Juss og økonomi Når bikkja til naboen irriterer....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Litt lenger sør på Jæren står der andre skilt.

Dette er på Skeie,og her er der et flott område til lufting av hunden løs.Vi er en god gjeng som samles her så hundene får sosialisert seg.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Er nok en del penger å tjene på å lage store, inngjerdede lufteområder for hunder, der de kan gå i båndtvangen.

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Det kan godt være at der er noen kroner å tjene.Men jeg betaler gladelig 20,- for 6 timer på Skeie.Reiser ikke dit hver dag.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Finnes det hundeeiere som håndhever båndtvangen?

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Tror nok svaret er,nei. Men slik er det vel med veitrafikkloven også?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    511
    Var nettopp ute på tur sammen med 6 unger. Som vanlig var området fullt av hundeeiere som slapp løs hundene sine selv om det er båndtvang der hele året og det var barn tilstede.

To opplevelser i dag:

1. Hundeeier med hund i bånd tok kontakt og lurte på om vi skulle videre ut på en halvøy lengre ut. Hvis ikke kunne han tenke seg å gå ut dit og slippe hunden fri litt.

2. Jeg står og ser på min treårige datter som leker noen meter bortenfor. Ny hundeeier med løs, svært stor hund kommer gående. Jeg ber ham ta hunden i bånd da det er mange barn i området. Han svarer at hunden er like trygg som om den stod i bur. Jeg sier at her er det båndtvang hele året. Han svarer at han ikke har sett noen som håndhever dette.

Hva er det som skjer? Jeg kan i det minste forstå førstnevnte og respekterer at han tok kontakt.
    Eier nummer 2 undrer jeg meg fælt over. Jeg opplever situasjonen som relativt dramatisk når en løs femtikilos ukjent hund plutselig har samme avstand til barnet mitt som jeg. Jeg kjenner at jeg er fryktelig nærme å sparke etter hundene i disse situasjonene. Får puls i 200. Også jeg da, som normalt sett er en svært rolig person som ikke lar meg fyre opp over bagateller. Det er dette som er problemet. For meg er dette fare-situasjoner. For den som eier hunden er det en bagatell.

V

vredensgnag

Gjest
    Dårlig hundeeier i eksempel to. Rundt småbarn hunden ikke kjenner skal eier straks koble hunden eller gå bort med den. Uten unntak. Du er i din fulle rett i din reaksjon, og den hundeeieren saboterer for mer ansvarsfulle hundeeiere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Dårlig hundeeier i eksempel to. Rundt småbarn hunden ikke kjenner skal eier straks koble hunden eller gå bort med den. Uten unntak. Du er i din fulle rett i din reaksjon, og den hundeeieren saboterer for mer ansvarsfulle hundeeiere.
    Skulle ønske naboen praktiserte den regelen. Mistemannen vår er 1 1/2 år.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Skulle ønske at et par av naboene mine ville holde ungene i bånd! ;D
    Minsteman ( 5-6 år) til nærmeste nabo kastet stein etter ambulansen da den kom for å hente en annen nabo som hadde fått hjerteinfarkt. Og bare så det ikke er noen tvil, jeg bor ikke i Rosengård!! ::)

Forøvrig er det mange veldig "feile" måter å forholde seg til hunder som irriterer. Dette er en slik feil måte:

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6028730.ece

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    Minsteman ( 5-6 år) til nærmeste nabo kastet stein etter ambulansen da den kom for å hente en annen nabo som hadde fått hjerteinfarkt. Og bare så det ikke er noen tvil, jeg bor ikke i Rosengård!! ::)

Forøvrig er det mange veldig "feile" måter å forholde seg til hunder som irriterer. Dette er en slik feil måte:

Hva er riktig måte?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Spiralis skrev:
    BT skrev:

Hva er riktig måte?
    Det beror mye på situasjonen, men å "kidnappe" en hund fra tre småpiker blir nok "noe feil". Hadde han grepet inn mens hunden jaget husdyr er det en annen sak, men i dette tilfeldet tok han båndet fra pikene med makt og bortførte hunden.

V

vredensgnag

Gjest
    Gutt tidlig i tyveårene holder tre kamphunder, de går fritt i hagen hans, ved siden av en lekeplass.

En toåring leker på denne plassen, kamphundene hopper over gjerdet og forsøker å trekke med seg toåringen, et bytte, inn i skogen. To voksne og ungen skambites.

Første hund som angrep var en fransk mastiff - en hund det ikke finnes noen god grunn til å holde som privatperson. Det er hunder som er skapt for å vokte eiendommer "på livet løs."

De to andre hundene var blandinger av doberman og rottweiler, også hunder man fint klarer seg uten her i verden.

- Kamphunder forsøkte å dra toåring inn i skogen - Aftenposten

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gutt tidlig i tyveårene holder tre kamphunder, de går fritt i hagen hans, ved siden av en lekeplass.

En toåring leker på denne plassen, kamphundene hopper over gjerdet og forsøker å trekke med seg toåringen, et bytte, inn i skogen. To voksne og ungen skambites.

Første hund som angrep var en fransk mastiff - en hund det ikke finnes noen god grunn til å holde som privatperson. Det er hunder som er skapt for å vokte eiendommer "på livet løs."

De to andre hundene var blandinger av doberman og rottweiler, også hunder man fint klarer seg uten her i verden.

- Kamphunder forsøkte å dra toåring inn i skogen - Aftenposten
    Hørte såvidt om saken på nyhetene i bilen på vei til jobb. Hørtes ut som en skikkelig stygg sak, eieren risikerer inntil 6 mnd i fengsel. Må ha vært et travelt døgn for snuten i Mandal.

Tør forøvrig vedde ganske mye på at eieren gikk i bolebukse, og ganske sikkert også hettegenser. Ikkje fremmed for tanken på at han tilbringer mange timer på treningsstudio også, kor han går på en diett utelukkende bestående av anabole steroider.

Sist redigert:
    S

sorgenfri

Gjest
    I dag, klokken 06:04 ble vi ( igjen ) vekket av naboens rabies befengte helvette! Noen som har tips til hvordan en kan få bikkja til å forsvinne?

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hvis den har rabies er det vel enkelt. Hvis ikke er det bare å anmelde naboen for ordensforstyrrelse. Hvis du gjør det hver gang så kan det hende det skjer noe til slutt.

V

vredensgnag

Gjest
    I dag, klokken 06:04 ble vi ( igjen ) vekket av naboens rabies befengte helvette! Noen som har tips til hvordan en kan få bikkja til å forsvinne?
    Hunder skal ikke bjeffe unødig, og slett ikke til sjenanse for andre.

Det er eiers plikt å sørge for at hunden er stille når folk sover, og helst også ellers. En hund skal varsle når det er noe å varsle.

Din nabo kan prøve bjeffehalsbånd, å kaste eller spyle vann på hunden (kun når den bjeffer), eller å følge opp direkte.

En venn rigget vanningsdyse over hundens hundegård, med Gardenakobling av slangen inn soveromsvinduet. Når bikkja bjeffet om natten skrudde han på vannet. Etter noen netter var det slutt på bjeffing.

Jeg fikk min hund unødig bjeff-fri ved å være streng når den prøvde å bjeffe for å få viljen sin, og ved å slenge vann mot ham når han bjeffet. Han får selvsagt lov å varsle når vi er på tur og noe ukjent dukker opp i skog eller fjell, men ellers ønsker jeg at han lar være å bjeffe. (Vorsteh).

Hundeeiere som tillater at hunden står og halser i lang tid, tett på naboer, er idioter. Det gavner ikke hundehold generelt og det er dårlig naboskap.

Om naboen er lite lydhør på problemet, foreslår jeg at du gjør et godt opptak av bjeffingen og at du avspiller dette når naboen prøver å slappe av. Du har anlegg til det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Glemmer aldri den gangen bikkja til den ene naboen bjeffet selv etter at den var død. Men det var før jeg visste om disse spesielle effektene på Amused To Death...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forbannede løsbikkjer.
    Er kaldt vann fra hageslange tøft nok til å skremme løse nabobikkjer fra hagen min?
    Jeg tviler på det, men ok, jeg skal begynne forsiktig.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Forbannede løsbikkjer.
    Er kaldt vann fra hageslange tøft nok til å skremme løse nabobikkjer fra hagen min?
    Jeg tviler på det, men ok, jeg skal begynne forsiktig.
    Bikkja mi elsker vann......

V

vredensgnag

Gjest
    Vann fungerer kun som "sjokk" når den bjeffer.

Når hunden er i lekemodus er vann morsomt - men om bjeffing utløser vann så får man en betinging som undertrykker bjeffeimpulsen.
    Vanskeligere med løsbikkjer som renner innom, du bør "ta" dem presis mens de kommer inn på terrenget. Men om du har hard nok stråle på slangen, og selv kan buldre og bråke og skremme dem ut når de kommer inn, slik at de piler avsted, så skal du ikke behøve ta mange repetisjonene før de lar være å komme innom.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Lurer på om det vannskjokk når de bjeffer trikset også fungerer på damer.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Naboen vår hadde et ovnsrør som bjeffet på meg uansett hva jeg foretok meg på min egen tomt. Planen min var å gå bort til den mens den sto bindt fast og late vannet på den. Neste gang ovnsrøret hadde sett meg da er det ikke sikkert den hadde bjeffet. Underkuing er et meget greit tiltak på drittbikkjer. Jeg liker ikke å miste muligheten til å bevege meg fritt på egen tomt pga hunder som bjeffer. Heldigvis så ble den skranten og la på røret før jeg rakk å gjennomføre.

V

vredensgnag

Gjest
    Kan også prøve med tåkelur. Et kjapt støt når bikkjene kommer inn på tomten, så fort at de er usikre på hvor lyden kommer fra. Går de vekk er man stille, kommer de frem igjen utløser det enda et kjapt støt i luren. Hunder lærer fort å sky steder som gjør dem usikre.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    En, neppe lovlig, metode som har vært prøvd:
    Man tager en haglepatron, heller ut "kulene" + halve ladningen og fyller opp med grovt salt.
    Ladningen plasseres i rævva på bikkja og den kommer garantert aldri tilbake.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om det vannskjokk når de bjeffer trikset også fungerer på damer.

Prøv det!:rolleyes:

Etterpå kan du fortelle oss hvordan det virket,- hvis du overlevde!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    En, neppe lovlig, metode som har vært prøvd:
    Man tager en haglepatron, heller ut "kulene" + halve ladningen og fyller opp med grovt salt.
    Ladningen plasseres i rævva på bikkja og den kommer garantert aldri tilbake.

Det der gjør du kun en gang! Etterpå har du ikke lenger noe haglegevær å skyte med!!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Sikter du godt, er det nok med ett skudd og det er bikkja som forsvinner, ikke hagla.:cool:

Fra spøk til alvor, jeg har ikke prøvd dette selv, fikk metoden beskrevet av en "gamling" som hadde vært plaget av en kåt hannbikkje.
    Han nevnte ingenting om at hagla ble ødelagt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan også prøve med tåkelur. Et kjapt støt når bikkjene kommer inn på tomten, så fort at de er usikre på hvor lyden kommer fra. Går de vekk er man stille, kommer de frem igjen utløser det enda et kjapt støt i luren. Hunder lærer fort å sky steder som gjør dem usikre.
    God ide. Har en kinesisk trombone liggende til overs på loftet, den skulle egne seg godt.

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Hadde for endel år siden to Cairn terriere, hvorav den ene var veldig territorial og bjeffet konstant så snart den ble sluppet ut, prøvde alle mulige måter på å få den til å holde kjeft uten resultat.
    Kjøpte som siste utvei et sånn bjeffehalsbånd, som gir fra seg et lite støt når hunden bjeffer.
    Virkningen uteble ikke, men det hadde desverre også noen bivirkninger, det har seg slik at den terrieren kunne 'sitte ned' og drite samtidig som den gjødde.
    Forløpet så slik ut for første gang jeg slapp ut hunden med det bjeffe halsbandet:
    Hund ut, og som vanlig stiv i blikket og ser etter 'fiender'
    'Setter' seg ned og begynner å skvise ut en kabel, samtidig som den setter i gang med å gjø.
    Hunden får seg en 'karamell' som igjen utløser gneldring og flere påfølgende 'karameller'
    Etterhvert blir det stille, hunden har altså skjønt poenget.
    Bakdelen er at nå tror hunden at det er farlig å drite på den vanlige plassen ;D
    Må ta hunden ut et annet sted for at den skal tørre å drite, men slutt på gjøinga ble det!

Så, disse halsbåndene bør absolutt ikke brukes før man har tenkt på alle eventualiteter.

V

vredensgnag

Gjest
    Og en kvinne i Drammen erfarer på kroppen hva som kan skje når man innbiller seg at rasen Amerikansk Bulldog egner seg som kjæledyr. I følge politiet var det såvidt armen hang på etter angrepet.

Denne rasen er en krysningshund skapt til kamp og vakthold. Når den trigger blir den ubesindig hissig og hard i angrepet.
    Hvorfor i alle dager velger folk å ha slikt gående løs i huset?

Trist lærepenge.

Politiet: Armen hang nesten ikke på etter hundeangrep - VG Nett

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Tja, ei dame i nabolaget synes det er kjekt å ha en rottweiler. Men hun har ikke helt kustus på den, så for å ha en viss kontroll på lufteturene har hun hengt et bildekk etter den, som den knapt enser. Den blir i alle fall sterk...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.802
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tja, ei dame i nabolaget synes det er kjekt å ha en rottweiler. Men hun har ikke helt kustus på den, så for å ha en viss kontroll på lufteturene har hun hengt et bildekk etter den, som den knapt enser. Den blir i alle fall sterk...
    Jeg synes at alle førstegangs valpekjøpere skal pålegges å ta et valpekurs, så de lærer litt om kontroll og hundeadferd. Og jeg synes at raser som Amerikansk bulldog, Rottweiler, Mastiffer av alle slag og andre grovbygde vakthunder kun kan holdes etter løyve fra politiet.
    Hva angår Boer Boel, Rhodesian Ridgeback o.l., don´t get me started.....

mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    jeg ser iallfall hvem jeg bør sende pm dersom vi skal ha en hund nr. 2

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning