Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Du misforstår debatten Mbare. Man kan ikke diskutere hvor kvaliteten på kilder flater ut om man ikke kan diskutere hvordan man skal kunne validere resultatet. Uten den delen er det ingen debatt. Dette er således ingen metadebatt, bare debatt. Metadebatten lå i hvorvidt det var noen som hadde lite å gjøre siden vi var oppe i 100 sider osv. Det temaet er heldigvis forlatt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Et stort problem her på HFS er at det er helt OK å slå bena vekk under en persons troverdighet når personens yttringer er basert på personlig lytteerfaringer
    Jeg liker ikke dette begrepet "slå beina under". Jeg stiller selv stadig spørsmål ved vurderingsmetoder men det betyr ikke at jeg forsøker å få folk i bakken for å hindre dem i å ytre seg.

Skal man legge en subjektiv erfaring til grunn bør det være mulig å repetere opplevelsen når lytteren ikke vet hvilken komponent han/hun lytter til. Hvis ikke er det ikke ørene som står for opplevelsen.

Roysen skrev:
    mens det er helt ulovlig å stille spørsmålstegn ved en persons troverdighet basert på hvilke synspunkter og valg personen har i forhold til eget anlegg.
    Jeg synes det er helt feil å stille spørsmål ved folks troverdighet om de ikke åpenbart er lystløgnere. Derimot kan man stille spørsmål ved troverdigheten i enkeltutsagn. Det må i såfall gjøres på bakgrunn av innholdet i utsagnet, ikke på bakgrunn av hva man synes om personen, hvilket utstyr han/hun har, hva han/hun mener på mer generelt grunnlag osv.

Roysen skrev:
    Dersom all lytting skal avfeies som potensiell placebo må man nesten spørre seg om man har tilnærmet paranoid forhold til alle personlig ikke vitenskapelige erfaringer om alt annet rundt oss også.
    "Placeboeffekten" er konstant tilstede. Å være paranoid handler om å frykte noe som ikke er reelt eller som er lite sannsynlig.

Roysen skrev:
    Mat, drikke, biler, møbler, verktøy, klær, kosmetikk, tjenester etc. Kan man ikke stole på personlige erfaringer om noen ting og kun vitenskapelige studier. Jeg tror ærlig talt at ingen lever slik og at de fleste her stoler på egne sanser i de fleste tilfeller. Hvordan kunne man ellers f.eks. stole på seg selv når man setter seg bak rattet på en bil dersom sansesystemet lot seg narre så til de grader av placebo?
    Det kommer an på hva man skal bruke "testen" til. Om du hevder at Goldmund sin SACD er eksepsjonelt bra basert på egen lytting så har det ingen verdi for meg om du ikke har styrt klar av diverse påvirkninger. Om du liker en bestemt bil så har det derimot stor verdi for deg å eie en slik bil. Imidlertid må man ikke glemme at om man har testet bilen og funnet ut at den ruster fort, gearkassa ryker ofte osv, så er det også faktorer som har interesse for deg i lengden.

De vitenskaplige testene som er gjort vil derfor i prinsippet ha verdi for alle. De subjektive testene har bare verdi for dem som er interessert. Subjektive egenskaper sier tross alt ikke noe om produktet.

Roysen skrev:
    Placebo er helt klart et overvurdert fenomen dersom man mener at enhvert saneseinntrykk ikke kan stoles på.
    "Placeboeffekten" er alltid tilstede. Om man ignorerer det vil man være uten mulighet til å under noen som helst omstendigheter kontrollere den.

Roysen skrev:
    I tillegg vil jeg tillegge at en rekke faktorer man opplever under en lyttesesjon er langt fra subjektive. Dynamikk, støynivå, forvrengning, homogenitet, holografi, fokus etc er attributter man kan oppfatte som ikke er subjektive. I det store og hele er det egentlig kun hvor graden av hvor godt man liker det man hører som er subjektiv.
    Alt man observerer er egentlig objektivt. Dersom forsterkeren er blå så er det også en objektiv parameter. Om man liker at den er blå er den subjektive delen av opplevelsen. Problemet er at hjernen er så fantastisk flink til å fylle i hull i observasjonene, komplettere opplevelsen osv. Man kan godt snakke om å være dyktig til å høre forskjeller, men om man presenterer to identiske forsterkere med totalt ulik design er det ikke lett å finne lyttere som er i stand til å høre at de er identiske annet enn i en blindtest.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig mange potensielle variabler som kommer inn i bilde ved subjektiv opplevelse.

-Det er sjelden man nivåmatcher. De som gjør dette, vet hvor mye dette har og si. Forskjeller som man opplevde som store, blir plustelig veldig små og noen ganger ikke eksisterende. Fikk meg at en skribent i Fidelity også påpekte viktigheten av nivåmatching i siste nummer.

-Bias. Det man har lest om produktet på forhånd kan ha innvirkning.

-Pris og utseendet spiller inn.

-Dagsform kan favoriserer et produkt fremfor et annet.

-Bruker man ulik musikkmateriale vil det ha effekt.

-Matching i forhold til resten av anlegget. Det som passer i mitt anlegg, sier ikke nødvendigvis noe om hvordan det passer et annet sted. Både i forhold til resten av elektronikken, høyttalerne og akustikken i rommet. Ellers hadde vi vel i langt større grad hatt samme elektronikk?

Og så man åpenbart enes om hva kvalitet og forbedring er. Denne tråden forteller jo at vi i stor grad ikke er det. Noen bruker subjektive opplevelser i eget anlegg som en sannhetsviter, mens andre ønsker mer objektive kriterier.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    @orso jeg kan anbefaler dig at blive DIY/selvbygger om ikke for andet så vil du opdage at du kan tage en standart CD afspiller, begynde at forbedre strømforsyninger, forsætte med kabler, komponenter, mekanisk stabilisere osv.
    Du vil opdage det for aldrig en ende, du kan blive ved at bygge på.
    Det vil hele tiden blive bedre på en måde du aldrig villet have kunnet forudsige/forestille dig, før du høre det.

Hvis du beregne arbejdstid og materiale forbrug for sådan et projekt, ja så vil du havne i en prisklasse hvor kun oliesheiker fra Saudi-Arabien kan være med.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    thor72 skrev:
    @orso jeg kan anbefaler dig at blive DIY/selvbygger om ikke for andet så vil du opdage at du kan tage en standart CD afspiller, begynde at forbedre strømforsyninger, forsætte med kabler, komponenter, mekanisk stabilisere osv.
    Du vil opdage det for aldrig en ende, du kan blive ved at bygge på.
    Det vil hele tiden blive bedre på en måde du aldrig villet have kunnet forudsige/forestille dig, før du høre det.
    Tviler ikke på at man kan oppgradere en CD spiller og få den til å låte bedre. At det er ingen ende, har jeg mindre tro på. Det som er forunderlig et det virker som nesten ingen som driver med modding sammenligner med det opprinnelige produktet. Da er man helt overgitt audio hukommelsen. Store forskjellen vil man nok kunne høre, men små forskjeller blir veldig vanskelige å oppdage på den måten.

Det hadde vært interessant å bygge noe selv. Tror jeg da ville startet med buffalo DACen. Finnes det en enkel forklaring hvordan dette settes sammen?

thor72 skrev:
    Hvis du beregne arbejdstid og materiale forbrug for sådan et projekt, ja så vil du havne i en prisklasse hvor kun oliesheiker fra Saudi-Arabien kan være med.
    Det er nok litt annerledes mer store produsenter som allerede sitter med kompetansen og hvor arbeidet utføres maskinelt og gjerne i Asia med lave produksjonskostnader.

V

vredensgnag

Gjest
    Fordelen med modding, Orso, er at det alltid blir bedre, samme hva du gjør. Det er en hifi-lov at alt som er av komponenter i en salgsversjon av en komponent er bare skit, og at absolutt hver enkelt lille subkomponent bør byttes ut.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Fordelen med modding, Orso, er at det alltid blir bedre, samme hva du gjør. Det er en hifi-lov at alt som er av komponenter i en salgsversjon av en komponent er bare skit, og at absolutt hver enkelt lille subkomponent bør byttes ut.
    Har du nogen anelse om hvordan man laver highend produkter, eller generelt hvordan fabrikanterne forbedre og samtidig forhøjer prisen på et produkt, for til sidst at havne på high-end niveau?. Jeg gør faktisk eksakt det samme, jeg går bare endnu længere da jeg ikke er bundet af at det skal kunne sælges.

V

vredensgnag

Gjest
    thor72 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Har du nogen anelse om hvordan man laver highend produkter, eller generelt hvordan fabrikanterne forbedre og samtidig forhøjer prisen på et produkt, for til sidst at havne på high-end niveau?. Jeg gør faktisk eksakt det samme, jeg går bare endnu længere da jeg ikke er bundet af at det skal kunne sælges.
    Ja, thor72, det har jeg.

Ulempen med enkeltes tilnærming til hifi-musikk er at det blir så utrolig vanskelig.
    De som lager musikken aner ikke hva de gjør; de som lager hifi-komponentene er soleklare idioter; og de som lytter til musikken vet ikke hva de skal lytte etter og lar seg komplett lure av dårlige innspillinger.

Er det noe jeg har misforstått?

F

fjellvåk

Gjest
    vredensgnag skrev:
    thor72 skrev:
    vredensgnag skrev:

Ulempen med enkeltes tilnærming til hifi-musikk er at det blir så utrolig vanskelig.
    De som lager musikken aner ikke hva de gjør; de som lager hifi-komponentene er soleklare idioter; og de som lytter til musikken vet ikke hva de skal lytte etter og lar seg komplett lure av dårlige innspillinger.
    For ikke å snakke om de som jobber i studio, de forstår heller ingenting, nesten like lite som de som driver med mastering, de har ihvertfall ikke peiling på lyd...har jeg lest.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    thor72 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ja, thor72, det har jeg.

Er det noe jeg har misforstått?
    Ja du laver det om som jeg skriver til et personligt angreb på min person, du burde være så voksen at du kan tage fat i det der skrives i stedet for.
    Jeg skriver bl.a. at jeg gør de samme ting som fabrikanterne gør når de laver high-end udstyr, plus at jeg går endnu videre, da jeg ikke er afhængig af at det skal sælges. Dermed siger jeg ikke at komponent levenedøre eller high-end fabrikanter ikke ved hvad de gør, eller er idioter, jeg siger faktisk det stik modsatte, og jeg for faktisk en del inspiration fra bl.a. high-end fabrikanter.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har ikke nevnt deg med et ord, thor72. Jeg har kun svart bekreftende på et spørsmål du stilte til meg: Om jeg kjente til hvordan high-end produsenter går frem? Ingen grunn til å gå i forsvar her. Det er sjelden jeg leser hva du skriver.

Jeg har kun presisert en nødvendig konklusjon, som må kunne trekkes om man er innom hifi-fora og leser hifi-publikasjoner.

De som lager musikken er "clueless idiots."

De som lager komponentene vi bruker for å avspille og lytte vet sjelden hva de gjør.

Og de fleste som lytter er også idioter.

That's all.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.368
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har «filosofert» litt over at CD har et endelig og definert informasjonsinnhold?

mvh
    KJ

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Jeg har ikke nevnt deg med et ord, thor72. Jeg har kun svart bekreftende på et spørsmål du stilte til meg: Om jeg kjente til hvordan high-end produsenter går frem? Ingen grunn til å gå i forsvar her. Det er sjelden jeg leser hva du skriver.

Jeg har kun presisert en nødvendig konklusjon, som må kunne trekkes om man er innom hifi-fora og leser hifi-publikasjoner.

De som lager musikken er "clueless idiots."

De som lager komponentene vi bruker for å avspille og lytte vet sjelden hva de gjør.

Og de fleste som lytter er også idioter.

That's all.
    Fatter ikke du gider at forsvare dig selv så kraftigt, alle kan jo se hvor langt du er ude her, og hvad det er du prøver at fortælle/sige, naturligvis helt tilfældigt lige efter mine indlæg. Tag dog at blive voksen. Det sørgelige her er at du faktisk virker og skriver til tider som en mand der er væsentligt mere end voksen.

V

vredensgnag

Gjest
    KJ skrev:
    Er det noen som har «filosofert» litt over at CD har et endelig og definert informasjonsinnhold?

mvh
    KJ
    Nja - en produsent av en avspiller for digitalmusikk mener at det er mulig å hente ut ekstra høyfrekvent innhold vha hans "music engines" - så det spørs, det da.
    ;D

R

Roysen

Gjest
    Snickers,

Jeg er enig med deg i at det ikke burde være slik at man forsøker å "slå bena vekk under" noens troverdighet, men det er da helt åpenbart at det et slik.

Dersom vi går videre til placebo, så er det åpenbart at det er et reellt fenomen og at det er konstant til stede. Det som derimot kan diskuteres er i hvor stor grad det påvirker og hvor ofte det forvrenger realiteten.

Dersom jeg våkner om morgenen av at vekkerklokken ringer, er det høyst sannsynlig at placebo ikke er årsaken og at andre personer ikke har noen problemer med å godta at dette ikke bare er en subjektiv opplevelse.

Det samme kan sies om hvorvidt et stereoanlegg står på og spiller musikk eller ikke.

Det samme gjelder om det er Mozart eller Metallica som spiller.

Det samme er tilfellet om hvorvidt det var paukeslag i musikkstykket eller ikke.

Det samme gjelder musikken har store dynamiske svingninger eller ikke.

Det samme gjelder om sopranrn er plassert til høyre eller venstre i lydbildet.

Alt dette er lytteerfaringer som kan regnes som objektive. Det er ingen grunn til å tvile på om det er placebo eller subjektive vurderinger som har skapt en illusjon av dette hos lytteren.

Det koker ned til at placebo er et fenomen som får forutinntatte holdninger til å påvirke hjernen til å oppfatte sanesystemet i retning av forutinntatthetens retning, men det skjer når man har med små nyanser å gjøre. Større sanseinntrykk som beskrevet ovenfor påvirkes ikke av placebo og placebo kan kun finne sted når man har en forutinntatt holdning.

Subjektivitet spiller bare inn når man skal vurdere om man liker noe. Vi snakker da om smak og behag. Ikke noe av det jeg har skrevet om ovenfor påvirkes av subjektivitet.

Med bakgrunn i dette mener jeg at lytteinntrykk og lytteerfaring er gode objektive verktøy for å vurdere produkter og at betydningen av påvirkning fra placebo og subjektivitet er minimal og sterkt overvurdert.

Mvh
    Roysen

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    KJ skrev:

mvh
    KJ
    Bingo!
    Ja. Og det kan tage uendelig mange udformninger når det bliver behandlet i CD afspilleren og resten af anlægget.

Kort sagt ingen kan sige at de har hørt hvad der er på CD'en, vi ved kun at det er musikinstrumenter eksklusiv den menneskelige stemme.

Jo mere naturtroet det bliver, selv på manipulerede plader, jo bedre synes jeg det er.

Min egen løbende tekniske opgradering hænger gangske godt sammen med at lyden bliver mere naturtro.

Jeg vurdere det på den måde at det er da mærkeligt at lyden lige netop skulle tage den udformning af de uendelige mange muligheder der er.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når man har hørt anlegg til 500k, 1 mill eller 2 mill og erfart at lyden ikke sitter såpass at det er verdt å bli sittende i lyttestolen og opplever romrelaterte problemer som maskerer på det ene og det andre. Så er det kanskje ikke så rart at man stiller seg en smule skeptisk at slike anlegg skal avgjøre kvaliteter på enkeltstående komponenter og fortelle hele verden hva som er best.

Det en del småbransjer som har gått dukken i det siste tiden. Noe av årsaken ligger selvsagt i at vaner for musikklytting har endret seg til å bli mer mobilt. Og andre grunner er det nok også. Men jeg er overbevist om at det også skyldes at butikkene ikke klarer å overbevise publikumet. Ofte er lyden middels eller dårlig og prisene er skyhøye. Man får jo langt bedre lyd med en Mp3 spiller og et par gode ørepropper. Da er det ikke rart man ikke klarer å "omvende" folk og skape ny rekruttering. Dyrt utstyr skal låte bra. Og da må bransjen og hifi blader begynne å fokusere på noe annet enn dyre kabler og grisedyr elektronikk. God lyd vil selge.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Men Roysen, er det noen av de nevnte situasjonene man må ha en helt spesiell cdspiller for å kunne oppfatte? Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har ment at Metallica og Mozart høres likt ut på bestemte cdspillere, og havner vokalen på feil side er det jo bare å bytte om høyre og venstre signalkabel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Renomert hifi skribent registerer ikke at høyttalerne er koblet i motfase på kostbart anlegg, men å høre stor forskjell på kabler klarer man!

Hva om det nå viser seg Zensati kablene ikke er noe annet enn rebrandet og billig kinamikk?

R

Roysen

Gjest
    Du dreper totalt interessen for å være delaktig her Orso med dine uvitende påstander. Man ønsker seg et forum hvor man kan dele erfaringer og glede med likesinnede. Med dine negative holdninger til alt som rokker ved din tro og som ikke kommer fra en måling ødelegger du forumet for mange for mange som faktisk har noe matnyttig å bidra med og ikke bare tro.

Jeg gidder i hvert fall ikke delta i diskusjoner der din tro skal være den førende argumentasjonen.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mine erfaringer er tro, synsing og det som værre er. Mens dine erfaringer er allmennvitende Roysen. Det er det du sier.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Du dreper totalt interessen for å være delaktig her Orso med dine uvitende påstander. Man ønsker seg et forum hvor man kan dele erfaringer og glede med likesinnede. Med dine negative holdninger til alt som rokker ved din tro og som ikke kommer fra en måling ødelegger du forumet for mange for mange som faktisk har noe matnyttig å bidra med og ikke bare tro.

Jeg gidder i hvert fall ikke delta i diskusjoner der din tro skal være den førende argumentasjonen.

Mvh
    Roysen
    Men når folk med lang fartstid kan gjøre sånne superblemmer og allikevel ikke oppdage det selv om det er beviselig svæææært hørbart. Er ikke det bare nok et bevis på hvor lett det er å lure sitt eget hode?

Og på hvilken måte er det i strid med det å være engasjert og glede seg over hifi?

R

Roysen

Gjest
    Da beveger man seg i hvert fall på det reelle og ikke det hypotetiske planet Snickers. Reelle erfaringer samme hvor dumme de måtte være kan være lærerike for andre. Dette skriver jeg uten helt å bite hva du sikkter til så du får unnskylde et eventuellt "god dag mann økseskaft" svar her.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og hvem sine erfaringer ligger tettest opp til grundige undersøkelser (hørbare!) mon tro.
    Hadde mine gått på tvers av det og basis kunnskap om lyd, så hadde jeg i langt større grad holdt kjeft.

Det er når man hevder noe som ikke stemmer overens med teori og hørbare tester man har noe å bevise.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Mine erfaringer er tro, synsing og det som værre er. Mens dine erfaringer er allmennvitende Roysen. Det er det du sier.
    Om mine erfaringer er allmenngyldige eller ikke, så er de i hvert fall reelle og som sådan uhyre mye mer verdifulle enn din tro.

Mvh
    Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Så hvis jeg har opplevd at Galdhøpiggen er 3600 meter høy så er det minst like reelt som alt annet, fullstendig interessant og relevant for alle fjellfolk, og om noen skulle si seg uenige så er det en direkte trussel mot de ekte fjellopplevelsene?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Kanskje spørsmålsstillingen burde vært slik:

Når flater kvaliteten på kilder ut i en slik grad at det menneskelige øre ikke oppfatter forbedringen?

En annen variant:

Hvor optimal må kvaliteten på et anlegg, inkludert lytterom, være for å kunne avsløre de minst hørbare forskjeller ved komponentbytte?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Om mine erfaringer er allmenngyldige eller ikke, så er de i hvert fall reelle og som sådan uhyre mye mer verdifulle enn din tro.

Mvh
    Roysen
    Hvorfor snakker du om "dine reelle opplevelser" og "Orso sin tro"? Kan vi ikke like gjerne si "Orso sine reelle opplevelser" og "Din tro"?

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Og hvem sine erfaringer ligger tettest opp til grundige undersøkelser (hørbare!) mon tro.
    Hadde mine gått på tvers av det og basis kunnskap om lyd, så hadde jeg i langt større grad holdt kjeft.

Det er når man hevder noe som ikke stemmer overens med teori og hørbare tester man har noe å bevise.
    Nå må vi vel holde oss til sannheten Orso? Da beveger du deg på tynn is når du begynner å snakke om erfaringer. Kan vi ikke heller kalle det hva det faktisk er - tro og fantasier.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Hvorfor snakker du om "dine reelle opplevelser" og "Orso sin tro"? Kan vi ikke like gjerne si "Orso sine reelle opplevelser" og "Din tro"?
    Fordi Orso i det store og hele ikke har noen erfaring med de fleste av produktene han synser vilt om. Som sådan er det han skriver kun av villedende art.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Så hvis jeg har opplevd at Galdhøpiggen er 3600 meter høy så er det minst like reelt som alt annet, fullstendig interessant og relevant for alle fjellfolk, og om noen skulle si seg uenige så er det en direkte trussel mot de ekte fjellopplevelsene?
    Et meget godt eksempel Snickers. Gratulerer med bestemannsprisen. Det finnes da ingen i hele verden som har opplevd Galdhøpiggen som 3600 meter høy. Du tar frem et meget godt poeng i forhold til det jeg har skrevet. Påvirkningen av subjektivitet og placebo er sterkt overdrevet.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Er det fordi Fellesferien er over snart?

Fra AudioGons "what's the dumbest thing you ever did" tråd.

I will report only the most recent idiotic thing: I listened to my Genesis 500's, which have their own bass amps driving the 3 woofers per speaker, for 3 weeks with the bass amps turned off. That's right, there was NO bass information coming from these speakers for 3 weeks, yet I didn't notice that the amps had been turned off (possibly by the house cleaner) and instead kept moving my listening chair, turning up the gain control on the back of each speaker, messing with different CDs, etc. Finally, last Sunday night, a light bulb went off and I looked at the back of the speakers again. DUH!!!
    The funny thing is, there is a LOT of bass information that comes out of the midrange drivers. The speakers really didn't sound bad at all. An ARC VT-100 Mk III drives the top part of the speakers and really they sound pretty good as minimonitors. I guess I didn't need to spend all that extra $$$ to get full-range speakers after all. I was too ashamed to admit this to anyone, till I saw this thread today.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Hva jeg måtte skrive om hvordan jeg selv opplever kvaliteten på mitt anlegg, er vel like lite almengyldig som om jeg skriver at lutefisk er godt.
    Det finnes jo nesten like mange meninger om et og samme lydbilde som det finnes medlemmer på dette forum. Svært mange oppgir samme målsetning, men vurderingen av om et spesifikt anlegg har nådd en slik målsetning spriker totalt.

Er det ikke også et tankekors at om to personer lytter sammen, vil den ene kunne høre svært mye som den andre ikke hører, på tross av om de ellers skårer identisk i en hørselstest? Er forklaringen da at vi ikke har utviklet gode nok hørselstester?

V

vredensgnag

Gjest
    I spent several weeks listening to my home theater DVDs in Dolby Pro-Logic . . . . I always just assumed that the default setting on my new Sony DVP9000ES was 5.1, but it turns out that the factory default is a downmixed PCM signal. What makes it REALLY stupid is that my receiver always indicated "Pro-Logic DVD," and I thought that it was really weird that the receiver would say that when it was playing a Dolby Digital 5.1 DVD

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener altså Roysen at det er viktigere og veier tyngre hva du har erfart i ditt anlegg enn rigide tester som LTS har utført, blindtester i gode rom med nivåmatching eller målinger. Kom igjen Roysen, du skjønner bedre enn som så.

Jeg stoler langt mer på tester og målinger som utføres. Kombinert med erfaringene jeg og andre har ved å lytte på mye forskjellig, spesielt når de bekrefter det som har kommet frem i mer vitenskapelige metoder. Dyre anlegg og dyrt utstyr har jeg hørt en god del av. Nok til å vite at det ikke gir automatisk krem lyd.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    Så du mener altså Roysen at det er viktigere og veier tyngre hva du har erfart i ditt anlegg enn rigide tester som LTS har utført, blindtester i gode rom med nivåmatching eller målinger. Kom igjen Roysen, du skjønner bedre enn som så.

Jeg stoler langt mer på tester og målinger som utføres. kombinert med erfaringene jeg og andre har ved å lytte på mye forskjellig, spesielt når de bekrefter det som har kommet frem i mer vitenskapelige metoder. Dyre anlegg og dyrt utstyr har jeg hørt en god del av. Nok til å vite at det ikke gir automatisk krem lyd.

Hvilket utstyr har du selv kjøpt orso etter å ha lest tester av LTS ? Og hva er viktigst for deg, det som kan leses av målinger og tester eller å teste utstyr hjemme i det rommet du selv besitter ? 8)

V

vredensgnag

Gjest
    I had been using an amp in stereo and got another one so I could run them monobridged but forgot to switch the one I'd been using to 'mono' and listened to it like that for about 3 freakin' days before I finally figured out what was not quite right with the sound.....duh!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    orso skrev:

Nå må vi vel holde oss til sannheten Orso? Da beveger du deg på tynn is når du begynner å snakke om erfaringer. Kan vi ikke heller kalle det hva det faktisk er - tro og fantasier.

Mvh
    Roysen
    Så vidt jeg har forstått, har Orso lyttet til svært mange ulike anlegg i ulike prisklasser. Mener du at om erfaringsgrunnlaget skal bety noe, så må han selv ha eid alle disse anlegg?
    Det er en kjent sak at du har eid mye forskjellig og dyrt utstyr. Selvsagt har du da et grunnlag for å mene noe om det utstyret. Men for å følge den logikken som du virker å bruke overfor Orso:
    Hva slags erfaringsgrunnlag har du vedrørende effekten av akustiske tiltak og romkorreksjon?

R

Roysen

Gjest
    Så lenge målinger ikke kan gi noe fullstendig svar på hvordan noe lyder Orso, så vil målinger kun være nyttige i vurdering av situasjonsbestemte enkeltparametere.

Mvh
    Roysen

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn