Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.
Z

Zomby_Woof

Gjest
Musicus: Jeg har ikke inntrykk av at den ene siden er mindre dogmatisk enn den andre i denne debatten.

Valentino: Bruk litt tid, men vent ikke en evighet på enstemmig juryavgjørelse.

M

musicus

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Musicus: Jeg har ikke inntrykk av at den ene siden er mindre dogmatisk enn den andre i denne debatten.
Har du noen måling på det? ;) sorry OT V...

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
Syns Valentino skal ha berøm fordi han gjennomfører dette - hadde sikkert vært taktisk klokere å vente til lyttingen var gjennomført, men fint å bli fortalt om hva som foregår.

Har ikke hørt anlegget selv, men forstår at det er meget avslørende, og skal jeg dømme etter Valentinos kommentarer da han lyttet til mitt anlegg så har han utstrakt lyttetrening. Han brukte også uttrykket: "Jeg liker å dissekere opptak, og har laget meg et anlegg som gjør det mulig fullt ut."

Og slik han kommenterte og "dissekerte" lyden hos meg er det grunn til å se frem til sluttrapporten her.

Skal ikke svare for Valentino, men for min egen del. Det er mange hifi-løsninger og komponenter jeg hører forskjell på, og så er det noen jeg ikke hører forskjell på. Men jeg leter faktisk etter forskjeller ... !

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Much Ado about Nothing? Foreløpig har følgende skjedd:

1. Valentino: Jeg har tenkt å sammenligne to signalkabler.

2. Skeptisistene: Har ikke noe tro på at...

3. De følsomme: Vi tror nok at du...

4. Valentino: Foreløpig er det dødt løp her.

5. Alle: Dette er kjempespennende, altså!

M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
Syns Valentino skal ha berøm fordi han gjennomfører dette -
Helt enig, og det har han fått også, men man bør jo ikke overdrive heller ;) :)...

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Valentino skrev:
Etter Haydn, Brahms, Mozart, Slettahjell, Beethoven, Robbie Robertson og Stones skal jeg iallefall ikke påstå at det låter dårligere med Oblivion enn med Habia.

Men hvilke forskjeller oppdaget du?

R

Rojoh

Gjest
awe skrev:
Much Ado about Nothing? Foreløpig har følgende skjedd:

1. Valentino: Jeg har tenkt å sammenligne to signalkabler.

2. Skeptisistene: Har ikke noe tro på at...

3. De følsomme: Vi tror nok at du...

4. Valentino: Foreløpig er det dødt løp her.

5. Alle: Dette er kjempespennende, altså!
lol ;D ;D

Mvh. Johan

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre. Hvis det er "nokså likt" kunne man kanskje kjøpe 2-3 Squeezebox Duet eller 40-50 fullpris-CDer for mellomlegget og få mer musikk- og eierglede på den måten.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.306
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre. Hvis det er "nokså likt" kunne man kanskje kjøpe 2-3 Squeezebox Duet eller 40-50 fullpris-CDer for mellomlegget og få mer musikk- og eierglede på den måten.
Og i tillegg;
Valentinos ører er sannheten ;)

Håvard

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Haavard skrev:
asbjbo skrev:
Og i tillegg;

Håvard
For Valentino er de nok det.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
asbjbo skrev:
Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
Hehe.. så var det dette med penger da. Noen vil synes at små forbedringer er verdt minst 8k, andre vil synes at selv store forbedringer ikke er verdt 8k.

En smule optimistisk å vente "dramatiske forskjeller" for 8k kanskje. Eller fra en kabel i det hele tatt. For ikke å snakke om dramatiske forbedringer. Ikke for det; hva vil 8k kjøpe deg av ekstra kvalitet ved kjøp av ny bil? Ny båt?
Hifi er billig det imo :)

Mvh Vidar P

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
asbjbo skrev:
Haavard skrev:
For Valentino er de nok det.
Valentino er nok smertelig klar over sine egne sansers upålitelighet, og vil nok derfor neppe proklamere sin oppfatning som sannheten, selv om han skulle slumpe til å høre forskjeller.

Hvis han kan måle forskjeller derimot... ;)

K

KindOfBlue

Gjest
Og så har vi jo det velkjente problemet med lange bytter! ;D
(I tester er det vist at forsøkspersoner skjelner auditive detaljer bedre når lytteperiodene ikke er for lange - man regner med at dette skyldes at lydminnet tross alt er meget kort når det gjelder slike detaljer.)

En kommentar til en undertone i denne og andre tråder:

Blant venner er jeg kjent som gadget-freak. Kommer det noe nytt på markedet så liker jeg å prøve det ut - da den første iPhone kom i USA fikk jeg sms fra en bekjent som regnet med at jeg var i NY og skulle plukke opp en på lanseringsdagen.

Gjennom årene har jeg brukt noen forunderlige beløp på anlegg, biler, båter, o.a. (og la oss ikke snakke om mine "investeringer" i hagler, der dyre hagler ikke nødvendigvis treffer bedre enn rimeligere!) - bare mitt computer/data budsjett har vært latterlig. Så jeg vil gjerne ha meg frabedt kommentarer av den typen bl.a. Vidar P kommer med, om at objektivisters skepsis er begrunnet i økonomiske begrensninger.

Enkelt og greit er den begrunnet i skepsis, skapt av erfaring.
La meg si det slik - fjerner jeg topplokket, og ser noe som er godt utført og skikkelig tenkt, så betaler jeg gjerne hva det koster, om jeg ikke finner alternative veier til målet jeg er på vei mot ...

Men jeg kikker altså under topplokket, samme hvor "fjortiz" det er (sitat fra medlem som burde fjerne teppene under kablene sine, etter hva han nylig har fortalt oss.)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KindOfBlue skrev:
Syns Valentino skal ha berøm fordi han gjennomfører dette - hadde sikkert vært taktisk klokere å vente til lyttingen var gjennomført, men fint å bli fortalt om hva som foregår.

Har ikke hørt anlegget selv, men forstår at det er meget avslørende, og skal jeg dømme etter Valentinos kommentarer da han lyttet til mitt anlegg så har han utstrakt lyttetrening. Han brukte også uttrykket: "Jeg liker å dissekere opptak, og har laget meg et anlegg som gjør det mulig fullt ut."

Og slik han kommenterte og "dissekerte" lyden hos meg er det grunn til å se frem til sluttrapporten her.

Skal ikke svare for Valentino, men for min egen del. Det er mange hifi-løsninger og komponenter jeg hører forskjell på, og så er det noen jeg ikke hører forskjell på. Men jeg leter faktisk etter forskjeller ... !
Støtter denne....
Oppfatter Vaelntino som en svært god lytter og har full tiltro til at han rapporterer 100% ærlig her.....

Ellers er jo dette en subjektiv test - som har livets rett som alle andre....er vel strengt tatt ikke så veldig spennende med testprosedyrene......

Mvh
OMF

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har ikke skjedd mye. Pierce Brosnan har sunget ABBA for meg på kino siden sist. Sjelsettende.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Har ikke skjedd mye. Pierce Brosnan har sunget ABBA for meg på kino siden sist. Sjelsettende.

Må vel kunne kalles "alternativ" morro det... 8). Stellan var faktisk kneppet vassere til å synge synes jeg... ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Jeg så Wall-E i stedet jeg og storkoste meg. Et friskt pust fra Disney denne gangen. Moro med lavdialog-tegnefilm igjen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Guttungen måtte sitte på fanget da Wall-E og Eva holdt på å bli romsøppel. Sterke saker (men cars var bedre).

I

ijustpop

Gjest
Valentino skrev:
Kanskje ikke den rette tråden, men dette ordet dukker opp nesten daglig på hifisentralen, og det irriterer meg litt. Er det egentlig et ord? Jeg tror folk som gjentatte ganger skriver sjelsettende egentlig mener 'skjellsettende' som betyr ;et avgjørende skille eller epokegjørende. En skjellsettende opplevelse altså.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ti poeng til deg, Wergeland. Du har helt rett. Kanskje ikke helt tilfeldig, det nicket ditt? ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.288
Torget vurderinger
2
Skjellsettende ? Et ord jeg aldri har hørt. Jeg mener det er riktig med sjelsettende.

At det setter seg i sjela.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skjellsettende, ja.
sjelsettende, nei.

K

KindOfBlue

Gjest
I følge Falk & Torp:

Skjel - hører til vb. skille og betegner saaledes egentlig "adskillelse", hvoraf dels "grænse", bevaret i sætte skjel, rykke skjellet og det tautologiske grænseskjel (sv. markskäl); dels "forskjel", hvilken betydning nu er opgivet til fordel for det sammensatte ord.
Videre har af grundbetydningen udviklet sig "evne til at skille, fornuft", nu kun bevaret i forbindelsen skjels aar og alder (hvorfor sen oldn. skilningsaldr, skynsemdaraldr, eng. years of discretion); sml. sv. skäl "fornuft".
Særlig anvendtes det oldn. skil (n.pl) som retsligt udtryk delf for "hvad der anføres til udregning af en sag", hvoraf er fremgaaet den nuværende betydning "grund for en mening eller en handling": give gode skjel for noget.
...
sml. skilfenginn "faaet på lovlig vis"; skilgetinn "egtefødt".

Bevaret i gjøre ret og skjel, gjøre noget uden ret og skjel; gjøre skjel for sig.

===

Enkelte skriver fortsatt skjelsettende med 1 l.

Er noen av dere skilte så vet dere hvor ordet kommer fra.

For oss i hifi: det er veldig mange ord vi nå har "i hodet" som homofone, dvs at vi har hørt dem, uten å lese dem, og derfor gjetter vi hvordan de skrives.

Falk & Torp anbefales - beste etymologiske ordbok for norsk.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.288
Torget vurderinger
2
Føler det er mer sjelsettende og høre på musikk enn skjellsettende.

K

KindOfBlue

Gjest
rolfozzy skrev:
Føler det er mer sjelsettende og høre på musikk enn skjellsettende.
Bruken tradisjonelt har f.eks. vært: Det var en skjellsettende opplevelse å overvære "Et dukkehjem". Etter premieren var den moderne sufragettebevegelsen uvegerlig på vei mot målet, og mennene ville aldri mer kunne vende tilbake til sitt trygge patriarkat.

En skjellsettende opplevelse er epokegjørende, og det var "Et dukkehjem".

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mine subtiliteter går over hodene skjønner jeg. Sjelsettende er en Vadsetisme.

8)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Så du er subtil på andres vegne..? By proxy, so to speak.... ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du skal se det.

I Beethovens Erkehertugtrio høres Perlman, Harrell og Ashkenazy ut som seg selv også med Oblivion. Betryggende. Eller?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har vært veldig trygg på de kablene en god stund, jeg. ;)

K

KindOfBlue

Gjest
Valentino skrev:
Mine subtiliteter går over hodene skjønner jeg. Sjelsettende er en Vadsetisme.

8)
Både lokalismer og neologismer har full gyldighet, selvsagt. Men søker man universalitet i språket er definisjonene greie å ha med seg.

Her har man nok sett for seg sjelsettende når man hørte skjellsettende. Litt som når folk blander uanselig og unnselig; hendig og hendelig.

Her er Per Egil Hegge om ordet:

Sj-lyden skaper andre vanskeligheter enn sjinobesøk med den sjekke sjæresten. I Dagsavisen fortalte et intervjuobjekt om en sjelssettende opplevelse. Da har i hvert fall journalisten parkert sin språklige sjel langt unna, for mannen snakket nok om en skjell-settende opplevelse, altså en opplevelse som markerer et klart skille i hans liv. Det ordet har vi kanskje fått fra dansk, hvor et skel betyr en grense, oftest mellom eiendommer. Men grunnordet, også for det danske ordet, er det gammelnorske skil. Vi snakker dessuten om å komme til skjells år og alder  bli voksen, dvs. å ha passert skillet mellom barndom og voksenliv.
http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=2211

K

KindOfBlue

Gjest
Valentino skrev:
Du skal se det.

I Beethovens Erkehertugtrio høres Perlman, Harrell og Ashkenazy ut som seg selv også med Oblivion. Betryggende. Eller?
Det er da både besjelende og skjellsettende - det betyr at de lyder som dine egne, med andre ord?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Foreløpig intet før og etter Oblivion, nei.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
12
Parelius skrev:
Språk er gøy. Bruk av språk er gøyere!
Det er det gladeste jeg er i også. Og noe av det gøyeste.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Så det har altså gjort et dypere inntrykk på Valentino å oppleve Brosnan synge ABBA enn å bytte fra hjemmesløyd til high end signalkabel? Men hva er dette for utflukter? Og i hvilken retning? Har han forlatt vitenskapen og vendt seg mot det mystiske? Er dette kabeldebattenes svar på Twin Peaks? Ligger det en grufull innsikt og lurer bak det hele?

Henrik Wergeland kunne - og kan! - sette sjelen sterkere i bevegelse enn noen annen norsk poet, og jeg vil uten videre anbefale ham fremfor Brosnan som sanger eller hva som helst. Hans navnebror hos oss er forbilledlig klar i sin tale, tillike med KindOfBlue. Sistnevntes språklige storrengjøring levner lite å tilføye, selv om jeg nærer en underlig svakhet for vadsethismer.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
12
Ikke si det, ikke si det, ikke si det.

B

Back_Door

Gjest