NAD sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Skal ha riaa forsterker til NAD 5120 Platespiller og NAD 710 Receiver. Hva skal jeg kjøpe.
     

    Vedlegg

    • 118.2 KB Visninger: 938
    • 88.6 KB Visninger: 983

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har samme platespiller som deg og bruker "Dali RIAA". Kjempe fornøyd.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei vil bare si at jeg er litt småsjokkert over et lite møte med en Nad c388 tror jeg den het!
    Hvordan det er mulig å få slik highend lyd i en så billig boks er nesten ikke til og tro!
    Aldrig hvert spesielt opptatt av Nad men dette var bra saker
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Er det noen som har prøvd M10 ennå?
    Har hørt litt på M10 sammen med BW 705s2 og det låter meget godt.Driver de med god kontroll i bass og mellom tone registrert.Må være et av det flotteste NAD produktet på lenge.Styrer alt via Bluesound appen og stor flott skjerm på selve forsterkeren med touch display .
     

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Nad er ikke lengre noen venner av meg. Klarte sprenge Arendal tower 1723 noe så inni F. med 2 gamle dritt nad i mono-blokk mode. :p Smart, jada!
    Synes bare det var sykt vansklig å høre når disse høytalera "fikk for mye, skru ned" liksom.

    Nad er OK. Opp i pris klasse så er vel alt bra, skulle jeg tro =)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    NAD-M10-Production-High-3-4_1000.jpg


    Jeg skulle ønske at NAD satte i gang produksjon av en ren streamer i M10 kabinett.
    Flott design og finish, med fargedisplay og det hele.

    M10 er en "alt i ett løsning", men det er mange som ikke ønsker ampen.
    Hadde de beholdt høykvalitets DAC innebygd er det ok, bare det er mulig å benytte ekstern hvis man ønsker dette. Som i Bluesound, men bedre.
    Det er flere andre produsenter som tilbyr dette, og med fornuftig pris og fargedisplay kunne en slik streamer/dac konkurrert på markedet med f.eks Auralic, Lumin, Aurender, Naim, Cambridge, Moon osv.
    Bluos appen er allerede bedre enn det de fleste andre kan tilby.
    Jeg vet med sikkerhet at en slik streamer i M10 design har vært diskutert hos NAD, men om den blir realisert er uvisst.
    M10 er jo også fin, men for de fleste av oss som frekventerer HFS, ikke aktuell i et "hovedanlegg" vil jeg tro.

     

    murre906

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2009
    Innlegg
    512
    Antall liker
    12
    Han har fått og kobla opp riaa forsterkeren mem fant ut at platespillen manglet stift. Hvilken stift sitter det på den. Går det an å kjøpe noe brukt. Platespillern er en NAD 5120 eller må han kjøpe en ny eller brukt platespiller. Har null peilling på det på det der.
     

    Vedlegg

    • 54.4 KB Visninger: 547
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 544346

    Jeg skulle ønske at NAD satte i gang produksjon av en ren streamer i M10 kabinett.
    Flott design og finish, med fargedisplay og det hele.

    M10 er en "alt i ett løsning", men det er mange som ikke ønsker ampen.
    Hadde de beholdt høykvalitets DAC innebygd er det ok, bare det er mulig å benytte ekstern hvis man ønsker dette. Som i Bluesound, men bedre.
    Det er flere andre produsenter som tilbyr dette, og med fornuftig pris og fargedisplay kunne en slik streamer/dac konkurrert på markedet med f.eks Auralic, Lumin, Aurender, Naim, Cambridge, Moon osv.
    Bluos appen er allerede bedre enn det de fleste andre kan tilby.
    Jeg vet med sikkerhet at en slik streamer i M10 design har vært diskutert hos NAD, men om den blir realisert er uvisst.
    M10 er jo også fin, men for de fleste av oss som frekventerer HFS, ikke aktuell i et "hovedanlegg" vil jeg tro.

    Jeg synes det er et svært interessant produkt, og har sansen for et så kompakt anlegg. Hva annet NAD finner å komplementere M10 med blir spennende å se, men dette er et alt-i-ett produkt for kresne audiofile som trenger et anlegg som er kompakt, innholdsrikt og vellydende. Jeg kunne godt tenkt meg noe sånt som dette, og hadde gjerne sett at de også kom med en egen CD-ripper med harddisk og en effektforsterker som kan brokobles. Hvis dette kommer, er jeg veldig interessert.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg bytter ut anlegget med et kompakt; så har jeg tapt og kona har tatt kontrollen ;) Skjer aldri :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg bytter ut anlegget med et kompakt; så har jeg tapt og kona har tatt kontrollen ;) Skjer aldri :D
    Hvis jeg ser noe som er mer funksjonelt enn det jeg har, så tenker jeg ikke så mye over det.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg ikke likte er snakket om flere bokser nå har Nad muligheten til å skape gjenkomsten av alt i et anlegget slik vi hadde i gamledager :) å holder dette Master kvalitet nivå så går dette veien .

    Mvh
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Har skaffet en til 216, brokoblet 2stk nå. Syns det skjedde noe med lyden, skled litt ut på en måte. Dårlig dynamikk. Har ikke rukket å teste så mye, men det var noe som ikke stemte. Kom på at høyttalerne er jo 6 ohm, blir vel litt heftig kanskje med 3 ohm for forsterkerne. Noen andre som har testet ut brokobling?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg eide to NAD 216 og en NAD 214 på 1990-tallet..!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Brokobling med NAD 216 og lignende kvalitet er bare tøys, med mindre du absolutt må ha den ekstra effekten. Det blir mindre tolerant for lave impedanser, og dette er billigforsterkere. Det er mye bedre å legge den doble summen i en forsterker av bedre kvalitet eller en større, f.eks. NAD 218. For the record - jeg har hatt 216 selv.

    Johan-Kr
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Beklager at jeg la ut et spørsmål som handlet om Nad sine billig forsterkere, og ikke master serie. Trodde dette var Nad sine venner tråden der også eldre BILLIGE tøyse forsterkere var godtatt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Nyere NAD vet jeg lite om. NAD er produsenten som flyttet grensene for hva vi kan vente av billigforsterkere. NAD 3020 var (er?) highend til betalbar pris. Bare les testene fra ca 1978-1980. Mange går tilbake til 3020 etter å ha prøvd seg med forsterkere i den dyre enden. Det er vel mest pga de musikalske- og ikke de hifimessige kvalitetene.

    Det står mye om 3020 på audiophile.no. Det står for lite om den i denne tråden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg la ut et spørsmål som handlet om Nad sine billig forsterkere, og ikke master serie. Trodde dette var Nad sine venner tråden der også eldre BILLIGE tøyse forsterkere var godtatt.
    Her er alt av NAD interessant. Til spørsmålet ditt, så fant jeg ut at bi-amping kunne være et like godt alternativ om ikke bedre enn brokobling, spesielt på 4 Ohms høyttalere.

    EDIT: autokorrektur på smarttelefon og iPad kan være både frustrerende og komisk.
     
    Sist redigert:

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Bjørn.H: Ja, har sett at noen har opplevd det som mer vellykket. Men da må man vel ha oppsett for bi-wiring eller?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn.H: Ja, har sett at noen har opplevd det som mer vellykket. Men da må man vel ha oppsett for bi-wiring eller?
    Ja, du bruker begge forsterkerkanalene, og da bør det minimum være bi-wiring (finnes jo høyttalere med tro-wiring) på høyttalerne. Da kan det jo hende at horisontal og vertikal bi-amping blir et tema, men du kan plassere hver forsterker nærmere høyttalerne og ha kortere høyttalerkabler. Det kan jo være fordelaktig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Kikker litt på denne kombinasjonen fra hifiklubben.
    Sammen med bluesound modulen så blir det omtrent samme pris som M10
    https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-c368--c268-stereoanlegg/
    Ser ikke like pen ut, men vesentlig mere krefter.
    Er de "stygge" da vesentlig mere for penga enn den "pene"?
    Det er jo litt prisforskjell da, mellom NAD M10 og kombinasjonen C368 og C268. Det er nok litt forskjell på elektronikken her, men jeg tror C368+C268 vil gjøre mange mer fornøyd enn med M10 som er et litt annet produkt. M10 virker å bane vei for flere produkter som skal matche den, men vi vet ikke noe om det ennå. Den kan også brokobles men det finnes ikke et matchende effekttrinn til den enda.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    _20190804_182500.jpg


    Får melde meg inn her, men min aller fleste NAD. Tok en råsjans på denne da jeg var på utkikk etter et billig effekttrinn som leverer godt med krefter. Må vel si at jeg ble litt satt ut. Ikke det siste i oppløsning og detaljer, men slett ikke dårlig. Men måten den røska til å vekte mine Dynabel Euforia på hadde jeg ikke trodd var mulig i denne eller 4x prisklasse. Må si meg svært fornøyd med denne gambleen.

    Messaging1564600713991.jpg
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk boks det der. Så innlegget ditt på Facebook og fikk umiddelbart lyst på en jeg også. Hva slags utstyr bruker du sammen med denne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn