Ny 800 d-serie fra Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Selvfølgelig ;) med de ulemper af anden art det medfører "Pros and cons".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.685
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er i salgsavdelingen ingeniørenes kompromisser forsvinner. ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    ;D Ja de skal nok sørge for at kun Pros kommer ud til evt. købere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Den nye ”Diamond”-generation af 800-serien løfter nu kvalitetsniveauet til nye højder. Alle modeller har nu diskant med membran af ren diamant, og den nye finish i højglans sort pianolak er med til at gøre disse højttalere til en unik oplevelse i dagens hi-fi univers.

    Synlige og hørbare opgraderinger
    I forhold til den tidligere 800-serie er Diamond-modellerne forbedret på en række punkter. For eksempel er magnetsystemerne kraftigt opgraderet i diskant- og basenheder, de kostbare Mundorf-kapacitorer i delefiltrene kombinerer nu sølv, guld og olie for endnu renere lyd, og de helt nyudviklede terminaler er baseret på OFC-kobber, som giver endnu bedre signaltransmission end de tidligere udgaver i ren messing."

    Kilde med danske priser (pr. høyttaler!): http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2287&zoneid=1
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Og der er kommet " lavtabs delefilter " i . Sansynligvis så bedre spoler. Nu mangler de så at gøre noget ved den mellemtone. En anmelder jeg kender siger det er det dårligste ved den højttaler. Han beskriver lyden ved at forme hænderne som en tragt og tale igennem.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Siger du ! Den mellemtone har du set målinger på den ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Jeg har sett de målingene jeg selv har gjort.

    De er ganske rene og pene opp til 4k. Over 4k er de rene nok til at de kan korrigeres. Jeg har delt dem ved 6k med svært godt resultat.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hvad med det usædvanlige voldsomme peak ved 8 khz tror jeg det var.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke funnet noe slikt, og heller ikke noe fra andre som bekrefter at det skulle være noe slikt på elementet. Elementet har små variasjoner over 4-5kHz som likner de man finner på vevde membraner med relativt lav dempning. For høy dempning på slike membraner pleier å gi stygg oppførsel i tidsdomenet.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ok ??? jeg har set nogle meget stygge målinger på det danske forum. Duelund eksperimenterede med den kantløse membran længe før B&W kom med deres. Han ville gerne undgå enhver form for turbolens hvor lyden forlader membranen. Imidlertid opdagede han andre problemer som den manglende bevægelighed medførte så det blev kasseret. Vi skulle ellers haft det som mellemtone i vores klubhøjttaler. Tror det er 15 år siden.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    FST har bevegelse i kanten, dvs den fjedrer miniskult.
    Muligens B&W sin metode da løste noe av det Duelund tenkte på?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Diy Duke skrev:
    Ok ??? jeg har set nogle meget stygge målinger på det danske forum. Duelund eksperimenterede med den kantløse membran længe før B&W kom med deres. Han ville gerne undgå enhver form for turbolens hvor lyden forlader membranen. Imidlertid opdagede han andre problemer som den manglende bevægelighed medførte så det blev kasseret. Vi skulle ellers haft det som mellemtone i vores klubhøjttaler. Tror det er 15 år siden.
    Den nye mellomtonen til Naim, den kunne vært noget for jer?
    Så vidt jeg vet, så er det FAL (eller man har problemer nå med to resonanser på disse, det jobbes med saken) og så har man Naim og så Manger. Naim sin er potte kantløs!!!! Den skulle B&W hatt i sin høyttaler kanskje? ::) ;)

    mvh
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg og mange andre opfatter B& W;s mellemtone som kantløs.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Diy Duke skrev:
    Og der er kommet " lavtabs delefilter " i . Sansynligvis så bedre spoler. Nu mangler de så at gøre noget ved den mellemtone. En anmelder jeg kender siger det er det dårligste ved den højttaler. Han beskriver lyden ved at forme hænderne som en tragt og tale igennem.
    Så alle andre som skryter disse høyttalerne opp i skyene, blant annet den gode sammenhengen, sømløsheten, mellom elementene er på bærtur altså? Finnes det noe positivt å si om B&W?

    Mvh
    Geir
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Diy Duke skrev:
    Jeg og mange andre opfatter B& W;s mellemtone som kantløs.
    Den har ett underhung system... iform av en skumring... så nja, den er kantløs, joda. ;D

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Geir_O skrev:
    Diy Duke skrev:
    Og der er kommet " lavtabs delefilter " i . Sansynligvis så bedre spoler. Nu mangler de så at gøre noget ved den mellemtone. En anmelder jeg kender siger det er det dårligste ved den højttaler. Han beskriver lyden ved at forme hænderne som en tragt og tale igennem.
    Så alle andre som skryter disse høyttalerne opp i skyene, blant annet den gode sammenhengen, sømløsheten, mellom elementene er på bærtur altså? Finnes det noe positivt å si om B&W?

    Mvh
    Geir
    De trenger kraft... når de ikke får det, merkes det vel først i overgang bass/mellomtonen... cup that...
    Meget mulig det da kan oppfattes som "honk".

    Jeg kan huske en generasjon 4 801 par som sang så det ljoma helt nøytralt koblet til Classe utstyr engang.
    Det var ikke ett atom med honk. Det var nydelig! Og høyt!!!
    De spillte MJ tror jeg det var. Black or White var det. Har aldri hørt den sangen spillt så bra hverken før eller siden igjen.
    Bassen i den sangen ligger rett i superområdet til 801's 15 tommer...
    Det var såfett, dere aner ikke!!!!!! 8)

    mvh
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Geir_O skrev:
    Diy Duke skrev:
    Og der er kommet " lavtabs delefilter " i . Sansynligvis så bedre spoler. Nu mangler de så at gøre noget ved den mellemtone. En anmelder jeg kender siger det er det dårligste ved den højttaler. Han beskriver lyden ved at forme hænderne som en tragt og tale igennem.
    Så alle andre som skryter disse høyttalerne opp i skyene, blant annet den gode sammenhengen, sømløsheten, mellom elementene er på bærtur altså? Finnes det noe positivt å si om B&W?

    Mvh
    Geir
    Alt er jo relativt. De er bedre end meget andet.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Imperial skrev:
    Geir_O skrev:
    Diy Duke skrev:
    Og der er kommet " lavtabs delefilter " i . Sansynligvis så bedre spoler. Nu mangler de så at gøre noget ved den mellemtone. En anmelder jeg kender siger det er det dårligste ved den højttaler. Han beskriver lyden ved at forme hænderne som en tragt og tale igennem.
    Så alle andre som skryter disse høyttalerne opp i skyene, blant annet den gode sammenhengen, sømløsheten, mellom elementene er på bærtur altså? Finnes det noe positivt å si om B&W?

    Mvh
    Geir
    De trenger kraft... når de ikke får det, merkes det vel først i overgang bass/mellomtonen... cup that...

    mvh
    Vidar mener ikke de har behov for kraft. ;D Jeg ved at enheden har en problem med udsving og derfor har B&W valgt at dele relativt højt. Jeg ved godt det er petitesser vi her taler om. Men i perfektionens tjeneste er der lang vej endnu.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Hm... jeg er av EN oppfattning:
    Forsterker skal være så kraftig som man kan få fingra fatt i.
    Uansett høyttaler.
    Headroom er undervurdert mener jeg!
    Det skjer noe med høyttalere som får hulk døtta inn i spolen!
    Har jeg alltid ment, og det tror jeg ikke jeg endrer!!!!!

    :p

    Selvsagt, noen høyttalere, der går filterets komponenter simpeltent i mettning og kneler for å si det på den måten...
    det er en annen ting. Men, nå alt er laget "balansert" da er det noe eget ved å lytte på ett slikt oppsett, hvor forsterkeren rett og
    slett er en uttømmelig og kontrollert og sublim og lynrask kraftkilde, musikken lider ikke skade, for å si det slik.


    mvh
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Aner ikke hvad hulk døtta ind i spolen betyder men jeg tror vi er 100 % enige. Duelund kunne heller ikke få nok effekt.

    Går ud fra det er den grønne du hentyder til ? ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Den Grønne ja!

    Det er en herremann i USA som Har Legacy Whisper, med 6-amping...
    Dvs 6 stereoforsterkere som danner 3 monoblokker pr kanal, 12 chassis?
    Noe sånt. Ampene kan smelte høyttaleren til damp der den står...
    Men, det sies, dette annlegget er ett av de få som fikk T_A_S personligheten som hørte det
    til å gråte... sort of speak...
    Han har ikke kommet seg enda, sist jeg hørte om dette...
    Det kaller jeg ... headroom and then some!
    Han sa:

    "I came home, put on my own system and the notes made it 2 inches out of my speakers, then fell flat down on the floor...
    I had heard dynamics, but not in my own system, I was forever scarred...to my very soul"
    Noe sånt skrev han. Det kan tenkes det var sjelsettende! ;D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Link, Imperial?

    Hørtes ut som en sjelsettende opplevelse!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Tja...
    Det er Frank Alstine amper iallefall.
    Kanskje det var på hans forum på audiocircle jeg leste det.... ;) Eller ett annet sted. Husker ikke nå.
    Men jeg tror det var Alstine selv som sa det som svar på ett spørsmål engang.
    Har ikke noen bookmark på det akkurat nå.

    varte halle, så skal jeg lete litt....

    Nei. Men det er Alstine amper, og det var det jeg husker idag, nå.

    Tror de ble brokoblet med Franks fasevender boks slik at de blir til halvfase amper, så de drev hver sin halvdel?

    Uhm... her var det:
    http://www.audiocircle.com/index.php?topic=73991.msg698859#msg698859
    Ok. Det er for medlemmer ja...
    "I recall an article in Stereophile a while back. The editor had visited one of my clients who was running a set of Legacy Whisper speakers triamped with three Insight 500 power amps each bridged mono per channel. That is over 6000 watts of real power driving one pair of speakers.
    The editor mentioned that when he went home to try his own system again, it sounded as if the notes were coming out and then falling face down on the floor in front of the speakers.
    Regards,
    Frank Van Alstine"

    Ok... jeg smørte visst litt tykt på :-[. Og det var Stereophile sin editor altså Scull...Eller Atkinson?

    Den historien ble bedre og bedre vøtt.... Oj...

    Men saken er jo den at når sjefen sjøl i ett blad som da Stereophile kommer hjem i stua og setter på referanseannlegget sitt
    og skjønner at det er det han egentlig har, kontra ett annlegg med headroom så det griner... er en matt kopi, da... tar jeg det
    som ett hint på at jeg muligens ikke er helt på jordet i mine meninger.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Headroom skader vel aldri. Her kjøres det med intet mindre enn 14 forsterkere med til sammen 4.1 kW på 2 høyttalere. Aktiv deling. Ingen av demoene jeg fikk på high-end messen i Las Vegas 2009 var nådde helt opp når det kom til bass og dynamikk. Noen av systemene rundet 7 siffer prismessig, og da bør det i grunn være kompromissløst skulle en tro. Men nei.

    Litt skuffet over at lakk og terminaler er en av de største forandringene på 800-serien. Nå er jo slettes ikke de "gamle" toppmodellene i 800-serien på noen som helst måte dårlige, men det hadde vel ikke skadet om B&W hadde vært litt mer vågale når det kom til produktutvikling. Gudene skal vite at de har ressursene til det. Men det har vel noe med kostnader å gjøre uansett.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.119
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder den nyeste generasjonen, blir det mye fjas i denne tråden syns jeg. Utfra noen bilder, pressemeldinger og vage minner av en uttalelse eller måling som noen visstnok har gjort en gang så er enkelte istand til å "vite" kvalitetene til B&Ws nye flaggskipserie... forstå det den som kan.

    Jeg har hørt 800D/McIntosh på hjemmebesøk ved flere anledninger uten å få trang til å "slakte" (tvert imot)

    Jeg har hørt og lest mye dritt om a) Trondheim Hifi Klubb b) B&W c) Classe og har personlig hatt negative enkeltopplevelser med både a, b, og c ved ulike anledninger

    MEN: på messa i Trondheim 2008 spilte klubben på 802D/Classè med toe-in så aksen krysset foran lytteposisjon, og det var en av de bestspillende oppsettene på messa, homogen og flott lyd fra 20 tallet og hele veien opp, med en glimrende romopplevelse hvor høyttalerne bare forsvant.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Beste opplevelsen har jeg hatt med B&W var 801D på Classè monoblokker. Da stod de midt i lokalet, mange meter fra evn. vegger i en likesidet trekant med relativt kort lytteavstand. På de innspillingene som ble benyttet for anledningen (typisk B&W demo-mat; rolig pop/gitarmusikk med mye vokal), låt det svært bra. Mye rom, luft med masse detaljer. Om noe var kanskje mellomtonen litt i overkant "larger than life".

    Det jeg savner litt i B&W er sprut, punch og dynamikk. De blir slik jeg oppfatter de ganske snille i spillestilen, kanskje spesielt med Classè. Et veldig behagelig lydbilde med en fin rund bass, som selvfølgelig låter stort og flott på musikk som Kari Bremnes, men spesielt rocka virker ikke noen B&W høyttalere. Jeg har selv hatt B&W tidligere (600-serie), og samme (kan man si engelske?) spillestilen virker å gå igjen. Men da er vi vel kanskje inne på det som heter preferanser. :)
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Hørte noen 801 en gang i tiden med noen eldre beist av noen
    Mark levinson blokker, fytti bobla og det spilte. Skremmende.

    Lignet på disse:

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor får ikke Revel Ultima Salon 2 mer oppmerksomhet? Nå sier ikke en frekvensrespons alt og noen synes kanskje Revel låter for korrekt, men tror nok at markedsførings betyr mye ja. Har forstått at Revel skal snart få innebygget romkorreksjon av det seriøse slaget. Mer nytenkning der i gården?



    Kilde: http://stereophile.com/floorloudspeakers/608revel/index5.html
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Hvis bare man viste i hvilken afstand der blev målt. Prøv at måle på en enhed ganske tæt på så får man et chok. Kun sådanne nærfelts målinger fortæller om opbrydninger i membranen. Vannfaldsplottet er selvfølgelig også noget retningvisende.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Nåja, Skulle det være slik at 801D er gått ut av sortemanget, så er det kanskje på tide å kalle tilbake
    Laurence Dickie igjen, og be han igjen skape ett kunstverk.
    Her er'n med Vivid Audio Giya G2. (Smurf's up for the summer....)

    Så vidt jeg skjønner blir denne speck'sa rett rundt 801D sine tall, frekvensmessig og slik.

    Jeg håper fremdeles at B&W prøver seg på Field coil.
    801 er fremdeles den høyttaleren fra firmaet jeg liker best.
    Jeg liker ikke tanken, på at den (kanskje) er borte, basselsker som jeg er...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Snickers-is skrev:
    Man får ikke mer informasjon om oppbrytninger bare ved å måle nærmere.
    Du har selvfølgelig ret sorry jeg vrøvlede. Mener blot at peaks bedst ses ved nærfæltsmåling. Så tæt på som muligt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    Nåja, Skulle det være slik at 801D er gått ut av sortemanget, så er det kanskje på tide å kalle tilbake
    Laurence Dickie igjen, og be han igjen skape ett kunstverk.
    Her er'n med Vivid Audio Giya G2. (Smurf's up for the summer....)
    Så vidt jeg skjønner blir denne speck'sa rett rundt 801D sine tall, frekvensmessig og slik.

    Jeg håper fremdeles at B&W prøver seg på Field coil.
    801 er fremdeles den høyttaleren fra firmaet jeg liker best.
    Jeg liker ikke tanken, på at den (kanskje) er borte, basselsker som jeg er...
    Etter det jeg har lest er det ingen av B&W sine høyttalere som oppfører seg stempelaktig (er det riktig ord?) og uten oppbrytning i deres passband. Bortsett fra fra Nautilus. Som er nettop Laurence Dickie sin "baby".
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Ja...
    Det å designe en høyttaler er en lidenskap og man bør huske at B&W sin 800 serie ble opprinnelig designet for å
    spille i studio,dvs på høyt lydtrykk, konstant over lengre perioder.
    Så det gir STORE restriksoner på hva man kan drive dem med.
    Dette må man være klar over og ta høyde for.

    Audiofile velger som oftest en for stor høyttaler, og gir denne for lite effekt...
    Dette gir penger i kassa til room tunes firma, og det er jo ikke å forrakte, og
    tact og Lyngdorf har vel gjordt sin suksess nettopp grunnet dette...

    Min første post var vel 13 år siden nå, tror jeg, på ett norsk lydforum.
    Og om noen har lest tweakMans og nå da Imperials poster så har de sikkert merket seg
    at jeg firer EI på påstanden at om man tar en gigantamp og fyrer oppunder ett bra par med 2veis på
    fine stativer og matcher med gjerne 3-4 bra subs... det er FRYKTELIG vanskelig å matche dette
    med store gulvstående !!!!!
    Biamping, triamping med normal størrelse amper er også noe jeg har trua på.
    Putt en amp pr par med terminaler på høyttaleren!
    Så får de mindre frekvensområde å jobbe med, og da låter det bedre!
    Er det 3 par med terminaler bakpå, ja så kjør 6 monoblokker eller 3 stk stereoamper!
    Hvorfor ikke, mener jeg.

    Er ikke så mange som gjør dette... og det kan være de som ikke gjør det er såre fornøyd.
    Filter er tapsprosjekt... det går tapt watt... man må kompansere...
    Men samtidig er det utrolig viktig å velge en høyttaler som klarer å nyttegjøre seg av effekten.
    Det er ikke vits å kjøpe en dyr stor høyttaler, som er dritsulten på strøm, for å da spille lav jazz.
    det er bortkasta altså!!!! Slikt irriterer meg grenseløst!!! ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Man skrev:
    Imperial skrev:

    Nåja, Skulle det være slik at 801D er gått ut av sortemanget, så er det kanskje på tide å kalle tilbake
    Laurence Dickie igjen, og be han igjen skape ett kunstverk.
    Her er'n med Vivid Audio Giya G2. (Smurf's up for the summer....)
    Så vidt jeg skjønner blir denne speck'sa rett rundt 801D sine tall, frekvensmessig og slik.

    Jeg håper fremdeles at B&W prøver seg på Field coil.
    801 er fremdeles den høyttaleren fra firmaet jeg liker best.
    Jeg liker ikke tanken, på at den (kanskje) er borte, basselsker som jeg er...
    Etter det jeg har lest er det ingen av B&W sine høyttalere som oppfører seg stempelaktig (er det riktig ord?) og uten oppbrytning i deres passband. Bortsett fra fra Nautilus. Som er nettop Laurence Dickie sin "baby".
    Og det er rart...
    2010 tror jeg kommer til å handle om nettopp Laurence Dickie. G1 var for stor, få kunne teste den. G2 er smack dab!
    Den nye Giya G2 kommer til å gjøre rent bord, alle magasin, alle tester... RENT BORD!
    OG B&W valgte bort 801D akkurat i år. Det skulle de IKKE gjordt!!!
    Vent å se, de kommer til å måtte lage den igjen! Det tror jeg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn