NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Må vel melde meg in her jeg og da.

    I skapet står det en NAD 1000 Monitor Series Stereo Preamplifier (no less).
    Tøft :) hadde en Nad 3300 i mange år nå er det kun M27 M22x2 pluss en steinalder Nad på loftet jeg ikke husker model nummer på :rolleyes:
    Har du nye utgaven av M22 som kan brokobles?
    Har kun den eldre utgaven men den kan også brokobles tror jeg la ut oppskrift fra Nad her inne på hvordan dette skulle gjøres i denne tråden.
     

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Hei! Jeg har for tiden en Hegel H80, men er ute å etter å oppgradere denne. Denne er koblet til TVen og driver et par Bowers & Wilkins 707 s2. Har sett på bla. NAD C368 og 388 som alternativer. Har noen erfaringer med NADene kontra Hegel forsterkere? Eventuelt mellom de to NAD modellene, spesielt i forhold til forskjellene i krefter?

    I tillegg er jeg interessert i HDMI MDC modulen de tilbyr. Noen som har erfaringer med denne og hvordan ARC og CEC fungerer i et oppsett med TV?
    Har akkurat hatt C388 hjemme og testet mot Hegel H300. 1-0 til NAD. Den nye classic serien likte jeg veldig godt. De er nøytrale med et snev av varme og ingen lyttetretthet. Synes de er gøyere å lytte på en Master serien som jeg synes blir for korrekte i lengden.
    Kan ikke se for meg at C368 skal mangle krefter til 707s2.
    Interessant, H300 er jo absolutt en kapabel forsterker! Har hørt et par sanger på C368 og C388 på Hi-Fi Klubben, og det eneste jeg la umiddelbart merke til var forskjell i lydnivået som følge av de ulike kraftreservene. Mulig det er ulike nyanser mellom de om man setter seg ned og hører etter.

    Vil også tro C368 skal kunne takle 707 s2, så håper å få testet dette nærmere hjemme og opp mot H80 selv!
     

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    HDMI-modulen (HDM2 med 4K støtte), kjører jeg på begge forsterkerne. Der fungerer både ARC og CEC fint. Den har også en bypass-funksjon, etter den er skrudd på og forsterker er i standby så kjører den fra enheten bak forsterker rett på TV uten å skru på forsterker. Så om man bare skal ha lyd på TVn så trenger man ikke å ha forsterkeren på om man kobler til mediasenteret til forsterker. Fungerer litt som en HDMI-switch. Kjører 368 imot litt mer følsomme høyttalere enn 388, og kan ikke si 368 mangler noe egentlig sånn sett. Men har ikke testet vice versa på forsterkere og høyttalere.
    Gode innspill her, interessant med bypass-funksjonen. Støtter forsterkeren også automatisk AV/PÅ via CEC? 'Drømmen' er å kunne skru AV/PÅ Apple TV som igjen skrur på både TV og forsterker.

    I dag kjører jeg lyd fra TV gjennom Toslink. Vil det være noe forskjell i lydkvaliteten om kilden går via forsterker, i stedet for å bli skilt ut fra TVen slik som i dag? Usikker på om TVen gjør noen egen prosessering med lydsignalet på veien, har funnet svært lite informasjon om dette på nett. Min teori er at en forsterker vil gjøre en bedre jobb med lydsignalet enn hva en TV vil gjøre, uten at jeg vet mer om det tekniske bak dette.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Gode innspill her, interessant med bypass-funksjonen. Støtter forsterkeren også automatisk AV/PÅ via CEC? 'Drømmen' er å kunne skru AV/PÅ Apple TV som igjen skrur på både TV og forsterker.

    I dag kjører jeg lyd fra TV gjennom Toslink. Vil det være noe forskjell i lydkvaliteten om kilden går via forsterker, i stedet for å bli skilt ut fra TVen slik som i dag? Usikker på om TVen gjør noen egen prosessering med lydsignalet på veien, har funnet svært lite informasjon om dette på nett. Min teori er at en forsterker vil gjøre en bedre jobb med lydsignalet enn hva en TV vil gjøre, uten at jeg vet mer om det tekniske bak dette.
    HDMI er jo en bedre transport av lyd enn Toslink sånn i utgangspunktet. Lyden er ikke i sync med TVn her da, men det er ikke verre enn å skru av lyden fra TV eller at den går kun ut eksterne høyttalere også justere lyden på forsterkeren. En annen fordel er jo at man slipper flere kabler enn nødvendig. Regner med det skal fungere med CEC fra Apple TV, men usikker på støtten på Apple TV på CEC. Slå på forsterker går av seg selv bare med Spotify og Blusound modulen også.
    Mye av funksjonene er fullt mulig å skru av også. :)
     

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Gode innspill her, interessant med bypass-funksjonen. Støtter forsterkeren også automatisk AV/PÅ via CEC? 'Drømmen' er å kunne skru AV/PÅ Apple TV som igjen skrur på både TV og forsterker.

    I dag kjører jeg lyd fra TV gjennom Toslink. Vil det være noe forskjell i lydkvaliteten om kilden går via forsterker, i stedet for å bli skilt ut fra TVen slik som i dag? Usikker på om TVen gjør noen egen prosessering med lydsignalet på veien, har funnet svært lite informasjon om dette på nett. Min teori er at en forsterker vil gjøre en bedre jobb med lydsignalet enn hva en TV vil gjøre, uten at jeg vet mer om det tekniske bak dette.
    HDMI er jo en bedre transport av lyd enn Toslink sånn i utgangspunktet. Lyden er ikke i sync med TVn her da, men det er ikke verre enn å skru av lyden fra TV eller at den går kun ut eksterne høyttalere også justere lyden på forsterkeren. En annen fordel er jo at man slipper flere kabler enn nødvendig. Regner med det skal fungere med CEC fra Apple TV, men usikker på støtten på Apple TV på CEC. Slå på forsterker går av seg selv bare med Spotify og Blusound modulen også.
    Mye av funksjonene er fullt mulig å skru av også. :)
    Har du prøvd å styre lyden via optisk kabel? På nettsiden på Hi-Fi klubben står det at du kan styre lyd på TV gjennom optisk, men skjønner ikke helt hvordan dette fungerer. I tillegg skal forsterkeren kunne skur seg på automatisk! Så vidt jeg vet er det ingen form for toveis kommunikasjon i optiske kabler, så er interessert i hvordan de har fått til dette. Dette er jo også mye av funksjonaliteten jeg ønsker med HDMI, så om jeg slipper MDC modulen blir prisen litt lavere :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tviler på at man får skrudd forsterker av og på med det da det ikke går noen strøm. Men kan jo hende den har noe sensing på det i standby? Bruker HDMI modul selv, så ikke testet optisk. Alltid greit å ha noen ekstra porter med HDMI.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Noen som eier T758 V3 og ønsker å dele noen tanker rundt det? Jeg har i dag M51 som pre, men ser at det er noen begrensninger. Ønsker blant annet å utforske litt vedrørende subwoofer. Jeg savner også muligheten til å koble telefonen direkte til forsterkeren.
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Da var min NAD M32 med blueos opp koblet mot mine Mantra 60.De spilte godt med min gamle 390DD men nå fikk de frem enda mer detaljer på lyttenivå .
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Hva er greia med den nye NAD AMP1?

    Finner ingenting om den på NAD sine hjemmesider.
    Den er også mystisk lik billigmerket Argon Audio sin SA1 i både utseende og specs.

    nadamp1bk_3.jpg


    argsa1wh_1.jpg
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hei alle NAD-venner! Har snublet over en godt brukt NAD 302 integrert forsterker. Denne virker i utgangspunktet bra, men den har en ganske irriterende høy tomgangsbrumming. Sjekket lytter og kondiser, og de ser i utgangspunktet greie ut (ingen som svulmer). Har også kjørt på med elektrorens i potmetere.

    Er det noen som har forslag til hva som kan være galt med denne, eller er det bare å starte bytte av kondiser?

    EDIT: Har konstatert at feilen ligger i forsterker-delen, ikke i pre. Noen forslag på hvor feilen ligger basert på nye opplysninger?
     
    Sist redigert:

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Jeg har fått opplyst at NAD AMP1 er laget for NAD av samme fabrikk som lager Argon forsterkeren,
    med litt mere effekt, og en annen DAC.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Gjenstår å se. Til noen skrur av lokket og sammenlikner.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Ikke en setning om denne AMP 1 på NAD sine hjemmesider.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som Amp1 har chromecast bygget inn, det har ikke Argon SA1 og NADen veier en liten halv kg mer. Specs ellers er like på de ser det ut til.
    Naden har dessuten nettverks kort innebygget.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ser Nad er på trappene med en lillebror i Masters serien. M10, som er en liten sak med blusound Hdmi og 2x100W. Havner på 20-25K. Den ser mer ut som bluesound enn Nad og har ikke MDC.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser Nad er på trappene med en lillebror i Masters serien. M10, som er en liten sak med blusound Hdmi og 2x100W. Havner på 20-25K. Den ser mer ut som bluesound enn Nad og har ikke MDC.
    Surre til ellers råflotte, stilreine og sobre Master serien med ei sildekasse som det der - som å vanne ut god vin - spør du meg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    M10 er nok en søt liten boks som fungerer til det meste, sikkert ikke så vanskelig å få lov til å kjøpe den for de som har ei vanskelig dame på stereo-fronten heller. Regner også med at den funksjonelt er lett å bruke. Så et marked har den nok.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Jeg så OG hørte den på CES.

    Wow - gentager WOW - for en sildekasse, så er dette fa...e interessant! Bluesound er embedded på hovedprintet, der er Dirac rumkorrektion. Og en egenrelt god klang.

    Denne bliver interessant at teste.

    :)
    Chris

    Ser Nad er på trappene med en lillebror i Masters serien. M10, som er en liten sak med blusound Hdmi og 2x100W. Havner på 20-25K. Den ser mer ut som bluesound enn Nad og har ikke MDC.
    Surre til ellers råflotte, stilreine og sobre Master serien med ei sildekasse som det der - som å vanne ut god vin - spør du meg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så OG hørte den på CES.

    Wow - gentager WOW - for en sildekasse, så er dette fa...e interessant! Bluesound er embedded på hovedprintet, der er Dirac rumkorrektion. Og en egenrelt god klang.

    Denne bliver interessant at teste.

    :)
    Chris

    Ser Nad er på trappene med en lillebror i Masters serien. M10, som er en liten sak med blusound Hdmi og 2x100W. Havner på 20-25K. Den ser mer ut som bluesound enn Nad og har ikke MDC.
    Surre til ellers råflotte, stilreine og sobre Master serien med ei sildekasse som det der - som å vanne ut god vin - spør du meg.
    Nå ble til og jeg nysgjerrig..!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg så OG hørte den på CES.

    Wow - gentager WOW - for en sildekasse, så er dette fa...e interessant! Bluesound er embedded på hovedprintet, der er Dirac rumkorrektion. Og en egenrelt god klang.

    Denne bliver interessant at teste.

    :)
    Chris

    Ser Nad er på trappene med en lillebror i Masters serien. M10, som er en liten sak med blusound Hdmi og 2x100W. Havner på 20-25K. Den ser mer ut som bluesound enn Nad og har ikke MDC.
    Surre til ellers råflotte, stilreine og sobre Master serien med ei sildekasse som det der - som å vanne ut god vin - spør du meg.
    OK, mine synspunkter gikk på design - altså kun hva øyet ser.

    Det du sier her, CC61231, gjør det interesant fordi produsenten NAD er til å stole på og alltid med fornuftige priser.

    Fikk du inntrykk av dette var et enkelt produkt fra NAD eller en evt. ny komplett linje fra NAD?

    Du sier Bluesound er "embedded direkte på hovedkortet" - hva betyr det for mannen i gata uten teknisk viten om alt?

    Merker meg også at NAD vant en Eisa for sin integrerte forsterker i Master serien. Ikke at dette betyr all verden, en sånn Eisa pris, men det sier faktisk ganske så mye - fakisk! Så lenge verden på en måte leter etter små effektive klasse D forsterkere som spiller like godt de to bokstavene før denne litt omtalte D'en hva kosntruksjonsprinsiper angår...
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Eg spurgte specifikt til en streamer uden forstærker - det er ikke på plan nu.

    En separat effektforstærker i samme 'format' er "under consideration"


    At BlueOS er embedded, betyder kortere signalvei, bedre integration og mindre (potentielt) forstyrrelser - og sikkert også bedre omkostninger for NAD...


    Det er imponerede mig mest var effekten af Dirac i forbindelse med demo i den Suite NAD gjorde demo i. Rigtig bra på et par 'OK' Dali Højttalere.
    Jeg kom direkte fra en anden demo af Eggelston HT, som lød forfærdelig i forhold til dette setup.

    :)

    //Chris

    Jeg så OG hørte den på CES.

    Wow - gentager WOW - for en sildekasse, så er dette fa...e interessant! Bluesound er embedded på hovedprintet, der er Dirac rumkorrektion. Og en egenrelt god klang.

    Denne bliver interessant at teste.

    :)
    Chris

    Ser Nad er på trappene med en lillebror i Masters serien. M10, som er en liten sak med blusound Hdmi og 2x100W. Havner på 20-25K. Den ser mer ut som bluesound enn Nad og har ikke MDC.
    Surre til ellers råflotte, stilreine og sobre Master serien med ei sildekasse som det der - som å vanne ut god vin - spør du meg.
    OK, mine synspunkter gikk på design - altså kun hva øyet ser.

    Det du sier her, CC61231, gjør det interesant fordi produsenten NAD er til å stole på og alltid med fornuftige priser.

    Fikk du inntrykk av dette var et enkelt produkt fra NAD eller en evt. ny komplett linje fra NAD?

    Du sier Bluesound er "embedded direkte på hovedkortet" - hva betyr det for mannen i gata uten teknisk viten om alt?

    Merker meg også at NAD vant en Eisa for sin integrerte forsterker i Master serien. Ikke at dette betyr all verden, en sånn Eisa pris, men det sier faktisk ganske så mye - fakisk! Så lenge verden på en måte leter etter små effektive klasse D forsterkere som spiller like godt de to bokstavene før denne litt omtalte D'en hva kosntruksjonsprinsiper angår...
     

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    M10 virker veldig spennende! Ser for meg at denne passer ypperlig i stua koblet mot TVen via eARC, og bruke TVen som 'HDMI-hub' for alle enheter.

    Dirac Live i en stereoforsterker er også gledelig for de som ikke har høyttalere i alle hjørner og kroker og benytter seg av surroundreceivere, og har et forholdsvis lite tilgivende rom. Noen som har erfaring med Dirac Live og hvordan dette fungerer på andre NAD enheter?
     

    sveineb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    M10 virker veldig spennende! Ser for meg at denne passer ypperlig i stua koblet mot TVen via eARC, og bruke TVen som 'HDMI-hub' for alle enheter.

    Dirac Live i en stereoforsterker er også gledelig for de som ikke har høyttalere i alle hjørner og kroker og benytter seg av surroundreceivere, og har et forholdsvis lite tilgivende rom. Noen som har erfaring med Dirac Live og hvordan dette fungerer på andre NAD enheter?
    Har M17 og veldig godt fornøyd der. Testet lite 2.0 men 1.0 var bedre enn Audessy i mitt rom. Lang tråd på Avsforumet om 758v3 hvor det står mye tips om Dirac.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har bilder av gamle NAD 2.2? Ikke veldig aktuell forsterker, men det hadde vært kult å sett noen bilder av den igjen.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Melder meg på her, har en 216 som venstre kanal surrer litt en gang iblant. Slår den av og på så kommer den tilbake. Er vel kostbart å ta service på en sånn..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes NAD M10 stadig blir mer interessant.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Den har fanget mitt blikk også. Særlig med grafikken som vises på skjermen.

    Men hvorfor skal man brokoble den? Det har jeg fundert litt på!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer selv på om NAD har tenkt å utvide serien etter hvert.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Den har fanget mitt blikk også. Særlig med grafikken som vises på skjermen.

    Men hvorfor skal man brokoble den? Det har jeg fundert litt på!
    Den kan brukes i et hjemmekino system som poweramp derav brokobling til den som måtte ønske leses det i manualen .
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bluesound Vault 2 skal ikke beskyldes for å rippe plater i et forrykende tempo. Det skal likevel sies at den ikke er nevneverdig tregere enn å bruke EAC på PC, eller raskere.
     

    knudsen250190

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    63
    Sted
    Orkdal
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har fått testet/Hørt NAD m10? Vurderer en slik selv. Har ikke kommet så mange vurderinger/tester enda.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    M10 ser knall ut ja! Hypex nCore fins det jo masse å lese om, og jeg tror det er sannsynlig at Nad har klart å implementere denne på en kompetent måte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn