Siden off-topic åpenbart har blitt stuerent igjen, melder jeg meg på med en liten kommentar: Utseende og hva som eventuelt måtte befinne seg under lokket, er totalt uinteressant for meg. Det eneste som teller, er hva dingsen presterer.
|
Noe jeg har lært meg underveis er at man stadig skaffer seg nye referanser. Det jeg syntes var god bass eller god lyd for 4-5 år siden er ikke det samme som jeg mener i dag. Nye erfaringer og utprøvringer gjør at referansen stiger. Og på samme måte kan det hende du vil få nye erfaringer med lytterom eller DEQX. Et godt lytterom med gode dimensjoner og mye absorsbjon i bassen, vil sansynligvis gjøre at du får en helt ny referanse på hva du karakterteriserer som god bassgjengivelse.Roysen skrev:Du er hjertelig velkommen.orso skrev:Har til gode å høre høyttalere med virkelig god bass uten det var snakk om korreksjon eller akutiltak i bruk.
Mvh
Roysen
Får man i pose og sekk er det selvsagt topp. Enig at det gjør noe med eiergleden, selv om det i alle fall for meg avtar litt med tid.HCS skrev:At ting ser bra ut er en hyggelig bonus. Gjør noe med eiegleden å se bort på en ting som ser bra ut. Om den også gir bra lyd så er det hele komplett. Å besitte en komponent som måler fantastisk , men som ser ut som en ide ifra designråd for multihandicappede pu'ere på speed, gjør at produktet er mindre relevant vil jeg si..![]()
Måske du skulle til at få den levende musik som reference, så havde du sikkert lidt mindre problemer med at bestemme dig.orso skrev:Noe jeg har lært meg underveis er at man stadig skaffer seg nye referanser. Det jeg syntes var god bass eller god lyd for 4-5 år siden er ikke det samme som jeg mener i dag. Nye erfaringer og utprøvringer gjør at referansen stiger. Og på samme måte kan det hende du vil få nye erfaringer med lytterom eller DEQX. Et godt lytterom med gode dimensjoner og mye absorsbjon i bassen, vil sansynligvis gjøre at du får en helt ny referanse på hva du karakterteriserer som god bassgjengivelse.Roysen skrev:Du er hjertelig velkommen.orso skrev:Har til gode å høre høyttalere med virkelig god bass uten det var snakk om korreksjon eller akutiltak i bruk.
Mvh
Roysen
Finnes finerer bilder av Bird enn det jeg postet, men uansett hver sin smak.Anonym skrev:Jeg synes Geedlee saken er den lekreste jeg... Men nå er Summa en dyrere høyttaler enn Bird.
Jeg hører lite på klassisk og derfor er ikke den refereransen så viktig for meg. Konserter med musikk jeg liker hvor det brukes høyttalere og PA utstyr, synes jeg sjelden har godlyd. Konsertsalene har for dårlig akustikk. ;Dthor72 skrev:Måske du skulle til at få den levende musik som reference, så havde du sikkert lidt mindre problemer med at bestemme dig.
Når det gjelder pris forvekslet jeg Miles III og Bird, beklager.orso skrev:Finnes finerer bilder av Bird enn det jeg postet, men uansett hver sin smak.Anonym skrev:Jeg synes Geedlee saken er den lekreste jeg... Men nå er Summa en dyrere høyttaler enn Bird.
Summa dyrere enn Marten Bird? Et par Summa koster $7900 og Marten Bird er oppgitt på et nettsted til 22,900 EUR. Summa krever riktig nok et par suber eller tre, men fortsatt mye å gå på med tanke på hvilke suber Geddes anbefaler.
No problemo.Anonym skrev:Når det gjelder pris forvekslet jeg Miles III og Bird, beklager.
Summa med sin 15" bass og 15" waveguide ser nok ganske brutal ut i en stue ;D Har sansen for høyttalere som ser ut som en høyttaler.
Rent estetisk synes jeg Form er den flotteste Marten høyttaleren, har ikke helt sansen for de bakoverlente storebrødrene med samme holdning som en mann med BMI på >40.
Hva slags musikk er det du hører da orso som ikke er gjengitt av høytalere? 8)... Live akustisk musikk er uansett den beste referanse for lyd.. På den måten lærer en mer om instruemters egenelyd samt den stemmens mange spekter..Anbefales, flere konserter.orso skrev:Jeg hører lite på klassisk og derfor er ikke den refereransen så viktig for meg. Konserter med musikk jeg liker hvor det brukes høyttalere og PA utstyr, synes jeg sjelden har godlyd. Konsertsalene har for dårlig akustikk. ;Dthor72 skrev:Måske du skulle til at få den levende musik som reference, så havde du sikkert lidt mindre problemer med at bestemme dig.
Uansett så synes jeg den kommentaren er skivebom. Du indikerer da at akustikken i en stue ikke har innvirkning for musikkgjengivelsen. Et rom skaper bl.a. ringing og ressonanser i bassen. Både peaker og dip'er. Slik er de fysiske lovene. Det kan være i forskjellig grad. Å få bukt med dette, høyner lydkvaliteten med mange hakk.
Ellers heller jeg nok mer mot å gjenskape det som ligger på platen framfor å skape en live fremførelse av alt. Er det et godt liveopptak, så får man den opplevelsen. Er det derimot et tørt studio opptak, så vil jeg høre det slik. Det er i alle fall mine prioriteringer pr. dags dato. Kanskje jeg beveger meg mot noe annet senere.
Hadde du gitt kr. 50 000.- for denne fra Clas O. hvis den var blitt foretrukket fremfor en dedikert high-end spiller 8 av 10 ganger i en blindtest?Ulf-B skrev:Siden off-topic åpenbart har blitt stuerent igjen, melder jeg meg på med en liten kommentar: Utseende og hva som eventuelt måtte befinne seg under lokket, er totalt uinteressant for meg. Det eneste som teller, er hva dingsen presterer.
Jeg hadde gladelig gitt 50.000 kroner for hva som helst som kunne ha gitt meg lyd som jeg synes det ville verdt å betale 50.000 kroner for - hvilket jeg i og for seg allerede har gjort her hjemme. Men jeg hade ikke basert meg på hva 8 av 10 mener om saken - det er i og for seg ganske uinteressant. Hvis jeg må til Clas Ohlson for å få den rette lyden - vel, så får det bli slik.larkus skrev:Hadde du gitt kr. 50 000.- for denne fra Clas O. hvis den var blitt foretrukket fremfor en dedikert high-end spiller 8 av 10 ganger i en blindtest?Ulf-B skrev:Siden off-topic åpenbart har blitt stuerent igjen, melder jeg meg på med en liten kommentar: Utseende og hva som eventuelt måtte befinne seg under lokket, er totalt uinteressant for meg. Det eneste som teller, er hva dingsen presterer.
Hehe, morgengrumpy ? Var vel litt i provo-mood her. Poenget er uansett at live lyd er den virkelige referansen. Det vi driver med er bleke kopiervredensgnag skrev:Og en del uttaler seg ihvertfall mot bedre vitende når de vurderer andres erfaringer med "live lyd".
Snakk for dine egne ører, HCS.
Spesiell grunn til du stadig bruker solbrillefjes?HCS skrev:Hva slags musikk er det du hører da orso som ikke er gjengitt av høytalere? 8)... Live akustisk musikk er uansett den beste referanse for lyd.. På den måten lærer en mer om instruemters egenelyd samt den stemmens mange spekter..Anbefales, flere konserter.
Klangbalanse har med frekvensgangen å gjøre. Da kan jeg kaste spørsmålet til tilbake: Hvor mye har jobbet du med frekvensgangen når du prøvde klasse D? Og vet du hvordan det var målemessig i de oppsettetene du hørte klasse D? Men selvsagt kan det også hende at klasse D forsterkere du har vært borti har hatt svakheter sammenlignet med noe annet. Jeg vet ikke.HCS skrev:Forøvrig er det et lite bipoeng. Hvis du hører mye akustisk musikk vil en lære at det er klangfarger i et instrument. Dette er et spennede fenomen. Det som gjør det enda mer rart er at disse klangfargene har jeg aldri hørt bedre gjengitt enn på klasse A se forsterkere. Ikke noe av transistor kan måle seg. Og i kategori for klasse D har dette fenoment med klangfarger vært helt dødt. Nesten sterilt isåmåte.. Men for å oppleve dette må en ha hørt endel konserter, hørt klasse A se endel , samt en bunch med annet utstyr inkludert klasse D.![]()
Fornøyd?HCS skrev:Venter spent nå. Nå kommer det vel haug med forklaringer om forvrenging ;D... Uansett, endel her uttaler seg imot bedre vitende når de har såvidt få referanser for live lyd som de har.. ;D... Men kom gjerne med fortellinger om klasseD og vakre klangfarger, det ville vært gøy.
Ha en fin morgen selv, HCS. Jeg har respekt for dine tanker omkring musikk og hifi, men det hjelper sikkert på diskusjonen om vi lar være å mene så altfor mye om ting vi ihvertfall har null peiling på, såfremt vi ikke er siamesiske tvillinger.HCS skrev:Hehe, morgengrumpy ? Var vel litt i provo-mood her. Poenget er uansett at live lyd er den virkelige referansen. Det vi driver med er bleke kopiervredensgnag skrev:Og en del uttaler seg ihvertfall mot bedre vitende når de vurderer andres erfaringer med "live lyd".
Ha en fin morgen vreden![]()
Engentlig ingen spes grunn til det orso. Kan godt slutte om det går det litt på nervene..orso skrev:Spesiell grunn til du stadig bruker solbrillefjes?HCS skrev:Hva slags musikk er det du hører da orso som ikke er gjengitt av høytalere? 8)... Live akustisk musikk er uansett den beste referanse for lyd.. På den måten lærer en mer om instruemters egenelyd samt den stemmens mange spekter..Anbefales, flere konserter.
Det hender jeg er på konsert i Grieghallen, men ikke ofte. Har mål å gå litt oftere da jeg har begynt å få litt sansen for klassisk. Ellers har jeg vært mye i sammenhenger hvor gitar og piano brukes uten høyttalere. Fint det, men opptak med nærmicer blir uansett noe annet.
Klangbalanse har med frekvensgangen å gjøre. Da kan jeg kaste spørsmålet til tilbake: Hvor mye har jobbet du med frekvensgangen når du prøvde klasse D? Og vet du hvordan det var målemessig i de oppsettetene du hørte klasse D? Men selvsagt kan det også hende at klasse D forsterkere du har vært borti har hatt svakheter sammenlignet med noe annet. Jeg vet ikke.HCS skrev:Forøvrig er det et lite bipoeng. Hvis du hører mye akustisk musikk vil en lære at det er klangfarger i et instrument. Dette er et spennede fenomen. Det som gjør det enda mer rart er at disse klangfargene har jeg aldri hørt bedre gjengitt enn på klasse A se forsterkere. Ikke noe av transistor kan måle seg. Og i kategori for klasse D har dette fenoment med klangfarger vært helt dødt. Nesten sterilt isåmåte.. Men for å oppleve dette må en ha hørt endel konserter, hørt klasse A se endel , samt en bunch med annet utstyr inkludert klasse D.![]()
Fornøyd?HCS skrev:Venter spent nå. Nå kommer det vel haug med forklaringer om forvrenging ;D... Uansett, endel her uttaler seg imot bedre vitende når de har såvidt få referanser for live lyd som de har.. ;D... Men kom gjerne med fortellinger om klasseD og vakre klangfarger, det ville vært gøy.
Godt poeng vreden. Ikke lett å påberope seg kunnskap om andres lytteerfaring.. Selvom det kan være fristende tildels utifra utsagn gitt...vredensgnag skrev:Han en fin morgen selv, HCS. Jeg har respekt for dine tanker omkring musikk og hifi, men det hjelper sikkert på diskusjonen om vi lar være å mene så altfor mye om ting vi ihvertfall har null peiling på, såfremt vi ikke er siamesiske tvillinger.HCS skrev:Hehe, morgengrumpy ? Var vel litt i provo-mood her. Poenget er uansett at live lyd er den virkelige referansen. Det vi driver med er bleke kopiervredensgnag skrev:Og en del uttaler seg ihvertfall mot bedre vitende når de vurderer andres erfaringer med "live lyd".
Ha en fin morgen vreden![]()
;D
Orso,orso skrev:Noe jeg har lært meg underveis er at man stadig skaffer seg nye referanser. Det jeg syntes var god bass eller god lyd for 4-5 år siden er ikke det samme som jeg mener i dag. Nye erfaringer og utprøvringer gjør at referansen stiger. Og på samme måte kan det hende du vil få nye erfaringer med lytterom eller DEQX. Et godt lytterom med gode dimensjoner og mye absorsbjon i bassen, vil sansynligvis gjøre at du får en helt ny referanse på hva du karakterteriserer som god bassgjengivelse.
Hvis dette ikke var en Clas Ohlson-spiller og den tilfeldigvis leverte topp lydkvalitet, ville det sannsynligvis vært mer stuerent i hifi miljøet å gi 50 000.- for den enn å betale det den egentlig koster. Det er nok ikke mange her på hfs som kunne levd med en spiller til kr. 398.- over disk, uansett lydkvalitetUlf-B skrev:Jeg hadde gladelig gitt 50.000 kroner for hva som helst som kunne ha gitt meg lyd som jeg synes det ville verdt å betale 50.000 kroner for - hvilket jeg i og for seg allerede har gjort her hjemme. Men jeg hade ikke basert meg på hva 8 av 10 mener om saken - det er i og for seg ganske uinteressant. Hvis jeg må til Clas Ohlson for å få den rette lyden - vel, så får det bli slik.
Ganske imponerende at du har mye erfaring med alle transistor og klasse D-forsterkere i verden. Blir ikke det i overkant mange å holde styr på? Kanskje ikke så rart at tiden har blitt så begrenset at du ikke har klart å få noen av dem til å spille slik de skal?HCS skrev:Hva slags musikk er det du hører da orso som ikke er gjengitt av høytalere? 8)... Live akustisk musikk er uansett den beste referanse for lyd.. På den måten lærer en mer om instruemters egenelyd samt den stemmens mange spekter..Anbefales, flere konserter.orso skrev:Jeg hører lite på klassisk og derfor er ikke den refereransen så viktig for meg. Konserter med musikk jeg liker hvor det brukes høyttalere og PA utstyr, synes jeg sjelden har godlyd. Konsertsalene har for dårlig akustikk. ;Dthor72 skrev:Måske du skulle til at få den levende musik som reference, så havde du sikkert lidt mindre problemer med at bestemme dig.
Uansett så synes jeg den kommentaren er skivebom. Du indikerer da at akustikken i en stue ikke har innvirkning for musikkgjengivelsen. Et rom skaper bl.a. ringing og ressonanser i bassen. Både peaker og dip'er. Slik er de fysiske lovene. Det kan være i forskjellig grad. Å få bukt med dette, høyner lydkvaliteten med mange hakk.
Ellers heller jeg nok mer mot å gjenskape det som ligger på platen framfor å skape en live fremførelse av alt. Er det et godt liveopptak, så får man den opplevelsen. Er det derimot et tørt studio opptak, så vil jeg høre det slik. Det er i alle fall mine prioriteringer pr. dags dato. Kanskje jeg beveger meg mot noe annet senere.
Forøvrig er det et lite bipoeng. Hvis du hører mye akustisk musikk vil en lære at det er klangfarger i et instrument. Dette er et spennede fenomen. Det som gjør det enda mer rart er at disse klangfargene har jeg aldri hørt bedre gjengitt enn på klasse A se forsterkere. Ikke noe av transistor kan måle seg. Og i kategori for klasse D har dette fenoment med klangfarger vært helt dødt. Nesten sterilt isåmåte.. Men for å oppleve dette må en ha hørt endel konserter, hørt klasse A se endel , samt en bunch med annet utstyr inkludert klasse D.
Venter spent nå. Nå kommer det vel haug med forklaringer om forvrenging ;D... Uansett, endel her uttaler seg imot bedre vitende når de har såvidt få referanser for live lyd som de har.. ;D... Men kom gjerne med fortellinger om klasseD og vakre klangfarger, det ville vært gøy.
??? Hvor i huleste har jeg skrevet det? Hva er det som gjør at folk her her inne stadig leser noe annet enn det man skriver? Vel, kanskje det skyldes mine dårlige skriveferdigheter.HCS skrev:At Grieghallen har så ræva akustikk visste jeg ikke orso..
Er det noen som helst sammenheng mellom sitatet og uttalelsen din Roysen?Roysen skrev:Orso,orso skrev:Noe jeg har lært meg underveis er at man stadig skaffer seg nye referanser. Det jeg syntes var god bass eller god lyd for 4-5 år siden er ikke det samme som jeg mener i dag. Nye erfaringer og utprøvringer gjør at referansen stiger. Og på samme måte kan det hende du vil få nye erfaringer med lytterom eller DEQX. Et godt lytterom med gode dimensjoner og mye absorsbjon i bassen, vil sansynligvis gjøre at du får en helt ny referanse på hva du karakterteriserer som god bassgjengivelse.
Dette er problemet med deg i et nøtteskall. Du kan da vel ikke vite noe om hva jeg vil like.
Mvh
Roysen
Snakker på generelt grunnlag om at man skaffer seg nye referanser etter som man hører noe bedre. Er du uenig i det? Og kan det tenkes at du vil oppleve bedre bass enn hva du har i dag en gang i fremtiden?Roysen skrev:Orso,orso skrev:Noe jeg har lært meg underveis er at man stadig skaffer seg nye referanser. Det jeg syntes var god bass eller god lyd for 4-5 år siden er ikke det samme som jeg mener i dag. Nye erfaringer og utprøvringer gjør at referansen stiger. Og på samme måte kan det hende du vil få nye erfaringer med lytterom eller DEQX. Et godt lytterom med gode dimensjoner og mye absorsbjon i bassen, vil sansynligvis gjøre at du får en helt ny referanse på hva du karakterteriserer som god bassgjengivelse.
Dette er problemet med deg i et nøtteskall. Du kan da vel ikke vite noe om hva jeg vil like.
Mvh
Roysen
Ok mange tak igen. Beklager jeg misforstod.Snickers-is skrev:Det er for å forsøke å så lav troverdighet rundt deg som person. Det kalles hersketeknikk og er lov på hifisentralen.
Edit: Det var ment til Orso sitt innlegg.
Skivebom er når man for eksempel kommer med en uttalelse som er langt fra sannheten. Metaforen handler om at utsagnet er et "skudd" og målet med utsagnet er en "målskive".
"Konsertsalene har for dårlig akustikk". ..... Hva skriver du her da Orso ???????????orso skrev:??? Hvor i huleste har jeg skrevet det? Hva er det som gjør at folk her her inne stadig leser noe annet enn det man skriver? Vel, kanskje det skyldes mine dårlige skriveferdigheter.HCS skrev:At Grieghallen har så ræva akustikk visste jeg ikke orso..
Og du er ikke eksponent for å bruke denne teknikken selv ? Ja, da var dine Obereon jeg har hørt og de varSnickers-is skrev:Det er for å forsøke å så lav troverdighet rundt deg som person. Det kalles hersketeknikk og er lov på hifisentralen.
Skivebom er når man for eksempel kommer med en uttalelse som er langt fra sannheten. Metaforen handler om at utsagnet er et "skudd" og målet med utsagnet er en "målskive".
Selv tak, det var så lidt.vredensgnag skrev:Jeg takker thor72 for et nyord. Han skrev nemlig "skRivebom" - og det er et meget vakkert ord. Vi er nok mange som begår "skrivebom" her inne.
For ordens skyld, thor72, så harselerer jeg ikke på din bekostning her. Du har skapt en meget fin "pun" på et etablert norsk uttrykk.
Han har vel ikke skrevet at grieghallen har for dårlig akustikk?HCS skrev:"Konsertsalene har for dårlig akustikk". ..... Hva skriver du her da Orso ???????????orso skrev:??? Hvor i huleste har jeg skrevet det? Hva er det som gjør at folk her her inne stadig leser noe annet enn det man skriver? Vel, kanskje det skyldes mine dårlige skriveferdigheter.HCS skrev:At Grieghallen har så ræva akustikk visste jeg ikke orso..
Nei, jeg er motstander av hersketeknikker. Jeg forsøker å forholde meg saklig, men med dustete uttalelser som den i 2. avsnitt av ditt innlegg her er det ikke lett å forholde seg saklig. Hva mente du med den egentlig? Vet du hvor mange som ble solgt?HCS skrev:Og du er ikke eksponent for å bruke denne teknikken selv ? Ja, da var dine Obereon jeg har hørt og de varSnickers-is skrev:Det er for å forsøke å så lav troverdighet rundt deg som person. Det kalles hersketeknikk og er lov på hifisentralen.
Skivebom er når man for eksempel kommer med en uttalelse som er langt fra sannheten. Metaforen handler om at utsagnet er et "skudd" og målet med utsagnet er en "målskive".hjemme hos meg... Din "slagssuksess" viser og hva andre synes om de...
Han skriver at han går i grieghallen, han skriver at konserthallen har dårlig akustikk...U do the math ;DSnickers-is skrev:Han har vel ikke skrevet at grieghallen har for dårlig akustikk?HCS skrev:"Konsertsalene har for dårlig akustikk". ..... Hva skriver du her da Orso ???????????orso skrev:??? Hvor i huleste har jeg skrevet det? Hva er det som gjør at folk her her inne stadig leser noe annet enn det man skriver? Vel, kanskje det skyldes mine dårlige skriveferdigheter.HCS skrev:At Grieghallen har så ræva akustikk visste jeg ikke orso..