|
Gratulerer! (ikke Oblivion formoder jeg)Trondmeg skrev:Nå er jeg relativt livsglad da. Med ny kjæreste og greier....
Det går fort over............Trondmeg skrev:Nå er jeg relativt livsglad da. Med ny kjæreste og greier....
Beklager, beklager, kunne ikke dy meg!Valentino skrev:EDIT: Den var ;D, kwil
Din erfaring? eller din erfaring med den nyforelskede?RBN skrev:Det går fort over............Trondmeg skrev:Nå er jeg relativt livsglad da. Med ny kjæreste og greier....
Jeg har ingen "erfaring" med den nyforelskede. Vi får forhøre han om dette i bilen i morgenkwil skrev:Din erfaring? eller din erfaring med den nyforelskede?RBN skrev:Det går fort over............Trondmeg skrev:Nå er jeg relativt livsglad da. Med ny kjæreste og greier....
mvh
Jack Johnson! Eh, hang ikke helt med på det med Cognac'en... (Oblivion er også neppe egnet til slik bruk du antyder... for nerdete)Valentino skrev:Spurte du om hun ville være med hjem og se på høyttalerkablene dine Trondmeg, eller ba du diskret om Cognac? Det siste virker på JB.
Mulig jeg må kjøre alene . . . . . . . he heRBN skrev:Jeg har ingen "erfaring" med den nyforelskede. Vi får forhøre han om dette i bilen i morgenkwil skrev:Din erfaring? eller din erfaring med den nyforelskede?RBN skrev:Det går fort over............Trondmeg skrev:Nå er jeg relativt livsglad da. Med ny kjæreste og greier....
mvh
Hvem er OT?Valentino skrev:Spurte du om hun ville være med hjem og se på høyttalerkablene dine Trondmeg, eller ba du diskret om Cognac? Det siste virker på JB.
Lenge siden du så Tilværelsens uutholdelige letthet? (Jeg ser den ikke ukentlig selv om Dog måtte tro det.)Trondmeg skrev:<snipp>hang ikke helt med på det med Cognac'en...
Hvor fint sandpapir må du ha for å få forbedret finish på pianolakk..? :topline skrev:Kan det sammenlignes med sandpapir?asbjbo skrev:Tiltredes. Noen endringer er av typen "hørte jeg en forskjell nå, eller gjorde jeg ikke?" og andre er av typen "steike, er det samme anlegg?" Min erfaring er at kabelbytter er i første kategori, mens høyttaler- og romkorreksjon (samt akustiske tiltak i rommet) er i andre kategori.Karma skrev:Har ikke prøvd. Mine kabler er laget og levert av "konstruktøren". Så langt har jeg stolt på at de er riktig designet for oppgaven. Får for øvrig så store utslag på de justeringer som kan gjøres for rom og høyttaler via DEQX, at jeg tror forskjeller ved kabelbytte vil drukne i forhold.
Grovt sandpapir gir det mest synlige resultatet, - fint papir derimot gir bedre finish..
Noen som så relevansen til finpolerte lydbilder?? ;D
Ja, lenge siden, men utrolig nok tenkte jeg så sent som tidligere i dag på at den filmen vil jeg se igjen. Flott Milan-bok, flott film og av spesiell interesse for deg også, ikke sant? Tilværelsens utrolige glemskhet hadde fjernet den referansen. Må se! Ta litt Chocolat i mellomtiden.....Valentino skrev:Lenge siden du så Tilværelsens uutholdelige letthet? (Jeg ser den ikke ukentlig selv om Dog måtte tro det.)Trondmeg skrev:<snipp>hang ikke helt med på det med Cognac'en...
Betyr det at du finner testen interessant, men ikke grunnen til konklusjonen?Trondmeg skrev:Jeg tror svaret er fordi han ikke hørte forskjell. Har man sagt a, har man sagt a.
Nei, men jeg tok meg kraftig sammen.. 8)Valentino skrev:(Og nå som vi hadde det så hyggelig her kommer du dragende med Topic! Er du edru, Karma?)
Feil.asbjbo skrev:"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
Her var det vel en dekadefeil (8500 / 10 = 850 kr)el_mariachi skrev:Feil.asbjbo skrev:"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
De som selger forbrukerelektronikk har ingen produkter som de ikke kan kalkulere "innkjøpspris X 10" på. Den nevnte kabelen koster da sannsynligvis kr.85 å produsere.
Og da kommer jo situasjonen i et nytt lys? Eller?
Kanskje ikke helt på jordet dét nei. Men det er uansett ikke mulig å komme fram til en generell faktor, til dét er det for mye som spiller inn. Bl.a hvor mange ledd som skal tjene på produktet.KindOfBlue skrev:Jeg minner om eksemplet når det gjaldt OEM leveranse av DVD som ble nevnt i Edge-tråden.
En bekjent som arbeider med dette i Hong Kong opplyste at en grei arbeidsregel for kalkyler er beløp i HK dollar fra ham, i US dollar til grossist/detaljistledd og i GBP til kunde.
Det blir en faktor på 1:14,39 fra ham og til den som kjøper DVD-spilleren på super'n i UK. (Så her har vi ikke Goldmund-kalkyle, dette er til beinet, ut til marked med sterk konkurranse.)
Husk da at han faktisk tjener penger på komponenten, så om vi brukte innkost for ham ville forholdstallet økt. Men bruker vi utpris så kan vi si at vi tar litt høyde for det arbeidet man gjør hjemme når man lager en kabel.
Bruker vi dette forholdstallet på kundepris på Oblivion (8500/14.39) får vi 590, og dermed er vi temmelig tett på asbjos anslag om at DIY-kabelen koster ca 550.
Tror faktisk ikke at alle tenker (helt) slik.KindOfBlue skrev:Det er kun et regneeksempel - men sammenligner vi utsalgspris av noe (før rabatt) mot kostpris om vi skal mekke selv, så kan vi gange egen kostpris med 14.4 for å kunne vurdere hva kabelen (komponenten) MINST ville kostet i butikk.
Men vi er slik skrudd ihop selv at vi lurer oss. "Kabelen jeg har laget koster bare 550, mens denne merkekabelen koster 8500, så den må være minst 10 ganger så god som min."
Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel? (vi snakker jo om å høre forskjeller fortsatt?), men du glemte en viktig ting, i hans oppsett, mulighetene for ett annet resultat i et annet oppsett er jo høyst relevantKindOfBlue skrev:I denne tråden har vi å gjøre med en ingeniør, med forstand på elektronikk og hifi, som har satt sammen sine egne kabler, og som tydeligvis har gjort dette så bra at de matcher butikkabler med renommé.
Dert er det vel neppe nei...musicus skrev:Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel?
Hvis en gitt kabels lydmessige fortreffeligheter bare kommer for dagen i enkelte oppsett, så vil jeg påstå at testing av kabler mister all troverdighet. Snur man det på hodet så mister også alle tester av elektronikk og høyttalere sin troverdighet hvis det er så at man må ha de "rette" kablene for at utstyret skal yte sitt optimale. Jeg vil påstå at Valentino sin mini kabeltest er av det mest troverdige slaget. Enten hører man forskjell eller så hører man ikke forskjell. Konklusjonen må vel bli atmusicus skrev:Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel? (vi snakker jo om å høre forskjeller fortsatt?), men du glemte en viktig ting, i hans oppsett, mulighetene for ett annet resultat i et annet oppsett er jo høyst relevant![]()
....
mvh
Hva du måtte tro er like interessant som du selv synes kabeltester er generellt, hvor mange av de "fleste gode velkonstruerte kabler" har du selv testet i eget oppsett? eller tror du litt nå igjen? jeg vet hva jeg tror om det.lark skrev:Hvis en gitt kabels lydmessige fortreffeligheter bare kommer for dagen i enkelte oppsett, så vil jeg påstå at testing av kabler mister all troverdighet. Snur man det på hodet så mister også alle tester av elektronikk og høyttalere sin troverdighet hvis det er så at man må ha de "rette" kablene for at utstyret skal yte sitt optimale. Jeg vil påstå at Valentino sin mini kabeltest er av det mest troverdige slaget. Enten hører man forskjell eller så hører man ikke forskjell. Konklusjonen må vel bli atmusicus skrev:Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel? (vi snakker jo om å høre forskjeller fortsatt?), men du glemte en viktig ting, i hans oppsett, mulighetene for ett annet resultat i et annet oppsett er jo høyst relevant![]()
....
mvh
1: Valentino sin DIY-kabel er like god som Oblivion, men til en brøkdel av prisen
2: Oblivion er like "dårlig" som DIY-kabelen men til mange ganger prisen.
Jeg går for alternativ 1.
Tror nok at Valentino med denne testen har erfart det som de fleste av oss erfarer. Nemlig at det er uhyre vanskelig å registrere annet enn marginale forskjeller mellom de fleste gode velkonstruerte kabler.
Er det? har hørt mange ingeniører lire av seg bullshit jeg, men vil du tro det så...Veggen skrev:Dert er det vel neppe nei...musicus skrev:Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel?
Men det er nok et godt grunnlag for å kunne stille vel rustet mot hifibullshit.
Oi oi, følsomt tema dette her gitt. Har erstattet ordet "tror" i mitt innlegg med "mener bestemt". ;Dmusicus skrev:Hva du måtte tro er like interessant som du selv synes kabeltester er generellt, hvor mange av de "fleste gode velkonstruerte kabler" har du selv testet i eget oppsett? eller tror du litt nå igjen? jeg vet hva jeg tror om det.
Nå har jeg ikke selv testet Oblivion, men av de tilbake meldingene jeg har lest fra personer jeg har god hifi tiltro til så vi er nok ikke på linje her, ikke for at det er noe mål eller tapt for noen av oss, men jeg vil iaf teste selv før jeg drar noen bastante konklusjoner selv.
V´s erfaring har jeg respekt for, ikke minst for at han tross sin skepsis, testet selv, men din konklusjon finner jeg noe tynn i sak.
mvh
Ja, det er det. Jo mere teknisk kunnskap man innehar jo bedre kan man bedømme om bullshitet man blir servert har noe substans eller ei.musicus skrev:Er det? har hørt mange ingeniører lire av seg bullshit jeg, men vil du tro det så...Veggen skrev:Det er det vel neppe nei...musicus skrev:Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel?
Men det er nok et godt grunnlag for å kunne stille vel rustet mot hifibullshit.