Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Han har begynnt å være stille etter at jeg pratet med han, vi har funnet en løsning :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    OK, da er recap-sett bestilt til mine TLS 80 mkII, så har jeg de i allefall liggende til når jeg nå enn bestemmer meg for å skifte de. Må si at etter å ha hatt høyttalerne i et par måneder nå, og testet de ettertrykkelig med først min noe kanskje litt effektsvake Cambridge A840, og etterpå kraftige Vincent SP 991 monoblokker, med først litt nølende volum for så å øke på gradvis, så synes jeg jo IMF`ene bare imponerer mer og mer. Jeg har enda til gode (heldigvis) å høre antydninger til vreng/protester av noe slag, og så langt jeg hittil har turt å gi på med volum har det kun resultert i ytterligere aha-opplevelse... (hvor langt tør man å strekke det...??)

    Jeg vil jo for mitt bare liv ikke ta sjansen på å ødelegge noe, så derfor er det kanskje lurt å re-cappe (?), for å være på den sikre siden ifht feilverdier som kanskje en dag resulterer i avbrente elementviklinger, selv om jeg kun en sjelden gang beveger volumkontrollen over klokka 12 og deromkring...

    Hva tror/mener folket med erfaringer, er re-capping en godt investert garanti mot elementhavari i så måte, og er det vesentlig lydmessig merkbare forskjeller å hente, eller risikerer man heller å ødelegge godt kalibrert håndverk fra svunne tider, slik at lydkvaliteten forringes?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Kan noen anbefale en god forforsterker til IMF TLS 80 mkII?
    Jeg har nemlig tatt det dumme valget og solgt min gode gamle Cambridge Azur 840A, (som jeg har brukt som forforsterker noen uker nå) og kjøpt en Parasound Halo P5. Dette var ingen god match i det hele tatt, da jeg nå har fått en lydsignatur der mellomtonen skriker så jeg langt på vei får både tinnitus og hodepine. Helt borti hampen skarpt og ubehagelig er det blitt, selv med diskantkontrollen skrudd til kvart nivå. Cambridgen var til de grader bedre at jeg faktisk vurderer å handle inn en ren preamp av samme merke igjen...

    Jeg kjøpte P5 pga masse god omtale i mange tester, og mye skryting på diverse fora, men denne forforsterkeren er åpenbart altfor moderne i lydsignaturen, og slett ikke tilpasset 4-veis-systemet til IMF. Nå har jeg imidlertid fått nytt kondensatorsett til mine høyttalere, og avventer tiltak på preamp-siden til disse er skiftet ut, i tilfelle det kanskje endrer noe på problemet.

    Uansett er det av stor interesse om folket her kommer med tips til forforsterkere som virkelig duger til IMF, men dog helst innenfor et pristak på omlag 12-13 000.- (får kanskje tilføye at effektforsterker er 2 stk. monoblokker type Vincent SP 991). Jeg ønsker å få tilbake den behagelige, åpne lyden man kan lytte på i timesvis uten å bli sliten/susete i ørene, der ingenting stikker seg frem og dominerer lydbildet slik tilfellet er nå...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen anbefale en god forforsterker til IMF TLS 80 mkII?
    Jeg har nemlig tatt det dumme valget og solgt min gode gamle Cambridge Azur 840A, (som jeg har brukt som forforsterker noen uker nå) og kjøpt en Parasound Halo P5. Dette var ingen god match i det hele tatt, da jeg nå har fått en lydsignatur der mellomtonen skriker så jeg langt på vei får både tinnitus og hodepine. Helt borti hampen skarpt og ubehagelig er det blitt, selv med diskantkontrollen skrudd til kvart nivå. Cambridgen var til de grader bedre at jeg faktisk vurderer å handle inn en ren preamp av samme merke igjen....
    Gjalling i mellomtonen var problemet jeg hadde med IMF'ene mine på tidlig 80-tall (RSPM Mark IV Improved + Professional monitor). Hadde ikke tilgang (råd) til virkelig gode forsterkere. Solgte PM til en kar med Electrocompaniets 100watter; der var gjallingen borte.
    Har ikke hørt IMF'ene på 30 år men problemet du beskriver er velkjent. Prøv å finne en strømsterk forsterker....
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen anbefale en god forforsterker til IMF TLS 80 mkII?
    Jeg har nemlig tatt det dumme valget og solgt min gode gamle Cambridge Azur 840A, (som jeg har brukt som forforsterker noen uker nå) og kjøpt en Parasound Halo P5. Dette var ingen god match i det hele tatt, da jeg nå har fått en lydsignatur der mellomtonen skriker så jeg langt på vei får både tinnitus og hodepine. Helt borti hampen skarpt og ubehagelig er det blitt, selv med diskantkontrollen skrudd til kvart nivå. Cambridgen var til de grader bedre at jeg faktisk vurderer å handle inn en ren preamp av samme merke igjen....
    Gjalling i mellomtonen var problemet jeg hadde med IMF'ene mine på tidlig 80-tall (RSPM Mark IV Improved + Professional monitor). Hadde ikke tilgang (råd) til virkelig gode forsterkere. Solgte PM til en kar med Electrocompaniets 100watter; der var gjallingen borte.
    Har ikke hørt IMF'ene på 30 år men problemet du beskriver er velkjent. Prøv å finne en strømsterk forsterker....
    Hei. Jeg spiller på TLS 80 Mk II og Parasound P5 med en Classe Fifteen amp. Jeg har ingen problemer med mellomtonen. Det spiller aldeles fortreffelig og jeg kan lytte i timesvis uten problemer. Det må legges til at jeg har byttet komponenetene i delefilterene.
    Jeg hadde tidligere en Vincent SV233 og AudioPro høyttalere hvor jeg syns mellomtone og diskant var plagsomt dominerende. Den var ikke avslappende å lytte til. Kjenner ikke til dine monoblokker, men det er i alle fall ikke plagsomt med P5 og IMF hos meg.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Kanskje du burde se etter en luxman pre eller Densen
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Kan noen anbefale en god forforsterker til IMF TLS 80 mkII?
    Jeg har nemlig tatt det dumme valget og solgt min gode gamle Cambridge Azur 840A, (som jeg har brukt som forforsterker noen uker nå) og kjøpt en Parasound Halo P5. Dette var ingen god match i det hele tatt, da jeg nå har fått en lydsignatur der mellomtonen skriker så jeg langt på vei får både tinnitus og hodepine. Helt borti hampen skarpt og ubehagelig er det blitt, selv med diskantkontrollen skrudd til kvart nivå. Cambridgen var til de grader bedre at jeg faktisk vurderer å handle inn en ren preamp av samme merke igjen....
    Gjalling i mellomtonen var problemet jeg hadde med IMF'ene mine på tidlig 80-tall (RSPM Mark IV Improved + Professional monitor). Hadde ikke tilgang (råd) til virkelig gode forsterkere. Solgte PM til en kar med Electrocompaniets 100watter; der var gjallingen borte.
    Har ikke hørt IMF'ene på 30 år men problemet du beskriver er velkjent. Prøv å finne en strømsterk forsterker....
    Hei. Jeg spiller på TLS 80 Mk II og Parasound P5 med en Classe Fifteen amp. Jeg har ingen problemer med mellomtonen. Det spiller aldeles fortreffelig og jeg kan lytte i timesvis uten problemer. Det må legges til at jeg har byttet komponenetene i delefilterene.
    Jeg hadde tidligere en Vincent SV233 og AudioPro høyttalere hvor jeg syns mellomtone og diskant var plagsomt dominerende. Den var ikke avslappende å lytte til. Kjenner ikke til dine monoblokker, men det er i alle fall ikke plagsomt med P5 og IMF hos meg.
    Hei, dette var interessant, fordi jeg har akkurat fått tilsendt nye komponenter til delefilterne, og skal bytte de. Dette skjønner jeg nå at jeg bør gjøre kjapt, for iflg det du skriver later det jo absolutt til at det kan ligge mye forklaring nettopp her.
    Monoblokkene tror jeg ikke er problemet, for som jeg skrev spilte det helt glimrende mens jeg brukte Cambridge Azur 840A V2 som forforsterker.

    Tror rett og slett jeg finner fram loddebolten i dette øyeblikk, faktisk... Kommer tilbake med rapport om resultatet :)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Kan noen anbefale en god forforsterker til IMF TLS 80 mkII?
    Jeg har nemlig tatt det dumme valget og solgt min gode gamle Cambridge Azur 840A, (som jeg har brukt som forforsterker noen uker nå) og kjøpt en Parasound Halo P5. Dette var ingen god match i det hele tatt, da jeg nå har fått en lydsignatur der mellomtonen skriker så jeg langt på vei får både tinnitus og hodepine. Helt borti hampen skarpt og ubehagelig er det blitt, selv med diskantkontrollen skrudd til kvart nivå. Cambridgen var til de grader bedre at jeg faktisk vurderer å handle inn en ren preamp av samme merke igjen...

    Jeg kjøpte P5 pga masse god omtale i mange tester, og mye skryting på diverse fora, men denne forforsterkeren er åpenbart altfor moderne i lydsignaturen, og slett ikke tilpasset 4-veis-systemet til IMF. Nå har jeg imidlertid fått nytt kondensatorsett til mine høyttalere, og avventer tiltak på preamp-siden til disse er skiftet ut, i tilfelle det kanskje endrer noe på problemet.

    Uansett er det av stor interesse om folket her kommer med tips til forforsterkere som virkelig duger til IMF, men dog helst innenfor et pristak på omlag 12-13 000.- (får kanskje tilføye at effektforsterker er 2 stk. monoblokker type Vincent SP 991). Jeg ønsker å få tilbake den behagelige, åpne lyden man kan lytte på i timesvis uten å bli sliten/susete i ørene, der ingenting stikker seg frem og dominerer lydbildet slik tilfellet er nå...
    Hvis du ønsker å prøve en alternativ preamp og bor i nærheten (Mjøndalen) kan du få låne en Preamp av meg.
    Ta evt. kontakt på pm.

    mvh
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hmmmmm......???

    Er litt i tvil her nå. Har skifta nesten alle kondensatorene i mine IMF TLS 80 mkII nå, der antall microfarad stemte overens på 4 av 5. Den femte ga meg hodebry, ettersom jeg nå står igjen med en orginal Elcap på 4mf på hvert kort, mens Alcap`ene jeg har fått nye er 12mf... De orginale Elcap`ene på hvert delefilter er henholdsvis 100, 60, 6, 4 og 4mf. Altså er det 2 stk på 4 mf på kortet, mens jeg har fått en på 4 og en på 12mf...

    Har noen kjennskap til om dette er riktig, og i så fall hvilken av de to 4 mf`erne skal da erstattes med den på 12mf? Jeg har skifta en av de, den nærmest kabeltilkoplingene (4mf til 4mf), mens den som sitter på tvers midt på kortet gjenstår?


    Ellers lå det motstander i posen fra Falcon Acoustic, 8 stk, mens det totalt på begge delefiltrene befinner seg 12 stk.... (?) Er det strengt tatt nødvendig å skifte motstandene også, og hvilke 4 skal man i så fall skifte?


    Beklager masse spørsmål og mas rundt dette, men når ting ikke stemmer overens blir man jo en smule i tvil... :(
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Hmmmmm......???

    Er litt i tvil her nå. Har skifta nesten alle kondensatorene i mine IMF TLS 80 mkII nå, der antall microfarad stemte overens på 4 av 5. Den femte ga meg hodebry, ettersom jeg nå står igjen med en orginal Elcap på 4mf på hvert kort, mens Alcap`ene jeg har fått nye er 12mf... De orginale Elcap`ene på hvert delefilter er henholdsvis 100, 60, 6, 4 og 4mf. Altså er det 2 stk på 4 mf på kortet, mens jeg har fått en på 4 og en på 12mf...

    Har noen kjennskap til om dette er riktig, og i så fall hvilken av de to 4 mf`erne skal da erstattes med den på 12mf? Jeg har skifta en av de, den nærmest kabeltilkoplingene (4mf til 4mf), mens den som sitter på tvers midt på kortet gjenstår?


    Ellers lå det motstander i posen fra Falcon Acoustic, 8 stk, mens det totalt på begge delefiltrene befinner seg 12 stk.... (?) Er det strengt tatt nødvendig å skifte motstandene også, og hvilke 4 skal man i så fall skifte?


    Beklager masse spørsmål og mas rundt dette, men når ting ikke stemmer overens blir man jo en smule i tvil... :(
    I mine TLS80mkII står det 100, 60, 12, 6 og 4 uf sorte Elcap lytter + 6 kondensatorer på 2,2uf

    Fant dette bildet på nett, mine er lik disse;

    xover.jpg


    http://img259.imageshack.us/img259/8006/dsc00721hx.jpg

    mvh
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ja, det der så jo helt annerledes ut, merkelig...
    Delefilter IMF TLS 80 mkII.jpg
    Vet ikke om dette bildet viser ting så godt, men her er det altså 5 lytter på 100, 60, 6, og 2x4mf, pluss 6 kondensatorer på 2,2 mf (skrev motstander, det var feil). Har sendt mail til Falcon Acoustic nå, får håpe de har en forklaring. Det kan vel ikke være uorginale delefiltre i mine TLS 80 mkII?? Hva er de i så fall skifta ut med tro...
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Fantastisk Pilsern, der er jo filteret gitt... Litt mer svulmende kondensatorer og litt annerledes spoler, men bestykningen er dønn lik. Og det står også stempla "tls80 mkII" bak på delefiltrene mine.

    Ja, ikke godt å si om filteret jeg har er eldre eller en revidert utgave, men det inneholder i allefall flere kondiser, så tjah, hvem vet hva de eksperimenterte med i gamle dager....

    Det ser jaggu ut til at jeg må ta en tur til Mjøndalen ja, hehe... (holder til i Svelvik, så vi er ikke langt unna hverandre nei). Har du noen av de 2,2mf kondensatorene også kanskje? I så fall trenger jeg 2 stk. 4mf-50V lytter og 4 stk. 2,2mf kondensatorer
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Fikk kjapt svar i dag tidlig fra Falcon Acoustics, der de la seg langflate i beklagelse over at recap-settet ikke stemte overens med hva som befant seg av komponenter på mine delefiltre. Lovte å sende 2 stk elektrolytter på 4uf samt de 4 manglende 2,2uf kondensatorene umiddelbart. Super service og forståelse der i gården altså, og fullt til å anbefale til alle som vurderer recapping!

    De forklarte samtidig at IMF varierte mye på bestykningen på delefiltrene, selv innafor samme modell og tidsperiode, så jeg tipper flere har opplevd å få avvikende komponenter ifht sine delefiltre når de har bestilt recapp-sett. Men det gjør jo ingenting, når Falcon Acoustics er såpass velvillige til å ettersende det som ikke stemmer. Jeg spiller såklart bare videre på den ene gamle 4uf Elcap`en til resten kommer, dermed er julemusikken i boks :). Riktignok fremdeles med noe plagsom mellomtone, men der er ting på gang, så det varer nok (forhåpentligvis) ikke lenge...

    Takk til alle for gode råd og tips rundt både recapping og forslag til forforsterkeri, og særlig Pilsern som tilbød både hurtighjelp med delefilter-komponenter og lån av preamp. En riktig god jul til alle sammen i denne interessante og nyttige tråden :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Fortell hvordan resultatet blir når du er ferdig caron :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ble det stor forbedring Caron??
    Om du tenker på recappingen er jeg ikke i mål enda. Falcon Acoustics sendte først et sett som inneholdt en Alcap med feil verdi (fikk 12uf, skulle vært 4uf) til hvert filter. Etter mail til de om saken, lovte de å ettersende disse. Pakka kom ganske kjapt, men faen, inni lå det èn stk Alcap 4uf... Mail igjen, og denne gang med bildet jeg la ut her som vedlegg, og streng beskjed om å sende alt jeg trenger riktig denne gang, for det mangla også 2 kondensatorer på 2,2uf til hvert filter. Fikk kjapt svar, med all mulig beklagelse og løfte om at alt ble sendt samme dag.

    Så nå er det bare å vente på ny pakke. Men men, de er greie, tar ikke betalt for disse ekstra komponentene. Skjønt, egentlig burde de hatt et bedre tilbud mtp valg av riktig sett til de forskjellige utgavene det åpenbart finnes rundt forbi til samme høyttalermodell. Tror nok det lønner seg å ta bilder av delefilterne og legge ved når man bestiller, da må det jo bli riktig.
    Jeg har riktignok skifta de komponentene som stemte, men iom at den ene 4uf`eren pluss de seks 2,2uf`ene fremdeles sitter på kortene har jeg ikke helt inntrykk av at noe har endra seg.

    Derimot solgte jeg Parasound P5`en i går, og går nå og følger intenst med på Postens sporingstjeneste, da det for øyeblikket ligger en Vincent SA-T1 MX forforsterker i transport mot mitt post-i-butikk, og skal ankomme i løpet av ettermiddagen :). Så her nærmer det seg nok en julaften, for å si det slik, hehe... Denne er splitter ny, men har stått påkobla strøm i noen måneder for å korte ned innspillingstida med 2-3 måneder. Og det er jo bra, mtp at disse ikke er ferdig innspilt før etter et halvt års tid.

    Jeg avgir nærmere rapport når denne er på plass, og oppvarmet noen timer.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Vel, da skal jeg bare kjapt informere om at mine IMF TLS 80 mkII endelig har blitt tildelt lydsignaler som virkelig får de til å yte sitt aller beste (etter mine ører i hvertfall). Parasound Halo P5 er solgt, og Vincent SA-T1 koblet opp. Og denne, sammen med Vincent SP 991 gir et fantastisk lydbilde, all mellomtone-gjalling ble borte som ved et trylleslag, flott avrundet topp, enorm detaljrikdom, åpent og luftig, og stram avgrunnsdyp bass. Og dette endatil før innspilling av SA-T1 er unnagjort. Intet behov for justering av bass/diskant, og loudness blir stående av.
    Eneste "minuset" er at kildematerialet må være av høy kvalitet, alt øvrig blir tamt, kroppsløst og puslete, så det vil nok bli en sortering av plate-arkivet nå der en del sjeldent vil bli spilt, pluss at ordet "selektivitet" vil få en smule større betydning ved innkjøp av nye vinyl/CD-plater.

    Ellers er recapping enda ikke ferdigstilt, så kanskje vil det også bidra til ytterlig forbedret resultat når de siste komponentene er på plass. Et interessant prosjekt er i ferd med å gå mot sluttføring, og jeg må virkelig si at reisen så langt har vært både spennende og givende :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Sacm spiller veldig bra , sammenlignet med imf tls 80 så er de litt klarere i mellomtone og noe annerledes i bassen , men fruen her ble mildt sagt sur når hun så dem . De er litt for store for henne ,men det spiller ingen rolle :D
    Skal snart få dem på stativer , de er grise tunge og tungdrevene i forhold til tls 80 .

    Jeg har bestilt nytt rør til dac'n min(tesla 398a , blir spennende å eksprimentere litt med lyd fremover :D
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Er det noen her som kan beskrive hvordan man måler verdier på kondensatorer? De 6 stk. 2,2uf-kondisene jeg har på mine delefiltre (ikke elektrolyttene) skulle vært interessant å tatt noen stikkprøver på, for å se hvorvidt verdiene avviker ifht merkeverdien (2,2uf). Men hva bruker man for å måle disse?

    Jeg har et godt Fluke universalinstrument, men er ikke sikker på hvilket måleområde som må til for å måle uf - microfarad - , og om det i det hele tatt lar seg gjøre med et vanlig universalinstrument.

    Noen som vet noe om dette?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Du behöver en multimeter som kan mäta kapacitans (pF, nF, uF)
    T ex denna:
    Multimeter med USB UT61D - UNI-T | Clas Ohlson

    En kondensator avviker alltid från merkeverdien eftersom den har en viss tolerans.
    Takker og bukker, da blir det en tur til Clas Ohlson i morgen :)
    Og det slapp jeg gitt... Fluken jeg har hadde jaggu kapasitans-måling, (måtte ut i bilen og sjekke) og nå har jeg målt 2 av 12 stk. orginale 2,2uf kondensatorer, (6 på hvert delefilter) med resultat 2,25uf på den ene, og 2,22uf på den andre. Er det da grunn til å måle de resterende også, eller kan jeg anta at skifting av disse er unødvendig?

    Det har kommet meg for øre at disse lysebrune 2,2uf-kondisene som sitter på mine filtre (se bilde på side 27) er ansett som svært gode lydmessig, derfor frister det lite å skifte ut disse når målingene viste såpass nøyaktige resultater.

    Synspunkter noen?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Man skifter for forskjellige grunner. Noen skifter til andre merker, NOS, Solen plypropylene osv, andre skifter fordi de er defekte. Om der ikke er noen lekkasje fra kondensatorer er de ok og der er egentlig ingen grunn til å skifte.
    Som sagt finder du svært forskjellige delefiltre i TLS80, fra meget små prints med gamle komponenter til de "moderne" som der er bilde av på side 27.
    Om du har lyst kan du kopiere hele delefiltret og lage nye, med moderne komponenter, jernspole, luftspole, polypropylene og motstander, da by-passer du tilt kontroll også, men det blir litt dyrt, jeg betalte nesten 4K for mine filtre med litt Mundorf snadder i. Om du gjør det kan du ta de gamle filtre ut, disse kan da senere monteres tilbake igjen så original stand beholdes.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Man skifter for forskjellige grunner. Noen skifter til andre merker, NOS, Solen plypropylene osv, andre skifter fordi de er defekte. Om der ikke er noen lekkasje fra kondensatorer er de ok og der er egentlig ingen grunn til å skifte.
    Som sagt finder du svært forskjellige delefiltre i TLS80, fra meget små prints med gamle komponenter til de "moderne" som der er bilde av på side 27.
    Om du har lyst kan du kopiere hele delefiltret og lage nye, med moderne komponenter, jernspole, luftspole, polypropylene og motstander, da by-passer du tilt kontroll også, men det blir litt dyrt, jeg betalte nesten 4K for mine filtre med litt Mundorf snadder i. Om du gjør det kan du ta de gamle filtre ut, disse kan da senere monteres tilbake igjen så original stand beholdes.
    Takk for utfyllende svar. Er ikke så bevandret i høyttalerelektronikk, så det er interessant å forske litt rundt dette, særlig på gammelt utstyr som IMF jo etterhvert er blitt.
    Tenker jeg lar mine orginale kondensatorer stå i fred...

    Apropos "tilt", jeg har jo skjønt at bryteren mellom terminalene bak på kabinettene har den funksjon at man kan velge mellom "tilt", "slope", eller ingen av disse. Hva konkret vil dette si egentlig? Jeg har såvidt prøvd å endre innstillingene på disse bryterne, men kan ikke si jeg hørte noen merkbar forskjell. Er det en slags tilpasning ifht type rom høyttalerne står i, og innebærer det faktum at jeg ikke hører noen forskjell at rommet mitt (stua) da er helt perfekt?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Noen som har delefilterskjema på IMF Super Compact II ?

    mvh
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Hvordan spiller supercompact? er det god bass i dem ?

    Sacm spiler jææævlig bra nå .Hadde vært gøy å testet de mot noe langt dyrere . Bassen er pervers :D
     
    Sist redigert:

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Recapping....

    Mine Imf Tls 80-2, håpløst å ta bilde i sollys.
    bilde.jpg


    Av ren nysjerrighet fikk jeg lyst å prøve å bytte ut kondensatorne rundt om på delefilteret. Jeg gikk til innkjøp av kitet fra falcon acoustics til ImfTls80-2.
    Under loddingen (litt vel ivrig) fant jeg ut at dem hadde sendt en kondensator med feil verdier, den med 6µf, så jeg loddet inn det jeg hadde fått.
    Her er utgangspunktet. Høyttalerne var kablet opp av tidlige eier med sølv på alt.
    bilde 1.jpg


    Her er etter jeg var loddet ferdig med delene jeg fikk tilsendt fra falcon, legg merke til at den svarte 6µf overfor de to grønne ikke er byttet:
    bilde 3.jpg

    Og lyden? Jeg koblet til den ene høyttaleren som va loddet ferdig før jeg startet og lodde den andre, og det var forskjell! Lyden var en anelse høyere, mer mellomtone og diskanten kom mer tydelig fram, hadde ikke tid til å vente, så loddet den andre også :cool: Og wow, det var med et smil jeg skrudde på den andre også. Det ble mer av alt, og akkurat som et lite teppe ble dratt vekk fra høyttalerne, lyden ble også bredere, og større. Klarer også å se for meg størrelsen på rommet musikken er spillt inn i, for ekkoet rundt instrumentene og vokalen kommer tydeligere frem.

    Dette gav mersmak, så jeg bestilte også den siste 6µf kondensatoren. Den svarte 6µf og den grønne 2.2µf inni ringen bildet er koblet i paralell, så bestilte jeg i samme slengen en 8.2µf, Clear cap, av ren nysjerrighet.
    bilde 31.jpg


    Når delene så var kommet loddet jeg inn 8.2µf ClearCappen, og erstattet begge i den røde ringen, det ble seende slik ut:
    bilde 1 (1).jpg

    Og lyden? Skuffende! Magien forsvant, og det store rommet som høyttalerne tegnet opp forsvant. "Vintagelyden" ble også nærmest borte. Jeg ga dem kanskje noe kort tid for å bli helt innspilt, men siden skuffelsen var så stor så lot jeg dem bare stå noen dager med nærmest kontinuelig spilling før dem røk ut igjen.

    Så loddet jeg inn den grønne etter at jeg hadde målt dem, de målte ganske nøyaktig 2.2 og en ALCAP på 6µf, for forøvrig er på 1/10 av prisen til en claritycap
    bilde 2.jpg


    Og lyden? Kanonbra! Med en gang jeg skrudde på var lyden "hjemme" igjen. Disse kondensatorene går direkte på begge diskantene og lyden ble enda klarere, og lydbildet svært :cool: Jeg har sittet noen dager å lyttet å er forundret over hvor mye informasjon jeg har gått glipp av tidligere. Det er blitt lettere å skille de enkelte instrumentetne fra hverandre, noe som tidligere bare har vært sett på som "flere instrumenter". Også super-små lyder som ekko, og ambient i musikken kommer tydeligere frem.
    Slik er det blitt, analytisk og uten at det høres ut som en spinkel 2015 høyttaler. Det skal sies at den noe brumlete og mørke vintagelyden høyttalerne laget i utgangspunktet har avtatt litt, men mistenker at det er på grunn av at lyden har vært litt grøtete og upresis uten at jeg helt visste det.

    Så dette anbefales stede før å bytte rør, dac eller kabler til 10000vis av kroner, så kan det være lurt med å begynne med dette.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Nice "Tbend"!

    Jeg tror det er en veldig god grunn til at bla. Falcon sier at der det er benyttet "Elcap" bør det erstattes med "Alcap" for å beholde opprinnelig lyd/voicing.

    Har lest et par lange tråder på andre forum om en som prøvde et lass med kondensatorer i et par Celestion Ditton 66 - han endte også opp med "Elcap" for "Alcap". - ESR er vel sannynligvis stikkordet her.

    mvh
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    197
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Da har man vært en tur på bygda og samla litt igjen. Fant et par tls80 som skulle skifte eier, og da var det bare å hive seg i bilen.
    Dette paret skulle være strøkent, men av erfaring vet man jo at alt eldes. Var også fornuftig nok til å ta med multimeteret. Det skulle vise seg å være smart. Den ene superdiskanten var død. Det ble uansett handel. Kjøper er fornøyd og det håper jeg også selger er. Spiller som en drøm selv uten den ene supern, og tror faktisk jeg har en stk liggende på lur som virker:)

    Finishen på kassene kunne jeg tenk å fikse litt på. Tør man å bruke eksentersliperen med fint papir på, eller går det til helsikes?

    mvh Calaf
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    197
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Kommer. Kastet meg rett i slipinga. Så ingen vei utenom;)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei Calaf, ser du har knalla til igjen :). Var det riper og sår i treverket ettersom det måtte sliping til? Burde vel gå bra å slipe, det er vel "heil ved" i disse, så det tåles vel... Ellers kan du jo prøve oppskrifta mi (etter gode tips fra Pilsern noen sider bakover) etterpå, for bearbeiding og polering for å få fram dybden og glansen i treverket. Det ble i hvertfall kjempesuksess på mine, og de glitrer fremdeles like flott nå, et drøyt halvt år etter :)..

    PM/mail kommer snart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn