@Hornlyd
Om du glemmer membran materiale et lite øyeblikk så kan en se på ting med litt andre øyne
Du la ut denne videoen for ikke så lenge siden:
Litt ute i videoen så napper han ut hele fasepluggen fra kompresjonsdriveren.
En ser på målingen etter dette at frekvensresponsen endrer seg fra ca 3,5khz og oppover.
Ergo kan en konkludere med fasepluggens funksjon er ganske dominerende fra ca 3,5khz.
Driveren ser ut som en småformat så om en overfører dette til TAD/JBL med 4" membran så kan en ta et anslag på fasepluggen begynner fungere kanskje rundt 2-2,5khz? Jeg vil tippe rundtom der.
For frekvenser under dette kan en vel kanskje si at membran vekt og oppheng vil dominere mer.
Jeg vil videre anbefale se denne videoen:
Når en kommer et stykke ut i videoen så snakker Oclee om oppbrytninger i membran og få dette til å fungere sammen med faseplugg.
Dette er vel det som la grunnlaget for Axi driveren. Også hvordan moder i fasepluggen skal taes med i beregningen.
Ganske avansert hele greia skal jeg innrømme, må nesten se videoen
Så kan en ta en sammenligning på JBL 2446. (Dette kommer til å bli upopulært....)

Jeg satte i Aquaplas membraner som er et slett membran med Aquaplas coating.
Jeg måtte da booste over 8dB for å få noenlunde greit nivå i diskantområdet over 10khz.
Så skifter jeg til de vanlige ribbede titan membranene, og fjerner all EQ, og sitter igjen med mye det samme nivået over 10khz.
Forklaring: Det ribbede titanmembranet har et oppbrytningsmønster som passer sammen med fasepluggen i 2446 og en opprettholder nivået.
Aquaplas membranet, greit nok en demper gjerne resonanser, men nivå går også rimelig mye ned. Oppbrytningene i membranet matcher ikke med fasepluggens design. Samtidig med Aquaplas coating har en fått mer vekt som i seg selv demper nivået oppover i frekvens.
Så kan en ta andre membranmaterialer. En ser Radian sine alumembraner og Materion beryllium.
De reklamerer selvsagt med lite oppbrytninger begge, om ikke annet så er nok beryllium membranet ganske så bra på dette.
Men matcher dette fasepluggen til 2446?
Hvor mye må det boostes med EQ i 2446 og med beryllium membraner på div. CD horn?
Og ikke minst? Hvor mye må det boostes med et Radian membran? Som neppe er uten oppbrytninger, alu er mykt.
Når JBL ingeniørene designet faseplugg til 2446, 2450 osv så satt de nok ikke som en barnehage og knotet på servietter.
De er ikke akkurat kjent for det.
De designet ikke de ribbede titanmembranene bare fordi de tenkte på edderkopper og spindelvev.
Nei, de laget noe som matcher og derfor har godt nivå, og passer sammen!
Så kan en se på TAD.
De har en 5slith faseplugg og egendesignede beryllium membraner.
Dette er neppe tilfeldig, de har matchet dette sammen. Det ser en også på hvordan nivået på frekvensrespons strekker seg strakt ut oppover.
Det er nok ikke tullinger som jobber der heller.
Til slutt: Frekvensrespons er overveiende for det vi hører. Det er vedtatt.
En må faktisk EQe alle disse forskjellige membranene likt i frekvensrespons før en kan i det hele tatt vurdere noe mer.
Hvor mange av alle de personene som øser av seg med subjektive meninger om membraner har virkelig gjort det..???
Og hvordan matcher membran med faseplugg??
Just asking..