Ny Bladelius Phono under utvikling.

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.407
Torget vurderinger
7
Det har vært et nytt Phono-trinn under utvikling i et par år nå ifra Bladelius. To prototyper er allerede ute. En står hos en Britisk High-End platespiller produsent som referanse og den andre hos en vinyl entusiast tilknyttet distributøren.

Hvor langt har den kommet? Det blir batteridrift, fullbalansert og alle EQ kurver vil være på plass. Basisen er klar.

Det vi lurer på er hva ønsker dere High-End vinyl entusiaster av muligheter som innstillinger, tilkoblinger og evt. mulighet for optisk pickup (Bladelius har noen kredsforbedringer der) mm. Dette for å lage den så optimal som mulig for dere!

Bildet som vist er en av prototypene.
Heimdal.jpg

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
57.328
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
@MakkinTosken har vel noen synspunkter, han som har blitt bladéidioten🤭😂
Ja, den ser jo imponerende ut. :giggle:(y)

Men jeg er opptatt av andre egenskaper enn batterdrift og EQ kurver, det er for de finere blandt oss, ikke en rølp fra Råde. Om jeg får enkel betjening, overload margin over 21dB< ref 0,5mV og gain rundt 70dB er jeg fornøyd.

• Love
Reaksjoner: nat

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.407
Torget vurderinger
7
Ja, den ser jo imponerende ut. :giggle:(y)

Men jeg er opptatt av andre egenskaper enn batterdrift og EQ kurver, det er for de finere blandt oss, ikke en rølp fra Råde. Om jeg får enkel betjening, overload margin over 21dB< ref 0,5mV og gain rundt 70dB er jeg fornøyd.
Det er notert. Når et phonotrinn er konstuert riktig så skal alt være på plass. For mye headroom (overload margin) vil også gi mer støy. Så det blir garantert en riktig balanse på emnet (y)
Vil også takke for innspill. For det er det vi søker!

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
57.328
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
For mye headroom (overload margin) vil også gi mer støy.
Jepp, det er alltid en avveining, men for oss som er mer allergisk mot klikk og pops enn litt tomgangssus, som uansett druknes av rillestøy, er god ol essensielt. De beste trinnene på markedet har klart å balansere dette, tviler ikke på at Mr B løser det mesterlig. (y)

• Liker

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.407
Torget vurderinger
7
Jepp, det er alltid en avveining, men for oss som er mer allergisk mot klikk og pops enn litt tomgangssus, som uansett druknes av rillestøy, er god ol essensielt. De beste trinnene på markedet har klart å balansere dette, tviler ikke på at Mr B løser det mesterlig. (y)
Med dine spec så må det bli veldig høy utgangs spenning? Rundt 50V. Men jeg forstår at det er for å ha nok headroom!

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.694
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et ordentlig høypassfilter, 4. ordens eller brattere.
Enig med at 20+ dB overloadmargin er viktig.
Husk kapasitans- og resistansvalg på MM.

• Namaste

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.407
Torget vurderinger
7
Et ordentlig høypassfilter, 4. ordens eller brattere.
Enig med at 20+ dB overloadmargin er viktig.
Husk kapasitans- og resistansvalg på MM.
Takker for bra innspill👍 Må prøve å tilfredsstille alle best mulig!

Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.407
Torget vurderinger
7
Du må huske at overload er hovedsakelig et høyfrekvens resonansefenomen, før RIAA korreksjon. Et fenomen inngangstrinnet må håndtere uten å gå i metning. Etter korreksjonen har jo hf blitt dempet.
Jeg er med👍

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.057
Torget vurderinger
2
Balansekontroll , Og mono setting - siden mange forsterkere mangler dette. Og selvsagtbra Rumble/subsonic filter som Valentino påpekte

• Namaste

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.114
Torget vurderinger
2
Blir sikkert litt i dyreste laget for meg. Men om jeg hadde kunnet velge?
I tillegg til overnevnte.
3 separate innganger med volum justering
Mulighet til personlig valg av kurve

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.001
Torget vurderinger
28
På Luxman EQ-500 så er det mulighet for å justere gain for MM i tre trinn 36dB, 38dB og 40dB før stepup. Stepup er ikke poenget, men dette med å kunne justere gain opplever jeg at er et nyttig hjelpemiddel og at gir fine tweakemuligheter. Accuphase har en +10 dB for både MM og MC, det er for grovt i de fleste tilfeller

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
12.604
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
De viktige tingene har vel alle blitt nevnt, så jeg samstemmer bare med en robust overload margin, max gain på minst 70dB for MC og gjerne 46dB for MM. Det bør være mulig å velge 0 ekstra kapasitans og resistans bør i alle fall gå ned til 30 Ohm, gjerne lavere.

• Namaste

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.887
Torget vurderinger
35
Tre analoge innganger (både rca og xlr) pluss en for optiske pickuper hadde vært fint, og gjerne i et kabinett som ikke er dypere enn 40 cm. I tillegg gjerne styring via app, slik at man kan variere last og gain fra lytteposisjon, slik jeg kan med Mola Mola Lupe-riaa-trinnet mitt.

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
2.021
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er litt urettferdig da! Om jeg bestemmer meg for kjøpe, forventer jeg at den blir kalt Råde 😤
Hr. Bladelius er opptatt av norrøn mytelologi, og der er vel ikke Råde? :p
Heimdal er vokteren mellom Asgard og Midtgard.
Oden, Ask, Balder etc etc..

• Liker
Topp Bunn