Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Dette blir spennende. Aldri lasta opp bilder fra ipad. Blir vel vise de oppned med vrangsida ut.
    Iallefall så skal første bilde vise en slipt/pusset og one to go.
    image.jpg

    Så har den ene fått et strøk med teacvoks. Skal ha på et lag til, men det blir en annen dag.
    image.jpg

    Rotete, men oppe å går;)
    image.jpg


    Effektiv dag altså. Det var et par skikkelige hakk i toppene og noen blomsterpottemerker kanskje, men sidene var meget pene. Disse skal være fra 78 og det er nok finert spon eller noe sånt. De største hakkene blir nok værende som de er. Med +7 på begge kikkertene og godt med linseveske innabords legger jeg sikkert ikke merke til de uansett. Tror jeg lar det bli med et lag voks til😊
    Et sabla styr for å få de opp loftstrappa, men det gikk. Det greier jeg ikke alene med RSPM iallfall.

    Det spiller iallfall og da er det bare for kontoen å grue seg til jeg finner forsterkere:cool:

    Calaf
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Ikke bare øynene som er i dårlig forfatning, men også minnet. Diskanten som jeg trodde skulle være i orden var nok stendød den også:(. Har en hel haug med superdiskanter liggende, men alle er desverre ødelagt. Kabeldrageren hadde hatt et svare strev på å få RSPM opp å gå om jeg husker rett, og jeg fikk med meg det han hadde når jeg overtok RSPM.
    Er det mulig å repare disse og/eller er det noen som har en til overs så er det bare å skrike ut:)

    calaf
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Ikke bare øynene som er i dårlig forfatning, men også minnet. Diskanten som jeg trodde skulle være i orden var nok stendød den også:(. Har en hel haug med superdiskanter liggende, men alle er desverre ødelagt. Kabeldrageren hadde hatt et svare strev på å få RSPM opp å gå om jeg husker rett, og jeg fikk med meg det han hadde når jeg overtok RSPM.
    Er det mulig å repare disse og/eller er det noen som har en til overs så er det bare å skrike ut:)

    calaf
    Har sett at det i det siste har dukket opp "voice coil replacements" for Celestion HF2000 bla. på ebay.
    Men både utseende og materiale ser ut til å være helt forskjellig fra original.
    Hvordan disse spiller i forhold til original aner jeg ikke.

    mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Delefrekvensen for superdiskanten er vel 13 kHz så det går an å leve uten om man ikke hører over 15 likevel, men det skal jo helst fungere.
    Er det 16 ohms utgaver tror du? Coles 4001G & Coles 4001K New Tweeter
    De sitter også i B&W DM/2, disse kan fås for ingen penger brukte men det er jo synn å flå de for diskanter egentlig......
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.584
    Antall liker
    1.318
    Sted
    Oslo
    Jeg vet om en i stavanger som reparerer slike diskanter .
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.584
    Antall liker
    1.318
    Sted
    Oslo
    Kontakt Ove Hæhre på tlf.Nr. 51618746.

    send diskantene i posten .
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Takk Pilsern, niels og Trikkern89:). Skal sjekke alle alternativene. Vet ikke hvilken utgave det er jeg har. Vet ikke engang hvordan jeg får dem ut. Kommer vel til via bassen, men får finne ut av det i morgen.
    Ser på de døde som jeg har liggende at de som er merket rspm mkIV er 8,2 ohm, mens de som er merket tls 80 står det ikke noe på.

    calaf
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Takk Pilsern, niels og Trikkern89:). Skal sjekke alle alternativene. Vet ikke hvilken utgave det er jeg har. Vet ikke engang hvordan jeg får dem ut. Kommer vel til via bassen, men får finne ut av det i morgen.
    Ser på de døde som jeg har liggende at de som er merket rspm mkIV er 8,2 ohm, mens de som er merket tls 80 står det ikke noe på.

    calaf
    HF2000 er festet med en skrue i bak. Ja du må ut med bassen først.

    167125d1353574236-noen-som-husker-imf-transmission-line-ha-yttalere-cimg0386.jpg




    HF2000 i TLS80mkII er 8 Ohm -

    Falcon selger Coles 4001 som erstatning - usikker på om de anbefaler 8 eller 16 ohm til TLS80
    Coles 4001 er et par mm større enn HF2000 - hullet må evt. utvides hvis du tenker å bruke de.


    mvh
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Kan jo sove lenge på morran, så jeg fant fram loddebolten for å pelle ut diskanten. Og mens jeg roter i skuffer etter verktøy, blir jeh var på en liten eske i hylla. Der ligger den pinadø den diskanten jeg mente jeg hadde;).
    Ut med ødelagt og inn med "ny"

    image.jpg

    Knipsa et bilde av delefilteret samtidig.
    image.jpg

    Ser ikke ut for at de er tuklet med på noe vis. Teita til skruer i elementer og baffel da alle var mer eller mindre løse.
    På med strømmen og etter avansert dassrulltesting så er det bare å dra på smilebåndet igjen;)
    image.jpg


    Tenker uansett å prøve få skikk på diskantene som er døde. Iallefall et par stykker. Kjekt å ha , som Sunde forkynnet:cool:

    Da synes jeg at jeg har fortjent en liten whiskey virrepinne før man tar kvelden. Skål!

    calaf


    edit: og der kom endelig bildene feil vei:)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke bare øynene som er i dårlig forfatning, men også minnet. Diskanten som jeg trodde skulle være i orden var nok stendød den også:(. Har en hel haug med superdiskanter liggende, men alle er desverre ødelagt. Kabeldrageren hadde hatt et svare strev på å få RSPM opp å gå om jeg husker rett, og jeg fikk med meg det han hadde når jeg overtok RSPM.
    Er det mulig å repare disse og/eller er det noen som har en til overs så er det bare å skrike ut:)

    calaf
    Stemmer det! Et svare strev, men lyktes til slutt.
    Det du fikk med var vel 4 originale AlNiCo magneter for HF2000 (pluss en ubrukt B139). Disse er gull verd om du finner membraner fra andre HF2000 tweetere med riktig impedans. Søk på eBay etter Celestion HF2000, men jeg husker ikke om den skulle være 4, 8 eller 16 ohm....
    Skulle aldri solgt de RSPM - for nå har jeg plass.....:-\
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Skruer har en tendens til å gå løse på baflerne, mener jeg tok av hele baflen og satte islagsmutter på baksiden av listen, da holder de.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Artig lesestoff dette ja, og alt ordner seg til slutt for den som legger hjerte og sjel i denne spennende hobbyen :).

    Noe som forundrer meg like mye hver gang det postes bilder av delefiltrene; - det er pokker ikke ett tilfelle der disse likner hverandre helt og holdent. Forskjeller på farger, kort og komponenter, forskjellig antall komponenter, forskjellige verdier på lyttene, og filtrene sitter visst også plassert på forskjellige måter alle sammen. Fikk de nye idèer for hver eneste kasse de skrudde sammen der borti England tru? Og kan det da forekomme seg sånn at alle låter en smule forskjellig også? I så fall sikkert bare ytterst marginalt, men likefullt litt pussig at de varierte sånn synes jeg...
    Samtidig kan vi jo da fryde oss litt over å ha noe bortimot unikt stående og formidle yndlingsmusikken vår, hver og en av oss :D.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, der er en del utgaver, de tidlige hadde en lite filter limt på innsiden av bakplaten. Tror ikke der er store variasjoner i lyden da alle komponenter vel er fra 70 tallet. Det der har stor betydning er valget av forsterker.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.584
    Antall liker
    1.318
    Sted
    Oslo
    Jeg har et imf tls 80
    kondensator kit liggende hvis noen er interessert ! :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jeg har et imf tls 80
    kondensator kit liggende hvis noen er interessert ! :)
    Recappa du ikke TLS 80`ene? Om jeg ikke har misforstått helt har du jo lagt SACM`ene ut for salg på Finn. Skal du ikke beholde TLS 80`ene heller da?
    Har han naboen din gått helt bananas nå?
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Kabeldrageren.
    Ja. Det var et glimrende delelager jeg fikk med fra deg:). Skal prøve å få noen av diskantene i orden igjen.
    RSPM'ene blir fremdeles tatt godt vare på her hos meg, og jeg forstår godt angeren på salget. Leter fremdeles etter forsterker, men Leikis Lyd har forbarmet seg og tatt på seg oppdraget med å fullføre et Holtonprosjekt som har gått i stå.(ønsket om å gjøre det selv var nok større enn kunnskapen) Håper den vil sparke liv i RSPM'ene.

    Trikkern89
    Trasig om det stemmer at du skal selge pga sinte naboer. Glad jeg ikke har noen nært nok til å kunne irritere seg på all galskapen man finner på.

    Caron
    Det kommer pm:)

    Ellers så har jeg idag fått testet litt mer. Har ikke så mye utstyr for hånden pr idag, men kan vel som Caron har nevnt tidligere bare konstatere at parasound p5 ikke er noen optimal match med imf. Mellomtonen blir litt gjallete og skarp i mine ører. Manglet også litt nivå i bassen, så jeg har flyttet høyttalerne litt rundt om for å prøve. Med godt hell ifht bass. Men det er en ting jeg sliter med uansett fanden hvor jeg setter det opp, og det er å få balansert lydbildet. Det vil seg ikke. Har vært en gjenganger på alt som har vært testet opp gjennom årene.
    Så da er det vel bare en utvei. "Rommet fra helvete" må bare bygges om:(. Menmen. Det er vel helt i tråd med normalen;)

    calaf
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Eldre Bryston, eller gamle store Hafler gjør en god jobb med de. Se etter store vintage effektforsterkere.....desuten må du kanskje ommøblere litt. Trekk de mye ut fra bakveggen og vinkle de litt inn. Avstannen til bakveggen kan du kalkulere deg frem til på Cardas sin nettside, room setup in a rectangular room. Prøv også med diskanterne innerst, ikke sikkert der er så stor forskjell, men selvom de er sagt at transmisjonlinjer ikke er så følsomme for rommet som andre høyttalere da stemmer ikke dette. De må plaseres korrekt som alle andre høyttalere.
    Desuten er der den risiko at høyttalerne er for store for rommet, mine TLS80 spilte bedre enn RSPM IV i samme rom, ca. 25 kvadratmeter. Med RSPM var det først når jeg gikk to etager opp i huset at jeg hørte den dybe bassen....
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.584
    Antall liker
    1.318
    Sted
    Oslo
    Jeg har et imf tls 80
    kondensator kit liggende hvis noen er interessert ! :)
    Recappa du ikke TLS 80`ene? Om jeg ikke har misforstått helt har du jo lagt SACM`ene ut for salg på Finn. Skal du ikke beholde TLS 80`ene heller da?
    Har han naboen din gått helt bananas nå?

    Jeg orket ikke å ta meg bryet med å recappe dem :p Naboen har sendt flere klager til styret nå så tror det er best å kjøpe seg noe mindre..
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Lyden i mine TLS80mkII har siden jeg kjøpte dem aldri vært helt 100 % - jeg har blant annet måtte bytte en død superdiskant.
    Etter det har lyden alltid dratt ørlite til den ene siden. Mistanken til skjevheten har ligget både på ny vs. gammel superdiskant og på delefilteret.
    Veldig irriterende da en hører at høyttalerne har stort potensialet.
    IMF’ene har derfor i lang tid blitt nedprioritert til fordel for andre høyttalere.

    Men nå var endelig gulvet ryddet såpass at det var plass til å legge TLS80mkII på rygg og bytte delefilterkomponenter!

    Komponentene i den ene høyttaler ble byttet ut. Gamle komponenter ble for nysskjerrighet målt, alle verdier var faktisk innenfor 1-2% av påstemplet verdi. Da komponentene i den andre høyttaleren skulle byttes ble det klart at kondensatoren C4 var 12 uf istedenfor 6uf !! Kvalitetskontroll… hmm (høyttalerne har samme serienr. L & R).
    Vel, vel, komponenter med riktige verdier ble satt inn – også her ble gamle komponenter kontrollmålt. På denne høyttaleren var verdiene typisk 10-13% over/under påstemplet verdi.

    Fiks ferdig og lyd på!

    Resultat;
    Korrekt balansen i lydbildet + lyden er strammet opp og mer dynamisk en tidligere – Anbefales på det sterkeste!!!

    Fabelaktige høyttalere :cool:
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lyden i mine TLS80mkII har siden jeg kjøpte dem aldri vært helt 100 % - jeg har blant annet måtte bytte en død superdiskant.
    Etter det har lyden alltid dratt ørlite til den ene siden. Mistanken til skjevheten har ligget både på ny vs. gammel superdiskant og på delefilteret.
    Veldig irriterende da en hører at høyttalerne har stort potensialet.
    IMF’ene har derfor i lang tid blitt nedprioritert til fordel for andre høyttalere.

    Men nå var endelig gulvet ryddet såpass at det var plass til å legge TLS80mkII på rygg og bytte delefilterkomponenter!

    Komponentene i den ene høyttaler ble byttet ut. Gamle komponenter ble for nysskjerrighet målt, alle verdier var faktisk innenfor 1-2% av påstemplet verdi. Da komponentene i den andre høyttaleren skulle byttes ble det klart at kondensatoren C4 var 12 uf istedenfor 6uf !! Kvalitetskontroll… hmm (høyttalerne har samme serienr. L & R).
    Vel, vel, komponenter med riktige verdier ble satt inn – også her ble gamle komponenter kontrollmålt. På denne høyttaleren var verdiene typisk 10-13% over/under påstemplet verdi.

    Fiks ferdig og lyd på!

    Resultat;
    Korrekt balansen i lydbildet + lyden er strammet opp og mer dynamisk en tidligere – Anbefales på det sterkeste!!!

    Fabelaktige høyttalere :cool:
    Herlig Pilsern. Hadde selv noen TLS 50 for mange år siden og alltid drømt om IMF Prof Monitor. Å høre disse spille i ungdommen har virkelig satt seg fast i bevisstheten. Da jeg var på hugget etter nytt hifi utstyr for et par år siden etter et langt opphold var det ingen på markedet og det ble elektrostater i stedet. Angrer ikke det valget, men IMF er i en særstilling. Hadde jeg hatt plass til et sett slike også så... Kos deg!! :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Se så, jeg har sagt det før og sier det igjen, disse høyttalerne har sjel, og kan på mange måter sammenliknes direkte med mennesker. Noen aldres uten de altfor dramatiske forandringer mens andre igjen pådrar seg lyter og skjevheter i både fysikk og psyke. Men flott er det jo at IMF-høyttalerne kan stelles og pleies tilbake til ungdommens glansdager med noen enkle "kirurgiske" inngrep. Så enkelt er det ofte ikke med oss dødelige, akk...

    Godt jobba Pilsern, og gratulerer med unge og freshe TLS 80'er igjen :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Heisan folkens!
    Er ikke ofte jeg gir mitt besyv med på dette forumet, grunnet bastante holdninger og forutinntatter meninger. Men nå er noen ord virkelig på sin plass. Artig at folk forstår hva god vin er når det gjelder hifi, og spesiellt høytalere. Statsautoriserte amatører har tydeligvis tuklet med dine TLS80 Stian, iom at kondensatorverdienene aviker på dette viset. Det er i allefall 100 prosent sikkert at det ikke er fra fabrikken sin side. Nyt lyden fra disse gode klasikkerne, det er få om nåen som faktisk holder følge, uansett pris. Dette er virkelig god vin :)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Heisan folkens!
    Er ikke ofte jeg gir mitt besyv med på dette forumet, grunnet bastante holdninger og forutinntatter meninger. Men nå er noen ord virkelig på sin plass. Artig at folk forstår hva god vin er når det gjelder hifi, og spesiellt høytalere. Statsautoriserte amatører har tydeligvis tuklet med dine TLS80 Stian, iom at kondensatorverdienene aviker på dette viset. Det er i allefall 100 prosent sikkert at det ikke er fra fabrikken sin side. Nyt lyden fra disse gode klasikkerne, det er få om nåen som faktisk holder følge, uansett pris. Dette er virkelig god vin :)
    God kveld Jarl,
    Ja jeg synes selv det var merkelig, men jeg tror faktisk det må ha vært en glipp fra fabrikken. - Det stod originale Alcap (sorte/røde) lytter i høyttaleren med feil verdi og i tillegg var filteret limt fast i skumgummien/kabinettet og uten noe form for "spor" av at amatører har tukla med den - veldig merkelig.

    Men nå er det korrekte verdier, originale diskanter og god lyd - og ja dette er vellagret god vin :)

    mvh
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Må bare si meg enig i alle sammenligninger om sjel, god vin etc. Vil kanskje tilføye god single malt, da av kveldens Bowmore Gold Reef. Med deilige 7 varmegrader og pissregn ute og i tillegg lettere tannpine, er det greit å lure i seg litt virrepinnemedisin på loftet. Har omøblert litt og fått balansert lydbildet bedre, men må kanskje bare begynne å innse at ørene ikke er helt som ønsket lengre.

    image.jpg


    Slik ser det ut pr idag. Ikke sikkert det ser slik ut i morgen, da man lett kan få noen innfall kveldstid. Målet er uansett ikke å ha det så himla pent, heller kos med det man holder på med:)
    Har jo også et par kompiser som overvåker alt jeg gjør., men holder heldigvis klokelig kjeft. Sitter på hver sin høyttaler og bare myser.
    Forleden kveld hørte jeg en skrapelyd av ene bassen på enkelte låter og på brukbart pådrag. Mente jeg hadde lest at å snu elementene kunne være en løsning. Så jeg gjorde og skrapelyden forsvant. Noen som har vært borti lignende?

    calaf
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Lyden i mine TLS80mkII har siden jeg kjøpte dem aldri vært helt 100 % - jeg har blant annet måtte bytte en død superdiskant.
    Etter det har lyden alltid dratt ørlite til den ene siden. Mistanken til skjevheten har ligget både på ny vs. gammel superdiskant og på delefilteret.
    Veldig irriterende da en hører at høyttalerne har stort potensialet.
    IMF’ene har derfor i lang tid blitt nedprioritert til fordel for andre høyttalere.

    Men nå var endelig gulvet ryddet såpass at det var plass til å legge TLS80mkII på rygg og bytte delefilterkomponenter!

    Komponentene i den ene høyttaler ble byttet ut. Gamle komponenter ble for nysskjerrighet målt, alle verdier var faktisk innenfor 1-2% av påstemplet verdi. Da komponentene i den andre høyttaleren skulle byttes ble det klart at kondensatoren C4 var 12 uf istedenfor 6uf !! Kvalitetskontroll… hmm (høyttalerne har samme serienr. L & R).
    Vel, vel, komponenter med riktige verdier ble satt inn – også her ble gamle komponenter kontrollmålt. På denne høyttaleren var verdiene typisk 10-13% over/under påstemplet verdi.

    Fiks ferdig og lyd på!

    Resultat;
    Korrekt balansen i lydbildet + lyden er strammet opp og mer dynamisk en tidligere – Anbefales på det sterkeste!!!

    Fabelaktige høyttalere :cool:
    Herlig Pilsern. Hadde selv noen TLS 50 for mange år siden og alltid drømt om IMF Prof Monitor. Å høre disse spille i ungdommen har virkelig satt seg fast i bevisstheten. Da jeg var på hugget etter nytt hifi utstyr for et par år siden etter et langt opphold var det ingen på markedet og det ble elektrostater i stedet. Angrer ikke det valget, men IMF er i en særstilling. Hadde jeg hatt plass til et sett slike også så... Kos deg!! :)
    Ja, det er det med plassen. En kamerat nede i gaten har RSPM MKIV som jeg er så heldig å kunne lytte til dann og vann. Men å få dem inn i en vanlig stue betyr kona og ungene ut. For noen vil det være en lettelse. For andre kanskje mindre morsomt.

    Han (dvs kameraten) forsøkte forresten et par TLS 80 først - og da oppe i stua som er ganske stor. Det ble visstnok aldri noen suksess - angivelig fordi transmisjonslinjebassen har sine begrensninger mht romstørrelse.

    Lev vel alle som har IMF. Jeg bruker til daglig Sf Amati futura. De overgår enhver IMF med hensyn til oppløsning og detaljrikdom, og er særdeles konevennlige, men de mangler jo totalt sjela til IMFene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er det med plassen. En kamerat nede i gaten har RSPM MKIV som jeg er så heldig å kunne lytte til dann og vann. Men å få dem inn i en vanlig stue betyr kona og ungene ut. For noen vil det være en lettelse. For andre kanskje mindre morsomt.
    I min ungdom hadde jeg RSPM MKIV Improved på en 12 kvadratmeter studenthybel....:cool:
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det er det med plassen. En kamerat nede i gaten har RSPM MKIV som jeg er så heldig å kunne lytte til dann og vann. Men å få dem inn i en vanlig stue betyr kona og ungene ut. For noen vil det være en lettelse. For andre kanskje mindre morsomt.
    I min ungdom hadde jeg RSPM MKIV Improved på en 12 kvadratmeter studenthybel....:cool:

    Hadde helt klart foretrukket samme mot det jeg selv hadde. Jamo Compact 90. Ingen høydare for å si det pent:p
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Får vel holde denne tråden åpen med jevne mellomrom:)
    Parasound P5 har dratt på sykehus med skurr i volumpot. Da er det for tiden ikke flere pre-amps i hus. Hadde da egentlig tenkt at i påvente av ny effekt og annen pre la hele driten være strømløst en stund. Men kom så til å tenke på at jeg har jo en integrert liten sak liggende. Har ment hele tiden (forutintatt som vanlig) at den blir alt for kald og hard på IMF., så da har den jo selfølgelig ikke testet. Ja så feil kan man ta. Perfekt,,, nei! Men kaldt og hardt er det ikke. Det spiller faktisk meget bra. Kunne godt vært litt mere bass, men den bassen som er der, den er det stålkontroll på. Mellomtonen er litt påtrengende uten å være irriterende som den lett blir med P5. Diskanten bare er der, så dette var litt gøy. Den blir ikke fast her, men den får duge til nye greier er på plass:cool:
    image.jpg
     

    alfolebt

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    5
    Hei alle IMF fans. Jeg er en av dere som er fasinert av IMF lyd (i kombinasjon med Accuphase). Har et par Super Compact II, TLS 80 II og et par RSPM Mk IV. Vurdere å kjøpe et par Sacem høytalere i tillegg, så det baller på seg. Er det noen som har hørt på et par IMF Sacem og kan videreformidle denne opplevelsen?
     

    alfolebt

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    5
    Hei. Ser du har et par Sacm. Hvordan spiller disse i forhold til TLS 80 II og Mk IV?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.584
    Antall liker
    1.318
    Sted
    Oslo
    fikk mine imf sacm opp på stativer i dag :D hører forskjell i bassen
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei til dere IMF kjennere.

    Jeg har kommet over et par CM3. Disse trenger litt eller litt mer estetsik pleie og reperasjon av finer.
    Elementer virker være ok men den ene mellomtonen trenger å få dustcappen sugd ut igjen.
    Har ikke fått prøvd de mye ennå men tenkte leke litt med de og teste.
    Så langt er inntrykkene positive men jeg har noen spørsmål.
    Hva er slike vært i dagens market i god kosmetisk stand ?
    Jeg har sett kondis kit hos Falcon Acoustics som ikke koster all verden.
    Er det en god investering i forbedret lydkvalitet andrehånds verdi ?
    Er det andre evt. inngrep/oppgraderinger av delefilter man bør se på.
    Disse blir ikke en del av hovedsystemet mitt mer en del av et evt. vintage set up.
    Litt usikker på hvor mye arbeid jeg skal legge i disse.

    mvh

    Habicht
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Lite fart i denne tråden om dagen, så her skal jeg bare slenge ut et lite spørsmål som jeg håper noen av dere som kjenner IMF og transmisjonslinjer godt kan svare på:

    Hvor stort rom er det optimale for et sett IMF TLS 80? Og hvor går grensen for hvor lite rommet kan være?

    Jeg har nemlig flytta mitt hovedanlegg fra stua oppe ned til ei betydelig mindre kjellerstue, med det resultatet at dyp-bassen er blitt totalt fraværende. Det buldrer og romler veldig i nedre midbassområdet, men videre nedover svinner det bare hen... Størrelsen på kjellerstua som er rektangulær er ca 20 kvadrat, mens stua oppe er på rundt 35 og vinkelforma. Jeg har ikke begynt å omplassere høyttalerne enda, og har de pr. i dag stående langs ene langveggen mens lytteposisjon er inntil motstående langvegg. Lyden er mildest talt romlete og udefinerbar, så jeg skal i kveld prøve å plassere anlegget langs ene kortveggen for å høre om det blir bedre.

    Oppe låt det helt glimrende, og dyp-bassen brutalt tilstede, så det jeg lurer på er om transmisjonslinjebass krever en viss størrelse/utforming på rommet for å i det hele tatt fungere? Kan jo tilføye at også takhøyden i kjellerstua er lavere enn normalt, er vel ca 215.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.543
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hvis noen er interesert så har jeg et sett strøkne IMF Professional monitor MkIII med kabinetter som ser ut som nye........ disse kan evt selges til en IMF entusiast. De er fra 1980 og har kun hatt en eier frem til i dag. Legger de foreløpig ikke ut under til salg da de bør kjøpes av en hardcore IMF entusiast synes jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn