Juss og økonomi Når bikkja til naboen irriterer....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ble hun bitt?
    Før jeg "fikk" hund og etterhvert har lært meg ganske mye hadde jeg noen "skremmende" opplevelser. Etter at jeg "kan litt hund" har jeg kun hatt hyggelige og koselige opplevelser med hunder. Enten det er miniatyrer eller rottweilere.

Båndtvangen skal man overholde. Det samme med å "rydde" opp etter hunden.

Men min Riesen døde for et par mnd. siden desverre. Nå er det ingen hund på en stund.

Rottweiler har fått et litt frynsete rykte dessverre. Stort sett veldig kjekke hunder men som mye annet.. Endel ikke så bra eiere.

"Barn bitt av hund"
    "Barn bitt av rottweiler".. to relativt "vanlige" overskrifter i media.. Endel raser blir veldig stigmatisert. Litt mindre hunderaser blir aldri nevnt.

http://www.dagbladet.no/2012/03/28/nyheter/dyrenes_nyheter/hund/gjensyn/20884506/

V

vredensgnag

Gjest
    De færreste lærer seg å kjøre bil ved å begynne på en 18 meters trailer med tilhenger - og ingen førstegangs hundeeier burde kjøpe Rottweiler eller andre krevende hunder.
    Har et ungt par i nabolaget som fortviler nå. Den søte bamsehvalpen er blitt over 65 kilo, og syns det er valgfritt å adlyde de to oversnille eierne. Rottweilere er det utrolig mye tull med, fordi eierne enten har kjøpt dem fordi de vil ha en skarp hund, eller fordi eierne ikke mestrer hunden.

Men den hunden som biter flest mennesker er pølsehund, altså Dachs.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, hun ble heldigvis ikke bitt, men det satte en varig støkk. Svær, svart brande av en løsbikkje som løp rundt langt utenfor eierens synsvidde. I dette tilfellet ville den visst bare "leke" heller enn angripe. Vi støtte på eieren et godt stykke unna. Han spurte om vi hadde sett hunden hans. ::)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    vredensgnag skrev:
    Å bruke jakthunder med et relativt ekstremt instinkt til selskapshund er å be om trøbbel.
    www.canis.no er det mange tråder om slikt.

Mye blir kjøpt/skaffet når en ser en søt valp uten å tenke på at de faktisk blir store. Og store faktisk før de blir voksne. Hunder er som ungdommer i puberteten :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    511
    Ja, må bare hive meg på dette dere skriver om båndtvang her.

Hundeeiere som lar hundene gå løse i områder det er båndtvang i fortjener en verbal smekk.
    I mitt lokale turområde (Bertesbukta i Kristiansand) vil jeg anslå at 50% av hundene løper fritt. Dette har vært, og er, svært problematisk for oss som barnefamilie. Ungene har vært hysterisk redde og jeg har krydret hundeeierne verbalt mange ganger.

Noe jeg har undret meg over opp igjennom er om hundeeierne egentlig forstår hvor stor fare de utsetter hundene sine for?
    Evner de å sette seg inn i hvilke tanker jeg som far gjør meg når det kommer et ukjent, potensielt farlig dyr stormende mot meg og mine barn?
    Forstår de at de ved å la dyret løpe fritt så risikerer de at det blir skadet eller at det ender sitt liv som følge av eierens dårlige kontroll.

Mange hundeeiere fremstår for meg som bedrevitende og nedlatende(han er jo så snill) blottet for empati.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg hatt en pistol den dagen med Rottweileren i skogen, ville jeg sannsynligvis greid å holde meg da vi møtte bikkja, og antagelig da vi møtte eieren, men da ville jeg nok svart at "nei, men vi skal si fra hvis vi ser den", ventet en ti-femten minutter, og så satt to kuler i en stubbe. Det burde fått eierens oppmerksomhet, tror jeg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.567
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Hadde jeg hatt en pistol den dagen med Rottweileren i skogen,.....

Og på det tidspunkt brøt du loven......................! :eek:

Like greit at du ikke hadde pistol tror jeg. ;)

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    SOEDAL skrev:

Hundeeiere som lar hundene gå løse i områder det er båndtvang i fortjener en verbal smekk.
    I mitt lokale turområde (Bertesbukta i Kristiansand) vil jeg anslå at 50% av hundene løper fritt. Dette har vært, og er, svært problematisk for oss som barnefamilie. Ungene har vært hysterisk redde og jeg har krydret hundeeierne verbalt mange ganger.

Noe jeg har undret meg over opp igjennom er om hundeeierne egentlig forstår hvor stor fare de utsetter hundene sine for?
    Evner de å sette seg inn i hvilke tanker jeg som far gjør meg når det kommer et ukjent, potensielt farlig dyr stormende mot meg og mine barn?
    Forstår de at de ved å la dyret løpe fritt så risikerer de at det blir skadet eller at det ender sitt liv som følge av eierens dårlige kontroll.

Mange hundeeiere fremstår for meg som bedrevitende og nedlatende(han er jo så snill) blottet for empati.
    Jeg synes jeg bør kommentere denne.

Jeg er selv hundeeier. Jeg har en tre år gammel dachs (dvs over de værste valpenykkene). Det er en snill hund på alle måter, men den støyer. Den varsler at det kommer noen ved å gjø. Skal jeg la min hund gå løs, alle hunder må det innimellom, må jeg velge både terreng og tidspunkt med omhu. Som regel må jeg velge veldig tidlig søndag, og langt f... i vold til skogs. Men det er så langt jeg har kontroll. Jeg møter andre mennesker til tross for valg av tid og sted, men jeg har til gode å møte forlk med unger i disse tilfellene.

De aller fleste ignorerer bikja, men innimellom har jeg møtt voksne mennesker som går tilnærmelsesvis verbalt amokk. Dette synes jeg er veldig vondt, men opptredenen jeg i de værste tilfellene møter skremmer meg faktisk kanskje like mye som bikja har skremt vedkommende.

Det er mange hensyn å ta. Foreldre skal ta vare på å beskytte ungene sine, og husdyreiere har selvsagt et ansvar for både omgivelser og dyret de har ansvar for. Å beskylde vedkommende for mangel på empati fordi vedkommende går med hunden løs fremsår for meg som et godt eksempel på uvilje, eller i værste fall manglende evne til å sette seg inn i motpartens situasjon. Altså med fare for å møte seg selv i døra.

Når det er sagt, jeg har full forståelse for at du er bekymret for ungene dine. Hunde eiere som meg selv står selvsagt i fare for å forverre forholdet mellom folk og fe om de ikke tar hensyn og har hunden i bånd på friarealer som Bertes, lysløyper etc. På steder eller tidspunkter der det er opplagt at man møter andre mennesker skal selvsagt hunden gå i bånd.

Men om du møter en oppspilt hund langt til skogs kan det være greit å vite at uansett hvor godt oppdradt den er kan være vanskelig å kalle inn. Jeg er av den oppfatning at en hundeeier i de fleste tilfeller kjenner hunden sin like godt som foreldre kjenner sine barn. Hadde jeg vært det minste i tvil om min ville jeg aldri ha sluppet den løs uansett tid og sted.

Det ble et lenger innlegg enn jeg hadde trodd, men min hensikt er altså å forklare at hundeeiere også tar hensyn. At man i redsel kan komme til å oppføre seg på det mest primitive har jeg også forståelsen for. "at hunden egentlig er snill" er en åpningsfrase i håp om å komme i dialog med vedkommende man møter. Kommer man i venlig dialog holder i alle fall hunden min kjeft ganske fort. Jeg prøver også lære folk å se på hundens hale. Den gir et tydelig tegn på de fire vanligste sinnstemningene.

mvh:
    Stian
    Kristiansand

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    [/quote]

Det er vel pudler, faktisk.

mvh:
    Stian
    Dachs-eier, sånn for ordens skyld...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kommer man til en "skikkelig" kennel må man faktisk vise at man er skikket til å eie hund. Desverre altfor mange useriøse der ute. Det er et komersielt marked og da kommer alltid endel useriøse.

Hund er en herlig skapning. Menneskets beste venn. Ikke uvenn selv om mange tror det. Det går på uvitenhet.
    Mennesket derimot er ofte hundens værste venn.

Angående "farlige" hunderaser er det kun store polarhunder og spesielt om de er flere jeg kan styre min begeistring for.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ja, det er EN grunn for at det er bæretillateles på våpen, og særlig på håndvåpen....

Jeg har hatt egne hunder siden 1980, og begynte min hunde"karriere" med en schafer. Vakrere, klokere og meir allsidig hunderase, finnes knapt. Må i så fall være border collie'ne.. Jeg begynte dressurinnlæringen med en gang jeg fikk valpen. Det har jeg for øvrig gjort med alle mine hunder, med svært godt resultat, om jeg må få si det sjøl. Schaferen ble etterhvert godkjent lavinehund, og jeg konkurrerte i eliteklasse lydighet med han. Jeg vil påstå at jeg hadde kontroll på hunden, i enhver situasjon. Likevel var han alltid i bånd, utenom på dertil egna områder - i hundeklubben og i treningsområdet vårt.

Det er forresten ike bare hunde-eiere som kan oppføre seg tankelaust og dumt; Jeg opplevde flere ganger at skiløpere i kondomdresser, stakk etter hunden med skistavene under passering, mens hunden dro pulk. Alle som en fikk verbal pepper, og skal prise seg overlykkelige over at jeg er såpass treig i skiløypa.

Deretter ble det jakthund, og nå har jeg hatt irsksetter i 9 år. Jeg bruker den sjølsagt til rypejakt - det er jo en jakthund! Og jeg konkurrerer i VK ( vinnerklasse ) på jakthundprøver med henne. Jeg angrer stadig på at jeg ikke har konkurrert i lydighet med ho. Det ville nemlig ikke vært noe problem å få henne i eliteklasse. Setterne er utrolig lettlærte hunder, de også. Man får masse gratis med deres medfødte egenskaper for søk og reviering.

Irsksetterne har jeg meir laus enn schaferen fikk være, men ikke i båndtvangtiden. Da forholder jeg meg til treningsområdet vårt, og ellers må de pent være i bånd. Jeg er fullt ut enig med de som påpeker at lover og bestemmelser for hundehold, skal overholdes. Alt anna skader nemlig hundehold generelt, oss hunde-eiere og hunden som art. Det burde også være en form for sertifisering av potensielle hunde-eiere, d.v.s. at man måtte gjennom opplæring sjøl før man fikk anskaffe hund. Noe a la jegerprøven. Jeg tror det tvinger seg fram om noen år.

Vi har også hatt våre "gneldrebikkjer" i nabolaget i årenes løp. Jeg tror ikke det er særlig mye meir å gjøre, enn først å snakke fornuft med eieren. Går ikke det, er politianmeldelse neste skritt. Jeg har aldri behøvd å ta'n så lang - sjøl om det i et tilfelle, var nære på. Jeg er sterkt motstander av selvtekt, og det å skyte en hund slik dansken foretok seg, er fullstendig forkastelig. Det er eieren som bør straffes - hunden har ikke gjort noe galt. Den skulle trolig vært fratatt eieren, og omplassert til vettuge mennesker lenge før det kom så langt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    For noe hysteri. Da jeg var guttunge gikk hundene løs. Vi slapp bikkja ut når den ville og den gnall når den ville inn. Jeg bodde nært skolen, og enkelte ganger da bikkja ikke kom tilbake etter morraturen før vi hadde gått på skolen/jobb, måtte jeg hjem i friminuttene og sleppe bikkja inn. Hørte gjøyingen helt ned på skolen ;D

Savner den tiden da hundene gikk å spankulerte alene i bygatene.... ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    511
    Hei Stian og takk for svar.
    Jeg skal ikke kommentere innlegget ditt da jeg synes du sier mye fornuftig, men jeg ønsker å understreke at det er områder der hvor det er båndtvang hele året jeg snakker om. Beveger man seg i mer perifere områder er saken en annen og følgelig også regulert på en annen måte. I bertes er det båndtvang hele året. Det kryr av folk der og området er et yndet område for lokale barnehager og skole/sfo. Jeg blir provosert over at det løper hunder fritt i slike situasjoner. Noe av min frustrasjon bygger nok også fra min tid i Oslo hvor vålerengaparken ble så dominert av løse hunder at parken i praksis ble gjort utilgjengelig for oss som også da hadde små barn.

Det er virkelig ikke særlig hyggelig når barna blir så forferdelig redde som de har blitt ved noen anledninger. For vår del har det vært værst når ungene er 3-4 år gamle. Etter dette har de blitt mye mer avslappet i forhold til hunder, sikkert en kombinasjon av at de har møtt hunder i flere situasjoner og at de selv har blitt fysisk større i forhold til de hundene de møter.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.203
    Torget vurderinger
    1
    Her i byen er min oppfatning at nesten ingen hunder faktisk går i bånd i byens store friområdet med skiltet båndtvang ved alle innfartsårer. Irriterende for en jogger (selv ikke store menn liker store hunder som kommer jagende), men enda verre for barna. Eldstemann fikk seg alvorlig støkk av en vilter valp. Se for dere hvordan en spretten Golden Retriver på 6 mnd oppleves for en 2-åring... Hjelper svært lite å komme ropende langt nedi veien: "Han er så snill!"

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hjelper litt om foreldrene lærer ungene i utgangspunkt at hunder ikke er farlige og at man i stor grad kan ignorere om man vil. Å løpe bort fordi man er redd anser en hund som lek selvsagt.
    Når jeg gikk med hunden på tur i bånd var det ikke rett sjelden at jeg ser foreldre med frykt i øynene beskytter barna og sier. "Hunder er falige og biter".

Eller når man ser hunder stå i bånd og noen foreldre lar barna gå bort til den (inneklemt i et hjørne) med fingrene i øyehøyde for å "klappe". Det kan oppleves litt skremmende for en hund. Nå er det også ulovlig å "parkere" hunden utenfor kjøpesentre etc. derfor er det endel hundebur tilgjengelige.

Er foreldre skeptiske og redde blir ungene det.

Er onkel til endel unger.. "Morro onkelen" og når søster sa til barna som små at " nå må dere være snille for ellers kommer onkel og tar dere" så skapte det ikke uventet (sett i ettertid) en viss skepsis til meg. Fikk vel aldri skikkelig kontakt med noen av dem når de var små.
    Enkel psykologi som gjelder like mye barn som hunder.

Da jeg bodde i Oslo og var på hundekurs så gikk faktisk kursholder rundt i barnehager med store hunder for å tilvenne unger dette. Noen var livredde bare de hørte om det. Det var foreldrene som hadde sagt at de var farlige. Hundehold/kjeledyr er endel av det Norske samfunnet.

Når dette er sagt skal man likevel overholde båndplikt (som gjerne er pga. fuglehekking og slikt og kommuner kan innføre utvidet båndtvang i enkelte områder etc. ) og oppføre seg som ansvarlig hundeeier.
    Uregjerelige hunder (og eiere) finnes det for mye av uheldigvis.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Spot on! Som sagt, i min bardom gikk hundene løse (ikke det at jeg argumenterer for at de fortsatt burde gjøre det!) og ingen hadde noen ganger hørt om noen som ble bitt av en hund....

V

vredensgnag

Gjest
    Boogie-Stian skrev:

Men den hunden som biter flest mennesker er pølsehund, altså Dachs
    .

Det er vel pudler, faktisk.

mvh:
    Stian
    Dachs-eier, sånn for ordens skyld...
    For ordens skyld, statistisk sett, er det Dachs.

;D

http://www.side2.no/fritid/article2057539.ece

Men om man rangerer etter grad av bittskade, kommer Dachs på femteplass, etter Dobermann, Schaefer, Finsk spets og Pekineser!
    http://www.aftenposten.no/dyr/article1300076.ece#.T3PE7hBhiSM

Dachser er noen fantastiske jegere, de skal ned i reve- og grevlinghi, og er alet opp til å være råhissige. De dreper grevlinger nede i hiet, selv om grevlingen tygger på dem, og trekker så grevlingen opp i dagslys ...
    Og slikt har folk som kjæledyr!

;)

(Mens pekinesere er dritthunder som er alet i stykker. Fullstendig upålitelige hunder.)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    bambadoo skrev:
    Spot on! Som sagt, i min bardom gikk hundene løse (ikke det at jeg argumenterer for at de fortsatt burde gjøre det!) og ingen hadde noen ganger hørt om noen som ble bitt av en hund....
    Hva skjedde med en hund som viste seg å være uregjerlig og glefset etter folk?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.567
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Ja, det er EN grunn for at det er bæretillateles på våpen, og særlig på håndvåpen....
    Nå deles det ikke ut "bæretillatelser" på våpen i Norge. Bare for å kverrulere litt. ;)

Man får kjøpetillatelse, men det betyr ikke at man har lov til å "bære" våpen.

Når våpen transporteres mellom hjem og der det skal brukes MÅ det være nedpakket og tomt for ammunisjon.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.139
    Sted
    Nøtterøy
    Naboen har en hund som går løs i hagen. Den bjeffer på alt som ser ut til å røre på seg. Min samboer har hjemmekontor flere dager i uka. :'(

Vi har sagt ifra på en pen måte. Mulig at det har blitt litt bedre, men HUFF!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er heldigvis bare 14 stykk som behandles for hundebitt i snitt per dag her i landet.

Og så er folk redd for ulv...

V

vredensgnag

Gjest
    Andy skrev:
    Naboen har en hund som går løs i hagen. Den bjeffer på alt som ser ut til å røre på seg. Min samboer har hjemmekontor flere dager i uka. :'(

Vi har sagt ifra på en pen måte. Mulig at det har blitt litt bedre, men HUFF!
    Man sier ikke fra på en pen måte. Man forlanger at naboen får ro på bikkja, eller at den tas inn og blir inne.

(Jeg er dypt begeistret for hunder. Det er fantastiske dyr og livet mitt ville vært fattigere om det ikke var for hundene jeg har hatt. I natt fikk jeg beskjed om at hunden som nå ligger i sofaen på hjemmekontoret er blitt far til et kobbel valper, og det var på tide med den fødselen. Slik så den stakkars moren ut i går, som om hun hadde slukt en sherrytønne.
    MEN - still krav til hundeeiere som ikke har folkeskikk eller et minimum av forstand. Det er et uvettig hundehold nå. I singelsamfunnet er det mange som har skaffet seg hund i stedet for å ha et annet menneske i hus, og for disse er det vanskelig å behandle hunden slik at den oppfører seg. De ender opp med problemhunder, som blir et problem mest for andre mennesker.
    Fortsetter det, kommer det til å bli strengere og strengere bestemmelser rundt hundehold, til vi eventuelt ender opp med forbud og sertifikatkrav. Hvilket i og for seg kunne være helt i orden gitt hvordan hunder vanskjøttes i dag, men det vil frarøve mange gleden ved ansvarlig hundehold).

Sherrytønne med labber:

Vedlegg

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har ingen ting imot hunder, men har en del imot enkelte hundeiere...
    Noen skaffer seg hund fordi deres barn ønsker seg en hund, de har ingen back up plan om barna ikke er istand til å ta seg av den noe som de som regel ikke er, mange glemmer at en hund er et liv.
    Noen virker å være dårlige omsorgspersoner for hunden, hunden bjeffer inne og blir satt ur så de heller forstyrrer naboen hele natta. Hunden er et leketøy for barna.
    Noen klarer ikke å plukke opp hundebæsjen etter hunden sin, er (unnskyld uttrykket) jævlig kjipt når barnet kommer inn etter å ha falt på gangvei eller enda værre inne på vår egen eiendom med klær full av hundebæsj, eller egne sko etter å ha gått tur spesielt nå når snøen smelter.

Skulle vært kurs med eksamen for å få holde hund eller katt for den del som kjæledyr.

Har ikke noe imot hunder men en del hundeiere kunne fått et par uker med å spikre europaller.

I min ungdom hadde jeg sommerjobb som kirkegårdsarbeider og vi reiste rundt på alle kirkegårdene i kommunen og holdt disse i stand. En del av jobben innebar ganske mye bruk av gresstrimmer der hvor traktor klipperne ikke kom til, en litt regntung dag gikk en av de jeg jobbet sammen med rundt med gresstrimmeren og ante fred og ingen fare da en hundebæsj hadde sneket seg ned blant gresstustene. Hundebæsjen var våt, gresset var vått og det gikk som det måtte gå når vått gress, våt hundebæsj og kraftig gresstrimmer tråd drevet av totaktsmotoren i den kraftige gresstrimmeren av merke Jonsered... Aldri har vel det engelske uttrykket "the shit hits the fan" vært mer på sin plass... Min medarbeider hadde små våte biter av hundebæsj fra topp til tråd da hansa at det værste var at han f**n i h*****e hadde munnen åpen også... Dette er faktisk ei sann historie og det samme skjedde faktisk også meg på en annen kirkegård, men det var heldigvis i en periode med sol så det var tørr pulver bæsj... ;D ;D ;D

Var plaget en del av hundebæsj på plena vår tidligere, hadde mistanke om hvem som var synderen men fikk aldri tatt dem på fersken, men merkelig nok forsvant problemet når disse menneskene flyttet fra nabolaget... Slikt er jævlig kjipt når man har små barn som nettopp har lært eller er i ferd med å lære seg å gå eller man går barføtt i gresset...

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    BT skrev:
    Det er heldigvis bare 14 stykk som behandles for hundebitt i snitt per dag her i landet.

Har du møtt på ulv i det fri?? Det har jeg, og det er ikke spesielt trivelig - særlig ikke når man er ubevæpnet. Jeg har også møtt på en laus ulv inne i Polar Zoo, og det var også temmelig spennende...inntil vi ble klare over at Ylva som ho heter, er en domestisert ulv som visstnok er både veldig grei og snill.... ;D Ho hadde gravd seg ut fra innhegninga, og var i "frihet" et par timer...det var såpass spennende at dyreparken ble stengt, og vi besøkende ble skyssa ut.

Det er greit nok å se ulv på laaang avstand, men meir enn en ulv tett opp til deg, kan fort bety trøbbel. Man må ikke falle for fristelsen til å tro at dette er husdyr, for det er det absolutt ikke. Til info er også elgene ville dyr - og de er svære også! Mange er redde for tamme okser og kyr, bukker og værer, men elgen ser jo så snill ut.. En voksen elg veier flere hundre kilo, og de er kjappe hvis det står om.

Brunbjørn har jeg heldigvis ikke møtt, og jeg har ikke noen uttalt trang til å møte en, heller. Sjøl ikke med slugs i beltet og hagla på skuldra. Men jeg har sett spor og skjit. Isbjørn har jeg hatt nokså nært innpå. Jeg priser meg lykkelig fordi bjørnene var på isen eller i sjøen, og jeg var ombord på en båt...Ville dyr skal man behandle med respekt - man kødder ikke med naturen!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen gode råd for å lære barnet hundevett.

Mye av dette gjelder voksne også.

Lær barnet "hundevett"
    Enten du selv har hund eller ikke har det, bør du lære barna dine hvordan de skal oppføre seg når de tilbringer tid med, eller oppholder seg i nærheten av hunder. Repeter "hundereglene" jevnlig:

Ikke klapp eller oppsøk fremmede hunder.
    Ikke løp fra eller forbi en hund.
    Ikke løp skrikende fra en hund.
    Dersom en fremmed hund kommer bort til deg - så stå helt rolig og ikke rør deg. Eventuelt kan du rygge sakte bort fra den.
    Om en hund velter deg overende, så rull deg sammen som en ball, beskytt ansiktet med hendene, og ligg helt rolig/stille.
    Ikke lek med hunder med mindre det er en voksen til stede som har sagt at det er greit.
    Unngå å få øyekontakt med en hund - dette kan hunden oppfatte som fiendtlig.
    Dersom du får øye på en hund som går løs, eller oppfører seg unormalt - så gi beskjed til en voksen.
    Ikke klapp en hund uten at du lar den få lukte på deg først.
    Ikke klapp en hund uten å spørre eieren om det er greit først.
    Når du klapper en hund, så klapp den forsiktig og unngå å klappe den på hodet, i ansiktet og på halen.
    Ikke forstyrr en hund som har valper, eller som sover eller spiser.
    Dersom du blir bitt av en hund, må du straks gi beskjed til en voksen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Veldig bra, Bambadoo! Dette er "sjølsagtheter" som man så lett glemmer. Jeg holdt på å få en rottweiler ( som også basic er en snill, godmodig og trygg hunderase ) i fleisen midt i trondheim sentrum for nokså mange år siden. Den sto festa ved et sykkelstativ og smålogra, så den måtte jeg jo prate med og klappe litt på... Det jeg ikke var klar over, var at hunden vokta sykkelen til eieren. Men jeg ble fort klar over det idet jeg bøyde meg for å klappe den. Gjett om jeg fikk pepper av eieren, som kom løpende til. Men som jheg måtte si til han; det kunne vært et barn i et ubevokta øyeblikk. Man vet aldri hvordan hunden ville ha reagert da, kanskje hadde det gått heilt fint, kanskje ikke.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    VilhelmW skrev:
    BT skrev:

Har du møtt på ulv i det fri?? Det har jeg, og det er ikke spesielt trivelig - særlig ikke når man er ubevæpnet. Jeg har også møtt på en laus ulv inne i Polar Zoo, og det var også temmelig spennende...inntil vi ble klare over at Ylva som ho heter, er en domestisert ulv som visstnok er både veldig grei og snill.... ;D Ho hadde gravd seg ut fra innhegninga, og var i "frihet" et par timer...det var såpass spennende at dyreparken ble stengt, og vi besøkende ble skyssa ut.

Det er greit nok å se ulv på laaang avstand, men meir enn en ulv tett opp til deg, kan fort bety trøbbel. Man må ikke falle for fristelsen til å tro at dette er husdyr, for det er det absolutt ikke. Til info er også elgene ville dyr - og de er svære også! Mange er redde for tamme okser og kyr, bukker og værer, men elgen ser jo så snill ut.. En voksen elg veier flere hundre kilo, og de er kjappe hvis det står om.

Brunbjørn har jeg heldigvis ikke møtt, og jeg har ikke noen uttalt trang til å møte en, heller. Sjøl ikke med slugs i beltet og hagla på skuldra. Men jeg har sett spor og skjit. Isbjørn har jeg hatt nokså nært innpå. Jeg priser meg lykkelig fordi bjørnene var på isen eller i sjøen, og jeg var ombord på en båt...Ville dyr skal man behandle med respekt - man kødder ikke med naturen!
    Nei, jeg har aldri møtt ulv i det fri. Jeg bare tolker statistikk. Kanskje jeg da ikke bør uttale meg. Men jeg har blitt bitt av hund noen ganger. Ikke utpreget trivelig det heller. Særlig siden jeg alltid blir så dårlig av stivkrampesprøyter. Men jeg mener uansett det skal være rom for rovdyr i faunaen, når de naturlig hører hjemme der. Dyreparker kunne heller vært avviklet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.694
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Veldig bra, Bambadoo! Dette er "sjølsagtheter" som man så lett glemmer. Jeg holdt på å få en rottweiler ( som også basic er en snill, godmodig og trygg hunderase ) i fleisen midt i trondheim sentrum for nokså mange år siden. Den sto festa ved et sykkelstativ og smålogra, så den måtte jeg jo prate med og klappe litt på... Det jeg ikke var klar over, var at hunden vokta sykkelen til eieren. Men jeg ble fort klar over det idet jeg bøyde meg for å klappe den. Gjett om jeg fikk pepper av eieren, som kom løpende til. Men som jheg måtte si til han; det kunne vært et barn i et ubevokta øyeblikk. Man vet aldri hvordan hunden ville ha reagert da, kanskje hadde det gått heilt fint, kanskje ikke.
    Bikkjer med vokterinstinkt skal ikke fragås hvor som helst, uansett hvordan de er bundet. I båser på et kjøpesenter (feks) er det OK; men du binder ikke bare bikkja til sykkelen din hvor som helst i Sentrum og lar det stå til dersom det er en sånn bikkje du har. Det finnes mye dumme mennesker, men går det galt ender det alltid opp med at bikkja har skylden.

V

vredensgnag

Gjest
    Det som forundrer meg er hvor lite folk aksepterer hunderasens naturlige anlegg - i stedet menneskegjør de hunden sin, og forventer at den skal oppføre seg som en person, ev. at hunden skal kunne undertrykke sine avlsgitte tilbøyeligheter.

Venninne med skotsk hjortehund presterte å fortelle meg at hun var glad hun ikke hadde jakthund, og at hun kunne slippe hunden sin i skogen når hun ville. Noe hun gjorde utenfor og i båndtvangen - det er mulig vi ikke er venner lenger. Men hun var/er stupdum på det feltet, og den hunden har nok noen rådyr og muligens sauer på samvittigheten.

Folk kjøper Jack Russell terrier og klager over at den er hyperaktiv og kan være skarp - men den er jo så søt, eller? Hunden er en morder.
    Og så innbiller de seg at fordi hundene er små av vekst så er de ikke krevende, eller ikke like mye hund som en stor hund ... og derfor trenger de heller ikke dressur. Og uansett er det så brutalt å være myndig med en så liten hund, det passer på store hunder.

Nåvel - det er alltids moro å stikke bortom hundejordet i Frognerparken og se hva folk må finne på for å få inn hundene sine, etter at de har sluppet dem. Rene komikvelden med hunder som har absolutt ingen respekt overhodet for sine "eiere."

Og når hannhundene blir vanskelige (dvs eierne har null kontroll) så napper de ballene av dem, eller bedriver kjemisk kastrering. Hva er poenget med å ha en bortimot lobotomert hund, som andre hunder reagerer underlig mot fordi den har feil språk og feil duft?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Det som forundrer meg er hvor lite folk aksepterer hunderasens naturlige anlegg - i stedet menneskegjør de hunden sin, og forventer at den skal oppføre seg som en person, ev. at hunden skal kunne undertrykke sine avlsgitte tilbøyeligheter.
    Det er jo akkurat det som damer forsøker å gjøre med mennene sine.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nappe ballene av dem?

;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nappe ballene av dem?

;D
    Hodepine! :-*

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Hvis hunden bjeffer i tid og utide, så spørs det vel ikke om de må lufte den oftere??
    Som man sier: enkelte tror det er en selvfølgelighet å ha hund, bil eller barn... Om man ikke gjør sitt ytterste for at den skal oppføre seg, så er det lett for at den skaper problemer rundt seg.
    Hunder er i likhet med oss individer, og om man ikke er istand til å gi den bra sosialisering, så kan den fort bli tullete!

Når man snakker om hensynsløse naboer: En av nabohundene dreit på plattingen opp mot terrassen der jeg bor...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    joggere som driter i skogen kan jeg spare meg for. spesielt om hunden synes slikt lukter veldig spennende

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Og når hannhundene blir vanskelige (dvs eierne har null kontroll) så napper de ballene av dem, eller bedriver kjemisk kastrering. Hva er poenget med å ha en bortimot lobotomert hund, som andre hunder reagerer underlig mot fordi den har feil språk og feil duft?
    Hva mener du med det utsagnet? Kan du utbrodere?
    mvh

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tispa vår reagerte veldig på kastrerte hannhunder. Skjønte ikke hva det var :)

V

vredensgnag

Gjest
    tkr skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hva mener du med det utsagnet? Kan du utbrodere?
    mvh
    Når en hannhund kastreres endrer den adferd, får hormonelle ubalanser og mister hundespråket sitt. Den avsondrer feil duft, og leses feil av andre hunder, som forvirres av hunden. Hannhunder kan prøve å ri den, tisper kan være aggressive mot den, og den forstår ikke disses adferd. I tillegg er den blitt passivisert i forhold til sin naturlige kjønnsadferd, noen ganger så meget at den fortoner seg som "lobotomert" - dens naturlige lekeiver eller instinktadferd er dempet og ofte helt vekk.

Men eierne syns sikkert det er praktisk å ha et levende plysjdyr.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Når en hannhund kastreres endrer den adferd, får hormonelle ubalanser og mister hundespråket sitt. Den avsondrer feil duft, og leses feil av andre hunder, som forvirres av hunden. Hannhunder kan prøve å ri den, tisper kan være aggressive mot den, og den forstår ikke disses adferd. I tillegg er den blitt passivisert i forhold til sin naturlige kjønnsadferd, noen ganger så meget at den fortoner seg som "lobotomert" - dens naturlige lekeiver eller instinktadferd er dempet og ofte helt vekk.

Men eierne syns sikkert det er praktisk å ha et levende plysjdyr.
    1) Selvsagt endrer den adferd når den kastreres, det er det som er poenget med en kastrasjon. Den får hormonelle ubalanser(?) i den betydning at testosteronnivået senkes sterkt, noe som jo også er hensikten.

2) To tisper kan også ri på hverandre. I hundeverden er riding også en dominansgest. Bør ikke ha noed med kjønnasdferd å gjøre.

3) Hvilken "feil duft"?

4) Det som forsvinner ved kastrasjon er den kjønnsbestemte delen av hundens adferd. Jaktinstinkt eller lekeadferd som ikke er kjønnsbestemt er likefullt tilstede.

5) At en hund som er kastrert mister sitt språk er reinspikka tullprat.

Det er like relevant å kalle en kastrert hund for lobotomert som å kalle en eldre herre, f.eks. meg, for lobotomert fordi mitt testosteronnivå er vesentlig lavere enn for 30 år siden.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn