Ny Bladelius Phono under utvikling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.773
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ikke mange som bruker optisk PU, så den kretsen mener jeg burde være tilleggsvalg type innstikkskort, for å holde startprisen nede. eller lenger ned.

Tre innganger som kan svitsjes mellom MM og MC ville jeg betalt for.

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.590
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Bare en sjalu flatlandsape, ikke noe og bry seg om😤
    Det er da ganske morsomt at man i Norges land har udviklet sjove kælenavne til os i nordens tyngdepunkt, ja netop, fladlandet i syd. Jeg må lige spørge konen om hun også syntes at jeg ligner en abe. (med eller uden briller). Når det er sagt, bygger jeg mit indspark, som i øvrigt var sat i parentes, på de erfaringer jeg har fra mit virke på radio-tv værksted, hvor vi var inde i en "stime" af Bladelius'er Integreret amp. (husker desværre ikke typen mere) og også danske Thule-Audio, der havde det til fælles bl.a. også med Arcam, at det var meget tæt print layout, høj varme udvikling med der af følgende "udkogte elektrolytter" og svedet print.
    For al retfærdigheds skyld må det siges at det er for en del år siden, efterhånden. Så min forhåbning om at alt er blevet bedre står ved magt.

ærbødigst

deres Flatlandsape.;)

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    Det er da ganske morsomt at man i Norges land har udviklet sjove kælenavne til os i nordens tyngdepunkt, ja netop, fladlandet i syd. Jeg må lige spørge konen om hun også syntes at jeg ligner en abe. (med eller uden briller). Når det er sagt, bygger jeg mit indspark, som i øvrigt var sat i parentes, på de erfaringer jeg har fra mit virke på radio-tv værksted, hvor vi var inde i en "stime" af Bladelius'er Integreret amp. (husker desværre ikke typen mere) og også danske Thule-Audio, der havde det til fælles bl.a. også med Arcam, at det var meget tæt print layout, høj varme udvikling med der af følgende "udkogte elektrolytter" og svedet print.
    For al retfærdigheds skyld må det siges at det er for en del år siden, efterhånden. Så min forhåbning om at alt er blevet bedre står ved magt.

ærbødigst

deres Flatlandsape.;)
    Holdt på med Bladelius i 25 år + og kjenner ikke igjen det du refererer til!
    Mulig det var S.A.T produktene? Men det var før min tid
    Thor som jeg har solgt riktig mange av ifra gen 1. aldri vært noen behov for recap….
    Så jeg legger ballen død.
    Mvh
    Morten

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    4
    I tillegg gjerne styring via app, slik at man kan variere last og gain fra lytteposisjon, slik jeg kan med Mola Mola Lupe-riaa-trinnet mitt.
    Jeg kan forstå det for deg som tester, men alt som trenger ne j¤"!!a app er diskvalifisert fra "vil-ha-listen" min. Jeg nyter min musikk på vinyl bl.a. for å slippe den slags distraksjoner.

møffe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Antall liker
    1.590
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Holdt på med Bladelius i 25 år + og kjenner ikke igjen det du refererer til!
    Mulig det var S.A.T produktene? Men det var før min tid
    Thor som jeg har solgt riktig mange av ifra gen 1. aldri vært noen behov for recap….
    Så jeg legger ballen død.
    Mvh
    Morten

Jeg ønsker de bedste forhåbninger til fremtidige produkter.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

ærbødigst

deres Flatlandsape.;)
    Jeg har tilbragt litt tid i Danmark, og der kunne jeg telle minutter før man ble titulert som fjellape, av de innfødte.. Så det ser ut som dette uttrykke, med litt modifikasjoner, har blitt sendt i retur. :)

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    Går det an å spørre på en pen måte hva prisen vil ligge på?
    Det er umulig å si nå. Hoveddelen av riaa delen er klar. Men det som står igjen er hva som ønskes av muligheter osv som er med å avgjøre prisen.

Når de endelige prototypene er laget og målt ut. Så kommer den mest tidskrevende. Som er å få det til å låte maksimalt. Neste blir kvalitetssikring og så skal det prøveproduksjon for å finne ut hvor lang tid det tar og gjøre evt rettelser mm.
    Så vet vi den nøyaktige prisen.

Den blir i high-end klassen. Men prisingen blir kostpris basert og ikke markedspris tilpasset som betyr. Hvor høyt kan vi klare å få kunden til å betale…Her. betaler man faktisk hva det koster!

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.635
    Torget vurderinger
    1
    Ønskeliste for en nær cost-no-oject phonoforsterker ? ikke det at jeg er i markedet til Bladelius eller har det ringeste anelse om hva kundene til Bladelius etterspør, men det kunne se ut som noe slikt:

Funksjoner:
    • Minimum to+to innganger, dvs to av hver XLR og RCA (siden den skal ha balansert inn, samtidig som mange platesnurrrer/tonearmer ikke har XLR som alternativ)
    • Alle innganger kan fritt veksle mellom MM & MC
    • Valgbar last MM: resistans 15k-150k ohm, f.eks 5 trinn logaritimisk fordelt + capasitans "0"-500 pF f.eks 4 trinn (faktisk minimums capasitans er det viktige)
    • Valgbar last MC: 10-1k ohm, f.eks. 10 trinn (5 pr dekade), logaritimisk fordelt
    • MM-forsterking 34-46 dB, i trinn på 3 dB (nominell spenning inn 2,5-10mV, for 0,5 V nominell spenning ut)
    • MC-forsterking 54-72 dB, i trinn på 3 dB (nominell spenning inn 0,125-1 mV, for 0,5 V nominell spenning ut)
    • Balansekontroll +/- 2 dB med høy oppløsning og presisjon (mht å maksimere virkningen av eliptisk/vertikalt filter)
    • Mono & Mute (både inngang og utgang)
    • Valgbart subsonisk filter, 4. ordens, justerbar -3dB frekvens 15-50 Hz (bl.a. med tanke på bruk med bassreflekshøyttalere slik at frekvensen kan tilpasses tuningen av HT, slik at lavfrekvent ikke brenner av unødig effekt under resonansfrekvensen til blafrende HT-membraner)
    • Valgbart eliptisk/vertikalt høypassfilter (motfase), gjerne 4. ordens, justerbar -3 dB frekvens 50-300 Hz, siden "alle" LPer er gravert i mono for frekvenser under ca 100-300 Hz, og vertikal modulasjon under disse frekvensene er støy, samtidig reduserer filteret kanalseparasjonen oppover i frekvens så derfor 4. ordens og justerbar.
    • Ett effektivt lavpass HF filter kan være nyttig for uerstattelige skiver som har sett sine beste dager.
    • VU-meter med høy oppløsning og valgbar funksjon: tradisjonell høyre & venstre, + horisontal (mono) & vertikal (motfase) modulasjon (jf vertikalt filter), + horisontal modulasjon (mono) & stereobalanse (slik at nåla står rett opp når kanalene er i perfekt balanse). Jf. også MoFi MasterPhono mht å bruke metrene til azimuth.
    Alle funksjoner med softwarekontroll, mulighet for å lagre profiler pr. inngang og for f.eks. 5 pickuper, kanskje også med fjernstyring via ethernett/wifi, app/nettleser og nettbrett eller PC.

Ytelse:
    • RIAA EQ innenfor +/- 0,05 dB, kanalmatching innenfor 0,01 dB
    • Signal-støyforhold MC bedre enn 75 dB uvektet ref 0,5 mV inn fra en generatorimpedans på 5 ohm, bedre enn 80 dB A-vektet
    • Signal-støyforhold MM bedre enn 85 dB uvektet ref 5 mV inn fra en generatorimpedans på 1k ohm (DC) og 500 mH, bedre enn 90 dB A-vektet
    • Forvrenging - under støygulvet 20-20k Hz og nomineltnivå +10 dB
    • CMRR på signal inn bedre enn -90 dB 20-20k Hz (siden den skal ha balansert signal inn)
    • Overstyringsmargin minimum 20 dB 20-20k Hz, og uansett slik at det er maksmimal signalspenning i utgangstrinnet som begrenser, fremfor interne forsterkertrinn.
    • Utenom CMRR bør ytelsen være upåvirket av RCA eller XLR inn eller ut
    mvh
    KJ

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.429
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ønskeliste for en nær cost-no-oject phonoforsterker ? ikke det at jeg er i markedet til Bladelius eller har det ringetse aneles om hva kundene til Bladelius etterspør, men det kunne se ut som noe slikt:

Funksjoner:
    • Minimum to+to innganger, dvs to av hver XLR og RCA (siden den skal ha balansert inn, samtidig som mange platesnurrrer/tonearmer ikke har XLR som alternativ)
    • Alle innganger kan fritt veklse mellom MM & MC
    • Valgbar last MM: resistans 15k-150k ohm, f.eks 5 trinn logaritimisk fordelt + capasitans "0"-500 pF f.eks 4 trinn (faktisk minimums capasitans er det vitkige)
    • Valgbar last MC: 10-1k ohm, f.eks. 10 trinn (5 pr dekade), logaritimisk fordelt
    • MM-forsterking 34-46 dB, i trinn på 3 dB (nominell spenning inn 2,5-10mV, for 0,5 V nominell spenning ut)
    • MC-forsterking 54-72 dB, i trinn på 3 dB (nominell spenning inn 0,125-1 mV, for 0,5 V nominell spenning ut)
    • Balansekontroll +/- 2 dB med høy oppløsning og presisjon (mht å maksimere virkningen av eliptisk/vertikalt filter)
    • Mono & Mute (både inngang og utgang)
    • Valgbart subsonisk filter, 4-ordens, justerbar -3dB frekvens 15-50 Hz (bl.a. med tanke på bruk med bassreflekshøyttalere slik at frekvensen kan tilpasses tuningen av HT, slik at lavfrekvent ikke brenner av unødig effekt under resonansfrekvensen til blafrende HT-membraner)
    • Valgbart eliptisk/vertikalt filter (motfase), gjerne 4 ordens, justerbar -3 dB frekvens 50-300 Hz, siden "alle" LPer er gravert i mono for frekvenser under ca 100-300 Hz, og vertikal modulasjon under disse frekvensene er støy, samtidig reduserer det kanalseparasjonen oppover i frekvens (derfor 4. ordens og justerbar)
    • Ett effektivt lavpass HF filter kan være nyttig for uerstattelige skiver som har sett sine beste dager.
    • VU-meter med høy oppløsning og valgbar funksjon: tradisjonell høyre & venstre, + horisontal (mono) & vertikal (motfase) modulasjon (jf vertikalt filter), + horisontal modulasjon (mono) & stereobalanse (slik at nåla står rett opp når kanalene er i perfekt balanse). Jf. også MoFi MasterPhono mht å bruke metrene til azimuth.
    Alle funksjoner med softwarekontroll, mulighet for å lagre profiler pr. inngang og for f.eks. 5 pickuper, kanskje også med fjernstyring via ethernett/wifi, app/nettleser og nettbrett eller PC.

Ytelse:
    • RIAA EQ innenfor +/- 0,05 dB, kanalmatching innenfor 0,01 dB
    • Signal-støyforhold MC bedre enn 75 dB uvektet ref 0,5 mV inn fra en generatorimpedans på 5 ohm, bedre enn 80 dB A-vektet
    • Signal-støyforhold MM bedre enn 85 dB uvektet ref 5 mV inn fra en generatorimpedans på 1k ohm (DC) og 500 mH, bedre enn 90 dB A-vektet
    • Forvrenging - under støygulvet 20-20k Hz og nomineltnivå +10 dB
    • CMRR på signal inn bedre enn 90 dB 20-20k Hz (siden den skal ha balansert signal inn)
    • Overstyringsmargin minimum 20 dB 20-20k Hz, og uansett slik at det er maksmimal signalspenning i utgangstrinnet som begrenser, fremfor interne forsterkertrinn.
    • Utenom CMRR bør ytelsen være upåvirket av RCA eller XLR inn eller ut
    mvh
    KJ
    Der nærmer vi oss drømmephonotrinnet mitt.❤

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.263
    Er det egentlig mange high-end lyttere som i det hele tatt bruker MM? Potensielt mange "dårlige" kontaktpunkter kan unngåes med fast gain og ikke noe dill i front at første gaintrinn.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.429
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Er det egentlig mange high-end lyttere som i det hele tatt bruker MM? Potensielt mange "dårlige" kontaktpunkter kan unngåes med fast gain og ikke noe dill i front at første gaintrinn.
    Om den skal lykkes kommersielt må man nok tilby gain valg ja. Vinylhuer elsker å tweake og teste. Dessuten, selv om man kun går for Mc må man ha gainvalg, da det er et spenn i signalnivå på minst 12dB på ulike PUer, om vi er konservative. Velger man 72dB gain feks spiser man fort opp overload og headroom med hi output puer og tar man høyde for dette og øker takøyde, svir det om man kjører low output PUer, da støyen langt vil overgå evt issuer man får med kontaktpunkter.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.635
    Torget vurderinger
    1
    + noen vil også ønske å bruke ekstern stepuptrafo til MC, og da trengs det en god MM inngang med justeringsmuligheter.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.317
    Sted
    Oslo
    En god del mm er absolutt kvalifiserte pu's, noen liker også å ha flere, og å slite på en "rimelig" mm istedet for en dyr mc er det en del som liker.
    Selv bruker jeg en "grei" mc, en orto 2m black og en orto 2m mono.
    Et High-End trinn bør absolutt ha flere innganger og valg mellom mc og mm
    Optisk inngang, vel vel...det er iallefall nå litt nisje

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    Det jobbes med fronten på phono trinnet.
    Hva ønskr dere skal synes på fronten og hva synes dere ser fint ut? Kom gjerne med forslag med f.eks bilder av phono trinn dere synes ser bra ut?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    1
    MakkinTosken skrev: Bare noterer meg at ingen av dere to sopper kan skrive mytologi riktig. :cool:

Det var nok ikke så slemt ment. Tosken er kompromissløs ;)
    Å ha rett er en fryktelig ubehagelig egenskap!

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ønsker de bedste forhåbninger til fremtidige produkter.
    Hei møffe. Jeg måtte forske litt i dette.

De 50 første S.A.T Amplifix som ble produsert hadde det problemet. Dem ble det solgt riktig mange av i DK. Ifra 51. Så var problemet fikset med nytt kretskort-layout og ikke mer varmeproblem.

Dette var lenge før min tid. Så jeg hadde ingen egne erfaringer med det problemet. For ifra år 2000 hvor jeg startet med bladelius. Så har det vært minimalt med feil. Aldri jobbet med et fabrikat med så lite elektriske feil!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.716
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det jobbes med fronten på phono trinnet.
    Hva ønskr dere skal synes på fronten og hva synes dere ser fint ut? Kom gjerne med forslag med f.eks bilder av phono trinn dere synes ser bra ut?
    Jeg tenker som så at et highend phonotrinn med fiklemuligheter bør ha alle fikleriene på fronten. Luxman EQ-500 var forbilledlig lettfattelig i så måte.
    1767962383893.png

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.115
    Torget vurderinger
    2
    Synes egentlig Embla-en er fin på fronten, jeg . men er vel ikke mange fler enn meg som forsatt har denne :) . Luxman er veldig fin og man slipper benytte fjernkontroll . Ellers sikler jeg litt på Gold note Ph1000 . Den har mulighet for betjening fra knapp på front , eller fjernkontroll

• Liker
    Reaksjoner: nat

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    Synes egentlig Embla-en er fin på fronten, jeg . men er vel ikke mange fler enn meg som forsatt har denne :) . Luxman er veldig fin og man slipper benytte fjernkontroll . Ellers sikler jeg litt på Gold note Ph1000 . Den har mulighet for betjening fra knapp på front , eller fjernkontroll
    Selve kabinettet blir nok i samme stilen som Embla, Ask osv... (kan selvfølgelig forandres) Det var mer hvordan selve fronten/betjeningen skal være. Display er egentlig ikke ønsket grunnet støy osv. Men ikke umulig.
    Alt blir relestyrt for å sikre kortest mulig signalvei og kvalitet. Mekaniske brytere osv. forlenger signalveien og kan degradere lyden.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.061
    Torget vurderinger
    2
    Hei møffe. Jeg måtte forske litt i dette.

De 50 første S.A.T Amplifix som ble produsert hadde det problemet. Dem ble det solgt riktig mange av i DK. Ifra 51. Så var problemet fikset med nytt kretskort-layout og ikke mer varmeproblem.

Dette var lenge før min tid. Så jeg hadde ingen egne erfaringer med det problemet. For ifra år 2000 hvor jeg startet med bladelius. Så har det vært minimalt med feil. Aldri jobbet med et fabrikat med så lite elektriske feil!
    min SAT amplifix er fortsatt i daglig drift,, nå står den hos min far.. den går 2-3 timer hver dag

• Namaste

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.635
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Samstemmer entusiastisk med Valentino ang. EQ-500 og innstillingene på fronten der.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    min SAT amplifix er fosrtatt i daglig drift,, nå står den hos min far.. den går og går
    Tviler ikke. Ikke mye feil med dem. Da har nok den et serienummer over 50(y) Den feilen ifra første produksjonsserie ble raskt fikset opp i!

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.374
    Sted
    Sunndalsøra
    Synes Accuphase C-57 har en fantistisk design/finish. Har også balansert input/output. Har MC/MM ,gain, filter(subsonic), load knapper på fronten. Også valg mellom 4 pickups/tonearmer. Men vil sikkert koste mellom 150k-200k. Man bør få en markant forbedring i forhold til den man allerede har. Men er fortsatt bedre enn streaming. Ellers så må man nevne at the en dual konstruksjon.
    Trenger ikke noen fjernkontrol.

Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.435
    Torget vurderinger
    7
    Et forslag.

Hva med LED skala i fronten med en separat velger knapp på hver funksjon ved sine av hverandre. Det vil være en mikroprosessor som husker settingen på hver av de 3 (4) inngangene. Som er et must, når man skal bruke opp til 3 (4) forskjellige pickuper.

Den 4 inngangen vil bli for optisk pickup som tilvalg for dem som behøver det (innstikk-kort)

Det vil selvfølgelig være et batteri kapasitet indikator som vil være godt synlig. Så kan man velge. Hybrid, nettstrøm eller kun batteridrift hvor den blir 100% koblet bort ifra strømnettet.
    Hvordan dette lages med tanke på betjening og kabinettet osv. Vil ha en del å si for prisen.
    Kabinett er og blir den dyreste enkeltkomponenten.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    35.394
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Om plass finnes? Dette med optisk inngang krever vel noen komponenter for og rettferdiggjøre en optisk Pu? Nå har jeg kun sett/hørt DS Audio og deres equalizer skal sies. Morro med enda en grom svenske riaa😊👍

• Love
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn