Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    En av de bedre kommentarene som falt i NRK-programmet var "Vi starter ikke produksjonen fra dette bassenget før prisen er på X. Dette vil med andre ord si at de regulerer tilbudet etter etterspørselen slik at prisene presses opp. Så kan vi alle som betaler regningen diskutere om det er slik de frie markedskreftene skal få råde? Det er ikke slik at jeg kan velge om om jeg skal varme opp huset eller ikke. I disse tider der man krever at dieselbiler skal bli forbudt så burde man i rettferdighetens navn også kikke på skadene som vedfyring skaper.

    En anne sak er at så lenge Stat, Fylke og Kommune sitter på aksjene og krever utbytte så ligger vi dårlig an vi som bor i kommuner der man har slike inntekter. Blir utbyttet redusert til kommunen så må dette hentes inn på andre områder. Kommunale avgifter er et slikt sted, og her finnes det igjen et utall av muligheter for å regulere grunnlaget slik at man stadig kan øke disse. Passerte akkurat 22.000 i kommunale avgifter på siste regning og enda har ikke denne nådd maksimalgrensen.

    Kraftdiskusjonen i det politiske miljø er noe av det mest patetiske man kan sette seg ned å lytte til. Her sitter hele gjengen som små unger som er blitt grepet med handa nede i gotterikrukken for ørtenede gang uten lov og finner på alskens tåpelige undskyldninger.

    Fin var også reportasjen fra Kraftprodusentenes årsmøte der diskusjonen rundt nye kraftledninger til Europa var hovedtema. Må si at jeg setter stor pris på ansvarligheten til disse siden de satser så sterkt på å sikre at Norge har god kapasitet for å importere kraft ved behov. Man må sitte i det politiske miljø for å gå på den der. Her skal man bare gjøre lommeboken klar for kraftprisen kommer kun til å gå en vei og det er ikke til forbrukerens fordel. Markedsliberalisme har aldri fungert i et marked der produktet er av en slik art at forbrukeren ikke kan velge om ham skal kjøpe eller ikke.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Norsk kraftforsyning er ikke på Enron-nivå når det gjelder manipulasjon, men vi er på vei dit.

    Det synes som om det er vanskelig for mange å forstå den egentlige eierstrukturen når det gjelder kraftressursene, og hvilke krefter som arbeider for å blokkere både hjemfallrett og statlig overeierskap.
    Reiten fikk lov å overkjøre norsk presedens så det sang etter i så måte, og fordi det er så mange kryssende interesser (tverrpolitiske sådanne), så har utviklingen gått sin gang. Sannheten er at man har snik-EUfisert landet vha kraftpolitikken, på norske forbrukeres bekostning, og norsk selvråderett er parkert for å kjøpe seg plass i EU.

    Det smått ironiske er at Reiten, til tross for sitt Sp-medlemskap, hele tiden har vært aktiv EU-tilhenger, og har vært aktiv tilrettelegger for et samarbeid med EU som har vært på tvers av folkemeningen.
    Her et lite bilde på hvordan vi retter oss etter Europa, fra 2002 - merk at alt ble tilgitt straks vi gjorde som ønsket:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/2134674.stm

    Et stykke ned i artikkelen:

    Critics in Norway see what has happened as an attempt by the EU to gain control over Norway's gas market.

    Det kan du ta deg faen på, og ikke bare gassmarkedet, men også elektrisitetsmarkedet. Og det har de klart, etter seneste EØS-tilnærming, der Det indre markedets energiregulativ er blitt gjort til norsk lov.

    For rik underholdning - Enron dokumentaren på nett:
    http://topdocumentaryfilms.com/enron-the-smartest-guys-in-the-room/

    Verdt å huske at det var Enron som ga støtet til energiliberalisering, og at man i land utenfor USA ble misunnelige på det kraftmarkedet som Enron skapte, og fikk lyst til å leke på tilsvarende vis.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fikk noen mailer etter at jeg forandret.

    <Siste dagers hovedoppslag i VG gir inntrykk av at det er enorme summer å spare på å bytte strømleverandør. VG brukte onsdag en familie fra Oppegård som sannhetsvitne «som sparer 9400 kr ved å bytte fra Hafslund».

    En enkel kvalitetssjekk hadde vist at den riktige besparelsen så langt i år er 60 kroner! Det blir det garantert ingen sydentur av.>


    http://hafslund.no/privat/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=2913&ad=infobrev_garantikunde

    I mailen står det;
    Prisendringen som skapte store overskrifter i VG tirsdag 8/11, gjelder kun et begrenset antall av våre kunder. Du som har Garantipris er ikke berørt.

    VG har i tillegg innrømmet grove faktafeil. Du kan lese VGs egen rettelse og mer om saken her.
    Garantipris følger markedet
    Denne strømavtalen følger svingningene i markedet. Garantien innebærer at gjennomsnittlig årspris er minst like god som gjennomsnittet for de ti største strømleverandørene i vårt område.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Betaler strømregning hver måned nå.

    Siste regning som dukket opp i postkassen for ett par dager siden lød på 1062,24.- kr

    404,06.- kr var for strømmen ( 33,70.- øre/KWh )

    Fastavgifter var på 658,28,- kr

    Fastavgifter er altså 50% høyere en de rene strømpriser hos meg.

    Forbruket var på 1199 KWh i løpet av en måned og har begynt å bruke strømovn nå for ca 1-2mnd siden.

    På sommers tid er jeg vel nede i ca 800 KWh pr. mnd, og omkring ca 2000 KWh pr. mnd på de kaldeste vintermåneder.

    Det som irriterer meg er også de høye fastavgifter.
    Avgifter en ikke kommer utenom selv om jeg bytter strømleverandør.

    Når fastavgiften er like stor og nesten nærmer seg det dobbelte av strømprisene så hjelper det lite å bytte strømleverandør.
    Selv på vinterstid når forbruket er på det høyeste og prisene er på det høyeste, så er allikevel fastavgiftene dyrere enn strømprisen.

    Mange år siden ei regning hadde billigere avgifter enn strømpriser.
    Avgiftsdelen har lenge vært høyere enn strømprisene uansett årstid og forbruk av strøm.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg vurderer effektforsterkarar av klasse D og batteridrift. Og CD-spelar der eg kan slå av diodeliyset (eller i det minste dimme det). Deretter kjøpe filttøflar til heile famiien og kveike stearinlys når eg kjem heim att frå jobb, når eg har fyrt opp veden frå trea i hagen, den gamle kjøkeninnreiinga og all reklameposten. Deretter vil eg halde meg til spekemat, gravlaks og tartarbiff. Og sist, men ikkje minst, slutte med data. Dei fører berre til stress likevel.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Måtte låne den fra nettet - var lite illustrasjoner om ordtaket derute på web'en gitt......
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er også mulig å tape store penger på å være aktør i kraftmarkedet:

    Benulic sier at selskapet hadde fastprisavtaler med svært mange av sine kunder. Kraft & Kultur tilbydde en lav pris, og vant derfor mange anbud.

    - Policyen var såkalte back-to-back-avtaler. Det betyr at vi sikrer oss mot svingninger i markedet. Mange av våre avtaler var ikke prissikret. Derfor tapte vi veldig mye penger. Vi fikk tap som gjorde kjempevondt, sier han til avisen.

    http://e24.no/energi/solgte-billig-stroem-uten-sikring/20124538
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    nb skrev:
    Det er også mulig å tape store penger på å være aktør i kraftmarkedet:
    Javisst, men det skal en del udugelighet til.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BT skrev:
    nb skrev:
    Det er også mulig å tape store penger på å være aktør i kraftmarkedet:
    Javisst, men det skal en del udugelighet til.
    Spørs hva man mener med å tape penger. De involverte lederne har jo betalt seg selv godt, både i form av høy lønn, bonuser og en frynsegodepakke av format. Det var jo hele poenget med regnskapsmanipulasjonen. Ser ikke helt tapet, om man da ikke mener overfor aksjonærene og eksterne leverandører, men hvem bryr seg om dem i disse dager?

    Gamle begrep som verdiskaping for samfunnet gjennom næringsliv er jo blitt til verditilraking for ledelsen gjennom lureri, tar bare litt tid før folk gjennomskuer trickset.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    nb skrev:
    Det er også mulig å tape store penger på å være aktør i kraftmarkedet:
    Javisst, men det skal en del udugelighet til.
    Spørs hva man mener med å tape penger. De involverte lederne har jo betalt seg selv godt, både i form av høy lønn, bonuser og en frynsegodepakke av format. Det var jo hele poenget med regnskapsmanipulasjonen. Ser ikke helt tapet, om man da ikke mener overfor aksjonærene og eksterne leverandører, men hvem bryr seg om dem i disse dager?

    Gamle begrep som verdiskaping for samfunnet gjennom næringsliv er jo blitt til verditilraking for ledelsen gjennom lureri, tar bare litt tid før folk gjennomskuer trickset.
    Hva kan man vente av en gammelkommunist?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fikk nettopp strømregning for okt/nov. Kan ikke huske sist den var så lav. Må være mange år siden. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Fikk nettopp strømregning for okt/nov. Kan ikke huske sist den var så lav. Må være mange år siden. :)
    Det har vært rimelig mildt i høst, det teller ganske mye både på forbruk og pris.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Gjestemedlem skrev:
    Fikk nettopp strømregning for okt/nov. Kan ikke huske sist den var så lav. Må være mange år siden. :)
    Markedet har skylda! :mad:
    Øy.... sa du lav? :-[
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Fikk telefon fra en søt dame i Hafslund i går (vel, TROR hun var søt - hørtes slik ut men kan jo være som på disse sextelefonene, 70 år og BUTT-UGLY): "Vi har lyst å flytte deg over fra variabel til spot!" "G-spot"?? spurte jeg og gjorde meg enda dummere enn jeg egentlig er...

    "Dette betyr ca. 1.500,- / år i besparelser for deg" kvitret Hafslundulaten. Og Sluket bet på.

    De har nok merket "flyktninge-strømmen".. hehe.... og muligens justert både budskap og priser her og der.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Har du godt av å se Trekant på onsdagskveldene tro?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Tar du med popcorn, så holder jeg Cola ;D ;D
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Så hyggelig da - eller.......

    Elsertifikater innføres i Norge

    Hvor mye koster dette?

    I 2012 er myndighetenes beregning at kostnadene vil utgjøre ca 150 kroner for en husholdning med et årlig forbruk på 20 000 kWh. Dersom sertifikatprisen forblir uendret, vil kostnaden for sluttbruker i 2020 utgjøre ca 800 kroner per år. Samtidig ventes strømprisen å bli lavere på grunn av økt produksjon, noe som drar kundens totale strømutgifter noe ned igjen. Dermed blir dette et spleiselag mellom kundene og de eksisterende kraftprodusentene.

    Hvor lenge skal vi betale for elsertifikater?

    Sertifikatordningen blir innført 1. januar 2012 og vil vare til 31. desember 2035.

    det tror jeg ikke før jeg får se det....og hva med fastprisavtalene, går de ned?
     
    N

    nb

    Gjest
    Fastprisavtaler følger stort sett fremtidsprisene på strøm på Nordpool. Dersom summen av informasjon tilsier at disse fremtidskontraktene skal ned, så går de ned. Da skal fastprisavtaler normalt følge etter, selv om det ikke er noe 1:1 - forhold mellom det (noe det heller ikke er på fastrente på boliglån, for øvrig).
     
    O

    Ole I

    Gjest
    nb skrev:
    Da skal fastprisavtaler normalt følge etter, selv om det ikke er noe 1:1 - forhold mellom det (noe det heller ikke er på fastrente på boliglån, for øvrig).
    Nettopp - og tror du noe på ordlyden "ventes ... å bli lavere"....
    Ikke jeg; dette er i realiteten enda en avgift mot privatmarkedet for å subsidiere alt for gode kraftavtaler til kraftkrevende industri. Uff!
     
    N

    nb

    Gjest
    Nettopp - og tror du noe på ordlyden "ventes ... å bli lavere"....
    Ikke jeg; dette er i realiteten enda en avgift mot privatmarkedet for å subsidiere alt for gode kraftavtaler til kraftkrevende industri. Uff!
    Prisen på langsiktige kraftkontrakter har fallt en god del de siste månedene. Du trenger ikke tro eller synse, alt ligger tilgjengelig på nettsidene til Nordpool. Det finnes til enhver tid en markedspris på hva strøm skal koste i innkjøp på kraftbørsen 1,2,3,4 og 5 år frem i tid, så det er ikke noe hokkuspokkus eller hemmelig ved det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Fikk telefon fra en søt dame i Hafslund i går (vel, TROR hun var søt - hørtes slik ut men kan jo være som på disse sextelefonene, 70 år og BUTT-UGLY): "Vi har lyst å flytte deg over fra variabel til spot!" "G-spot"?? spurte jeg og gjorde meg enda dummere enn jeg egentlig er...

    "Dette betyr ca. 1.500,- / år i besparelser for deg" kvitret Hafslundulaten. Og Sluket bet på.

    De har nok merket "flyktninge-strømmen".. hehe.... og muligens justert både budskap og priser her og der.
    Du som kjører horn med høy følsomhet bruker vel ikke strøm?
     
    O

    Ole I

    Gjest
    nb skrev:
    Nettopp - og tror du noe på ordlyden "ventes ... å bli lavere"....
    Ikke jeg; dette er i realiteten enda en avgift mot privatmarkedet for å subsidiere alt for gode kraftavtaler til kraftkrevende industri. Uff!
    Prisen på langsiktige kraftkontrakter har fallt en god del de siste månedene. Du trenger ikke tro eller synse, alt ligger tilgjengelig på nettsidene til Nordpool. Det finnes til enhver tid en markedspris på hva strøm skal koste i innkjøp på kraftbørsen 1,2,3,4 og 5 år frem i tid, så det er ikke noe hokkuspokkus eller hemmelig ved det.
    markedspris er egentlig ikke tradisjonell pris styrt etter den daglige produksjonen og etterspørselen, men i realiteten en slags forutbestemt "fastpris" opp til 5 år frem i tid?
     
    N

    nb

    Gjest
    Ole I skrev:
    markedspris er egentlig ikke tradisjonell pris styrt etter den daglige produksjonen og etterspørselen, men i realiteten en slags forutbestemt "fastpris" opp til 5 år frem i tid?
    Det finnes ørten forskjellige strømpriser. Spotprisen settes hver time i markedet basert på tilbud og etterspørsel. Det finnes også et finansiellt marked hvor man kan handle en måned, et kvartal, et år eller hvasomhelst. Prisen man i dag betaler for å kjøpe strøm om 5 år er nesten garantert ikke det samme som spotprisen viser seg å bli gjennom året det femte året. Om den blir høyere eller lavere vet ingen.

    Som privatkunde med spotavtale betaler du ett eller annet snitt av spotprisen, som storkunde med timesavlesing betaler du for hva du bruker en gitt time basert på prisen for den timen.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    nb skrev:
    Ole I skrev:
    markedspris er egentlig ikke tradisjonell pris styrt etter den daglige produksjonen og etterspørselen, men i realiteten en slags forutbestemt "fastpris" opp til 5 år frem i tid?
    Det finnes ørten forskjellige strømpriser. Spotprisen settes hver time i markedet basert på tilbud og etterspørsel. Det finnes også et finansiellt marked hvor man kan handle en måned, et kvartal, et år eller hvasomhelst. Prisen man i dag betaler for å kjøpe strøm om 5 år er nesten garantert ikke det samme som spotprisen viser seg å bli gjennom året det femte året. Om den blir høyere eller lavere vet ingen.
    Så da kan de vel ikke skrive "ventes å gå ned".....
    De skal øke produksjonen, det er jo sikkert riktig, men hvis denne økningen ender opp i det store markedet grunnet økt etterspørsel (eksport inkl.), så vet vi jo hvor dette ender - og lovnaden om at avgiften skal spises opp av lavere priser er regelrett svada.

    På info man får hjem i posten av kraftselskapet (i mitt tilfelle LOS), står det kun 150/år, ikke noe om 800/år - dette fordi de kun har oppgitt 2012-avgiftsnivå og infoen er egentlig et skalkeskjul for sannheten.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mulig det hadde svidd mer om jeg fortalte dette i fjor vinter, da strømmen var dyr... Men fra 11. januar i fjor til 3 januar i år brukte jeg 2090 kWh.

    8)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Zomby_Woof skrev:
    Mulig det hadde svidd mer om jeg fortalte dette i fjor vinter, da strømmen var dyr... Men fra 11. januar i fjor til 3 januar i år brukte jeg 2090 kWh.

    8)
    Et gjennomsnittsforbruk på 244W....da bruker du ikke mye strøm. Jeg gjetter vel på at du både har varmt vann og oppvarming utenom dette frobruket!

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Det er mindre enn månedsforbruket vårt.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Mulig det hadde svidd mer om jeg fortalte dette i fjor vinter, da strømmen var dyr... Men fra 11. januar i fjor til 3 januar i år brukte jeg 2090 kWh.

    8)
    Et gjennomsnittsforbruk på 244W....da bruker du ikke mye strøm. Jeg gjetter vel på at du både har varmt vann og oppvarming utenom dette frobruket!

    Mvh
    OMF
    Sikkert klasse D.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Zomby_Woof skrev:
    Mulig det hadde svidd mer om jeg fortalte dette i fjor vinter, da strømmen var dyr... Men fra 11. januar i fjor til 3 januar i år brukte jeg 2090 kWh.

    8)
    Da driter du glatt i strømprisen, for å si det sånn. Er nok helt andre ting som velter "budsjettet" ditt 8) 8)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helt riktig. Både luft og vann er fjernvarme. Det koster noen kroner det og.

    Men med en hel tråd om strømpriser, kan man ikke la sjansen til å terge folk gå upåaktet hen...  ;D

    Jeg vet ikke akkurat hvor mye det blir enda, årsoppgjøret (det første 'hele') er bebudet i løpet av januar.

    Når det gjelder klasse D, forresten. Jeg har hatt DP'n stående på siden i august eller noe sånt. Kildene står på året rundt, med mindre jeg er bortreist over flere dager. Kanskje det er noen prosent å spare her? Mange kroner blir det vel ikke...
     
    N

    nb

    Gjest
    Påfallende lite aktivitet i denne tråden denne vinteren, om det i det hele kan kalles en vinter.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    Påfallende lite aktivitet i denne tråden denne vinteren, om det i det hele kan kalles en vinter.
    Virker ikke som om vi skal kalle det vinter. Vi får jo tolv grader om to dager! Og personlig setter jeg pris på gunstigere priser og at kraftleverandørene har tatt signalene om at kundene mislikte å være med på berg-og-dalbane. Vi bør vel regne med at de har kommunikasjonsplanleggere de lytter til - det skal mye lobbyvirksomhet til å vende stortingseffekten av folkemeningen om den først snur ordentlig, og det var den på vei til å gjøre.

    Naturligvis vil nedbørsfattig vinter og for tidlig snøsmelting bli et problem snart, men det tar vi når det kommer. Det blir, i henhold til prognosene, snøflekker i påsken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn