Juss og økonomi Når bikkja til naboen irriterer....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg engang hadde hund og den klarte å rømme, var jeg mer bekymret for at den fløy i naboens hage og dreit enn om den skulle fly inn i nærmeste skogholt. Det har sikkert noe med det faktumet at jeg selv ikke går i skogen og jakter. Dessuten er det srørre sjanse for at jeg finner gull enn Rådyrkalver her i mitt distrikt. På denne tiden av året er det vel ikke særlig stor sjanse for å finne diekalver uansett.

Ps. Mannen som skjøt og drepte hunden blir omtalt som jeger og ikke bonde ( iallefall så langt jeg kan se )

V

vredensgnag

Gjest
    Det var første april i går, og såvidt jeg kan se er en del av innleggene preget av det.

En Labrador Retriever som er trent til å apportere, og trent godt.
    Eier forteller om hundens autentiske instinkt - at den øyeblikkelig tente på vilt da den så ender og duer i en alder av 4. måneder - "and saw them flapping their wings."

En hund skal aldri - ALDRI - få lov til å jakte for seg selv, uansett tid på året. Det er forbudt ved lov, det er også tabu og elendig jegerskikk. Hund og jeger samarbeider om jakt på ulike vis, alt etter hva slags vilt man jakter etter og jaktmetoden - men jaktsituasjonen er alltid preget av samarbeid, og av at hunden jakter under kontroll av jegeren.
    På jaktprøver for samtlige jaktformer og hundetyper er det øyeblikkelig utdømming dersom hunden begynner å jakte for seg selv, og ikke respekterer eierens kontroll. På jaktspråk snakker man om at hund og fører utgjør en "ekvipasje" på jakt, og slik skal det være.

I Danmark hadde vi derimot en familie som tillot sin hund å jakte i skogen i inntil åtte timer av gangen, i løpet av fire år. De slapp hunden sin rett ut. Like uansvarlige som de forbannede katteeierne som gjør det samme, og etterpå lurer på hvorfor det ikke er noen småfugler i trærne rundt eiendommen, og sier "hvor ble det av all fuglesangen?"

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I Danmark hadde vi derimot en familie som tillot sin hund å jakte i skogen i inntil åtte timer av gangen. De slapp hunden sin rett ut. Like uansvarlige som de forbannede katteeierne som gjør det samme, og etterpå lurer på hvorfor det ikke er noen småfugler i trærne rundt eiendommen, og sier "hvor ble det av all fuglesangen?"
    Huff, jeg er nok en av de "forbannede" katteeierne som slipper ut katten. Ikke visste jeg at det var båndtvang på katter eller at det var forbudt v lov at katten min tok småfugler. Mulig den loven også er fra 1872? Katten min er nok sikkert ute og flyr " opptill 8 timer om gangen" som du så flott skriver.
    Nå er ikke jeg av samme kaliber som jegeren i Danmark som sitter med riflen i fanget " opptil 8 timer om gangen" eller går med riflen over skulderen når jeg skal ned til postkassen.
    Men meg og katten min er en ekvipasje spm det heter nårjeg går ned til postkassen opptil 8 timer om gangen.
    Mulig jeg skal finne en Youtube video som viser en mann og katten som henter avisen, men det blir vel å gå litt bort fra den aktuelle saken. Du skal dog slippe å se på videoen opptil 8 timer om gangen.

R

Roysen

Gjest
    Kanskje vi skal skyte alle dyr som dreper andre dyr og skyte alle mennesker som ikke er vegetarianere. Da får i hvert fall alle rådyrkalver, hareunger, småfugler, rotter og mus være i fred.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    I Danmark skyter politiet omstreifende katter, for å beskytte hekkende småfugl, i hekketiden. Der liker de fuglesang.
    I Norge har man endelig innsett problemet. "Pus er en effektiv drapsmaskin":
    http://www.aftenposten.no/dyr/article3291454.ece#.T3lHmY4noX4
    Det er ca. 500.000 katter i Norge, og man regner med at hver tar ca. 10 småfugler i året, i snitt.

Katter ødelegger norsk fauna: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/frykter-katter-oedelegger-norsk-fauna-2926989.html

"Men ikke min katt, for den er så søt og veloppdragen, og kunne aldri finne på noe slikt."

I Danmark skyter også en prest hunder, for å beskytte sine katter. En kvinnelig godt bevæpnet prest, må vite - men til tross for sitt arsenal var hun dårlig til å skyte. Fordi hun ikke fulgte loven er hennes sak fortsatt under etterforskning, mens avlivingen av Balder er henlagt av politiet, fordi den skjedde i henhold til loven:
    http://www.bt.dk/krimi/goegler-praest-i-sag-om-draebte-hunde

Her er en god artikkel, fra seriøse Berlingske, der en professor i dyreetikk tar opp det moment at hunder nå er elevert til "familiemedlemmer," og at dette forklarer enkeltes reaksjoner. Hans betraktninger er verdt å vurdere.
    Balder ble forøvrig begravet med en teddybjørn i graven. Ekstrabladet kaller Balders eiere for "dens mor og far."

Et betydelig flertall dansker syns derimot at "mor og far" har vært uansvarlige, om man skal gå etter meningsmålingene i ulike aviser og medier, som det linkes til i artikkelen:
    http://m.b.dk/article.pml;jsessionid=E88E6CC42FA012D629455290CF37C74A.uw-portal3?guid=19443464

R

Roysen

Gjest
    Kanskje vi skal holde oss til temaet. I Norge finnes ingen lov som pålegger båndtvang på katter. De kan gå fritt og jakte som de vil. Skyter du naboens katt fordi den jakter småfugl, så vil du bli straffet.

Du kan jo skyte småfuglene som spiser mark og insekter også Vreden, så gjør du en innsats for de minste.

Mvh
    Roysen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.564
    Torget vurderinger
    24
    To av mine naboer har katter, som slippes ut anytime... Jeg sitter i kjøkkenvinduet og ser på at de tar småfugl fra mitt lille bjørketre mot eiendommen nedenfor. De har hver sin faste plass, og sitter tålmodig på "Launch Pad'en" og venter... og venter..... før de fyker inn i bladverket og tar fugger'n. For deretter å spankulere bortover vårt steinsatte inngangsparti for å låre en halvkilo's pudding rett foran trappa. Riktig festlig.

V

vredensgnag

Gjest
    Men det er da absolutt å holde seg til saken, Roysen. Vårt sterkt utvidede kjæledyrhold er i ferd med å bli en belastning på faunaen, spesielt når eierne oppfører seg uansvarlig.

"Hundens ejere skal i kort snor," skriver BT på lederplass.
    http://www.bt.dk/fra-editorial/hundenes-ejere-skal-i-kort-snor

Samtidig er dette et demokrati, der velgervekt avgjør lover og regler. Om man mener det er rimelig at hunder og katter boltrer seg i faunaen og lever ut sine instinkter der, og det blir flertall for den holdningen, blir vel reglene gjort om.
    Nå vurderer man båndtvang eller påbudt lydmerking av katter, så fuglene skal ha en sjanse. Om man ikke savner fuglekvitter fordi man er blitt så gammel at man uansett ikke hører det, er selvsagt noe annet.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men det er da absolutt å holde seg til saken, Roysen. Vårt sterkt utvidede kjeledyrhold er i ferd med å bli en belastning på faunaen, spesielt når eierne oppfører seg uansvarlig.

"Hundens ejere skal i kort snor," skriver BT på lederplass.
    http://www.bt.dk/fra-editorial/hundenes-ejere-skal-i-kort-snor
    ...men det er en viss forskjell på hunder og katter. Det gjelder både hva de kan være en fare for, hvilke plikter eierne har og hvilke lover og regler som gjelder. Det er ikke uansvarlig av katteeier å slippe katten sin fritt ute. Det samme kan ikke sies om en hundeeier som gjør det samme. Det vi har diskutert i denne tråden er hvorvidt jegeren handlet moralsk riktig selv om han mente han var i sin juridiske rett når han tok livet av hunden. En lignende situasjon hvor dyret hadde vært en katt hadde vært direkte straffbart for jegeren i Norge. Derfor mener jeg dette er litt på siden av tema. Ikke bjeffer katter som kan irritere naboen heller, som er hva tittelen på tråden omhandler.

Mvh
    Roysen

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Saken er jo grei,bonden har loven på sin side,og gjort det som var nødvendig,desverre iflg han sjøl.

Får bare håpe at Balders "mor og far" aldri får seg hund igjen,med mindre dei forstår ka det egentlig dreier seg om.
    Kan og håpe at siden saken er hanlagt,så kan det gi signaler til andre hundeeigere om nødvendigheten av kontroll på sin eigen hund.
    Men det motsatte kan også skje,siden loven skal tolkes og vurderes på nytt i Danmark,da blir det sikkert forbudt ved lov å avlive hund på eigen hånd.

Mvh.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.564
    Torget vurderinger
    24
    Kineserne, som ellers er regnet for noen glupinger, ETER opp bikkjene. Godt smaker de au. I know.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Kineserne, som ellers er regnet for noen glupinger, ETER opp bikkjene. Godt smaker de au. I know.
    Nå sies det av slike som mener at de har forstand på det at det eneste med fire bein som kinesere IKKE eter er bord og stoler!!
    ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Reaksjonene på saken er meget interessante. Poenget her er i hvilken utstrekning man skal utvise respekt for andre og livet i naturen, eller om man kan betrakte terrenget rundt sin eiendom, i vid ustrekning, som tumleplass for sine kjæledyr.
    Siden enkelte ønsker å diskutere hvorvidt den som skjøt hadde moralsk rett til å ta Balders liv, kan man også diskutere i hvilken utstrekning uansvarlige katteeiere har moralsk rett til å tømme nabolaget for fugler ved å slippe ut sine katter.

Hadde Balder blitt skutt ved første visitt på terrenget (slik man uten problemer kan gjøre i Norge), ville jeg blitt opprørt, såfremt man ikke kunne dokumentert at den hadde forvoldt konkret skade på vilt eller husdyr. Men her er det snakk om dårlig hundehold over flere år, til vedvarende genanse for omgivelsene, utøvd av hundeeiere som bortser fra bestemmelsene. Da blir jeg ikke opprørt.

Forfatteren av artikkelen i Berlingske ser også et sterkt element av føleri her, og regner med at folk ikke ville vært like opprørte om det hadde vært en kamphund som var blitt avlivet. Labrador har de fleste et temmelig uopplyst forhold til, det ser man selv i denne tråden, der disse utlegges som hundevarianten av St. Francis av Assissi, som går i skogen for å snakke med dyrene der.

Folk har et aparte forhold til naturen, som de sjelden virkelig beveger seg i. Man holder seg helst på skogsveier og oppmerkede stier, og blir urolige om man skulle fravike disse.
    Viltet som faktisk er overalt i naturen ser man sjelden, fordi dette vet å skjule seg - og i stedet anses naturen som en tumleplass for familiens kjæledyr, som endelig får rørt litt på seg etter å ha ligget hjemme og ventet i 8-10 timer hver arbeidsdag, med en morgenpissetur og kveldspissetur som frimomenter.

I Nordmarka kan man jevnlig i helgene se den underlige ting at mengder av hunder løper løse, også i båndtvangen, "fordi de ikke er jakthunder," i følge eierne. Dem om det.
    Da jeg fikk tilbud om jaktterreng i Nordmarka valgte jeg oppe ved Sandbekkmana, siden det er så få søndagsturister som kaver seg helt inn dit.

Jeg syns Balders eiere var noen kremfjols, og er helt enig med BTs lederskribent, som mener de burde gå i kort snor.
    Og vil bare si dette, helt til slutt. I singelsamfunnet er kjeledyr blitt erstatning for det å bo sammen med et menneske og vi ser ikke lenger på hund og katt som dyr, men som mennesker.

Hundene er rykket op på en plads som familiemedlemmer. Før blev det betragtet som ødelæggelse af ejendom at skyde en hund. Man ville sige, at hvis en mand ikke kunne holde sin hund på egen grund, måtte han lære det på en anden måde. I dag opfatter vi det som at slå en familiemedlem ihjel, og det får selvfølgelig følelserne i oprør, siger professor i dyreetik Peter Sandøe.
    Dette medfører en del ulemper. Vi tilskriver dyrene en klokskap og forstand de ikke besitter, behandler dem som personer, nekter å trene dem som dyr, og tyr heller til hundepsykologer for å løse problemene dette medfører.
    Og så mener vi at hunden oppfører seg som et menneske når den slippes ut i naturen den opprinnelig kom fra.

Jeg ber om unnskyldning for musikken her (skru ned lyden). I det minste er det ikke "Eye of the Tiger," som synes å være en gjenganger på jaktvideoer.

Dette er en labrador, som elsker å "flushe" fasaner når den er ute på jordet.
    Fra 1:40 ser man hva Balder holdt på med, i detalj.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.564
    Torget vurderinger
    24
    Spiralis skrev:
    pengesluk skrev:
    Nå sies det av slike som mener at de har forstand på det at det eneste med fire bein som kinesere IKKE eter er bord og stoler!!
    ;D
    Enda enklere; "If it moves, eat it!"

Første gang min hulde viv (som er fra Kina) kom til Akerselva ved Grünerløkka ble hun overrasket over å se alle de feite fine endene som skvæka og svømte fornøyd rundt i et stille parti. "I Kina hadde de ikke overlevd dagen" var kommentaren!

Etter påske skal dette skiltet opp på tomta!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Kineserne spiser gjerne deler av dyrene mens de lever ...

Jeg velger å gjenta denne, siden mitt forrige innlegg var langt, og det kan være et poeng å understreke hva labradoren holder på med i denne videoen.
    Fra 1:40 kan man i detalj se hva Balder fant så interessant inne på jaktterrenget. I Danmark er det mye større vilttetthet enn her, og det er fasaner, harer og rådyr overalt. Det er fordi man i Danmark har kultur for viltpleie.

Labradoren leter etter fasaner, og flusher disse. Se godt på situasjonen fra 1:40, så skjønner man hvor Balder hentet sin motivasjon for å stikke oppom det jaktterrenget så ofte. Hønsefugler (og rådyrkillinger) trykker, inntil de skjønner at de er blitt oppdaget. Men selv da kan de forbli helt stille, i håp om at rovdyret skal gå forbi, eller ta en annen i kullet. Det er først når det ikke er noen vei tilbake at de beveger seg, for å prøve å flykte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Kanskje vi skal holde oss til temaet. I Norge finnes ingen lov som pålegger båndtvang på katter. De kan gå fritt og jakte som de vil. Skyter du naboens katt fordi den jakter småfugl, så vil du bli straffet.
    En nær slektning av meg skjøt en gang naboens katt med en Mauser 7,62 mm HV-rifle av hensyn til et spovereir med kyllinger litt lengre borte på jordet. Man var noe mindre sentimentale på den tiden. Saken er foreldet nå, skynder jeg meg å legge til, og av katten var det ikke stort igjen som kunne blitt lagt frem som bevis heller, men spovene hekker fortsatt på det samme jordet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det finnes to typer retrievere, en type som er avlet for jakt og en type som er meir utstillingsorientert. Dette gjelder så vidt jeg veit, rasene golden-, labrador og flatcoatet retrievere. De retrieverne jeg kjenner til, har ikke utprega jaktlyst - men er svært gode brukshunder likevel ( sporsøk, rundering / søk etter mennesker, førerhunder osv. osv. ). Jeg tviler på at de labradorene som utdannes til førerhunder for blinde og svaksynte, ville blitt godkjente om de jakta ender og fasaner i tid og utid...

Jada, de spiser det meste i Kina. Jeg har sett noen filmsnutter angående hvordan "slaktedyrene" oppbevares, for ikke å snakke om hvordan de avlives. Hvorfor er ikke Greenpeace der, mon tro?? Noen påstår at en Vietnamesisk lunch er et hundelik og ei busk... Jeg har spist firkase av gaupe, og det var faktisk veldig godt, men det er vel omtrent det mest utradisjonelle dyret jeg har smakt. Bjørnebiff er vel ikke så originalt lenger, eller...?? Jeg har spist det også, ved et par anledninger. Ikke så mye å skryte av; men som spekekjøtt til en liten for-rett er det ok. Speka rypebryst er langt, langt bedre! Og skogsduer...nammenam!! Men hund, katt, ulv, jerv osv. kan andre få ha for min del.

For øvrig tror jeg hunde-eierne i Østmarkaområdet gjør klokelig i å holde sine firbeinte venner i bånd, nå som ulven har begynt å bli nærgående, der også.

Det er ikke båndtvang på katter i Norge, så vidt jeg veit. Men det kan være en åpenbar fordel å sette bjelle på katta, for å berge noen småfugler. Nå er det imidlertid sånn at enkelte halsbånd, er en større trussel mot katta sjøl - det er stor fare for at kattedyret henger der etter halsbåndet, en god vakker dag...

Vreden...veldig bra det du har forfattet om at hunder aldri skal jakte aleina. Hund og jeger er et team, og det skal aldri være tvil om hvem som er lederen. Det er helt riktig det du beskriver ang. jaktprøver; hunder som er for egenrådige, blir kjapt slått ut i konkurranse-sammenheng.

På den annen side er det reinspikka tøv med en dato for heile landet m.t.p. båndtvang. I Sverige er generell båndtvang satt til 1. mai, her er det 1. april. Jeg kan forstå at det er båndtvang på Jæren den 1. april, men ikke i ødemarka her i Nord-Norge. Jeg var ute i fjellheimen seinest i går, og så tildels mange ryper - de fleste i store flokker. Jeg så ikke et eneste par som hadde begynt å hevde revir. Det skjer ikke før rundt 1. mai i disse trakter av vårt langstrakte land. Derfor kan jeg ikke se noe uansvarlig ved å trene fuglehunder ut april - men det er altså ikke tillatt....

V

vredensgnag

Gjest
    Enig når det gjelder landsdekkende båndtvang fra 1. april. Temmelig dumt.

Katter har innsmigret seg hos landets lovgivere og høyesterettsadvokater. Det er ganske mange katter som ligger og maler på Norges Lover, tror jeg.

En høyesterettsadvokat gikk så langt som til å prosedere sterkt for at hjemløse katter kom inn under Viltlovens beskyttelse av fredede landpattedyr, og siden det ikke er ordinert jakttid for katter var det forbudt å skyte dem.

Det ble faktisk forsøkt tatt inn en bestemmelse i Viltloven for å beskytte hekkende dyrearter mot streifende katter. Det ble et skikkelig oppstyr.

Forarbeidene til viltloven bygger åpenbart på at forvillede katter omfattes av viltloven og følgelig er fredet. I NOU 1974 : 21 ble det derfor foreslått som et unntak fra fredningen , at grunneieren kunne skyte omstreifende katt på egen grunn. Katter blir av enkelte ansett for å være et skadelig rovdyr for skogsfuglunger, fasan, rapphøns og hareunger og ikke bare et selskapsdyr. I Ot.prop. nr 9 for 1980 -81 ble forslaget inntatt som § 52 i utkast til ny viltlov som et unntak fra fredningsbestemmelsene. Avlivningsadgangen for grunneieren var ny i forhold til dagjeldende lovgivning. Forslaget vakte et ramaskrik da det ble kjent. Det ble forkastet under stortingsbehandlingen , og ble ikke lov.

Det er viktig å merke seg at forslaget ikke innebar at andre enn grunneieren kunne avlive kattene. Videre er å merke at avlivningsforslaget var firedobbelt begrenset : avlivningsretten tilkom bare grunneieren , skytevåpen var nødvendig , gjaldt kun omstreifende katt og felling kunne bare skje på egen grunn.
    Her er det stor kulturforskjell mellom Norge og Danmark. I Danmark er det århundrederlang tradisjon for aktiv viltpleie, og det er nedfelt både i lov og kutyme at man ikke forstyrrer viltet. Det er årsaken til at jeg kunne delta på jaktprøve med hund i Danmark, og på noen åkerlapper påtreffe flere ville fasaner og rapphøns enn det er ryper i et fylke i Norge.
    Eller at det trakk rådyr i fleng gjennom min eiendom der, på vei til og fra epleplantasjen.

Her hjemme har vi en holdning om at naturen får klare seg selv og det er ikke nødvendigvis så smart, dersom det er vilttetthet vi ønsker. Dette er årsaken til at omstreifende katter skytes i Danmark, mens man her hjemme tillater at de begår massakrer blant hekkende småfugl.

Jeg tror professoren i dyreetikk er inne på et viktig moment, og tror ikke menneskeliggjøringen av hunder og katter nødvendigvis gavner hunder og katter.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.802
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Jeg tror professoren i dyreetikk er inne på et viktig moment, og tror ikke menneskeliggjøringen av hunder og katter nødvendigvis gavner hunder og katter.
    Tiltredes 100%
    mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder det sørgelige faktum at visse hundeeiere oppfatter seg som "mor" og "far" til dyret må nok det skyldes sammfunnets økende urbanisering og avstand til natur, samt at ikke lenger "alle" har en farmor på landet! Det var noe enklere mens de fleste hadde et bånd til primærnæringene. Ble litt mere realisme i forhold til livet på en måte. Det eneste positive med en slik menneskilggjøring av kjæledyr måtte ligge i at det muligens kan bli litt større aksept for å skyte naboenes bøllefrø av noen jævelunger når de finner på faenskap i din hage!!? Etter som man kan lese ut av lokalaviser ser det ut som om sorgen for disse ex-hundeeierne ikke ville vært større om naboen hadde skutt en av ungene!

Dagens urbaniserte familiehund kan illustreres slik:

Når det gjelder det å skyte naboens hund skal man tenke på at "Onkel Blå" har synspunkter på det å bruke skytevåpen i tettbebygget område! Mulig man tror man oppfattes som "tøff" om man fyrer av en 7,62 i hagen, men naboen som får rikosjerende bly flaggrende gjennom fire vegger bruker å bli "litt sur"!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg betviler at det finnes hjemmel i norsk lovgivning for katt-hunddrevet Vill Vest i villastrøk, og godt er det.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Når det gjelder det å skyte naboens hund skal man tenke på at "Onkel Blå" har synspunkter på det å bruke skytevåpen i tettbebygget område! Mulig man tror man oppfattes som "tøff" om man fyrer av en 7,62 i hagen, men naboen som får rikosjerende bly flaggrende gjennom fire vegger bruker å bli "litt sur"!
    Ja, men det var ikke spesielt tettbygd strøk jeg vokste opp i, for å si det litt forsiktig. Helt uproblematisk å sette opp en skive bortest på jordet og øve med grovkalibret rifle før jaktsesongen. Vi lærte tidlig grunnleggende sikkerhetsregler som alltid å ha en jordvoll som bakgrunn, ikke skyte inn mot svaberg for å unngå rikosjetter, osv. Hunder var nyttedyr for jakt og vakthold, katter var halvville og holdt til under låven, og problemer var til for å løses. Verktøy for problemløsning fantes i forskjellige kalibre. Det var hverken "tøft" eller problematisk, det var bare sånn det var.

Jeg ville forøvrig ikke finne på å fyre av så mye som en salongrifle i boligstrøk, selv om naboens katt av og til innbyr til det. :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Ja, men det var ikke spesielt tettbygd strøk jeg vokste opp i, for å si det litt forsiktig. Helt uproblematisk å sette opp en skive bortest på jordet og øve med grovkalibret rifle før jaktsesongen. Vi lærte tidlig grunnleggende sikkerhetsregler som alltid å ha en jordvoll som bakgrunn, ikke skyte inn mot svaberg for å unngå rikosjetter, osv. Hunder var nyttedyr for jakt og vakthold, katter var halvville og holdt til under låven, og problemer var til for å løses. Verktøy for problemløsning fantes i forskjellige kalibre. Det var hverken "tøft" eller problematisk, det var bare sånn det var.

Jeg ville forøvrig ikke finne på å fyre av så mye som en salongrifle i boligstrøk, selv om naboens katt av og til innbyr til det. :)
    Asbjørn må da være:

Pkt 1, En mann i sin beste alder, dvs rundt 50+

Pkt 2, En mann som hadde en misunnelsesverdig barndom. Slik oppvekst vokser ikke på trær i dag! :-[

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var nok en gang i forrige årtusen, ja. Misunnelsesverdig eller ikke, vel, en del ting var ihvertfall enklere. Jeg lærte bokstavelig talt å skyte før jeg lærte å sykle, og det var ikke fordi jeg var spesielt tungnem mht sykling. Aldersgrenser for en del ting var mer basert på hevd enn på paragrafer. De fleste av oss overlevde oppveksten, merkelig nok. Så mine barn fikk ikke lov til å holde på med sånt. ;D

R

Roysen

Gjest
    samlanes skrev:
    Saken er jo grei,bonden har loven på sin side,og gjort det som var nødvendig,desverre iflg han sjøl.
    Har han loven på sin side? Hunden er ikke observert i å jage eller være fare for andre dyr slik det står i ordlyden i lovteksten det ble referert til. Jeg ville ikke vært så sikker på at han har loven på sin side.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    samlanes skrev:
    Har han loven på sin side? Hunden er ikke observert i å jage eller være fare for andre dyr slik det står i ordlyden i lovteksten det ble referert til. Jeg ville ikke vært så sikker på at han har loven på sin side.

Mvh
    Roysen
    Jeg syns du snarest bør opplyse det lokale politikammeret om dette, Roysen. Leder av lokalpolitiet i Holbæk, John Jensen, er helt på ville veier!

Juridisk set er Balder blevet skudt helt efter bogen, som i dette tilfælde er Lov om mark- og vejfred, der giver grundejere ret til at nedskyde omstrejfende hunde og katte, hvis ejeren er advaret først.

- Det er en kedelig sag, men da han havde advaret familien om, at han ville skyde hunden, hvis den løb ind på hans grund, var det lovligt, og derfor lukker vi sagen, siger leder af lokalpolitiet i Holbæk John Jensen til avisen Nordvestnyt, der som det første danske medie bragte historien om Balder tirsdag: Labrador skudt af genbo

Dyreværnsmæssigt er der tilsyneladende heller ikke noget at komme efter i forhold til aflivningen. Jægere og dyrlæger vurderer, at Balder er død øjeblikkelig af et riffelskud gennem hjertet.

Her har du kontaktinfo. Best å skynde seg.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    tkr skrev:
    vredensgnag skrev:
    Når en hannhund kastreres endrer den adferd, får hormonelle ubalanser og mister hundespråket sitt. Den avsondrer feil duft, og leses feil av andre hunder, som forvirres av hunden. Hannhunder kan prøve å ri den, tisper kan være aggressive mot den, og den forstår ikke disses adferd. I tillegg er den blitt passivisert i forhold til sin naturlige kjønnsadferd, noen ganger så meget at den fortoner seg som "lobotomert" - dens naturlige lekeiver eller instinktadferd er dempet og ofte helt vekk.

Men eierne syns sikkert det er praktisk å ha et levende plysjdyr.
    1) Selvsagt endrer den adferd når den kastreres, det er det som er poenget med en kastrasjon. Den får hormonelle ubalanser(?) i den betydning at testosteronnivået senkes sterkt, noe som jo også er hensikten.

2) To tisper kan også ri på hverandre. I hundeverden er riding også en dominansgest. Bør ikke ha noed med kjønnasdferd å gjøre.

3) Hvilken "feil duft"?

4) Det som forsvinner ved kastrasjon er den kjønnsbestemte delen av hundens adferd. Jaktinstinkt eller lekeadferd som ikke er kjønnsbestemt er likefullt tilstede.

5) At en hund som er kastrert mister sitt språk er reinspikka tullprat.

Det er like relevant å kalle en kastrert hund for lobotomert som å kalle en eldre herre, f.eks. meg, for lobotomert fordi mitt testosteronnivå er vesentlig lavere enn for 30 år siden.

mvh
    Du vet tydeligvis lite om dette.
    Dette er i hvert fall trådens generaltabbe. tkr er garantert den som vet mest om dette i tråden.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Der har tkr og jeg en diskusjon gående, og i tråden har jeg invitert ham på tur, så han kan observere hannhunder, med og uten baller, i kontakt med hverandre.

Det er slående store forskjeller på hundenes adferd, og disse er det helt sikkert verdt å se nærmere på. Og følgene av kastrasjon er langt fra så ukompliserte som veterinærsjappene vil ha det til. Men det er en kjapp løsning på konsekvensene av manglende hundekunnskap.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    samlanes skrev:

Mvh
    Roysen
    Jeg syns du snarest bør opplyse det lokale politikammeret om dette, Roysen. Leder av lokalpolitiet i Holbæk, John Jensen, er helt på ville veier!

Juridisk set er Balder blevet skudt helt efter bogen, som i dette tilfælde er Lov om mark- og vejfred, der giver grundejere ret til at nedskyde omstrejfende hunde og katte, hvis ejeren er advaret først.

- Det er en kedelig sag, men da han havde advaret familien om, at han ville skyde hunden, hvis den løb ind på hans grund, var det lovligt, og derfor lukker vi sagen, siger leder af lokalpolitiet i Holbæk John Jensen til avisen Nordvestnyt, der som det første danske medie bragte historien om Balder tirsdag: Labrador skudt af genbo

Dyreværnsmæssigt er der tilsyneladende heller ikke noget at komme efter i forhold til aflivningen. Jægere og dyrlæger vurderer, at Balder er død øjeblikkelig af et riffelskud gennem hjertet.

Her har du kontaktinfo. Best å skynde seg.
    Jeg er vel ingen part i saken her. Hvorfor skulle jeg kontakte politiet? Derimot dersom hundeeier skulle gått til sak er ikke jeg like sikker på at jegeren ville fått medhold. Det gjelder i hvert fall dersom man skulle lagt den norske loven som ble sitert i tråden her av Asbjørn til grunn. Så vidt jeg har funnet ut har det ikke vært observert at hunden har jaget eller vært til fare for andre dyr, så hvorfor eier har funnet det nødvendig å skyte er det vel bare han selv som kan svare på. Jeg finner ingen opplysninger i det som er skrevet som rettferdiggjør en slik handling. Politiet er ikke forsøkt tilkalt, og ingen indikasjon på tidsnød som gjør det nødvendig å skyte før man har kontaktet politiet og de er på stedet ser ut til å ha vært tilfelle.

Asbjørn skrev:
    Krystallklare paragrafer i den der:
    § 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.
    Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.
    Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.
    Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:
    a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar.
    b) Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Denne bestemmelsen kan ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.
    c) Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt.
    d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.
    Paragrafen her gjelder ikke politihunder som brukes lovlig. Heller ikke gjelder paragrafen der reglene om nødrett og nødverge gjør en farlig bruk av hunden rettmessig.

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt
    En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.
    Mvh
    Roysen

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den loven gjelder i Norge. Vredens viste nylig den danske loven, som ser slik ut:

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg regnet jo med at Roysen hadde fått med seg at dette skjedde i Danmark?
    Om Balder hadde bodd i Norge, og vast innom et jaktterreng så lenge, uten oppsyn, ville det ikke skjedd 23 oppbringelser før den ble borte.

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Vi bor langt ut på landet med bare to naboer, men disse to har til gjengjeld hver sin elghund. Som selvfølgelig må stå ute å bjeffe dag og natt. Det er den ene som er problemet ettersom den høres veldig godt fra soverommet. Vi har sagt fra, og det har nok blitt litt bedre, men vi blir stadig vekket. Spesielt synes jeg det er irriterende å bli vekket om morgenen når jeg har lyst til å sove lenge. Eller skal jobbe nattevakt og MÅ sove om formiddagen. Uansett har jeg lyst til å bestemme selv når jeg skal legge meg eller stå opp. Jeg har aldri opplevd så mye bråk noen steder jeg har bodd, så ingen kan komme å påstå at det er fredelig på landet. Mulig elghunder er "utehunder", men kjenner flere som stort sett har de inne. Jeg synes ikke det virker som om de bryr seg så mye om hunden bortsett fra til jakta, resten av året står den stort sett der. Fine hunder, men jeg holder på å klikke av den bjeffinga. ;D
    Hilsen "fruen"

V

vredensgnag

Gjest
    Ambings skrev:
    Vi bor langt ut på landet med bare to naboer, men disse to har til gjengjeld hver sin elghund. Som selvfølgelig må stå ute å bjeffe dag og natt. Det er den ene som er problemet ettersom den høres veldig godt fra soverommet. Vi har sagt fra, og det har nok blitt litt bedre, men vi blir stadig vekket. Spesielt synes jeg det er irriterende å bli vekket om morgenen når jeg har lyst til å sove lenge. Eller skal jobbe nattevakt og MÅ sove om formiddagen. Uansett har jeg lyst til å bestemme selv når jeg skal legge meg eller stå opp. Jeg har aldri opplevd så mye bråk noen steder jeg har bodd, så ingen kan komme å påstå at det er fredelig på landet. Mulig elghunder er "utehunder", men kjenner flere som stort sett har de inne. Jeg synes ikke det virker som om de bryr seg så mye om hunden bortsett fra til jakta, resten av året står den stort sett der. Fine hunder, men jeg holder på å klikke av den bjeffinga. ;D
    Hilsen "fruen"
    En del elgjegere må være døve.
    De frykter at dersom de gjør noe med bjeffingen når hunden står i bånd, så vil den slutte å lose når den går etter elg og skal stille den. Om de ikke hører hunden skjelle når den har stanset elgen, så vet ikke jegerne hvor hunden&elgen er.
    Hunder som bjeffer hele tiden er ensomme, og noen ganger redde. En elghund som ikke bjeffer konstant har mye skarpere og tydeligere los når den forfølger, så slik sett er elgjegernes holdning til bjeffing i bånd ikke smart.
    Som du skriver, er dette en god grunn til å sjekke ordentlig i nabolaget om man har lyst til å flytte på bygda. Et helvete å høre på.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Uendelig lei av hundeeiere som lar bikkja si løpe løs i vårt boligfelt. De har ingen sperrer med hvor hunden får lov til å løpe heller, og tar gjerne turen inn på min eiendom. (Enden av rekkehus)
    Når snøen smeltet hadde jeg det ganske travelt på tur med mine 2 små barn, ettersom det var dritt over alt, som jeg måtte forhindre at de trampet i.

Dessverre så har hundeeiere stor del av skylda for at mange reagerer som de gjør, og blir fiendtlig innstilt ovenfor hundene. For meg er det hundeeierne som er problemet.

Godt det finnes unntak, hundeeiere som forstår at ikke alle liker hunder! :)

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    rumath skrev:
    Uendelig lei av hundeeiere som lar bikkja si løpe løs i vårt boligfelt. De har ingen sperrer med hvor hunden får lov til å løpe heller, og tar gjerne turen inn på min eiendom. (Enden av rekkehus)
    Når snøen smeltet hadde jeg det ganske travelt på tur med mine 2 små barn, ettersom det var dritt over alt, som jeg måtte forhindre at de trampet i.

Dessverre så har hundeeiere stor del av skylda for at mange reagerer som de gjør, og blir fiendtlig innstilt ovenfor hundene. For meg er det hundeeierne som er problemet.

Godt det finnes unntak, hundeeiere som forstår at ikke alle liker hunder! :)
    Forstår deg godt! Der er mye dårlig hundehold rundt om kring. Mange som kjøper hund til ongene og gidder ikke å ha vanlig hverdags dressur engang. Jeg er hundeeiger selv og bruker mye tid på hunden. Hundeposer har jeg i alle jakkene mine.At hunden er på tur på egenhånd kan skje for alle,men noen hunder streifer rundt på egen hånd alltid.Det er en stor oppgave en tar på seg når en går til anskaffelse av hund.En hund som ikke blir sosialisert sammem med andre hunder/folk og onger blir ikke en god familiehund.Jeg har drevet med hund ganske lenge og mine valpekjøpere som bor i nærheten har fått tilbud om valpetreff. Ja,jeg har tett valper tilbake og omplasert fordi det ikke fungerte med den eigeren som kjøpte valpen.Oppdrettere har et stort ansvar,og det er ikke lett å selge en valp til ukjente.
    Kanskje det snart er på tide at kommunene avsetter områder der folk kan lufte hunden løs? Vi har flere plasser her vi kan sosialisere hundene våre. Men vi møter turgåere her også som er sure fordi hundene er løse.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Hei!

Er dere som er hundeeiere flinke til å si i fra til andre hundeiere, der dere ser hundehold som vil støte/plage andre?

Eks:

* Folk som slipper hunden sin løs i områder hvor det ferdes mange, også uten hund. (Lysløyper, populære stier m.m)
    * Folk som ikke plukker opp avføringen til hunden
    * Folk som åpenbart lar hunden sin ta en avstikker inn på annen manns eiendom.

Hvis hundeiere sier ifra når de ser dette skje, tror jeg det vil tas i større grad inn, enn når jeg som ikke har hund gir beskjed.

Når jeg har gitt beskjed om at jeg ikke er spesielt glad i hunder, og ikke ønsker å hilse på hunden til en-eller-annen, er det ikke rent få som kommer med de feilplasserte ordene: "Den er ikke farlig".

Jøss! Tror virkelig hundeiere at alle de som ikke ønsker en løs møkkete bikkje i fanget, at de bare er redde? Jeg kan love at så ikke er tilfelle, en del av oss liker bare ikke hunder i noen særlig grad. Vi har ikke behov for å hilse, og det burde absolutt ikke være vår plikt.

Hvis jeg lar min sønn på 1,5 år, med en heftig forkjølelse, og rennende snørr, løpe bort til hvermannsen for å tørke dette på klærna til folk, ville jeg nok få beskjed om at så ikke var ok.

:)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    For noen år tilbake, mens jeg fremdeles hadde brukshund og var meir engasjert i hundeklubber enn hva jeg er nå, tok vi dette opp på hvert eneste nybegynnerkurs. Alle - og jeg mener alle - som skal anskaffe seg hund, burde være pålagt et hunde-eierkurs før man fikk anskaffe hund. Og et generelt dressurkurs etterpå, med valpen / unghunden sin, sjølsagt. Det kommer nok en gang i framtida, skal dere se....

Jeg tror kunnskap og forståelse er veien å gå til et ( langt ) bedre hundehold, både for eierne, hundene og omgivelsene. Inntil det blir en realitet, får vi påvirke, diskutere, si fra og kommunisere på en skikkleig måte med andre hunde-eiere. Jeg sier fra hvis jeg ser andre hundefolk som f.eks. ikke plukker opp skjiten etter hunde(e) sine, eller hvis jeg overværer mishandling eller unødig hard / uvettig "oppdragelse" av hunder. Og tro meg, jeg har sagt fra flere ganger!

Av og til møter jeg ei godt voksen dame med en liten tibetansk spaniel. Hunden hennes ble rabiat når den så eller møtte andre hunder. Hvorfor?? Det er da fullstendig unaturlig for et i utgangspunktet sosialt flokkdyr å opptre sånn. Jo, fordi kvinnemennesket løftet opp hunden etter lenka og halsbåndet så snart de møtte en annen hund. Klart hunden hennes ble rabiat - den ble jo påført et stort ubehag og nesten kvalt så snart den møtte en anna hund!! Jeg ba dama på en rolig og skikkelig måte om å sette hunden ned på bakken igjen, noe hun meget motvillig gjorde. Så forklarte jeg henne hva jeg trodde utløste agressjonen - nemlig mest av alt hennes egen adferd. Hunden hennes var en smule skeptisk og utrygg i ca. 5 minutter. Så begynte den å leke med irsken min. Dama var himmelfallen...så enkelt, og så vanskelig. Mye av det samme gjelder gneldrebikkjer, som står der i bånd eller løpestreng og ikke får utløp for energien sin på andre måter enn å bjeffe. Vi må våge å snakke med andre hunde-eiere, og si fra på samme måte som vi ville gjort i andre sammenhenger.

Som regel blir det godt motatt,og forstått. Men ikke av ale, akkurat som det finnes galninger som kjører snøscooter, eller idioter på veiene. Jeg er litt sløv med å la hundene gå lause på morralufteturen. Av og til springer de 40 - 50 meter foran meg, og av og til leker de litt med skolebarn på vei til skola. Men jeg er lynsnar å kople hundene hvis jeg hører eller merker at en unge er redd for hundene. Det er mitt ansvar som hunde-eier, og det er generell båndtvang her, så jeg er nok en liten hunde-eierskurk, jeg også...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er litt syd i Europa denne påsken. Her går veldig mange hunder uten bånd faktisk :)

BTW: Forskjell mellom hund og katt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn