OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    5
    Spennende, hva er planen videre?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir gjerne en Surface Dial litt på sikt opp mot Motu. :)
    Egentlig ingen store planer utenom det. Gjerne se litt på pc basert DSP for å ha noe å bale med.
    Focusrite er grei nok til avspilling, men ikke god nok når en gjerne har behov for litt mer avansert routing.
    Så da ble det kjøpt Motu, det har flere muligheter, og er nok et litt bedre lydkort.

    Ellers fungerer bra slik det er satt opp med routing via miniDSP OpenDRC.
    Motu er da egentlig DAC.
    Focusrite er satt opp som AD for platespiller og går rett i OpenDRC
    CD spiller går også digital rett i OpenDRC.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt testing :)

    Med Motu kortet så får en et program som heter Performer Lite.
    1677370991571.png



    Etter å snu det til fornuftig bruk så kan en legge til FABfilter Pro Q3 som er en VST plugin.

    1677371859009.png


    Denne er IIR basert med noenlunde fornuftige valg på deling, og EQ punkter i bøtter og spann.

    Spiller på det nå og fungerer veldig bra med EQ manuelt trykt inn fra REW.

    Talte over tilgjengelige innganger i lydkortet og skal vel kunne kjøre 9-veis hornsystem med denne løsningen..... :)

    Disse programmene kan også kjøres på mac om en ønsker det. Da kan en benytte seg AVB nettverk om det er interessant.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt feilinfo herfra, en kan kjøre Linjærfase korreksjon og deling med FabFilter.
    Deleflankene er dessverre bare BW, men her er såpass heftig med korreksjon som kan benyttes at en skal fint klare tweake seg mot målt LR delinger.

    Sånn reint pc og program messig så fungerer dette veldig bra, det er mer hånd i hanske mot lydkort.
    Dette er laget for studio og må virke.

    Takker @H.R som har trakket stien, mens jeg har kjørt testen på anlegget her. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Grattis! Er veldig spent på hvordan du synes Motu-kortet fungerer. Står på lista her over potensielle arvtakere.

    Brukte fab-filter tidligere her. Ble ikke komfortabel med linjærfasefunksjonen, men det er noen år siden så kanskje det fungerer bedre nå.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jo takk for det :)
    Motu fungerer veldig bra. Jeg kjøpte det fordi det var demobrukt og nedsatt pris, og SW er bra.
    Jeg tørr å anbefale Motu. Da er det de med AVB som er de med best fleksibilitet.
    Alternativet må da være RME. Jeg kjenner ikke RME, men det ser ut som de er ytterligere litt mer "milspec" angående knapper og tilkoblinger om har fortsått riktig?
    Begge deler bør være rikelig godt nok til hjemmebruk enten en velger det ene eller andre.

    Bruken av Fab passer godt her fordi det har nok EQ punkter til å kjøre fult ut REW sin automatikk.
    Jeg bruker da ikke linjærfase funksjonen, den kunne dog vert interessant å bruke ved deling :)
    En kan benytte flere Fab Plugins i serie, så da kan en velge.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som media og DSP pc så bruker jeg en søt liten Intel NUC. Spiller av Spotify på denne.

    1678916054157.png


    Har jobbet litt med optimalisering av viftehastighet samt underklokke så slipper at vifta ruser ut med tuboboost funksjonen.
    Den går nå veldig stille og har lave temperaturer.
    Sette ned klokkehastighet går utover bufring på lydkortet, som igjen må økes for å slippe "krakling" i lyden. Det går igjen utover lipsync men er ok.

    Har også åpnet den og tatt ut hovedkort for en rengjøring av vifte og kjøleribber.

    Har også satt Performer Lite med FabFilter plugin (som er DSP programmet) til å kjøre på dedikerte prosessorer i CPU og økt prioritet.
    For å få dette til måtte jeg lage en egen fil for oppstart.
    Min NUC har 6kjerner i CPU.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Godt jobbet. Ikke så mange som ser verdien av å optimalisere kjeden, ei heller går i gang med scripting for å få det til
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk :)
    Hehe, ja du verden hvor lang tid det går for å finne ut hvordan starte et program, som skal ha prioritet, dedikerte prosessorer og skal jobbe i bakgrunnen.
    Også er det bare en setning. Men kjekt er det å få til!

    Lipsync (Lav bufring), Lite støy(lav CPU og lav viftehastighet), DSP program på pc, og pc som tar liten plass; Det er fire ting som jobber mot hverandre og må balanseres.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Du inspirerte meg til å sjekke ut Fabfilter, nå gleder jeg meg til å rigge opp noe toveis og leke med delefilter, EQ og lineærfase mulighetene. Den dynamiske EQen ser spennende ut, ikke så nøye for riggen med 15" og svære trau men for mindre oppsett?

    Sitter du med mic i lytteposisjon og måler kontinuerlig mens du jobber?

    For innledende målinger i mest mulig frifelt ser jeg for meg muligheten for å ha 3-4 målemikker inn på lydkortet samtidig. Stående på 0, 10, 30, 45 grader eller så (sikkert en standard et sted). Så ruter man kjapt en og en mic inn og ser resultatene av hvordan valg av delefrekvens og EQ påvirker spredning mm. For spredningsproblematikk er jo vertikalen særlig utsatt, da er det bare å rigge noen mikker over og under. På min RME kan jeg lage presets som gjor bytte av mic momentant.

    Kan Fabfilter håntere flere signaler samtidig? Det hadde vært ille morsomt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! :)
    FabFilter er kun en plugin som legges til i en mixer software. RME har gjerne en egen software som er med lydkortet?
    På Motu så følger Performer Lite med som en da legger til FabFilter.

    FabFilter er egentlig rein EQ, men har veldig mange EQ punkter, så da passer det fint med autoEQ som kan genereres i REW.

    FabFilter kan en da legge på hver enkel mixer så en kan justere individult på hver enkel driver om skal kjøre flerveis.
    Dette kan brukes siden FabFilter også har delefrekvenser.

    Sånn sett er egentlig dette veldig mange likheter med vanlig miniDSP, men en har litt større fleksibilitet med hensyn til antall PEQ.

    Om trenger delay så legges dette som egen plugin, da må en bruke noe annet enn FabFilter, mulig mixerprogrammet har egen delay.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For måling så blir det REW som blir brukt.
    Har målt nord og ned i alle mulige retninger både på basser og horn, så har en grei oversikt :) mener jeg selv...
    Når jeg kjører da multimåling litt rundt lytteposisjon og vektoriserer målingene så får jeg her et bra resultat som kan brukes med REW sin autoEQ.
    Men det trenger ikke være slik alle plasser.
    Det går veldig fort galt mellom 100-400hz her.

    Det blir desverre ikke fullautomatisert slik en kan gjøre det med Audiolense eller Acourate.
    På godt og vondt, men jeg har mer kontroll selv nå benytter den løsningen jeg gjør.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Fikk ikke med meg at Fabfilter var en plugin. Hm. Da er det vel mulig å kjøre feks 3 instanster samtidig, er det det du gjør?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Eller optimerer du ett bånd av gangen?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Kan være at jeg misforstår noe grunnleggende her 😁.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her ser du et bilde fra Performer Lite som er selve programmet som kommuniserer direkte med lydkortet.

    1679076772510.png


    Her ser du det er satt opp til et femveis system, der hver "mixer" går til hver sin stereokanal.
    Jeg deler passivt, så kjører jeg korreksjon på to kanaler, den første til venstre.
    Øverst til venstre så står det "Pro Q3"
    Det er en stk FABFilter Pro Q3 som er lagt inn på kanal 1 og 2.
    En kan videre i de svarte feltene legge plugin.
    Kan dermed ha 4stk plugin pr kanal.
    FABFilter kan da ta EQ og deling.
    Skal du delay legger du en annen plugin.

    Fikk ikke tatt screenshot av det jeg har satt opp i FAB, men det ser du på youtube hvordan fungerer.

    Selve lyden fungerer slik at avspilling går først fra pc og direkte til lydkortet.
    Så routes det tilbake til Performer Lite, det en gjør all DSP.
    Så går det til bake til lydkortet der en router til utganger.

    Skal du teste dette på RME, så må du se etter om RME har et tilsvarende program som Performer Lite, som er program til Motu.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    FABFilter kan ta 24 stk korreksjonspunkter.
    Om en da har en stk plugin for delay, så kan en kjøre 3stk FAB og få totalt 72 punkter å leke seg med.
    Det skulle vel bli 360 punkter tilgjengelig til en femveis.
    I tillegg kan en nok kjøre loop om vil ha enda mer.
    Og en kan splitte til stereo.

    Men vil tru en trenger en del prosessorkraft i EDB maskinen om skal bale på slik :)

    Men en må sette alt manuelt, så om genererer i f.eks REW, så trykker en dette manuelt inn i FAB.
    Eller en kjører tradisjonell måling og korrigerer selv.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt mye Møllers tran i dag kanskje...
    En pc, en mac, en miniDSP og to lydkort i gang bare for å ha lyd.. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er en del av ditt regime SLuk, kapasitet i alle ledd.
    Så nå kjøres det overkapasitet på EDB maskinene så ikke alle nullene løper løpsk og gjør skade.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dagens don`t...
    Fjerne batteriet fra en gammel Macbook Air og dedikere den til DSP bruk.

    1679337033537.png


    Motu sin software og hardware forøvrig fungerer bra med Mac.
    Selv bryr jeg meg egentlig fint lite om det er Mac eller Pc, bruke det som passer til oppgaven som skal utføres.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Apple Snob.. slakter en Mac bare for DSP bruk. :p Vi andre får klarer oss med avdanka jobb-laptop'er. :D
    I3 eller I5 i den gamle MacBook Air utgaven?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe :) Fikk god hjelp til å komme på ideen om å bruke Macen dedikert til DSP.
    Jeg er ikke den mest intelligente når kommer til pcer og Macer, men prøver følge litt med i svningene.

    Når Macen tar DSP oppgavene, så kan NUCen holde seg til avspilling hva det som måtte være, og kan holde TurboBoosten av, lav vifte, og er kjapp likevel.

    Macen er en i5 Dual Core 1,6GHz, Early 2015, 8GB Ram.
    Etter tok ut batteriet så ble den veldig treg i oppstarten, benytter nok batteriet til å booste når skal kjøre tunge oppgaver og oppstart.
    Gjør ingenting, bare det funker uten krakling når skal behandle lyd :)
    Programmene til Motu har en jevn flow på CPU bruk så går fint.
    Den har forøvrig fått sølt en hel redbull (ungdommen nå til dags..) i seg en gang i tiden så tastaturet er ikke så bra som det burde, da er den fin til stillesittende oppgaver.

    Litt av målet er gjerne få til AVB mellom Mac og Motu, men har ikke helt knekt koden hvordan få det til.
    Får se om lar seg gjøre, ellers får det bare bli USB.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.372
    Antall liker
    102.332
    Torget vurderinger
    23
    Ubrukelig. Altfor billig. Det må være "S" utgaven!
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    En enkel og rimelig investering utført, for søvnløs dataoverføring både for mac, pc og lydkort.

    Vis vedlegget 905963
    Fin til bruk bak TVen. Jeg har hatt en flere år uten restart, men har dessverre ikke noe å gjøre i AVB eller AES67 / Ravenna nettverk.

    AVB switcher:
    https://support.biamp.com/Tesira/AVB/List_of_AVB-capable_Ethernet_switches

    AES67 / Ravenna switcher:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt riktig mk1! Men de AVB Switchene koster litt mer enn 299,-
    Alternativet var direkte koble MAC til Motu med AVB, men det funker ikke desverre.
    Et alternativ for å overgå USB er å bruke Thunderbolt å koble til lydkortet, men AO24 har ikke det.

    Jeg har derfor roet ned litt, gått for løsning som er god nok, få dingsene vekk fra wifi om ikke annet.
    Så får det holde med USB mellom Mac og lydkort.

    Heller satse på statiske audiofile IP adresser :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bor jo langt ute på bøgda, når det blåser og stormer så kan fort bli noe blinking i strømnettet.
    DEQX mistet oppsettet sitt en gang pga dette, heldigvis var bare laste inn igjen lagret fil så var det ok.

    Nå som det er en del pc styr i gang her så burde en gjerne gjøre et tiltak.
    UPS er vel det som best løser dette, men det er nok duppeditter etterhvert synest jeg....

    Har gått for en litt annen løsning, montere tidsrele og modulkontaktor på kursen som pop anlegget er på.

    1679937016870.png

    1679937130633.png


    Da vil det gå 30sekunder med stabil strømtilførsel før anlegget får strøm igjen.
    En unngår da i det minste at ting blinker av og på hurtig.
    Så et lite tiltak om ikke annet :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er nye EDB maskinen satt i drift, heldigvis uten magisk røyk eller smell :)
    Veldig mange år siden jeg bygde pc, så har måtte sette meg inn i alt på nytt.

    Under installasjon av Win sleit jeg med skjermen gikk i svart plutselig. Etter en del frem og tilbake så viste seg å være HDMI kabelen som gikk til TV...
    Av alle ting...

    Sliter med å kalle opp Surface Dial på den. Etter å ha prøvd alt mulig er dette mest sansynlig en Bluetooth sak på pc.
    For å prøve løse det på fornuftig måte så har jeg bestilt en Blutooth USB adapter og tester med det.
    Oppdatering av drivere osv. hjalp ikke.

    Så da kjører jeg luksus løsningen foreløbig, nye PC til DSP(Performer Lite og FabFIlter Q3).
    Og NUC pcèn til media og Surface Dial :)

    Støy:
    Med stor CPU kjøler og to vifter i kabinettet og fornuftig satt vifteprofil så er dette veldig stille.
    MEN, jeg kjøpte den rimeligste 500w Cooler Master PSU, den støyer litt. Her kunne brukt et par ekstra hundrelapper og kanskje funnet en med viftestyring.
    Det går forøvrig greit slik det er og gjør ikke noe med det.

    Grafikk:
    Jeg gikk i fella og klarte bestille CPU som mangler iGPU (grafikk) slik at en får bilde via HDMI på hovekortet.
    Utålmodig og i stedet for bytte til en CPU som var litt dyrere bare bestilte jeg et dedikert grafikk kort.
    Totalt sett bedre løsning men er nok ikke nødvendig til enkel media bruk.


    Macbooken jeg brukte til DSP er pensjonert til enkel surfing.

    Jeg synest det har vert kjekt å bale litt med EDB maskiner, selv om det kan være utfordrende til tider.
    Men utfordringer er jo til for å løses :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Gjorde samme tabben med cooler master CPU når jeg bygget min stue-PC.
    Byttet til en Corsair strømforsyning etter å ha gått lei av lyden - de bruker kun viften når det virkelig trengs, og på en media-pc vil det si aldri ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspill Bjarne! :)
    Hehe, ja det er liksom utgjort, enkelte ting må en bare erfare. Fant ikke ut av dette i forkant, så da var det ment å bli slik med strømforsyningen.
    Det går forøvrig greit i stuen her, står varmepumpe etc.
    Men i en litt mer stille stue/dedikert lytterom bør en da legge vekt på PSU i pc.

    Jeg kjøpte Cooler Master CPU vifte og kabinett som på meg virker å være bra. Så det er ikke merket det er noe galt med, men den PSUen som valgte er virkelig billigere enn andre.

    Corsair er notert som et godt alternativ.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har satt opp EQ på Motu lydkortet.

    1682253312963.png


    På korreksjon generert i REW med kun PEQ så fungerer dette.
    Deling og delay er ikke mulig på lydkortet desverre, bare en enkel høypass er tilgjengelig.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Artig å finne grenser for hva som er mulig og ikke. Det kan gjøre jakten på neste lydkort vesentlig enklere.
    Min erfaring er at de fleste er overkill og alle kort har en eller annen form for showstopper i seg ut fra de manualene jeg har lest.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn