Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Artikkelen om kabler er interessant på grunn av metoden han bruker ved blindtesting, at hjernen "overskriver" og/eller fyller inn data som ligner/mangler hvis man hører to lignende ting rett etter hverandre gjør at tidligere metode kort A/B har sin svakhet. Den publiserte kabeltesten representerer den så langt minste forandringen i ett hifi-oppsett som beviselig kan oppfattes i en vitenskapelig godkjent blindtest (IRB).

    De kunne skille noen balanserte og ubalanserte kabler, sannsynligvis på grunn av støy. Senere er det målt tilsvarende støyforhold i to ubalanserte kabler (se Armands link litt lengre opp).

    Aurora skriver at kablers mulige påvirkning i analoge systemer er så til de grader grundig beskrevet i Asbjørns tråd for lenge siden.. at det fortsatt er mange gullører som nekter å forstå hva som faktisk beskrives.

    Kunchur sier rett ut at: The measurements and calculations show that it is impossible for an interconnect to act as a reactive frequency-equalization tone control. Timbre (tonality) depends on much more than the power spectrum. Han viser til tids effekter som forklarer forskjeller av høyere magnitude og hvordan man kan måle dette på meningsfull måte. Noen av effektene er tidligere diskutert her på forumet.

    Vi har også tidligere diskutert på HFS at ulinearitet i øret gjør at vi responderer annerledes på ledende flanke av transienter enn hva standard forståelse av ørets båndbredde ved konstante toner tilsier. Det er noen ting som tyder på at øret har større oppløsning i tid og frekvens samtidig enn hva et lineært system skulle tilsi.
    Sant å si er forskningen på feltet kommet så langt at ingen egentlig burde være overrasket over Kunchur sine artikler. At man kan oppfatte mye mindre tidsforskjeller siden hørselen viser seg å være ulineær utgjør ett skille i tid. Nå er det vist at plasseringen av ulike drivere i samme kanal (mm) vil være viktigere og alt det andre som nevnes. Det handler ikke om forskjeller i to ulike høyttalere som noen ser ut til feilaktig ser ut til å tro.

    Nøyaktige transienter vil være viktigere. Transienter er utbrudd - sammensatt av mange frekvenskomponenter. Men de må stemme i tid - for de utgjør flanker sammen - og jobber i lag i tidsdomene. Kunchur og andre peker på feilkilder for dette samarbeidet. Da vil ikke anlegget gjengi lyd slik vi ønsker, men kanskje trekkspillet høres bedre ut på den måten??

    Beklager, men dette innlegget har virkelig ikke noe med PS audio å gjøre. Dersom man vil ha svaret på det bør man scrolle til Armands innlegg #178. Ingen vits å debattere Amirs målingen etter det geniale innlegget :)
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Jeg leste den første publikasjoen.
    Jeg har for det første et stort problem med at det ble sammenlignet i en kabeltest, RCA og XLR kabler.
    Hvorfor i huleste gjorde de det? Det betyr at hele forskjellen kan ligge internt i komponentene.
    RF er også noe vås. Det går fint å måle RF med ikke hørbart.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NA-X: Les deg opp på grunnleggende lydteknikk og frekvenslære, du. Min definisjon stemmer.
    PederP: Tar du lyd seriøst? Det gjør jeg..
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Jeg leste den første publikasjoen.
    Jeg har for det første et stort problem med at det ble sammenlignet i en kabeltest, RCA og XLR kabler.
    Hvorfor i huleste gjorde de det? Det betyr at hele forskjellen kan ligge internt i komponentene.
    RF er også noe vås. Det går fint å måle RF med ikke hørbart.

    Korrekt, men den publiserte kabeltesten representerer fortsatt den så langt minste forandringen i ett hifi-oppsett som beviselig kan oppfattes i en vitenskapelig godkjent blindtest (IRB). Det er også alt den gir seg ut for.

    I den nye rapporten sammenligner man to single ended kabler, havner på samme støytall, og går mer i dybden på tidsfenomen.

    Forskning er et puslespill. En bit av gangen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    NA-X: Les deg opp på grunnleggende lydteknikk og frekvenslære, du. Min definisjon stemmer.
    PederP: Tar du lyd seriøst? Det gjør jeg..
    For 20 år siden så satt jeg og regnet på frekvenser, bølgelengder, effekt etc. på elektronikk noen dager i uken på skolebenken, og teori ble også omsatt til praksis, så vet ikke helt hvem av oss to som trenger grunnleggende frekvenslære.. Hva gjør lydbølger så spesielle sammenlignet med andre bølger da? Jeg kjenner ingen som hører LF bølger og høyere frekvenser ihvertfall, selv om det virker som det finnes mange av de her på forumet med flaggermus hørsel.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Korrekt, men den publiserte kabeltesten representerer fortsatt den så langt minste forandringen i ett hifi-oppsett som beviselig kan oppfattes i en vitenskapelig godkjent blindtest (IRB). Det er også alt den gir seg ut for.

    I den nye rapporten sammenligner man to single ended kabler, havner på samme støytall, og går mer i dybden på tidsfenomen.

    Forskning er et puslespill. En bit av gangen.
    Absolutt interessant.
    Det som er et problem med stort sett alle high-end kabel produseter er at det ligger lite vitenskap rundt det de driver med. Veldig ofte er disse kablene bare genetiske kabler som er ombrandet.
    Typisk kabelprodusenter reklamerer med bedre bass osv. som også denne publikasjoen avviser.


    The AC12 is our finest AC power cable providing an ultra low noise, ultra low impedance path for the AC power to connect your equipment to either a Power Plant AC Regenerator or the wall outlet in your home. Improvements to both audio and video performance are dramatic and immediate.

    Så med denne kablen inn i en AC Power Regenerator får du bedre lyd og bilde. Hahahahaha
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste den første publikasjoen.
    Jeg har for det første et stort problem med at det ble sammenlignet i en kabeltest, RCA og XLR kabler.
    Hvorfor i huleste gjorde de det? Det betyr at hele forskjellen kan ligge internt i komponentene.
    RF er også noe vås. Det går fint å måle RF med ikke hørbart.

    Der er du inne på noe; øret oppfatter økning i dB på samme frekvens bedre, enn økning i frekvens på samme dB. Høyere dB høres jo ut som en forbedring for øret. XLR gir jo en klar økning på signalet sammenlignet med RCA.
    Hører man samme tone (frekvens) øker i dB så kan dette missoppfattes som økning i frekvens. Høyere tone (frekvens) med samme dB som opprinnelig tone kan missoppfattes som samme tone med samme dB. Selv trente ører tar feil der når det blir minimale forskjeller.
    Men igjen, det er stort sett begrenset frekvensavvik på en stereo på både høyttalere og elektronikk på grunntoner. En C høres stort sett ut som en C og en E høres ut som en E etc. Går platespilleren for sakte eller tregt, så vil det såklart være frekvensavvik.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Der er du inne på noe; øret oppfatter økning i dB på samme frekvens bedre, enn økning i frekvens på samme dB. Høyere dB høres jo ut som en forbedring for øret. XLR gir jo en klar økning på signalet sammenlignet med RCA.
    Hører man samme tone (frekvens) øker i dB så kan dette missoppfattes som økning i frekvens. Høyere tone (frekvens) med samme dB som opprinnelig tone kan missoppfattes som samme tone med samme dB. Selv trente ører tar feil der når det blir minimale forskjeller.
    Men igjen, det er stort sett begrenset frekvensavvik på en stereo på både høyttalere og elektronikk på grunntoner. En C høres stort sett ut som en C og en E høres ut som en E etc. Går platespilleren for sakte eller tregt, så vil det såklart være frekvensavvik.
    De skal visstnok ha matchet det, men hvorfor komplisitere ting. Her kan det selvfølgelig gjøres mennskelige feil.
    XLR har normalt 2 volt høyere utgangsnivå enn RCA. Det er veldig mye.
    Det er også ting inne i komponentene som kan påvirke hvordan RCA høres ut i forhold til XLR.
    Sist om ikke minst. Hvis en kabel skal utgjøre en forskjell kan vel utganger og innganger gjøre det også.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.286
    Absolutt interessant.
    Det som er et problem med stort sett alle high-end kabel produseter er at det ligger lite vitenskap rundt det de driver med. Veldig ofte er disse kablene bare genetiske kabler som er ombrandet.
    Typisk kabelprodusenter reklamerer med bedre bass osv. som også denne publikasjoen avviser.
    Jeg er helt enig. Kabler kan neppe i seg selv påvirke dette, det er kretsen som oppstår som er interessant å se nøyere på. Derfor heter også den såkalte kabeltesten "Cable pathways between audio components can affect perceived sound quality ".

    Det er mye audio woo ute å går ja. Kabler er sikkert verste kategori siden de er så enkle å lage.

    Det er fryktelig mye arbeid og flere år lagt ned i artiklene som er publisert. Da tenker man gjennom ting:

    The signal levels for the two configurations were exactly matched within ± 0.0045 dB . The amplifier’s own noise levels were equal within ±0.004 mV ; by comparison, the noise difference between cables was a hundred times greater (~1 mV).
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nok ikke den helt rigtige tråd den her men hvad tænker dere om denne måling?
    Screenshot_2022-03-13-18-39-42-909_com.facebook.orca.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Der er du inne på noe; øret oppfatter økning i dB på samme frekvens bedre, enn økning i frekvens på samme dB. Høyere dB høres jo ut som en forbedring for øret. XLR gir jo en klar økning på signalet sammenlignet med RCA.
    De gangene vi har testet produkter med både XLR og RCA er forskjellen 6dB..... i favør XLR....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    De gangene vi har testet produkter med både XLR og RCA er forskjellen 6dB..... i favør XLR....
    Hva med støygulvet, regner med det også ligger under RCA med XLR? Dvs. mer dynamikk.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Hva med støygulvet, regner med det også ligger under RCA med XLR? Dvs. mer dynamikk.
    Jepp. I teorien får man bedre signal til støyforhold.
    Man slipper også jordsløyfer med XLR da referansepunktet til jord i RCA er til chasis.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    ^Motsatt^
    Riktignok er balansert overføring overlegen med tanke på støy fra jordsløyfer og innstrålt støy.
    Men det iboende støygulvet er alltid høyere på et balansert signal. Grunnen til dette er at det et flere aktive elektroniske kretser involvert i både avsender og mottaker. Alle aktive kretsløp tilfører noe støy. Unntaket er audiotransformatorer, men de har andre problemer.
    Samtidig er det slik at med nok omtanke så kan aktive balanserte kretser designes slik at støygulvet er mer enn godt nok.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    ^Motsatt^
    Riktignok er balansert overføring overlegen med tanke på støy fra jordsløyfer og innstrålt støy.
    Men det iboende støygulvet er alltid høyere på et balansert signal. Grunnen til dette er at det et flere aktive elektroniske kretser involvert i både avsender og mottaker. Alle aktive kretsløp tilfører noe støy. Unntaket er audiotransformatorer, men de har andre problemer.
    Samtidig er det slik at med nok omtanke så kan aktive balanserte kretser designes slik at støygulvet er mer enn godt nok.
    Men er det da slik at siden differensialen er +6dB så betyr det at balansert har bedre SNR totalt sett likevel, til tross for dette økte iboende støygulvet eller? Eller øker støygulvet med tilsvarende +6dB? Hvor mange dB økt støygulv får man typisk med de ekstra kretsløpene? Ser jo stadig vekk spesifikasjoner som antyder at komponenter med både balanserte og ubalanserte outputs eller inputs så er XLR å foretrekke med tanke på SNR og DR, og det er jo utover fordelene med tanke på jordsløyfer og innstrålt støy? Stemmer det ikke?

    Og da snakker vi vel om "ekstra kretsløp" i de tilfeller hvor man konverterer mellom balansert og ubalansert på enten inngang eller utgang (som i min ASR forsterker) og ikke fullbalanserte løsninger med 2x symmetriske komponenter hele veien (som diskutert for eksempel her? og som iht teorien/markedsføringen skal kansellere 2.harmonisk og øke SNR? https://hometheaterhifi.com/technic...r-amplifier-advantages-and-design-challenges/)
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her er vitnesbyrd fra en som har testet en TV-skjerm med sin P12 regenerator:

    Magenta og Cyan uten og med regenerator. (Nå diskuteres det ganske intenst videre i tråden om nøyaktigheten av fotograferingen hans...)










    Hvor synlig dette er fra godstolen kommer ikke så godt frem.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Tester du med 110V ? Slik som testeren i testen?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    @erk
    Beklager å forstyrre den interessante P12 tråden, men vil bare svare erk på det han spør om.
    På avsendersiden så vil dobbelt opp med aktivt kretsløp naturlig nok doble støyen. Men ikke med 6dB. Siden støy er tilfeldig summeres det med føgende formel: SUMnoise= kvadratrot(noise1^2+noise2^2). Eller +3dB hvis støykildene har samme nivå.
    Det går an å sende et balansert signal som "pseudo balanced". Da er kun ene fasen aktiv og den andre er terminert mot jord med samme utgangsimpedans som på den aktive fasen. Dette er en fin måte å spare støy på og samtidig beholde de samme gode egenskapene til et balansert signal. Man får naturlig nok ikke +6dB med en slik løsning.

    På mottakersiden er det ikke like trivielt. Det MÅ det sitte flere aktive kretsløp i et balansert kretsløp. Som du skriver så vil SN i mange tilfeller kunne bli likt siden man samtidig oppnår høyere spenningssving, men som regel er ikke det interessant siden man oppnår tilstrekkelig spenningssving på ubalanserte kretsløp også. Hvem trenger 25V signalnivå liksom? Det er det absolutte minimum støygulv som er interessant og da får man 3dB gratis ved å velge ubalansert vs balansert (forutsatt alt annet likt).
    Men som nevnt så finnes det i dag ganske mange utsøkte operasjonsforsterkere som har et så lavt støygulv så dette er ikke et reelt problem lengre i alt utstyr som jobber med spenninger på en forsterkerinngang. På de balanserte inngangstrinnene jeg designer er støygulvet på ca. 2uV. Hadde jeg kjørt kun halvparten av kretsløpet ubalansert ville det ligget på 1,4uV. På utgangen av forsterkeren når alle andre støybidrag regnes med ville denne forskjellen utgjort en reduksjon fra 16uV til 15uV. Når alt under 50uV er uhørbart sier det seg selv at dette ikke har noen betydning.

    På spenningsnivåer til RIAA er det en helt annen historie. Til dels også i forforsterkere der signalet dempes en del.
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ja, etter å tittet litt videre ned igjennom den tråden, så redigerte jeg teksten min litt. Har selv en P15, så kan jo teste selv på en OLED.
    Det kan du jo teste, og i beste fall får du samme bilde gjennom din P15 som gjennom P12 påstått i testen.
    Uten generator vil du ikke kunne sjekke ut sannhetsgestalten i det forurensede bilde med mindre du har samme støykomponenter hjemme hos deg som testeren har har hos seg, om det skulle være noe hold i dette.

    Men, kanskje du får et "bilde" på om generatoren gjør noe positivt hjemme hos deg for det gitte øyeblikket du tester. Gleder meg til bildebevis🧐😜
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Aner meg nå at jeg ikke gidder (umulig å gjenskape/verifisere, 110 V der, Albania IT nett hjemme) - er egentlig bare opptatt av lyd, jeg da. Hjemme har jeg nok støy på nettet til at f.eks DC-sperre er en nødvendighet, men at regeneratoren er luksus (opplever subjektivt mer dynamikk, men det kan jo komme av mindre støy). Regeneratoren generer litt støy også som kan høres tett inntil høyttalerne (ref. hva Armand sier kanskje?), men totalen oppleves subjektivt som bedre.

    Mht. TV-bilde, så husker jeg med lånt P20 at jeg ikke så noe forbedring fra sitteplassen, men så har jeg ikke verdens beste syn lenger heller :)
     
    Sist redigert:

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    ^Motsatt^
    Riktignok er balansert overføring overlegen med tanke på støy fra jordsløyfer og innstrålt støy.
    Men det iboende støygulvet er alltid høyere på et balansert signal. Grunnen til dette er at det et flere aktive elektroniske kretser involvert i både avsender og mottaker. Alle aktive kretsløp tilfører noe støy. Unntaket er audiotransformatorer, men de har andre problemer.
    Samtidig er det slik at med nok omtanke så kan aktive balanserte kretser designes slik at støygulvet er mer enn godt nok.
    Nei, er ikke motsatt. Lavere støygulv når du bruker XLR. Topping D90SE har til og med 5v mulighet hvis forsterkeren din kan godta det blir det enda litt bedre.
    Topping D90SE Dynamic Range Measurements Balanced USB DAC.png


     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Har P10 som jeg syns fungerer bra bortsett fra til og drive forsterker, kobler seg ut etter noen minutters bruk, koblet den til varmepumpa for og få litt mere erfaring, den koblet seg ut på den og, så nå bruker jeg kun P10 på kilde apparater.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Nei, er ikke motsatt. Lavere støygulv når du bruker XLR. Topping D90SE har til og med 5v mulighet hvis forsterkeren din kan godta det blir det enda litt bedre.
    Vis vedlegget 800683

    Jeg har akkurat denne DAC'en selv faktisk. :)

    Gjør vi matten her så ser vi faktisk at Amir måler lavere støy på XLR
    XLR = 4V. Dynamic range = 129dB dette gir noise på 129dB lavere enn 4V -> 1,4uV
    RCA = 2V. Dynamic range = 121dB dette gir noise på 121dB lavere enn 2V -> 1,8uV

    Om grunnen til at XLR har lavere støygulv enn RCA er på grunn av at de bruker bedre elektronikk på XLR utgangen i denne DAC'en eller om det er på grunn av støy i kablene til Amir er ikke godt å si. Men på disse ultralave nivåene skal det ikke mye til før bittelitt støy på RCA kabelen utgjør forskjellen.

    Så selv om det ikke er slik på akkurat dette produktet så er teorien rundt dette fremdeles slik jeg skrev i forrige post.

    Jeg har jo drevet med støymålinger på dette nivået i noen år, og har erfart at det er målbare forskjeller på støynivået selv fra forskjellige typer balanserte kabler. Min absolutte favoritt en Belden 1804A star-quad som har ekstremt god matching mellom avstanden på de fire lederne internt i kabelen. Dette gir svært god motstand mot innstrålt støy. Den kan jeg legge helt inntil transformatorer og andre støykilder uten at noe støy plukkes opp. Ulempen er noe høy kapasitans.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Amir skriver veldig sjeldent og eventuelt veldig lite om lytteinntrykk. Hodetelefoner er uansett et meget godt verktøy da man slipper romrefleksjoner osv.
    Dine påstander om at ugangstrafoer på DAC låter så mye bedre holder ikke mål.
    Hva låter bedre og hvorfor?
    Fordi højfrekvent støj af naturlige årsager ikke kommer igennem trafoer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har akkurat denne DAC'en selv faktisk. :)

    Gjør vi matten her så ser vi faktisk at Amir måler lavere støy på XLR
    XLR = 4V. Dynamic range = 129dB dette gir noise på 129dB lavere enn 4V -> 1,4uV
    RCA = 2V. Dynamic range = 121dB dette gir noise på 121dB lavere enn 2V -> 1,8uV

    Om grunnen til at XLR har lavere støygulv enn RCA er på grunn av at de bruker bedre elektronikk på XLR utgangen i denne DAC'en eller om det er på grunn av støy i kablene til Amir er ikke godt å si. Men på disse ultralave nivåene skal det ikke mye til før bittelitt støy på RCA kabelen utgjør forskjellen.

    Så selv om det ikke er slik på akkurat dette produktet så er teorien rundt dette fremdeles slik jeg skrev i forrige post.

    Jeg har jo drevet med støymålinger på dette nivået i noen år, og har erfart at det er målbare forskjeller på støynivået selv fra forskjellige typer balanserte kabler. Min absolutte favoritt en Belden 1804A star-quad som har ekstremt god matching mellom avstanden på de fire lederne internt i kabelen. Dette gir svært god motstand mot innstrålt støy. Den kan jeg legge helt inntil transformatorer og andre støykilder uten at noe støy plukkes opp. Ulempen er noe høy kapasitans.
    Jeg hadde en isovolt 3k( støydempertrafo) Jeg satte i hårføner på 2400watt og fikk 10volt dropp, rett i veggen er det 3 volt.
    Likevel opplevde jeg lyden best med isovolt.
    Er det «fasit» på hvilke parameter som skaper best musikk for øre? Ellers hadde vel alle forsterkere vært laget likt. Kan perfekte målinger resultere i å fjerne musikalitet?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om det hadde vært gevinst i en strømrenser hos han her hvis han hadde hatt et hifi anlegg. Mener på ingen måte han skal ha strømrenser på mikroen🤣 Mitt poeng er at hvis en tester en strømrenser hos en som ikke har noe støy på strømmen fra før, så vil en vel ikke få noe gevinst. Men den burde blitt testet hos en som har støy.

     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om det hadde vært gevinst i en strømrenser hos han her hvis han hadde hatt et hifi anlegg. Mener på ingen måte han skal ha strømrenser på mikroen🤣 Mitt poeng er at hvis en tester en strømrenser hos en som ikke har noe støy på strømmen fra før, så vil en vel ikke få noe gevinst. Men den burde blitt testet hos en som har støy.

    Alle disse problemene er veldokumentert og beskrevet og går under begrepet supraharmonics.
    Laderen vår gir en annen påvirkning på stereoen enn f. eks kompakt lysrør og LED.
    Kompakt lysrør gir det aller verste sluttresultat her og var helt identisk med hva som ble servert hos Budal i Kopervik og Sound gardens tidligere lokale i Haraldsgt. Haugesund. (Electrocompaniet og Hegel).Elbil lader og lavenergi pærer har forskjellige støyfrekvenser og billader kan også som lyspærene ha forskjellig støy mønster.
    Men om støystrømmene flyter inn på kursen til stereoen kommer ann på impedansene til de andre kursene. Skulle du en gang ta turen innover fjorden så kan demo ordnes både hva støy og kabler kan utgjøre 🙂.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For å svare seriøst : nei, overhodet ikke. En skikkelig strømforsyning i et hvert fornuftig designet hifianlegg vil spise opp all støy på lydnettet. Husk nå på at strømnettet har en støyspenning på ca 230V ved 50 Hz også. Uten effektiv filtrering av denne så ville vi hørt på en sammenhengende dur. Men det gjør vi jo ikke. I praksis ender denne 50 Hz støyen på 230V med å bli helt borte, totalt uhørbar. Så hvorfor skulle da andre støyspenninger med lavere amplitude plutselig være et problem?

    Jeg har testet å kjøre anlegget mitt fra en modified sine-wave inverter, og mer grisete strøm enn det kan man neppe tenke seg. Noen lydmessige effekter? Hørbar støy via høyttalerne? Nope.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Burde være innlysende at det ikke vil bli rare forskjellen med og uten regenerator dersom den ikke har noe særlig å rense.
    Men noen har sikkert fått popkorn hjerne av all popkorn spisingen, da er det ikke mye som når inn 🙂. En demo her og hele forestillings verden deres hadde rast sammen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For å svare seriøst : nei, overhodet ikke. En skikkelig strømforsyning i et hvert fornuftig designet hifianlegg vil spise opp all støy på lydnettet. Husk nå på at strømnettet har en støyspenning på ca 230V ved 50 Hz også. Uten effektiv filtrering av denne så ville vi hørt på en sammenhengende dur. Men det gjør vi jo ikke. I praksis ender denne 50 Hz støyen på 230V med å bli helt borte, totalt uhørbar. Så hvorfor skulle da andre støyspenninger med lavere amplitude plutselig være et problem?

    Jeg har testet å kjøre anlegget mitt fra en modified sine-wave inverter, og mer grisete strøm enn det kan man neppe tenke seg. Noen lydmessige effekter? Hørbar støy via høyttalerne? Nope.
    Heller et slikt svar, enn popcorn emoji. Det fremstår en smule arrogant. Jeg mener også at et et komponent med skikkelig strømforsyning ikke bør ha behov for strømrens. Mitt spørsmål er finnes det (dårlige)komponenter samt hus med så mye støy, som kunne ha effekt av en strømrens?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    For å svare seriøst : nei, overhodet ikke. En skikkelig strømforsyning i et hvert fornuftig designet hifianlegg vil spise opp all støy på lydnettet. Husk nå på at strømnettet har en støyspenning på ca 230V ved 50 Hz også. Uten effektiv filtrering av denne så ville vi hørt på en sammenhengende dur. Men det gjør vi jo ikke. I praksis ender denne 50 Hz støyen på 230V med å bli helt borte, totalt uhørbar. Så hvorfor skulle da andre støyspenninger med lavere amplitude plutselig være et problem?

    Jeg har testet å kjøre anlegget mitt fra en modified sine-wave inverter, og mer grisete strøm enn det kan man neppe tenke seg. Noen lydmessige effekter? Hørbar støy via høyttalerne? Nope.
    Lite trolig at av alle kastene i linken til selvald er stereoen den eneste laten som er upåvirkelig. Og det er heller ikke slik at det trenger å være hørbar lyd/støy ut av høyttaler.
    Når Nkom var på besøk her ba han meg sette på stereoen. Der var det tyst og han sa med en gang at da må det måles i stikkontakt. Hva er det du har å lære Nkom som bedriver slikt hver dag? Eller har Nkom folkene hønehjerner som ikke skjønner bæret?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn