Nå har jeg gjort det ;D VPI TNT og Airtangent!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da var justeringer unnagjort, og jeg har fått satt overheng, Azimuth, VTA og VTF (kjører 2.11g akkurat nå).. Førsteinntrykk. Mjaa, hvor skal man begynne? Alle parameter er vel løftet opp noen dimensjoner. Vanskelig å beskrive uten å bruke slitne floskler, og jeg vet ikke helt om vokabularet strekker til her. At armen ser ut til å fungere fint i picupen, kan jeg slå fast her og nå! Alle mikrodetaljer i lydbildet er mye lettere å identifisere.. Lydbildet oppleves også mer 3D, og musikken presenteres mer vektløst. Samtidig virker dynamikken å være bedre. Dynamisk kontrast, er kanskje et nøkkelord her. Så skal jeg ikke ødelegge videre lytteinntrykk med å brenne alt kruttet nå. Men dette virker meget lovende gutter, så langt er jeg meget godt fornøyd. Og han Indoneseren er min nye venn ;D
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    gut_man skrev:
    Da var justeringer unnagjort, og jeg har fått satt overheng, Azimuth, VTA og VTF (kjører 2.11g akkurat nå).. Førsteinntrykk. Mjaa, hvor skal man begynne? Alle parameter er vel løftet opp noen dimensjoner. Vanskelig å beskrive uten å bruke slitne floskler, og jeg vet ikke helt om vokabularet strekker til her. At armen ser ut til å fungere fint i picupen, kan jeg slå fast her og nå! Alle mikrodetaljer i lydbildet er mye lettere å identifisere.. Lydbildet oppleves også mer 3D, og musikken presenteres mer vektløst. Samtidig virker dynamikken å være bedre. Dynamisk kontrast, er kanskje et nøkkelord her. Så skal jeg ikke ødelegge videre lytteinntrykk med å brenne alt kruttet nå. Men dette virker meget lovende gutter, så langt er jeg meget godt fornøyd. Og han Indoneseren er min nye venn ;D
    Hvor er bildet med PU'en i arbeid? ???

    Mvh
    Geir
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bilder kommer folkens, ikke bekymre dere for det ;D Må bare ha tak i et stativ først. FallenA har et som jeg håper å kunne få låne litt når han kommer innom her neste gang! Kvelden i går gikk med til å forberede et uventet jobb oppdrag i dag. Dagen i dag har gått med til å utføre dette oppdraget. Nå håper jeg imidlertid å kunne få nyte resten av ferien min i ro og mak med masse piker, vin og sang ;D Geir_O, du må da ikke nøye deg med tause bilder. Håper det klaffer bedre neste gang du har anledning til å ta turen sørover, så du får høre vidunderet med gullørene :)
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    gut_man skrev:
    Bilder kommer folkens, ikke bekymre dere for det ;D Må bare ha tak i et stativ først. FallenA har et som jeg håper å kunne få låne litt når han kommer innom her neste gang! Kvelden i går gikk med til å forberede et uventet jobb oppdrag i dag. Dagen i dag har gått med til å utføre dette oppdraget. Nå håper jeg imidlertid å kunne få nyte resten av ferien min i ro og mak med masse piker, vin og sang ;D Geir_O, du må da ikke nøye deg med tause bilder. Håper det klaffer bedre neste gang du har anledning til å ta turen sørover, så du får høre vidunderet med gullørene :)
    Det kan du banne på. Har sjans lørdag. Ellers blir det uke 44 ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du har pm Geir! Forøvrig har jeg økt stiftetrykk til 2.4g og fintunet Azimuth. Resultat er en støyfri vinylavtasting med et basstrykk som er intet mindre enn imponerende!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Du har pm Geir! Forøvrig har jeg økt stiftetrykk til 2.4g og fintunet Azimuth. Resultat er en støyfri vinylavtasting med et basstrykk som er intet mindre enn imponerende!
    Kan bekrefte dette..... Det spiller allerede sømløst og støyfritt, og med en dynamikk som er særdeles imponerende.
    Etter justering av stiftetrykket til 2,4g spiller det med en bass som kommer helt nede i fra HE****E ;D
    En meget artikulert bassgjengivelse som jeg må si imponerer stort!
    Oppløsning oppover i registeret er som silke, og den spiller så en får vann i munnen.

    Jeg håper en kveld med "nokko attåt" står på planen neste uke ?! ;)

    Nå er jeg spent på neste trekk i fra den kanten...... Det skal mye til for å overgå siste tids oppgradering ;D

    Takk for "lytten"!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for hjelp FallenA. Lyttekveld med noko attåt skal vi nok klare å få til vettu ;) Når det gjelder neste oppgradering, er den allerede bestilt.... Hairextension til kona! Gjelder å smøre hjulene som holder oss i gang vettu ;D Hun ble så fornøyd. Og det er jo hyggelig å kunne glede andre enn seg selv og sitt ego. Denne hobbyen er jo en smule egoistisk hvis man skal være ærlig :p
     
    P

    Parelius

    Gjest
    gut_man skrev:
    Forøvrig har jeg økt stiftetrykk til 2.4g og fintunet Azimuth. Resultat er en støyfri vinylavtasting med et basstrykk som er intet mindre enn imponerende!
    Na nana na na (eller noe slikt, humørfylt nynnende). Deilig å høre at det "traff"!

    Så får du sende en meldig til Rudi om at følgende kanskje burde endres noe vedr. "slammet":

    "Supernøytral, veloppløst i hele registret, mangler kanskje det siste "slammet" for å kunne slåss med de største gutta, men faktum er at noen ikke liker det siste"slammet" så godt så........ " Pickup kategorisering/handleregister.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Parelius skrev:
    gut_man skrev:
    Forøvrig har jeg økt stiftetrykk til 2.4g og fintunet Azimuth. Resultat er en støyfri vinylavtasting med et basstrykk som er intet mindre enn imponerende!
    Na nana na na (eller noe slikt, humørfylt nynnende). Deilig å høre at det "traff"!

    Så får du sende en meldig til Rudi om at følgende kanskje burde endres noe vedr. "slammet":

    "Supernøytral, veloppløst i hele registret, mangler kanskje det siste "slammet" for og kunne slåss med de største gutta, men faktum er at noen ikke liker det siste"slammet" så godt så........ " Pickup kategorisering/handleregister.
    Har allerede sendt melding til Rudi! Kjenner ikke helt igjen den omtalen, hverken fra egen rigg, eller fra omtaler av meget habile testere/skribenter! Lurer på om kanskje lytteinntrykket kan være preget av for lav VTF? Her smiler jeg fra øre til øre. Jeg er dypt imponert over prestasjonene rett fra esken, og gleder meg veldig til den er innspilt! For ordens skyld, har aldri step up trafoene i min EAR pre/riaa vært brukt før. Og jeg må nok kanskje påregne noe tilspilling av disse også! Så med to uinspilte komponenter i kjeden, prøver jeg midt oppi all begeistringen å være litt edruelig i mine uttalelser (om jeg lykkes er opp til andre å bedømme). I kveld blir det forøvrig feiring av ny pickup med Lagavulin og annet snadder ;) Det er jo høstferie kan vite!
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Jeg har veldig troen på at smilet er fremme,skal ikke være noe i veien på elektronikksiden,og med den siste

    ervervelse,må jo dette spille kanon,skjønner godt du ville "FORT" hjem :)



    Mvh:J
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Du mislykkes fyllstendig, gut_man og verre blir det utover aftenen vil jeg anta!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Og lykken står den brave bi ;D Fant nettopp ut at det ene eksemplaret jeg har av The Wall på vinyl, er en Harvest utgivelse. Noe herpa og preget av festbruk, men en runde i VPI vaskeren, med den nye Disc Doctor børsten som kom i posten i dag, ble ikke resultatet så værst. Skal sjekke lydmessige forksjeller mellom denne pressingen og min andre Colombia pressing. Men disse Harvest utgivelsene regnes vel som noe av de beste pressingene av de klassiske Pink Floyd platene? Stemmer ikke dette?
    Edit: Og etter å ha sjekket nok en gang, har jeg visst både Dark side of the moon og The final cut utgitt på Harvest, begge i rimelig bra stand :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    XV-1s er dessuten en av de mest "stille" pickupene som finnes der ute. Hadde en kompis fra OAS på besøk for en stund siden. Han hadde ei plate som visst nok knitret noe helt forferdelig, uspillelig i følge eier. Renset den i VPI-en, satte den på Aviden og lot XV-1s kjøre gjennom låten. Ingen av oss som kunne høre noe knitring på den plata.

    Ellers tror jeg oversikten til Rudi er sammensatt av flere lyttere. Jeg har også stusset på kommentaren vedrørende XV-1s. Men kanskje mest om at Te Kaitora Rua er favoritten av DV. Te Kaitora Rua er svært, svært god, men det hersker for meg liten tvil om hvem som er storebror i Dynavector-sortimentet. (At det kan være anderledes i andre oppsett og for andre lyttere kan jeg likevel forstå).
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    At XV-1s er stille, ja det kan jeg være veldig enig i! Jeg hadde planer om å legge ut bilder av vidunderet i arbeid i dag. Kona har imidlertid rotet bort digitalkameraet, så jeg er redd jeg må lete litt til, evt. få assistanse fra noen andre. Bilder kommer uansett etterhvert!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Titan "i" er også stille
    Ruby var middels
    Clearaudio signature var et helvete :eek:
    mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    gut_man skrev:
    At XV-1s er stille, ja det kan jeg være veldig enig i! Jeg hadde planer om å legge ut bilder av vidunderet i arbeid i dag. Kona har imidlertid rotet bort digitalkameraet, så jeg er redd jeg må lete litt til, evt. få assistanse fra noen andre. Bilder kommer uansett etterhvert!
    HA-HA!!!
    Du har ikke fått XV-1s`n fra FallenA enda du ::)
    Bare fantasi på deg noen dager nå.

    Du har bare drømt hele greia. :) :)

    Joda, skylde på madammen kan du....


    ;) ;) ;) :) :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    Titan "i" er også stille
    Ruby var middels
    Clearaudio signature var et helvete :eek:
    mvh
    Skulle vært umåtelig interessant å fått undersøkt hvordan Dyna'en og Titan låter i samme oppsett en gang. Frister veldig å ta Dyna'en med på besøk til en VPI HRX, Titan i eier i distriktet her. Mener han skulle bestille to armrør. Uansett, begynner dette å "smake fugl", og pickupen er utvilsomt en fantastisk match til Airtangent armen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    ..................Uansett, begynner dette å "smake fugl", og pickupen er utvilsomt en fantastisk match til Airtangent armen.
    Dette er vel antakelig ukens "understatement" ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    LMC skrev:
    Titan "i" er også stille
    Ruby var middels
    Clearaudio signature var et helvete :eek:
    mvh
    Clearaudio virker ha dette som kjennetegn, etter min mangelfulle erfaring.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er det kanskje på tide med en liten tilstandsrapport fra hulen min. Jeg har spilt mye vinyl den siste tiden, det er vel ingen overraskelse ;) Dyna'en min begynner å få noen timer på nåla, og jeg føler at den begynner å avsløre sitt sanne jeg. Det er ennå mange timer igjen før den når sine foreskrevne 100 timer og kan erklæres innspilt. Jeg sitter her og hører på Jan Garbarek - I took up the runes og lar meg imponere over den dynamiske kontrasten som denne pickupen tryller frem. Makro og mikro dynamikk er på et nivå som jeg ikke har hørt det før, fra noe avspillings medie. Sax'en til Garbarek har jeg opplevd som litt presset tidligere. Ørene mine "komprimerer" på de høyeste sax passasjene når jeg har spilt denne plata på lyttenivå tidligere. Dette er borte. Sax'en er så oppløst at det er en fryd. Det er så mye luft rundt instrumenter, og musikken presenteres med så mange lag i dybden som jeg ikke har opplevd her hjemme før. Plater som med rufsete produksjoner blir ikke analysert ihjel med denne pickupen, samtidig som den graver frem detaljer i mine referanse innspillinger som jeg ikke har opplevd før. Jeg forestiller meg at Dyna'en nok heller bittelitt mot det varme, uten at det går ut over detaljeringen. Detaljene strømmer fra høyttalerne på en fantastik delikat måte! Mulig at det er kombinasjonen pickup/arm/verk og riaa som lager en litt varm klangkarakter, og at dette ikke bare kan tilskrives Dyna'en.

    Uansett er dette bare kledelig og deilig! Jeg var littegranne nervøs for at pickuper i dette segmentet ble for analytiske og kritiske til innspilinger. En ubegrunnet "frykt". Nå er jeg bortskjemt med en meget habil digitalrigg, som har en bassgjengivelse som er i tetskiktet. Vinylriggen min har pr. i dag ingen problemer med å tangere denne gjengivelsen. Igjen må jeg stille meg undrende til uttalelser om at denne pickupen ikke har det siste slammet. Ser at Rudi har føyd til kommentarer rundt dissensen om bassgjengivelsen fra XV-1s på listen sin. Det var bra! Flott at han tar innspill fra oss her inne til etteretning! Skulle så gjerne ha foret dere med flere bilder, men digitalkameraet er fremdeles missing in action etter høstferien :( Skal prøve å lokke FallenA eller Necroth på besøk med kamera og få tatt bilder av vidunderet i aksjon!

    Fortsettelse følger ;D
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Høres fortreffelig ut, delikat spillestil denne Dynavectoren. Jeg var også (som du) skeptisk til en pick-up i dette prisjiktet. Kunne den bli for klinisk? Kunne den overgå musikaliteten til Gradoen din? Å jadda, med stormskritt, den hørtes ikke klinisk ut da jeg var oppom deg, da var den rimelig fersk. Jeg skal se og få lagt øre til den etterhvert som nåla får noen runder og har fått nødvendige vibrasjoner innabords.

    Med musikaliteten forstsatt i behold får jeg nok en gang gratulere deg, ingenting er bedre enn om man er super-fornøyd selv. Som det virker som du er :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    gut_man skrev:
    Da er det kanskje på tide med en liten tilstandsrapport fra hulen min. Jeg har spilt mye vinyl den siste tiden, det er vel ingen overraskelse ;) Dyna'en min begynner å få noen timer på nåla, og jeg føler at den begynner å avsløre sitt sanne jeg. Det er ennå mange timer igjen før den når sine foreskrevne 100 timer og kan erklæres innspilt. Jeg sitter her og hører på Jan Garbarek - I took up the runes og lar meg imponere over den dynamiske kontrasten som denne pickupen tryller frem. Makro og mikro dynamikk er på et nivå som jeg ikke har hørt det før, fra noe avspillings medie. Sax'en til Garbarek har jeg opplevd som litt presset tidligere. Ørene mine "komprimerer" på de høyeste sax passasjene når jeg har spilt denne plata på lyttenivå tidligere. Dette er borte. Sax'en er så oppløst at det er en fryd. Det er så mye luft rundt instrumenter, og musikken presenteres med så mange lag i dybden som jeg ikke har opplevd her hjemme før. Plater som med rufsete produksjoner blir ikke analysert ihjel med denne pickupen, samtidig som den graver frem detaljer i mine referanse innspillinger som jeg ikke har opplevd før. Jeg forestiller meg at Dyna'en nok heller bittelitt mot det varme, uten at det går ut over detaljeringen. Detaljene strømmer fra høyttalerne på en fantastik delikat måte! Mulig at det er kombinasjonen pickup/arm/verk og riaa som lager en litt varm klangkarakter, og at dette ikke bare kan tilskrives Dyna'en.

    Uansett er dette bare kledelig og deilig! Jeg var littegranne nervøs for at pickuper i dette segmentet ble for analytiske og kritiske til innspilinger. En ubegrunnet "frykt". Nå er jeg bortskjemt med en meget habil digitalrigg, som har en bassgjengivelse som er i tetskiktet. Vinylriggen min har pr. i dag ingen problemer med å tangere denne gjengivelsen. Igjen må jeg stille meg undrende til uttalelser om at denne pickupen ikke har det siste slammet. Ser at Rudi har føyd til kommentarer rundt dissensen om bassgjengivelsen fra XV-1s på listen sin. Det var bra! Flott at han tar innspill fra oss her inne til etteretning! Skulle så gjerne ha foret dere med flere bilder, men digitalkameraet er fremdeles missing in action etter høstferien :( Skal prøve å lokke FallenA eller Necroth på besøk med kamera og få tatt bilder av vidunderet i aksjon!

    Fortsettelse følger ;D
    Vi er nok på linje her ja.... Virker på meg som denne detaljeringen faktisk gjør at ting låter mindre hardt, mindre klinisk, da oppløsningen gjør at man forstår hva som foregår. Det at enkelte komponenter kan oppleve som masete kommer blandt annet av at vi, etter mitt skjønn, får vite "halve sannheten". Moro å høre at du er så godt fornøyd.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Enig i dine refleksjoner ang. oppløsning Fosse! Det er en utbredt misforståelse at oppløsning er ensbestydende med kald og klinisk lyd. Mine erfaringer er stikk motsatt. Jo bedre oppløsning, jo mer delikat blir musikk og detaljer presentert. Og desto høyere kan man spille før anlegget virker presset og hardt. Jeg har gjennom mine oppgraderinger i sommer, erfart at problemer jeg trodde skyldtes rom og høyttalere, egentlig har ligget andre steder. Nytt forsterkeri og nye kilder med betraktelig høyere oppløsnings egenskaper, har elliminert disse problemene (en hardhet i øvre mellomtone, og problemer i bassområdet). At kvaliteten på kildene aldri må undervurderes, har jeg erfart til de grader de siste månedene! Tenker med gru på hvor mye utstyr som blir avskrevet pga. manglende egenskaper, og at den egentlige synderen meget godt kan ligge i kilden som har for dårlig oppløsning! Mine oppgraderinger har bla. gjort at jeg har fått nye høyttalere ;D.... På kjøpet ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    gut_man skrev:
    1. Enig i dine refleksjoner ang. oppløsning Fosse! Det er en utbredt misforståelse at oppløsning er ensbestydende med kald og klinisk lyd.
    2. Mine erfaringer er stikk motsatt. Jo bedre oppløsning, jo mer delikat blir musikk og detaljer presentert. Og desto høyere kan man spille før anlegget virker presset og hardt. Jeg har gjennom mine oppgraderinger i sommer, erfart at problemer jeg trodde skyldtes rom og høyttalere, egentlig har ligget andre steder.
    3. Nytt forsterkeri og nye kilder med betraktelig høyere oppløsnings egenskaper, har elliminert disse problemene (en hardhet i øvre mellomtone, og problemer i bassområdet). At kvaliteten på kildene aldri må undervurderes, har jeg erfart til de grader de siste månedene!
    4. Tenker med gru på hvor mye utstyr som blir avskrevet pga. manglende egenskaper, og at den egentlige synderen meget godt kan ligge i kilden som har for dårlig oppløsning! Mine oppgraderinger har bla. gjort at jeg har fått nye høyttalere ;D.... På kjøpet ;)
    1. Her er eg heilt einig med deg.
    2. Men her tek du vel litt hardt i?
    3. Du er inne på mykje viktig her.
    4. Ja, det er grunnlag for ein slags paradoksal evolusjonsteori når det gjeld kva anlegg folk etter kvart endar opp med....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    For å kommentere punkt nr. 3 der Arve mener jeg tar litt hardt i. I mitt anlegg, har jeg og flere med meg ment at noen av de problemer jeg slet med tidligere. Og da spesielt dipper i bassfrekvensen, var forårsaket av stående bølger i rommet mitt. Mitt poeng med min uttalelse var, at jeg tror dette er en felle flere går i.Det kan være vel verdt å eksperimentere litt før man fastslår at rommet er håpløst. At rommet er viktig, er hevet over enhver tvil. Også plassering av høyttalerne er svært kritisk. Det har jeg også erfart! Til og med vatring av høyttalerne har jeg erfart dramatiske forbedringer ved å gjøre seg flid med! Jeg kunne imidlertid ikke forstå at min helt ordinære kjellerstue som var lydisolert etter alle kunstens regler skulle være så vanvittig vanskelig å få til en grei bassrespons i. Og det viste seg jo i mitt tilfelle at de problemer jeg opplevde tidligere faktisk ikke var rominduserte. Bedre elektronikk var medisinen i mitt tilfelle.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Får oppdatere tråden litt med en liten gladmelding fra onsdags kveld. Da hadde jeg en sammenligningstest med 4 habile cd rigger hjemme. Hovedmålet denne kvelden var å finne ut hvor store forskjeller det egentlig var på fire ulike digitalkilder. Og så klarte jeg selvfølgelig ikke å dy meg på slutten. Da måtte jeg jo finne ut hvor gode disse cd avtasterne var, målt mot min VPI rigg.... Nå begynner Dyna'en å slippe taket også, og må da vel snart nærme seg optimal ytelse. For det var ingen tvil i min sjel; Vinylriggen min satte alle cd riggene på plass! Den nyeste, og dyreste deltakeren i dette selskapet var; Accuphase dp78 til nesten 90k. Vinylriggen spilte med en overlegen autoritet og med en dynamisk kontrast som fikk frem gliset på flere av kveldens gjester. Den var behageligere å lytte til, og den spiller med en oppløsning som gir gåsehud. Dette klarer den å gjøre uten at musikken virker kald og klinisk. Heller nok heller litt mot det varme (som tidligere rapportert). Hele sammenligningen kan leses her; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16738.0.html For dere som ikke gidder... Her er et par nye bilder av VPI'en min med Dynavectoren montert (takker FallenA for fotograferingen);
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Nå mangler du bare platevaskemaskin ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nei platevaskemaskin er et must. Mitt eksemplar er som drivverket også fra VPI, og har betegnelsen 16.5 bak. Fungerer utmerket sammen med børsten fra Discdoctor som ble anskaffet på anbefaling fra Parelius og Rico.

    Har den siste tiden eksperimentert litt med VTF, og har i den forbindelse gjort noen observasjoner som jeg tenkte kanskje det kunne være greit å dele:
    Den første er vel egentlig litt flau å innrømme, men jeg var faktisk ikke klar over hvor stort avvik man får ved å måle VTF med vekten oppå tallerken (når vekten er litt tykkere enn platene). Avviket ble påvist å være over 20% i en annen tråd, noe som fikk meg til å finne frem vekta på nytt og lage meg en "jigg" så jeg fikk målt riktig VTF. Det viste seg at jeg hadde spilt med 2.1g i stedet for 2.5 som jeg trodde jeg hadde. Anbefalt VTF på XV1-s har vært et ganske hett tema på Audiogoon forumet. Der hevdes det at Dynaen ikke presterer bass før vekta viser 2.5g minimum. Andre hevder at en så høy VTF ødelegger for de øvre frekvensområdene. Nå har jeg skaffet meg litt erfaringsgrunnlag og tør å uttale meg i sakens anledning. Påstandene fra begge leire er forsåvidt korrekt, men i hvilken grad man påvirker frekvensområdene kan diskuteres. At bassområdet endrer seg er utvilsomt. 2.5g VTF gir tyngre og bedre definert bass, men førsteinntrykket mitt var at det ble litt rart i mellomtone/diskant. Noe av magien som Dynaen laget på f.eks utklinging av cymbaler forsvant. Jeg kom på at man ved å endre VTF også endrer VTA, og fant fram lupe for å sjekke VTA. Den viste seg å være ganske så bakoverlent i forhold til 90grader. Så tenkte jeg at kanskje jeg kunne kompensere noe av det jeg manglet med å endre VTA til nøytralt eller evt. litt fremover tiltet. Jeg rettet opp til 90 grader (her ser jeg på nålen i platerillen med kraftig lupe etter anbefaling fra LMC) og lenger har jeg ikke kommet enda. Syntes at lyden rettet seg igjen, mer av de øvre frekvensene uten at det går ut over den rimelig heftige bassgjengivelsen. Kan det være sånn at jo høyere VTF man bruker, desto mer kritisk blir pickupen på VTA? For jeg sitter litt med det inntrykket. Har diskutert VTF litt med Fosse tidligere som også har eksperimentert litt. Han har endt på en lavere VTF. Lurer på om Dynaen kan trenge forskjellig VTF i forskjellige typer armer? Mange av de som bruker mest vekt og mener dette er nødvendig (på Audiogoon) bruker VPI armer ser jeg. XV1-s er jo også en rimelig tung pickup. Kan kombinasjonen gjøre at den oppfører seg forskjellig i forskjellige armer og derfor trenger såpass forskjellig VTF, eller handler alt om match og preferanser? Jeg har planer om å fortsette å eksperimentere, og skulle gjerne hørt om hva andre har gjort seg av erfaringer med XV1-s og forskjellig VTF.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Personlig liker jeg ikke for høy VTF. Vet mange sier det sporer bedre, selv opplever jeg at magi og raffinement lett forsvinner. Det virker IMO ødeleggende på detaljering og oppløsning i toppen, noe som i verste fall kan føre til en hardhet i form av mindre informasjon. Erfaringene er ikke i første rekke med XV-1s, men mer av generell karakter.

    Tror rett VTF avhenger av arm. Jeg har mengder av bass selv med langt lavere stiftetrykk. Kan være smak, behag og fremfor alt matching vi snakker om her. Dette med XV-1s i VPI-arm har vel vært et tema i forbindelse med VTF som du nevner. Hos meg er det i hvert fall ingen grunn til å gå over 2.5 g for å få tilstrekkelig bunndrag. Har ikke justert så mye i det siste, men testet med 2,0 g igår og det virker fungere aldeles utmerket.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Når du har forsøkt høyere VTF Fosse, har du da kompensert VTA? Og fått samme resultat? Jeg merker som sagt at det noe av magien som forsvant met høyere VTF kom tilbake etter at jeg justerte VTA igjen. Og jeg vil ikke finne på å bevege meg over de max anbefalte 2.5g som Dynavector har gått ut og anbefalt som høyeste anbefalte VTF! Har da ikke tenkt å måtte handle meg ny pickup til sommeren :) Appropos ny pickup. Jeg har skjønt at Dynavector har en innbytteordning der man kan sende sin XV1-s til dem, og få en overhalt pickup tilbake. Noen som aner noe om hva det koster?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har vel testet diverse, men vet ikke i hvilken grad jeg har gjort det du spør etter systematisk. Visstnok kan man bytte inn, og få ny, eventuel ombygget. Prisen varierer en del, jeg er usikker på hvor mye. 30% av nypris, 50% av nypris? Vet ikke sikkert. De holder vel en god stund disse pickupene skulle man tro.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fosse skrev:
    Jeg har vel testet diverse, men vet ikke i hvilken grad jeg har gjort det du spør etter systematisk. Visstnok kan man bytte inn, og få ny, eventuel ombygget. Prisen varierer en del, jeg er usikker på hvor mye. 30% av nypris, 50% av nypris? Vet ikke sikkert. De holder vel en god stund disse pickupene skulle man tro.
    Godt å kunne registrere at du er praktiserende audiofil igjen Fosse!
    Kommer som sagt til å eksperimentere litt mer med VTF/VTA og tenker å dele inntrykkene her i tråden hvis noen kan ha interesse av å lese det? Synes kanskje at bassen blir noe "komprimert" i mellombassen på enkelte plater met 2.5g VTF, så jeg har planer om å redusere noe i løpet av dagen. Har forøvrig ikke sett noe info om hvor mange timer diamanten på XV-1s tåler. Dette varirerer jo ellers ganske mye fra i overkant av 1000 til Van den Hul sine diamanter som vel tåler opp mot 5000 timer. Forventer jo egentlig at en pickup til nesten 35000 holder mye lenger enn tusen timer :-\. Her i heimen spilles det masse vinyl om dagen, og jeg har varmgang på visakortet etter besøk på diverse platebutikker på nett.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg skal også forsøke litt mer konsekvent gut_man. Jeg justerte så vidt igår. Jeg trenger ikke dette høye stiftetrykket for å få nivå i bassen, men jeg registrerer at det kommer mer av den når det økes, det blir bare for mye hos meg. Jeg foretrekker lettheten som kommer når man går litt opp igjen (gikk tom for batteri på vekta, så jeg får ikke målt presist nok akkurat nå, har bare Shuren, og den er knapt brukenes). Ellers synes jeg pickupen låter fint om man kjører den vannrett, og endatil litt opp i bakkant. For mye opp bak og det kan bli en anelse hult. Jeg har imidlertid ikke prioritert så mye justeringer i det siste siden rommet er nytt (og har blitt møblert og forandret seg fortløpende). Dessuten har jeg måttet gå tilbake til egen Lundahl, og jeg har eksperimentert så vidt med last i påvente av en tur til Audiomix for å endre impedansen på Hovlanden. Sånn sett har det vært nødvendig å være litt forsiktig med uttalelsene siden det er så mange parametre og ukjent for tiden. Det er herlig å være tilbake gut_man.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fosse skrev:
    Jeg skal også forsøke litt mer konsekvent gut_man. Jeg justerte så vidt igår. Jeg trenger ikke dette høye stiftetrykket for å få nivå i bassen, men jeg registrerer at det kommer mer av den når det økes, det blir bare for mye hos meg. Jeg foretrekker lettheten som kommer når man går litt opp igjen (gikk tom for batteri på vekta, så jeg får ikke målt presist nok akkurat nå, har bare Shuren, og den er knapt brukenes). Ellers synes jeg pickupen låter fint om man kjører den vannrett, og endatil litt opp i bakkant. For mye opp bak og det kan bli en anelse hult. Jeg har imidlertid ikke prioritert så mye justeringer i det siste siden rommet er nytt (og har blitt møblert og forandret seg fortløpende). Dessuten har jeg måttet gå tilbake til egen Lundahl, og jeg har eksperimentert så vidt med last i påvente av en tur til Audiomix for å endre impedansen på Hovlanden. Sånn sett har det vært nødvendig å være litt forsiktig med uttalelsene siden det er så mange parametre og ukjent for tiden. Det er herlig å være tilbake gut_man.
    Merket også at Dynaen er ganske kilen på VTA. Har ikke prøvd den litt opp i bakkant, men Van den Hul sverger jo til en slik VTA innstilling for å få best mulig oppløsning spesielt i diskantområdet. FallenA sin VdH tippede Grado Statement er helt avhengig av en slik VTA for å få rette klangen. Ser derfor ikke bort i fra at du har rett i dine observasjoner Fosse. Har selv brukt nøytral VTA frem til nå, men skal jaggu eksperimentere litt med det også. Forestiller meg at kanskje dette blir enda mer kritisk når man legger maks stiftetrykk på nåla..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nja, jeg er usikker på om jeg foretrekker opp bak, i tilfelle lite. Men det låter ikke direkte feil med ørelite positiv VTA IMO (kanskje jeg konkluderer anderledes når jeg får gått mer detaljert igjennom de ulike innstillingene). I mitt oppsett har ikke vesentlig negativ VTA vært å foretrekke i hvert fall, blir litt som for høyt stiftetrykk. Nå kan jo dette avhenge av innspilling også, først nå nærmer jeg meg 100 timer (98,5 for å være nøyaktig). Igår ble jeg stort sett sittende å lytte til nye plater (eller, kjøpt på Horten-messa og ikke spilt før), glede meg over at dette var super musikk og strålende lyd. Særlig merket jeg at jeg hadde piano gjengitt i heimen som aldri før. Dette mylder av overtoner og rausehet som jeg ikke har hatt tidligere. En strålende opplevelse, og det med nybakte småkaker, portvin og Springsteen-konsert friskt i minne.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    He he, ikke misforstå. Jeg lytter også til plater med et stort smil om munnen for tiden. Ingen tegn til nevroser! Bare lysten på å utforske det som debatteres såvidt heftig på andre forum. Morsomt at du trekker frem gjengivelse av piano. Nettopp dette var det min venn indoneseren (som solgte meg pickupen) fremhevet. Han hevdet at XV1-s ga den desidert beste gjengivelsen av piano han hadde hørt! Nei vi får nyte førjulstiden foran husalteret Fosse, i godt selskap med småkaker og edle dråper (portvin på formiddagen, er for fine fruer, ikke erfarne unge menn som liker rock'n roll :D) Nå skal jeg bare ut et par ærend på byen, så er det rett hjem å eksperimentere med platespilleren og håpe på nye plater i posten i dag også :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg tilbragt deler av ettermiddagen med digitalvekt, lupe og Hi Fi News testplate... Sporings/bias testsporene på testplata avslørte selvsagt fnidder. Først og fremst hørtes det ut som om azimuth trengde en justering Trodde jeg var nøye nok sist jeg justerte, men nei. Så ble VTF justert til siste sporet på bias justeringen hørtes best ut. Endte på 2.3g. Siste justering var VTA. FallenA hadde tatt turen innom, og det var bra, for hans øyemål er mye bedre enn mitt.Hans hjelp var flott å ha både til azimuth og VTA justeringene.

    Etter disse justeringene spiller pickupen markant bedre. Rom og instrumentgjengivelse er rett og slett utrolig bra. Føler at jeg nå fikk det beste fra mine forsøk både med høyere og lavere VTF. Fikk ikke hørt mer enn en side av Jennifer Warnes The Well, men forskjellen var veldig merkbar. Syntes at bassen låter veldig homogent og med fin tyngde, samtidig som detaljeringen i de øvre frekvenser ble mer fremtredende enn når jeg prøvde med høyere VTF.. Jeg ble under denne utprøvingen imidlertid litt bekymret for at jeg ikke får Dynaen til å spore ordentlig på siste sporings/bias sporet (siste kutt på side 1 på Hi Fi News plata). Får dere andre det til? FallenA's VdH tippede Grado Statement klarer alle spor. Mener at siste justering som ble gjort for å få det til, var VTA.Det var vel Cobra2 som hjalp til med det en gang han var innom FallenA. Er ikke så vanvittig opphengt i at alle testspor skal være 100%, det viktigste er musikken, men det hadde jo vært fint å vite om jeg bør tweake innstillingene enda litt for å hente alt ut av Dyna'en min. Tenkte å forsøke litt forskjellige VTA innstillinger etter øret neste gang jeg får gullører på besøk. Genialt med en arm der man kan justere VTA mens man spiller :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hmmm, kanskje jeg må skaffe meg slik en test-skive. Selv har jeg kun Cardas, og den funker dårlig i så henseende.

    Når det gjelder sporing, jeg kan ikke svare deg på det du spør om, men jeg har aldri hatt noen pickup i hus som har passert kritiske passasjer med slik uanstrengt letthet. Har spor hvor alle andre pickup jeg har eid har hatt problemer, men hvor XV-1s har klart bragden. Deilig å ikke måtte sitte på nåler når det går tøft for seg.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    gut_man skrev:
    Jeg ble under denne utprøvingen imidlertid litt bekymret for at jeg ikke får Dynaen til å spore ordentlig på siste sporings/bias sporet (siste kutt på side 1 på Hi Fi News plata). Får dere andre det til? FallenA's VdH tippede Grado Statement klarer alle spor.
    Ingen grunn til bekymring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn