dv de få gangene jeg streamer dette. Litt dumt at den ikke tilpasser seg innhold og setter en default på alt. Oppskalering og HDR på sdr innhold er ikke optimalt hos meg
    Mener dette punktet behandles i ATV tråden på AVS forumet.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    65C7 på helgetilbud hos Komplett til 25.990,- Tipper 19.990,- er innen rekkevidde innen året er omme ;)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    LG 65" oled65c7v vs 65b7v ...

    Hva utløser denne forskjellen på 6 lapper her da tro ?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    De er like. Annen fot og rammen rundt er sort på c og krom på b. Det er uansett C-modellen man skal gå for.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De er like. Annen fot og rammen rundt er sort på c og krom på b. Det er uansett C-modellen man skal gå for.
    Så at det er annen fot og sort ramme er verdt 6 lapper altså ...?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    De er like. Annen fot og rammen rundt er sort på c og krom på b. Det er uansett C-modellen man skal gå for.
    Så at det er annen fot og sort ramme er verdt 6 lapper altså ...?
    Nei, det kunne like vært den andre som hadde god pris. Nå er det slik at det er C7-modellen som er billigst, og det er jo bra for de som liker en fot som står stødig i 90-graders vinkel og ikke liker harry krom-detaljer.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De er like. Annen fot og rammen rundt er sort på c og krom på b. Det er uansett C-modellen man skal gå for.
    Så at det er annen fot og sort ramme er verdt 6 lapper altså ...?
    Nei, det kunne like vært den andre som hadde god pris. Nå er det slik at det er C7-modellen som er billigst, og det er jo bra for de som liker en fot som står stødig i 90-graders vinkel og ikke liker harry krom-detaljer.
    Javel - på Elkjøp er det da B7 som er billigst..?
    elkjøp.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Elkjøp har nesten alltid lavest pris på de store tv merkene.

    Men service og trygg leveranse om man bestiller på nett er jo viktig også.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    @Torolan - C7 var på tilbud til 25.990 altså billigere enn B7 til 26.998, var nok det han tenkte på :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    @Torolan - C7 var på tilbud til 25.990 altså billigere enn B7 til 26.998, var nok det han tenkte på :)
    Ok , ja det er mulig..
    Men tenk når det blir tilbud på B7 da :) Kan vi håpe på 19995 ,- på Black Friday tro....?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere har vel tilgjengelighet vært fra april/mai.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De vises vel under CES i Q1 og deretter kommer de på markedet ila. Q2/Q3.
    Fjorårets modeller selges med stort avslag under ‘blakk fredag’ i Q4.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Får vi se et utvalg i 75 tommere OLED snart da tro...?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det 65" B7 som er et åpenbart valg blant OLED å speide etter på den sorte fredag?

    Evt. 55"?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn