Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
BigSwifty skrev:
Trondmeg skrev:
BigSwifty skrev:
La nå endelig Valentino være i fred!

Han har gjort det (veldig) få skeptikere har gjort; prøvd kabelen selv - i eget anlegg - med egen musikk - og med egne ører.

Hans konklusjon må respekteres, men den er ikke bevis på noe som helst, bortsett fra at han ikke hørte forskjell.

Like lite som mine (veldig positive) erfaringer med Oblivion i mitt anlegg - med min musikk og med mine ører - beviser noe annet enn at jeg hørte forskjell.

At voksne menn på dette forum tilsynelatende elsker å diskutere hva Valentino (eller jeg) EGENTLIG hørte (eller ikke hørte), forundrer meg en smule, men bevares vi lever jo i et (relativt) fritt land.

Godt jobbet, Valentino og kos deg med musikken!
Kommentar til min utheving:
Med all respekt, er ikke diskusjonene mye av årsaken til at vi deltar på et åpent forum da.......

PS Valentino legger ikke ut denne testen for å være i fred! Er min påstand da

Diskusjon er flott og selvsagt er det derfor mange deltar her. Mitt poeng, muligens litt uklart uttrykt, var at hvis noen skriver at de har hørt noe i sitt anlegg, forbauser det meg at andre øyeblikkelig skriver innlegg av typen "nei, det er feil, det hørte du slettes ikke det!"

For meg blir det både respekt- og meningsløst. Prinsipielle diskusjoner derimot, er ofte svært nyttige. Hadde f.eks. stor glede av en tråd jeg startet på den gamle sentralen om hva som er viktigst for lyden i en platespiller; drivverk, arm eller pickup. Det avfødte en haug med innlegg og forandret mitt syn på vinylavspilling.

Selv har jeg størst glede av innleggene her som forteller om ting noen har prøvd og opplevd som positive i sine anlegg. Det har ført til mye morsom og lærerik prøving - og feiling - i min stue.

Litt OT dette kanskje, men min første melding var inspirert av det jeg opplevde som en interessant og seriøs test av Valentino.
Dette er vi stort sett helt enige om nå som du utdypet hva du mente. Jeg oppfattet deg anderledes i ditt første innlegg. Altså vi er enige at innlegg av type "nei, det hørte du ikke" er meningsløse, respektløse og useriøse i en sånn tråd. Jeg synes ikke denne tråden er plaget av det heller. Jeg synes det var andres erfaringer med samme kabler i eget oppsett som kom fram. Det var hvertfall det jeg prøvde å formidle med mine innlegg. Og stor respekt for Valentino (og alle andre) som legger hodet på skafottet og gjennomfører en slik test. Det opplever jeg som positivt og svaret kan man tolke som man vil. At konklusjonene spriker opplever jeg som positivt. Utgangspunktet for syntetiske musikkopplevelser er forskjellige rom, anlegg, preferanser, ører, smak etc etc og det ville forundre meg stort om konklusjonene da ville blitt like. En viss konformitet kan nok forventes, men det vil alltid være andre oppfatninger.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
KindOfBlue skrev:
Jeg er åpen for kabelforskjeller, men vil gjerne ha dem bevist, spesielt om jeg skal legge et beløp som tilsvarer måneders sammenhengende lytting til ny musikk på bordet.

Hvor mange av dem som kjøper nye og dyrere kabler er det som bytter frem og tilbake mellom de nye og de gamle først, og sammenligner, før de kjøper nytt merke på alle strekk?

Har ikke hørt Valentinos anlegg, men forestiller meg at det er mer analytisk enn mitt, og jeg vet han hører godt, så det at hans kabler og Oblivion lyder like må tyde på at han er flink til å snekre kabler, det er jo ikke lakris han bruker, og mannen er ingeniør.
Jeg vet ikke hvilke bevis du forlanger for eventuelle forskjeller. Jeg forstår heller ikke hva du vil fram til eller hvordan du beviser at f.eks. 2 CD-spillere spiller forskjellig. Hva kan man vel kreve av en stakkars elektro-siving. Hvis det er at hørbare forskjeller skal kunne dokumenteres med målinger så forstår jeg hva du vil fram til uten at JEG forstår hensikten med det. Men jeg respekterer i så fall "den lille forskjellen" mellom oss :)
Musikk og formidling av musikk er for meg sanselige opplevelser med rotfeste i følelsesregisteret og derfor bruker jeg også sansene og følelsene i evalueringen av musikkformidlerne. Til tross for utdanning/yrke synes ikke JEG at målinger er spesielt interessant for meg som lytter.

Angående ditt andre spørsmål. RBN er et eksempel på en som har brukt mye tid og lytting fram og tilbake før han endte opp med å bytte ut alle eksisterende (og dyre) kabler til Oblivion. Det kostet, men var veldig hørbart i hans anlegg. Den mannen skifter ikke ut komponenter før de anses som en reell oppgradering. Jeg gjør nok til dels det samme selv, men er mer utålmodig og kaster meg på blindkjøp noen ganger. Litt risiko og moro skal det også være i denne hobbyen, ikke bare fornuft.

Angående påstand tre så synes jeg konklusjonen om at Valentinos egne kabler og Oblivion låter likt ikke er en absolutt sannhet. Valentino sier de låter likt i hans anlegg. Han sier også at hans anlegg er kabelufølsomt. kwil har opplevd forskjeller i sitt anlegg mellom de samme 2 kablene. Det er mange variable her så konklusjonen ble litt enkel for meg. Men, pytt la gå, bare Massa tar hjem Singapore GP i helgen så spiller ikke det noen rolle.

OT:
Dette blir akkurat som med biler egentlig. Jeg har aldri trengt bevis for at mitt bilvalg er det beste realistiske valget for meg, det får jeg påminnelse om hver gang jeg smilende tar en tur.

M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
BigSwifty skrev:
Prinsipielle diskusjoner derimot, er ofte svært nyttige. Hadde f.eks. stor glede av en tråd jeg startet på den gamle sentralen om hva som er viktigst for lyden i en platespiller; drivverk, arm eller pickup.
Har ikke hørt Valentinos anlegg, men forestiller meg at det er mer analytisk enn mitt,
Har heller ikke hørt V´s anlegg, men jeg har gjort meg noen tanker om eget anlegg (spesiellt høyttalerene) og jeg tror du har kapasitet å lokke frem de minste nyanser i dine MM IIIér, det er nu min lille ringe erfaring hva både ht og ic kabler gjelder de siste ukene;)

Kudos til V iaf for at han tar seg bryet med å offentlig gjøre en slik test, uansett om resultatet ikke samsvarer med egne kabelerfaringer :D ...

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
La oss holde tungen rett i munnen.

Mine erfaringer er ikke nødvendigvis like med dine.
At jeg ikke har hørt nok forskjell betyr ikke at andre ikke gjør det.
Men jeg har ikke kunnet bevise, overfor meg selv, at det er nok forskjell til at jeg syns det er en tweak jeg har lyst til å satse på.

Kudos til RBN som gikk metodisk frem, sikret seg at totalresultatet var et løft, og tok valget.
Det jeg etterlyser er at man er metodisk - jeg vil gjerne ha forskjeller. Derfor jeg spurte Valentino om han hadde lyttet nok til korverk når han vurderte kablene - tidligere erfaring viser at korverk med orkester tydeligvis inneholder mye informasjon som kan være til hjelp.

"The viewpoints expressed by this station are not representative of management."

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Virker som de som har klasse D forsterkere ikke hører forskjel på kabler ?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
KindOfBlue skrev:

Men jeg har ikke kunnet bevise, overfor meg selv, at det er nok forskjell til at jeg syns det er en tweak jeg har lyst til å satse på.

Kudos til RBN som gikk metodisk frem, sikret seg at totalresultatet var et løft, og tok valget.
Det jeg etterlyser er at man er metodisk - jeg vil gjerne ha forskjeller. Derfor jeg spurte Valentino om han hadde lyttet nok til korverk når han vurderte kablene - tidligere erfaring viser at korverk med orkester tydeligvis inneholder mye informasjon som kan være til hjelp.

"The viewpoints expressed by this station are not representative of management."
Jeg har tungen helt rett i en smilende munn.

Jeg er enig i det du her skriver, men synes ikke innholdet stemmer helt med ditt tidligere innlegg (som jeg kommenterte). Det du skriver her er vi enige om.
Når du nå skriver "bevise overfor deg selv", så er det svar godt nok på mitt spørsmål. Det er samme bevisførsel jeg selv synes er tilstrekkelig for mine valg.

Min hensikt med forrige innlegg var å få svar på de momentene jeg ikke forsto.

K

KindOfBlue

Gjest
La meg være krystallklar.

Dersom Michael Fremer hadde stilt til kabeltest og sopt James Randi av banen, tatt sjekken til 1 million og spurt. "Next?"

Så ville jeg syns det var både morsomt og informativt - jeg ville erkjent at det tydeligvis finnes gullører som hører forskjeller som er skjulte for meg.
Tilsvarende om Mike Lavigne og Chris Wiggles hadde rapportert at Lavigne hørte klar forskjell på Transparent Opus MM og Monster.

Jeg ville akseptert at det er forskjeller jeg ikke kan høre, men som må være der, fordi jeg ville stolt på metoden i begge eksempler. Wiggles og Lavigne gikk metodisk til verks, selv om Randi i ettertid har kritisert dem for at de avsluttet uten å kjøre løpet, da de skjønte det ville vært statistisk insignifikant.

Påståtte forskjeller som ikke er metodisk klarlagt anser jeg som subjektive inntrykk -- min datter er f.eks. supersmart og har overtatt alle mine gode egenskaper og alle sin mors dårlige. (Jeg er skilt). Det er mulig moren har et annet inntrykk.

M

musicus

Gjest
Trondmeg skrev:
KindOfBlue skrev:

Jeg har tungen helt rett i en smilende munn.

Jeg er enig i det du her skriver, men synes ikke innholdet stemmer helt med ditt tidligere innlegg (som jeg kommenterte). Det du skriver her er vi enige om.
Når du nå skriver "bevise overfor deg selv", så er det svar godt nok på mitt spørsmål. Det er samme bevisførsel jeg selv synes er tilstrekkelig for mine valg.
Ser Trondmeg har formulert seg bedre enn jeg ville gjort selv så jeg sier meg bare enig her....

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
I tillegg til Brahms har det blitt noen Bachkantater. Jeg har vel vridd ut det meste jeg har av opptak som er egnet til å avdekke de små forskjellene. Tror jeg da.

K

KindOfBlue

Gjest
musicus skrev:
Rune S skrev:
;D

mvh
Min kabelskepsis oppstod i de dage da jeg kun rådet over klasse A og A/B forsterkere, dessverre. Da var jeg til og med yngre, og hadde bedre hørsel!

M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
musicus skrev:
Rune S skrev:
;D

mvh

Min kabelskepsis oppstod i de dage da jeg kun rådet over klasse A og A/B forsterkere, dessverre. Da var jeg til og med yngre, og hadde bedre hørsel!
Ikke misforstå meg KoB, jeg har ingen problemer med verken den ene eller andre forsterker klassen eller hva folk hører eller ikke, men jeg noe skjer når noen (sier ikke at det skjer her og nu) mener at jeg ikke hører det jeg mener jeg hører (om jeg bruker de "rette" termer for å formidle dette inntrykket igjen ser jeg bort fra). Men jeg fant det en smule humoristisk (ser alvoret og) når noen sender slike raka puckar som Rune S her gjorde.

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Og for å feie all tvil av veien.

Jeg forstår hva du mener med "bevis" nå KindOfBlue.
Jeg har heller aldri hevdet annet enn at forskjellige personer, anlegg og rom ikke helt urimelig også får forskjellige opplevelser av det som høres. Det er bare å lese denne tråden så ser du at jeg mener det.
Jeg har full respekt for at noen er skeptiske til kabler, ikke hører forskjell på kabler eller ikke vil at kabler skal låte forskjellig gitt alle de nevnte variable. Slik respekt tar jeg for gitt er gjensidig.
Jeg anser at vi i hovedtrekk er enige (selv om vi har forskjellig syn og preferanser etc) i at denne diskusjonen er avklart.
Jeg synes du og alle andre her på bruket skal ha en god helg.
Jeg slutter å skrive nå, eller NÅ!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er usikker påhvor kabelufølsomt anlegget mitt er (og også om jeg virkelig har skrevet at det er det). 100 Ohm utgangsimpedans på preamp og 4.2 kOhm inngangsimpedans på effekttrinn er ikke allverdens stor faktor.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Jeg vil ikke ta på meg å finne igjen sitatet, men er sikker på at du i en eller annen sammenheng har antydet det. Det kan selvfølgelig ha vært høyttalerkabler det var snakk om. Jeg har muligens blitt oppfattet som litt bastant på det i denne tråden. Tidvis minimalistisk språk kanskje? Tja, er ikke min 1:10 en tommelfingerregel. 1:42 er vel greit nok. Men oppfatter du egentlig at anlegget ditt ellers har vært følsomt for forskjeller mellom kabler?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det var lett å høre det da jeg byttet fra Nordost Flatline til 6mm2 PFSP, men da hadde jeg andre høyttalere og annen forsterker enn jeg har nå. Annet rom også, gitt!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Jeg synes det var lett å høre det da jeg byttet fra Nordost Flatline til 6mm2 PFSP, men da hadde jeg andre høyttalere og annen forsterker enn jeg har nå. Annet rom også, gitt!
Men, det var DU? :)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Mine subtiliteter går over hodene skjønner jeg. Sjelsettende er en Vadsetisme.

8)
Vadset-isme? Er det bare i mine ører at dette lyder som et skjellsord?

M

musicus

Gjest
toriamos skrev:
Valentino skrev:
Mine subtiliteter går over hodene skjønner jeg. Sjelsettende er en Vadsetisme.

8)
Vadset-isme? Er det bare i mine ører at dette lyder som et skjellsord?
Både ufint og lite konstruktivt synes nå jeg...

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
musicus skrev:
KindOfBlue skrev:
musicus skrev:
Rune S skrev:
;D

mvh

Ikke misforstå meg KoB, jeg har ingen problemer med verken den ene eller andre forsterker klassen eller hva folk hører eller ikke, men jeg noe skjer når noen (sier ikke at det skjer her og nu) mener at jeg ikke hører det jeg mener jeg hører (om jeg bruker de "rette" termer for å formidle dette inntrykket igjen ser jeg bort fra). Men jeg fant det en smule humoristisk (ser alvoret og) når noen sender slike raka puckar som Rune S her gjorde.

mvh
Bruker vanligvis å slenge på en sånn :D ,men hadde bare lyst å se om jeg klarte å trekke opp noen med en rak puck ;D
Der var også litt alvor i det ;)

B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Karma skrev:
Rune S skrev:
Jeg lufter dette i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26911.0

Så får vi se om de lærde kan forklare.. ;)
Hva er dine personlige erfaringer ved kabelbytte på Gaia og boksene,Karma ?
Har ikke prøvd. Mine kabler er laget og levert av "konstruktøren". Så langt har jeg stolt på at de er riktig designet for oppgaven. Får for øvrig så store utslag på de justeringer som kan gjøres for rom og høyttaler via DEQX, at jeg tror forskjeller ved kabelbytte vil drukne i forhold.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Karma skrev:
Rune S skrev:
Jeg lufter dette i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26911.0

Har ikke prøvd. Mine kabler er laget og levert av "konstruktøren". Så langt har jeg stolt på at de er riktig designet for oppgaven. Får for øvrig så store utslag på de justeringer som kan gjøres for rom og høyttaler via DEQX, at jeg tror forskjeller ved kabelbytte vil drukne i forhold.
Kanskje like greit og gå for en pakkeløsning, men på den annen side får du jo aldri vite om du kan høre noen forskjell i anlegget ditt med andre kabler.
Kan liksom ikke delta i kabeldiskusjoner heller da.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Val:

Lat som jeg er orker ikke lese igjennom alle postene, handler sikkert om alt annet enn Oblivion vs hjemmelagede uansett.

Så hva ble konklusjonen ? Ikke noe å hente på å bytte kabel ?

/jan

B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Karma skrev:
Rune S skrev:

Kanskje like greit og gå for en pakkeløsning, men på den annen side får du jo aldri vite om du kan høre noen forskjell i anlegget ditt med andre kabler.
Kan liksom ikke delta i kabeldiskusjoner heller da.
De "filosofiske" spørsmål i mitt innlegg 114 er vel uansett relevante? De er jo på ingen måte avhengig av mine personlige erfaringer med Gaia? Det jeg spør om, bør jo forundre de fleste? Ville det ikke også vært interessant å vite hva som gjør et anlegg mer eller mindre påvirkelig av ulike kabler? Det er for øvrig mye jeg ikke vet når det gjelder Gaia. Jeg vet f.eks. heller ikke hva andre forsterkere kunne medført.. De fleste må vel uansett ta noen veivalg basert på hva de i utgangspunktet finner sannsynlig og troverdig. Harde påstander om ting jeg selv ikke har erfart vil du neppe finne så mye av hos meg. Men mange spørsmål.. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.512
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Tiltredes. Noen endringer er av typen "hørte jeg en forskjell nå, eller gjorde jeg ikke?" og andre er av typen "steike, er det samme anlegg?" Min erfaring er at kabelbytter er i første kategori, mens høyttaler- og romkorreksjon (samt akustiske tiltak i rommet) er i andre kategori.

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg hører veldig tydelig forskjell på om jeg bruker strømkabel eller ikke. Det er faktisk natt og dag. 8)

Likte spørsmålet om karakteristika ved anlegg som "hører forskjell" - kunne vært interessant å få litt på bordet om det!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
KindOfBlue skrev:
Jeg hører veldig tydelig forskjell på om jeg bruker strømkabel eller ikke. Det er faktisk natt og dag. 8)

Likte spørsmålet om karakteristika ved anlegg som "hører forskjell" - kunne vært interessant å få litt på bordet om det!
Er det meg du spør ?

K

KindOfBlue

Gjest
rolfozzy skrev:
KindOfBlue skrev:

Er det meg du spør ?
Egentlig er det Karma som spør, men jeg syns også spørsmålet er interessant.
Over i anleggstråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26911.msg509159#msg509159

Håper å få belyst et nytt tema i denne tråden:

Hva kan gjøre et anlegg mer eller mindre påvirkelig av ulike kabeltyper?

Har f.eks, ulike forsterkerteknologier ulik følsomhet for ulike kabler? Er det en styrke eller svakhet om et anlegg skiller lett eller dårlig mellom ulike kabler?

Håper dette passer inn under topic.. "Hva er det vi egentlig hører?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
asbjbo skrev:
Karma skrev:
Tiltredes. Noen endringer er av typen "hørte jeg en forskjell nå, eller gjorde jeg ikke?" og andre er av typen "steike, er det samme anlegg?" Min erfaring er at kabelbytter er i første kategori, mens høyttaler- og romkorreksjon (samt akustiske tiltak i rommet) er i andre kategori.
Kan det sammenlignes med sandpapir?
Grovt sandpapir gir det mest synlige resultatet, - fint papir derimot gir bedre finish..

Noen som så relevansen til finpolerte lydbilder?? ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
<snipp>Så hva ble konklusjonen ? Ikke noe å hente på å bytte kabel ?

/jan
Jeg har ikke klart å finne hørbare forskjeller. Men jeg har tenkt å høre mer før hyggelige Hifiguiden får dem tilbake.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lage renneløkke av dem? Dyrt verktøy!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
God lyd skal man ikke henge seg opp i.....

Hva med julepresang til en i omegnen.... hint-hint

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Trondmeg skrev:
God lyd skal man ikke henge seg opp i.....

Hva med julepresang til en i omegnen.... hint-hint
Du kan få Habia av meg, like god ;)

(sorry)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vil tro at Habiaen strammer bedre om halsen til og med.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn