OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For å si det slik, rundt dette med kompresjonsdrivere.

    It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
    -Mark Twain

    Gjelder nok forøvrig mye annet innen hifi også.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan forøvrig nevne at 2446 med standard titan spiller her rakt til topps uten et eneste EQ punkt.
    Legger bare på ambient tweeterne med en enkel 1uF kondis for glam.
    De andre løsningene krevde korreksjon.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    JBHELL 2446 er noe folk helst IKKE bør kjøpe, bare og holde seg unna det markedet.. gå heller for TAD !!!

    🤭
     
    Sist redigert av en moderator:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    TAD er veldig bra, funket bra i 2360.
    Ikke fult så bra i JMLC.
    Jeg er ute etter objektive fakta, og velger da å dele det her i tråden.
    Det må folk tåle uansett hva merkelapp som står på varen. :)
    Det går også fint å trykke ignore på oks81 om en ikke trur på det som blir servert.
    I don`t care.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Rett driver til rett horn er viktig enten det sår JBL,18S eller TAD på det... rett exit er nok noe og kikke mer på og.. ikke bare hvilke bokstaver enn skal ha med.
    En ting jeg selv syntes er synd er at nye i miljøet blir bedt om og og kjøpe BE, da er det noe alvorlig feil ute og går...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rett driver til rett horn er viktig enten det sår JBL,18S eller TAD på det... rett exit er nok noe og kikke mer på og.. ikke bare hvilke bokstaver enn skal ha med.
    En ting jeg selv syntes er synd er at nye i miljøet blir bedt om og og kjøpe BE, da er det noe alvorlig feil ute og går...
    En drivers oppbygning med deriblandt faseplugg er viktigere enn membranmateriale.
    Men en skifter ikke faseplugger på drivere, men en kan skifte membraner.
    Da blir membranbytte mye omtalt, det får mye fokus, og deretter blir ting "sannheter".
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Opsan. Be? :)

    Men mange av hakeslepp opplevelsene mine dreier seg om Be?

    Grelv sine TAD radial horn med 2446 Truextent
    Når LMC satt inn TAD4001 i kun en av Avantgarde Trio mellomtonene
    Slukets TAD rigg
    Mine 2446 med Truextent
    Mine Radian 475be
    Mine TAD 2001
    Mine 2450SL med Truextent
    Mine 18Sound 4015be
    Mine 2451 med Truextent
    Mine Bliesma T34be

    Sluket sa til meg en gang at Be var for dem som likte filigran detaljer så dette er nok et aspekt som på ingen måte er en fasit men dreier seg til en viss grad om type musikk man hører på. Ingenting er rett eller galt 😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Andre hakeslepp er:
    Fostex T500
    LMC sine FLH
    Slukets Slober
    JBL 2360
    Tractrix 200
    Bergfinns subber
    Vifa C17
    (Seas DXT fortjener en liten plass her)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Godt mulig, men det er ikke et sted man MÅ begynne som flere sier herinne.
    Slaget står andre steder i starten, når man har flere års erfaring og vet hvor skapet skal stå, så kan man godt toppe det hele med BE og det gir mening.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Absolutt 👍

    Jeg tenker bare at skal man først klemme til så ville jeg heller kjøpt en 3255 forsterker til kr 500 og beryllium for budsjettet. Jeg lover, summen av godlyd slår McIntosh og Sonus Faber med billig domediskant.

    Men jeg tror at tyngre tungrock er et moment her 🔥💥⚡
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Greit med litt erfaring før man kjøper Be. Lett å glemme beskyttelseskondis som nybegynner 😬
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Opsan. Be? :)

    Men mange av hakeslepp opplevelsene mine dreier seg om Be?

    Grelv sine TAD radial horn med 2446 Truextent
    Når LMC satt inn TAD4001 i kun en av Avantgarde Trio mellomtonene
    Slukets TAD rigg
    Mine 2446 med Truextent
    Mine Radian 475be
    Mine TAD 2001
    Mine 2450SL med Truextent
    Mine 18Sound 4015be
    Mine 2451 med Truextent
    Mine Bliesma T34be

    Sluket sa til meg en gang at Be var for dem som likte filigran detaljer så dette er nok et aspekt som på ingen måte er en fasit men dreier seg til en viss grad om type musikk man hører på. Ingenting er rett eller galt 😊
    Bra innlegg! :)

    Jeg trur jeg har klart å la være å benytte uttrykk som "skal", "må" eller "fasit" for det har ikke vert intensjonen å slå fast ting i steintavle.
    Det som har vert behovet her er å få deling ned rundt 600hz med JMLC, og da mener jeg ganske sikkert å ha et bedre resultat summert sett med JBL driverne.
    Og ikke sverte andres valg eller TAD driverne på noen måte, de er svingode. Er glad jeg har fått tak i et par og den gode hjelpen jeg fikk til det!
    Jeg trur dette har sammenheng med oppheng på membran uten å ha full oversikt på hva som foregår, jeg sitter i en stue og ikke en NTNU lab.
    Jeg har heller ikke testet 2446 med beryllium membraner, og det kommer jeg nok heller ikke til å gjøre så dyre som de membranene er.

    Det er også en fare ved å dele resultater som ikke helt følger trenden uten at en helt klarer levere den hele konklusjonen, at en fort ikke bli tatt helt seriøst.
    Dette bryr jeg meg ikke så mye om, folk får tåle det som kommer eller har fritt for å se rett forbi.

    Fakta rundt beryllium er at dette går som hånd i hanske som membranmaterial for kompresjonsdrivere.
    Det er lett, så en får lav bevegelig masse som skal være forenlig med bedre nivå både i øvre og nedre frekvenser i en kompresjonsdriver.
    Det er stivt så oppbrytninger skal skyves oppover i frekvens.
    Så ja, at gode opplevelser har sammenheng med beryllium er jeg i liten tvil om.

    Kanskje forskjellen er der du nevner at det bør være beryllium for hakeslepp, der jeg vil mene at det går fint få knakende god lyd uten beryllium.
    Vi to er såpass enige om mye rundt lyd at jeg vil ikke utfordre din mening, det er dine opplevelser og du skal selvsagt få ha meninger!
    I samme setning har ikke jeg tenkt å overbevise verden rundt meg om hvordan få eksepsjonell lyd uten beryllium.
    :)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men jeg tror at tyngre tungrock er et moment her 🔥💥⚡
    Det er riktig. En god del fuzz gitarer får ekstra farging når kompresjonsdrivere presses.
    Mulig kjent som "growl" i en del hornsammenhenger.
    Jeg kjemper for å fjerne dette sammen med beholde en lavere deling.
    Det er ikke hornet som gjør dette, for samme driverne har vert prøvd i både 2360 og JMLC.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Altec med alu membran = super smooth OG brutalt samtidig. ElectroVoice T350 med $20 kunststoffmembran = smootheste wide range (3,5 - 20kHz) diskant EVER. Titan membraner = himmel og/eller helvete - helt avhengig av deling og kvalitet på horn (gjelder selvsagt også andre materialer). Beryllium = siste omdreining på skruen ref. detaljer og vektløshet. Og ja - har både hørt og testet selv alle nevnte varianter og flere til. Men dette er kun mine høyst egne og sterkt subjektive betraktninger og skal ikke på noen måte oppfattes som endelige sannheter eller fasit. Vår hørsel er, mistenker jeg - like individuell som fingeravtrykk.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Opsan. Be? :)

    Men mange av hakeslepp opplevelsene mine dreier seg om Be?

    Grelv sine TAD radial horn med 2446 Truextent
    Når LMC satt inn TAD4001 i kun en av Avantgarde Trio mellomtonene
    Slukets TAD rigg
    Mine 2446 med Truextent
    Mine Radian 475be
    Mine TAD 2001
    Mine 2450SL med Truextent
    Mine 18Sound 4015be
    Mine 2451 med Truextent
    Mine Bliesma T34be

    Sluket sa til meg en gang at Be var for dem som likte filigran detaljer så dette er nok et aspekt som på ingen måte er en fasit men dreier seg til en viss grad om type musikk man hører på. Ingenting er rett eller galt 😊
    Er noe særegent med be altså, personlig liker jeg Bliesma T34 bedre en 2001, så Oks har nok mye rett i det han skriver over.
    få gi de enda en sjanse i P-audio horna som er bestilt, hvis ikke gidder jeg ikke kjøpe og teste flere horn, da blir det svære Bliesma domer for resten av penga, lette å like, lettere å få til.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er noe særegent med be altså, personlig liker jeg Bliesma T34 bedre en 2001, så Oks har nok mye rett i det han skriver over.
    få gi de enda en sjanse i P-audio horna som er bestilt, hvis ikke gidder jeg ikke kjøpe og teste flere horn, da blir det svære Bliesma domer for resten av penga, lette å like, lettere å få til.
    Jeg tenker, som du er inne på, at her er det nok gjerne mer snakk om forskjellen mellom horn og domediskant enn at membranmateriele er overveiende.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Er noe særegent med be altså, personlig liker jeg Bliesma T34 bedre en 2001, så Oks har nok mye rett i det han skriver over.
    få gi de enda en sjanse i P-audio horna som er bestilt, hvis ikke gidder jeg ikke kjøpe og teste flere horn, da blir det svære Bliesma domer for resten av penga, lette å like, lettere å få til.
    Bliesma 34B er også pænt gode meen kan stadig bedre lide 2001 i et Arai A480
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Dette er en interessant tråd.


    Og han her bekrefter mine erfaringer spot on.

    Litt som du sier oks at 2446 med aquaplas gjør en bedre jobb nederst enn TAD som har stivt oppheng. Truextent har mykt oppheng og er litt mer tilgivende nedover. TAD har enda mer snert øverst. Disse tingene ser vi jo på Celestion driverne vi har vurdert (3040/3050) med samme titanmembran men hhv stivt og mykt oppheng.

    Jeg har tro på ideen din med å kjøre TAD4002 fra 2K og Auquaplas under 👍

    (Det at TAD 4001/2/3 har bedre nivå i toppen en JBL med Truextent er kanskje en hørbar forskjell med Audiolense da korreksjonsspøkelset skviser JBL med TE hardere?? Men at med IIR korrigering så er ikke dette hørbart?)

    Interessant at han her skriver at B&C DCM har en fin tone. Yes, akkurat det har den. Lettbeint og organisk.

    3B041AE6-A04B-4889-AC21-0F64BBA5B038.jpeg

    5F8B1606-60EC-4481-969A-EBC8075D8F5F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Gir meg ikke helt med membraner.

    Hadde er par knallrøde (nye/nesten nye) Emilar med 3» alumembran med 2» exit som grelv skaffet. Han forklarte at de hadde et oppheng som gjorde at ressonansene var skjøvet ut av hørbart område. Disse hadde en varme / tone i klangen som var litt magisk.

    Glemmer heller ikke JMLC200 hos OB-BB med GPA Alnico 288. Varm, lett, luftig og tung growl samtidig?? Fantastisk.

    Sluket, har du noen GPA 802 på lager??

    Leser at flere mener Vitavox sine alu storformat drivere låter bedre/mer behagelig enn beryllium.

    JBL2440 med alumembran blir også beskrevet som varme.

    Så ja, varmen i alumembran er interesant.

    Mens den glatte bjelleklangen i beryllium er noe annet.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Der er mange der skriver meget Ja Alu lyder mere varmt end be men lyder er slet ikke så ren og klar
    Problemet er tit udstyret ikke er godt nok det for man at vide med be med det samme

    Jeg ser mange her inde spiller på DSP og transistor amps på TAD og dette fatter mine øre og hjerne slet ikke
    Jeg spiller kun 6db passive filter og single ended rør på så for man super veloplyst glat lyd med masser af detaljer og overtoner

    Som udgangspunkt er der mange veje til Rom TAD 4001 beamer med TD-4001 hornet men med Arai hornet spiller det sort blødt og glat
    Spiller selv på AE TD18+ fra 28Hz til ca 140Hz og modifeceret Lowther PM4 Permaduer fra 140Hz til 8Khz bruger lige nu TAD 2002 fra 8K

    Lidt stemnings billeder
    BQRD6722.JPG
    IMG_0526.jpeg
    IMG_2904.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Nå må vi la oks få igjen tråden sin 😊
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenker om en skal komme videre rundt dette er det lurt å skille mellom subjektive erfaringer, hva folk eier og har, og teori.

    Teori:
    -Et løsere oppheng i en kompresjonsdriver vil senke Fs.
    -Lavere MMS vil øke nivå både oppe og nede i frekvens.
    -Desto lenger avstand mellom faseplugg og membran, desto mindre nivå oppover i frekvens.
    -Faseplugg....en studie i seg selv.


    Utifra dette kan en velge og prøve drivere og membraner i hytt og pine.

    Vil ellers anbefale denne:
    1669063746269.png


    Kapittel 18 omhandler kompresjonsdrivere.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @Hornlyd
    Om du glemmer membran materiale et lite øyeblikk så kan en se på ting med litt andre øyne :)

    Du la ut denne videoen for ikke så lenge siden:

    Litt ute i videoen så napper han ut hele fasepluggen fra kompresjonsdriveren.
    En ser på målingen etter dette at frekvensresponsen endrer seg fra ca 3,5khz og oppover.
    Ergo kan en konkludere med fasepluggens funksjon er ganske dominerende fra ca 3,5khz.
    Driveren ser ut som en småformat så om en overfører dette til TAD/JBL med 4" membran så kan en ta et anslag på fasepluggen begynner fungere kanskje rundt 2-2,5khz? Jeg vil tippe rundtom der.
    For frekvenser under dette kan en vel kanskje si at membran vekt og oppheng vil dominere mer.

    Jeg vil videre anbefale se denne videoen:



    Når en kommer et stykke ut i videoen så snakker Oclee om oppbrytninger i membran og få dette til å fungere sammen med faseplugg.
    Dette er vel det som la grunnlaget for Axi driveren. Også hvordan moder i fasepluggen skal taes med i beregningen.
    Ganske avansert hele greia skal jeg innrømme, må nesten se videoen :)

    Så kan en ta en sammenligning på JBL 2446. (Dette kommer til å bli upopulært....) :)
    Jeg satte i Aquaplas membraner som er et slett membran med Aquaplas coating.
    Jeg måtte da booste over 8dB for å få noenlunde greit nivå i diskantområdet over 10khz.
    Så skifter jeg til de vanlige ribbede titan membranene, og fjerner all EQ, og sitter igjen med mye det samme nivået over 10khz.
    Forklaring: Det ribbede titanmembranet har et oppbrytningsmønster som passer sammen med fasepluggen i 2446 og en opprettholder nivået.
    Aquaplas membranet, greit nok en demper gjerne resonanser, men nivå går også rimelig mye ned. Oppbrytningene i membranet matcher ikke med fasepluggens design. Samtidig med Aquaplas coating har en fått mer vekt som i seg selv demper nivået oppover i frekvens.

    Så kan en ta andre membranmaterialer. En ser Radian sine alumembraner og Materion beryllium.
    De reklamerer selvsagt med lite oppbrytninger begge, om ikke annet så er nok beryllium membranet ganske så bra på dette.
    Men matcher dette fasepluggen til 2446?
    Hvor mye må det boostes med EQ i 2446 og med beryllium membraner på div. CD horn?
    Og ikke minst? Hvor mye må det boostes med et Radian membran? Som neppe er uten oppbrytninger, alu er mykt.

    Når JBL ingeniørene designet faseplugg til 2446, 2450 osv så satt de nok ikke som en barnehage og knotet på servietter.
    De er ikke akkurat kjent for det.
    De designet ikke de ribbede titanmembranene bare fordi de tenkte på edderkopper og spindelvev.
    Nei, de laget noe som matcher og derfor har godt nivå, og passer sammen!

    Så kan en se på TAD.
    De har en 5slith faseplugg og egendesignede beryllium membraner.
    Dette er neppe tilfeldig, de har matchet dette sammen. Det ser en også på hvordan nivået på frekvensrespons strekker seg strakt ut oppover.
    Det er nok ikke tullinger som jobber der heller.

    Til slutt: Frekvensrespons er overveiende for det vi hører. Det er vedtatt.
    En må faktisk EQe alle disse forskjellige membranene likt i frekvensrespons før en kan i det hele tatt vurdere noe mer.
    Hvor mange av alle de personene som øser av seg med subjektive meninger om membraner har virkelig gjort det..???
    Og hvordan matcher membran med faseplugg??

    Just asking.. :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg tror du er spot on med det aller meste her. Men noen hvisket meg i øret at fasepluggen i 2446 og co ble utviklet med berylliumsmembran.

    Videre skal alle de amerikanske være utviklet etter Schmidt-modellen, mens japsene utviklet sin egen matematiske modell for plassering av spaltene. Det ser ut til at den modellen systematisk gir bittelitt mer output i toppen.

    Radian gir seg selv et litt enklere utgangspunkt med en ekstra slot.

    Så kom Tangerine (radial) på dome og gjorde noe som var lurt men to ting som ikke var lurt. Den ene var å ha null kontroll på timing mellom senter og ytterkant av exit. Den andre var en litt grov regnefeil på tverrsnittet.

    Så kom BMS på banen med ringradiator og radial, men de gikk seg litt vill i å ikke lage en ren bredbåndet design. Der har Faital gjort det litt smartere med flere og mindre spalter, men de også har igjen en liten feil i timing mellom senter og kant i exit. Man ser allikevel lett at de har lite resonanser.

    De to (og andre ringradiatorer) kjører typisk plastmembran, noe som nok etter manges smak ikke gir mest tiltalende lyd med så høyt indre tap. Det er også produsert noen metall ringmembraner, men dessverre også med metalloppheng.

    Mange har også en liten vei å gå på motorgeometri og demping i bakkammer. En liten 10mm skumpute som skal forsøke å dempe 1kHz blir nærmest som en dårlig vits.

    Det er et par ting å ta tak i men det er jo ikke akkurat racletteforskning heller.

    Forøvrig føler jeg at JBL aldri har klart å sette sammen en ringradiator som egentlig matcher deres storformat Be, eller for den saks skyld titanium. Det sier jo sitt når selv en 4" berylliumsmembran begynner å blafre som en klesvask ved 5000Hz.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Storveis lesing til kaffen !!! Gir noen bekreftelser og mye læring !!

    Horn og kompdriver it is :love:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for input Sneaker!

    Jeg bommet kanskje litt på et par ting.
    Viste ikke at JBL designet Coherent Wave fasepluggen i sammen med et beryllium membran, det er sikkert riktig.
    Men da misstenker jeg JBL har mer sittet på en serviett, sammen med et skyvelær for korrekt lengde på slithene, og tegnet den fasepluggen.
    De har tenkt stempel oppførsel på membran.
    Vil tru det er et Be membran med diamond surround?

    Jeg glemte også JBL`s historie rundt Diamond surround.
    Det nevnes som reine kantresonanser på de membranene, men jeg misstenker heller at hele membranet endrer oppførsel på oppbrytninger med det opphenget.

    Likevel er det interressant Oclee snakker om, og en kan aldeles ikke se vekk fra det med membranoppbrytninger og hvordan dette treffer med fasepluggens design.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Hva tenker dere om teorien min. Nå blir det brudulje her :rolleyes:

    Det at TAD 4001/2/3 har bedre nivå i toppen en JBL med Truextent er kanskje en hørbar forskjell med Audiolense da korreksjonsspøkelset skviser JBL med TE hardere?? Men at med IIR korrigering så er ikke dette hørbart?

    Jeg leser i en tråd at Pedal skal slutte med Audioloense og gå over til analog deling. Det ser ut som at han har kjørt på AL siden 2008? Hvorfor slutter en av AL-guruene med AL. En kommentar han har om DSP er at mikrodynamikken lider, dog at de mest optimale DSP systemene så er dette lite fremtredende/ikke et problem? Mikrodynamikk er nøyaktig det jeg har merket lider med automatisk DSP som Lyngdorf og Dirac. Det som er rart er at er det noen som har kompetanse til å makse ut DSP så må det være en som Pedal. Etter det jeg leser i tråden så står det ikke på utstyret heller?

    Et åpent sinn herfra uten kjepphester, bare mange spørsmål.

    :)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Også glemte jeg å kommentere at B&C DCM50 på flest parametre låt bedre enn 2446BE på Tractric 200 opp til 3000 Hz. Det var derfor jeg solgte 2446BE den gangen. Nettopp derfor har jeg tro på det du sier om aquaplas på JMLC270. Jeg har nemlig hørt det du beskriver om litt anstrengt lyd med TAD4001 på JMLC 270 og det må ha vært i 500-2000 hz området.

    Her har vi kanskje forklaringen på den gode comboen bjarnetv har nå: B&C DCM50-TAD2001-Fostex T500. En uendelig uanstrengthet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Lidt sent men...
    ..
    Jeg forstår ikke helt hvor det evt kan komme fra at GPA ikke følger opp Altec, men har heller ikke sammenlignet.
    Jeg har ikke sett målinger som bekrefter dette på nett, må derfor for min del bare putte det i boksen over "slarv på bygda".
    ..
    Jeg har GPA 515C og Altec 515-8g og har jeg hatt for noe tid siden Altec 416, Altec 515 g og GPA 515 C i mine vott kasser. Jeg kan ikke huske hvilken Altec 416 det var men mener at GPA 515C er mer like 416 end Altec 515-8g som har sannsynligvis lettere membran og derfor lettere i bassen end GPA og lidt friskere oppover. Men alle 3 er glimrende enheter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ^^ @Hornlyd
    Blir ikke noe bråk her :)

    Med Audiolense så måler en i lytteposisjon så en får en enkelt impulsrespons å forholde seg til.
    En kan ikke ha flere impulsresponser å korrigere etter med FIR.
    Etter en har kjørt korreksjon, så ser en på korrigert respons at hele FR er glattet over, dette inkluderer både høyttaler og rom.
    Dette er også målt med REW. Dette resultatet får jeg uansett hvor korte filtre som benyttes. En får ikke gatet ned til rein høyttalerkorreksjon.
    I tilfelle JBL vs TAD og JBL driveren har mindre nivå oppover i frekvens vil en enkelt og greit bare kjøre opp Correction boost i AL og programmet vil da EQe opp JBL driveren til riktig nivå. (Dvs. alt senkes bortsatt fra diskantområdet.)

    Siden TAD har mer nivå, kan en ser for seg at faseplugg matcher bedre med membranets oppførsel enn hva som er tilfelle med JBL med TE.
    Er nok ikke verre enn det.
    Se driver for seg og DSP program for seg og ikke mikse det sammen i en smørje for å finne svaret.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Så kan en ta andre membranmaterialer. En ser Radian sine alumembraner og Materion beryllium.
    De reklamerer selvsagt med lite oppbrytninger begge, om ikke annet så er nok beryllium membranet ganske så bra på dette.
    Men matcher dette fasepluggen til 2446?
    Hvor mye må det boostes med EQ i 2446 og med beryllium membraner på div. CD horn?
    Og ikke minst? Hvor mye må det boostes med et Radian membran? Som neppe er uten oppbrytninger, alu er mykt.
    Her er råmåling av JBL 2446 med Radian alumembran (1245) i Klipsch K-402.
    JBL2446 med Radian 1245.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Også glemte jeg å kommentere at B&C DCM50 på flest parametre låt bedre enn 2446BE på Tractric 200 opp til 3000 Hz. Det var derfor jeg solgte 2446BE den gangen. Nettopp derfor har jeg tro på det du sier om aquaplas på JMLC270. Jeg har nemlig hørt det du beskriver om litt anstrengt lyd med TAD4001 på JMLC 270 og det må ha vært i 500-2000 hz området.

    Her har vi kanskje forklaringen på den gode comboen bjarnetv har nå: B&C DCM50-TAD2001-Fostex T500. En uendelig uanstrengthet.
    Under 3khz vil jeg mest anta at membranvekt og oppheng dominerer.
    Et stramt oppheng vil ha høy Fs, som tross alt er en resonans.
    Jeg har forøvrig bedre resultat med standard titan enn med Aquaplas i det lavere området.
    Jeg vil faktisk påstå at det fornuftige er å holde seg en oktav over Fs på kompresjonsdrivere.
    I mitt oppsett har jeg ikke det slik nå, elektrisk deling er 450hz, akustisk er det rundt 550-600.
    Det har litt med lydbilde å gjøre og sammenehng siden det er 15" under som vil begynne beame en eller annen plass.
    Men deling er veldig nermt eller omtrent på Fs til driveren.
    TAD 4001 og 4002 har helt berylliummembran, en kan kanskje anta at egenresonans er noe høy uten at jeg veit med sikkerhet.

    B&C er jo en helt annerledes konstruksjon som er designet som en mellomtone driver. Ser ikke vekk fra at den er veldig god til sin oppgave :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lidt sent men...

    Jeg har GPA 515C og Altec 515-8g og har jeg hatt for noe tid siden Altec 416, Altec 515 g og GPA 515 C i mine vott kasser. Jeg kan ikke huske hvilken Altec 416 det var men mener at GPA 515C er mer like 416 end Altec 515-8g som har sannsynligvis lettere membran og derfor lettere i bassen end GPA og lidt friskere oppover. Men alle 3 er glimrende enheter.
    515-8g har vel kraftigere magnet og litt større spole mener jeg.
    Da får en høyere BL faktor.
    Dette gir en hissigere driver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn