OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Oh hell yes.. natt og dag faktisk…
    Syns du den fungerer bra på bevegelser og panoreringer uten å hakke også..?

    Jeg tenker at den kanskje kan ha litt å gå på der kontra sine storebrødre mtp. den noe enklere prosessoren.
    Men det er ikke sikkert det er så merkbart i det daglige ...:)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ser de tilbyr kalibrering til 1699,- kroner. Er det verdt det, eller noe man gjør greit selv?

    Vis vedlegget 759733
    Ja, hvis de utfører det hjemme hos deg, så kan det absolutt være verd det. Å som det ble bemerket her, forutsetningen er at de vet hva de gjør
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, hvis de utfører det hjemme hos deg, så kan det absolutt være verd det. Å som det ble bemerket her, forutsetningen er at de vet hva de gjør
    Det gjør de jo helt sikkert ikke, men sannsynligvis i butikken før du får med tv'en hjem.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Syns du den fungerer bra på bevegelser og panoreringer uten å hakke også..?

    Jeg tenker at den kanskje kan ha litt å gå på der kontra sine storebrødre mtp. den noe enklere prosessoren.
    Men det er ikke sikkert det er så merkbart i det daglige ...:)
    Den andre jeg bytta fra syns jeg var dårlig på nettopp dette, mens denne syns jeg er smooth! Har bare sett fra zappiti og apple tv, så kan aldri innbille meg at bd er noe dårligere!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det gjør de jo helt sikkert ikke, men sannsynligvis i butikken før du får med tv'en hjem.
    De kan også gi tilbud på kalibrering hjemme, men regner med det vil koste litt mer, kanskje 3k ? Kalibrering i butikk har ingenting for seg, det må utføres hjemme i de lysforhold tv brukes i
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var lette 5000 tjente! Tusen takk For Hjelpa!
    Supert, nå har du ny kvittering - om den innen de neste 50 dagene blir enda billigere kan du gjøre samme operasjon igjen. Med tanke på black friday så er det faktisk en reell mulighet.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Supert, nå har du ny kvittering - om den innen de neste 50 dagene blir enda billigere kan du gjøre samme operasjon igjen. Med tanke på black friday så er det faktisk en reell mulighet.
    Hohoho, det tenkte jeg heller ikke på! Men selvfølgelig, det skal sjekkes!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    LG 77 A1 til 19,9 vs Philips OLED935 til 19,9...

    Philips 65" UHD OLED+ Smart TV 65OLED935 - TV-er - Komplett.no

    Tough choice, lydplanken som følger med er ganske god og med preout til subwoofer er det også "mye for pengene" - selv om det er mye penger for en TV.

    Skal du ha 77 A1 + lydplanke er du fort i 30 laken.

    Mye penger ja, men alt er relativt. Det er et samme som jeg betalte for 55" versjonen av samme TV'n (uten B&W) i August i fjor. Men bildet er bra det og lyden helt OK.....
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Mye penger ja, men alt er relativt. Det er et samme som jeg betalte for 55" versjonen av samme TV'n (uten B&W) i August i fjor. Men bildet er bra det og lyden helt OK.....
    Jeg kjøpte 55OLED805 for 5800 som demovare på komplett. Med "sub" bakpå fungerer den overraskende bra. Og da blir steget opp ganske stort.

    Ingen tvil om at 77 A1 gir mye smell for pengene om man vil prioritere stort bilde og hovedformålet er film. Ut fra testen under er lysstyrken og 60 hz panelet litt kjipt ift. C1 utgaven, men det virker også som det skiller mye mindre i pris i USA enn i Norge. Neste 77 tommer koster jo 35+.

    Eneste jeg funderer på er om 77A1 selges ut nå og så kommer C1 til nesten samme pris på black friday...

     
    Sist redigert av en moderator:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarte ikke å holde meg lengre jeg - hoppet på A1 77 tilbudet til Power Idag .😀

    Ja det er jo klart at hadde prisforskjellen opp til C1 vært bare noen få lapper , så hadde saken vært biff…
    Men slik det er nå er det uaktuelt å betale over det dobble i allefall…

    Ja det blir spennende å se black fridag tilbudene … Samtidig var jeg litt redd for tilgangen på div elektronikk nå - den har jo vist seg å ikke være ubegrenset på elektro produkter for tiden 🤔
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Jeg klarte ikke å holde meg lengre jeg - hoppet på A1 77 tilbudet til Power Idag .😀

    Ja det er jo klart at hadde prisforskjellen opp til C1 vært bare noen få lapper , så hadde saken vært biff…
    Men slik det er nå er det uaktuelt å betale over det dobble i allefall…

    Ja det blir spennende å se black fridag tilbudene … Samtidig var jeg litt redd for tilgangen på div elektronikk nå - den har jo vist seg å ikke være ubegrenset på elektro produkter for tiden 🤔
    Grattis du også! Ikke tvil om at dette er en meget god tv til 20000,-!
    blir gøy å høre hva du syns om den etterhvert!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Av ren nysgjerrighet dro jeg frem mikrofonen for å måle frekvensresponsen på 77" LG CX når den er hengt på veggen.
    1 meter vs i lytteposisjon;

    LG 1 m vs lyttepos.jpg
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oi, det var mange lydmoduser i menyen, gitt. Her er alle fra ca 2 meter;

    LG alle lydmoduser.jpg


    Det var visst forskjell på veggmodus og stativmodus, alle over er stativmodus og da ubrukelig til vegghengt.
    Her er forskjellen på stativmodus og veggmodus;

    lg Veggmodus vs stativmodus.jpg



    standard vs Oled surround;
    lg standard vs oled surround.jpg


    Greit utgangspunkt før jeg fikler med den innebygde EQ'en i tv. Begrenset hva man kan gjøre med 5 bånds tonekontroll på 100, 300, 1000, 3000 og 10 000 hz.
    Virker som det er tatt utgangspunkt i en Q faktor på ca 3.
    Før og etter litt justering;

    LG Før og etter EQ.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja da har jeg hatt den nye 77 A1 i hus snart et døgn , og må si dette virker lovende 😀
    Størrelsen er jo en ting , men bildet er også uten tvil et lite hakk opp fra 65 B7 jeg hadde .
    Driver fortsatt å gjør meg litt kjent med den …

    Så dette mener jeg absolutt er 20 vel anvendte lapper😀

    Men et lite spørsmål… Skal det ikke være mulig å få denne til å justere lyssstyrken automatisk alt etter lyset i romeg..?
    Hvor finner jeg den innstillingen…?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Ja da har jeg hatt den nye 77 A1 i hus snart et døgn , og må si dette virker lovende 😀
    Størrelsen er jo en ting , men bildet er også uten tvil et lite hakk opp fra 65 B7 jeg hadde .
    Driver fortsatt å gjør meg litt kjent med den …

    Så dette mener jeg absolutt er 20 vel anvendte lapper😀

    Men et lite spørsmål… Skal det ikke være mulig å få denne til å justere lyssstyrken automatisk alt etter lyset i romeg..?
    Hvor finner jeg den innstillingen…?
    Gøy å høre at du er fornøyd du også..!
    Kjenner ikke til den innstillingen.. har du ratta noen andre innstillinger/modus?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Gøy å høre at du er fornøyd du også..!
    Kjenner ikke til den innstillingen.. har du ratta noen andre innstillinger/modus?
    Ja jeg har jo lekt meg litt , men vet ikke om jeg har landa helt enda. Det kommer litt an på hva man ser på hvilken modus som funker best synes jeg.
    Akkurat nå bruker jeg kino(bruker) med litt småjusteringer , og med det meste av dill dall avslått.

    Virker som det er ok grunninnstillinger her synes jeg 😀
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    5.906
    Ja jeg har jo lekt meg litt , men vet ikke om jeg har landa helt enda. Det kommer litt an på hva man ser på hvilken modus som funker best synes jeg.
    Akkurat nå bruker jeg kino(bruker) med litt småjusteringer , og med det meste av dill dall avslått.

    Virker som det er ok grunninnstillinger her synes jeg 😀
    Har du en apple tv så kan du kalibrere bildene med den.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har du en apple tv så kan du kalibrere bildene med den.
    Vel den har litt begrenset nytteverdi for min del i allefall. Ikke virker det med Dolby Vision , og man får kun kalibrert for ATV inngangen.
    Å i tillegg viser det seg at i kinomodus er TV’n så bra at den ikke har noe å tilføre sier han😃

    Men en kul feature for mange er det nok , så takk for tipset 👍
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Ja jeg har jo lekt meg litt , men vet ikke om jeg har landa helt enda. Det kommer litt an på hva man ser på hvilken modus som funker best synes jeg.
    Akkurat nå bruker jeg kino(bruker) med litt småjusteringer , og med det meste av dill dall avslått.

    Virker som det er ok grunninnstillinger her synes jeg 😀
    Jeg endte på den jeg og..
    har skrudd av hva jeg kan av sånne features.
    syns filmmaker ble litt mørk..?!
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så på mange videoer at «filmmaker mode» ble anbefalt som innstilling på OLED, men bruker selv ISF Expert dark room.
    Synes selv at på TV-programmer ble det altfor mørkt med «filmmaker mode»
    Heldigvis er bilde veldig bra, om en bruker ISF Expert dark/bright eller «filmmaker mode».
    De andre er i mine altfor unaturlig, og gir et kunstig bilde.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Så på mange videoer at «filmmaker mode» ble anbefalt som innstilling på OLED, men bruker selv ISF Expert dark room.
    Synes selv at på TV-programmer ble det altfor mørkt med «filmmaker mode»
    Heldigvis er bilde veldig bra, om en bruker ISF Expert dark/bright eller «filmmaker mode».
    De andre er i mine altfor unaturlig, og gir et kunstig bilde.
    Godt det ikke bare var meg som syns den var i mørkeste laget..
    syns fargene i isf dark og også kino var meget bra!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Har du fått sett noe mere @Torolan ..?
    Tweaket litt på mørk kino, jeg begynner å bli ordentlig fornøyd, hav å himmel forskjell på den forrige iallefall!;)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har du fått sett noe mere @Torolan ..?
    Tweaket litt på mørk kino, jeg begynner å bli ordentlig fornøyd, hav å himmel forskjell på den forrige iallefall!;)
    Joda , har da trykket litt frem og tilbake , men er ikke sikker på om jeg har landet helt enda ….😀

    Til vanlig TV titting fra parabol synes jeg neste standard med litt moderering funker best - litt mer futt i bildet da..
    Til filmbruk med Blu-ray så virker det som filmmaker modusen passer en del bedre..

    Så det kommer litt an på hva man ser på syns jeg , men alt i alt veldig fornøyd med både størrelse og bildet , og den er nok et steg opp fra min gamle B7 Oled ja😀👍
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Joda , har da trykket litt frem og tilbake , men er ikke sikker på om jeg har landet helt enda ….😀

    Til vanlig TV titting fra parabol synes jeg neste standard med litt moderering funker best - litt mer futt i bildet da..
    Til filmbruk med Blu-ray så virker det som filmmaker modusen passer en del bedre..

    Så det kommer litt an på hva man ser på syns jeg , men alt i alt veldig fornøyd med både størrelse og bildet , og den er nok et steg opp fra min gamle B7 Oled ja😀👍
    Ja det skjønner jeg, om man ser litt vanlig tv og sånn i en normal stue så er det nok endel mere smell i farger og lys med andre innstillinger ja..

    hadde vært gøy å fått det kalibrert her hjemme, men usikker om jeg hadde merket mye forskjell på det..
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv CX, ingen problem med bildeflyt der i det minste. Selv den gamle B7'en var OK på dette, den var ikke OK i starten men ble langt bedre etter en del oppdateringer av firmware.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn