Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke mye penger, men vil ha god lyd.
    Mener du det er gryphons ansvar hvilke høyttalere som kobles på? Du sitter kanskje med forsterker uten høyttalere? Det stod ikke i annonsen du trengte!
    Syns det er en merkelig måte å vri diskussionen på. Vi snakker strømrens her, om jeg ikke husker helt feil.
    Den finger, du trenger for det fremhævede, finnes ikke som smiley.
    Det vel Gryphons ansvar, om du kobler en høyttaler på, som forsterkeren ikke makter, siden Gryphon påstår,
    at forsterkeren er stabil ned i 1 ohm.
    Og iflg. deres data er det ikke effekt, den mangler. De skrev bare ikke i annonsen, at du måtte fikle med strømmen
    for noen/mange extra 1000´de kroner for å få forsterkeren til at yte optimalt.
    Finner det simpelthen så sykt langt ute.... sorry... ikke deg... bare dine meninger.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner.
    Der er bare det at i ca. 90% av tiden så kommer strømmen nettopp fra bare kondensatorene. I denne tiden er spenningen fra trafo og likeretter lavere enn spenningen på kondensatorene og det går ingen strøm derfra.
    Det er kun i de gjenværende 10% av tiden at strømmen kommer direkte fra trafo/likeretter, og da går den som du sier direkte til transistorene samt også til opplading av kondensatorene. Om det er 90-10 eller 95-5 eller 85-15 prosent kommer an på størrelse på kondensatorbank og strømtrekk.
    Trodde du tullet jeg.
    Så du mener altså at musikken kan høres annerledes ut hvis den i ett tilfelle starter der 50Hz sinusen i veggen er på 0V og hvis den i et annet tilfelle starter da sinusen tilfeldigvis er på 325V?
    I løpet av en låt på 4 minutter har vi altså har 12000 repeterende "starttidspunkt" som du kaller det. Og du mener altså at det spiller en rolle når man starter?

    Nei.
    Her må du gjerne ha så mange repeterende tidspungter du vil.. Det fremmer poenget mitt. Jeg sier at man kan dele opp 50 Hz (20mS) perioden i X derer og da er det Altså X forskjellige Og derved vil tidspunktene for disse 12000 repeterende perioder påvirke hva du også poengterer i ett annet svar.
    Derfor påstanden min. Her kommer undertrykkelse av forsyningen fram fra forsterkeren selv og opbyggingen av denne frem(det er langt fra alle effektforsterkere som kjører fullregulert), samt noen forsterkere gjør en bedre harmonisk jobb men heller dårlig jobb med hva den klarer fra forsyningen og eller omvendt . Det vet vi som gjør litt mere enn bare lytte og sese datablader.
    . Det er kanskje ingen som bryr seg likevel?
    I alle dager er der enda variasjoner.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.511
    Torget vurderinger
    2
    Antagelig! En lokal musiker som pendler til usa som sa det. Han har en milliard views på YouTube og lager musikk for Netflix så ganske troverdig fyr innen lyd vil jeg tro.
    Det er et kjent fenomen,å se farger ved lytting på musikk, en fiolinist jeg kjenner har det på samme måten, ulike toner og klanger blir visualisert som farger
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.511
    Torget vurderinger
    2
    Her må du gjerne ha så mange repeterende tidspungter du vil.. Det fremmer poenget mitt. Jeg sier at man kan dele opp 50 Hz (20mS) perioden i X derer og da er det Altså X forskjellige Og derved vil tidspunktene for disse 12000 repeterende perioder påvirke hva du også poengterer i ett annet svar.
    Derfor påstanden min. Her kommer undertrykkelse av forsyningen fram fra forsterkeren selv og opbyggingen av denne frem(det er langt fra alle effektforsterkere som kjører fullregulert), samt noen forsterkere gjør en bedre harmonisk jobb men heller dårlig jobb med hva den klarer fra forsyningen og eller omvendt . Det vet vi som gjør litt mere enn bare lytte og sese datablader.
    . Det er kanskje ingen som bryr seg likevel?
    I alle dager er der enda variasjoner.
    Dette er bare et sammensurium av kunnskapsløshet og manglende teknisk innsikt dessverre. Foreslår at du googler litt lærebøker eller tar en tur på biblioteket
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    En så gammel forsterker, hvordan står det til med kondensatorene på den da egentlig? Bare spør for en venn..
    Godt spørsmål som jeg ikke kan svare på.
    På rett HT så spiller den i hvertfall overraskende bra, alder og opprinnelig pris tatt i betraktning.
    Det er derfor den får stå her på tross av at den ikke er i daglig bruk.

    Men klart at alder, kondensatorer og kvalitet på strømforsyning kan bety noe i forhold til den veldig klare forskjellen i lyd,
    med og uten Sinus rep om det var din venns poeng.

    NB, gratulerer så mye med å ha fått deg en venn.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    De fleste biler som går på bensin har vel også bensin-filter som standard utstyr. :D
    Nettopp, og derfor er dette en god sammenligning. For bilens eget bensinfilter er selvsagt ikke godt nok, man må rense bensinen før den kommer på tanken :p
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Syns det er en merkelig måte å vri diskussionen på. Vi snakker strømrens her, om jeg ikke husker helt feil.
    Den finger, du trenger for det fremhævede, finnes ikke som smiley.
    Det vel Gryphons ansvar, om du kobler en høyttaler på, som forsterkeren ikke makter, siden Gryphon påstår,
    at forsterkeren er stabil ned i 1 ohm.
    Og iflg. deres data er det ikke effekt, den mangler. De skrev bare ikke i annonsen, at du måtte fikle med strømmen
    for noen/mange extra 1000´de kroner for å få forsterkeren til at yte optimalt.
    Finner det simpelthen så sykt langt ute.... sorry... ikke deg... bare dine meninger.
    Vi ser oss ferdig med annonsene.. Det virker som du har tillit til gryphon ingeniørene, hvorfor velge de å levere med kabler til kr. 130000.- når det er 100% bullshit? Når de gjør den feilen kan de kanskje ikke strøm og produktene trenger rens?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å lese kommentarene på youtube videoen fra PS audio er ganske trist. De får det virkelig. I ytterste konsekvens kan det faktisk være at psaudio vil slite noe...
    Ok, et forsøk på å få tråden noe tilbake til tema. Hvem var det som tok opp den evindelige dårlige analogien mellom bil og hifi igjen?

    Tråden handler fremdeles ikke om larsmartin sine hifi(gryphon) investeringer. Lurer på hvor mange ganger det må sies?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Når de gjør den feilen kan de kanskje ikke strøm og produktene trenger rens?
    Men likevel kjøper du deres topprodukt??
    Om det, du skriver om Gryphons ingeniører , er sannt, da burde det være klar-signal om å løpe laaaaaangt vekk........fort.
    At de driver på med tullekabler, er vel bare at de hoppee på samme vognen som alle andre for å tjene ekstra penger.
    Ville jeg og ha gjort, om jeg hadde muligheten.Du skulle klart ha 50% prosent rabatt som min beste kunde.
    At de driver med kabler i den prisklasse, gjør for meg, at de har mistet den siste troverdigheten, etter at Flemming forlot Gryphon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Finner det simpelthen så sykt langt ute.... sorry... ikke deg... bare dine meninger.
    Kan garantere deg at @larsmartin elsker denne oppmerksomheten. Har han fortjent det? Kanskje?

    La gutten få "rense" sin strøm og bruke penger som han vil, hans uvitenhet kommer samfunnet til gode. Gutta på OHFC får til smør på brødet og moms og skatter tilfaller fellesskapet. Dessuten ryktes det at lyden er god til tross for hans famling og tøv.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men likevel kjøper du deres topprodukt??
    Om det, du skriver om Gryphons ingeniører , er sannt, da burde det være klar-signal om å løpe laaaaaangt vekk........fort.
    At de driver på med tullekabler, er vel bare å hoppe på samme vognen som alle andre for å tjene ekstra penger.
    Ville jeg og ha gjort, om jeg hadde muligheten. Du skulle klart ha 50% prosent rabatt som min beste kunde.
    Kablene er ink så det gir dårlig mersalg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kablene er ink så det gir dårlig mersalg.
    Nei..... Det forteller deg bare, hva de i virkeligheten koster.
    Men det går an for dumme folk å kjøpe dem til andre produkter/billigere Gryphon produkter.
    Att du ikke har fått med deg ennå, at et kabel til 130.000 er fuldstendig hul i hovedet, undrer meg ikke
    med alt det annet, du skriver.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Tiden går fortere i høyden, så da øker kanskje km/t noe også?
    Det blir motsatt, det blir lavere km pr tid når tiden går fortere.
    Og så kommer lavere atmosfærisk trykk i høyden inn og dreper den eventuelle positive effekten høyde kan på energi.
    Og ikke bare det.
    Lader du elbilen på høyfjellet, så må du file på bremsene ned igjen.
    Heller ingen energi vinner.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kan garantere deg at @larsmartin elsker denne oppmerksomheten. Har han fortjent det? Kanskje?

    La gutten få "rense" sin strøm og bruke penger som han vil, hans uvitenhet kommer samfunnet til gode. Gutta på OHFC får til smør på brødet og moms og skatter tilfaller fellesskapet. Dessuten ryktes det at lyden er god til tross for hans famling og tøv.
    Definitivt viktig å holde Norge i gang og jeg unner Øystein både lønn og bonuser.. Det er ikke han som har pushet strøm produkter, det er min egen overbevisning av ekstremt mye testing som har overbevist meg!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men hvordan blev lyden? Blyakkumulatorer giver en kedelig oppustet lyd mener jeg å huske. Men sikkert 30 år siden. Mange brugte batterier dengang men ingen i omgangskredsen nu.
    Det fungerte bra, men det var vanskeleg å vurdere i kva grad, all den tid det var mange parametrar som ikkje var like. Mellom anna lytterommet (ei kald hytte med ein diger peis vs mitt lytterom #2)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.511
    Torget vurderinger
    2
    Tiden går fortere i høyden, så da øker kanskje km/t noe også?
    s=v*t, og dermed er v=s/t, så når tiden går fortere - fler sekunder per m- , så da må hastigheten reduseres.. ignorerer relagivitetstorien her og tids dilitasjon og sånt .. samtidig faller lydhastigheten men høyden over havet, men ved lavere temperaur øket tettheten på lufter og lydhastigheten øker igjen. så det er mange varibler her . men det er klart man trenger et slags høyderom for å spille hifi i for å kontrollere dette..

    EDIT: opps ser at andre svarte før meg nå
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål som jeg ikke kan svare på.
    På rett HT så spiller den i hvertfall overraskende bra, alder og opprinnelig pris tatt i betraktning.
    Det er derfor den får stå her på tross av at den ikke er i daglig bruk.

    Men klart at alder, kondensatorer og kvalitet på strømforsyning kan bety noe i forhold til den veldig klare forskjellen i lyd,
    med og uten Sinus rep om det var din venns poeng.

    NB, gratulerer så mye med å ha fått deg en venn.
    Det kan ihvertfall skje mye morsomt med lyden fra en lekk kondensator eller tre..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Vi ser oss ferdig med annonsene.. Det virker som du har tillit til gryphon ingeniørene, hvorfor velge de å levere med kabler til kr. 130000.- når det er 100% bullshit? Når de gjør den feilen kan de kanskje ikke strøm og produktene trenger rens?
    De selges sikkert for 130k, hva tror du de betaler for de selv? Mest sannsynlig en 50-lapp, ca. det samme som en grandis i fryseren koster. Grunnen til at den brukes er mest sannsynlig for at den ikke er dårligere enn standard lakris kabel, om den er mye bedre? Hahaha. 🤡
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng det.
    Bør nok i det minste ta av lokket for en visuell sjekk.
    Men tross alt, den spiller som sagt overraskende godt på rett HT som den er.
    Kan jo være noe med impedansen på de høyttalerne som er snillere eller noe da, som ikke trigger feilen som skjer med andre høyttalere.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Kan jo være noe med impedansen på de høyttalerne som er snillere eller noe da, som ikke trigger feilen som skjer med andre høyttalere.
    Det stemmer nok det ja, den liker nok best mine 6Ohms HT fremfor 4Ohms.

    Merker den har litt mangler heilt i bunn på mine 4Ohms hoved HT, men det jeg egentlig tenkte på når jeg sier at de spiller godt på
    rett HT er frekvens matchen mellom amp og HT.
    Den er tilfeldigvis best med mine Yamaha 901 som er 6Ohm nominell.

    901 er en veldig straight HT uten utstikk av betydning noe som gjør at litt gammelt EC krydder blir nettop det.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Prøv å flytt på RIAA apparatet og kabel, om den står for nærme en trafo på et naboapparat kan den plukke opp brum, kabelrouting blr også prøves ut
    Takk for svar fra deg. Det første jeg har gjort er å koble om på gain fra 76db-67db /balansert-ubalansert XLR. Det er som sagt ubalansert input fra platespiller(RCA). Støyen har gått betraktelig ned nå. Men er forsatt noe igjen. Man hører også støy fra rør gitarforsterere på enkelte opptak:) Skal gjøre forsøk på å flytte rundt på RIAA'n. Høres ellers som støy pga. jordingsloop mellom skjerming og nettjord! Men synes jeg hører samme broom fra effektforsterker Kan kansje være noe som forplanter seg til preamp via den balaserte kabelen? Skal kontakte en kamerat å få prøve RIAA'n på hans Gryphon anlegg m. Sonnet RIAA. Da blir det en skandinavisk duell ut av det;)
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Noen kjøper gamle Ferrarier, blir grust målemessig av nye, men hadde sagt jatakk til 250 gto
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Man hører også støy fra rør gitarforsterere på enkelte opptak:) Skal gjøre forsøk på å flytte rundt på .......
    Går ut fra, at dette var en vits (jvnf. din smiley).
    Du kan flytte så mye du vil...... akkurat den støyen blir du ikke kvitt uansett :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Går ut fra, at dette var en vits (jvnf. din smiley).
    Du kan flytte så mye du vil...... akkurat den støyen blir du ikke kvitt uansett :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Forstod ikke riktig hva du mente nå :ROFLMAO: Støyen fra gitarforsterkerne har jeg ikke noe mulighet å gjøre noe med:) Men det er mange forskjellige forslag uten noen garanti for at det hjelper. Får prøve seg fram og se hvem som har rett. Jeg er halvt sunnmøring, og mottoet er at det ''skal gå''!
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.048
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Forstod ikke riktig hva du mente nå:ROFLMAO: Støyen fra gitarforsterkerne har jeg ikke noe mulighet å gjøre noe med:) Men det er mange forskjellige forslag uten noen garanti for at det hjelper. Får prøve seg fram og se hvem som har rett. Jeg er halvt sunnmøring, og mottoet er at det ''skal gå''!
    OK... skulle bare være sikker på at du hadde check på netopp det fremhevede :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Dette er bare et sammensurium av kunnskapsløshet og manglende teknisk innsikt dessverre. Foreslår at du googler litt lærebøker eller tar en tur på biblioteket
    Nå er du svarløs. Så kan du vise din kunnskap! For virkelig argumentere mot meg eller er du ute å går på person alerede?
    Hvilken bakgrunn jeg har vet du fåreløpig ingeting om.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.511
    Torget vurderinger
    2
    Beklager det var ikke meningen å støte deg,jeg sier unnskyld for det, men innlegget ditt kom på toppen av annen svada og desinformasjon som blir spredt her av personer uten den ringeste forståelse for tekniske sammenhenger innen Hifi.
    Ren svadA og tomme spekulasjoner vil jeg nok fortette å påtale i beste mening for de som søker riktig informasjon her. Det tekniske innholdet ditt innlegg kommer desverre i den kategorien, nemlig svada, i beste fall misforståelse…
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Nå er du svarløs. Så kan du vise din kunnskap! For virkelig argumentere mot meg eller er du ute å går på person alerede?
    Hvilken bakgrunn jeg har vet du fåreløpig ingeting om.
    Jeg så på innleggene du kommenterte, og tenkte at om det Armand skriver faktisk er din hypotese så har du virkelig noe å forklare. Samtidig, etter å ha lest innlegget ditt ble jeg ikke en millimeter klokere på hva du egentlig vil frem til. Jeg klarer ikke en gang å se om du er enig eller uenig med Armand, selv om konteksten tilsier at du er uenig.

    Jeg tror misforståelsen beror på at din ide om kondensatorene funksjon i tidsdomenet er upresis. Men som sagt, jeg klarer ikke lese det ut av innlegget ditt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn