Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    Siden det er snakk om tester og blindtester i forbindelse med nett:
    Når 20Khz tilsvarer 0,05ms og 50Hz som er nettfrekvens 0g er 20ms.
    Er det i det heletatt noen systematiserte start tidspunkter for musikken i denne 20mS perioden?
    Alle apparat vil oppføre seg forskjellig ut fra "relativt start tidspunkt".
    Er det idetheletatt noen som helst seriøs lyttetest med tanke på når avspillingen starter i forhold til nettets 20mS periode?
    Kan man kalle noen som helst lyttetest seriøs?
    Hvorfor mangler denne signifikante variabel med når, ved hvilken vinkel, starter avspillingen av musikken
    Herved erklæres alle lyttetester ugyldige.


    Hvorfor skal det være så vanskelig?Ekte test er ekte est under samme betingelser. Det med nett og avspilling er ikke ukjente saker. det er hifi, diskuteres betydelig mindre marginer enn mitt spørsmåll om oppstart i forhod til nett.
    Jeg har ikke fått noe svar ??
    Er det bare sånn det er ? Helt tilfeldig og med forskjellige arbeidsforhold?
    Trodde du tullet jeg.
    Så du mener altså at musikken kan høres annerledes ut hvis den i ett tilfelle starter der 50Hz sinusen i veggen er på 0V og hvis den i et annet tilfelle starter da sinusen tilfeldigvis er på 325V?
    I løpet av en låt på 4 minutter har vi altså har 12000 repeterende "starttidspunkt" som du kaller det. Og du mener altså at det spiller en rolle når man starter?

    Nei.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel ingen forsterkerkretser som drives av 50Hz AC - derimot av likerettet og tildels regulert DC , så posisjonen på sinuskurven er totalt irrelvant...
    Ikke ondt ment på noen måte, men det er nokså fantastisk hvor mange snåle teorier som dukker opp blant Haifai-folket....
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Kan jo være en annen måte å beskrive korrekt fase på.
    I så måte så kan kanskje strikken strekkes til at lavere impedans på strømnettet kan gi mer fasekorrekt lyd ut.
    Er ingen elektriker, men min erfaring har gitt meg hint om at mye, kanskje mesteparten, av effekten normalt går direkte fra trafo/likeretter til transistorer.
    Utenom kondensatorene da.

    Ellers en veldig interessant teori det fra Head Man. Den kan gi grunnlag for mange års diskusjoner😁
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    Kan jo være en annen måte å beskrive korrekt fase på.
    I så måte så kan kanskje strikken strekkes til at lavere impedans på strømnettet kan gi mer fasekorrekt lyd ut.
    Er ingen elektriker, men min erfaring har gitt meg hint om at mye, kanskje mesteparten, av effekten normalt går direkte fra trafo/likeretter til transistorer.
    Utenom kondensatorene da.
    Lavere impedans på strømnettet kan potensielt gi litt mer effekt.
    Jeg lurer virkelig på hvordan du har kommet til konklusjonen din om at effekten går direkte fra likeretter til transistorene. Hva slags tester eller situasjoner er det som har gitt deg den erfaringen?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Så du mener altså at musikken kan høres annerledes ut hvis den i ett tilfelle starter der 50Hz sinusen i veggen er på 0V og hvis den i et annet tilfelle starter da sinusen tilfeldigvis er på 325V?
    Er det ikke derfor Hai-Fai folket hører forskjell når strømkontakten til apparatet tas ut og snus 180° og så settes inn i kontakten igjen....? :unsure:
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Lavere impedans på strømnettet kan potensielt gi litt mer effekt.
    Jeg lurer virkelig på hvordan du har kommet til konklusjonen din om at effekten går direkte fra likeretter til transistorene. Hva slags tester eller situasjoner er det som har gitt deg den erfaringen?
    Det er lett å svare på.
    Som believer av strømproblemer, og egen opplevde erfaring med variabel lyd som jeg knytter direkte til strømkvalitet, så er min enkle konklusjon at hadde all strøm gått via kondensatorene ( batteridrift så å si ) så hadde jeg ikke opplevd de tildeles ekstreme lydforskjellene.

    Ser da for meg at transistorene for det meste spiser rett fra strømforsyningen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    Det er lett å svare på.
    Som believer av strømproblemer, og egen opplevde erfaring med variabel lyd som jeg knytter direkte til strømkvalitet, så er min enkle konklusjon at hadde all strøm gått via kondensatorene ( batteridrift så å si ) så hadde jeg ikke opplevd de tildeles ekstreme lydforskjellene.

    Ser da for meg at transistorene for det meste spiser rett fra strømforsyningen.
    Skjønner.
    Der er bare det at i ca. 90% av tiden så kommer strømmen nettopp fra bare kondensatorene. I denne tiden er spenningen fra trafo og likeretter lavere enn spenningen på kondensatorene og det går ingen strøm derfra.
    Det er kun i de gjenværende 10% av tiden at strømmen kommer direkte fra trafo/likeretter, og da går den som du sier direkte til transistorene samt også til opplading av kondensatorene. Om det er 90-10 eller 95-5 eller 85-15 prosent kommer an på størrelse på kondensatorbank og strømtrekk.

    Hva slags forsterker har du?
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Kjører for øyeblikket med MI mono.
    De er ikke de verste de med sine ekstreme kondensatorbanker.
    Likevel, de er heller ikke immune når forholdene er dårlige.
    Har ellers brukt og testet litt forskjellig, bla EC, nytt og gammelt.
    EC er i større grad påvirkelige og har stor fordel av strøm tiltak her.

    Testet forresten en gammel AW60 her om dagen, med og uten Sinus rep.
    Ikke vanskelig å høre forskjellen der nei og kanskje spesielt på dynamikken.
    Forøvrig er jeg selvfølgelig klar over at en 20-25år gammel AW60 ikke er cutting Edge på noe, men den har
    faktisk En ikke heilt ubrukelig lydprofil men et langt stykke opp til MI da.

    Men, til forskjell fra andre så mener jeg at effektforsterkere har stor fordel av god strøm.
    Tildels like påvirkelige som alt annet i anlegget er min erfaring.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Hadde en kompis som var på intervju hos Mala Audio. Første de spurte om var om hans forhold til kabler.
    Når han da svarte han aldri hadde hørt forskjell var egentlig intervjuet over.
    Så han fikk ikke jobb, og kunne fortelle at det var fordi det var fordi det var noe feil med de som intervjuet?

    Hvorfor har jeg en følelse av at det finnes en versjon til av den historien?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Så kommer det at anmeldere og folk som jobber i hifi butikk er "utrente lyttere"? Hvor har du alt dette fra?
    Det å være en trent lytter har lite med hifierfaring å gjøre. Det er blant annet en del av prosessen med å bli mastering-tekniker eller lydtekniker. Samtidig vil de som bruker mye målinger i prosessen skaffe seg utrolig mange flere knagger å henge ting på. De som har lyttet og "synset" i en menneskealder står som regel mer eller mindre på bar bakke når det gjelder å knytte det de hører opp mot objektive størrelser.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Store forsterkere har en tendens til å bryte ned spenningen på nettet om impedansen i kablene er høy og man skal trekke mye effekt. Da er selvsagt kraftigere kaller et langt bedre tiltak enn en såkalt strømrenser. Men jeg kjenner jeg blir ekstra skeptisk når noen snakker om dette ifm bittesmå forsterkere. Det er liksom som om man har en følelse av at en "strømrenser" kan gjøre forsterkeren kraftigere. Da skal man fra før ha et virkelig stort problem med strømnettet, for eksempel gammel 10A kurs og veldig lang skjøtekabel på toppen av det igjen.

    Er det ikke litt interessant å blindteste dette så man kan få svar på om den forskjellen man tror er der faktisk er der?
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Om du tenker på meg og min AW60 så har du gjerne misset poenget eller rettere sagt problemet.
    Jeg makser ikke ut en AW60 en gang.
    Jeg har enda tilgode å høre støy eller sus i HT uten signal, så det er ikke den slags støy det er snakk om.

    Det som skjer er en uttynning av fylde nedover i frekvens samt at typisk presens området blir veldig plagsomt.
    Litt som at du flytter energi fra litt over bunn og oppover.

    Det at en gammel AW60 kan få forbedret dynamikk av en strøm maskin som leverer lavimpedant perfekt
    sinuskurve er for meg faktisk veldig logisk.
    Det er jo faktisk både trafo og kondensatorer i strøm maskinen som sikrer den lave utgangsimpedansen og må
    jo endelig gi en stivere strømforsyning enn hvilken som helst stikkontakt så lenge uttaket ikke overskrider
    effekten i maskinen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Om du tenker på meg og min AW60 så har du gjerne misset poenget eller rettere sagt problemet.
    Jeg makser ikke ut en AW60 en gang.
    Jeg har enda tilgode å høre støy eller sus i HT uten signal, så det er ikke den slags støy det er snakk om.

    Det som skjer er en uttynning av fylde nedover i frekvens samt at typisk presens området blir veldig plagsomt.
    Litt som at du flytter energi fra litt over bunn og oppover.

    Det at en gammel AW60 kan få forbedret dynamikk av en strøm maskin som leverer lavimpedant perfekt
    sinuskurve er for meg faktisk veldig logisk.
    Det er jo faktisk både trafo og kondensatorer i strøm maskinen som sikrer den lave utgangsimpedansen og må
    jo endelig gi en stivere strømforsyning enn hvilken som helst stikkontakt så lenge uttaket ikke overskrider
    effekten i maskinen.
    Hvordan skal det ha noe å si når trafoen i forsterkeren er den samme flaskehalsen som før? Kondensatorene må jo stå etter trafoen.

    Hvis du har dette, kan du ikke bare kline til med en blindtest?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Jeg leste innlegget en gang til. Jeg fant ingen forklaring på hvorfor du ikke gjør en seriøs test på dette.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.838
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kjører for øyeblikket med MI mono.


    Men, til forskjell fra andre så mener jeg at effektforsterkere har stor fordel av god strøm.
    Tildels like påvirkelige som alt annet i anlegget er min erfaring.
    Effektforstærkere har så meget gavn af kraftige strømkabler er min erfaring. Strøm i rå mængder. På trods af Holton 800 med stor trafo og 132.000 uf pr monoblok.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg leste innlegget en gang til. Jeg fant ingen forklaring på hvorfor du ikke gjør en seriøs test på dette.
    Jeg ba mange skeptikere til blindtest når jeg hadde preamp «audio valve eclipse» og effekt «eximus s1 ver 2» på b&w. Det var omtrent strømrens analyse oppsett. Kan godt være grunn var dårlig strømforsyninger, men ikke en eneste skeptiker kom.
    Gryphon har jeg ikke koblet med og uten 20 ganger og testet «alt av rens», men jeg er ikke i tvil om det er positivt for lyden.
    Forstår det kan være følelser, men skal love deg jeg gledet meg til løftet og gleden til å prøve f eks psaudio p20, men blei skuffet. Sitter ikke å sier halleluja til alt av rens, det er like mye dårlig der som i alle andre marked. Jeg er skeptisk til alt likt som jeg er skeptisk til alt her på forum. Egne ører med dra hjelp av folk en vet kan høre er definitivt veien til hifi lyd.
    Å si lytting ikke sitter i hode er bare tull, noen har medfødt gehør, noen lærer seg å lytte.
    En av de beste masterene i los angles ser farger når han hører musikk, han er elsket produsentene. Når han ser ryddig farger, er lyden ryddig. Han orker ikke å prate med folk, han blir utslitt av fargene.. 😅
     
    Sist redigert av en moderator:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er vel ikke mer å si nå? De fleste aktive her vet sånn ca hvor den enkelte står?

    Så har man enten lyst til å blåse penger på åndelig hifi eller grå og kjedelig sparesegtilfant hifi vet man hvilke man skal henvende seg til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.139
    Antall liker
    20.554
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Gryphon har jeg ikke koblet med og uten 20 ganger og testet «alt av rens», men jeg er ikke i tvil om det er positivt for lyden.
    Nå har jeg ikke peiling på, hva Mephisto koster i Norge, eller om det er stereo eller Solo.
    Vet Solo koster 875.000,- i Danmark nå. Det er vel godt over en million i Norge.
    Ville blitt skikkelig forbanna om jeg hadde kjøp effektforsterker i den prisklasse, som ikke klarte seg uten strømrens.
    Å insinuere, at Gryphons utvikler ikke har tatt høyde for dette i deres dyreste Amp, er vel nermere en fornermelse mot Gryphon, eller ?? :sick:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå har jeg ikke peiling på, hva Mephisto koster i Norge, eller om det er stereo eller Solo.
    Vet Solo koster 875.000,- i Danmark nå. Det er vel godt over en million i Norge.
    Ville blitt skikkelig forbanna om jeg hadde kjøp effektforsterker i den prisklasse, som ikke klarte seg uten strømrens.
    Å insinuere, at Gryphons utvikler ikke har tatt høyde for dette i deres dyreste Amp, er vel nermere en fornermelse mot Gryphon, eller ?? :sick:
    Du har hoppet over noen innlegg, lyden blir bedre med mephisto i samme skilletrafo som resten av anlegget uten rens.
    Settes den i egen skilletrafo (felles jord på sekundær) blir det dårligere.
    Rett i vegg blir det dårligere, med ekstra rens (Isotek super titan) blir det dårligere.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dårligere rett i vegg....... Ville blitt like forbanna :)
    Det er kanskje felles nullpunkt mellom komponentene som gir positivt effekt. Skilletrafo har også dc og høyfrekvent filter, står i egen kurs med 6mm solidcore 100% emc tett tilførsel.
    Stuekurs har 2,5mm multitråd tilførsel og har og dimmere og masse led spotter.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.139
    Antall liker
    20.554
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Uansett...
    Alt dette skulle ikke være nødvendigt på et produkt til 1 mill. kroner.
    Om du ikke er enig i dette.... so be it.
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1
    L

    larsmartin

    Gjest
    Uansett...
    Alt dette skulle ikke være nødvendigt på et produkt til 1 mill. kroner.
    Om du ikke er enig i dette.... so be it.
    Kjøper du bugatti veyron må du fortsatt ha ren bensin og gode dekk. Gryphon kan ikke lage felles jordpunkt i anlegget og lav impedance på inntakskursen min.
    Jeg har fått akkurat det jeg har bestilt av gryphon, intet mer, intet mindre.
     
    • Haha
    Reaksjoner: T-1

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Er så fantastisk å sitte på sidelinjen å følge denne tråden med billig øl i glasset å sorte lisser til boksene på benken koblet rett i veggen.. som den rebellen jeg er.. det verste er at jeg koser meg 😆🎶🍻
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.139
    Antall liker
    20.554
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper du bugatti veyron må du fortsatt ha ren bensin og gode dekk. Gryphon kan ikke lage felles jordpunkt i anlegget og lav impedance på inntakskursen min.
    Jeg har fått akkurat det jeg har bestilt av gryphon, intet mer, intet mindre.
    Ikke relevant sammenlikning.
    Kjøper du bil må du ha ren benzin (går vist ikke an å få skiten benzin), og gode dekk også.
    Du har fått av Gryphon hva du har bestillt. Bra det.
    At det skulle kreve mere å få bedre lyd sto vist ikke akkurat i annonsen da 😂 😂 .
    Du har nokk av penger. Fint det. Jeg skulle føle meg snydt så vannet driver.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke relevant sammenlikning.
    Kjøper du bil må du ha ren benzin (går vist ikke an å få skiten benzin), og gode dekk også.
    Du har fått av Gryphon hva du har bestillt. Bra det.
    At det skulle kreve mere å få bedre lyd sto vist ikke akkurat i annonsen da 😂 😂 .
    Du har nokk av penger. Fint det. Jeg skulle føle meg snydt så vannet driver.
    Har ikke mye penger, men vil ha god lyd.
    Mener du det er gryphons ansvar hvilke høyttalere som kobles på? Du sitter kanskje med forsterker uten høyttalere? Det stod ikke i annonsen du trengte!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper du bugatti veyron må du fortsatt ha ren bensin
    Om man skal bruke bilanalogien og begrepet "ren bensin" vil den naturlige sammenligningen være ekstrautstyr i form av en løs bensinslange med innebygd bensinfilter som man kobler mellom pumpepistolen og bilens bensintank ved fylling på bensinstasjon. En "bensinrens" :love:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.386
    Antall liker
    3.767
    Torget vurderinger
    1
    Om man skal bruke bilanalogien og begrepet "ren bensin" vil den naturlige sammenligningen være ekstrautstyr i form av en løs bensinslange med innebygd bensinfilter som man kobler mellom pumpepistolen og bilens bensintank ved fylling på bensinstasjon. En "bensinrens" :love:
    De fleste biler som går på bensin har vel også bensin-filter som standard utstyr. :D
    Har en bil stående med 3 bensin-pumper og 3 bensin-filter koblet til..
    Dekk må vel alle biler ha om man skal kjøre med den, trenger ikke å være gode engang for å kjøre på norske veier..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.386
    Antall liker
    3.767
    Torget vurderinger
    1
    Testet forresten en gammel AW60 her om dagen, med og uten Sinus rep.
    Ikke vanskelig å høre forskjellen der nei og kanskje spesielt på dynamikken.
    En så gammel forsterker, hvordan står det til med kondensatorene på den da egentlig? Bare spør for en venn..
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn