Nå har jeg gjort det ;D VPI TNT og Airtangent!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Parelius skrev:
    gut_man skrev:
    Jeg ble under denne utprøvingen imidlertid litt bekymret for at jeg ikke får Dynaen til å spore ordentlig på siste sporings/bias sporet (siste kutt på side 1 på Hi Fi News plata). Får dere andre det til? FallenA's VdH tippede Grado Statement klarer alle spor.
    Ingen grunn til bekymring.
    Besluttet etter en lang og berikende lytteseanse i går, for å gjemme testplaten. Så lenge ørene mine, og det som er mellom dem, er strålende fornøyd med det som presteres, er det ingen grunn til å gro nye nevroser. Nåvel, platen gjorde nytten den. Den avslørte at jeg hadde slurvet når jeg satte azimuth ved forrige justering. Den var også grei for å finne optimal VTF i min arm. Endte på 2.3g, med nøytral VTA... Et bilde av synderen:
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    FallenA var forøvrig innom her i går kveld. Han hadde bursdag, og da måtte vi jo ha selskap. Edle dråper og småkaker ble funnet frem for anledningen. Stemningsbilde:


    Selvsagt hadde vi damer med i selskapet. Her er en av kveldens lekkerbiskener i 200g utgave med en fortreffelig lyd forøvrig:
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    Ooochii, Caol Ila 12! Dette er god stemning, gut_man. Vesentlig aspekt ved galskapen vår dette, etter min mening. Greit nok å sitte næfelts alene i søtpunktet av og til, men felles glede med maltede musikkopplevelser; ubetalelig.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for i går gut! ;)

    Det er alltid flott bevertning hos gut_man!
    Både det flytende gullet, og det sorte gullet var aldeles fortreffelig i går kveld!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    God jul alle sammen. Da har jeg omsider fått tid til å vegetere litt foran alteret i kjelleren min. På lille julaften hadde jeg på anlegget i en halv time og finjusterte azimuth. Det er vel omtrent det jeg har hatt tid til de siste ukene. Siden forrige runde med finjusteringer, har kona vært en tur på sykehuset med galle problemer. Dette har medført mye ekstra arbeid for min del, inkl. en lyntur med bil tur retur Oslo torsdag-fredag forrige uke for å levere en bil og hente en ny. Dette skulle kona gjort siste arbeidsuka før jul, men da var hun ikke i jobb. Med seks unger, full jobb og kone på sykehus, har det blitt lite tid til hi fi.. JMen det viktigste er vel at kona er frisk og at ungene har fått en fin jul :).

    Nå står det en anseelig bunke vinyl og venter på jomfruturen med vinylriggen min. Og jeg har litt tid til å lytte mens ribba står i ovnen, før middagsgjester ankommer og jeg skal på dobbelt skift på jobb. Puh... Gleder meg til dette helvetes julestresset er over. Dette er utmattende greier... Nok syting og mas fra min side. Her spiller det som sedvanlig delikat og avhengighetsskapende. Dette har vært et fantastisk år for hi fi interessen min. Jeg har fått oppgradert komponentene i alle ledd utenom høyttalerne (som jeg fremdeles er strålende fornøyd med :)), så da gjør det ingen verdens ting at det ikke lå noen harde pakker med hi fi ting under juletreet i år. Min presang til meg selv i år har vært et betydelig antall vinylplater som står her pent og venter på å bli spilt. Ribbeoppskrift for vinylfantaster (hurtigversjonen);

    Hell ca to dl vann over ribba. Dekk den ferdigkrydrede ribba med aluminiumsfolie og sett den midt i stekeovnen på 230 grader. Spill tre sider vinylplater..
    Etter dette, fjernes folien og temperaturen reduseres til 200 grader og stekes mens du spiller ca 8 platesider, eller fire lp plater... Voila ferdig ribbe ;D
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    6 unger? det kaller jeg en skokk

    det pules, mao :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ivar skrev:
    6 unger? det kaller jeg en skokk

    det pules, mao :)
    ja, ivar, du har nok brukt for mye tid på huset det siste året...... ;D;)

    Beklager OT gut`
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Etter en intens økt med FallenA og diverse hjelpemidler, har jeg i dag fått prøvd en del nye justeringer av arm/pickup. Ble nyskjerrig etter å ha lest Nightpuma's erfaringer og linkene til relevant tråd på Audiogon. Har skrevet en del om dette i Nightpuma's tråd, så jeg skal ikke tygge grauten på nytt. Bare konstatere at lavere VTF fungerer fint. Oppløsning, mikrodynamikk og følelsen av en "fløyelsmyk" gjengivelse ble mye bedre med lavere VTF. Jeg endte på 1,87, som Nightpuma. Kommer til å slå meg til ro med de justeringer som ble gjort i dag, for en stund i hvert fall :) Det er dette som er så herlig frustrerende med vinyl mediet. Så mange variabler og muligheter for justeringer og tweaking. Et stakkars audiofilt sinn som stadig er på jakt etter forbedringer kan lett gå i stå over slikt :) Summa sumarum, spiller Dynaen nå enda bedre enn i går. Med en utklinging på cymbaler som ikke var i nærheten av like flott med høyere VTF.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har da etter debattering i Nightpuma's tråd, eksperimentert enda litt til. Har tatt rådene fra Van den Hul og Leif Häggmark til etteretning og stolt mer på ørene mine enn på testplater. En ørlite negativ VTA og VTF på 1,95 produserer nå (som i Nightpuma's Phantom arm) fantastisk musikk. En detaljering i hele frekvensspekteret som er fantastisk flott, og med en dynamisk konstrast som jeg ikke har hatt med noen vinylkonstillasjoner før (ikke at jeg skal påberope meg å være verdens mest velbevandrede vinylentusiast). Lyden er smooth som romtemperert margarin! Spesielt mellomtonebaserte instrumenter som piano, skarptrommer, og stemmer (både mannlige og kvinnelige), gjengis på en helt annen måte enn tidligere. De gjengis mer dynamisk og oppleves bedre oppløst. Akkurat som om høyrere VTF har gitt en kompresjon i dette området. Gjengivelse av rom og dybde har også blitt bedre, kanskje av samme årsak. Jeg dras rett og slett inn i musikken uten å måtte konsentrere meg om å gjøre det (kanskje en krøkkete måte å beskrive det på). Minner meg litt om det jeg har opplevd med lyttebesøk hos Necroth på hans Avantgarde horn. De gjør noe av det samme..
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    gut_man skrev:
    Har da etter debattering i Nightpuma's tråd, eksperimentert enda litt til. Har tatt rådene fra Van den Hul og Leif Häggmark til etteretning og stolt mer på ørene mine enn på testplater. En ørlite negativ VTA og VTF på 1,95 produserer nå (som i Nightpuma's Phantom arm) fantastisk musikk. En detaljering i hele frekvensspekteret som er fantastisk flott, og med en dynamisk konstrast som jeg ikke har hatt med noen vinylkonstillasjoner før (ikke at jeg skal påberope meg å være verdens mest velbevandrede vinylentusiast). Lyden er smooth som romtemperert margarin! Spesielt mellomtonebaserte instrumenter som piano, skarptrommer, og stemmer (både mannlige og kvinnelige), gjengis på en helt annen måte enn tidligere. De gjengis mer dynamisk og oppleves bedre oppløst. Akkurat som om høyrere VTF har gitt en kompresjon i dette området. Gjengivelse av rom og dybde har også blitt bedre, kanskje av samme årsak. Jeg dras rett og slett inn i musikken uten å måtte konsentrere meg om å gjøre det (kanskje en krøkkete måte å beskrive det på). Minner meg litt om det jeg har opplevd med lyttebesøk hos Necroth på hans Avantgarde horn. De gjør noe av det samme..
    Hyggelig å høre at du får det til uten testplate. Det krever endel øvelse, men det er jammen tilfreddsitllende når man finner ut å fintune en PU etter musikk ;D Kos deg så lenge roen varer ;)

    Asbjørn
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nightpuma skrev:
    gut_man skrev:
    Har da etter debattering i Nightpuma's tråd, eksperimentert enda litt til. Har tatt rådene fra Van den Hul og Leif Häggmark til etteretning og stolt mer på ørene mine enn på testplater. En ørlite negativ VTA og VTF på 1,95 produserer nå (som i Nightpuma's Phantom arm) fantastisk musikk. En detaljering i hele frekvensspekteret som er fantastisk flott, og med en dynamisk konstrast som jeg ikke har hatt med noen vinylkonstillasjoner før (ikke at jeg skal påberope meg å være verdens mest velbevandrede vinylentusiast). Lyden er smooth som romtemperert margarin! Spesielt mellomtonebaserte instrumenter som piano, skarptrommer, og stemmer (både mannlige og kvinnelige), gjengis på en helt annen måte enn tidligere. De gjengis mer dynamisk og oppleves bedre oppløst. Akkurat som om høyrere VTF har gitt en kompresjon i dette området. Gjengivelse av rom og dybde har også blitt bedre, kanskje av samme årsak. Jeg dras rett og slett inn i musikken uten å måtte konsentrere meg om å gjøre det (kanskje en krøkkete måte å beskrive det på). Minner meg litt om det jeg har opplevd med lyttebesøk hos Necroth på hans Avantgarde horn. De gjør noe av det samme..
    Hyggelig å høre at du får det til uten testplate. Det krever endel øvelse, men det er jammen tilfreddsitllende når man finner ut å fintune en PU etter musikk ;D Kos deg så lenge roen varer ;)

    Asbjørn
    Er veldig spent på hva Parelius finner ut av når/hvis han får testet disse lave VTF settingene. Jeg koser meg forøvrig hvert minutt jeg spiller på Dynaen min jeg. Min eneste bekymring akkurat nå, er at jeg ikke vet hvor mye et innbytte vil koste meg. Fosse, vet (tilsynelatende; ref. hvor lenge varer en pickup tråden), men forteller intet ??? Ta det gjerne på PM Fosse ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    gut_man skrev:
    Nightpuma skrev:
    gut_man skrev:
    Har da etter debattering i Nightpuma's tråd, eksperimentert enda litt til. Har tatt rådene fra Van den Hul og Leif Häggmark til etteretning og stolt mer på ørene mine enn på testplater. En ørlite negativ VTA og VTF på 1,95 produserer nå (som i Nightpuma's Phantom arm) fantastisk musikk. En detaljering i hele frekvensspekteret som er fantastisk flott, og med en dynamisk konstrast som jeg ikke har hatt med noen vinylkonstillasjoner før (ikke at jeg skal påberope meg å være verdens mest velbevandrede vinylentusiast). Lyden er smooth som romtemperert margarin! Spesielt mellomtonebaserte instrumenter som piano, skarptrommer, og stemmer (både mannlige og kvinnelige), gjengis på en helt annen måte enn tidligere. De gjengis mer dynamisk og oppleves bedre oppløst. Akkurat som om høyrere VTF har gitt en kompresjon i dette området. Gjengivelse av rom og dybde har også blitt bedre, kanskje av samme årsak. Jeg dras rett og slett inn i musikken uten å måtte konsentrere meg om å gjøre det (kanskje en krøkkete måte å beskrive det på). Minner meg litt om det jeg har opplevd med lyttebesøk hos Necroth på hans Avantgarde horn. De gjør noe av det samme..
    Hyggelig å høre at du får det til uten testplate. Det krever endel øvelse, men det er jammen tilfreddsitllende når man finner ut å fintune en PU etter musikk ;D Kos deg så lenge roen varer ;)

    Asbjørn
    Er veldig spent på hva Parelius finner ut av når/hvis han får testet disse lave VTF settingene. Jeg koser meg forøvrig hvert minutt jeg spiller på Dynaen min jeg. Min eneste bekymring akkurat nå, er at jeg ikke vet hvor mye et innbytte vil koste meg. Fosse, vet (tilsynelatende; ref. hvor lenge varer en pickup tråden), men forteller intet ??? Ta det gjerne på PM Fosse ;)
    Gå tilbake en side gut_man, jeg vet ikke mer nå enn da ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ok, da får man søke litt andre steder for å finne mer info. Kan forøvrig avsløre at jeg får en BAT VK-P10 SE, samt en SDS strømstyringsenhet på lån i morgen. Blir veldig spennende å se hvor mye det faktisk er å hente på en versting riaa, kontra den integrerte EAR riaaen i 864'en min. A-B testing på SDS gleder jeg meg også til. Det er denne enheten som anbefales (av VPI) som første pri ved en evt. oppgradering av TNT'en min. Lurer på hvor mye det er å hente her kontra å fleske til med ny riaa?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er nysgjerrig selv jeg, på hva en større strømforsyning ville ført til.... Men, det spørs om det er smarteste prioritering av kronasje for øyeblikket.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Skal sørge for å formidle hva jeg hører. Frykter at lånet av BAT riaaen, kan føre til at behovet for en oppgradering av riaa kanskje kommer i første rekke...Og det blir nok adskillig dyrere enn en SDS :(
     

    calle_jr

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Gratulerar till en mycket fin vinylrigg och ett flott system i övrigt! :p


    gut_man skrev:
    Kan forøvrig avsløre at jeg får en BAT VK-P10 SE
    :eek: Inte kattskit det!

    Men jag skulle inte vara säker på att det är riaat som är den svaga länken i ditt system nu. Är det inte ganska tuffa specifikationer på Ascolta Brennin?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    calle_jr skrev:
    Gratulerar till en mycket fin vinylrigg och ett flott system i övrigt! :p


    gut_man skrev:
    Kan forøvrig avsløre at jeg får en BAT VK-P10 SE
    :eek: Inte kattskit det!

    Men jag skulle inte vara säker på att det är riaat som är den svaga länken i ditt system nu. Är det inte ganska tuffa specifikationer på Ascolta Brennin?
    Sikter du til at jeg muligens har for lite power til høyttalerne? Jeg hadde heller aldri trodd at Ascoltaene skulle la seg drive med mindre enn 2-250 SS watt. Jeg kan imidlertid garantere at EAR 890 banker et liv i høyttalerne som min forrige Krell KAV 400 (eller andre ss konstruksjoner som har vært innom anlegget) aldri maktet, og det innebærer også en mye bedre bassgjengivelse. Har lekt med tanken på å kjøpe en 890 til, og har faktisk testet to 890 på FallenA sitt anlegg med Gradient høyttalere. Som monoblokker yter 890 140w triode, klasse A. Gradientene virker forøvrig mye mer tungdrevne enn Ascoltaene faktisk. Hos FallenA fikk vi til bedre basskontroll og økt autoritet med to 890, omtrent den samme kontroll og autoritet som jeg har med min ene 890 på Ascoltaene. Spec på Ascolta tror jeg ikke er skrevet; men ca 87dB effektivitet og et minus 3dB punkt på 16Hz har vært antydet. Ellers går vel bass seksjonen for å være tungdrevet. Mine erfaringer med rør på Ascolta, er veldig gode, og EAR 890 yter 70w triode i ren klasse A. Det er relativt mye power!
     

    calle_jr

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Du har redan ett referenssystem, men om du ska uppgradera... :-[

    gut_man skrev:
    Har lekt med tanken på å kjøpe en 890 til
    Perfekt! Jag tror inte heller på SS, men antingen 2 Ear 890 eller något stort Audio Research / Conrad Johnson / Jadis / CAT skulle vara mycket intressant i ditt system.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hehe.... Ikke mye som kan kalles "svakt" i oppsettet til gut_man ;)
    En ekstra 890 hadde muligens vært "kult" men IMHO absolutt ikke nødvendig. Etter de forskjellige SS og andre røramper som har vært innom hos deg er det ingenting som har vært i nærheten av å spille med en slik autoritet som 890 presterer. Dersom man skal se på "kostnadsfordelingen" i anlegget så stikker nok 864 med innebygget RIAA seg ut som den "billige" komponenten her. Jeg føler allikevel at 864 nok vil hevde seg meget godt sammenlignet med flere andre Pree/RIAA kombinasjoner i høyere prisklasser. Det blir spennende med BAT når den kommer i hus, og få høre hva den innebygde EAR konstruksjonen virkelig presterer ;)
    Dersom du skal oppgradere ytterligere ville jeg nok sett meg om etter komponenter innen "huset", og 912 stikker seg nok frem som en spennende sak i så henseende. Det pleier ikke å være feil med synergieffekt.
    Uansett så er jo ikke en ekstra 890 mer enn et par gater borte, og det kunne jo være interessant å vite hva som trylles frem av toner med 2 x 140W klasse A på Ascoltaene ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Okei, jeg lover. Jeg skal ikke kjøpe noe nytt før vi har testet med to 890'er ;) Du får ta din under armen en dag i nærmeste fremtid FallenA, så får vi det ut av systemet ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Okei, jeg lover. Jeg skal ikke kjøpe noe nytt før vi har testet med to 890'er ;) Du får ta din under armen en dag i nærmeste fremtid FallenA, så får vi det ut av systemet ;D
    Den er grei ;D
     

    calle_jr

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    gut_man skrev:
    Okei, jeg lover. Jeg skal ikke kjøpe noe nytt før vi har testet med to 890'er ;) Du får ta din under armen en dag i nærmeste fremtid FallenA, så får vi det ut av systemet
    :p
    Synd att det är så lång bilkörning till Norge för mig :'(

    FallenA skrev:
    Det blir spennende med BAT når den kommer i hus
    Utan tvivel!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    calle_jr skrev:
    gut_man skrev:
    Okei, jeg lover. Jeg skal ikke kjøpe noe nytt før vi har testet med to 890'er ;) Du får ta din under armen en dag i nærmeste fremtid FallenA, så får vi det ut av systemet
    :p
    Synd att det är så lång bilkörning till Norge för mig :'(

    FallenA skrev:
    Det blir spennende med BAT når den kommer i hus
    Utan tvivel!
    Det går da fly calle ;) Kan hente deg på Sola flyplass uten problemer.. Så du er hjertelig velkommen til å overvære seansen :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er jeg hjemme etter en snartur i Stavanger for å hente hjem utstyr som jeg har vært så heldig å få låne. Beskrivelser av hva jeg hører følger etter hvert, men her er bilder av herlighetene:
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da var første test gjort allerede. SDS vs. min orginale gamle psu. Resultat; ingen hørbar forskjell. Har besøk av FallenA for å ha et ekstra sett ører. Begge var enige, at SDS ser godt ut og virker solid bygget. Men min gamle er enklere å justere hastigheten på, og låter alstå like godt. Nå er BAT koblet opp, og varmer seg... Nærmere inntrykk kommer!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Lytteinntrykk av BAT RIAAen kommer etterhvert. Den viser seg å kreve litt justering for å fungere optimalt med min pickup og pre. Mange justeringsmuligheter, så jeg får ta tiden til hjelp her. For de av dere som ikke kjenner til denne RIAA'en, er den en stor sak med 10 rør inni. Den er en sjelden fugl her til lands, koster rundt 70k ny og er toppmodellen til BAT. Et RIAA trinn i øverste divisjon mao. Jeg storkoser meg, og er meget takknemlig for muligheten til å teste ut et RIAA trinn i denne klassen over litt tid. Takk til den generøse eier ;) Så langt i kveld er status at jeg har "spart" meg å kjøpe SDS strømstyringsenheten til VPI'en min. Så ser man økonomisk på det, så har jeg enda mer å legge i et RIAA trinn nå ;) Hvis det trengs.... Tiden vil vise, følg med på fortsettelsen!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg fått lekt meg litt, og konsultert BAT RIAA'ens eier litt ang. justeringer. Jeg har lyttet en del timer til vekselvis EAR 864 integrerte RIAA, og BAT RIAA'en. Lytteinntrykkene serveres herved:

    Lytteinntrykk BAT VK-P10SE vs. EAR 864 riaa

    Etter å hå latt BAT varme seg opp i flere timer, synes inntrykkene som jeg gjorde meg opp etter en halvtimes tid etter påslag å sette seg. Jeg har spilt mange typer musikk og registrert noenlunde samme ting;
    BAT presenterer musikken på en mer storslagen måte. EAR virker mer thight. Oppløsning oppover i frekvensområdet er bedre oppløst med BAT, men EAR gjør seg på ingen måte bort i dette celebre selskapet. BAT har en varmere mellomtonegjengivelse uten at diskantområdet virker å være ”strupet” på bekostning av denne. Det som forundrer meg litt, er at EAR virker å ha mer trøkk i bassen, og også en strammere bassgjengivelse. BAT fremstår med en litt ullen bassgjengivelse i direkte sammenligning. Jeg har koblet BAT balansert til min 864 pre og rigget meg til slik at jeg kun trenger å bytte interconnect på Airtangent. Det er gjort på to sekunder å veksle mellom RIAA trinnene. Nærmere en A/B test kommer jeg ikke. Jeg tror at det kan ha med synergi og fasinasjonen av ”in house EAR lyden” som gjør at jeg sitter her med et lite smil om munnen og er kjempeimponert av den forholdsvis billige EAR RIAA’en som vel koster 12-13k solgt løst her til lands. BAT VK-P10SE koster etter sigende rundt 70k for SE versjonen. Eksemplaret jeg har fått låne skal være det eneste solgt gjennom offisielle kanaler i Norge. Sjelden vare er det uansett. De er svært forskjellige i oppbygging; BAT bruker totalt 10 rør, mot EAR sine 3 i RIAA delen. Begge har interne step up trafoer. Jeg lurer litt på om det er kvaliteten på Tim de Paravichinis egenutviklede og egenproduserte trafoer (som jo er hans spesiale) som gjør at EAR imponerer så. BAT har mange flere justeringsmuligheter enn EAR, med muligheter for justering av belastnings motstand og kapasitans, innkobling av step up trafoer, og gain. Det er mulig at jeg ikke har eksperimerntert nok med disse settingene, men det er ikke så moro å fikle inni sensitiv elektronikk i denne prisklassen, som ikke er ens egen. Uansett tror jeg at jeg skal eksperimentere mer med dette før noen konklusjoner trekkes. I følge eier trenger BAT lang oppvarmingstid. Og han gjør oppmerksom på at BAT ikke anbefaler bruk av step up trafoer på pickuper med utsignal på over 0,25mV. Dynaen min har 0.3mV. Må visst lese meg opp på manualen og skru litt til i den dyre elektronikken her. Må jo prøve å få optimalt utav en slik mulighet for å teste en sjelden fugl av dette kaliberet. For BAT’en omtales som en av de beste RIAA trinn som er å få fatt i… Det jeg vel kan konkludere med på nåværende tidspunkt, er at BAT definitivt ikke er en plug and play RIAA. Og at innstillingsmulighetene godt kunne være litt enklere tilgjengelig. For å komme til dem, må man løsne 16 chassis skruer av torx type!

    Har nå prøvd å sette RIAA i eierens anbefalte posisjoner: Direct mode (dvs. utenom step up trafoene) og High gain setting; som skal gi 59dB gain. Får dessverre samme resultat som i går, med en høflig musikkformidling uten den forventede dynamiske kontrast. Jo da, bassen er der den, bare forsiktig formidlet i forhold til det jeg vet at Dynaen, TNT og Airatngent produserer. Volumet på preampen min må settes til kl. 12 for å få et noenlunde nivå, og da har jeg så mye rørsus på kjøpet, at det nesten er plagsomt mellom låtene… Så med Dyna’en er det nok nødvendig å koble inn de interne Lundahl step up trafoene for å få nivå og dynamikk nok.
    Nå har jeg dobbeltsjekket etter å ha pløyd manualen til BAT enda en gang. For å få like mye output fra vinylkilden, som den integrerte EAR riaaen, må jeg gå veien om step up trafoene. Da er all støy borte selv med gain settingen i high. Denne foetrukne innstillingen skal gi en forsterkning av signalet på 79dB.
    For ordens skyld; EAR 864 er oppgitt med 47k ohm inngangs impedanse og med en Winput sensitivity for 1V out på 200 mV for linjeinngangen, og 2.2mv for phono inngangen. Dette skulle vel være ganske grei tilpasningsmessig.? Andre kan sikkert uttale seg om de oppgitte tall kan forklare noe av problematikken. Eieren av RIAA, bruker direkte modus (uten step up) og high gain setting på sin Benz LP pickup med 0,25mV output, og får ingen av de problemene jeg opplever.
    Mine observasjoner stemmer for så vidt med Tim de Paravichini’s påstander om at den beste måte å forsterke et MC pu signal på, er via step up trafoer, nettopp fordi denne metoden ikke drar med seg så mye støy. Når man da også vet at mr. TdP har trafoer som speisale, kan det forklare hvorfor den integrerte EAR riaaen klarer seg så godt i dette celebre selskapet. Faktisk ganske sensasjonelt vil jeg påstå!

    Nå er på ingen måte lyden som BAT pesterer dårlig. Langt i fra! Det er bare det at jeg hadde forventet en større forskjell i prestasjonene på disse to RIAA trinnene. Kanskje jeg må ta med meg min EAR pre til eieren av BAT riaaen og teste hvilket resultat vi får i hans anlegg… Skal prøve å invitere en av mine mer teknisk begavede audiofilkompiser til en lytteseanse for å høre hans mening både om teorien, men også for å få enda en uttalelse ang. prestasjoner!

    Har noen forklaring eller formening om hvorfor jeg opplever såpass store behov for justering for å få gain, og evt. hvofor det gir seg utslag i lydforskjellene, er jeg hjertens mottakelig for innspill. Jeg kommer til å leke meg med RIAA sammenligning enda en stund, så ingen endelige konklusjoner er falt enda. Forhåpentligvis vil også andre som er innom og lytter, kommentere litt.
     

    calle_jr

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Mycket intressant!

    gut_man skrev:
    hjertens mottakelig for innspill
    Det man skulle misstänka är impedansmatchning, men det verkar du ha god kontroll på. Och DRT XV-1s är en lågohmig PU, så den borde sitta som en smäck ihop med BATen.

    gut_man skrev:
    I følge eier trenger BAT lang oppvarmingstid.
    Här tror jag det finns en förklaring. Låt BATen stå på och spela 1 dygn om det går.

    Hmm, annars förstår jag inte... :-\
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takker for lytten gut!

    Er det ikke flott med gode HiFi venner at man får låne utstyr?! ;)
    Utstyr i denne klassen er ikke hverdagskost, og uhyre spennende når noe slikt entrer heimen for utprøving.
    Jeg kan starte med å bekrefte at ved introduksjon av denne nye strømstyringsenheten var det absolutt ingen endringer i lyden overhodet. Flott for deg ;)!!

    Når det kommer til BAT RIAAet så var jeg tilstede ved oppkobling, og registrerte umiddelbart en bedre oppløsning oppover i registeret, samtidig som om bassen virket noe "slapp", og heller ikke gikk så dypt som EAR gjorde i direkte sammenligning. Vi tilskrev nok begge at dette skyldtes at BAT ikke var varm enda.
    Men etter en god del lytting, og et par timer så hadde det skjedd noe. Oppløsningen var utrolig flott, og BAT spillte en god del mer "gedigent" enn EAR. Jeg registrerte at bassen strammet seg litt opp, men manglet fremdeles mye for å nå opp til det som EAR presterte. Etterhvert som BAT ble varmere ble også klangen noe varmere, men som du sier selv, så gikk ikke dette på bekostning av de utrolig flotte oppløsningen. Men jeg kan allikevel ikke helt se rettferdigheten i denne store prisforskjellen, og føler nok at mellomlegget hadde blitt uaktuelt okke som.
    De forskjellene som var å spore i mellom disse komponentene var IMO ikke noe særlig mer enn hva du kan oppnå ved lek med rør, og rør rulling.
    Det er godt mulig at jeg er litt urettferdig nå, for jeg var der bare i et par- tre timer. Jeg er spent på å høre om disse tingene endrer seg, og om forspranget til EAR endrer seg vesentlig etter at du har spilt på det noen dager.

    Det er klart at leking med last på PU har mye å si, og det er mulig det er i denne retningen du bør jobbe, em en belastning på 1KOhm for Dynaen din høres ikke så gale ut ;)

    Venter spent på dine konklusjoner ;D!!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da ventes Shadow og Necroth (eller var det Jeanette ;D) innom en tur i kveld for en lytteseanse med EAR og BAT. Blir spennende å høre hva de synes, og om de har noen formening om tilpasningsproblemene jeg har hatt. Var forøvrig ikke mange som hadde meninger om hvorfor jeg opplever det jeg gjør... Innspill mottas fremdeles med takk :)
     
    B

    bobskrei

    Gjest
    Ikke så mye å tilføye. At EAR yter som den gjør, overrasker meg ikke. Jeg hadde tidligere 864, og fant ikke noen fullgod erstatning for denne før jeg oppgraderte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takker for flott beskrivelse gut_man. Dette var interessant lesning.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er noen valg tatt, og det følger nye kapittel i denne tråden om en stund :) Spennende nytt utstyr er bestilt, men er enn så lenge litt hemmelig :) Erfaringene denne runden med lånt utstyr har vært lærerikt. Jeg vet at Nordost Valhalla ikke er kabelen for mitt anlegg, det ble kaldt og rart med strømkabelen fra Nordost koblet i anlegget. Mine Furutech kabler var mye bedre. Og jeg hadde egentlig ikke tro på at det skulle være noen særlig forskjell i det hele tatt :eek:. Utgifter til SDS er spart! Og jeg har tatt noen valg i forhold tli riaa og sånn.. Så følg med for tråden er langt fra død, om den går i dvale en stund :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vil bare takke for et par hyggelige timer i 'hula' di i går gutman!
    Sitter i kroppen enda.
    Det finnes mange gode anlegg rundt om, og så finnes det noen få helt spesielle. Et av disse få har du. Sjelden man opplever slike anlegg. Her må du være forsiktig med utskiftinger!
    Helt klart at du nok også har et meget bra lytterom.
    Det er slike opplevelser som gir interressen et ekstra puff, og da man føler at investeringene virkelig er verdt det. Var også et spesiellt koselig lytterom du hadde, fullt av dyre gutteleker. Mye skryt, men det var en sjeldent god opplevelse. Lykke til med kommende nyinnvestering, og håper virkelig at det klaffer.
    Oj så gøydet var ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hagto skrev:
    Vil bare takke for et par hyggelige timer i 'hula' di i går gutman!
    Sitter i kroppen enda.
    Det finnes mange gode anlegg rundt om, og så finnes det noen få helt spesielle. Et av disse få har du. Sjelden man opplever slike anlegg. Her må du være forsiktig med utskiftinger!
    Helt klart at du nok også har et meget bra lytterom.
    Det er slike opplevelser som gir interressen et ekstra puff, og da man føler at investeringene virkelig er verdt det. Var også et spesiellt koselig lytterom du hadde, fullt av dyre gutteleker. Mye skryt, men det var en sjeldent god opplevelse. Lykke til med kommende nyinnvestering, og håper virkelig at det klaffer.
    Oj så gøydet var ;D
    Hei Hagto. Takk for hyggelig besøk, og fantastisk tilbakemelding. Veldig gøy at du likte det du hørte. Du har hørt mange gode stereoanlegg, og din begeistring gjorde godt. Er jo, som jeg tidligere i denne tråden har gitt uttrykk for, veldig godt fornøyd selv. Håper å få tatt turen sørover til deg og høre hvordan det lyder hos deg også. Skulle du ha lyst på en reprise i hula mi, er du selvfølgelig hjertelig velkommen :) PS. med litt bedre forvarsel lover jeg bedre servering neste gang, for den var heller mangelfull denne gang!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn