Noen kommentarer fra de lokale:
1. Har netop set hundeejeren i Tv2 news, og det er da helt klart at det eneste det drejer sig om for ham er at komme i medierne, desværre for ham viste kameramanden hvor langt der er til den genbo der skød hunden, og det giver virkelig ejeren et kæmpe forklaringsproblem, uanset hvordan man vender og drejer denne sag, så er det hundeejeren der har brudt loven ikke genboen.
Og så er det i øvrigt ligegyldigt på hvilket grundlag man har anskaffet sig en hund eller andet kæledyr, man er ikke fritaget for at overholde loven bare fordi man syntes den er forkert.
2. Jeg må sige at jeg bliver lidt rystet over hvordan folk tillader sig at "svine" en mand til uden at de iøvrigt kender noget til sagen udover hvad de læser i medierne. Jeg kender hverken hundens ejere - eller ham der har skudt hunden - og jeg er selv den stolte ejer af hund, og jeg er opvokset med hunde. Jeg kan udemærket forstå at familien er ufatteligt kede af at miste deres medlem af familien - man knytter sig altid til sine hunde, men jeg må også sige, at jeg opfatter det som min pligt at sørge for, at min hund ikke løber rundt hos naboerne. Skulle det ske, at den ved et uheld smuttede ud, er jeg da også sikker på at mine naboer ville være irriteret over hvis den løb ind i deres haver, eller jagede med deres høns eller vildtet på marken. Ligeså vel som jeg er møg-irriteret over dem der lufter deres hunde UDEN snor på i vores kvarter, så man gentagne gange har knækkede blomster i bedet og efterladenskaber i vores indkørsel. Men der er jo ingen der skyder en hund den første eller anden gang den er på ens grund, og det er jo heller ikke dette der er tilfældet her. Han har gentagne gange afleveret hunden hos politiet, kontaktet familien osv osv. og advaret dem, så jeg kan ærligtalt godt forstå at hans tålmodighed er sluppet op. Jeg er sikker på at han ikke er en skydegal person - men forstår godt hans frustration over at det er fortsat. Jeg synes I skal lade være med at "rase" sådan over denne sag - for jeg er sikker på at han er lige så ked af sagens udfald som familien, og jeg kan godt forstå at han har "fået nok" efter at det har stået på så længe. Det er jo ikke "en enkelt gang" at hunden er "sluppet ud" - men en tilbagevendende begivenhed. Lad nu hunden rende på "de evige jagtmarker" og lad familien og genboen få fred og ro. Vuf...
3. Det er altså lidt for nemt bare at kalde folk umenneskelige eller formode at de hader kæledyr bare fordi de ikke er enige med en.
Det er synd for familien at de har mistet deres hund og det ville have været i alles interesse, at det var blevet løst på en anden måde, men jeg synes nu at genboen virker som en fornuftig mand og langt fra skydegal. Efter sigende har han advaret dem flere gange - og haft politiet med ind over flere gange.
Hvis det er rigtigt, at den ikke har været løbet ud i flere måneder efter hegnet er sat op, så kunne man måske ønske, at han havde givet dem en sidste chance.
Omvendt så er det altså hunde ejerens forbandede pligt at sørge for at hunden ikke løber ud. Havde det været villahaver den var løbet rundt i - så nå ja -så havde det været en meget voldsom måde at stoppe problemet på.(Indrømmet hundelorte i haven - især efter andres hunde er irriterende - men måske ikke lige verdens undergang). Men vi snakker om en apporterende jagt hund, som stikker af ind i en skov i perioden hvor der fødes rålam!
Er der nogen af jer, der kalder alle andre for umenneskelige osv. der overhovedet skænker rådyrene og harerne en tanke? Hvert eneste år skambides der rigtigt mange rådyr af løst løbende hunde Og hvordan kan nogen - selv ejeren overhovedet vide, hvad den hund laver når den stikker af? De ved da ikke om den har slagtet en hare. Selvom den ikke har dræbt dyret, så er det at skræmme en rå væk fra sit lam, da ligeså skadeligt. Men de har måske ingen betydning fordi de ikke er "kæledyr"?
Det skal lige siges, at jeg selv har hunde og bruger al min fritid på hunde, og jeg bor lige op ad en skov, og selv mine kærlige rare hunde, stikker af efter harer og rådyr, hvis de ser dem - så det er da min forbandede pligt at sørge for at de ikke kan komme ud af haven!
Så lad os alle sammen lære af denne historie istedet for at blive hadske og råbe ukvems ord efter hinanden. Hunde ejere skal lære at selvom VI elsker hundene - så er det ikke alle andre der har det lige sådan. Så hegn om haven, hunden i snor og saml op når den lægger en klat. Sørg for at de ikke gør sindsygt hele tiden og lad dem kun hilse på de mennesker, som rent faktisk beder om det. Så ville alles tålmodighed med hunde og deres ejere være kommet et langt stykke ad vejen.