Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Når du skal skifte kledning og vinduer koster det ikke allverden å lekte ut og isolere 5 cm pluss vindfastplater.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    1
    Det kan hende det er bedre økonomi å etterisolere.

    Jeg har lekkasjetall på 1 i mitt hus og problemet er det at det fort blir for varmt med vedfyring.
    Har hus fra '74 med 10cm isolasjon og skal skifte (stående) kledning/vinduer. Ca 170m2 på sørlandet. Er det noen som regnet litt på lønnsomheten i å etterisolere? Finner noen tall fra Enova som ikke akkurat viser allverdens besparelse. Nettopp lagt 100m2 vamnbåren varme i 1 etasje.
    Om det er lønnsomt, kommer jo også ann på hvor lenge du planlegger å bo der. En annen ting er at det også øker verdien på huset, både med tanke på lån og eventuelt salg. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg ikke vært i tvil, ville kanskje tom vurdert 10 cm ekstra, selv om det gjør at takutstikket blir mindre, og ikke så harmonisk og pent å se på. Pass på at du gjør en skikkelig jobb rundt dører og vinduene, slik at det blir helt tett.

    En annen ting er loftet, hvis du har kaldloft, så er det bare å peise på med så mye isolasjon du har praktisk rom for (gjerne 40-50 cm totalt). Hvis du bruker det til lagerplass, så tipper jeg at 95% av det er bare å kaste fordi du aldri kommer til å bruke det igjen.

    Gjør du jobben selv, med litt hjelp av venner/familie, så er etterisolering og skifte av til nye moderne vinduer noe du ikke vil angre på med tanke på inneklima. Mulig du ikke tjener det inn igjen med sparte fyringsutgifter i overskuelig fremtid, men det er ikke alltid man kan prissette komforten man får inne.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Jamfør disse Enova tabellene så blir jeg usikker på omfanget og lønnsomheten;

    image.png image.png

    Her skisserer man altså 15cm etterisolasjon og en besparelse på 39kwh/m2. Med varmepumpe kan man minst halvere dette tallet?

    Har tenkt å bo i huset til en havner i grava. Ikke loft. Pulttak uten takutstikk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Etterisolering av vegger lønner seg i utganspunktet ikke. Siden du uansett skal bytte kledning blir dog regnestykket bedre. Siden du uansett har 10 cm kan jeg aldri tenke meg det lønner seg med 5 eller 10 cm til. Er vel ikke spesielt kaldt på Sørlandet heller?

    Jeg hadde i alle fall droppet det.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Enova har også et rettighetsbasert tilskudd til sånne tiltak. Maks 100 000 for moderate tiltak som dette. Inntil 150' for å ta den helt ut. Info om det på sidene deres.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Enova har også et rettighetsbasert tilskudd til sånne tiltak. Maks 100 000 for moderate tiltak som dette. Inntil 150' for å ta den helt ut. Info om det på sidene deres.
    Enovastøtte er bare tøys syns jeg. De dekker 25% av regninga; altså skal jeg få igjen 100.000,- så må jeg altså blåse av min. 400.000,- og få hele huset til tilfredsstille TEK10. Som prikken over i'en så mener jeg byggmester vil prise inn enovastøtten; alle grabber til seg. Da ville jeg heller bygget nytt. Så har du problemet med egeninnsats, hvordan skal man prise/dokumentere den ift Enovastøtte?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    ingen som skal okke og oie seg i over høye strømpriser i år heller? Vi har kraftmarked, kabler og faens oldemor og like forbannet er energien nesten gratis selv om kalenderen viser februar. Hvor er folkebevegelsen for den positive fasen av den nord-atlantiske oscillasjonen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ingen som skal okke og oie seg i over høye strømpriser i år heller? Vi har kraftmarked, kabler og faens oldemor og like forbannet er energien nesten gratis selv om kalenderen viser februar. Hvor er folkebevegelsen for den positive fasen av den nord-atlantiske oscillasjonen?
    Jo, jeg som tegne 3 års kontrakt med fastpris :eek:. Men nå betyr strømprisen mindre og mindre da nettleien bare går i taket og står snart for brorparten og noe vi ikke får gjort så mye med...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    ingen som skal okke og oie seg i over høye strømpriser i år heller? Vi har kraftmarked, kabler og faens oldemor og like forbannet er energien nesten gratis selv om kalenderen viser februar. Hvor er folkebevegelsen for den positive fasen av den nord-atlantiske oscillasjonen?
    Jo, jeg som tegne 3 års kontrakt med fastpris :eek:. Men nå betyr strømprisen mindre og mindre da nettleien bare går i taket og står snart for brorparten og noe vi ikke får gjort så mye med...
    Du også ja!

    Men tilbudet var jo veldig bra da jeg gikk inn i den 3 års kontrakten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.593
    Torget vurderinger
    2
    Flere faktorer her, som weld bør få med seg. Vi har et par år bak oss med meget høye strømpriser.
    I tillegg skal man nå i gang med effektprising for å ta storforbrukere (I don't mind, but guess why?) og det skal investeres 135 milliarder i oppgradering av nettet (gjett hvem som får regningen).

    At det er billig strøm akkurat nå skyldes ekstremt mildvær, med 6 grader høyere snittemperatur over landet enn normalt. Det gjør at det renner mye vann til magasinene nå -- det vannet skulle vi gjerne sett komme som smeltevann senere på året.

    https://e24.no/energi/i/opmlXK/dette-maa-du-vite-om-stroemaaret-2020
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Jeg tilhører den delen av befolkningen som uten betenkningstid kan svare på hvor mange timer det er i et år så jeg har en viss forståelse for grunnleggende hydrologi, tilsig, nedtapping, årsvariasjoner i forruk og den slags.

    Vi har en enebolig hvor ca 200 kvadratmeter er bebodd (totalt over 2 etasjer). I tillegg en kjeller som i begrenset grad er oppvarmet. Vi brukte i 2019 i underkant av 27.000kWh elektrisk energi totalt sett om vi gjør det enkelt og sier at snittprisen er rundt 1 krone kWh så blir det i overkant av 2000 kroner i måneden i gjennomsnitt. Dette inkluderer også alt "drivstoff" til bilen da en elbil er eneste bil i husholdningen. Jeg synest ikke dette er spesielt dyrt for å dekke det direkte energibehovet for en relativt stor bolig som ikke holder dagens standard mhp isolasjon, varmtvann, alt av strøm til husholdningsapparater, lys og så burtetter. Vi fyrer en del med ved når det blir skikkelig kaldt og vi har en grovt underdimensjonert luft-vann-varmepumpe som tilfører ca 4000kWh i året.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Har tegnet 1 års binding med Ishavskraft med en pris på 26,64 kwh, 36 kroner i fastpris pr måned, ellers ingen tillegg. Etterskuddsvis fakturering pr mnd.

    Syns det er en bra avtale.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.593
    Torget vurderinger
    2
    CEB34B7E-77D3-48B1-A357-58A660D265C7.jpg

    Frodes gård ligger pent solvendt. Han kjøpte anlegget i Tyskland (billigere). Valdres.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man kan levere overskuddskraft på nettet i februar fra en produksjon på 35kWh - så har man relativt lavt forbruk.

    Hvis vi gir ham en årsnitt på 40kWh pr døgn og han selger alt ut på nettet til 1,-/kWh så gir det ham en inntekt pr år på 14 600,-.

    Siden strømprisen gjerne er lavere når anlegget leverer mest, så er 15 000,-/år i sparte strømkostnader et greit anslag.

    En god investering om han har betalt under 100k for anlegget. Har han betalt nærmere 150k så er det ikke så mye å hente på det, og har han betalt over 150k så er det jo ikke spesielt lønnsomt økonomisk.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.632
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Sjekket akkurat strømprisen.
    I dag betaler jeg 100,76 øre/kWh (spot, som skal være så billig i sommerhalvåret), eks nettleie.
    Syns det er ganske stramt i august ....
    Prøver å sjekke alternativer, men kommer bare inn på uoversiktlige sider hvor de skal gi meg tilbud, og det gidder jeg ikke.
    Vil finne ut hva det koster, og bestille.

    Hvilke leverandører bruker folket?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Om man vil ha grei oversikt over hva prisen i ens område er neste døgn så kan man bruke appen til nordpool. Det er til dels store variasjoner mellom områdene og nå er det rimeligst i Trøndelag og nordover. Ca halvparten av prisen på Østlandet
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis de ikke tjener penger på forbruket dit, hva tjener de da penger på?? Faste avgifter?? Tror ikke akkurat det drives veldedighet i kraftmarkedet.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sjekket akkurat strømprisen.
    I dag betaler jeg 100,76 øre/kWh (spot, som skal være så billig i sommerhalvåret), eks nettleie.
    Syns det er ganske stramt i august ....
    Prøver å sjekke alternativer, men kommer bare inn på uoversiktlige sider hvor de skal gi meg tilbud, og det gidder jeg ikke.
    Vil finne ut hva det koster, og bestille.

    Hvilke leverandører bruker folket?
    Elskling.no
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvis de ikke tjener penger på forbruket dit, hva tjener de da penger på?? Faste avgifter?? Tror ikke akkurat det drives veldedighet i kraftmarkedet.....
    Ingen av delene egentlig, den faste avgiften er 39kr i måneden, så ikke rare greiene, tibber er et teknologiselskap og ikke en tradisjonell strømleverandør, de lever av å selge smarte tilleggstjenester og smarthus produkter. Man trenger dog ikke kjøpe noe av dette for å få markedets rimeligste strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Alle strømleverandører konkurrerer i praksis på fakturagebyr og krusedeuller man ikke trenger. Det er et totalt unødvendig marked noen har funnet på en gang i tiden og det er veldig, veldig vanskelig å skjønne hvorfor det skal være ørten virtuelle leverandører av strøm til husholdninger. Produktet (strøm) er eksakt det samme uansett hvem man velger og den faktiske prisen fastsettes et helt annet sted - på kraftbørsen. Kunne like gjerne hatt et lokalt strengt regulert monopol der netteier også leverte strømmen og så regulert påslag siden det tross alt er et monopol. Dette er det teiteste markedet jeg vet om med et mulig unntak for Taxi i Oslo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Er det fortsatt noen som markedsfører "Grønn strøm" ????
    Aner ikke, jeg ble en gang ringt opp av et nek ' (*) fra den gang Hafslund som skulle overbevise meg om at norsk strømproduksjon egentlig var 80% fossil eller hva det nå var hun påstod. Jeg pleier ikke å snakke til telefonselgere men henne følte jeg behov for å ta en alvorlig prat med. Spurte henne mellom annet hvor stor andel av norsk kraftproduksjon som var basert på fornybare kilder og dets like, noe hun selvsagt ikke hadde den fjerneste anelse om. Men hun innrømte at hun faktisk aldri hadde sett et kullkraftverk i Norge, det var i det minte noe. Hun var forsåvidt svensk så det er nok begrenest hvor mye av Norge hun faktisk hadde sett.

    * selvsagt godt at hun faktisk ikke var et nek men talking points hun hadde fått fra Hafslund var veldig, veldig far out i alle fall.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    vel, hun har et bittelite poeng da siden Norge har tidligere solgt og dermed byttet sertifikater med kullkraftigverk i Tyskland. Så den tyske forurensende kullkraften ble kvitvasket mot at den norske ble brunvasket. Alt for at noen i Norge skulle tjene noen grunker til.

    Ikke at jeg vil finne på å kjøpe slik opprinnelsesgaranti eller hva strømselskapene nå prøver å prakke på en.



    er stedet å gå for å få best mulig strømpris, og så må man skifte leverandør årlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    vel, hun har et bittelite poeng da siden Norge har tidligere solgt og dermed byttet sertifikater med kullkraftigverk i Tyskland. Så den tyske forurensende kullkraften ble kvitvasket mot at den norske ble brunvasket. Alt for at noen i Norge skulle tjene noen grunker til.
    Det gir kun menig i en gal EU-byråkratverden. Det er akkurat de samme kraftverkene som produserer på akkurat samme måte som før. Det var rimelig nok disse sertifikatene salespitchen deres hadde utgangspunkt i men uansett hvor mye sertifikater som kjøpes og selges hit og dit så gjelder fortsatt at "all" kraftproduksjon i Norge er basert på fornybare kilder.

    Det er samme håpløse logikk når man lager regnestykker som skal bevise at en elbil i Norge egentlig kjører på tysk kullkraft. Det gjør den ikke uansett hvor mye sertifikater som handles og byttes og flyttes på.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Alle strømleverandører konkurrerer i praksis på fakturagebyr og krusedeuller man ikke trenger. Det er et totalt unødvendig marked noen har funnet på en gang i tiden og det er veldig, veldig vanskelig å skjønne hvorfor det skal være ørten virtuelle leverandører av strøm til husholdninger. Produktet (strøm) er eksakt det samme uansett hvem man velger og den faktiske prisen fastsettes et helt annet sted - på kraftbørsen. Kunne like gjerne hatt et lokalt strengt regulert monopol der netteier også leverte strømmen og så regulert påslag siden det tross alt er et monopol. Dette er det teiteste markedet jeg vet om med et mulig unntak for Taxi i Oslo.
    Dette er ikke helt riktig lenger, det skjer en del innovasjon på området. Tibber f.eks leverer mange gode tjenester og api'r for oss som har interessen. Jeg har f.eks tibber integrert i home assistant og kan sette opp hjemmeautomasjonen mye mer effektivt og billigere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Strømpris? Fastpris som gir ca 0,29kr/KWh Ink fastledd/avgifter + nettleie.
    Mener de heter Ishavskraft, holder til i Tromsø.
    Har denne prisen i drøyt 1 år til.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    - men gjelder kun der oppe, har sin forklaring i at de er fritatt for moms. Rimeligste fastpris for oss søringan i dag er drøyt femtiøringen for en kWh, all inclusive. Har nettopp tegnet meg for 36 mndr.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.632
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    - men gjelder kun der oppe, har sin forklaring i at de er fritatt for moms. Rimeligste fastpris for oss søringan i dag er drøyt femtiøringen for en kWh, all inclusive. Har nettopp tegnet meg for 36 mndr.
    Hvem gikk du til da?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Som den ivrige supporter av distriktsnorge og mangeårig fan av trivelige nordlenninger så lot jeg kontrakten gå til Polar Kraft AS. Hfslund kunne/ville ikke tilby meg fastpris på 3 år.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Har også sammenheng med manglende samkjøring med sør-Norge...mangler noen overføringslinjer....
    Ja, langt vanskeligere enn å tælje en kabel til det europeiske kontinentet....
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.632
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Som den ivrige supporter av distriktsnorge og mangeårig fan av trivelige nordlenninger så lot jeg kontrakten gå til Polar Kraft AS. Hfslund kunne/ville ikke tilby meg fastpris på 3 år.
    Det er halvparten av hva jeg betaler for spot i dag!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.695
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp. Og som det fattiglemmet jeg er så var det viktig for meg med forutsigbarhet også. I hele sommer har Hafslund klådd meg for nærmere en kr. i spotpris, i tillegg også nettleia da selvsagt. Dette gidder jeg ikke mer, og jeg har ingen tro på at strøm noensinne vil komme til å koste noe særlig mindre enn femtiøringen pr. kWh. Isåfall kanskje noen luseøre i en periode da forbruket er lavt uansett. Har aldri gamblet på noe som helst men denne sjansen tar jeg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hafslund er noen H******s K****R. Hadde de på ryggen i lange tider. De kunne selge meg utenomjordisk bra avtaler, firma + privat slipper elavg osv. Grønn, strøm blø strøm, gulgrønn strøm.... idoten skulle lage en "pakke" spesielt for "meg".... jeg fant ut at det ville bli mer en 2 ganger dyreret enn hva jeg har i dag. Fortale han til slutt at jeg har vært i bransjen i 50-ish år... da ble det raskt helloguudby.....

    Siste strømregningen min (juni - etterskuddsvis) var på kr. 292. Juli litt høyere blir pga aircon. Spot 0.59 ( kWh-.....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    78 øre/kWh i juli, en del dyrere enn i fjor. Bruker Gudbrandsdal Energi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn