Nå sliter vel PS audio litt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er et slikt forum vi har. Take it or leave it. :cool:

    Forresten: sier ordet "ironi" deg noe?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    9.812
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Lite trolig at av alle kastene i linken til selvald er stereoen den eneste laten som er upåvirkelig. Og det er heller ikke slik at det trenger å være hørbar lyd/støy ut av høyttaler.
    Når Nkom var på besøk her ba han meg sette på stereoen. Der var det tyst og han sa med en gang at da må det måles i stikkontakt. Hva er det du har å lære Nkom som bedriver slikt hver dag? Eller har Nkom folkene hønehjerner som ikke skjønner bæret?
    Om det måles i stikkontakt, men ikke er hørbart, er det vel et eller annet som gjør jobben sin?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Under målingene vistes dette

    Screenshot_20220310_162756_com.android.chrome~2.jpg


    Bl. a en støy komponent ved 4.5khz.
    Da hentet jeg frem en strømrens er tunet til nettopp den frekvens beregnet av netteier.

    IMG_20220316_100319.jpg


    Virkning? 0, null, slik konstruktør beskrev ut i fra de elektriske forhold. Og slik kan det bli hos mange andre. Da får vi utsagn som strømregnsing er BS basert på uvitenhet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmm ... kanskje jeg skulle gjøre en FFT analyse av nettspenningen min. Det skulle være enkelt egentlig. Eneste "problemet" er båndbredde oppover som begrenses av samplerate.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tror forskjellige metoder for "strømrens" kan ha en positiv effekt på lyden ut av anlegget. Det blir for enkelt å påstå at alle som opplever en forbedring er tullinger.
    Men "strømrens" er så mangt. Det kan være jordingsproblemer og det kan være forskjellige former for støy/interferens.
    Bruker man apparater med gode strømforsyninger burde egentlig problemet være lite. Men så er det dessverre slik at mange ganske dyre og populære hi-fi apparater ikke har dette.
    Jeg har mekket på en en del *svært* dyrt utstyr som har alt for dårlig konstruerte power supply.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om det hadde vært gevinst i en strømrenser hos han her hvis han hadde hatt et hifi anlegg....
    Det er helt jævlig med høyfrekvent støy på ladestasjoner rundtomkring der hvor ladestasjoner er plassert like ved benker/bord på gatekjøkken i tiknytning til bensinstasjon. Bjørn's Gatekjøkken ved E18 på Grelland, Holmestrand er et grusomt eksempel. Det nytter ikke å sitte utendørs og nyte maten.....bare å komme seg videre....
    Merkelig at slik støy ikke blir stanset av myndighetene......
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne skrive en lenger epistel her om strømforsyningen til platespilleren min. Ikke den ombord, men erstatningen til den ekstrerne som ble konstruert av en velrenommert norsk hififorhandler. Men jeg skal la være.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror forskjellige metoder for "strømrens" kan ha en positiv effekt på lyden ut av anlegget. Det blir for enkelt å påstå at alle som opplever en forbedring er tullinger.
    Men "strømrens" er så mangt. Det kan være jordingsproblemer og det kan være forskjellige former for støy/interferens.
    Bruker man apparater med gode strømforsyninger burde egentlig problemet være lite. Men så er det dessverre slik at mange ganske dyre og populære hi-fi apparater ikke har dette.
    Jeg har mekket på en en del *svært* dyrt utstyr som har alt for dårlig konstruerte power supply.
    Min tilnærming er å bruke strømrenser da alternativet ofte er
    1647426342764.png

    Så jeg har att ulike strømrensere opp igjennom årene i hovedsak på alt utenom forsterker. Ville aldri ha brukt den PS Audio saken på en stor forsterker.
    Har hatt egen kurs og skilletrafo til kraftige effektforsterkere.
    Men har bruk denne på forsterkere også
    Skal innrømme at det ofte har vært føre var prinsippet men har bodd i leiligheter hvor man hørte knepp når man slo av og på lyset.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Dette er faktisk ikke voodoo. Hør på høyttalere tett intil diskanten og eventuelt andre drivere i HT. Er det noe forandring angående støy ved bytte av høyttalerkabler eller installering av strømrensere, strømgeneratorer o.l eller ikke?
    Hvis du er usikker få hjelp og gjør blindtest flere ganger. Gjør du dette 10 ganger bør du ha over 80% riktig for at det skal være noe i det. Gjør eventuelt testen flere ganger.
    Hører du ikke noe i høyttalerene hører du det ikke når du hører på musikk.
    Vi snakker om støy her ikke noe magisk som skjer med musikken.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Skal innrømme at det ofte har vært føre var prinsippet men har bodd i leiligheter hvor man hørte knepp når man slo av og på lyset.
    Det er ikke unormalt på samme kurs.
    Det går uansett ikke utover lyden på ditt lydanlegg.
    Da må man skru lyset av og på hele tiden ;)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke unormalt på samme kurs.
    Det går uansett ikke utover lyden på ditt lydanlegg.
    Da må man stå å skru lyset av og på hele tiden ;)
    Mulig det med sitter ikke godfølelsen med skarpe kneppelyder på svindyre høyttalere...
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Mulig det med sitter ikke godfølelsen med skarpe kneppelyder på svindyre høyttalere...
    Selv om det ikke er farlig skjønner jeg det. Jeg har egen kurs til mitt lydanlegg så det er ikke noe problem for meg.
    Finnes relativt rimelige filter som ordner opp i det.
    Finnes billigere også.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Min tilnærming er å bruke strømrenser da alternativet ofte er
    Vis vedlegget 800905
    Skal innrømme at det ofte har vært føre var prinsippet men har bodd i leiligheter hvor man hørte knepp når man slo av og på lyset.
    Oslo er vel viden kjent for å ha konstant jordfeil i ett eller flere områder og gjerne store områder over lang tid..... :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nettspenningen min :)

    Analysert slik:
    Nettspenning - spenningsdeler 100k/10k - Yamaha LS9 - PC - Samplitude

    Bølgeform:

    Skjermbilde 2022-03-16 124441.png


    FFT. Jævlig mye harmoniske gitt.

    Skjermbilde 2022-03-16 124248.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    REW analyse :

    Distortion at 50.0 Hz, -0.2 dBFS:
    THD: 10.2 % based on 49 harmonics
    HHD: 0.81 % [10 .. 50]
    N: 0.12 %
    N+D: 84.6 dB A
    THD+N: 10.1 %
    2nd harmonic 0.23 %
    3rd harmonic 9.42 %
    4th harmonic 0.20 %
    5th harmonic 3.60 %
    6th harmonic 0.061 %
    7th harmonic 0.63 %
    8th harmonic 0.034 %
    9th harmonic 0.39 %
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Selv om det ikke er farlig skjønner jeg det. Jeg har egen kurs til mitt lydanlegg så det er ikke noe problem for meg.
    Finnes relativt rimelige filter som ordner opp i det.
    Finnes billigere også.
    "Dette kan gi en svært varierende kvalitet på det du hører fra ditt stereoanlegg. Det har en sterk påvirkning på kvaliteten i elektriske komponenter, ikke minst på dyrere stereoanlegg hvor detaljene teller. "

    Det de egentlig sier er at dyre stereoanlegg er bare drit?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    REW analyse :

    Distortion at 50.0 Hz, -0.2 dBFS:
    THD: 10.2 % based on 49 harmonics
    HHD: 0.81 % [10 .. 50]
    N: 0.12 %
    N+D: 84.6 dB A
    THD+N: 10.1 %
    2nd harmonic 0.23 %
    3rd harmonic 9.42 %
    4th harmonic 0.20 %
    5th harmonic 3.60 %
    6th harmonic 0.061 %
    7th harmonic 0.63 %
    8th harmonic 0.034 %
    9th harmonic 0.39 %

    De målingene er totalt uinteressante.
    Det er området fra 2-3 khz og oppover til 150khz som er problemet.

    THD er langt over grenseverdi.
    3 harmoniske er langt over grenseverdi.
    "Høy" 5 harmoniske.
    Både 3 og 5 harmoniske medsunner jeg deg.
    Slike verdier, dersom de er riktige, er positive for strømforsyningen som da vil gi en varm kraftfull lyd.
    Har slike verdier når vi er i øydrift med diesel aggregat.

    Som John Curl sier, det er støyen i området 2-3khz og opp som er problemet og løses enklest med en annen type trafo enn ringkjerne. Da slipper en filtre, kabel og regenerator diskusjoner. Og, dette gjelder hovedsakelig for preamp og kilder.
    Men ser jo nå at parasound har tatt i bruk R core til inngangstrinn på deres oppgraderte effekttrinn.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Området fra 2-3 kHz er da med på målingene mine - merket med gult. Jeg stopper ved 20 kHz pga sampleraten jeg har brukt. Det er noe gruff rundt 8 kHz, men dette er -80 dB ca, så neppe noe som holder meg våken om natta.

    Skjermbilde 2022-03-16 124248 - Copy.png



    Sånne antikke (passive) strømforsyninger har jeg lite av, så det bekymrer jeg meg ikke om. Her er det SMPS over alt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    De målingene er totalt uinteressante.
    Det er området fra 2-3 khz og oppover til 150khz som er problemet.

    THD er langt over grenseverdi.
    3 harmoniske er langt over grenseverdi.
    "Høy" 5 harmoniske.
    Både 3 og 5 harmoniske medsunner jeg deg.
    Slike verdier, dersom de er riktige, er positive for strømforsyningen som da vil gi en varm kraftfull lyd.
    Har slike verdier når vi er i øydrift med diesel aggregat.

    Som John Curl sier, det er støyen i området 2-3khz og opp som er problemet og løses enklest med en annen type trafo enn ringkjerne. Da slipper en filtre, kabel og regenerator diskusjoner. Og, dette gjelder hovedsakelig for preamp og kilder.
    Men ser jo nå at parasound har tatt i bruk R core til inngangstrinn på deres oppgraderte effekttrinn.
    Det som jeg vil se er DC spenningen etter likeretting , glatting og regulering, hvor mye av det høyharmoniske rasket finner man der,? Og på utagangssignalet, jeg ser ikke noe som helst rask på mitt utgangssignal …
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Området fra 2-3 kHz er da med på målingene mine - merket med gult. Jeg stopper ved 20 kHz pga sampleraten jeg har brukt. Det er noe gruff rundt 8 kHz, men dette er -80 dB ca, så neppe noe som holder meg våken om natta.

    Vis vedlegget 800977


    Sånne antikke (passive) strømforsyninger har jeg lite av, så det bekymrer jeg meg ikke om. Her er det SMPS over alt.
    Er det da sånn å forstå at alle som har preamp, riaa og andre kilder uten smps er feilkonstuert?

    Dessuten ble Hypex ucd 400 påvirketog der er det smpsog årsaken er emc filteret og lav kildeimpedans.

    Det ser også ut til at din måling ligner svært mye på hva "amir" måler.
    -80 til - 90dB og bedre i området over 3khz,
    men hos meg går kurven i totalt motsatt retning. Og den påvirkning det medførte løste jeg med en R core trafo i preamp.

    Så slikt kan støyen variere fra installasjonen til installasjon og fra kurs til kurs.
    Da blir det skivebom å bruke sin egen måling som om alle har det eksakt som deg.

    Så når "amir" tidligere testet ett filter og lo av at der ikke kunne vises noen virkning av filteret og pekte på kurven som dekket området opp til 500hz, vel det viser bare hans kunnskapsløshet. Et slikt filter er aldri påtenkt å gjøre noe som helst i det området men er bregenet for området 100khz og opp i MHz området.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det som jeg vil se er DC spenningen etter likeretting , glatting og regulering, hvor mye av det høyharmoniske rasket finner man der,? Og på utagangssignalet, jeg det ikke noe som helst rask på mitt utgangssignal …
    Enkelt og greit, jeg har mer tiltro til hva Parasound og John Curl bedriver enn alle her på sentralen, selv om jeg ikke er helt med på hans forklaring til årsaken.
    Kjøper heller hva som en ieee rapport forklarer, så lenge støyen er synkron med grunnfrekvensen går det greit, men supraharmonics er ikke synkron med grunnfrekvensen og vil dermed påvirke elektronikken.
    Men Curl sin løsning stemmer i praksis.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Nemlig. Det er DET som teller, intet annet,
    jeg har merkelig nok -110db flatt uten støy på mitt fra 10-20k Hz på mitt apparat, ser lite til støy selv med heis og butikkdrift ,vaskemaskin ,TV, mobillader gående
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er en FFT fra en temmelig plain simple skitforsyning jeg lagde når jeg var 15 år. Kondensatorene er sikkert tørket ut for lengst. Regulatoren er en LM7812. That it.

    Som man ser:

    Skjermbilde 2022-03-16 143344.png
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    jeg har merkelig nok -110db flatt uten støy på mitt fra 10-20k Hz på mitt apparat, ser lite til støy selv med heis og butikkdrift ,vaskemaskin ,TV, mobillader gående
    Og hovedårsaken til det er høyst sannsynlig kildeimpedansen din sett i forhold til de andre kursene. Det er ikke alltid like gunstig med det ideelle, som er lavest mulig kildeimpedans.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Aner meg nå at jeg ikke gidder (umulig å gjenskape/verifisere, 110 V der, Albania IT nett hjemme) - er egentlig bare opptatt av lyd, jeg da. Hjemme har jeg nok støy på nettet til at f.eks DC-sperre er en nødvendighet, men at regeneratoren er luksus (opplever subjektivt mer dynamikk, men det kan jo komme av mindre støy). Regeneratoren generer litt støy også som kan høres tett inntil høyttalerne (ref. hva Armand sier kanskje?), men totalen oppleves subjektivt som bedre.

    Mht. TV-bilde, så husker jeg med lånt P20 at jeg ikke så noe forbedring fra sitteplassen, men så har jeg ikke verdens beste syn lenger heller :)
    Tror, det er veldig viktigt og skille mellem disse to.
    DC på nettet er precis det.... DC. Har intet med støy på nettet å gjøre. Begge (støy og DC) krever forskjellige løsninger.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tror, det er veldig viktigt og skille mellem disse to.
    DC på nettet er precis det.... DC. Har intet med støy på nettet å gjøre. Begge (støy og DC) krever forskjellige løsninger.
    Takk for påminnelsen. Har jo brukt DC blocker (ISOTEK SYNCHRO, alt. stor norsk skilletrafo) i kombinasjon med f.eks PS Audio DECTET strømpadde/filter, alternativt P15. PS Audio anbefaler ikke filter i etterkant av sine strømregeneratorer, da dette ødelegger for den lave utimpedansen fra f.eks P15.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for påminnelsen. Har jo brukt DC blocker (ISOTEK SYNCHRO, alt. stor norsk skilletrafo) i kombinasjon med f.eks PS Audio DECTET strømpadde/filter, alternativt P15. PS Audio anbefaler ikke filter i etterkant av sine strømregeneratorer, da dette ødelegger for den lave utimpedansen fra f.eks P15.
    DC blocker er fint, om man har DC på strømnettet. Ditt alternativ stor norsk skilletrafo er intet bevendt i den sammenhengen :)
    Til gengeld er den fin til støyfiltrering, da den har veldig dårlige ekenskaber for å overføre høyere frekvenser enn de 50 Hz, den er beregnet på.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde en isovolt 3k( støydempertrafo) Jeg satte i hårføner på 2400watt og fikk 10volt dropp, rett i veggen er det 3 volt.
    Likevel opplevde jeg lyden best med isovolt.
    Er det «fasit» på hvilke parameter som skaper best musikk for øre? Ellers hadde vel alle forsterkere vært laget likt. Kan perfekte målinger resultere i å fjerne musikalitet?
    Men hvordan ble håret da, hjalp det med strømmens 😉?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Forstår til gengæld ikke allt det tullet om PS´s "små" alt for overprisete bokser. @Armand beskrev fint, hvordan "High Power"-utgangen er lavet. Allerede
    der burde man hoppet langt vekk.
    Stromtank er igen en måte, hvorpå du kan stjele dumme audiophool´s penger. 2500 watt for over 100.000,- kr,
    som ikke er anden enn en UPS i HIFI-innpakking
    Til gengæld koster det samme (en UPS) på 6000 watt/6 KW runnt 30.000,-, men er ikke så pen å se på i et HiFi-setup.
    Da har du til gengæld det, som er formålet = Ren Strøm. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn