Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Dette er mitt første innlegg i tråden siden 2015, så vidt jeg kan se.

Siden sist har jeg kommet i nytt hus, og har funnet plass i kjelleren til naim-oppsettet. Selv om det er noen år siden vi flyttet hit har jeg ikke gjort meg skikkelig flid med å få oppsettet riktig på plass i det nye rommet, det har gått periodevis med lytteinteressen. Det tenkte jeg å gjøre noe med nå.

Jeg har til dels frie tøyler til plassering og akustiske tiltak i rommet, så jeg tror det skal bli riktig bra etter hvert! I går kveld sang det veldig fint mot slutten av kvelden!

Hyggelig å være tilbake!

Vedlegg

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    251
    Jeg kjenner ikke til forskjellene annet enn hodetelefonutgang fra og med Nait 5i-2. Eide en 5i-2 sjøl en kort periode, den har en rytmisk, direkte og kommuniserende spillestil som jeg likte veldig godt.
    Ser ofte på Naim UK forumet at mange anbefaler å se mot XSxx istedet, den kan oppgraderes med psu, men alt til en pris.
    Har ikke funnet noe på nett om forskjeller på lyd, foruten mere krefter.

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Siden sist har jeg kommet i nytt hus, og har funnet plass i kjelleren til naim-oppsettet. Selv om det er noen år siden vi flyttet hit har jeg ikke gjort meg skikkelig flid med å få oppsettet riktig på plass i det nye rommet, det har gått periodevis med lytteinteressen. Det tenkte jeg å gjøre noe med nå.
    Det er kun tre kvelder jeg har spilt siden jeg fikk fornyet interessen nå, og erfaring så langt er at lyden er noe rotete de første par timene, deretter blir det virkelig bra!

Jeg tenkte først at siden jeg har noe tilårskomne komponenter, at det var alderen som gjorde dette. Nå er min mistanke at det heller er samboer i etasjen over som slukker lysene ut på kvelden og strømkvaliteten dermed forbedrer seg. Jeg mistenker at vi har et sett med skrøpelige dimmere fra forrige eier på stue og kjøkken.

Første steg er å få festet to GIK dempningsplater i tak i førsterefleksjonspunktene, samt henge opp samme typen plater på veggene, i dag står de kun på gulvet.

Deretter blir det å teste med kursene til stue og kjøkken av og på, og se om det blir noe forskjell. Om ikke synderen er funnet med dette gjenstår det vel å prøve på de andre kursene. Jeg har en doorman veggvorte koblet på samme kurs som Naim-oppsettet, jeg får ta ut denne før testen.

Først har samboer et par nattevaktsøkter til, da passer det dårlig å la anlegget ljome med barna sovende alene i etasjene over. Da blir det heller head-fi disse kveldene, for lytting uten romakustikk-utfordringer :)

Ha en god kveld!

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Da kom GIK-panelene opp i taket og ryddet opp i diskant med en gang, dette samtidig med noe annen rearrangering av møbler og paneler med uviss effekt.

Med noe begrenset takhøyde ruver de mer i rommet enn jeg setter pris på, kanskje verdt å prøve å heise de opp 5 cm (ingen mellomrom mellom panel og tak).

Jeg synest med en gang takpanelene kom opp at drivet i musikken ble noe begrenset, men slikt kan gjerne være en tilvenning. Jeg prøvde å kompensere ved å øke diskanten på Kef’ene, kanskje det er en god idè :) Jeg setter på todo-lista å forsøke med noen tynnere paneler i taket etter hvert :) Kanskje jobbe litt med stil også, nå begynner det å ta form som lydstudio, dette.

Mistanke om dårlig strøm som nevnt i forrige innlegg gjorde at jeg også ble nysjerrig på strømrenseprodukter, disse har jeg aldri hatt i hus tidligere eller fått demonstrert. Nå kan takpanelene ha ryddet opp mye i utfordringene, men det er fristende om ikke lenge å å låne med seg et sett hjem for test.

Mye akustikk-betraktninger for en Naim-tråd, jeg håper det er ok.

Nå spiller set riktig fint her, ha en god kveld!

Vedlegg

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    378
    Sted
    Trondheim
    Det er kun tre kvelder jeg har spilt siden jeg fikk fornyet interessen nå, og erfaring så langt er at lyden er noe rotete de første par timene, deretter blir det virkelig bra!
    Dersom du startet lyttingen fra avslått og kaldt anlegg, er det typisk at det går en time eller to før ting setter seg. Spiller litt «tynt og pistrete før det blir ordentlig varmt. Forklaringen kan ligge der, særlig dersom det fungerte fint deretter.

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Dersom du startet lyttingen fra avslått og kaldt anlegg, er det typisk at det går en time eller to før ting setter seg. Spiller litt «tynt og pistrete før det blir ordentlig varmt. Forklaringen kan ligge der, særlig dersom det fungerte fint deretter.
    Takk for innspill, alle komponentene har nok stått på i lang tid innen musikkavspillingen startet.

Ellers reflekterer jeg over at jeg tidligere sa at lyden virket å løsne etter et par timer og mistenkte dårlig strøm, mens med akustikkplater i taket så kom den gode lyden mye raskere, ingen spesiell endring i perioden kl 22-23. Det er vel alltids en mulighet for at man lurer seg selv noe :) men man gjør jo så godt man kan :)

Ellers har jeg også prøvd å få orden på Unitiserven jeg har. Jeg har aldri klart å få den til å gjenkjenne musikkfiler jeg laster opp til NAS’en selv, kun CD’er den har rip’et. Jeg tenkte å i større grad å kjøpe musikk ved nedlasting fremover, så det greit å konme. Jeg skal prøve litt mer selv, så vil jeg kanskje søke hjelp på moderforumet.

Første utfordring er å finne en flash player som fungerer da man kan kommunisere med Unitiserve gjennom et slikt grensesnitt, samtidig har Adobe ikke hatt oppfølging av Flash player siden 2021. Jeg bruker nå Desktop Client mot Unitiserve, men jeg tror ikke jeg får gjort det jeg trenger med kun Desktop Client.

Jeg mener jeg så i manualen at man kunne laste opp musikkfiler ved å sette en usb stick med filene rett i Unitiserven. Dersom dette er tilfelle kan dette være godt nok og kanskje den enkleste løsningen, det er inne store mengder musikk det er snakk om.

Ha en fortsatt god søndag, nå kommer sola frem!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.252
    Torget vurderinger
    9
    Trenger en forsterker til å drive hodetelefoner som trenger mye power og har vurdert en Naim Nait 5i, men så er det det spesieller med Naim som er tilkoblingen av høyttalerkabler. Hva kan brukes her? Ser på forum at en må ha spesielle kontakter og at kabelen må være minst 3m?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.175
    Sted
    Sunnmøre
    Trenger en forsterker til å drive hodetelefoner som trenger mye power og har vurdert en Naim Nait 5i, men så er det det spesieller med Naim som er tilkoblingen av høyttalerkabler. Hva kan brukes her? Ser på forum at en må ha spesielle kontakter og at kabelen må være minst 3m?
    Eg meiner å hugsa at dette var sagt å gjelda for eldre generasjonar?

Eg bruker vanlege bananpluggar og ein heilt vanleg kabel på ca 2m

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.252
    Torget vurderinger
    9
    Den ser slik ut. Kan en bruke bananer på denne?

1747758971309.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.175
    Sted
    Sunnmøre
    Den ser slik ut. Kan en bruke bananer på denne?

Vis vedlegget 1122320
    Det ser ut som “italic i”?

Eg gjer det. Orsak rotet:
    IMG_1862.jpeg

Ser på Naim-forum at nokon tilrår nikkel-bananar.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    SW Update 4.9 og grov volum justering av Spotify Connect, i Spotify native appen?

Hoy!

Gråvær i helgen som var, så tok en SW update fra 4.8 til 4.9 på Quten min som ikke har vært benyttet på en stund. Ny iRadio fra Naim. Funker så langt knallbra.
    Men oppdager ved spilling av Spotify som jeg bruker mest at ved lyd justering i Spotify appen, så hopper volumet opp 6-7 trinn om gangen uansett om jeg bruker slider eller knapper i appen. Ved bruk av Naim&Focal appen så går lyden i kun1 trinn av gangen ved trykk eller slide, -samme step som på fysisk remote.
    Kan ikke huske at det var slik på v. 4.8? Testet med et par andre streamere, Arcam og Play-Fi på Quad, (Også på Spotify Connect) og det virker også grovere step enn normalt.

Ellers alt vel :)

IMG_3068.jpeg
    IMG_3070.jpeg

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    11
    Det opplever jeg på Tidal conect også, men har ikke brukt det før så viste ikke om det var annerledes før. Strøken med Naim app.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nei, usikker selv, men nå var det påtagelig. Altfor store sprang til å finjustere volum med disse appene. Godt at Naim appen fungerer strøkent da:)

Edit: Når jeg tenker meg om: Brukt den mest som streamer de siste årene, da med digital(Coax)ut til DAC, og volum kontrollert på annen integrert forsterker. Leser nå at dette med volum har vært klaget på i «åresvis», til info. Så da skyldes det ikke siste updates.

Sist redigert:

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Ellers har jeg også prøvd å få orden på Unitiserven jeg har. Jeg har aldri klart å få den til å gjenkjenne musikkfiler jeg laster opp til NAS’en selv, kun CD’er den har rip’et. Jeg tenkte å i større grad å kjøpe musikk ved nedlasting fremover, så det greit å konme. Jeg skal prøve litt mer selv, så vil jeg kanskje søke hjelp på moderforumet.
    Da fikk jeg for en stund siden god hjelp på moderforumet, det var en for så vidt enkel fix å gjøre på desktop-clienten. Jeg slapp å måtte få web-grensesnittet mee adobe flash til å virke.

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Mistanke om dårlig strøm som nevnt i forrige innlegg gjorde at jeg også ble nysjerrig på strømrenseprodukter, disse har jeg aldri hatt i hus tidligere eller fått demonstrert. Nå kan takpanelene ha ryddet opp mye i utfordringene, men det er fristende om ikke lenge å å låne med seg et sett hjem for test.
    Jeg har fått låne en Isotek Aquarius V5 hjem over langhelga, inntrykket er en forbedring uten ulemper. Lydbildet virker roligere og mer harmonisk, og jeg klarer ikke å peke på noe mindre dynamikk. Jeg har den et par kvelder til, så får vi se hvordan savnet blir når den skal tilbake på mandag.

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    378
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker en Isotek Sirius, men ikke fortell det til noen :) Forventningsbias, placèbo eller hva, jeg synes den bidrar positivt og som du beskriver, den gjør ikke noe galt.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Testa Isotek når jeg hadde Naim (både Sigma og Titan), var katastrofe så ble rett i vegg for min del.

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lurer på hvor mye som er personlig smak og behag, og hvor mye som er forskjeller i strømkvalitet og hifi-anlegg og andre fysiske forhold. Det synes for meg som om meningene er mye mer ulike rundt (høykvalitetets) strømrens enn andre komponenter man kan kjøpe.

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Ellers ble det ingen reduksjon av transformer hum, så da må det vel forsøkes med en DC blokk på et tidspunkt.

Torry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker en Isotek Sirius, men ikke fortell det til noen :) Forventningsbias, placèbo eller hva, jeg synes den bidrar positivt og som du beskriver, den gjør ikke noe galt.
    Interessant tanke med Sirius, den er jo betraktelig billigere enn Aquarius. Jeg siktet mot Sigmas for å ‘være helt sikker’. Da kan det nok tenkes at en Sirius skal testes også etter hvert, den kan jo være god nok.

Gitt den lavere prisen vil innkjøpet kunne komme mye tidligere, og blir det bomkjøp har man ikke lagt ut for mye.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn