Politikk, religion og samfunn Norske strømpriser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Tilbud og etterspørsel styrer prisene.

    Norge har aldri eksportert så mye kraft som i vinter, for øvrig. 4. kvartal 2011 var nettoeksporten av elektrisk energi den høyeste noensinne for et fjerdekvartal. Slik går det når det er varmere og våtere enn normalt.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Rolig nå! Det kan lave ned snø i heile mars, heile april og sikkert halve mai. Glem nå ikke det! For øvrig kan det i kjent stil, bli minst en orkan og tre, fire skikkelig fuktige stormer før 17. mai. Så gjennomblaute innmarker, vårflommen og anna små og store naturkatastrofer, inntreffer nok i år også.

    Derfor er jeg stort sett optimist - hva strømprisene angår!
     
    N

    nb

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Derfor er jeg stort sett optimist - hva strømprisene angår!
    Ja, de blir neppe veldig høye denne vinteren. Det er tross alt temepratur som styrer privatforbruket, og det blir neppe veldig kaldt lenge når kalenderen snart viser mars.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Definisjonen på en optimist:

    - En som tror på at strømprisen skal gå ned
    - At de kommunale avgiftene skal senkes
    - At det ikke innføres bompenger med Høyre/FrP ved roret.

    Dette med strøm har gått så langt at den viktigste saken for Kraftprodusentenes årsmøte var å argumentere for flere kraftkabler til Europa. Selvfølgelig med argumentet at de skulle sikre stømleveranse til Norge. Man skal være bra naiv før man går på det argumentet der. Flere kabler, mere eksport og dyrere strøm her hjemme.
     
    N

    nb

    Gjest
    Da er det snart sesong for å på ny klage over norske strømpriser for de som liker det. P.t. ser det ikke så ille ut. I følge det finansielle markedet på Nordpool skal prisen pr. kWh ligger som følger:. Alle tall i øre pr kWh
    November: 28
    Desember: 30
    Januar: 31
    Februar: 32
    Mars: 28
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Kraftleverandørene tror ihvertfall på regn fremover. De vannmagasinene jeg har kjørt forbi de siste dagene så ut som sølepytter
     
    N

    nb

    Gjest
    Ingen som skal klage i år heller? Så vidt jeg kan se har Norge knapt noensinne eksportert mer kraft enn hva vi har gjort i 2012. Til og med november var eksporten på 20,7 TWH mens importen var 3,1 TWH. I rekordåret 2000 var tilsvarende tall 20,5 og 1,5 for hele året. I Desember har vi nok netto importert, så da står rekorden fra 2000 fortsatt. Fikk strømregningen min for november her om dagen - 25 øre pr kWh betalte jeg da. Slemme kraftmarked.

    Har flyttet til enebolig og oljefyren er syk, så for første gang har strømpriser faktisk litt å si for privatøkonomien. Uansett mye billigere å fyre med strøm enn olje nå om dagen rent bortsett fra at jeg allerede har betalt for oljen og således ønsker å brenne opp mest mulig av den jeg har før fyren kastes ut til våren.

    Edit: Ser av nettsidene til Nordpool at Norge faktisk netto har eksportert (0,5 TWh) så langt i Desember også, men rekorden fra 2000 faller nok ikke.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Får se om noen har tenkt å klage her denne vinteren da, det ble stille forrige vinter, så da var åpenbart alt glemt.

    Strøm med levering i 2023 koster nå på kraftbøresen 9% mer enn strøm med levering i 2014, så det er ikke ventet noen priseksplosjon akkurat. Målt i EUR koster strøm med levering i 2017 ca 10% mindre enn strøm levert i 2014.

    (Målt i norske kroner blir differansen større pga rentedifferansen og følgelig fremtidsprisen på EUR/NOK)
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Et lite tankekors: min nabo en fra litauen sier at konseptet med at vi har høye strømpriser er bare tull, vi har lave strøm og bensinpriser sammenlignet med litauen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Til de som tror at det ikke er forbundet med noensomhelst risiko å eie et vannkraftverk i Norges land:

    Vannkraftverkene er blitt 600 milliarder mindre verdt på fem år - DN.no

    Lavere gass- og kullpriser er hovedårsaken til at norske vannkraftverk i dag er 600 milliarder kroner mindre verdt enn i 2008.

    – Det er veldig store verdier som har forsvunnet på kort tid, sier seniorkonsulent Marius Holm Rennesund i Thelma Consulting Group til Finansavisen.
    Han har sammen med kolleger beregnet at verdien av vannkraftverkene var 1.200 milliarder kroner i toppåret 2008. Nå er verdien altså halvert

    Lavere strømpriser og forventning om vedvarende lave strømpriser i årene fremover gjør selvsagt et kraftverk mindre verdt. Det renner fortsatt penger inn i stats- og kommunekassene, men beløpene kan fort bli betydelig mindre enn hva de har vært og hva det er budsjettert med.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Et lite tankekors: min nabo en fra litauen sier at konseptet med at vi har høye strømpriser er bare tull, vi har lave strøm og bensinpriser sammenlignet med litauen.
    Jeg syns ikke Litauen er et land vi har lyst til å sammenligne oss med. Å si at det ikke er dyrt med drivstoff i Norge faller på sin egen urimelighet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et lite tankekors: min nabo en fra litauen sier at konseptet med at vi har høye strømpriser er bare tull, vi har lave strøm og bensinpriser sammenlignet med litauen.
    Bensinprisene i Litauen er vel rundt 11 kr/l for blyfri i følge denne linken.

    Petrol, gasoline, diesel prices in Lithuania | MyTravelCost.com

    I Norge ligger de rundt 15 kr.

    Det er med andre ord betydelig dyrere i Norge.

    Prisen på elektrisitet er også betydelig lavere:

    Lithuania – Electricity and other utilities prices | MyTravelCost.com

    ..

    Så naboen er enten dårlig informert eller så har han gått på regnekurs hos Senterpartiet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vi har råd til det.
    Kommer an på. Hvis man kjører en moderat trimma bil med 4-1 sportseksos uten katalysator og med større innsug og er glad i å tråkke litt hardt på gassen, så bruker den kanskje litt mer suppe enn en miljøvennlig 1,1 liter med partikkelfilter og sjåfør som er engstelig for å kjøre over 80 km/t. Er lov å tenke litt før man uttaler seg, vøtt. Er ikke alle som driter penger heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Skal det klages i år da? Det er kaldt i hele landet men strømmen er billig. Som i fjor og året før det. Hvor er konspirasjonsteoretikere og folk som synest ktaftprodusenter er slemme og kraftmarked er styggedom og NRK Brennpunkt når man trenger de som mest?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Om 10-15 år? Les bakover i tråden hva som hevdes om det nordiske kraftmarkedet. Når prisene er lave er det stille. Til tross for at markedet og aktørene er akkurat de samme som når strømmen er dyr. Det ropes på prisstyring og regulering osv.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.395
    Antall liker
    83.923
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    De har da allerede skrudd opp prisene pga kulden, selv om magasinene er aldri så fulle og det ble sagt at strømprisene ville være lave gjennom hele sesongen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er fantastisk med folk som hamstrer ved på Plantasjen for å spare penger.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I mange tilfeller, så er det slik at folk ikke greier å få nok varme med å bruke elektriske ovner, og må spe på med ved.

    Jeg er enig i at det er ikke spesielt billig å handle ved i 40-, 60- eller 80-liters sekker på plantasjen eller bensinstasjoner. Disse sekkene med pressa flis-briketter til 30kr er en god del billigere...

    Med mindre man har tilgang på egen skog, så er det billigere å fyre med varmepumpe, men når en tar med investeringskostnaden over pumpa sin levetid, så er det vel hipp som happ på kostnad kontra ved i storsekk her i Nord-Norge.

    Jeg har tilgang på ved på rot, og det er jo et litt annet regnestykke :)

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det kan hende det er bedre økonomi å etterisolere.

    Jeg har lekkasjetall på 1 i mitt hus og problemet er det at det fort blir for varmt med vedfyring.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.395
    Antall liker
    83.923
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    . Jeg har tilgang på ved på rot, og det er jo et litt annet regnestykke :)
    Da varmer som regel veden mer enn en gang også ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ca like lønnsomt å selge veden og kjøpe strøm for pengene stort sett. Jeg har gratis ved (får av svigers) og å selge den ville vært direkte ufint...

    Om man regner tid, utstyr osv for å produsere ved selv er der en ganske dårlig deal i rene penger. Å lage ved har dog mange andre effekter det ikke skal kimses av, jeg setter selv stor pris på aktiviteten.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Også er det langt mer hyggelig å sette seg foran peisen en kveld og la seg hypnotisere av flammespillet, enn å sitte og stirre på en varmepumpe hele kvelden.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.395
    Antall liker
    83.923
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Også er det langt mer hyggelig å sette seg foran peisen en kveld og la seg hypnotisere av flammespillet, enn å sitte og stirre på en varmepumpe hele kvelden.
    evt en panelovn. Er ok å drømme seg bort når man stirrer inn i flammene og vite at man har hogd veden sjøl. Da varmer den ekstra :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.277
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det kan sytes om mye men strømprisen er ikke høy sett i forhold til lønnsnivå....... La oss heller klage på prisen på øl. Den er vanvittig.:mad:
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde forøvrig opsjon på et stort dieselaggregat for en billig penge til hytta, og en kompis ble i fyr og flamme.

    Denne karen er skotte, dykker og pelementmaker par excellence...

    Ideen hans var som følger: ta ut generatoren, og erstatt med en dynamo. Skru ned turtallet, så det er såvidt greia ruller rundt. Bruk inverter for å generere 230V sinus. Koble en sirkulasjonssløyfe på kjølevannet, og sett opp radiatorer rundt om til å varme opp hytta.

    Jeg har ikke så veldig lyst til å høre på ramlinga av et Petter-aggregat døgnet rundt, og det tror jeg ikke hyttenaboene har heller, så jeg tror jeg holder meg til solcellene for det dagligdagse strømforbruket, og så ved for varmen... :)

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Weld vil av en eller annen grunn innom hva som skjedde i 2010, da et pill råttent system sørget for at enkelte måtte betale over 11 kroner pr kilowattime.

    Det kan vi godt. Men kanskje dette kan hjelpe til med å forklare noen av faktorene bak krisen i 2010?
    Tallene i utdraget under er fra 2007, da tradingsystemet hadde vært i aktivitet en stund. En fin artikkel fra Dag og Tid, som kan gi litt bakgrunn for hva som skjedde i 2010. To år etter denne artikkelen hadde man nemlig ordnet seg en "perfect storm" i markedet, og storm ble det. I ettertid har heldigvis aktørene skjønt at det som skjedde var særs uheldig. Folk ble så forbannet at det var stemning for ny kraftregulering og enhetspris, noe kraftaktørene for all del ville unngå, selvsagt. Så i årene etter har man visst å passe bedre på. Men jeg kan godt beskrive hva som skjedde vinteren 2009/2010, dersom weld har fått hukommelsestap. Det viktigste er å få med seg hva som står i denne artikkelen, selv om det står på nynorsk - den tar en snakk med ulike aktører og gir også tradernes syn på saken. Det er verdt å få med seg de siste avsnittene i artikkelen. Så kan man tenke selv. Gleder meg til å beskrive 2010, dersom welds hukommelsestap vedvarer:

    Dag og Tid

    Tal frå Nord Pool syner at den finansielle handelen med kraftkontraktar i fjor var på 2369 TWh, medan den reelle kraftproduksjonen i dei nordiske landa var kring 400 TWh. Tradinga med kraft er dermed nær seks gonger så stor som den verkelege produksjonen i Norden, og summane det blir handla for, er formidable: I fjor var omsetnaden til traderane på Nord Pool nær 82 milliardar euro – 650 milliardar kroner med dagens kronekurs. Det svarar til nesten eit norsk statsbudsjett, det.

    ...

    Lat det svinge
    – Det finst ikkje noka anna råvare som svingar så mykje i pris som krafta. Dermed kan ei relativt lita investering gje veldig stor forteneste i tider med høg kraftpris, seier Kjell Rønningsbakk, redaktør for nyheitstenesta Kraftnytt.

    – Medan ein til dømes kunne kjøpe straum for 15 øre per kilowattime i sommar, er prisen no kring 60 øre. Om du gjer store handlar på rett tidspunkt, kan du tene mykje. Når somme tener veldig godt på trading, er det fordi dei er flinke til å forutsjå svingingane i marknaden. Men ein kan jo lure på korleis dei kan kjenne marknaden så godt.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Også er det langt mer hyggelig å sette seg foran peisen en kveld og la seg hypnotisere av flammespillet, enn å sitte og stirre på en varmepumpe hele kvelden.
    Det aller hyggeligste er å sitte med bare bein på et varmt gulv og tenke på hvor deilig det er med vannbåren varme i gulvet og ikke behøve å ha det varmt i i lufta, men likevel fryse på beina. Og varmepumpen er gjemt bort i kjelleren der ingen behøver å se eller høre den.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Man snakker om et fritt marked med konkurranse men siste jeg betale for 1 mnd kostet strømmen 400,- mens nettleien var 800,-.

    Noen vits å shoppe strøm da ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Også er det langt mer hyggelig å sette seg foran peisen en kveld og la seg hypnotisere av flammespillet, enn å sitte og stirre på en varmepumpe hele kvelden.
    Det aller hyggeligste er å sitte med bare bein på et varmt gulv og tenke på hvor deilig det er med vannbåren varme i gulvet og ikke behøve å ha det varmt i i lufta, men likevel fryse på beina. Og varmepumpen er gjemt bort i kjelleren der ingen behøver å se eller høre den.
    Jepp. Der jeg bor nå vurderer jeg å ta opp gulvet og legge nytt, med vannbåren varme. Er herlig å gå på tykke og brede trebord med bare føtter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Vi pusset opp mine foreldres gamle hus for 2 år siden og boret varmebrønn (160 m dyp) med varmepumpe og vannbåren varme. Huset tilfredsstiller nå TEK10 med vinduer som tilfredsstiller krav for passivhus og LED-lys over det hele. Vi holder konstant 22°C i hele huset. 260 m2 og et totalt strømforbruk på 20 000 kWh i året. Det er vel det som er nokså standard forbruk for et hus på 120 m2.
    Med lav strømpris er det ikke lønnsomt rent økonomisk, men du så behagelig det er. Så får det heller koste litt med komfort.

    Vi har enstavs børstet parkett. Det er noe helt annet å gå på noe slikt enn en vanlig parkett der bordene er helt blanke uten struktur. Jeg har helt sluttet å bruke tøfler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Man snakker om et fritt marked med konkurranse men siste jeg betale for 1 mnd kostet strømmen 400,- mens nettleien var 800,-.

    Noen vits å shoppe strøm da ?
    Nett er et perfekt monopol og prisen er strengt regulert. Nettleie har ingen ting med kraftmarkedet å gjøre. Nettleie varier ned forbruk, men strengt tatt burde den variere med maks effektuttak.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fyringskalkulator

    Billigst fyring

    [h=2]Om fyringskalkulatoren[/h]Kalkulatoren viser hvilken kilde som er billigst her og nå. Det er et helt annet regnestykke hvis du står på terskelen til å investere i noe nytt, for eksempel du vurderer å bygge nytt.
    Du finner mer informasjon om fyring i forklaring til fyringskalkulatoren.
    For å få frem en pris på de andre fyringsalternativene enn strøm, legg inn pris og virkningsgrad på ovnen. For ved må du også velge type ved måleenhet på den mengden du kjøpte, og pris.
    Strømpriser: På Forbrukerrådets nettside strompris.no finner du strømprisene til alle leverandører, også din leverandør. Du må klikke in på leverandøren for å se selve strømprisen i øre per kWh.
    Normale strømkostnader pr kWh vinterstid er 45 øre for Sør-Norge. Nord-Norge har momsfritak og har 35 øre pr kWh i normale kostnader vinterstid. For 2015 ser vinterprisene ut til å bli om lag 10 øre lavere enn dette.
    Nettleie: På NVE sine sider er det en oversikt som viser tariffene på nettleien. Nettleien har store geografiske variasjoner og inkluderer forbruksavgiften (Nord-Troms og Finnmark har fritak) Gjennomsnitt for Sør-Norge er 41 øre pr kWh, inkl. forbruksavgiften. Nord-Norge har momsfritak og har disse normale kostnadene: Nordland og Sør-Troms: 35 øre, Nord-Troms og Finnmark 20 øre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det kan hende det er bedre økonomi å etterisolere.

    Jeg har lekkasjetall på 1 i mitt hus og problemet er det at det fort blir for varmt med vedfyring.
    Har hus fra '74 med 10cm isolasjon og skal skifte (stående) kledning/vinduer. Ca 170m2 på sørlandet. Er det noen som regnet litt på lønnsomheten i å etterisolere? Finner noen tall fra Enova som ikke akkurat viser allverdens besparelse. Nettopp lagt 100m2 vamnbåren varme i 1 etasje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn