Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    :) Gratulerer! :)
    Du kommer opp i 10 000, men tror det er en grei pris.

    Ta bilder og gi lydreferat når alt er i hus.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Er det noen her som kan beskrive hvor delefilteret på TLS 80 mk2 sitter, og hvordan man kommer til dette?

    Jeg planlegger å skifte kondensatorene på disse etterhvert, og så en video på youtube der en amerikaner demonstrerte prossessen på RSPM mkVII. Der sitter imidlertid delefilteret bak metallplata nederst i fronten, veldig enkelt å komme til. TLS 80 mk2 har derimot ingen metallplate nederst...

    Fint om noen som vet kan gi en kort beskrivelse av dette, takk :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    :) Gratulerer! :)
    Du kommer opp i 10 000, men tror det er en grei pris.

    Ta bilder og gi lydreferat når alt er i hus.
    Takker:)

    Først får jeg se hva som åpenbarer seg når pallen er avkledd og beistene vel plassert i stua. Man blir jo pinadø som en unge igjen (gamle mannen...) av dette, spent som en fiolinstreng, hehe...

    At jeg begynte å se meg om etter IMF for adskillige år siden er takket være en god kompis av meg nordpå, som kjøpte sine Prof.Monitor nye i 1983. ALLE på hjemstedet mitt fikk jo rent hakeslepp av lyden disse presterte, også jeg. Flytta så sørpå og fikk dette litt på avstand grunnet utdannelse med dertil trang økonomi, og glemte etterhvert at det fantes noe som het IMF i det hele tatt. Handla mye forskjellig opp gjennom åra, og slo meg til ro med at utviklinga nok hadde plassert min gamle kompis sine veteraner på de bakre rader lydmessig.

    Så var jeg altså nordpå for å besøke slekt osv for 7-8 år siden, og slumpa denne gangen til å treffe denne karen igjen, som så inviterte meg på et festlig lag han tilfeldigvis hadde planlagt. Dermed ble det jo også nærkontakt med hans trofaste og fastgrodde (til evig tid iflg ham selv) Prof.Monitorer igjen, og MILDE MAKTER!!!!.... "de bakre rader" spratt elegant fram og rett oppå scenen og beviste ettertrykkelig at disse fremdeles mener alvor. Jeg ble dermed en meget dårlig festdeltaker den kvelden, for det var rett og slett komplett umulig å flytte oppmerksomheten vekk fra det som ble formidlet fra stuens lydanlegg, og jeg bestemte meg for at det fra da av skulle letes med lys og lykter etter IMF for salg.

    I Norge har jeg ikke lyktes i særlig grad, og visste egentlig for lite om de forskjellige modellene, så det ble til at jeg låste mine søk til kun Prof.Monitor. De fleste treff har også befunnet seg i England, noe jeg har slått fra meg pga vanskelig og uforholdsmessig dyr transport. Etterhvert har jeg jo funnet et helt univers av info, (takket være nettet og dette stedet bl.a.) og at det ble produsert flere velspillende modeller innenfor de store monitorhøyttalerne. Nå har jeg da altså landa på disse TLS 80 mk2, som jeg har skjønt er forgjengeren til TLS 80 mk2A, som igjen er forgjengeren til Prof.Monitor, og veldig lik Proffen i konstruksjon. Unntaket er vel i grove trekk at elementene på Proffen er IMF og ikke KEF, og at TLS 80 mk2 er blant de mest lettdrevne av samtlige store IMF`er.

    Jeg kommer tilbake med bilder og beskrivelser av lyd, pluss kanskje spørsmål ang forsterkeri, om jeg føler den jeg har er blir for lett i ræ.. :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker en Dynamic precision 2*250 wat forsterker , det er en veldig bra match . Utrolig dynamisk og levende lyd skal man lete lenge etter. Bassen er et kapittel for seg selv . Eide noen Kef 104.2 , de er kjente for sin bass , men bassen fra imf er mye mer kontrollert
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Noen som vet hvilke IMF høyttalere jeg har? Bortsett fra logoen foran og bak er det ingen modellbetegnelse. Størrelsen er 105*53*50 cm.
    Professional monitor mkiii
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her som kan beskrive hvor delefilteret på TLS 80 mk2 sitter, og hvordan man kommer til dette?

    Jeg planlegger å skifte kondensatorene på disse etterhvert, og så en video på youtube der en amerikaner demonstrerte prossessen på RSPM mkVII. Der sitter imidlertid delefilteret bak metallplata nederst i fronten, veldig enkelt å komme til. TLS 80 mk2 har derimot ingen metallplate nederst...

    Fint om noen som vet kan gi en kort beskrivelse av dette, takk :)
    Delefilteret befinner seg på en hylle på baksiden av basselementet. Det kan være limt fast eller festet med et par skruer, eller begge deler. En skumplate må brettes til side også, men det finner man lett ut av.
    Forøvrig: Falcon Acoustics!
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    faren min hadde noen imf tls 80 før , jeg har kjøpt meg noen og han fortalte meg at han hadde ekstra diskanter på toppen av sine høyttalere... Var dette tilleggsutstyr slik som stativer ?
    Jeg har stativer , men er veldig interessert i å skaffe de diskantene.


    Vis vedlegget 277562
    A long shot I know, men kan kan det ha vært snakk om en modell som heter SACM og ikke TLS80? Du kan kanskje google dem og la oss høre de vekker noen minner.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Ingen IMFere ble levert med hjul, kun stativ. End of story. De IMFene som er avbildet ovenfor er førsteutgaven til det som tilslutt ble RSPM. Professional Monitor kom først på starten av 80-tallet, og da med 128/20 bassen, samt med mellomtone tweeter supertw i en rett linje ved siden av bassen.

    Mvh Jarl
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Post et bilde eller se litt på IMF Electronics - IMF electronics
    Kjenner ikke til noen IMF med hjul,
    .....
    De to parene med IMF monitor som jeg kjenner til har hjul.
    Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?
    Mine lignet veldig på de mkIII som er avbildet over her. Det andre paret er av nyere dato en det.
    Har ikke hørt noe om at hjulene var ettermontert men "Uttern"'s svar er så kategorisk at jeg ikke skal motsi det.
    (Er lite matnyttig å diskutere når det er "end of story":)

    Tror jeg har noen bilder liggende av mine par. De ble solgt til "gi bort pris" til en her på forumet. (Ble hentet i Sarpsborg)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Uff, ja det ble litt kategorisk, men ikke desto mindre sant. Jeg vet at dog at noen kunder fikk montert hjul av butikkene, for at de lettere skulle være flyttbar i heimen.

    Mvh
    Jarl
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Post et bilde eller se litt på IMF Electronics - IMF electronics
    Kjenner ikke til noen IMF med hjul,
    .....
    De to parene med IMF monitor som jeg kjenner til har hjul.
    Det har mine også. Vet du hvilke modeller det er ?
    Mine lignet veldig på de mkIII som er avbildet over her. ....
    Tror jeg har noen bilder liggende av mine par. De ble solgt til "gi bort pris" til en her på forumet. (Ble hentet i Sarpsborg)
    Her er bilder av "mine".
     

    Vedlegg

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Vel, da var mine TLS 80 mk2 på plass i stua, etter en reise som gikk fra Danmark til min adresse her i Norge på under ett døgn, fantastisk levert av DHL Express :)

    De har overlevd turen uten antydning til skader av noen slag, men førsteinntrykket var dog nedslående da kabinettene var malt svart, med kost:(!!At folk kan være så utrolig ville i tankegangen fatter jeg ikke, men men, noen har jo dessverre den oppfatning at "gammelt skrap" blir så flott etter en omgang med malekosten dyppa i noen rester gugge man har stående i boden, så da så....
    Frontene er derimot helt strøkne og flotte, uten antydning til rifter eller hull, og med IMF-logoen intakt og på plass nederst.

    Så som dere forstår er bilder lite interessant på nåværende tidspunkt, men de kommer, bare jeg får utført en liten oppfriskning av finishen først. Her er jeg imidlertid litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte, så tips mottas med takk.
    Er det teak som er benyttet i IMF`s kabinetter, og kan man i så fall slipe vekk malingen med maskin og sandpapir, gi det en omgang med bi-voks, for så å avslutte det hele med en god møbelpolish?

    Ellers er det å meddele at de rent lydmessig innfrir 100 %, alle elementer er hele og uten antydning til skader av noe slag. B139-bassene er litt ulike i farven, der den ene er sort mens den andre heller mer mot gråbrun (kan den ene ha blitt skiftet på et tidspunkt kanskje?).
    Førsteinntrykket lydmessig var bare WOW!!! Bassen kjellerdyp, stram og med pondus, ingen gjalling fra mellomtonen som jeg har sett flere her påpeke, og alt låt bare oppløst, bredt og detaljert i hele frekvensregisteret.
    Har nå fått et par hele kvelder med de der jeg har latt de få utfolde seg på alt fra god gammel progrock ala Rush, Focus og The Flower Kings via Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland, til Toccata&Fugue i D-moll og annet på katedralorgel. Må si de taklet alle sjangerne meget godt, og fikk faktisk et aldri så lite sjokk når jeg testa de på Nico & Vinz`nye låt "When the days comes", som inneholder en vannvittig lavfrekvent synthbass i hver 4 takt. Da hoppa glass og pyntegjenstander i hyller og skap, og buksebeina blafret liflig... :D Den nye jazzskiva med Lady GaGa og Tony Bennett låt også helt utmerket, fra de fineste symbalvispeslagene og pianoakkordene til svulstig kontrabass som nærmest kunne ses plasseringsmessig i lydbildet, med vokalene bredt fordelt oppå alt, nyyydelig...
    I det hele tatt vil jeg si at lyd og lydbilde overgår alt jeg har eid tidligere, så ja, man er storfornøyd :)

    Det ser også ut til at Cambridge A840`en min jobber fint og uanstrengt sammen med IMF`ene, så langt i allefall. Jeg spiller jo aldri på lydnivåer som kan sammenliknes med stadionkonserter heller, så behovet for mer watt er derfor ikke tilstede. Ikke ønsker jeg å ta sjansen på å gamble på grensen heller med såpass gamle og ærverdige juveler, det får andre ta seg av om de vil ta sjansen...

    Bilder kommer som sagt når de fremstår i orginal finish, og håper altså at noen her som har tips til en god fremgangsmåte for dette kommer fort på banen.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Vel, da var mine TLS 80 mk2 på plass i stua, etter en reise som gikk fra Danmark til min adresse her i Norge på under ett døgn, fantastisk levert av DHL Express :)

    De har overlevd turen uten antydning til skader av noen slag, men førsteinntrykket var dog nedslående da kabinettene var malt svart, med kost:(!!At folk kan være så utrolig ville i tankegangen fatter jeg ikke, men men, noen har jo dessverre den oppfatning at "gammelt skrap" blir så flott etter en omgang med malekosten dyppa i noen rester gugge man har stående i boden, så da så....
    Frontene er derimot helt strøkne og flotte, uten antydning til rifter eller hull, og med IMF-logoen intakt og på plass nederst.

    Så som dere forstår er bilder lite interessant på nåværende tidspunkt, men de kommer, bare jeg får utført en liten oppfriskning av finishen først. Her er jeg imidlertid litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte, så tips mottas med takk.
    Er det teak som er benyttet i IMF`s kabinetter, og kan man i så fall slipe vekk malingen med maskin og sandpapir, gi det en omgang med bi-voks, for så å avslutte det hele med en god møbelpolish?

    Ellers er det å meddele at de rent lydmessig innfrir 100 %, alle elementer er hele og uten antydning til skader av noe slag. B139-bassene er litt ulike i farven, der den ene er sort mens den andre heller mer mot gråbrun (kan den ene ha blitt skiftet på et tidspunkt kanskje?).
    Førsteinntrykket lydmessig var bare WOW!!! Bassen kjellerdyp, stram og med pondus, ingen gjalling fra mellomtonen som jeg har sett flere her påpeke, og alt låt bare oppløst, bredt og detaljert i hele frekvensregisteret.
    Har nå fått et par hele kvelder med de der jeg har latt de få utfolde seg på alt fra god gammel progrock ala Rush, Focus og The Flower Kings via Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland, til Toccata&Fugue i D-moll og annet på katedralorgel. Må si de taklet alle sjangerne meget godt, og fikk faktisk et aldri så lite sjokk når jeg testa de på Nico & Vinz`nye låt "When the days comes", som inneholder en vannvittig lavfrekvent synthbass i hver 4 takt. Da hoppa glass og pyntegjenstander i hyller og skap, og buksebeina blafret liflig... :D Den nye jazzskiva med Lady GaGa og Tony Bennett låt også helt utmerket, fra de fineste symbalvispeslagene og pianoakkordene til svulstig kontrabass som nærmest kunne ses plasseringsmessig i lydbildet, med vokalene bredt fordelt oppå alt, nyyydelig...
    I det hele tatt vil jeg si at lyd og lydbilde overgår alt jeg har eid tidligere, så ja, man er storfornøyd :)

    Det ser også ut til at Cambridge A840`en min jobber fint og uanstrengt sammen med IMF`ene, så langt i allefall. Jeg spiller jo aldri på lydnivåer som kan sammenliknes med stadionkonserter heller, så behovet for mer watt er derfor ikke tilstede. Ikke ønsker jeg å ta sjansen på å gamble på grensen heller med såpass gamle og ærverdige juveler, det får andre ta seg av om de vil ta sjansen...

    Bilder kommer som sagt når de fremstår i orginal finish, og håper altså at noen her som har tips til en god fremgangsmåte for dette kommer fort på banen.
    Artig at IMF'ene innfrir lydmessig, kjedelig med finishen.

    Mine TLS80mkII mener jeg er i Valnøtt finish - du finner bilde av de her;
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ker-imf-transmission-line-ha-yttalere-20.html

    Når det gjelder fjerning av maling så har jeg bare erfaing med "stripping" - se denne tråden for utgangspunkt og resultat;
    http://www.hifisentralen.no/forumet...5564-ansiktsla-ft-pa-britiske-klassikere.html

    mvh
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Vel, da var mine TLS 80 mk2 på plass i stua, etter en reise som gikk fra Danmark til min adresse her i Norge på under ett døgn, fantastisk levert av DHL Express :)

    De har overlevd turen uten antydning til skader av noen slag, men førsteinntrykket var dog nedslående da kabinettene var malt svart, med kost:(!!At folk kan være så utrolig ville i tankegangen fatter jeg ikke, men men, noen har jo dessverre den oppfatning at "gammelt skrap" blir så flott etter en omgang med malekosten dyppa i noen rester gugge man har stående i boden, så da så....
    Frontene er derimot helt strøkne og flotte, uten antydning til rifter eller hull, og med IMF-logoen intakt og på plass nederst.

    Så som dere forstår er bilder lite interessant på nåværende tidspunkt, men de kommer, bare jeg får utført en liten oppfriskning av finishen først. Her er jeg imidlertid litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte, så tips mottas med takk.
    Er det teak som er benyttet i IMF`s kabinetter, og kan man i så fall slipe vekk malingen med maskin og sandpapir, gi det en omgang med bi-voks, for så å avslutte det hele med en god møbelpolish?

    Ellers er det å meddele at de rent lydmessig innfrir 100 %, alle elementer er hele og uten antydning til skader av noe slag. B139-bassene er litt ulike i farven, der den ene er sort mens den andre heller mer mot gråbrun (kan den ene ha blitt skiftet på et tidspunkt kanskje?).
    Førsteinntrykket lydmessig var bare WOW!!! Bassen kjellerdyp, stram og med pondus, ingen gjalling fra mellomtonen som jeg har sett flere her påpeke, og alt låt bare oppløst, bredt og detaljert i hele frekvensregisteret.
    Har nå fått et par hele kvelder med de der jeg har latt de få utfolde seg på alt fra god gammel progrock ala Rush, Focus og The Flower Kings via Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland, til Toccata&Fugue i D-moll og annet på katedralorgel. Må si de taklet alle sjangerne meget godt, og fikk faktisk et aldri så lite sjokk når jeg testa de på Nico & Vinz`nye låt "When the days comes", som inneholder en vannvittig lavfrekvent synthbass i hver 4 takt. Da hoppa glass og pyntegjenstander i hyller og skap, og buksebeina blafret liflig... :D Den nye jazzskiva med Lady GaGa og Tony Bennett låt også helt utmerket, fra de fineste symbalvispeslagene og pianoakkordene til svulstig kontrabass som nærmest kunne ses plasseringsmessig i lydbildet, med vokalene bredt fordelt oppå alt, nyyydelig...
    I det hele tatt vil jeg si at lyd og lydbilde overgår alt jeg har eid tidligere, så ja, man er storfornøyd :)

    Det ser også ut til at Cambridge A840`en min jobber fint og uanstrengt sammen med IMF`ene, så langt i allefall. Jeg spiller jo aldri på lydnivåer som kan sammenliknes med stadionkonserter heller, så behovet for mer watt er derfor ikke tilstede. Ikke ønsker jeg å ta sjansen på å gamble på grensen heller med såpass gamle og ærverdige juveler, det får andre ta seg av om de vil ta sjansen...

    Bilder kommer som sagt når de fremstår i orginal finish, og håper altså at noen her som har tips til en god fremgangsmåte for dette kommer fort på banen.
    Gratulere med TLS 80 mk2. Synd å høre at de var malt, men fint å høre at de lydmessig var i orden. Å få tilbake original finish kan bli en utfordring, men bør ikke være en umulighet. For en del år siden kjente jeg en som jobbet på museum og han hadde mange tips om både det ene og det andre. Kunne kanskje vært en idé å ta kontakt med noen som hadde det som jobb og få noen tips om hva av dagens kjemikalier som kan brukes. Pilsern har jo gjort dette før og på bildene så det riktig fint ut, men kanskje en større utfordring med et så stort kabinett. Lykke til med jobben!
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Hørte på låten av Nico og vinz, men opplevde ikke det samme som deg , er forsterkeren kraftig nok til at bassen blir skikkelig kontrollert ?
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da er kjemikalier innkjøpt, takk for tips "Pilsern", så da venter jeg på en godværsdag, lemper kassene ut på verandaen, og håper det går greit å få av "husmalinga".

    "Trikkern", det jeg mente med beskrivelsen av dypbass-innslagene på Nico & Vinz-låta var ikke av negativ karakter, tvert imot. Bassen var meget velkontrollert og stram, men dyyyyp, kraftig og følbar, mao en god demonstrasjon på hva disse høyttalerne er i stand til når vi snakker om å sette omgivelsene i bevegelse. Pussig at du ikke følte de basspulsene, kanskje det har noe med rommet de står i å gjøre...
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Prosjekt TLS 80 mk2

    IMG_8742.jpg
    Vis vedlegget 282732 Vis vedlegget 282734
    IMG_8743.jpg
    IMG_8745.jpg
    IMG_8747.jpg
    IMG_8749.jpg
    IMG_8752.jpg


    Først, er det noen som vet hvordan i huleste man får snudd bildefiler riktig her inne, fortell fortell... :confused:

    Ja, da er prosjektet som dere ser godt i gang her i stua. Venstre høyttaler begynner å nærme seg ferdigstillelse, skal bare ha på 3-4 lag til med Finishing Oil, så treverket virkelig blir glansfullt og dypt. Utgangspunktet må jeg virkelig si er utmerket, ingen iøyenfalne riper, sår eller skader, det ser faktisk ut til at malinga sånn sett har hatt en konserverende effekt på treverket.

    Og "Pilsern", stor takk til deg som tipsa meg om Duxola Malingsfjerner. Dette var bare ren moro, smøre på, vente 45 minutter, og malinga detter nærmest av av seg selv. Så dyppa jeg en dott stålull grad 0 i Liberon Møbelrenser, masserte forsiktig over treverket, og kjente at all gammel voks, skitt og urenheter løsnet lett. Ventet 15 minutter, og tørket så av det hele. Deretter satte jeg de inn med Liberon Finishing Oil, ventet 15 min. og polerte med myk poleringsklut. Fy f.... det var som om treverket bare lyste opp, og ble med et trylleslag skikkelig dypt glansfullt og levende. Utrolig, rent magisk... :D

    Nå står altså høyre kabinett innsatt med Duxola, og skal øyeblikkelig "skrelles" for all maling. Så går det slag i slag, og i løpet av helga har jeg 2 stk. IMF TLS 80 mk2 som fremtrer som nye, eller egentlig enda bedre, antikk-nye.

    Bilder av ferdigstilt prosjekt kommer senere.
    Ha en fin helg :)
     

    Vedlegg

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Så bra at prosjektet ble vellykket, det ser lekkert ut!

    Det varmer et vintage-hjerte at noen tar vare på disse skattene :)


    Recap av delefilter neste ?

    mvh
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Så bra at prosjektet ble vellykket, det ser lekkert ut!

    Det varmer et vintage-hjerte at noen tar vare på disse skattene :)


    Recap av delefilter neste ?

    mvh
    Vurderte jo recap`ing, men nå er jeg i grunnen veldig i tvil om nødvendigheten av det. Det spiller så vannvittig overbevisende og bra, at jeg ikke helt kan høre for meg hva som kan bli bedre etter det...

    Har du gjort det, og hva ble i så fall bedre?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Så bra at prosjektet ble vellykket, det ser lekkert ut!

    Det varmer et vintage-hjerte at noen tar vare på disse skattene :)


    Recap av delefilter neste ?

    mvh
    Vurderte jo recap`ing, men nå er jeg i grunnen veldig i tvil om nødvendigheten av det. Det spiller så vannvittig overbevisende og bra, at jeg ikke helt kan høre for meg hva som kan bli bedre etter det...

    Har du gjort det, og hva ble i så fall bedre?
    Tror det blant annet er brukt Elcap (sorte med røde ender) kondensatorer i delefilterene - disse eldes ikke godt.
    Har selv målt helt ville verdier på Elcap's som er 30-40 år gamle.

    Har foreløpig ikke gjort det på TLS80, men har gjort det på andre høyttalere som har benyttet samme kondensatorer - bla. på IMF Super Compact og Celestion. - Elcap erstattes med Alcap fra http://www.falconacoustics.co.uk/
    - Umiddelbart mer åpen og "balansert" lyd.

    Det som foreløpig stopper meg fra å gjøre det med TLS80 er størrelsen, - Må ha plass for å dra dem frem, legge dem på rygg og rote neddi dem ;)
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    hørte på et anlegg i million klassen idag og må si jeg faktisk ble litt skuffet .

    Synes Imf'ne spiller som faen jeg ....
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Synd han brukte dem med en stusslig nad. Det må 200 ekte Watt til for å vise hva som bor i disse :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    De TLS Bidevind har er skikkelig gamle, der står ikke engang IMF på navneplaten.
    Brukte selv malingfjerner for å fjerne sort maling på TLS 80, fungerte ok, men jeg var veldig nervøs under operasjonen. Satte også netting inn i transmisjonlinjens åpning.
    Vet ikke om det er endret nå, men legges bilder inn her fra en iPad blir de snudd på hodet, vet ikke hvorfor og hvorfor det ikke kan fikses.
    Ellers, litt mimring med bilder om noe der var engang her hjemme…..
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hørte på låten av Nico og vinz, men opplevde ikke det samme som deg , er forsterkeren kraftig nok til at bassen blir skikkelig kontrollert ?
    Jeg måtte høre den jeg også og det er mye som skjer helt der nede :cool:
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Ja det dunker helt greit .. Orket ikke høre hele sangen . Synes den var litt slitsom ^^
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    hørte på et anlegg i million klassen idag og må si jeg faktisk ble litt skuffet .

    Synes Imf'ne spiller som faen jeg ....
    Ja, det er ikke prisen som bestemmer.

    Det som nok kan være bedre på nyere høyttalere, vil jeg tro er oppløsningen og luftighet. Dessuten gir i alle fall mine høyttalere mer trøkk i mellomregisteret og diskant enn de IMF jeg har hørt. Bassen derimot. .....

    Går man over til hva som er behagelig å høre på, vil IMF i alle fall score svært høyt. En kamerat har RSPM MK IV, og de låter nydelig - og man kan høre på time etter time uten å bli sliten - med mindre da volumet er alt for høyt.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    194
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    :) Gratulerer! :)
    Du kommer opp i 10 000, men tror det er en grei pris.

    Ta bilder og gi lydreferat når alt er i hus.
    Takker:)

    Først får jeg se hva som åpenbarer seg når pallen er avkledd og beistene vel plassert i stua. Man blir jo pinadø som en unge igjen (gamle mannen...) av dette, spent som en fiolinstreng, hehe...

    At jeg begynte å se meg om etter IMF for adskillige år siden er takket være en god kompis av meg nordpå, som kjøpte sine Prof.Monitor nye i 1983. ALLE på hjemstedet mitt fikk jo rent hakeslepp av lyden disse presterte, også jeg. Flytta så sørpå og fikk dette litt på avstand grunnet utdannelse med dertil trang økonomi, og glemte etterhvert at det fantes noe som het IMF i det hele tatt. Handla mye forskjellig opp gjennom åra, og slo meg til ro med at utviklinga nok hadde plassert min gamle kompis sine veteraner på de bakre rader lydmessig.

    Så var jeg altså nordpå for å besøke slekt osv for 7-8 år siden, og slumpa denne gangen til å treffe denne karen igjen, som så inviterte meg på et festlig lag han tilfeldigvis hadde planlagt. Dermed ble det jo også nærkontakt med hans trofaste og fastgrodde (til evig tid iflg ham selv) Prof.Monitorer igjen, og MILDE MAKTER!!!!.... "de bakre rader" spratt elegant fram og rett oppå scenen og beviste ettertrykkelig at disse fremdeles mener alvor. Jeg ble dermed en meget dårlig festdeltaker den kvelden, for det var rett og slett komplett umulig å flytte oppmerksomheten vekk fra det som ble formidlet fra stuens lydanlegg, og jeg bestemte meg for at det fra da av skulle letes med lys og lykter etter IMF for salg.

    I Norge har jeg ikke lyktes i særlig grad, og visste egentlig for lite om de forskjellige modellene, så det ble til at jeg låste mine søk til kun Prof.Monitor. De fleste treff har også befunnet seg i England, noe jeg har slått fra meg pga vanskelig og uforholdsmessig dyr transport. Etterhvert har jeg jo funnet et helt univers av info, (takket være nettet og dette stedet bl.a.) og at det ble produsert flere velspillende modeller innenfor de store monitorhøyttalerne. Nå har jeg da altså landa på disse TLS 80 mk2, som jeg har skjønt er forgjengeren til TLS 80 mk2A, som igjen er forgjengeren til Prof.Monitor, og veldig lik Proffen i konstruksjon. Unntaket er vel i grove trekk at elementene på Proffen er IMF og ikke KEF, og at TLS 80 mk2 er blant de mest lettdrevne av samtlige store IMF`er.

    Jeg kommer tilbake med bilder og beskrivelser av lyd, pluss kanskje spørsmål ang forsterkeri, om jeg føler den jeg har er blir for lett i ræ.. :)
    Hei Caron

    Er nok mange som har hatt samme opplevelse med IMF som du beskriver. Deriblant meg!
    Dette hjemstedet ditt! Det er ikke tilfeldigvis ca 35 km oppover dalen? Er jo isåfall nærmest å regne for selveste IMF-bygda pr idag!

    mvh Calaf
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei Calaf.

    Joda du, du har så rett som det går an, for når jeg ser at du holder til på Fauske er det jo bare èn dal det kan være snakk om, hehe...

    Ja, jeg har skjønt at det har "bailla på sæ" med flere IMF-eiere der oppe etterhvert, og ska bærre tru om ikke denne karen jeg beskriver har hatt ei viss påvirkning til det :confused:...
    Jeg var selv på besøk i et hus der oppe i 2008, og der var det akkurat ankommet et sett TLS 80, og iflg "denne nevnte karen" står det også et sett RSPM mkIV i et annet hus, og kanskje finnes det flere i andre hus, så det er visst blitt en aldri så liten IMF-"by" ja (før i tida var det jo en annen type "by") :D

    Hvilken type IMF har du selv?

    Mvh Caron
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    194
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Hehe. Ja det var en fugl som kvitret om en som hadde kjøpt et par svartmalte.
    Har nok hatt mine timer foran disse proffene til denne fuglen.
    Er ikke bombesikker men mener at tls 80 som du nevner, er forvekslet med Proff Monitor. I samme kåken står det også et sett med RSPM Mk IV, og det skulle ikke forundre meg om der også er kommet flere typer IMF inn der.
    Kåken burde du vel også kjenne godt������

    Har selv et par RSPM MkIV som jeg kjøpte av en hyggelig kar gjennom sentralen. Pga litt foreløpige omprioriteringer, er ikke mine i drift pr idag. Men når jeg kommer over riktig forsterker til overkommelig pris, skal de på plass igjen.

    Mvh Calaf

    må si resultatet ble bra etter malingsfjerningen
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    hvordan høyttalere har du idag ?:)
    Flere, men hovedoppsettet omfatter Sonus Faber Amati Futura. Spiller stort sett vinyl med en gammel Luxman Pd 350 (beste de har laget), SME V arm, Benz Ebonu pu og Manley Steelhead RIAA. Kan jo fortsette med rør pre fra Audio Valve (Conductor) og Chapter double mono 2X400 watt. Det kunne vært veldig morsomt å kjøre IMF på dette oppsettet. Jeg holdt på å slå til på et par TLS 80 MK II, men besinnet meg i siste øyeblikk. Tror det ville blitt høyttalerne eller kona, for stua tillater absolutt ikke høyttalere i den størrelsen. Så skal jeg høre IMF, må jeg 300 meter ned i gata hvor det står et par RSPM MK IV med tilhørende utstyr. Ingen dårlig erstatning, men ikke like bra som å ha det hjemme.

    Jeg har imidlertid en peisestue hvor jeg kanskje en dag setter opp noe nytt, og da tenker jeg pøå et rent Vintage-anlegg. Da står IMF øverst på ønskelista.:)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Noen imf kjennere som kan har lyst til å lytte til mine høyttalere ? Ønsker å vite om oppgradering av delefilter er nødvendig .
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Oslo
    Bør imf tls80 plasseres helt inntil bakvegg eller litt er en halv meter ut fra vegg ok ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn