Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ca hva er prisen for at Per rekoner et element og hvor holder han til?
    Per er sikkert Per Kjemo hos JBL importøren Lydrommet, han som pleier å rekone JBL pro. Pris varierer fra type element.
    Takk for svar! Ser at du tidligere har forsøkt å solgt noen defekte JBL 2242H og at mange av de ligger tilsalgs på ebay. Hva tipper du det koster å fikse opp et slike elementer?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar! Ser at du tidligere har forsøkt å solgt noen defekte JBL 2242H og at mange av de ligger tilsalgs på ebay. Hva tipper du det koster å fikse opp et slike elementer?
    2242H er egentlig ett svært dyrt element, de ligger vell neste på 10.000 kr dersom du skal kjøpe de nye hos Lydrommet nå. Usikker på hva Lydrommet tar for rekoning av de, men tipper kanskje 3000 kr? Uorg får en gjort det for under 2000 kr her til lands, kan en gjør det selv får en uorg rekoningskit til rundt $100, orginale koster rundt $170.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Basstårn med JBL123A og TAD 2001 på toppen

    Ja, det blir spennendeå få TAD 2001 i hus. Ser ut som om de ankommer Norge i morgen(mandag). Alltid en viss risiko å kjøpe "usett" fra USA, men selger har gjennom utveksling via mail gitt en solid inntrykk(de er orginale). Når det gjelder valg av horn, har jeg bare uttalelser fra grelv og sluket å holde meg til. Her stoler jeg blindt på de de som kan dette og har erfaringer. Personlig likte jeg utforminga(estetikk) på JLMC horna litt bedre(LMC benytter disse til sine TAD2001), men slukets anbefaling ble tungen på vektsskåla. Synd ventetiden på å få dem er så lang. Ser for meg at en del tid må påregnes til målinger. Søndag f.k. håper jeg på å lære litt om måleteknikk av medlemmer her på sentralen som kan litt om dette. Selv er jeg helt grønn. Har selv XTZ room Analyzer pro 2. Hardware er etter H.R: sitt utsagn helt ok, men bør benyttes sammen med REW.
    Går også å venter på nytt fra Per Kjemo angående reconing av to stk. JBL 123A.

    Eivind Stillingen
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har endelig fått koblet opp med forsterker igjen. LS80 er rett og slett bare stilig......Big, bold and beautiful.... Har en tyngde som bare er utrolig. Og samtidig dannet på den mer moderate delen av musikksamlingen.

    Ikke bare litt, men ganske mye imponert.....

    Og å høre livemusikk er jo bare en höydare som andre høyttalere bare kan drømme om å gjengi i nærheten av.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har ingen erfarnig med det selv men det er ett relativt billig men vistnok greit ellement som er brukt i mange av midprice subene til JBL. 2269H er adskillig mer å satse på men dessverre også dyrere, det samme gjelder også for de mer vanlige 2242H, er nok ett bedre element.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har ingen erfarnig med det selv men det er ett relativt billig men vistnok greit ellement som er brukt i mange av midprice subene til JBL. 2269H er adskillig mer å satse på men dessverre også dyrere, det samme gjelder også for de mer vanlige 2242H, er nok ett bedre element.
    Ble bare litt nysgjerrig da jeg på en minikonsert med Erik og Kriss, i Holtardalen på Rauland skisenter, ble utsatt for 12 stykk JBL SRX718. Fant ut at disse subbene hadde dette elementet.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Både bl.a. SRX718 og PRX618XLF bruker 2268, koster som sagt ikke all verden, under halvparten av f.eks. 2242H og 1/4 av 2269h :)

    12 stk 18" lager litt trøkk det normalt sett på en konsert. Tørr dessverre vedde på at opplevelsen ikke hadde vært den samme i ett hjemme/husoppsett", det er noe eget med lyden på konserter der en har "ubegernset" med romstørrelse.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Både bl.a. SRX718 og PRX618XLF bruker 2268, koster som sagt ikke all verden, under halvparten av f.eks. 2242H og 1/4 av 2269h :)

    12 stk 18" lager litt trøkk det normalt sett på en konsert. Tørr dessverre vedde på at opplevelsen ikke hadde vært den samme i ett hjemme/husoppsett", det er noe eget med lyden på konserter der en har "ubegernset" med romstørrelse.
    Dette var en utekonsert, og det låt helt grusomt, ekstremt ullent og lite stramt. Litt sånn jeg opplever JBL generelt
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det er tydelig at vi opplever lyd forskjellig ja.
    Var du der? ;) Det ble en ny konsert i dag, og tror du ikke de også brukte JBL i bassen...... 2x18 pr side (gamle saker) - det var mye bedre. Har nok også litt med de som styrer spakene.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nei var ikke der. Tenker på siste del av din kommentar om JBL generelt. Har selv studiomonitorer som trøkker og er tighte så det holder, men må sef ha godt med krefter i ryggen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Både bl.a. SRX718 og PRX618XLF bruker 2268, koster som sagt ikke all verden, under halvparten av f.eks. 2242H og 1/4 av 2269h :)

    12 stk 18" lager litt trøkk det normalt sett på en konsert. Tørr dessverre vedde på at opplevelsen ikke hadde vært den samme i ett hjemme/husoppsett", det er noe eget med lyden på konserter der en har "ubegernset" med romstørrelse.
    Dette var en utekonsert, og det låt helt grusomt, ekstremt ullent og lite stramt. Litt sånn jeg opplever JBL generelt
    Opplever du generelt JBL ekstremt ullent og lite stramt?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Både bl.a. SRX718 og PRX618XLF bruker 2268, koster som sagt ikke all verden, under halvparten av f.eks. 2242H og 1/4 av 2269h :)

    12 stk 18" lager litt trøkk det normalt sett på en konsert. Tørr dessverre vedde på at opplevelsen ikke hadde vært den samme i ett hjemme/husoppsett", det er noe eget med lyden på konserter der en har "ubegernset" med romstørrelse.
    Dette var en utekonsert, og det låt helt grusomt, ekstremt ullent og lite stramt. Litt sånn jeg opplever JBL generelt
    Opplever du generelt JBL ekstremt ullent og lite stramt?
    Det blir vel litt å vri på det jeg skriver. Denne konserter var ikke bra i bunnen, men det kan sikkert skyldes flere ting. Har ikke mye erfaring men har ved noen hendelser opplevd PA- subbene til JBL som litt romlete i forhold til det beste av f eks EV og Turbosound i direkte sammenligning. Når det kommer til hi-fi høyttalerne, Everest og k2, synes jeg det funker bedre.
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har ingen erfarnig med det selv men det er ett relativt billig men vistnok greit ellement som er brukt i mange av midprice subene til JBL. 2269H er adskillig mer å satse på men dessverre også dyrere, det samme gjelder også for de mer vanlige 2242H, er nok ett bedre element.
    Ble bare litt nysgjerrig da jeg på en minikonsert med Erik og Kriss, i Holtardalen på Rauland skisenter, ble utsatt for 12 stykk JBL SRX718. Fant ut at disse subbene hadde dette elementet.
    Erik og Kriss ja, da låt det vel generellt ullent? Nuvel, jeg har stort sett bra opplevelser med Erik og Kriss etter jeg slo på TVn i fjor en gang og trodde jeg kom rett inn i en sketsj med Harald Eia og Bård Tufte. Jeg lo så tårene trillet bare for å finne ut at det var på alvor og at det var Erik og Kriss. De ga meg puls :)

    Sorry, det var skikkelig offtopic.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har ingen erfarnig med det selv men det er ett relativt billig men vistnok greit ellement som er brukt i mange av midprice subene til JBL. 2269H er adskillig mer å satse på men dessverre også dyrere, det samme gjelder også for de mer vanlige 2242H, er nok ett bedre element.
    Ble bare litt nysgjerrig da jeg på en minikonsert med Erik og Kriss, i Holtardalen på Rauland skisenter, ble utsatt for 12 stykk JBL SRX718. Fant ut at disse subbene hadde dette elementet.
    Erik og Kriss ja, da låt det vel generellt ullent? Nuvel, jeg har stort sett bra opplevelser med Erik og Kriss etter jeg slo på TVn i fjor en gang og trodde jeg kom rett inn i en sketsj med Harald Eia og Bård Tufte. Jeg lo så tårene trillet bare for å finne ut at det var på alvor og at det var Erik og Kriss. De ga meg puls :)

    Sorry, det var skikkelig offtopic.
    Fikk med meg lydprøvene og en halv sang - da gikk jeg;)
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    P1012426.jpg

    Jeg har fått nytt skrivebordsanlegg!
    Overkill er undervurdert.
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Får de noen timer på seg, så låter det bra de der :)
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Er vel kanskje ca 15m2 her på kontoret. Men altså, lytteposisjon er der som kamera er på bildet, ekte nærfelt. Jeg burde kanskje rydde plass til å vinkle dem inn?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Er vel kanskje ca 15m2 her på kontoret. Men altså, lytteposisjon er der som kamera er på bildet, ekte nærfelt. Jeg burde kanskje rydde plass til å vinkle dem inn?
    Med en såpass grei størrelse på rommet, så er det vel enklere om du heller plasserer de et annet sted i rommet? Litt vel overkill med de der på pulten, vel?

    Slik det ser ut hos deg nå, minner meg litt om videoen her:

     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Med en såpass grei størrelse på rommet, så er det vel enklere om du heller plasserer de et annet sted i rommet? Litt vel overkill med de der på pulten, vel?
    Ja, jeg KAN ommøblere og gi de en mer "fornuftig" plassering - hvis jeg vil. Men vil jeg?

    Nærfeltslytting har sin diskré sjarm, og jeg er besnæret.

    The Joys of Nearfield Listening
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Det kan jeg skrive under på. Akkurat nå på kontoret. Legg merke til stativene, 3 stk gaffatape i høyden.
    WiMP hifi, Kingrex T amp med usb dac og separat ringkjerne psu. John Blue 3" fulltoner oppå tapen :)

    ...men dette var en JBL tråd
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Faktisk det anlegget jeg spiller på hver dag, som bare funker og som ikke skiftes ut. Ironisk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vil hjelpe meg til å finne VAS på 2119H, har funnet speccer et sted og de viser 0,5 liter noe som må være riv ruskende galt.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vil hjelpe meg til å finne VAS på 2119H, har funnet speccer et sted og de viser 0,5 liter noe som må være riv ruskende galt.
    0,5 cubicfeet tilsvarende 14,1 liter? Høres lite ut, men finner det igjen i flere datablader.

    Edit: Kryssjekket mot en 2118, så det ble feil. Johoo har nok sikkert rett.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Legger du 2119H inn i WinISD så vil et lukka kabinett med Q=707 være under litern. Et 5l kabinett er 8dB ned ved 100hz. Å få noe bass under 200hz med disse elementene er ikke tema uten å ofre følsomhet, men det er vel heller ikke det som er hensikten med disse supre mellomtone-elementene
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Hei

    Hoppet nylig på lsr 305 bølgen her inn, men sliter med støy. Har gain på 4 og input på -10dBV. Er en svak konstant støy, dersom jeg skrur gain enda høyere blit det svært merksomt og til irritasjon mtp støygulv. Jeg bruker 305 i nærfelt, anslagsvis ca 50cm unna ørene. Det som er verdt å merke seg er at med hodetelefoner opplever jeg 0 støy ut fra samme lydkort.

    Bruker nå focusrite 2i2 lydkort med jack til jack kabler. Har forsøkt med både balanserte og ubalanserte kabler uten noen endring. Hvordan er det med dere andre med disse, opplever dere støy?

    Hadde tenkt å ta turen innom hifiklubben for å låne med meg en dac beregnet til hifi og ikke studio. Men ser ikke helt at det skal endre noe.

    Input og tilbakemeldinger tas i mot med stor takk. Ellers må jeg nok bruke reklamasjonsretten på disse og returnere 305, enda de spiller forrykende til prisen :(
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    JBL 2360.......... Noen som vet hva avstivningene er laget av ?
    Er det metall ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Sniker meg inn med et spm om E130:

    Som midbass i området 100-600 Hz, er den egnet? Og da i en lukket kasse?

    Den har jo råe speccer: 105 dB, QTS 0,21, VAS 300 liter, 2,5 mm Xmax, 150 Watt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    La merke til at JBL skriver følgende på sine datablader. MAO polariteten er snudd. Merkelig.
    Positive voltage on BLACK terminal gives forward diaphragm motion

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Nytt for meg. Viktig å huske på ifbm DIY!

    Men slår JBL basser/mellomtoner bakover i JBL konstruksjoner?
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    354
    Antall liker
    230
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Idag når jeg kom hjem fra jobb, testet jeg med et batteri bakpå mine L100T.
    Med pluss på på pluss, gikk bassen innover. Så jeg skudde ut bassene og bytta om ledningene.
    Jeg har vist spillt utav fase i snart ett år nå, registrerte med ett bedre bedre (ihvertfall anderledes) attack, og hurtighet i bunntonene, samt litt mer homogent (?) lydbilde. :)

    *Men jeg synes det er urovekkende om jeg koblet motsatt tilbake da jeg bytta opphengene på bassene...så jeg konkluderer med at di har vært skrudd opp en gang før min tid........ :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn