Oblivione? Valentino opplever Oblivion RCA

Status
Stengt for ytterligere svar.
H

Hugh

Gjest
Kammhuber, vi venter. Husk det er forskjell på det å føle og det å få føling.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Snart en uke, og ingen lytteinntrykk? Har du sovnet Valentino?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Vi må huske at det tar menge mnd å teste kabler.

Gi mannen litt ro...

Lykke tel V, vedder på at du ikke gidder stive kabler i anlegget..

PK

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Spennende dette V. Tydelig at mange andre er spente også :)

Jeg bruker uansett ikke andres opplevelser av utstyr som mal, målestokk eller fasit. Ikke bryr jeg meg om hva andre måtte mene om mitt utstyr heller. Likevel synes jeg det er interessant å lese/høre hvilke opplevelse andre har hatt med div utstyr, helt uavhengig hvilke forhold som var tilstede i forbindelse med opplevelsen.

Til dere som måtte mene det ene eller andre om testing:

Vær glad at noen i det heletatt gidder å formidle intrykkene sine til dere :mad:

H

Hugh

Gjest
Ikke vær sinna Erland. Vi er glade for Valentinos handlinger vi. Du vet, selv grådige barn på julaften er glade for gavene de fikk selv om de ikke viser det der og da.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
f skrev:
Snart en uke, og ingen lytteinntrykk? Har du sovnet Valentino?
Lytteinntrykk? Så langt gir jeg nesten opp. Kanskje jeg rett og slett ikke har øre for kabler? Lenger?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Du har nå gitt deg selv en skikkelig svenneprøve her Valentino... 8). Som navnet tilsier er Oblivion det store intet...Dvs, kablene søker å ikke tilføre noe som helst...Bare være der, som en forbindelse... Så langt kan det tyde på at det er dette de har gjort hos deg... Eller tar jeg feil Valentino?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei, men kanskje hjemmebrygget har de samme egenskapene i mitt anlegg? Jeg vet ikke, jeg klarer bare ikke å høre forskjell så langt.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.307
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Nei, men kanskje hjemmebrygget har de samme egenskapene i mitt anlegg? Jeg vet ikke, jeg klarer bare ikke å høre forskjell så langt.
Da er det testmetoden som er feil ;D

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det kan jo selvsagt hende at enkelte kablers omdømme er preget av "flavour-of-the-month" hype, og egentlig så skiller de seg ikke hørbart fra sinnrikt konstruerte rimelige kabler. Har skjedd mer enn en gang her. Pussig nok, eller kanskje ikke så pussig, så blir disse kablene bejublet som hifientusiastens våte drøm ved introduksjon og i tiden etter av eierne, etter en tid så er de borte og glemt.

Uten noen relasjon til testobjektene forøvrig.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Ja ja, det var jo en subjektivisttest, den eneste som sensualistene synes er objektiv.

Velkommen til klubben for de sertifisert kabeldøve.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Sikkert oppskrytt Oblivion. Og godt er det, så dyre som de er.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Han sa det likevel. Han sa det likevel. Han sa det likevel.

(jeg har hatt denne konklusjonen på følelsen lenge [/ETTERPÅKLOKSKAP])

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi feirer.

EDIT: Det blir festlig å bytte fra Oblivion til noe lakris jeg har liggende, bør høre noe da.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Første gang jeg har sett/hørt den konklusjonen med disse kablene. Jeg har erfart at de ga lett hørbare, om enn små, forskjeller som strømkabel til CD-spiller i et lokalt oppsett. Overraskende, men ei likevel. Du har jo sagt at anlegget er kabelufølsomt. Det er ikke mitt.

Feirer besparelsen tipper jeg. Prøv Capitel de Roari, fikk meg til å slutte med melk.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Mye tepper rundt disse kablene? Som du subber i til stadighet? ;D

O.
Valentino skrev:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.417
La nå endelig Valentino være i fred!

Han har gjort det (veldig) få skeptikere har gjort; prøvd kabelen selv - i eget anlegg - med egen musikk - og med egne ører.

Hans konklusjon må respekteres, men den er ikke bevis på noe som helst, bortsett fra at han ikke hørte forskjell.

Like lite som mine (veldig positive) erfaringer med Oblivion i mitt anlegg - med min musikk og med mine ører - beviser noe annet enn at jeg hørte forskjell.

At voksne menn på dette forum tilsynelatende elsker å diskutere hva Valentino (eller jeg) EGENTLIG hørte (eller ikke hørte), forundrer meg en smule, men bevares vi lever jo i et (relativt) fritt land.

Godt jobbet, Valentino og kos deg med musikken!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De gjør iallefall intet galt som jeg kan høre, disse kablene.

Kjøre Juliette på stranden en gang til jeg. Kjekk snutt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg blir litt forstyrret av denne Binoche-fetishen Valentino(hva sier kona? Har du et rom i huset tapetsert med Binoche-bilder? Som bare du har nøkkel til? Hvordan ser dvd-samlingen ut? etc etc), men har selvsagt sett snutten fra Cannes :) Men likevel, forstyrret. Det er litt mer dempet hos Parelius, da Bellucci-fetish, blir ikke så forstyrret av det. Sorry for OT, but you had it coming ;)

Og ja, flotte kvinner begge to ;D

O.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
De beste kablene har vel ingen egen lyd, og skal vel være tilnærmet nøytrale.

Hadde selv noen lignende opplevelser for mange år siden, men det var med samme fabrikat, på alle signalkablene.

Tre kabler, tre priser, tre nesten identiske lydbilder, selv om prisen var tre ganger så dyr fra den billigste til den dyreste.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
BigSwifty skrev:

Han har gjort det (veldig) få skeptikere har gjort; prøvd kabelen selv - i eget anlegg - med egen musikk - og med egne ører.

Hans konklusjon må respekteres, men den er ikke bevis på noe som helst, bortsett fra at han ikke hørte forskjell.

Like lite som mine (veldig positive) erfaringer med Oblivion i mitt anlegg - med min musikk og med mine ører - beviser noe annet enn at jeg hørte forskjell.

At voksne menn på dette forum tilsynelatende elsker å diskutere hva Valentino (eller jeg) EGENTLIG hørte (eller ikke hørte), forundrer meg en smule, men bevares vi lever jo i et (relativt) fritt land.

Dette er det lett å være enig i. Håper dog for andres skyld at en manns konklusjon (om ikke hørbare forskjeller) ikke medførere at mange med anlegg som ikke har fått ut sitt fulle potensiale gr. for dårlige kabler velger ikke å teste f.eks. Oblivion. Selv eier jeg ikke en eneste en av disse men kan med hånden på hjerte si at forskjellen testet mot Habia (som her er referansen) oppleves betydelig her i huset :)

mvh.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
For all del, godt gjennomført, Valentino. Og selvfølgelig full respekt for konklusjonen. Jeg håper og tror ikke du har oppfattet mine tidligere kommentarer som negativ kritikk. Det var bare mine betraktninger til de samme kabler i et annet oppsett. I tillegg til at jeg husket du har skrevet at ditt anlegg er kabelufølsomt og det murret litt i bakhodet når testet startet.

At du koser deg med musikken vet jeg, fortsett med det.

PS:
Klar over hvor mange kasser Capitel de Roari 1 stk innspart Oblivion betyr eller? :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
BigSwifty skrev:

Kommentar til min utheving:
Med all respekt, er ikke diskusjonene mye av årsaken til at vi deltar på et åpent forum da.......

PS Valentino legger ikke ut denne testen for å være i fred! Er min påstand da

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
On topic: Ikke overraskende testresultat dette nei. Men som jeg skrev tidligere i tråden, er ikke resultatet i en slik test verdt mye som et objektivt mål (noe jeg også tror forsøkspersonen selv er fult inneforstått med).

OT:
Først fortjener denne et skjevt smil:
Parelius skrev:
Ja ja, det var jo en subjektivisttest, den eneste som sensualistene synes er objektiv.
;D

BigSwifty skrev:
Hvor kommer denne tilsynelatende utbreste misforståelsen fra? At disse som er kritiske ikke tester selv og har egne erfaringer?

Sitat fra lignende problemstilling:
Greven skrev:
Parelius skrev:
Frage: Er det å kritisere en type virksomhet det samme som å idiotforklare de som deltar i en slik type virksomhet?
Tydeligvis... På samme måte som det at man i det hele tatt stiller spørsmålet er det samme som å høre dårlig, ha billig anlegg, hørt lite HiFi, mene at alt låter likt osv... ::)
Og når man først er i gang: Det kan nå virke som om det er konsensus for at noen anlegg (som Valentinos) kan være ufølsomme for kabler. Vil ikke dette da bety at det er noe vesentlig "galt" med disse anleggene som visstnok skal skille så mye på noen ledningsstumper? Og hva skal så drivkraften være for å komponere en slik sammensetning som da tydligvis er noe ustabil? Som jeg sa i diskusjonen om drivverks betydning:
Greven skrev:
hva som er mulig i negativ forstand med dårlige løsninger er for meg uinteressant

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Greven skrev:
Det kan nå virke som om det er konsensus for at noen anlegg (som Valentinos) kan være ufølsomme for kabler. Vil ikke dette da bety at det er noe vesentlig "galt" med disse anleggene som visstnok skal skille så mye på noen ledningsstumper? Og hva skal så drivkraften være for å komponere en slik sammensetning som da tydligvis er noe ustabil?
Jeg forstår overhodet ikke hvordan du kan stille disse spørsmålene.

Analogi:
Jeg vil anta at en Ferrari er et greit verktøy til å skille mellom forskjellige kvaliteter dekk. Jeg tror også at en Maybach 62 ikke er like egnet til dette og at de forskjellige dekkene oppfattes som mer like.
Hvis jeg forstår dine antydninger over korrekt så innebærer det i mitt eksempel at det er noe "galt" med Ferrarien. Og hva i alle dager er drivkraften for å kjøpe en Ferrari? (he he)

Ikke heng deg for mye opp i selve analogien, men jeg brukte den som eksempel på at jeg synes dine lett retoriske spørsmål i blekk plutselig gled av arket.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes denne tråden har hatt en hyggelig tone, og akkurat kom det en hyggelig PM fra Oblivion også.

Det at jeg ikke klarer å høre forskjeller kan ha en hel mengde årsaker, men en nærliggende er at jeg faktisk - tiltross for at jeg prøver å finne forskjeller - innerst inne (hvor Mbare har sitt virke) ikke har noen tro på det. Nuvel. Jeg har tenkt å beholde kablene litt til. Kanskje jeg hører noe til slutt. Da blir det vel vannvogna, trondmeg!

Ang. JB og meg, Dog:
-Å, Cognac!
Med litt Beethoven til.
Min kone er hot for Colin Firth. 1-1.

K

KindOfBlue

Gjest
Prøv sammensatt korverk, med stort spenn i stemmeregister og med instrumentalt bidrag, og helst uten for mye klang.

Dine Gardiner/Bach?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.512
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det går selvsagt an å tro på alle parter. Entusiastene forteller at Oblivion låter himmelsk. OK. Oblivion forteller at det viktigste bidraget er bruken av teflon som dielektrisk materiale. OK. Valentino forteller at han ikke kan høre noen forskjell fra sine kabler, som forøvrig også har teflon som dielektrisk materiale og ellers er bygget på beste måte. OK.

Og hvis vi altså tror på alle, så er konklusjonen klokkeklar: Neste gang blir det DIY med Habia og Deltron. Resultatet låter like bra som det beste ferdigmarkedet kan by på, men til 6,5% av prisen for den ferdigbygde.

Og dette er et par Maybach bygd for å teste Fulda-dekk, hhv 1938 og 2005-modell:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Greven skrev:
Og når man først er i gang: Det kan nå virke som om det er konsensus for at noen anlegg (som Valentinos) kan være ufølsomme for kabler.
Greven; i motsetning til hva trondmeg og noen andre måtte mene; jeg forstår spørsmålet godt, og er enig i at det er relevant; forskjellige systemer synes å ha forskjellig følsomhet hva kabling angår. Ikke akkurat noen bombe i hifiverdenenen. Det skulle ikke forbause meg om Valentino's system er av en type som ikke er spesielt følsom på kabler. Men det blir bare gjettinger.

EDIT; vedr Maybach, så virket 1938-modellen intuitivt vel så aerodynamisk som 2005-modellen.... den var iallefall vel så smekker, og vel så stilig; selv om de deler samme grunnlinjer.

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
Kan du koble ut traction-control fullstendig så burde tyngden alene gjøre dekktesting høyst relevant i den Maybach'en. For ikke å si spennende.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Vidar P skrev:
Greven; i motsetning til hva trondmeg og noen andre måtte mene; jeg forstår spørsmålet godt, og er enig i at det er relevant; forskjellige systemer synes å ha forskjellig følsomhet hva kabling angår. Ikke akkurat noen bombe i hifiverdenenen. Det skulle ikke forbause meg om Valentino's system er av en type som ikke er spesielt følsom på kabler. Men det blir bare gjettinger.

Nå kan du ikke ha lest innlegget mitt, Vidar P, eller så forsto du det ikke.
I så fall beklager jeg selvfølgelig en eventuell upresis formulering.

Sitatet fra Greven vedrørende ufølsomhet for kabler var heller ikke formulert som et spørsmål, men som en påstand så det var ikke den jeg kommenterte. Jeg tror selvfølgelig også at det er anlegg som er mer eller mindre ufølsomme for forskjellige kabler.

Men, jeg er ikke enig i Grevens retoriske spørsmål som kom etterpå om at det derfor er noe galt med de anleggene som faktisk skiller. Derfor dekk-analogien med 2 dyre biler med helt forskjellige egenskaper.

O

omholt

Gjest
Butikken som lånte ut kablene angrer nok nå. De kan ha umulig vist hvem de lånte til. ;D

Har selv planer om å komme med offentlig kabel testing etter hvert. Da helst blindtester. Venter til bra nok anlegg er på plass. Jeg tenker at dersom det virkelig er forskjell på kabler, så bør et high-end anlegg der det meste sitter kunne skjelne det. Vi får se.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Kan aldri tenke meg Hifi-guiden angrer et utlån som ikke viser seg å bli fullklaff. DET er ikke første gangen skjer. Utlån av disse kablene til mange har jo nettopp ført til det mottsatte og salg av mer eller mindre komplette kabelsett. Dette er endel av utlånsgaemet!

B

Back_Door

Gjest
Mye tyder her på at forventninger påvirker opplevelsen, både negativt og positivt. Spørsmålet man uansett da sitter igjen med er, hvor reelle kan disse forskjeller være så lenge de virker å være så avhengig av psyken?

Et annet spørsmål: Hva gjør et anlegg mer eller mindre påvirkelig av kabelforskjeller?

Det største spørsmål for meg er dog: Hvordan kan det ha seg at forskjeller som er så små at mange dedikerte audiofile med prima anlegg og normal hørsel ikke klarer å oppdage dem, av andre blir oppfattet som betydelige og avgjørende? Er det ikke rart at vi er så til de grader forskjellig? Jeg forstår veldig godt at vi tolker forskjeller forskjellig. Jeg forstår derimot ikke at ikke vi alle hører de samme forskjeller. Dette med å bruke lengre tid for evaluering av en forskjell har jeg stor sans for. Det har jeg til fulle oppdaget nytten av selv. Poenget er dog at før det er noen vits i evaluering, må man først oppdage at det faktisk finnes noe å evaluere.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hallo Valentino og takk for sist.
Artig å se hvordan du gang på gang klarer å skape lange tråder med stort engasjement fra andre medlemmer her på HFS. Temperaturen er på vei oppover ser jeg og du sitter vel godt tilbakelent i stolen og smiler. Stå på. Kabler skaper tydeligvis følelser.
Har selv testet Oblivion og byttet alle mine gamle kabler med disse. Stort inngrep i Hifi budsjettet, men syntes helt klart det var verdt det. Hos meg var det ikke noe problem å høre forskjell og synes min musikkopplevelse her i heimen kom flere hakk nærmere konsertsalen/musikerne. Har prøvd å formidle mine opplevelsre et annet sted her på HFS. Har også lånt bort kabler til venner og hatt ”lyttebesøk” hvor disse også mener å få en positiv opplevelse ved bytte til Oblivion.
Dette spiller ingen rolle. Synes det er bra du tar deg tid til å høre på kablene og gir tilbakemeldinger. Kos deg med musikken og hører du ikke forskjell så kan jo kabelpengene gå til noe annet livsnytende ………
Til de som fortsatt leter etter noe som kan løfte hjemme lyden enda et hakk, ta deg tid til å låne Oblivion. Det skader ikke……….

Mvh
RBN

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Butikken som lånte ut kablene angrer nok nå. De kan ha umulig vist hvem de lånte til. ;D
Om ikke butikken visste det så visste produsenten det.

God morgen alle sammen! ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
God morgen!

Jeg kom til å tenke på noe av det essensielle som har kommet fram på denne tråden og mange andre tråder også. Jeg forutsetter og tror at det kan være slik at enkelte komponentkombinasjoner er mindre følsomme for kabler enn andre. Sannsynligvis vil enkelte anlegg da også synliggjøre mindre forskjeller på andre komponenter også (?) (dette er en slags undrende påstand). Sett i lys av disse påstander blir mange diskusjoner om påståtte eller manglende komponenter egentlig ganske meningsløse.

Jeg mener å forstå at dine auditive sanseapparater er velfungerende og jeg er sikker på at din innstilling til oppgaven er helseriøs. Selvfølgelig er det med stor respekt jeg registrerer at du ikke har opplevd forskjeller i ditt anlegg til tross for iherdige forsøk. For meg har skifte til Oblivion ht-kabler vært en ensidig positiv opplevelse som beskrevet med store ord i digge-tråden om Oblivion og jeg vet at RBN er veldig fornøyd med oppgradering av både strøm, signal og ht-kabler. Egentlig liker jeg litt at vi ikke finner de samme svarene for konformitet er ikke noe mål. Mange veier og mange løsninger gir det mest spennende mangfoldet.

PS
Et lite tips. Nå som du har tjent (=spart på butikkslang) 8500kr kan du jo kjøpe 3 kasser god rød så skal jeg gladelig bistå med videre kabelvurderinger i amaronefylla. Sanseapparatet er mer fintfølende under ruspåvirkning så kanskje vi finner dramatiske forskjeller da...... :)

God helg alle sammen, helgens greie blir hifimesse i Horten på lørdag, Singapore GP på søndag og div private sysler innimellom. Travelt blir'e

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.417
Trondmeg skrev:
BigSwifty skrev:

Kommentar til min utheving:
Med all respekt, er ikke diskusjonene mye av årsaken til at vi deltar på et åpent forum da.......

PS Valentino legger ikke ut denne testen for å være i fred! Er min påstand da

Diskusjon er flott og selvsagt er det derfor mange deltar her. Mitt poeng, muligens litt uklart uttrykt, var at hvis noen skriver at de har hørt noe i sitt anlegg, forbauser det meg at andre øyeblikkelig skriver innlegg av typen "nei, det er feil, det hørte du slettes ikke det!"

For meg blir det både respekt- og meningsløst. Prinsipielle diskusjoner derimot, er ofte svært nyttige. Hadde f.eks. stor glede av en tråd jeg startet på den gamle sentralen om hva som er viktigst for lyden i en platespiller; drivverk, arm eller pickup. Det avfødte en haug med innlegg og forandret mitt syn på vinylavspilling.

Selv har jeg størst glede av innleggene her som forteller om ting noen har prøvd og opplevd som positive i sine anlegg. Det har ført til mye morsom og lærerik prøving - og feiling - i min stue.

Litt OT dette kanskje, men min første melding var inspirert av det jeg opplevde som en interessant og seriøs test av Valentino.

K

KindOfBlue

Gjest
BigSwifty skrev:
Prinsipielle diskusjoner derimot, er ofte svært nyttige. Hadde f.eks. stor glede av en tråd jeg startet på den gamle sentralen om hva som er viktigst for lyden i en platespiller; drivverk, arm eller pickup.
Hastigheten? ;D

Helt enig med deg.

Jeg er åpen for kabelforskjeller, men vil gjerne ha dem bevist, spesielt om jeg skal legge et beløp som tilsvarer måneders sammenhengende lytting til ny musikk på bordet.

Hvor mange av dem som kjøper nye og dyrere kabler er det som bytter frem og tilbake mellom de nye og de gamle først, og sammenligner, før de kjøper nytt merke på alle strekk?

Har ikke hørt Valentinos anlegg, men forestiller meg at det er mer analytisk enn mitt, og jeg vet han hører godt, så det at hans kabler og Oblivion lyder like må tyde på at han er flink til å snekre kabler, det er jo ikke lakris han bruker, og mannen er ingeniør.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn