Roysen skrev:
Et stort problem her på HFS er at det er helt OK å slå bena vekk under en persons troverdighet når personens yttringer er basert på personlig lytteerfaringer
Jeg liker ikke dette begrepet "slå beina under". Jeg stiller selv stadig spørsmål ved vurderingsmetoder men det betyr ikke at jeg forsøker å få folk i bakken for å hindre dem i å ytre seg.
Skal man legge en subjektiv erfaring til grunn bør det være mulig å repetere opplevelsen når lytteren ikke vet hvilken komponent han/hun lytter til. Hvis ikke er det ikke ørene som står for opplevelsen.
Roysen skrev:
mens det er helt ulovlig å stille spørsmålstegn ved en persons troverdighet basert på hvilke synspunkter og valg personen har i forhold til eget anlegg.
Jeg synes det er helt feil å stille spørsmål ved folks troverdighet om de ikke åpenbart er lystløgnere. Derimot kan man stille spørsmål ved troverdigheten i enkeltutsagn. Det må i såfall gjøres på bakgrunn av innholdet i utsagnet, ikke på bakgrunn av hva man synes om personen, hvilket utstyr han/hun har, hva han/hun mener på mer generelt grunnlag osv.
Roysen skrev:
Dersom all lytting skal avfeies som potensiell placebo må man nesten spørre seg om man har tilnærmet paranoid forhold til alle personlig ikke vitenskapelige erfaringer om alt annet rundt oss også.
"Placeboeffekten" er konstant tilstede. Å være paranoid handler om å frykte noe som ikke er reelt eller som er lite sannsynlig.
Roysen skrev:
Mat, drikke, biler, møbler, verktøy, klær, kosmetikk, tjenester etc. Kan man ikke stole på personlige erfaringer om noen ting og kun vitenskapelige studier. Jeg tror ærlig talt at ingen lever slik og at de fleste her stoler på egne sanser i de fleste tilfeller. Hvordan kunne man ellers f.eks. stole på seg selv når man setter seg bak rattet på en bil dersom sansesystemet lot seg narre så til de grader av placebo?
Det kommer an på hva man skal bruke "testen" til. Om du hevder at Goldmund sin SACD er eksepsjonelt bra basert på egen lytting så har det ingen verdi for meg om du ikke har styrt klar av diverse påvirkninger. Om du liker en bestemt bil så har det derimot stor verdi for deg å eie en slik bil. Imidlertid må man ikke glemme at om man har testet bilen og funnet ut at den ruster fort, gearkassa ryker ofte osv, så er det også faktorer som har interesse for deg i lengden.
De vitenskaplige testene som er gjort vil derfor i prinsippet ha verdi for alle. De subjektive testene har bare verdi for dem som er interessert. Subjektive egenskaper sier tross alt ikke noe om produktet.
Roysen skrev:
Placebo er helt klart et overvurdert fenomen dersom man mener at enhvert saneseinntrykk ikke kan stoles på.
"Placeboeffekten" er alltid tilstede. Om man ignorerer det vil man være uten mulighet til å under noen som helst omstendigheter kontrollere den.
Roysen skrev:
I tillegg vil jeg tillegge at en rekke faktorer man opplever under en lyttesesjon er langt fra subjektive. Dynamikk, støynivå, forvrengning, homogenitet, holografi, fokus etc er attributter man kan oppfatte som ikke er subjektive. I det store og hele er det egentlig kun hvor graden av hvor godt man liker det man hører som er subjektiv.
Alt man observerer er egentlig objektivt. Dersom forsterkeren er blå så er det også en objektiv parameter. Om man liker at den er blå er den subjektive delen av opplevelsen. Problemet er at hjernen er så fantastisk flink til å fylle i hull i observasjonene, komplettere opplevelsen osv. Man kan godt snakke om å være dyktig til å høre forskjeller, men om man presenterer to identiske forsterkere med totalt ulik design er det ikke lett å finne lyttere som er i stand til å høre at de er identiske annet enn i en blindtest.