Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Nå er jeg relativt livsglad da. Med ny kjæreste og greier....

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Trondmeg skrev:
Gratulerer! (ikke Oblivion formoder jeg)

edit: Forresten husk å sove litt også.Du skal jo ut å kjøre i morgen og jeg skal sitte på, er livsglad tross (alt for)GAMMEL kjæreste ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jammen så flott! Da blir det ennå et glass!

EDIT: Den var ;D, kwil

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Trondmeg skrev:
Det går fort over............

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi er noget off topic. Kanskje moderator kan moderere oss siden vi ikke er i stand til å moderere oss selv.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Det er mange måter å kuppe en tråd på......

Det er nok ikke Oblivion, men et menneske av kjøtt og blod, hunkjønn til og med. Men, hun er kjent med Oblivion. Hun er nok litt usikker på om prisen er verdt ytelsen eller omvendt. Men ikke skeptiker, mer kabel-agnostiker. Og der var vi topic igjen. Og hun liker lyden i enden av Oblivion da. Oi very topic! Back on track Valentino, puhhhhh

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
kwil skrev:
RBN skrev:
Trondmeg skrev:
Din erfaring? eller din erfaring med den nyforelskede?

mvh
Jeg har ingen "erfaring" med den nyforelskede. Vi får forhøre han om dette i bilen i morgen

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spurte du om hun ville være med hjem og se på høyttalerkablene dine Trondmeg, eller ba du diskret om Cognac? Det siste virker på JB.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Spurte du om hun ville være med hjem og se på høyttalerkablene dine Trondmeg, eller ba du diskret om Cognac? Det siste virker på JB.
Jack Johnson! Eh, hang ikke helt med på det med Cognac'en... (Oblivion er også neppe egnet til slik bruk du antyder... for nerdete)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
RBN skrev:
kwil skrev:
RBN skrev:
Trondmeg skrev:
Din erfaring? eller din erfaring med den nyforelskede?

mvh
Jeg har ingen "erfaring" med den nyforelskede. Vi får forhøre han om dette i bilen i morgen
Mulig jeg må kjøre alene . . . . . . . he he

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Valentino skrev:
Hvem er OT? :p

En halv ot til Trondmeg: Tenk hvor mye Oblivion du kunne fått for all de pengene du kommer til å øse ut på den nye hobbyen i den nære (og forhåpentligvis fjerne) fremtid ::)

Ikke mer OT herfra, tar kvelden snart, følger opp topic (kvinnemennesker) på biltur i morgen som RBN foreslår ;)
mvh

Edit: så ikke ditt siste innlegg Trondmeg ::) (PRØV Å SOVE LITT A GITT!!!!!!)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
<snipp>hang ikke helt med på det med Cognac'en...
Lenge siden du så Tilværelsens uutholdelige letthet? (Jeg ser den ikke ukentlig selv om Dog måtte tro det.)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det slik å forstå at Oblivion synes å være en moderne nisjevariant av keiserens nye klær?

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
topline skrev:
asbjbo skrev:
Karma skrev:
Har ikke prøvd. Mine kabler er laget og levert av "konstruktøren". Så langt har jeg stolt på at de er riktig designet for oppgaven. Får for øvrig så store utslag på de justeringer som kan gjøres for rom og høyttaler via DEQX, at jeg tror forskjeller ved kabelbytte vil drukne i forhold.
Tiltredes. Noen endringer er av typen "hørte jeg en forskjell nå, eller gjorde jeg ikke?" og andre er av typen "steike, er det samme anlegg?" Min erfaring er at kabelbytter er i første kategori, mens høyttaler- og romkorreksjon (samt akustiske tiltak i rommet) er i andre kategori.
Kan det sammenlignes med sandpapir?
Grovt sandpapir gir det mest synlige resultatet, - fint papir derimot gir bedre finish..

Noen som så relevansen til finpolerte lydbilder?? ;D
Hvor fint sandpapir må du ha for å få forbedret finish på pianolakk..? ::) ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Trondmeg skrev:
<snipp>hang ikke helt med på det med Cognac'en...
Lenge siden du så Tilværelsens uutholdelige letthet? (Jeg ser den ikke ukentlig selv om Dog måtte tro det.)
Ja, lenge siden, men utrolig nok tenkte jeg så sent som tidligere i dag på at den filmen vil jeg se igjen. Flott Milan-bok, flott film og av spesiell interesse for deg også, ikke sant? Tilværelsens utrolige glemskhet hadde fjernet den referansen. Må se! Ta litt Chocolat i mellomtiden.....

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg fikk Janacek-kick av den filmen (i tillegg til en velkjent fetisj). Og så har den et par herlige replikkveksinger:

-Pigs are not allowed!
-But he's wearing a tie!

-I'll drive.
-And I'll drink!

(Og Hugh kan jo lære å behandle sitt Leica av JB om han velger å se en annen film enn Dr. Strangelove for en gangs skyld.)

Boka er full av Beethoven (Es muß sein, bl.a.).

Mye Valentino, ja.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Så den som student i Trondheim da den var ny og ikke i det hele tatt siden. Ca 20 år siden nå tenker jeg. Den gjorde stort inntrykk da, men nå MÅ jeg se den igjen. Det rare er at jeg tenkte på den før i dag og at jeg hadde lyst til å se den igjen. Tilfeldig? Neppe.
Takk for inspirasjon igjen. (Anne Lise Berntsen og Asheim er på plass sånn apropos)

B

Back_Door

Gjest
Det mest interessante spørsmål nå er: HVORFOR hører ikke Valentino forskjell?

1. Han har ikke gode nok evner til å lytte på den rette måten.

2: Anlegget hans evner ikke å avdekke slike forskjeller

3: Anlegget hans er så solid og godt konstruert at det ikke ikke blir ustabilt i forhold til ulike kabler.

4: Han er påvirket av negativ placèbo

5: Han er for nøytral til å bli påvirket av positiv placèbo

6: Disse kabler er egentlig i egenskap identiske med de han har fra før

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Jeg tror svaret er fordi han ikke hørte forskjell. Har man sagt a, har man sagt a.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1, 4, 5 og 6 er plausible forsåvidt.
3 er vanskelig å si noe om. Selv om Oblivion er dyre (synes jeg) er de ikke nødvendigvis sirkus.
2. Forsiktig så du ikke får Tangen på nakken. ;D

(Og nå som vi hadde det så hyggelig her kommer du dragende med Topic! Er du edru, Karma?)

B

Back_Door

Gjest
Trondmeg skrev:
Jeg tror svaret er fordi han ikke hørte forskjell. Har man sagt a, har man sagt a.
Betyr det at du finner testen interessant, men ikke grunnen til konklusjonen?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Nei, men det blir bare gjetting å velge ut et svar. I min verden finnes sjelden enkle svar. Årsaken kan være en kombinasjon av nevnte årsaker eller andre vi ikke har tenkt på. Jeg er dårlig til å gjette og svarte intetsigende i stedet. Men, jeg finner faktisk testresultatet interessant, og har ingen formening om hvorfor det ble slik, for i mitt oppsett (og RBN's også) er forskjellene mellom Oblivion og andre kabler relativt tydelige. Det er neppe ørene til innehaveren som svikter hvertfall, for de fungerer godt så vidt jeg vet. Blendet av Juliet som de er. Magefølelsen tror det er tekniske årsaker, og da blir det som sagt gjetting. Tar en nattsigg og legger meg nå tenker jeg. Alfa-hannen skal til Horten i morgen.

B

Back_Door

Gjest
Valentino skrev:
(Og nå som vi hadde det så hyggelig her kommer du dragende med Topic! Er du edru, Karma?)
Nei, men jeg tok meg kraftig sammen.. 8)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
asbjbo skrev:
"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
Feil.
De som selger forbrukerelektronikk har ingen produkter som de ikke kan kalkulere "innkjøpspris X 10" på. Den nevnte kabelen koster da sannsynligvis kr.85 å produsere.

Og da kommer jo situasjonen i et nytt lys? Eller?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
el_mariachi skrev:
asbjbo skrev:
"Dødt løp", hvis det er hva dette til slutt ender med, vil være det samme som ren utklassing. DIY-kabelen koster ca 550 alt inklusive og Oblivion RCA ca 8500. Med den prisforskjellen (7950 kr, eller 1445 %) burde det fortrinnsvis være ganske dramatiske forskjeller å høre.
Feil.
De som selger forbrukerelektronikk har ingen produkter som de ikke kan kalkulere "innkjøpspris X 10" på. Den nevnte kabelen koster da sannsynligvis kr.85 å produsere.

Og da kommer jo situasjonen i et nytt lys? Eller?
Her var det vel en dekadefeil (8500 / 10 = 850 kr) :eek:
Hva materialpris er har jeg ikke peiling på.
Hva den øvrige produksjonskostnaden er, har jeg heller ingen peiling på.
Og ikke hva det har kostet å utvikle den.
Men alle disse tre elementene må med i regnestykket.
Dermed blir nok kabler dyrere enn hva man kan tro om man setter seg ned å gjør et forenklet regnestykke.
Men, jeg har også følelsen av at kabler ofte er de HiFi-komponentene som er mest overpriset, de er kanskje litt "mystifiserte" ........ (black magic) ;)
På den annen side man må huske på at kabler i svært stor grad (som regel) er håndlagd. I motsetning til elektronikk hvor en stor del av produksjonen er automatisert.............

Mvh

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg minner om eksemplet når det gjaldt OEM leveranse av DVD som ble nevnt i Edge-tråden.
En bekjent som arbeider med dette i Hong Kong opplyste at en grei arbeidsregel for kalkyler er beløp i HK dollar fra ham, i US dollar til grossist/detaljistledd og i GBP til kunde.

Det blir en faktor på 1:14,39 fra ham og til den som kjøper DVD-spilleren på super'n i UK. (Så her har vi ikke Goldmund-kalkyle, dette er til beinet, ut til marked med sterk konkurranse.)

Husk da at han faktisk tjener penger på komponenten, så om vi brukte innkost for ham ville forholdstallet økt. Men bruker vi utpris så kan vi si at vi tar litt høyde for det arbeidet man gjør hjemme når man lager en kabel.

Bruker vi dette forholdstallet på kundepris på Oblivion (8500/14.39) får vi 590, og dermed er vi temmelig tett på asbjos anslag om at DIY-kabelen koster ca 550.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
KindOfBlue skrev:
Jeg minner om eksemplet når det gjaldt OEM leveranse av DVD som ble nevnt i Edge-tråden.
En bekjent som arbeider med dette i Hong Kong opplyste at en grei arbeidsregel for kalkyler er beløp i HK dollar fra ham, i US dollar til grossist/detaljistledd og i GBP til kunde.

Det blir en faktor på 1:14,39 fra ham og til den som kjøper DVD-spilleren på super'n i UK. (Så her har vi ikke Goldmund-kalkyle, dette er til beinet, ut til marked med sterk konkurranse.)

Husk da at han faktisk tjener penger på komponenten, så om vi brukte innkost for ham ville forholdstallet økt. Men bruker vi utpris så kan vi si at vi tar litt høyde for det arbeidet man gjør hjemme når man lager en kabel.

Bruker vi dette forholdstallet på kundepris på Oblivion (8500/14.39) får vi 590, og dermed er vi temmelig tett på asbjos anslag om at DIY-kabelen koster ca 550.
Kanskje ikke helt på jordet dét nei. Men det er uansett ikke mulig å komme fram til en generell faktor, til dét er det for mye som spiller inn. Bl.a hvor mange ledd som skal tjene på produktet.
Og langt fra en faktor 1:100
Mvh

K

KindOfBlue

Gjest
Det er kun et regneeksempel - men sammenligner vi utsalgspris av noe (før rabatt) mot kostpris om vi skal mekke selv, så kan vi gange egen kostpris med 14.4 for å kunne vurdere hva kabelen (komponenten) MINST ville kostet i butikk.

Men vi er slik skrudd ihop selv at vi lurer oss. "Kabelen jeg har laget koster bare 550, mens denne merkekabelen koster 8500, så den må være minst 10 ganger så god som min."

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
KindOfBlue skrev:
Det er kun et regneeksempel - men sammenligner vi utsalgspris av noe (før rabatt) mot kostpris om vi skal mekke selv, så kan vi gange egen kostpris med 14.4 for å kunne vurdere hva kabelen (komponenten) MINST ville kostet i butikk.

Men vi er slik skrudd ihop selv at vi lurer oss. "Kabelen jeg har laget koster bare 550, mens denne merkekabelen koster 8500, så den må være minst 10 ganger så god som min."
Tror faktisk ikke at alle tenker (helt) slik.
At man gjerne tror dyre komponenter er bedre enn hva man klarer å lage selv til en brøkdel av prisen, er jo ikke unaturlig. Men med litt fartstid med denne hobbyen tror jeg de fleste vet at:
- mye er overpriset
- for hver ekstra krone du legger i en kjøpt komponent, får du stadig mindre igjen; dvs den siste, marginale forbedringen er fryktelig dyr....men kanskje så viktig at vi bruker disse kronene.

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg var nok uklar. Jeg mener det er feil å tenke at den dyre kabelen er så mange ganger bedre enn den man lager selv.
Men mange kan ikke lage egne kabler, eller vil ikke, og er prisgitt markedet ... ligger i ordet.

Og forøvrig er 1:14.4 et eksempel hentet fra HK dollar til GBP pund eksemplet på en standardspiller. Utvekslingen er betydelig høyere på såkalte "audiofile" komponenter, der man har ytterligere feel-good påslag, som tidvis kan være ville.

Vi så at Pioneer solgte en DVD for 1/40 av hva Goldmund tok for den i UK, i en annen tråd. Så der var forholdet 1:560 fra HK-dollaren.

Litt å gå på, uten at jeg tror Goldmunds DVD-spiller - Eidos 18 - er 40 ganger bedre enn Pioneers, selv om den er penere pakket inn.
Så da spørs det hva man er villig til å betale for de mindre endringene Goldmund gjør, samt feel-good faktoren som det gir å eie DVD fra Goldmund, et anerkjent merke.

===

I denne tråden har vi å gjøre med en ingeniør, med forstand på elektronikk og hifi, som har satt sammen sine egne kabler, og som tydeligvis har gjort dette så bra at de matcher butikkabler med renommé.

M

musicus

Gjest
KindOfBlue skrev:
I denne tråden har vi å gjøre med en ingeniør, med forstand på elektronikk og hifi, som har satt sammen sine egne kabler, og som tydeligvis har gjort dette så bra at de matcher butikkabler med renommé.
Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel? (vi snakker jo om å høre forskjeller fortsatt?), men du glemte en viktig ting, i hans oppsett, mulighetene for ett annet resultat i et annet oppsett er jo høyst relevant ;) :) ....

mvh

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
musicus skrev:
Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel?
Dert er det vel neppe nei...

Men det er nok et godt grunnlag for å kunne stille vel rustet mot hifibullshit.

L

lark

Gjest
musicus skrev:
Jeg visste ikke at ingeniør utdannelse var ett kriterie for god hørsel? (vi snakker jo om å høre forskjeller fortsatt?), men du glemte en viktig ting, i hans oppsett, mulighetene for ett annet resultat i et annet oppsett er jo høyst relevant ;) :) ....

mvh
Hvis en gitt kabels lydmessige fortreffeligheter bare kommer for dagen i enkelte oppsett, så vil jeg påstå at testing av kabler mister all troverdighet. Snur man det på hodet så mister også alle tester av elektronikk og høyttalere sin troverdighet hvis det er så at man må ha de "rette" kablene for at utstyret skal yte sitt optimale. Jeg vil påstå at Valentino sin mini kabeltest er av det mest troverdige slaget. Enten hører man forskjell eller så hører man ikke forskjell. Konklusjonen må vel bli at
1: Valentino sin DIY-kabel er like god som Oblivion, men til en brøkdel av prisen
2: Oblivion er like "dårlig" som DIY-kabelen men til mange ganger prisen.

Jeg går for alternativ 1.

Jeg mener bestemt at Valentino med denne testen har erfart det som de fleste av oss erfarer. Nemlig at det er uhyre vanskelig å registrere annet enn marginale forskjeller mellom de fleste gode velkonstruerte kabler.

M

musicus

Gjest
lark skrev:
musicus skrev:

mvh
Hvis en gitt kabels lydmessige fortreffeligheter bare kommer for dagen i enkelte oppsett, så vil jeg påstå at testing av kabler mister all troverdighet. Snur man det på hodet så mister også alle tester av elektronikk og høyttalere sin troverdighet hvis det er så at man må ha de "rette" kablene for at utstyret skal yte sitt optimale. Jeg vil påstå at Valentino sin mini kabeltest er av det mest troverdige slaget. Enten hører man forskjell eller så hører man ikke forskjell. Konklusjonen må vel bli at
1: Valentino sin DIY-kabel er like god som Oblivion, men til en brøkdel av prisen
2: Oblivion er like "dårlig" som DIY-kabelen men til mange ganger prisen.

Jeg går for alternativ 1.

Tror nok at Valentino med denne testen har erfart det som de fleste av oss erfarer. Nemlig at det er uhyre vanskelig å registrere annet enn marginale forskjeller mellom de fleste gode velkonstruerte kabler.
Hva du måtte tro er like interessant som du selv synes kabeltester er generellt, hvor mange av de "fleste gode velkonstruerte kabler" har du selv testet i eget oppsett? eller tror du litt nå igjen? jeg vet hva jeg tror om det.

Nå har jeg ikke selv testet Oblivion, men av de tilbake meldingene jeg har lest fra personer jeg har god hifi tiltro til så vi er nok ikke på linje her, ikke for at det er noe mål eller tapt for noen av oss, men jeg vil iaf teste selv før jeg drar noen bastante konklusjoner selv.
V´s erfaring har jeg respekt for, ikke minst for at han tross sin skepsis, testet selv, men din konklusjon finner jeg noe tynn i sak.

mvh

M

musicus

Gjest
Veggen skrev:
musicus skrev:
Dert er det vel neppe nei...

Er det? har hørt mange ingeniører lire av seg bullshit jeg, men vil du tro det så...

mvh

L

lark

Gjest
musicus skrev:
Hva du måtte tro er like interessant som du selv synes kabeltester er generellt, hvor mange av de "fleste gode velkonstruerte kabler" har du selv testet i eget oppsett? eller tror du litt nå igjen? jeg vet hva jeg tror om det.

Nå har jeg ikke selv testet Oblivion, men av de tilbake meldingene jeg har lest fra personer jeg har god hifi tiltro til så vi er nok ikke på linje her, ikke for at det er noe mål eller tapt for noen av oss, men jeg vil iaf teste selv før jeg drar noen bastante konklusjoner selv.
V´s erfaring har jeg respekt for, ikke minst for at han tross sin skepsis, testet selv, men din konklusjon finner jeg noe tynn i sak.

mvh
Oi oi, følsomt tema dette her gitt. Har erstattet ordet "tror" i mitt innlegg med "mener bestemt". ;D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
musicus skrev:
Veggen skrev:
musicus skrev:
Det er det vel neppe nei...
Er det? har hørt mange ingeniører lire av seg bullshit jeg, men vil du tro det så...
Ja, det er det. Jo mere teknisk kunnskap man innehar jo bedre kan man bedømme om bullshitet man blir servert har noe substans eller ei.

Jeg har også hørt mye bullshit fra ingeniører, men det blir en annen diskusjon.

K

KindOfBlue

Gjest
Henvisningen til ingeniør gjaldt evnen til å konstruere en kabel - han er elektroingeniør, om jeg husker rett.

Skal jeg vurdere en bil er det fint om den er konstruert av bilingeniører - men jeg forutsetter ikke at de kjører bil som Kimi Raikkonen for å skulle vektlegge hva de måtte mene om bilen.

Poenget er at min erfaring med Valentino er at han er ute etter best mulig resultat, og at han er villig til å bruke penger på dét - samtidig som han også er interessert i å utforske nye løsninger.

Fine egenskaper.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn