OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har sett på OLED som min miste tv siden 22" var det største panelet i verden under CES i usa noen år tilbake.
    Ser LG sin 65" er nede i 22k ca... noe som viser at prisene er på riktig vei.
    men som det er nevnt over her... Dolby Vision hadde vært mer fremtidssikkert, men da må budsjettet økes til 35-40k.
    LG OLED har Dolby Vision. Også på 2016-modellene. Har selv slått til på LG OLED55B6 og må si meg mektig imponert - spesielt til prisene de går for nå.
    Ser ut som du har rett... Jeg antok at de laveste modellene til 15 og 22k (55 og 65") ikke hadde dolby vision.. men når jeg gikk inn på elkjøp sine produktsider i går, sto det at de hadde det.. Så det var gode "nyheter" :) Vår 10 år gamel 42" panasonic plasma holder fortsatt koken, men en dag må den nok vike plass...

    mvh Kai
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det brenner i lomma, må ha 55 LG Oled, må bare rydde et barnerom/gjesterom så plasmaen 42 og Denon Blu-ray pluss et lite anlegg kan stå der.

    Mediarom for barn....

    Og jeg får 4k Oled og anlegget for meg selv.. 😂

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Gikk på en smell selv, ble byttet en 10 år gammel Sony 40" mot en 65" Oled. Det var en av de største oppgraderingene jeg har gjort på media fronten på en veldig god stund.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ser at OLED65B6V nå er flagget som "utgående" modell og fjernet fra bl.a POWER sine nettsider. Og fritt fra lager flere andre steder.

    Det betyr vel at når lagrene er tomme, må man øke budsjettet med ca 15k, til OLED65C7VAEN... :/ (dvs i 65"/LG/OLED kategorien)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Får levert 55" B6 i dag, gleder meg.
    Også er det selvfølgelig litt tweaking på gang :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    gratulerer, B6 er veldig bra:)
    Venter bare på at prisen på de større går ned så den gamle 70" i stua kan byttes ut, er redd det blir en stund til.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Huff, 65" er egentlig for lite i forhold til min tv-seksjon er tiltenkt, så føler med deg på den, E.I.A.

    Styggelig redd for at det går 5 år før 75" oled er under 35 000kr. Men men, sånn går nu dagan.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Det er ingen problem å gå opp i størrelse, men å gå ned tror jeg blir vanskelig.
    75" eller større hadde vært konge, men som du sier, det blir nok lenge til den størrelsen er nede på en god pris.
    Litt synd, husker når plasma raste i pris, fikk min 50" LG til rundt 10k for snart 10år siden, noen få år tidligere kostet tilsvarende plasma tv 100K.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ryktene sier at Oled blir billigere, de er billigere å produsere iforhold til Led.,

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Ryktene sier at Oled blir billigere, de er billigere å produsere iforhold til Led.,

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
    Det lover bra.
    Virker som alt over 65" allikevel er veldig dyrt, men lever i håpet om og få byttet ut den gamle Sharpen i nærmeste fremtid:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke overraskende at OLED vant, men litt overraskende at LG sin E7 OLED kom bedre ut enn Sony A1E OLED. Og bra er det siden man kan betale mindre. Ifølge beskrivelsen i linken under var derimot forskjellene små.
    2017 TV Shootout Evaluation event will be in NYC, July 12 and July 13, 2017 - Page 28 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Panasonic sin OLED var dessverre ikke med.

    Samsung sitt flaggskip, Q9F (QLED), ble grisebanket i denne testen og kom svært dårlig ut. Da må man spørre seg om tester som gir denne topscore er fullstendig på bærtur.
    https://www.tek.no/artikler/test-samsung-qe65q9f/383244#
    En testkarakter bør IMO veies opp mot en referanse. Når Samsung QLED ligger så langt bak OLED som testen til Avsforum viser, så fortjener de neppe så bra resultat. Mye tyder på QLED fra Samsung er et rent markedstriks hvor Samsung egentlig er fult klar over at de har tapt kampen mot OLED, men forsøker å villede folk med "ny og revolusjonerende teknologi".
    Synes selv QLED så direkte dårlig ut på CES messen sammenlignet med OLED.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På en del tester er det faktisk påpekt at nyeste Qled-generasjonen ikke alltid klarer å overgå sine forgjengere fra Samsung, så toppscore på de tv'ene er mistenkelig. Spesielt dersom man skal vurdere objektive egenskaper som innsynsvinkel, sortnivå, lysblødning, fargejevnhet osv opp mot andre alternativer. Qled blir most av alternativene på de fleste objektive kriteriene - og er attpåtil dyrere. Summen av det kan aldri bli full pott i mine øyne.

    Forøvrig er jeg ikke spesielt overrasket over at LG vant over konkurrenter med LG's paneler. De har brukt mye tid og penger på å få overflaten av tv'ene best mulig med minst mulig gjenskinn, kan velge hvilke paneler de sender over til konkurrentene og er veldig godt kjent med plusser og minuser til teknologien. E7 har bedre software/kalibreringsmuligheter enn B7 og C7, som ville vært de naturlige konkurrentene til Sony sin versjon - tenker iallefall jeg.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Synes E7 mot A1 er en relevant sammenligning da prisene nå er 54490 for A1 og 49990 for E7 (hos Elkjøp) :)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde regnet med at Sony sin OLED skulle være bedre på prosessering enn LG. LG har tidligere vært middelmådig på det. Men utifra denne testen kan det virke som forskjellene var relativ ubetydelige på dette område.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Nå kommer jeg riktignok fra en 10 år gammel 40" lcd, men du verden for et bilde på B6'en.
    Amazon Prime og Netflix 4k er jo bare moro :)
    Eneste aberet er at 55 ser ut til å bli litt smått, jeg kjenner på lysten på en 65", vi får se innenfor returfristen.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    438
    Antall liker
    117
    Har Philips pos901. Android suger men bildet er bare helt maks!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har Philips pos901. Android suger men bildet er bare helt maks!
    Ja, jeg venter på at 9002 skal entre butikkene slik at 901 ramler enda mer. Kanskje ned mot LG B6 55"?
    Prisene på LG har skutt i været i Sverige igjen, håper de går ned igjen. Ser ut som om Elkjøp har Monopol, I Norge også, selvom prisen etter sommersalget er omtrent den samme i Norge.. Elkjøp og Lefdal er jo samme eier, og den andre butikken har også samme pris, altså den tredje..

    Så temmelig monopol på LG Oled, isåfall konkurrerer de bare mot seg selv(Samme eiere)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Netonnet har POS901F til 15990,- nå
    Hva tenker dere om ambilight funksjonen til Philips dere som har POS901?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Veldig fornøyd med min LG B6. Kjøpte vel en av de siste. Ser jo at bildeprosesseringa kunne vært bedre... men var jo under halv pris på denne kontra de nye i år.

    65" som TV nærmer seg vel også smertegrensen for hva Canal Digital Satelite takler... Comedy sentral sendes jo med svært lav bitrate, og ser ekstremt dårlig ut på LG'en. Mens det bildet var OK på min forrige Panasonic VT30 plasma, som kun var 55", men plasma håndterer vel "dårlige" signaler endel bedre enn noe LED/OLED TV :p.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    75"... da tror jeg TV signal leverandørene må øke kvaliteten markant :p. De henger skikkelig etter nå.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Agenda på neste generalforsamling for borettslaget: Oppsigelse av TV-avtale med Altibox. Regner det som sikkert at dette går igjennom..
     

    BareLaban

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Kjørt Sony A1 noen uker nå jeg er i alle fall knall fornøyd med bilde , savner den Dolby Vision oppdateringen som Sony lovet de skulle komme med .
     

    Stereo Light

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Mener den kommer mot slutten av 2017. Er dessverre lite DV materiale der ute, men veldig gøy med det som er.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Netonnet har POS901F til 15990,- nå
    Hva tenker dere om ambilight funksjonen til Philips dere som har POS901?
    Den nye 2017 modellen 55POS9002 på tilbud hos Elkjøp denne uka..ca. 10K av på veil pris gir en bra pris på 16999,-

    Når det gjelder ambilight funksjonen generelt er den lett å bli "avhengig" av. Har nå min andre snart 5 år gamle Philips skjerm med ambilight (60PFL9607S ) som er et "ekte" led tv (ikke kant-led) og kanskje noe av det beste Philips har laget..? Jeg snuser også litt på OLED...55" kan kanskje bli litt i minste laget selv om ambilight får tv opplevelsen til å virke større..

    https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55POS9002/philips-55-oled-4k-uhd-smart-tv-55pos9002
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn