Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Det er hardt arbeid og krever tunge tak å være hifi-entusiast, det er det liten tvil om.
    Vi tar litt kulturhistorie.

Gudbrand var den store bondehøvdingen i Gudbrandsdalen (ja, nettopp Gudbrand sin dal). Han trodde på de gamle gudene. På gården sin på Hundorp hadde han et eget gudebilde – en slags trefigur som han mente var guden Tor. Da Olav Haraldsson eller Olav den hellige som han senere kom til å hete, kom for å kristne dølene med makt, flyttet Gudbrand sin gudefigur ut på tunet. Men Olav lot sin mann Kolbein Sterke slå i stykker gudebildet. Og ut kom det mus store som katter, øgler og ormer, skal en tro Snorre. De utrivelige smådyrene hadde levd godt på de offer som Gudbrand hadde bragt til guden sin. Da Gudbrand så alle uhumskhetene som krøp ut, bøyde han seg for Kvite Krist. Helst var det nok kong Olavs hær han bøyde seg for. Om paven skjønner at Kvite Krist ikke holder mål, er mer usikkert. Alle vi andre ser i alle fall hva som tyter ut av hans gudebilde. Men kanskje ikke alle forstår hvor alvorlig dette er for den katolske kirke?

Som vi ser kan man også måle både Åsers og Pavens utgangseffekt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Vidar P skrev:
    Angrep på Karma? Neineinei. Jeg ler meg ihjel.
    Så det var ikke meg du siktet til med denne kommentaren?:

"Det latterlige ligger vel i mitt syn i hvor sykelig opptatt noen synes i å alltid dreie debatter OT til å angå sine egne prioriteringer, produkter og sin egen hifi- og interessesfære"

Da beklager jeg at jeg reagerte. Det hadde likevel vært fint om du svarte på den pm jeg sendte deg. Den var positivt ment fra min side.

R

Roysen

Gjest
    Karma,

Jeg har da aldri hatt tvil om virkningen av akustiske tiltak. Denne tråden handler om CD spillere og en av CD spillerne som Orso avskriver som rebranding er en spiller som har stått i mitt anlegg i over to år. Orso har aldri hørt den og han har aldri sett målinger av den.

Er Orsos fantasier om produktet basert på bilder og pris da mer verdt enn mine to års erfaringer med produktet? Han vet da faen ikke hva han snakker om i det hele tatt og kaster rundt seg med villedende fantasier.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Hvilket utstyr har du selv kjøpt orso etter å ha lest tester av LTS ? Og hva er viktigst for deg, det som kan leses av målinger og tester eller å teste utstyr hjemme i det rommet du selv besitter ? 8)
    Det første du spør om er uvesentlig i forhold til debatten. Det andre skal jeg svare på selv om jeg allerede har gjort det flere ganger.
    Jeg ser ikke noe poeng å bruke elektronikk som tonekontroller. Jeg er ute etter høyttaler som jeg liker, finne mest mulig transparent elektronikk i prisklassen jeg operer i og som passer teknisk til høyttalerne og eventuelt bruk EQ/korreksjon til å endre klangbalansen.

Var jeg ute etter rimelig og god forsterkeri, hadde jeg valgt Emotiva. Måler meget bra og Emotiva har lydfilosofi om lage ufargete komponenter. I litt dyrere prisklasse hadde Bryston stått høyt på listen. Så ville jeg gjerne ha sett sammenlignings målinger med nyere klasse D.
    Med kilder finnes det mye som er mer enn bra nok.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen:

Føler du at det settes spørsmålstegn ved din troverdighet? For min personlige del, er du i utgangspunktet like troverdig som en hvilken som helst annen på forumet, inkludert meg selv. Det jeg ikke kjøper, er at dine erfaringer ville blitt opplevd likt av meg selv og/eller at din smak er representativ for meg.
    Det som imidlertid ødelegger din troverdighet for meg, er at du kommer med en ondsinnet insinuasjon overfor en motdebattant, og siden vegrer deg fra å forklare hva du mente.
    Jeg har sogar sendt deg en pm for å be deg avklare.

R

Roysen

Gjest
    Karma,

Jeg har forklart hva jeg mente tidligere i tråden.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slapp av Roysen. Du får sikkert solgt den der spilleren din med Panasonic videodel til en oljesjeik.

Spørsmålet som Karma stiller angående akustikktiltak og korreksjon er hele kjernen i det jeg mener. Og debatten har dreid seg mot det og det er overhodet ikke off topic. Må jeg starte ny tråd for å diskutere kilder vs. andre prioriteringer i anlegget?

Hadde du erfart hvor mye akustikktiltak, endring av frekvensrepons, høyttalerintegrering og korreksjon har og si og hadde ydmykhet til å innrømme det, så hadde du nikket anerkjennende til at dette betyr langt mer enn om du har en kilde til 15k eller 300k.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Karma,

Jeg har da aldri hatt tvil om virkningen av akustiske tiltak. Denne tråden handler om CD spillere og en av CD spillerne som Orso avskriver som rebranding er en spiller som har stått i mitt anlegg i over to år. Orso har aldri hørt den og han har aldri sett målinger av den.

Er Orsos fantasier om produktet basert på bilder og pris da mer verdt enn mine to års erfaringer med produktet? Han vet da faen ikke hva han snakker om i det hele tatt og kaster rundt seg med villedende fantasier.

Mvh
    Roysen
    Du svarer ikke på det jeg spurte deg om.
    Jeg tror man med fordel kunne diskutert på mer prinsippielt grunnlag og mindre på det personlige(navlebeskuende)

Selvsagt har du et bedre grunnlag til å si noe om kvaliteten til en komponent du har eid, enn en person som ikke har eid/prøvd den har.
    Men om jeg leser en test av den samme komponent, som er utført under forhold og med metoder som i større grad utelukker placèbo, kan det tenkes at jeg legger større vekt på den konklusjonen enn på dine påstander.

V

vredensgnag

Gjest
    Rettelse - det er Pioneer innmat, Orso, ikke Panasonic.

Pioneer er eneste OEM-leverandør av drivverk som fortsatt bruker stål og metall, og ikke plast, i sine konstruksjoner. Greit utgangspunkt.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Karma,

Jeg har forklart hva jeg mente tidligere i tråden.

Mvh
    Roysen
    Nei, det har du ikke.
    Har lest alle dine innlegg på nytt, men finner ingen forklaring på det jeg ber deg avklare.
    Da må i tilfelle moderator ha slettet det aktuelle svar fra deg?

R

Roysen

Gjest
    Orso,

Du er helt på jordet. Jeg vet hva akustikktiltak gjør med anlegget. Ingen trenger å diskutere det med meg. Jeg er enig i at det betyr mye. Kan vi slutte å diskutere det nå. Det er ikke noe poeng. Vi er enige.

Det vi derimot ikke er enige om og hvor ditt erfaringsgrunnlag svikter fullstendig for å kunne gjøre en uttalelse som betyr noe som helst er med hensyn til sammenligningen av high end CD spillere. Det er det denne debatten handler om. Alle målbare parametere ved en CD spiller påvirker lydgjengivelsen og det gjelder uansett hvor god eller dårlig akustikken er.

Forøvrig finnes det ingen Panasonic deler i min spiller i det hele tatt.

Mvh
    Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.855
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Hvorfor snakker du om "dine reelle opplevelser" og "Orso sin tro"? Kan vi ikke like gjerne si "Orso sine reelle opplevelser" og "Din tro"?
    Fordi Orso i det store og hele ikke har noen erfaring med de fleste av produktene han synser vilt om. Som sådan er det han skriver kun av villedende art.

Mvh
    Roysen
    Men det gjelder jo i like stor grad deg. Hva er forskjellen?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Men om jeg leser en test av den samme komponent, som er utført under forhold og med metoder som i større grad utelukker placèbo, kan det tenkes at jeg legger større vekt på den konklusjonen enn på dine påstander.
    Den signerer også jeg på.

vg:
    Ja. Tok feil der. Pioneer:
    http://www.head-fi.org/forum/thread/285743/goldmund-v-s-pioneer

Finnes det noe tester av Goldmund produkter? Hvis de måler så knakende bra som Roysen indikerer, så skulle man tro det var av interesse for de og ha produkter til test hos Stereophile eller andre som måler.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det var da fryktlig så personfikserte vi ble i denne tråden

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Alle målbare parametere ved en CD spiller påvirker lydgjengivelsen og det gjelder uansett hvor god eller dårlig akustikken er.
    Mener du virkelig at alle målbare parametre ved en cd spiller er hørbare for et normalt menneskelig øre? Og det sogar uavhengig av kvaliteten på akustikken i lytterommet?

For det er vel hva som er hørbart, som er interessant i denne sammenheng?

R

Roysen

Gjest
    Orso,

Goldmund Eidos Reference ble testet i japanske Stereo Sound og ble kåret til årets produkt. De underbygger sine tester med målinger slik Stereophile gjør. Dessverre er ikke testene tilgjengelige elektronisk.

Den Head-Fi linken du viser til er et annet produkt. Pioneers drivverk er kraftig modifisert i den spilleren som ble testet i Stereo Sound.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Alle målbare parametere ved en CD spiller påvirker lydgjengivelsen og det gjelder uansett hvor god eller dårlig akustikken er.
    Mener du virkelig at alle målbare parametre ved en cd spiller er hørbare for et normalt menneskelig øre? Og det sogar uavhengig av kvaliteten på akustikken i lytterommet?

Så lenge anlegget er godt nok er svaret på spørsmålet JA.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Orso,

Du er helt på jordet. Jeg vet hva akustikktiltak gjør med anlegget. Ingen trenger å diskutere det med meg. Jeg er enig i at det betyr mye. Kan vi slutte å diskutere det nå. Det er ikke noe poeng. Vi er enige.
    Det er det jeg og andre har diskutert i denne tråden i det siste. Finner du ikke interessant eller er det truende i forhold til hva du har prioritert hittil?
    Roysen skrev:
    Det vi derimot ikke er enige om og hvor ditt erfaringsgrunnlag svikter fullstendig for å kunne gjøre en uttalelse som betyr noe som helst er med hensyn til sammenligningen av high end CD spillere. Det er det denne debatten handler om. Alle målbare parametere ved en CD spiller påvirker lydgjengivelsen og det gjelder uansett hvor god eller dårlig akustikken er.

Mvh
    Roysen
    Men dine erfaringer forteller oss altså sannheten. Når skal det begynne å synke inn at flere av oss stoler mer på tester under mer kontrollerte former?

Jeg hadde ikke lyst til å trekke det frem, men det er jo åpenbart et nedsatt hørsel på det ene øret vil være veldig hemmende. Sier ikke det for å henge deg ut, men du er litt bastant med tanke på dette, at rommet ditt ikke er spesielt bra og det fremstår ganske klart at både bias og reklame har innvirkning på hva du mener. Tror du gjør lurt i å ikke komme med konklusjoner basert på du erfarer i egen hule. Bruk tid på å lese mer om akustikk, psykoakustikk og hver ydmyk i forhold at man selv kan ta feil.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Hvilket utstyr har du selv kjøpt orso etter å ha lest tester av LTS ? Og hva er viktigst for deg, det som kan leses av målinger og tester eller å teste utstyr hjemme i det rommet du selv besitter ? 8)
    Det første du spør om er uvesentlig i forhold til debatten. Det andre skal jeg svare på selv om jeg allerede har gjort det flere ganger.
    Jeg ser ikke noe poeng å bruke elektronikk som tonekontroller. Jeg er ute etter høyttaler som jeg liker, finne mest mulig transparent elektronikk i prisklassen jeg operer i og som passer teknisk til høyttalerne og eventuelt bruk EQ/korreksjon til å endre klangbalansen.

Var jeg ute etter rimelig og god forsterkeri, hadde jeg valgt Emotiva. Måler meget bra og Emotiva har lydfilosofi om lage ufargete komponenter. I litt dyrere prisklasse hadde Bryston stått høyt på listen. Så ville jeg gjerne ha sett sammenlignings målinger med nyere klasse D.
    Med kilder finnes det mye som er mer enn bra nok.
    Klasse H Emotiva.... Uten at det er noe å rope hurra for :p... Det å tro at en ikke bruker noen komponeter some tonekontroller i større eller mindre grad kan vel sies å være intr.. Isåfall hvordan vet en at dette er tilfelle? 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Orso,

Det er det jeg og andre har diskutert i denne tråden i det siste. Finner du ikke interessant eller er det truende i forhold til hva du har prioritert hittil?
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Men dine erfaringer forteller oss altså sannheten. Når skal det begynne å synke inn at flere av oss stoler mer på tester under mer kontrollerte former?

Jeg hadde ikke lyst til å trekke det frem, men det er jo åpenbart et nedsatt hørsel på det ene øret vil være veldig hemmende. Sier ikke det for å henge deg ut, men du er litt bastant med tanke på dette, at rommet ditt ikke er spesielt bra og det fremstår ganske klart at både bias og reklame har innvirkning på hva du mener. Tror du gjør lurt i å ikke komme med konklusjoner basert på du erfarer i egen hule. Bruk tid på å lese mer om akustikk, psykoakustikk og hver ydmyk i forhold at man selv kan ta feil.
    Passer fint for deg også orso ;)

R

Roysen

Gjest
    Du bør kanskje føle litt bedre med i timen før du kaster rundt deg med påstander Orso. Mitt øre med nedsatt hørsel har blitt operert og fungerer fint nå. Samtidig er det vel litt betenkelig at du ikke er i stand til å høre noe jeg hører i mitt anlegg med redusert hørsel på et øre?

Mvh
    Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:

Så lenge anlegget er godt nok er svaret på spørsmålet JA.

Mvh
    Roysen
    Da er m.a.o. alltid anlegget den begrensende faktor, og ikke ørene? Har dermed menneskelig hørsel ingen grense når det gjelder audiofili? Om den har det, vil en slik grense være personlig variabel innenfor hele det aktuelle området, eller finnes det en almengyldig øvre grense?
    Vil det som den enkelte kan klare å høre av lydforskjeller i et anlegg være relatert til hvordan den enkelte klarer seg i en vanlig hørselstest,eller dreier dette seg om evne til å avdekke lydforskjeller som en slik hørselstest ikke evner å avdekke?

R

Roysen

Gjest
    Karma,

Dersom det er hva du leser ut av hva jeg skrev, må jeg bare gratulere.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns et par innlegg om hvem som hører hva godt kan redigeres eller slettes.

En gang kom jeg inn til en forhandler for å lytte til deres stjernehøyttalere. Det tok meg ikke lang tid å høre at det jeg lyttet til gikk i mono, og jeg måtte sjekke coveret på CDen for å være sikker på at det ikke skulle være i mono - det skulle det ikke, det var stereo.
    Jeg påpekte dette overfor forhandleren, som noe beskjemmet måtte meddele at han hadde kjørt mono-demoer i ganske lang tid. Og likevel solgt noen høyttalerpar.

Syns ikke man skal legge så veldig mye vekt på hva folk tror de hører, spesielt ikke når de lytter med annet enn ørene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Klasse H Emotiva.... Uten at det er noe å rope hurra for :p... Det å tro at en ikke bruker noen komponeter some tonekontroller i større eller mindre grad kan vel sies å være intr.. Isåfall hvordan vet en at dette er tilfelle? 8)
    Nei. Det er klasse A/B. Ligger et tester her med målinger:
    http://www.hometheaterhifi.com/power-amplifiers/520.html?task=view

http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/emotiva-xpa-2

http://www.hometheaterhifi.com/power-amplifiers/496.html?task=view

Jeg stoler i stor grad på slike tester som dette om hvorvidt komponentene har egenlyd eller ikke. Gjerne et bra antall tester som peker i samme retning. Med Bryston f.eks ser du dette går igjen i alle testene. Ellers kan man spørre folk med god teknisk kunnskap og høre med produsentene hvilke lydfilosofi de har.

65finger:
    For all del. Jeg tror med hånden på hjerte jeg kan si at jeg ikke har noe problemer med å innse at jeg kan ta feil. Tenkte på spørsmålet vg spurte tidligere i tråden om noen har kjøpt noe dyrere som de ikke beskrev som bedre. Har selv kjøpt en del produkter som var dårlige kjøp. For meg har ikke alltid dyrere produkter gitt meg totalt sett bedre lyd. Oppgradering av Tannoy høyttalere til dyrere B&W var ikke utelukkende positivt. Og det samme med oppgradering fra Jungson Moon Harbour CD spiller til Marantz SA-1 for å nevne noe.

Roysen:
    Godt å høre at Goldmund har målt bra i en nøytral test. Man begynner saktens å lure når de hiver inn billig Pioneer innmat i et produkt.

R

Roysen

Gjest
    Orso,

Denne trådens overskrift handler om CD spillere også ønsker du at jeg skal holde meg til temaet som i følge deg "i det siste har omhandlet akustikk eller om det er truende i forhold til mine prioriteringer". Er det virkelig mulig å være så kort? Tråden handler om CD-spillere Orso. Jeg har ikke prioritert bort akustikk. Akustikk vil bli like høyt prioritert som komponentene, men det handler om timing. Du hadde kanskje gått i gang med store akustiske ombygginger/tiltak på et hus/tomt du ikke eier ennå?

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Du bør kanskje føle litt bedre med i timen før du kaster rundt deg med påstander Orso. Mitt øre med nedsatt hørsel har blitt operert og fungerer fint nå. Samtidig er det vel litt betenkelig at du ikke er i stand til å høre noe jeg hører i mitt anlegg med redusert hørsel på et øre?

Mvh
    Roysen
    Det har jeg fått med meg, men det er jo ganske nylig. Men nok om det.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Karma,

Dersom det er hva du leser ut av hva jeg skrev, må jeg bare gratulere.

Mvh
    Roysen
    Det ville vært langt mer interessant om du svarer mer konkret på spørsmålene. Det er nemlig brennaktuelt i forhold til både denne debatten og en rekke andre debatter på forumet.
    Det er tross alt du som påstår at alle målbare parametre ved en cd-spiller er hørbare for et menneskelig øre, bare resten av anlegget er godt nok. Uavhengig av akustiske forhold.

R

Roysen

Gjest
    Orso,

Dersom du forutsetter at jeg ikke har hørt hva god akustikk kan gjøre med lyden eller hvilken forskjell en god CD spiller kan utgjøre i et godt anlegg i et godt rom fordi jeg så langt ikke har anledning til å foreta akustikktiltak hjemme hos meg selv, så er du like langt på jorde med hensyn på dette som det meste annet.

Det burde være åpenbart at dersom du skal diskutere akustikk bør det gjøres i en annen tråd enn en som omhandler kvalitetsforskjell på CD spillere.

Forøvrig er det svært få produsenter som lager egne drivverk. At Goldmund kjøper inn et av få som ikke lages i plast for deretter opimaliserer det ved å endre det slik at de mener det holder nivået de ønsker må vel være helt optimalt?

Mvh
    Roysen

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Orso,

Denne trådens overskrift handler om CD spillere også ønsker du at jeg skal holde meg til temaet som i følge deg "i det siste har omhandlet akustikk eller om det er truende i forhold til mine prioriteringer". Er det virkelig mulig å være så kort? Tråden handler om CD-spillere Orso. Jeg har ikke prioritert bort akustikk. Akustikk vil bli like høyt prioritert som komponentene, men det handler om timing. Du hadde kanskje gått i gang med store akustiske ombygginger/tiltak på et hus/tomt du ikke eier ennå?

Mvh
    Roysen
    Dersom du ikke finner temaet interessant, så forstår ikke hvorfor du diskuterer. Tråden handler om mer enn bare overskriften. Også det praktiske. Jeg spør igjen retorisk: Må jeg starte ny tråd for å diskutere kilde vs. annet?

Frem til nå har du ikke prioritert akustikk og kan heller ikke se at du jobbet med å jevne ut frekvensgangen. Med andre ord har du vel liten erfaring på området. Og jeg holder fast på det jeg skrev tidligere:

"Hadde du erfart hvor mye akustikktiltak, endring av frekvensrepons, høyttalerintegrering og korreksjon har og si og hadde ydmykhet til å innrømme det, så hadde du nikket anerkjennende til at dette betyr langt mer enn om du har en kilde til 15k eller 300k."

Med tanke på du skal bygge lytterom og forutsett at du gjør gode valg, så vil du med all sansynlighet erfare det jeg sier. Men vil du være ydmyk nok til å innrømme det?
    Hvad med om du selv kom igen med at eksperimentere lidt orso, det interessere dig jo tilsyneladende temmelig meget hvordan dit og dat virker, du vil så opdage at akustik betyder naturligvis noget, det gør CD spillen også plus alle de andre komponenter.

Du vil opdage jo bedre udstyr jo mindre betyder akustiske tiltag (et dyrt system bør ikke have basproblemer osv), men har man investeret mange penge eller tid i anlæg så ville det da være dumt ikke at får de forbedringer med somoptimering af akustiken helt sikkert giver.
    Godt sagt det er ikke en parameter der afgør det hele.

R

Roysen

Gjest
    Du skjønner det Thor72 at Orso mener at så lenge man har et rom med god akustikk og Deqx med romkorreksjonsmuligheter så kan man like gjerne bruke elektronikken i en Tivoli radio for å få optimal lyd.

Det er helt utrolig hva enkelt får seg til å tro.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    thor72 skrev:
    Hvad med om du selv kom igen med at eksperimentere lidt orso, det interessere dig jo tilsyneladende temmelig meget hvordan dit og dat virker, du vil så opdage at akustik betyder naturligvis noget, det gør CD spillen også plus alle de andre komponenter.

Du vil opdage jo bedre udstyr jo mindre betyder akustiske tiltag (et dyrt system bør ikke have basproblemer osv), men har man investeret mange penge eller tid i anlæg så ville det da være dumt ikke at får de forbedringer med somoptimering af akustiken helt sikkert giver.
    Godt sagt der er ikke en parameter der afgør det hele.
    Det er jo ikke slik at overhodet ikke har eksperimentert med utstyr. Og sier ikke at kilden ikke betyr noe. Det betyr noe, men mindre enn annet i anlegget.

Selv dyre systemer har bassproblemer. Rom med fire vegger skaper bassproblemer, så sant størrelsen ikke er en konsertsal. At noen høyttalere har mindre bassproblemer er jeg derimot helt enig i. Og så har du etterklangstiden. Det er viktig å få den ned over hele frekvensområdet. Selvsagt enig det er flere parametre som avgjør totalresultatet. Det er ikke slik at jeg ser etter det billigste av elektronikk på markedet. Elektronikken som jeg vil bruke er ganske kostbar. Og det samme med høyttalerne.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Det burde være åpenbart at dersom du skal diskutere akustikk bør det gjøres i en annen tråd enn en som omhandler kvalitetsforskjell på CD spillere.
    Ikke enig.

Betydning og hørbarhet av kvalitetsforskjell på cd-spillere, er relativ til resten av anlegget og lytterommet og ikke minst til grensene for menneskelig hørselsevne.
    "Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?" Dette forhold har direkte sammenheng med de totale forhold og betingelser der avspillingen finner sted.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Du skjønner det Thor72 at Orso mener at så lenge man har et rom med god akustikk og Deqx med romkorreksjonsmuligheter så kan man like gjerne bruke elektronikken i en Tivoli radio for å få optimal lyd.

Det er helt utrolig hva enkelt får seg til å tro.

Mvh
    Roysen
    Hvorfor skriver du dette?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke enig.

Betydning og hørbarhet av kvalitetsforskjell på cd-spillere, er relativ til resten av anlegget og lytterommet og ikke minst til grensene for menneskelig hørselsevne.
    "Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?" Dette forhold har direkte sammenheng med de totale forhold og betingelser der avspillingen finner sted.
    Hva blir isåfall OT i denne tråden? Sålenge en snakker om komponeter, strøm, eq, akustikk, dagsform osv osv så vil altså denne tråden favne dette ??

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Istedenfor skyttergravskrig bør det være en ide å diskutere hvilke forskjeller som er signifikante.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Selv dyre systemer har bassproblemer.
    Enig det ses desværre, og det skyldes ene og alene brugen af basrefleks, og det skal rettes, og ikke i første omgang korrigeres i akustiken.

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke enig.
    inntil det er enighet om det du skriver her (noe det åpenbart ikke er), blir akustikk OT i denne tråden om du liker det eller ei.

Mvh
    Roysen

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn